No mikähän ihmeen "uutinen" tuon lähteen mielestä on se että tulee dieselautomaatti ? Aika noloa kai se olisi että vanhassa mallissa on ollut dieselautomaatti ja sitten uudessa ei olisikaan....aika omituista.
Ei hullumpaa, tosiaan. Myöhemmin tulee kuulemma tuplaturboversiokin 1.7 dieselistä. ~160 hv ja hiilidioksidipäästöt 119g/km.
Tuo on hieno juttu mutta Hyundailla ei ikävä kyllä ole kunnollista automaattiteknologiaa käytössä joten työsuhdeautoilijoille ei tämäkään ole kummoinen vaihtoehto.
Jos omalla rahalla ostaisi niin kiinnostavin olisi se bensamalli mitä ei Suomeen tuoda. Ahtamaton 2-litrainen on auotmaatin kanssa tuon kokoisessa kopassa vähän turhan ylävireinen.
Miten niin ei ole? Esimerkiksi Genesis Coupessa ja sedanissa on samoja ZF:n kuusi- ja kahdenksanvaihteisia kuin saksalaisissa premium-merkeissä. i40:ssä on 6-vaihteinen automaattiloota. Valmistajasta en tiedä, liekö peräti omaa suunnittelua?
Arvioin tuota automaattitekniikan kehittyneisyyttä sillä kuinka paljon se kasvattaa päästöjä. DSG ei dieselin kanssa ole juuri parempi kuin perinteinen automaatti (VW - M.
Liki kaikki tehtaat kehittelevät kaksoiskytkinvaihteistoja kuten myös hybriditekniikkaa mutta en ymmärrä miten DCTn kehittäminen auttaa I40n myyntiin tulevissa malleissa kun kyseista vaihteistoa ei ole saatavilla.
On ihan ok näköinen tämä uusi hyundai i40. Aika paljon taitaa muotoilu olla "kopioitu" itse näen ainakin tosi paljon ko autossa peugeout 508 muotoja ainakin etuosassa. takaosasta tulee jotenkin mieleen opel insignia. Koelaudan osalta näyttäis olevan kopioitu muotokieltä Fordilta.
mutta jos hinta on kohdallaan niin varmaan hyvä peli.
On ihan ok näköinen tämä uusi hyundai i40. Aika paljon taitaa muotoilu olla "kopioitu" itse näen ainakin tosi paljon ko autossa peugeout 508 muotoja ainakin etuosassa. takaosasta tulee jotenkin mieleen opel insignia. Koelaudan osalta näyttäis olevan kopioitu muotokieltä Fordilta.
mutta jos hinta on kohdallaan niin varmaan hyvä peli.
Niin, muodothan on luotu Rüsselsheimissa. Ja Peugeot 508:sta tiedetään, että tehtaan edustajat kävivät Saksassa kysymässä autokauppiailta, minkämuotoinen ja -oloinen (sisustus) auto Saksassa myy. Ehkä niiden rüsselsheimilaisten ei tarvitse moisia kysellä, mistäpä tietää, vaikka muotoilijoita olisi siirtynyt Hyundaille Opelilta ja Fordiltakin? Se kuitenkin tiedetään, että ainakin Audilta niitä on mennyt.
Britit kehuvat kovasti ulkonäköä, alustaa, tiloja, varustelua ja hyvää viimeistelyä. Ainoa selkeä moite tuli ohjauksesta, joka kuulemma on kovin raskas. Ja jos autotoimittaja sanoo ohjausta raskaaksi, se todella on raskas! Noinkohan sillä voi normaali ihminen ajaa laisinkaan? Sääli, jos hieno auto on pilattu tällaisella alkeisvirheellä: ohjauksen tulee olla höyhenenkevyt. Ottaisivat oppia 70-luvun jenkkiautoista, niissä on kevyt ohjaus mutta silti suuntavakavuus on hyvä.
Ja ohjaamon materiaalit eivät ole aivan Fordin, Peugeotin ja VW:n tasalla, vaikka viimeistyly onkin hyvä. No, minua se ei haittaa, koska en aja toinen käsi koko ajan kojelautaa tunnustellen, vaan paljon suurempi merkitys on sen ulkonäöllä. Ja siinä häviävät Insigniaa lukuunottamatta kaikki eurooppalaiset, selkeimmin Volkswagen.
Ja ohjaamon materiaalit eivät ole aivan Fordin, Peugeotin ja VW:n tasalla, vaikka viimeistyly onkin hyvä. No, minua se ei haittaa, koska en aja toinen käsi koko ajan kojelautaa tunnustellen, vaan paljon suurempi merkitys on sen ulkonäöllä. Ja siinä häviävät Insigniaa lukuunottamatta kaikki eurooppalaiset, selkeimmin Volkswagen.
Tulipa istuttua kylmät tyypit tänään tässä, ja kyllähän sisustan viimeistelyn visuaalinen laatuvaikutelma oli ihan positiivinen yllätys, mutta itse en tykkää yhtää tuosta Fordilta kopioidusta ja molemmissa yhtä ärsyttävän näköisestä pahkura-keskikonsolista. Vaikutelma auton sisällä on rauhaton, täysi vastakohta esim. Jagge XF:n rentouttavan minimalistiselle ohjaamolle.
Tilaa oli yllättävän hyvin takapenkilläkin, mutta perän muotoilu oli luonnossa pienivanteisessa autossa jotenkin paljon raskaamman näköinen kuin mainoskuvissa isoilla vanteilla.
Komppaan edellistä... En tuosta muotoilusta pidä. Tulee mieleen japanilaisten ylilyönnit -70 luvulla. Mutta Hyundaille tietty erävoitto. Tulee varmaan myymään hyvin.
