Isot dieselsedanit

105 kommenttia
124»
  • En tiedä noista painotuksista onko oikein, mutta olisko järkevää ilmoittaa koeajon keskikulutusta, sehän olisi myös jonkinlainen mittari kuluihin.

      
  • Opelixi:

    Toisaalta, jos lasketaan ylläpitokuluihin Volvon 10k€ halvemman hankintahinnan, niin Volvo voittaa taas :weary:

    Minusta testejä tehtäessä autot pitäisi varustella niin, että loppusumma on verrokeissa likimain sama. Luulisi uutta autoakin ostamassa olevaa kiinnostavan, mitä sillä rahalla saa?




    Varmasti näinkin. Minusta ei ole oleellista kuka voittaa tai kuka häviää. Tärkeää on, että testi on huolellsesti tehty ja arvosanoja on käytetty loogisesti ja tasapuolisesti. Tältä osin käyttökulujen eroissa saatu suuri hajonta autojen arvosanojen (joka siis perustuu käytännössä rengaskulujen eroon ja nämäkin on arvotettu hinnoilla, joilla ei ole tekemistä todellisten hintojen/kustannusten kanssa) välillä ei vastaa minusta tätä periaatetta.



    Esimerkiksi kiihtyvyyden osalta TM oli "arponut" kaikille muille arvosanan 9 ja Citkalle 8. Citikan 60-120km/h oli 289m. Muilla välillä 214m(BMW)-234m(Audi). Citikan 0-400m oli 340m ja muilla välillä 400m(BMW)-383m(Volvo). Citikan 0-100km/h oli 11,5s ja muilla välillä 8,6s(BMW)-9,2s(MB ja Volvo). Kiihtyvyys oli siis myös 1/12 arvioidusta kohdasta painoarvolla 10%. Minun mielestäni esim Citikan ero koko muuhun ryhmään ja erityisesti BMW:hen on suuri. En väitä, etteivätkö kaikki autot kiihtyisi ihan riittävästi ja perille varmasti pääsee ja ehtii. En vain ymmärrä, miten noin suuri ero arvotetaan tästä kohdassa vain yhden pisteen arvoiseksi. Tämä on mielestäni täysin epäloogista.

      
  • Opelixi:

    Toisaalta, jos lasketaan ylläpitokuluihin Volvon 10k€ halvemman hankintahinnan, niin Volvo voittaa taas :weary:

    Minusta testejä tehtäessä autot pitäisi varustella niin, että loppusumma on verrokeissa likimain sama. Luulisi uutta autoakin ostamassa olevaa kiinnostavan, mitä sillä rahalla saa?




    Hankintahinnasta puheen ollen testin tekstissä mainittiinkin, että business-mallien varusteiden hinta leikataan vaihtoauton hyvitysarvosta. Audissa ja BMW:ssä on siis selvästi vähemmän tinkimävaraa ja vaihtohyvitys omasta autosta on huonompi kuin muissa. Volvollakin on business-hinnat, joka on esim. tuon S80 2,4D A Summum -mallin kohdalla 1500 € halvempi eli tarkoittaa, että jos vähänkin osaa tinkiä niin tuon verran saa helposti hinnasta pois.



    Sittenhän tuohon testiin olisi mahtunut hinnan puolesta Volvolta myös D5 malli, joka on 3 tonnia kalliimpi. Se olisi saanut todennäköisesti kiihtyvyydestä paremman arvosanan ja kulutuksesta huonomman, joten pisteet tuskin olisi parantuneet, mutta tuohan lisäteho lisää ajomukavuutta ja turvallisuutta ohituksiin. Saksalaisilla kun ruvetaan katselemaan tehokkaampia malleja, niin hinta pomppaa heti huomattavasti, kun ei saa noita business-varusteitakaan mukaan, vaan ne pitää ostaa yksitellen kiskurihintaan. Muutenkin nuo Volvon valmiit varustepaketit helpottaa ostamista ja ne saa osittain hyvityksenä vaihdossakin. Yksittäin ostetut varusteet menettää arvonsa ja hyvitys niistä on lähellä nollaa.