Yritys on hyvä, mutta ylimuotoilun makua tuossa on selkeästi. On vedelty viivoja ja särmiä sinne tänne ajattelematta sen enempää kokonaisuutta. Varsinkin sisältä tuo on tosi rauhattoman ja sekavan oloinen ja erilaisten yhteensopimattomien muotojen sekamelskaa. Joskus vähempi voi olla parempi. Tosin VW on sitten taas vienyt tylsyyden ja muotoilun minimalistisuuden jo äärimmilleen esim. Passatissa eli ei sekään hyvä ole.
Onnistunut muotoilu jakaa aina mielipiteitä. Minusta i40 on hyvän näköinen, joskaan ei yllä italialaisten parhaiden aikaansaannosten tasolla. Luokkansa varovaisen totisen muotoilukeskiverron yläpuolelle auto nousee joka tapauksessa. Hyvä suoritus saksalaisilta.
Meidän pitkän perheemme kannalta auton ehdoton vahvuus ovat pituussuuntaiset sisätilat. Olen reilusti yli kaksimetrinen enkä muista saaneeni missään autossa yhtä luontevaa ajoasentoa kuin uudessa Hyundaissa. Kaiken kukkuraksi taakseni mahtuu keskimittainen mies mukavasti. Vain Superbissa on hieman enemmän takajalkatilaa ja Lancia Deltassani jokseenkin saman verran takapenkkien ollessa taka-asennossaan. Mondeo, Passat, C5, 508 ym. ovat selkeästi ahtaampia, vaikka tässä toista väitetäänkin: http://www.autobild.de/bilder/bilder-hyundai-i40-cw-vs.-vw-passat-variant-1888029.html#bild12|ref=http://www.autobild.de/artikel/vw-passat-hyundai-i40-kombis-im-vergleich-1887972.html (keskimittaisten ei pitäisi antaa arvostella autojen tiloja, arviot tulevat selvästi fiiliksestä eivätkä todellisesta tilavuudesta...)
Ajettavuudesta en sano pikaisen ensiesittelypäivän lenkin perusteella paljoakaan, mutta alusta oli kohtalaisen mukava ja ohjauksessa tottumista vaativa kumisuus keskialueella. Ohjaus ei kuitenkaan ole millään muotoa raskas.
i40:n suurin heikkous on moottorivalikoima, koeajamani 2-litrainen oli automaatin kanssa perin ahdistuneen oloinen. Bensaturboille olisi vahva tilaus... Dieseleistäkin puuttuu varsinainen tehomalli, mutta oletettavasti tehokkaampi diesel olisi siedettävä automaattinakin.
Kaiken kaikkiaan Hyundai on mielestäni noussut kerralla japanilaisten kilpailijoidensa ohi melkein kaikissa ominaisuuksissa ja on moottorivalikoimaa lukuunottamatta hyvällä eurooppalaisella tasolla. Siinä määrin vakuuttava tuote i40 on, että dieselautomaatti on varattu pitempään koeajoon ja vaimon C4:n vaihto Hyundaihin voisi tulla kyseeseen. Italiatarta ei korealaiseen vaihdeta.
Tosin VW on sitten taas vienyt tylsyyden ja muotoilun minimalistisuuden jo äärimmilleen esim. Passatissa eli ei sekään hyvä ole.
Passat minimalistinen sisältä? Nyt olen kyllä ihan eri mieltä. Siinähän on koristetta ja tingentangelia ihan liikaakin jos multa kysytään. BMW E90 ja E60 on/oli paljon minimalistisempia.
No niin, i40 automaattidieselinä on koeajettu perusteellisemmin ja myös tilattu C4:n seuraajaksi. Diesel toimii automaatin kanssa paljon mukavammin kuin kaksilitrainen bensakone: kiihtyvyys paikaltaan on hieman verkkaisen tuntuista (liikkeellelähdössä tuntuu, ettei ensimmäisen sekunnin aikana tapahdu mitään...), mutta maantienopeuksissa diesel vetää paljon terveemmin. Jos vain C5 olisi tilavampi, olisi Citroen vaihtunut numeroa suurempaan, mutta nyt veti Hyundai pisimmän korren. Tilat, ajoasento, hiljaisuus ja alustan mukavuus ratkaisivat. Laivaa Koreasta odotellaan marras-joulukuun vaihteeseen.
Superb-farkku olisi ollut vielä hieman tilavampi takapenkillä ja voimalinjavalikoimaltaan etevämpi, mutta tykkäsin enemmän i40:n ajoasennosta, ulkonäöstä, hiljaisuudesta ja siitä, ettei se ole ihan niin standardivalinta.
Hienoa jos ovat kerrankin saaneet tehtyä järkevällä hinnalla hiljaisen auton. Uusimman TM:n vertailussa oli Audi A7:n melumittauksen tuloskin aika pettymys yli 110k vertailuhinta huomioiden, olkoonkin että oli 20" renkaat kun sellaiset (tai melkein) ne tuon luokan autoon nykyään kuuluu.
nimim Erkki:
... siitä, ettei se ole ihan niin standardivalinta.
Vielä. Jos toi on hyvä niin tulee olemaan varmaan aika suosittu.
Hienoa jos ovat kerrankin saaneet tehtyä järkevällä hinnalla hiljaisen auton. Uusimman TM:n vertailussa oli Audi A7:n melumittauksen tuloskin aika pettymys yli 110k vertailuhinta huomioiden, olkoonkin että oli 20" renkaat kun sellaiset (tai melkein) ne tuon luokan autoon nykyään kuuluu.
Mielenkiinnolla odotan dB-mittauksia ja muiden subjektiivisia arvioita, mutta oman tuntumani mukaan i40 on kilpailuryhmänsä hiljaisimpia. Rengasmelun sävy ei ollut rasittavimmasta päästä sekään.
Audi A7:n äänimaailman pettymyksiin voinee lukea myös Bose-audiopaketin saaman tylyn tuomion samaisessa vertailussa. Eipä silti, vanhana hifistinä olen aina ollut perin epäileväinen Bosen tuotosten äänenlaatua kohtaan... Luulisi Audille tulevan reippaasti negatiivista palautetta paremmasta äänenlaadusta maksaneilta, mutta kuraa saaneilta asiakkailta.
Menee vähän sivuun topicista, mutta en malta olla kommentoimatta:
nimim Erkki:
Audi A7:n äänimaailman pettymyksiin voinee lukea myös Bose-audiopaketin saaman tylyn tuomion samaisessa vertailussa. Eipä silti, vanhana hifistinä olen aina ollut perin epäileväinen Bosen tuotosten äänenlaatua kohtaan... Luulisi Audille tulevan reippaasti negatiivista palautetta paremmasta äänenlaadusta maksaneilta, mutta kuraa saaneilta asiakkailta.
Bosehan ei ole koskaan mikään tasapainoisesti soivan hifiäänen vaalija ollutkaan, vaan tavoitellut lähinnä tietynlaista rock/popmusiikille joidenkin mielestä sopivaa kaupallista (?) saundia, jossa yläbassot jumputtaa ja diskantit kihisee.
Monet kuitenkin tuntuvat tykkäävät tuollaisesta, joten saapa nähdä kuinka moni valittaa A7:n Bose-äänentoistosta. Ehkä kuitenkin keskimääräistä useampi, kun kyseinen auto ei ole se ensimmäinen vaihtoehto karvanoppien kuljettimeksi.
Menee vähän sivuun topicista, mutta en malta olla kommentoimatta:
Bosehan ei ole koskaan mikään tasapainoisesti soivan hifiäänen vaalija ollutkaan, vaan tavoitellut lähinnä tietynlaista rock/popmusiikille joidenkin mielestä sopivaa kaupallista (?) saundia, jossa yläbassot jumputtaa ja diskantit kihisee.
Monet kuitenkin tuntuvat tykkäävät tuollaisesta, joten saapa nähdä kuinka moni valittaa A7:n Bose-äänentoistosta. Ehkä kuitenkin keskimääräistä useampi, kun kyseinen auto ei ole se ensimmäinen vaihtoehto karvanoppien kuljettimeksi.
Lisää asian ohi, kun alkuun päästiin.
Minulla on omakohtaistakin kokemusta Bosen tekemästä äänentoistosta autoon, kun edellisessä autossani oli Bosen tekemä äänentoisto, jossa oli 7 kaiutinta. Tuokin oli lisävarusteinen ja siis ko auton vakioäänentoistoa parempi. Sointi oli tumma, yläbassoja korostava, erottelukyky oli huono ja ei siinä soinut oikein mikään musiikkilaji miellyttävästi. Niinpä vaihdatin kaikki kaiuttimet uusiksi, lisävahvistimen ja subwooferin tavaratilaan ja tulos oli valtavasti parempi noin 1500 lisäinvestoinnilla autohifi-liikkeeseen.
Uusimman TM:n testissä oli Audi A7:n lisävarusteinen, noin 1900 hintainen Bosen äänentoisto ja kommentit siitä olivat aika tylyjä. Epäiltiin, että se oli jopa huonompi kuin vakioäänentoisto. Tuommoisella summalla kun teettäisi alan liikkeessä vakioäänentoistoon parannuksen, niin ei tarvisi varmasti arvuutella, että onkohan tulos vakioäänentoistoakin huonompi. Totuus on, ettei nuo lisävarusteiset äänentoistot ole alkuunkaan hintansa veroisia. Vai miltä kuulostaa Audi A7:n kalliimpi äänentoisto eli Bang & Olufsen Advanced Sound System, hinta alkaen noin 11500 . Tuo on jo todellista kiskontaa. Olen tuotakin äänentoistoa kuunnellut A8:ssa ja ihan hyvin se kuului, mutta ei tarjoa mitään mitä ei saisi jo alle 3000 investoinnilla autohifi-liikkeestä.
Niinpä vaihdatin kaikki kaiuttimet uusiksi, lisävahvistimen ja subwooferin tavaratilaan ja tulos oli valtavasti parempi noin 1500 lisäinvestoinnilla autohifi-liikkeeseen.
Jatketaan hifiasiaa kun kerran aloitettiin:
Tunnetusti jo muutaman satasen investoinnilla eli pelkästään kaiuttimet vaihtamalla on mahdollisuus parantaa merkittävästi lähes jokaisen auton vakioäänentoistoa. Harva kuitenkaan viitsii siihen ryhtyä, koska vakiojärjestelmä kuulostaa monen mielestä riittävän hyvältä ja onhan kaiuttimien vaihtohommassa oma työläytensä. Lisävahvistimet ja subi ovat tietysti plussaa. Toisaalta voidaanhan ääni pilata noillakin, kun sointibalanssi säädetään päin peetä, kuten monissa kortteleita kiertävissä nelipyöräisissä kidutuskammioissa usein kuulostaa olevan.
En ole A7:n Bose-järjestelmää kuullut, mutta luotan kyllä TM:n kuunteluarvioon. On vain ihme, että Audi on mennyt niin halpaan tuon Bosen kanssa. Ilmeisesti Bosen myyntikaverilla on ollut ostajaan hyvin uppoavat myynninedistämiskeinot, tai sitten A7:n alkuperäinen soundsysteemi on todellakin harvinaisen vaatimaton.
On totta, että muutamalla satasella saa monen auton vakioäänentoistoa paremman toiston. Itsellä on tuosta kokemusta myös, kun ostin aikanaan erääseen autooni kaiuttimet oviin ja hattuhyllylle ja vaihtoin ne itse. Tulos oli selvä parannus alkuperäiseen, vaikka olen noissa asennushommissa ihan amatööri.
Asia on sitten vielä paljon parempi, jos homma teetetään asiantuntevassa liikkeessä ja vaihdetaan samalla kunnollinen vahvistin, joka jaksaa ruokkia laadukkaita kaiuttimia. Olen nyt kahteen autooni teettänyt asennuksia alan liikkeessä ja nykyinen auto tarvitsi vain lisäbassoja, joten siinä on bassokaiutin + sille tehokas lisävahvistin tavaratilassa. Kumpikaan auto ei ole millään lailla helissyt liikkeen tekemien asennusten jälkeen, vaikka molemmat autot olivat asennettaessa lähes uusia ja hieman homma arvelutti.
Kunnollisessa autovahvistimessa on myöskin hyvin monipuoliset säädöt, joten soinnin saa aikalailla mieleisekseen. Nykyisessä autoni bassokaiuttimen vahvistimessa on lisäksi kaukosäätö, joka on kojelaudan alaosassa ja se on erinomaisen kätevä säädin bassojen tasoon, kun niitä todellakin nyt on.
Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, tuli koeajettua kyseinen laite (1.7 l. 100kW Style manuaalidiesel) ja... täytyy kyllä sanoa, että oli pieni pettymys.
Tilaahan i40:ssä on hyvin niin edessä kuin takanakin, mutta siinä olikin sitten auton paras anti maantiellä hyvin toimivan jousituksen ohella. Ajoasennosta saa kohtuuhyvän, mutta penkin sivuttaistuki ei ole kummoinen ja penkin ala-asennossa vaihdekeppi jää turhan ylös. Säädettävä ristiseläntuki oli voimakkaimmassa asennossaan itselleni riittävä, mutta joku voisi kaivata enemmänkin tukea. Takapenkillä on hyvin polvitilaa, vaikka penkki on turhan matala, millä saadaan tietysti päätilaa taakse, mutta reisituki jää vajaaksi. Kuskin penkin ollessa ala-asennossa jalkaterät eivät mahdu etupenkin alle ja istuma-asento takapenkillä jää hieman oudoksi.
Ajettavuuskin on ihan OK, mutta ei missään nimessä yllä parhaitten eurooppalaisten tasolle. Ohjaus on hitaissa nopeuksissa erittäin kevyt (liian kevyt omaan makuuni) ja tunnoton, mutta onneksi paranee vauhdin kasvaessa, vaikkakin keskialueen tunnottomuus edelleen vaivaa. Rattia kääntäessä keskialueen tunnottomuuden jälkeen tulee yhtäkkiä selvä ohjausvasteen kasvu, aivan kuin jonkinlainen pykälä jonka jälkeen ohjaus "alkaa toimia". Jousitus on kohtuumukava ja toimii ohjauksen tavoin paremmin nopeammassa ajossa. Hitaammassa vauhdissa on pientä pintakovuutta, vaikka hidasteet ylittyvätkin mukavasti, mutta terävissä kuopissa kuului takaa kolahteluja ja helinää. Kuopissa myös sisustus natisi ja rämähteli jonkin verran.
Mainostettu hiljaisuus oli kaksijakoista. Periaatteessa auto on kohtuuhiljainen, mutta renkaiden rohina kuuluu yllättävän voimakkaana kaupunkinopeuksissa. Rengasäänien (ja pintakovuuden) perusteella olisi voinut veikata, että alla on matalaprofiilikumit, mutta ei, ihan ne olivat 16-tuumaiset mallia 205/60 (Hankook). Nopeuden noustessa melu ei kasva niin paljon kuin voisi kaupunkinopeusmelun perusteella olettaa. i40 tuntuukin olevan melun, ohjauksen ja jousituksen perusteella leppoisa matka-auto, joka ei ole myöskään sivutuuliherkkä. Moottoritien urat vaikuttivat kohtuullisen hyvään suuntavakauteen jonkin verran, mutta eivät pahasti.
1.7 litran diesel on ihan riittävä normaaliliikennöintiin, kun kierroksia pitää yllä, meno alkoi maistua vasta n. 2000 kierroksen paikkeilta. Alakierroksilla kone on todella hengetön. Hallintalaitteet toimivat kevyesti ja täsmällisesti, vaikkakin pari kertaa vaihteensiirto ykköselle takeltelikin.
Näkyvyys on OK, paitsi taakse, mutta kätevä peruutuskameran näyttö taustapeilissä pelastaa tilanteen. Sivupeileistä näkee hyvin.
Lennokkaasti muotoiltu sisustus vaikutti yllättävän halvan oloiselta ja kojelaudan keskiosa nappuloineen ja sinisine hieman sekavine näyttöineen kuin suoraan 90-luvun korealaisesta halpisstereopaketista. Somisteena käytetty kiiltävä musta muovi oli jo valmiiksi nuhruisen näköinen ja naarmuuntunee helposti.
Kaiken kaikkiaan i40:stä jäi aika valju kuva. Normaalisti toimiva auto, mutta ei säväyttänyt millään tavalla. Paljon melua tyhjästä kuvaisi ehkä parhaiten omia fiiliksiäni.
Ei ollut kovin hyviä lukemia melusta saanut i40 TM:n koeajossa, mutta rengasmelun sävyä kyllä kiiteltiin "siedettäväksi" ja melutasoa pidettiin kohtuullisena. Eli se halpa ja hiljainen auto on vieläkin kai vain haave.
Toinen mitä ihmettelen on 1605 kg omapaino tuolla pikkudieselillä. Ei tuo tietenkään ole luokassaan edes painavimmasta päästä kun onhan se iso auto, mutta luulis että pienellä koneella ja modernilla tekniikalla haettais myös painon säästöä. Automaattilootako tuossa sitten painaa...
Mutta karkean tien melunlisäys oli mitätön ja kun ottaa alle 205/60-16H renkaat niin melu taitaa tippua jo premium autojen tasolle. Yllättävän positiivinen lopputulema, harmi kun eivät mitanneet vakiopolttimoita lyhyissä valoissa, lisävarusteksenonit ylsi yli 100m.
No mikähän ihmeen "uutinen" tuon lähteen mielestä on se että tulee dieselautomaatti ? Aika noloa kai se olisi että vanhassa mallissa on ollut dieselautomaatti ja sitten uudessa ei olisikaan....aika omituista.
Ei hullumpaa, tosiaan. Myöhemmin tulee kuulemma tuplaturboversiokin 1.7 dieselistä. ~160 hv ja hiilidioksidipäästöt 119g/km.
Tuo on hieno juttu mutta Hyundailla ei ikävä kyllä ole kunnollista automaattiteknologiaa käytössä joten työsuhdeautoilijoille ei tämäkään ole kummoinen vaihtoehto.
Jos omalla rahalla ostaisi niin kiinnostavin olisi se bensamalli mitä ei Suomeen tuoda. Ahtamaton 2-litrainen on auotmaatin kanssa tuon kokoisessa kopassa vähän turhan ylävireinen.
Miten niin ei ole? Esimerkiksi Genesis Coupessa ja sedanissa on samoja ZF:n kuusi- ja kahdenksanvaihteisia kuin saksalaisissa premium-merkeissä. i40:ssä on 6-vaihteinen automaattiloota. Valmistajasta en tiedä, liekö peräti omaa suunnittelua?
edit:
Oman talon tuotehan se:
http://kia-buzz.com/?p=1202
Tuon lisäksi KIA:n oma blogi kertoo, että kaksoiskytkivaihteistoa kehitellään.
Nytpä kyse oli I40 mallista eikä Genesiksestä.
Arvioin tuota automaattitekniikan kehittyneisyyttä sillä kuinka paljon se kasvattaa päästöjä. DSG ei dieselin kanssa ole juuri parempi kuin perinteinen automaatti (VW - M.
Liki kaikki tehtaat kehittelevät kaksoiskytkinvaihteistoja kuten myös hybriditekniikkaa mutta en ymmärrä miten DCTn kehittäminen auttaa I40n myyntiin tulevissa malleissa kun kyseista vaihteistoa ei ole saatavilla.
On ihan ok näköinen tämä uusi hyundai i40. Aika paljon taitaa muotoilu olla "kopioitu" itse näen ainakin tosi paljon ko autossa peugeout 508 muotoja ainakin etuosassa. takaosasta tulee jotenkin mieleen opel insignia. Koelaudan osalta näyttäis olevan kopioitu muotokieltä Fordilta.
mutta jos hinta on kohdallaan niin varmaan hyvä peli.
nessu123:
Niin, muodothan on luotu Rüsselsheimissa. Ja Peugeot 508:sta tiedetään, että tehtaan edustajat kävivät Saksassa kysymässä autokauppiailta, minkämuotoinen ja -oloinen (sisustus) auto Saksassa myy. Ehkä niiden rüsselsheimilaisten ei tarvitse moisia kysellä, mistäpä tietää, vaikka muotoilijoita olisi siirtynyt Hyundaille Opelilta ja Fordiltakin? Se kuitenkin tiedetään, että ainakin Audilta niitä on mennyt.
tulipa nähtyä tuollainen i40farkku liikenteessä ja aika hyvälle näytti(selkeästi paremmalta kuin sen perässä ollut farkku avensis)
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Hyundai-i40-1.7-CRDi-136-Premium/257828/
Britit kehuvat kovasti ulkonäköä, alustaa, tiloja, varustelua ja hyvää viimeistelyä. Ainoa selkeä moite tuli ohjauksesta, joka kuulemma on kovin raskas. Ja jos autotoimittaja sanoo ohjausta raskaaksi, se todella on raskas! Noinkohan sillä voi normaali ihminen ajaa laisinkaan? Sääli, jos hieno auto on pilattu tällaisella alkeisvirheellä: ohjauksen tulee olla höyhenenkevyt. Ottaisivat oppia 70-luvun jenkkiautoista, niissä on kevyt ohjaus mutta silti suuntavakavuus on hyvä.
Ja ohjaamon materiaalit eivät ole aivan Fordin, Peugeotin ja VW:n tasalla, vaikka viimeistyly onkin hyvä. No, minua se ei haittaa, koska en aja toinen käsi koko ajan kojelautaa tunnustellen, vaan paljon suurempi merkitys on sen ulkonäöllä. Ja siinä häviävät Insigniaa lukuunottamatta kaikki eurooppalaiset, selkeimmin Volkswagen.
Anders-Simo:
Tulipa istuttua kylmät tyypit tänään tässä, ja kyllähän sisustan viimeistelyn visuaalinen laatuvaikutelma oli ihan positiivinen yllätys, mutta itse en tykkää yhtää tuosta Fordilta kopioidusta ja molemmissa yhtä ärsyttävän näköisestä pahkura-keskikonsolista. Vaikutelma auton sisällä on rauhaton, täysi vastakohta esim. Jagge XF:n rentouttavan minimalistiselle ohjaamolle.
Tilaa oli yllättävän hyvin takapenkilläkin, mutta perän muotoilu oli luonnossa pienivanteisessa autossa jotenkin paljon raskaamman näköinen kuin mainoskuvissa isoilla vanteilla.
Aika karmea laitoshan tuo on. Mutta kun Hyundailla ei ole mitään vastaavaa ollut, niin kai se on "hyvä alku".
Komppaan edellistä... En tuosta muotoilusta pidä. Tulee mieleen japanilaisten ylilyönnit -70 luvulla. Mutta Hyundaille tietty erävoitto. Tulee varmaan myymään hyvin.
http://www.km77.com/fotos/Hyundai/i40_2011/Hyundai-i40_2011-Gama_i40-Gama_i40-Turismo_familiar-Interior-Salpicadero-5_puertas-201103010086.html?modelId=1964&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Yritys on hyvä, mutta ylimuotoilun makua tuossa on selkeästi. On vedelty viivoja ja särmiä sinne tänne ajattelematta sen enempää kokonaisuutta. Varsinkin sisältä tuo on tosi rauhattoman ja sekavan oloinen ja erilaisten yhteensopimattomien muotojen sekamelskaa. Joskus vähempi voi olla parempi. Tosin VW on sitten taas vienyt tylsyyden ja muotoilun minimalistisuuden jo äärimmilleen esim. Passatissa eli ei sekään hyvä ole.
Totta....Volkswagen menestyykin kehnosti myyntimarkkinolla noilla avuilla.
Onnistunut muotoilu jakaa aina mielipiteitä. Minusta i40 on hyvän näköinen, joskaan ei yllä italialaisten parhaiden aikaansaannosten tasolla. Luokkansa varovaisen totisen muotoilukeskiverron yläpuolelle auto nousee joka tapauksessa. Hyvä suoritus saksalaisilta.
Meidän pitkän perheemme kannalta auton ehdoton vahvuus ovat pituussuuntaiset sisätilat. Olen reilusti yli kaksimetrinen enkä muista saaneeni missään autossa yhtä luontevaa ajoasentoa kuin uudessa Hyundaissa. Kaiken kukkuraksi taakseni mahtuu keskimittainen mies mukavasti. Vain Superbissa on hieman enemmän takajalkatilaa ja Lancia Deltassani jokseenkin saman verran takapenkkien ollessa taka-asennossaan. Mondeo, Passat, C5, 508 ym. ovat selkeästi ahtaampia, vaikka tässä toista väitetäänkin: http://www.autobild.de/bilder/bilder-hyundai-i40-cw-vs.-vw-passat-variant-1888029.html#bild12|ref=http://www.autobild.de/artikel/vw-passat-hyundai-i40-kombis-im-vergleich-1887972.html (keskimittaisten ei pitäisi antaa arvostella autojen tiloja, arviot tulevat selvästi fiiliksestä eivätkä todellisesta tilavuudesta...)
Ajettavuudesta en sano pikaisen ensiesittelypäivän lenkin perusteella paljoakaan, mutta alusta oli kohtalaisen mukava ja ohjauksessa tottumista vaativa kumisuus keskialueella. Ohjaus ei kuitenkaan ole millään muotoa raskas.
i40:n suurin heikkous on moottorivalikoima, koeajamani 2-litrainen oli automaatin kanssa perin ahdistuneen oloinen. Bensaturboille olisi vahva tilaus... Dieseleistäkin puuttuu varsinainen tehomalli, mutta oletettavasti tehokkaampi diesel olisi siedettävä automaattinakin.
Kaiken kaikkiaan Hyundai on mielestäni noussut kerralla japanilaisten kilpailijoidensa ohi melkein kaikissa ominaisuuksissa ja on moottorivalikoimaa lukuunottamatta hyvällä eurooppalaisella tasolla. Siinä määrin vakuuttava tuote i40 on, että dieselautomaatti on varattu pitempään koeajoon ja vaimon C4:n vaihto Hyundaihin voisi tulla kyseeseen. Italiatarta ei korealaiseen vaihdeta.
A-utoilija:
Passat minimalistinen sisältä? Nyt olen kyllä ihan eri mieltä. Siinähän on koristetta ja tingentangelia ihan liikaakin jos multa kysytään. BMW E90 ja E60 on/oli paljon minimalistisempia.
No niin, i40 automaattidieselinä on koeajettu perusteellisemmin ja myös tilattu C4:n seuraajaksi. Diesel toimii automaatin kanssa paljon mukavammin kuin kaksilitrainen bensakone: kiihtyvyys paikaltaan on hieman verkkaisen tuntuista (liikkeellelähdössä tuntuu, ettei ensimmäisen sekunnin aikana tapahdu mitään...), mutta maantienopeuksissa diesel vetää paljon terveemmin. Jos vain C5 olisi tilavampi, olisi Citroen vaihtunut numeroa suurempaan, mutta nyt veti Hyundai pisimmän korren. Tilat, ajoasento, hiljaisuus ja alustan mukavuus ratkaisivat. Laivaa Koreasta odotellaan marras-joulukuun vaihteeseen.
Superb-farkku olisi ollut vielä hieman tilavampi takapenkillä ja voimalinjavalikoimaltaan etevämpi, mutta tykkäsin enemmän i40:n ajoasennosta, ulkonäöstä, hiljaisuudesta ja siitä, ettei se ole ihan niin standardivalinta.
nimim Erkki:
Hienoa jos ovat kerrankin saaneet tehtyä järkevällä hinnalla hiljaisen auton. Uusimman TM:n vertailussa oli Audi A7:n melumittauksen tuloskin aika pettymys yli 110k vertailuhinta huomioiden, olkoonkin että oli 20" renkaat kun sellaiset (tai melkein) ne tuon luokan autoon nykyään kuuluu.
nimim Erkki:
Vielä. Jos toi on hyvä niin tulee olemaan varmaan aika suosittu.
235+255:
Mielenkiinnolla odotan dB-mittauksia ja muiden subjektiivisia arvioita, mutta oman tuntumani mukaan i40 on kilpailuryhmänsä hiljaisimpia. Rengasmelun sävy ei ollut rasittavimmasta päästä sekään.