    Onko sitten Volvon halvempi hinta etu vai haitta? Itse en näe siinä ainakaan mitään haittaa, että saa tuon testinkin mukaan vertailukelpoisia ominaisuuksia halvemmalla, jos sitten vähän imagossa häviääkin. Se Volvon turvallisen perheauton imago on itse asiassa jopa vaan hyvä asia. Seuraava auto minulla on hyvin todennäköisesti uusi BMW 500 tai Audi A6, kun se uudistuu, mutta toiset 3 vuotta saatan vielä nykyisellä S80:llä ajaa. Miksi hyvää vaihtamaan, kun nykyiselläkin autolla irtoaa testivoittoja? :wink:

      
  • A-utoilija:



    Sittenhän tuohon testiin olisi mahtunut hinnan puolesta Volvolta myös D5 malli, joka on 3 tonnia kalliimpi. Se olisi saanut todennäköisesti kiihtyvyydestä paremman arvosanan ja kulutuksesta huonomman, joten pisteet tuskin olisi parantuneet, mutta tuohan lisäteho lisää ajomukavuutta ja turvallisuutta ohituksiin.


    Jos noilla autoilla on vaikeuksia tehdä turvallisia ohituksia, niin vika on kyllä aivan muualla kuin autossa. Tuollainen 125+ kW diesel automaatti lähtee jo aika kepeästi ohitukseen. Jos tarvitaan lisää tehoa, niin silloin on turha puhua turvallisuudesta.

      
  • NHB:

    finman:

    YLLÄPITOKULUT: vakuutukset,huollot ,talvirenkaat käyttävoimavero ja takuut

    minä en ainakaan tiedä kuinka suuri painotus tuolla rengas hinnalla on tuossa ylläpitokulut osiossa?
    onko se 20% kun on 5 kohtaa osiossa vai enemmän/vähemmän???
    tiedätkö sinä?


    Nuo kulut on laskettu ihan euroissa eikä prosenteissa Tässä keskustelussa on jo aika yksityiskohtaisesti ilmoitettu hinnat eurolleen.






    on aivan sama miten täällä on mutu pohjalta laskettu euroissa, vaan näytä se kohta missä tulee esille millä painotuksilla tm on osion tehnyt.



      
  • mhj:

    Eipä niillä hintaa esim. Saksassa ole paljoa.
    Meillä on vain muutamia tarjolla ja aika kovissa pyyntihinnoissa.
    Miten onnistuu (ja jaksaa) tuontiauton verotuksessa onkin jo toinen juttu.
    Koska on "tuttu" tuonut ja oletko keskustellut miten on verolotossa onnistunut.




    Tuttuni toi auton viime syksynä. 2006 mallia, 2,7 hdi v6 exclusive, nahat, navigaattori, puhesyntetisaattori, puheen tunnistus, ajolinjoja seuraavat kääntyvät xenonit, kaistanvaihtovahti jne..

    50 tonnia ajettu, kokonaishinta reilut 30 kEUR, josta veron osuus reilut kolmannes. Uusi vastaava ko. varusteilla vuonna 2006 maksoi Suomessa melkein 90 kEUR.

    C6 ominaisuuksia on sittemmin karsittu, mm. nopeuden mukaan säätyvä takaspoileri on muuttunut kiinteäksi muovihärpäkkeeksi jne.

      
  • No aika hyvin on tullin kanssa onnistunut.



    Nopea nettihaku (autotalli.com) antoi yhden C6:n. Hintapyyntö 59900€.

    Vm.2006,2,7 V6 HDi, ajettu 20000km.



    Autohan on hieno ja kyyti varmasti hulppeaa.

    Eikä ole samanlaista ihan joka kinkeripiirissä.

      
  • Kommenttia testistä

    Pisteet testissä meni Volvo 9.0, BMW 8.9, Mersu 8.9, Audi 8.5 ja Citroen 8.1.



    Ajettavuus (maantieajo + kaupunkiajo + ääritilanteet)

    Mersu 28 p

    Audi ja Volvo 27 p

    BMW 26 p

    Citroen 24 p

    Bemarista sanottiin, että se on mutkissa mukavin ja suorilla hankalin ja lisäksi ohjauksen tehostusta moitittiin kaupunkiajossa, koska se ei muutu nopeuden mukaan vaan on raskaimmillaan silloin, kun sen pitäisi olla keveimmillään.

      
  • BMW:llä on kohtuuhintaan saatavilla Servotronic-ohjaustehostin, joka säätyy ajonopeuden mukaan (vakiona tietääkseni kierrosluvun mukaan). Mielestäni Servotronic pitäisi olla vakiona kaikissa dieselmalleissa. Nuo vääntökoneethan eivät maantienopeuksissa käytännössä kierrä juuri 1500 rpm yläpuolella reippaampia kiihdytyksiä lukuunottamatta.

    Aktiiviohjauksesta saa kyllä maksaa jo mansikoita.