Audi A7:n äänimaailman pettymyksiin voinee lukea myös Bose-audiopaketin saaman tylyn tuomion samaisessa vertailussa. Eipä silti, vanhana hifistinä olen aina ollut perin epäileväinen Bosen tuotosten äänenlaatua kohtaan... Luulisi Audille tulevan reippaasti negatiivista palautetta paremmasta äänenlaadusta maksaneilta, mutta kuraa saaneilta asiakkailta.
Onkos tästä tulossa sisarmallia Kia:lle?
Start tv-ohjelmassa kehuivat hiljaisuutta, mutta morkkasivat ohjausta. Bensakoneet ei oikein innosta ja parempi varustetaso taitaa olla pakkohankinta.
Itse odottelen rauhassa kunnon koeajot ja TM-talvitestin. Hyundai Sonatahan voitti TM-talvitestin aikoinaan, oli mm. erittäinkin lämmin auto.
halko6:
http://www.kia-newoptima.com/
Menee vähän sivuun topicista, mutta en malta olla kommentoimatta:
nimim Erkki:
Bosehan ei ole koskaan mikään tasapainoisesti soivan hifiäänen vaalija ollutkaan, vaan tavoitellut lähinnä tietynlaista rock/popmusiikille joidenkin mielestä sopivaa kaupallista (?) saundia, jossa yläbassot jumputtaa ja diskantit kihisee.
Monet kuitenkin tuntuvat tykkäävät tuollaisesta, joten saapa nähdä kuinka moni valittaa A7:n Bose-äänentoistosta. Ehkä kuitenkin keskimääräistä useampi, kun kyseinen auto ei ole se ensimmäinen vaihtoehto karvanoppien kuljettimeksi.
zoso:
Lisää asian ohi, kun alkuun päästiin.
Minulla on omakohtaistakin kokemusta Bosen tekemästä äänentoistosta autoon, kun edellisessä autossani oli Bosen tekemä äänentoisto, jossa oli 7 kaiutinta. Tuokin oli lisävarusteinen ja siis ko auton vakioäänentoistoa parempi. Sointi oli tumma, yläbassoja korostava, erottelukyky oli huono ja ei siinä soinut oikein mikään musiikkilaji miellyttävästi. Niinpä vaihdatin kaikki kaiuttimet uusiksi, lisävahvistimen ja subwooferin tavaratilaan ja tulos oli valtavasti parempi noin 1500 lisäinvestoinnilla autohifi-liikkeeseen.
Uusimman TM:n testissä oli Audi A7:n lisävarusteinen, noin 1900 hintainen Bosen äänentoisto ja kommentit siitä olivat aika tylyjä. Epäiltiin, että se oli jopa huonompi kuin vakioäänentoisto. Tuommoisella summalla kun teettäisi alan liikkeessä vakioäänentoistoon parannuksen, niin ei tarvisi varmasti arvuutella, että onkohan tulos vakioäänentoistoakin huonompi. Totuus on, ettei nuo lisävarusteiset äänentoistot ole alkuunkaan hintansa veroisia. Vai miltä kuulostaa Audi A7:n kalliimpi äänentoisto eli Bang & Olufsen Advanced Sound System, hinta alkaen noin 11500 . Tuo on jo todellista kiskontaa. Olen tuotakin äänentoistoa kuunnellut A8:ssa ja ihan hyvin se kuului, mutta ei tarjoa mitään mitä ei saisi jo alle 3000 investoinnilla autohifi-liikkeestä.
A-utoilija:
Jatketaan hifiasiaa kun kerran aloitettiin:
Tunnetusti jo muutaman satasen investoinnilla eli pelkästään kaiuttimet vaihtamalla on mahdollisuus parantaa merkittävästi lähes jokaisen auton vakioäänentoistoa. Harva kuitenkaan viitsii siihen ryhtyä, koska vakiojärjestelmä kuulostaa monen mielestä riittävän hyvältä ja onhan kaiuttimien vaihtohommassa oma työläytensä. Lisävahvistimet ja subi ovat tietysti plussaa. Toisaalta voidaanhan ääni pilata noillakin, kun sointibalanssi säädetään päin peetä, kuten monissa kortteleita kiertävissä nelipyöräisissä kidutuskammioissa usein kuulostaa olevan.
En ole A7:n Bose-järjestelmää kuullut, mutta luotan kyllä TM:n kuunteluarvioon. On vain ihme, että Audi on mennyt niin halpaan tuon Bosen kanssa. Ilmeisesti Bosen myyntikaverilla on ollut ostajaan hyvin uppoavat myynninedistämiskeinot, tai sitten A7:n alkuperäinen soundsysteemi on todellakin harvinaisen vaatimaton.
Autohifistä vielä.
On totta, että muutamalla satasella saa monen auton vakioäänentoistoa paremman toiston. Itsellä on tuosta kokemusta myös, kun ostin aikanaan erääseen autooni kaiuttimet oviin ja hattuhyllylle ja vaihtoin ne itse. Tulos oli selvä parannus alkuperäiseen, vaikka olen noissa asennushommissa ihan amatööri.
Asia on sitten vielä paljon parempi, jos homma teetetään asiantuntevassa liikkeessä ja vaihdetaan samalla kunnollinen vahvistin, joka jaksaa ruokkia laadukkaita kaiuttimia. Olen nyt kahteen autooni teettänyt asennuksia alan liikkeessä ja nykyinen auto tarvitsi vain lisäbassoja, joten siinä on bassokaiutin + sille tehokas lisävahvistin tavaratilassa. Kumpikaan auto ei ole millään lailla helissyt liikkeen tekemien asennusten jälkeen, vaikka molemmat autot olivat asennettaessa lähes uusia ja hieman homma arvelutti.
Kunnollisessa autovahvistimessa on myöskin hyvin monipuoliset säädöt, joten soinnin saa aikalailla mieleisekseen. Nykyisessä autoni bassokaiuttimen vahvistimessa on lisäksi kaukosäätö, joka on kojelaudan alaosassa ja se on erinomaisen kätevä säädin bassojen tasoon, kun niitä todellakin nyt on.
Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, tuli koeajettua kyseinen laite (1.7 l. 100kW Style manuaalidiesel) ja... täytyy kyllä sanoa, että oli pieni pettymys.
Tilaahan i40:ssä on hyvin niin edessä kuin takanakin, mutta siinä olikin sitten auton paras anti maantiellä hyvin toimivan jousituksen ohella. Ajoasennosta saa kohtuuhyvän, mutta penkin sivuttaistuki ei ole kummoinen ja penkin ala-asennossa vaihdekeppi jää turhan ylös. Säädettävä ristiseläntuki oli voimakkaimmassa asennossaan itselleni riittävä, mutta joku voisi kaivata enemmänkin tukea. Takapenkillä on hyvin polvitilaa, vaikka penkki on turhan matala, millä saadaan tietysti päätilaa taakse, mutta reisituki jää vajaaksi. Kuskin penkin ollessa ala-asennossa jalkaterät eivät mahdu etupenkin alle ja istuma-asento takapenkillä jää hieman oudoksi.
Ajettavuuskin on ihan OK, mutta ei missään nimessä yllä parhaitten eurooppalaisten tasolle. Ohjaus on hitaissa nopeuksissa erittäin kevyt (liian kevyt omaan makuuni) ja tunnoton, mutta onneksi paranee vauhdin kasvaessa, vaikkakin keskialueen tunnottomuus edelleen vaivaa. Rattia kääntäessä keskialueen tunnottomuuden jälkeen tulee yhtäkkiä selvä ohjausvasteen kasvu, aivan kuin jonkinlainen pykälä jonka jälkeen ohjaus "alkaa toimia". Jousitus on kohtuumukava ja toimii ohjauksen tavoin paremmin nopeammassa ajossa. Hitaammassa vauhdissa on pientä pintakovuutta, vaikka hidasteet ylittyvätkin mukavasti, mutta terävissä kuopissa kuului takaa kolahteluja ja helinää. Kuopissa myös sisustus natisi ja rämähteli jonkin verran.
Mainostettu hiljaisuus oli kaksijakoista. Periaatteessa auto on kohtuuhiljainen, mutta renkaiden rohina kuuluu yllättävän voimakkaana kaupunkinopeuksissa. Rengasäänien (ja pintakovuuden) perusteella olisi voinut veikata, että alla on matalaprofiilikumit, mutta ei, ihan ne olivat 16-tuumaiset mallia 205/60 (Hankook). Nopeuden noustessa melu ei kasva niin paljon kuin voisi kaupunkinopeusmelun perusteella olettaa. i40 tuntuukin olevan melun, ohjauksen ja jousituksen perusteella leppoisa matka-auto, joka ei ole myöskään sivutuuliherkkä. Moottoritien urat vaikuttivat kohtuullisen hyvään suuntavakauteen jonkin verran, mutta eivät pahasti.
1.7 litran diesel on ihan riittävä normaaliliikennöintiin, kun kierroksia pitää yllä, meno alkoi maistua vasta n. 2000 kierroksen paikkeilta. Alakierroksilla kone on todella hengetön. Hallintalaitteet toimivat kevyesti ja täsmällisesti, vaikkakin pari kertaa vaihteensiirto ykköselle takeltelikin.
Näkyvyys on OK, paitsi taakse, mutta kätevä peruutuskameran näyttö taustapeilissä pelastaa tilanteen. Sivupeileistä näkee hyvin.
Lennokkaasti muotoiltu sisustus vaikutti yllättävän halvan oloiselta ja kojelaudan keskiosa nappuloineen ja sinisine hieman sekavine näyttöineen kuin suoraan 90-luvun korealaisesta halpisstereopaketista. Somisteena käytetty kiiltävä musta muovi oli jo valmiiksi nuhruisen näköinen ja naarmuuntunee helposti.
Kaiken kaikkiaan i40:stä jäi aika valju kuva. Normaalisti toimiva auto, mutta ei säväyttänyt millään tavalla. Paljon melua tyhjästä kuvaisi ehkä parhaiten omia fiiliksiäni.
Mielenkiintoisia lukea nämä muidenkin kokemukset, täytyy käydä tietysti itsekin "tyypittämässä".
zoso:
Joita ovat..... (tässä tapauksessa ja sinun mielestäsi tietysti)?
Kumppani:
Niin, tottakai nimenomaan minun mielestäni, muiden mielipiteistähän en voi sanoa mitään.
Mondeo ja Passat, ja tuossa järjestyksessä.
Ei ollut kovin hyviä lukemia melusta saanut i40 TM:n koeajossa, mutta rengasmelun sävyä kyllä kiiteltiin "siedettäväksi" ja melutasoa pidettiin kohtuullisena. Eli se halpa ja hiljainen auto on vieläkin kai vain haave.
Toinen mitä ihmettelen on 1605 kg omapaino tuolla pikkudieselillä. Ei tuo tietenkään ole luokassaan edes painavimmasta päästä kun onhan se iso auto, mutta luulis että pienellä koneella ja modernilla tekniikalla haettais myös painon säästöä. Automaattilootako tuossa sitten painaa...
Mutta karkean tien melunlisäys oli mitätön ja kun ottaa alle 205/60-16H renkaat niin melu taitaa tippua jo premium autojen tasolle. Yllättävän positiivinen lopputulema, harmi kun eivät mitanneet vakiopolttimoita lyhyissä valoissa, lisävarusteksenonit ylsi yli 100m.