      
  • FARwd:

    BMW:llä on kohtuuhintaan saatavilla Servotronic-ohjaustehostin, joka säätyy ajonopeuden mukaan (vakiona tietääkseni kierrosluvun mukaan). Mielestäni Servotronic pitäisi olla vakiona kaikissa dieselmalleissa.




    Vastaava varuste on saatavilla ainakin Volvoon ja Mersuun.



    Huvittavaa on se, että jopa aivan perusautoissa tämä on vakiovaruste. Esim. Peugeotit.



      
  • AkiK:

    FARwd:
    BMW:llä on kohtuuhintaan saatavilla Servotronic-ohjaustehostin, joka säätyy ajonopeuden mukaan (vakiona tietääkseni kierrosluvun mukaan). Mielestäni Servotronic pitäisi olla vakiona kaikissa dieselmalleissa.


    Vastaava varuste on saatavilla ainakin Volvoon ja Mersuun.

    Huvittavaa on se, että jopa aivan perusautoissa tämä on vakiovaruste. Esim. Peugeotit.




    Pökötti ei olekaan premium :lol: Niissä pitää maksaa jopa ratin säädöistä ekstraa. Tällä tapaa ei kukaan joudu maksamaan mistään mitä ei aivan välttämättä tarvi. Tosin joutuu sitten maksamaan niistä parista välttämättömästä sen mitä peruskotteroissa kaikki varusteet yhteensä mutta se on sitä yksilöllisyyttä kun ei tarvitse ottaa autoa jossa on kaikki vakiona.



      
  • Pökötti ei olekaan premium :lol: Niissä pitää maksaa jopa ratin säädöistä ekstraa. Tällä tapaa ei kukaan joudu maksamaan mistään mitä ei aivan välttämättä tarvi. Tosin joutuu sitten maksamaan niistä parista välttämättömästä sen mitä peruskotteroissa kaikki varusteet yhteensä mutta se on sitä yksilöllisyyttä kun ei tarvitse ottaa autoa jossa on kaikki vakiona.



    Tylsää ostaa sitten käytettynä "yksilöllinen"(jos muuten olisi hyvä peli!), mistä entinen premiumin nihilistiostaja rahapulassa(?) on jättänyt kauppaan sitä sun tätä ruksaamatta. Autossa fiilis on oltava kohdallaan ja minua haittaisi semmoinen jatkuva MUTKUn-tunne. Enemmän annan arvoa mukavuusvarusteille sisällä autossa kuin naapurien respektille ulkoisesti.

    Käytetyn varustelussa ei ole sitten enää mitään järkeä. Minusta esim.sähkölasit ja peilit, ratin säädöt ja automaatti-ilmastointi on vakiokamaa jo pienimmässäkin torikassissakin käytettynäkin. Käytetyn kohdalla käy niin että se vajaavarusteinen jää minulta kauppaan ja otan sen toisesta hallista tms. mitä ei tarvi alkaa "tuunaamaan" etsimään osia romikselta heti. Kahdessa viimesessä on ollut sade-ja parkkitutkat ja Webastotkin. Lisävarusteilla nuuka Saksa on tykännyt rahastaa ylihintaa aina Suomalaisilta, sitten käytettynä ei auton arvo juurikaan nouse varusteiden ansiosta. PS: Pököjä meillä ei ole ollut johtuen kovista olosuhteista... :frowning:

      
  • "Statusfarkut" ja "Maailman parhaat konttiperät"



    Kokonaispisteet kuulemani mukaan piste Audin yläpuolella ja parempi ajaa kuin mersu, alla tiiseri:



    http://issuu.com/teknikensvarld/docs/tv1003webb?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fdark%2Flayout.xml&showFlipBtn=true

      
  • halko6:

    "Statusfarkut" ja "Maailman parhaat konttiperät"

    Kokonaispisteet kuulemani mukaan piste Audin yläpuolella ja parempi ajaa kuin mersu, alla tiiseri:

    http://issuu.com/teknikensvarld/docs/tv1003webb?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fdark%2Flayout.xml&showFlipBtn=true




    Onhan noita testejä Teknikens Väldissä monenlaisia. Tuolta ladattavissa mm. testit joissa vastakkain V70, Audi A6, BMW 500, VW Passat tai sitten V70, Citroen C5, Mazda6



    http://www.teknikensvarld.se/test_prov/volvo_1/v70/index.xml

      
  • Mondeossa ja isossa Volvossa ei ole oikeastaan mitään yhteistä.***?=

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit