Siltikin toi BMW:n E60 tahtoo olla mulle turhan persoonallinen vielä monen vuoden päivittäisen visuaalisen kulutuksenkin jälkeen.
E60 on mielestäni onnistuttu muotoilemaan ajattomasti, ainakin merkin omassa mallistossa. No miksei muutenkin. Muotojen puolesta ei olisi sitä autoa tarvinnut päivittää.
Lexuksesta ei tykkää henkilöt, joilla ei ole varaa ostaa Lexusta!
Minulle Lexuksella ei edelleenkään ole sopivaa mallia tarjolla. Aika moni muukin taitaa ajatella samaan tapaan, kun katsoo myyntitilastoja Suomessa Audi-BMW-Mersu-Lexus akselilla.
Onko Delta ollut hyvä? Itsekin olen katsellut sellaista vähän sillä silmällä, mutta bensakoneisia on käytettynä tarjolla harvoin. Nytkin Nettiautossa on vain dieseleitä.
Onko Delta ollut hyvä? Itsekin olen katsellut sellaista vähän sillä silmällä, mutta bensakoneisia on käytettynä tarjolla harvoin. Nytkin Nettiautossa on vain dieseleitä.
Hyvä se on ollut, kohtalaisen mukava ja ennen muuta olemukseltaan erottuva. Ilmastointi vaati toissa keväänä ohjelmistopäivityksen ja hiljalleen hupenevan jäähdytysnesteen takia tehtiin takuuna monia turhia korjausyrityksiä, kunnes vuoto paikallistettiin jäähdyttimeen, muita teknisiä riesoja ei ole ollut. Polvitilat ovat ruhtinaalliset takaistuimen pituussäädön ansiosta ja tavaratila riittää pienimmilläänkin useimpiin tarpeisiin. Minulla on 150-heppainen bensaturbo, jonka kulkuun olen tyytyväinen. Kulutus moottoritie- ja kaupunkipainotteisessa ajossa on n. 7,5 l / 100 km.
Joo ihan ok, ei mitään ihmeellistä kuitenkaan kun mietti auton hintaluokkaa joka on yli 70 tonnia todennäköisesti.
Ei kait PutPut kukaan halua kopioida edellisen 5-srj sisätilaa?
Kankaat niissä bemuissa olivat kuin SA-intin kalsareista ja se paneelikin kuin suora 2x4 joka maalattu taloustalon vannehopealla. Eikä ergomonia sanasta oltu kuultukaan sitä sorvatessa.
Puhe oli tietenkin uuden 5-sarjan sisätiloista (joka kuitenkin on konseptiltaan ja komponenttien sijoittelultaan E60:n automaailmalle tien näyttäneen mukainen edelleen, muotoilu on uudemmassa eri). Tuossa on kopioitu laitteiden sijoittelua hyvin pitkälti, ja lisäksi muotoilullisia yksityiskohtia lukemattomia. Ihan suoraan. MUTTA kuten jo korjasin, en muistanut että noita samoja piirteitä on jo näkynyt esim. uudessa X5:ssä, joten siitä on jo voitu osa poimia Lexukseen.
Edellisen 5-sarjan sisätilat olivat minustakin ruman 'kylmät' ja kolkot, vaikkakin ihan siistit. Toiminnallisuus kuitenkin siinä oli huippua, ja sitä (tai oikeastaan E65 7-sarjaa) on automaailma siitä asti seurannut toteutuksiltaan).
Kankaat edellisessä 5-sarjassa oli ainakin minun näkemissä/kokemissa oikein hyvät, ja ergonomialtaanhan se on ainakin ollut luokkansa ehdoton suunnannäyttäjä. Eikä moni siltikään ole edes siitä tajunnut seurata vaan on esim. Audeja jotka ovat ergonomialtaan aivan susia.
Kiinnostavaa olisi uuden hybridiversion faktat. Etenkin se, onko siihen nyt saatu tehtyä myös takakontti, jota tässä nykyisessä hybridiversiossa ei ole ollut. Hintaluokka on nykyisessäkin kyllä varsin kilpailukyvytön, ainakin näin Suomen oloissa.
Taitaa olla tuossa luokassa hybridien osalta odottelupeli. Tai sitten perinteiseen tyyliin on tehty keskinäinen sopimus hybriditeknologian alihankkijan kanssa siten että joku merkki maksaa tietyn verran aikaisemmasta myyntiintuonnista, muut sitten saavat tuoda omat versionsa sopimuksen mukaisen viiveen jälkeen.
Muutenkin, kilpailutilanteessa kai kärkytään sitä että kuka tuo ensin (ja tekee sillä tappioita pisimpään), ja muut tuo sitten kilpailullisen (imago-osalta) tilanteen takia pakon edessä omat myös.
Teknisesti auto varmasti on luokkansa kärkeä. Mutta ottaisin sata kertaa mieluummin jylhän komean Infiniti M:n kuin tämän edellistä 5-Bemua apinoivan muotovirheen.
Lexuksesta ei tykkää henkilöt, joilla ei ole varaa ostaa Lexusta!
Minulle Lexuksella ei edelleenkään ole sopivaa mallia tarjolla. Aika moni muukin taitaa ajatella samaan tapaan, kun katsoo myyntitilastoja Suomessa Audi-BMW-Mersu-Lexus akselilla.
Kylläpä tuonne Lexuksen valikoimaan sopisi pari farkkua ja joku viistoperäkin isolla takaluukulla (vrt.A5, A7) sekä jokunen dieselikin enemmän. Hybridit ovat toki hyviä, kun olisivat jättäneet niihin vain kohtuukokoisen tavaratilan.
Minä uskoisin Lexuksen uuden hybridimallin paksin olevan järkevämpi koska uusi mallihan on varmasti suunniteltu enemmän hybridiä varten. En tietenkään tiedä, mutta luulisin nykymallissa käyneen vähän toisin päin, eli hybridipaketti suunniteltiin jo olemassa olevaan autoon.
Lexuksesta ei tykkää henkilöt, joilla ei ole varaa ostaa Lexusta!
Minulle Lexuksella ei edelleenkään ole sopivaa mallia tarjolla. Aika moni muukin taitaa ajatella samaan tapaan, kun katsoo myyntitilastoja Suomessa Audi-BMW-Mersu-Lexus akselilla.
Lexuksen päämajassa itketään varmasti vuolaasti, kun mallit eivät kelpaa tuulipuvuille.
Onneksi lohtua suo "kohtalainen" menestys isommilla markkinoilla.
"Lexus has been the leader in premium sales in the United States for over a decade."
Ko artikkelissa puhutaan siitä, että johto Eurooppalaisiin kilpailijoihin on viime vuosina kaventunut. Tuo johtuu tietenkin siitä, että nykyinen mallisto on suht vanhaa. Uskoisin kuitenkin eron pysyvän nykyisellään tai jopa nousevan uusien mallien myötä.
Välillä tuntuu olevan vaikea muistaa, että noita autoja suunnitellaan ihan muille, kuin pikkudiiseleitä rakastaville tuulipuvuille.
Lexuksesta ei tykkää henkilöt, joilla ei ole varaa ostaa Lexusta!
Minulle Lexuksella ei edelleenkään ole sopivaa mallia tarjolla. Aika moni muukin taitaa ajatella samaan tapaan, kun katsoo myyntitilastoja Suomessa Audi-BMW-Mersu-Lexus akselilla.
Kylläpä tuonne Lexuksen valikoimaan sopisi pari farkkua ja joku viistoperäkin isolla takaluukulla (vrt.A5, A7) sekä jokunen dieselikin enemmän.
Joo! Ja Ferrarikin voisi tehdä jonkun fiksun ja taloudellisen farkun 1.2 tdi koneella, niin jokainen tuulari voisi omistaa oman Ferrarin!
Vakavasti puhuen, toivon hartaasti, että Lexus ei lähde tuolle huårauslinjalle, joka on kahmaissut esim Jaguarin kouriinsa. CT on jo huolestuttava askel tuohon suuntaan. Maailma on täynnä autovalmistajia, jotka tekevät tuulipuvuille sopivia tavisautoja, joita näkee teillämme kymmeniä jokaisella ajoreissulla.
no eihän se ole mitään lähtemistä jos on sieltä aloittanut IS200 mallilla, Euroopassa ei myydä autoja 10 vuoden imagon kasvatuksella, statuksen saaminen kestää huomattavasti pidempään kuin jenkeissä jossa saadaan myytyä lähes mitä tahansa autolta näyttävää.
Vakavasti puhuen, toivon hartaasti, että Lexus ei lähde tuolle huårauslinjalle, joka on kahmaissut esim Jaguarin kouriinsa. CT on jo huolestuttava askel tuohon suuntaan. Maailma on täynnä autovalmistajia, jotka tekevät tuulipuvuille sopivia tavisautoja, joita näkee teillämme kymmeniä jokaisella ajoreissulla.
Aah, vanha kunnon tuulipukukortti! En ymmärrä Jaguarin vetämistä tähän huonona esimerkkinä. X-typen valmistus on tietääkseni lopetettu ja luvassa on ainakin tällaista:
Lexuksen päämajassa itketään varmasti vuolaasti, kun mallit eivät kelpaa tuulipuvuille.
En tiedä, mutta olettaisin rahan kelpaavan tuli se sitten tuulipukuisilta tai muilta. Golf-kentällä muutaman satasen tuulipuku on sateella ihan kiva.
Onneksi lohtua suo "kohtalainen" menestys isommilla markkinoilla.
No mikä nyt sitten on iso markkina?
Kiinassa myydään noin 1,3 miljoonaa autoa kuukaudessa, EU:ssa noin miljoona ja USA:ssa suunnilleen saman verran.
Välillä tuntuu olevan vaikea muistaa, että noita autoja suunnitellaan ihan muille, kuin pikkudiiseleitä rakastaville tuulipuvuille.
Ja juuri siitä syystä on tehty viime aikoina ennenkaikkea pieniä säästöpossumalleja? Et ehkä ole kuullut, mutta suuret möhköt eivät enää sivistysmaissa ole in. Kummasti on USA:ssakin autokanta alkanut pienentyä.
Vakavasti puhuen, toivon hartaasti, että Lexus ei lähde tuolle huårauslinjalle, joka on kahmaissut esim Jaguarin kouriinsa. CT on jo huolestuttava askel tuohon suuntaan.
Lexuksella on ollut useitakin malleja, jotka ovat tavallisia Toyotoja Lexuksen merkillä.
Ko artikkelissa puhutaan siitä, että johto Eurooppalaisiin kilpailijoihin on viime vuosina kaventunut. Tuo johtuu tietenkin siitä, että nykyinen mallisto on suht vanhaa. Uskoisin kuitenkin eron pysyvän nykyisellään tai jopa nousevan uusien mallien myötä.
Välillä tuntuu olevan vaikea muistaa, että noita autoja suunnitellaan ihan muille, kuin pikkudiiseleitä rakastaville tuulipuvuille.
Ja mitä tulee tuulipukuihin, niin suosittelisin ottamaan selvää Lexuksen asemasta päämarkkina-alueellaan.
Eli tarkoitatko ikään kuin sitä että Suomessa Lexus-kuski ei voi vinoilla esim. Audi-kuskille Audin "yleisyydestä", koska on jenkeissä Lexus on samassa asemassa kuin Audi Suomessa?
Minusta ainakin Lexuksen kohdalla merkin harvinaisuus on pelkästään etu. Piristää katukuvaa kummasti kun niitä näkee hyvä jos edes viikoittain, ainakin meillä päin. Harmaita Audeja ei edes huomaa..
Lexuksen päämajassa itketään varmasti vuolaasti, kun mallit eivät kelpaa tuulipuvuille.
En tiedä, mutta olettaisin rahan kelpaavan tuli se sitten tuulipukuisilta tai muilta.
Ymmärrät varmaan, että eri autot suunnitellaan eri kohderyhmille?
Onneksi lohtua suo "kohtalainen" menestys isommilla markkinoilla.
AkiK:
No mikä nyt sitten on iso markkina?
Kiinassa myydään noin 1,3 miljoonaa autoa kuukaudessa, EU:ssa noin miljoona ja USA:ssa suunnilleen saman verran.
USA on Suomea isompi markkina.
AkiK:
Välillä tuntuu olevan vaikea muistaa, että noita autoja suunnitellaan ihan muille, kuin pikkudiiseleitä rakastaville tuulipuvuille.
Ja juuri siitä syystä on tehty viime aikoina ennenkaikkea pieniä säästöpossumalleja? Et ehkä ole kuullut, mutta suuret möhköt eivät enää sivistysmaissa ole in. Kummasti on USA:ssakin autokanta alkanut pienentyä.
Antaa massatuottajien tehdä pieniä säästöpossuja, ei kaikkien valmistajien tarvitse lähteä samaan kelkkaan.
Maailmanlaajuisesti Lexuksen myynti on heikkoa verrattuna saksalaisiin kilpailijoihinsa. Puheet eron pysymisestä samana tai kasvamisesta Jenkkilän markkinoilla ovat puhtaasti sitä itseään. Mersu ja Bemari ovat myyneet selvästi enemmän kuin Lexus tänä vuonna.
Ihan hyvä yritys, mutta ensi kerralla, kun pyrit kumoamaan argumentin, älä ammu ohi. Sinun on ihan turha tuoda jotain kokonaistilastoja kumoamaan minun esittämiäni tilastoja, joissa puhutaan "luxury cars" -myynneistä.
Ihan hyvä yritys, mutta ensi kerralla, kun pyrit kumoamaan argumentin, älä ammu ohi. Sinun on ihan turha tuoda jotain kokonaistilastoja kumoamaan minun esittämiäni tilastoja, joissa puhutaan "luxury cars" -myynneistä.
Vielä kun ymmärtäisit mistä esittämässäsi tilastossa höpistään. Kyseessä ovat aivan samat luvut sillä erotuksella, että sinun luvut ovat viime vuoden lukuja ja minun luvut ovat tämän vuoden lukuja. Viime vuonna Lexus oli niukasti ykkönen, tänä vuonna Mersu ja BMW ovat myyneet Lexusta enemmän.
Mitä ihmettä edes tarkoitat? Meinaatko, että myyntiluvut eivät päde jos journalisti ei ole käyttänyt samaa sanaa lokeroidessaan autoja tai jos tilastossa on mukana myös muita merkkejä?
Koomista tässä on vielä se, että sinun esittässä uutisessa lukee otsikossa "premium sales" ja tuo mun alkuvuoden tilasto alkaa näin: Bayerische Motoren Werke AG's namesake brand outsold Daimler AG's Mercedes-Benz in April to be the month's top-sellingluxury brand..
Otetaanpa vielä yksi uutinen, kun nuo aikaisemmat eivät kelvanneet.Tänä vuonna ensimäisen kahdeksan kuukauden aikana lexus on myynyt paljon vähemmän kuin BMW ja Mersu. Tässä luvut 1-8/2011:
BMW expanded its sales lead for the year with a 12 percent increase through August to 155,929. Deliveries of Mercedes vehicles rose 6.1 percent to 148,409 in the U.S. while Lexus's fell 17 percent to 120,652. The results exclude Daimler's Sprinter vans and Smart cars and BMW's Mini brand, which aren't luxury vehicles.
Ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä sen tajuamiseksi miksi Lexuksen myynti on Amerikassa laskenut. Sehän johtuu jenkkien Toyota-kampanjoinnista. Ja NHB voisi ottaa huomioon sen ettei Lexuksella ole mitään peruskaura-tavisautoja kuten esim. Mersulla.
Nythän ei ollut kyse syistä vaan siitä, että on aika turha ennustaa Lexuksen pysyvän myyntitilastojen ykkösenä tilanteessa, jossa kaksi kilpailijaa ovat myyneet 20-30 prosenttia enemmän kahdeksan viimeisen kuukauden aikana.
Mutta kun nyt avasit aika itsevarmaan tyyliin keskustelun aiheesta, niin jatketaanpa aiheesta. Itse pidän kyllä isompana syynä Fukushimaa ja Saksalaisten merkkien kasvanutta panosta Jenkkien markkinoilla. Toisaalta saksalaiset ovat menestyneet myös maailmanlaajuisesti, joten ehkä siellä tehty jotain oikein.
Itse olen kyllä tasan tarkkaan vastakkaista mieltä siitä, kummalla on ennemmän peruskauraa mallistossa. Lexuksella on paljon enemmän tarjontaa halvemmassa päässä. Mersun halvin malli on C250 listahinnaltaan $34 800. Lexuksen halvin on $29 120. Mersun kolmanneksi halvin malli on $48 990, Lexuksella tuota halvempia malleja on 8, joihin kuuluu myös jenkkien peruskauran ruumiillistuman Camryn Lexus-väännös. Kuusinumeroisilla hintalapuilla varustettuja malleja taasen Mersu tarjoaa paljon enemmän. Millä päättelyllä saat Mersun olemaan noista kahdesta enemmän peruskauraa?
Ymmärrät varmaan, että eri autot suunnitellaan eri kohderyhmille?
Minusta Mersut, Bemarit, Audit ja Lexukset suuntautuvat aika samalle kohderyhmälle. Sillä erolla, että Lexusta ei voi ostaa joku, joka tarvitsee autoonsa esimerkiksi takakontin, koska farmaria tai vastaavaa ei ole tarjolla.
USA on Suomea isompi markkina.
Mutta ei suurempi kuin EU-markkina, jossa Lexuksen myynti ei ole kummoista tuotestrategiasta johtuen. Mielenkiintoista kyllä, eurooppalaisilta löytyy hyvät tuotteet myös USA:han.
Antaa massatuottajien tehdä pieniä säästöpossuja, ei kaikkien valmistajien tarvitse lähteä samaan kelkkaan.
Miten Lexus joka mukaasi myy niin hyvin, ei nyt olekaan massatuottaja?
With September's results, BMW expanded its sales lead for the year with a 13 percent increase to 177,679. Deliveries of Mercedes vehicles through September rose 6.3 percent to 169,862 in the U.S. while Lexus's year-to-date totals fell 16 percent to 135,647.
Ai niin, käytetäänkö jutussa oikeaa luokkajakoa: "U.S. luxury automotive sales".
Vieläkö pystyt kieltämään sen faktan, että Lexus ei ole tällä Jenkkilän myydyin premium?
E60 on mielestäni onnistuttu muotoilemaan ajattomasti, ainakin merkin omassa mallistossa. No miksei muutenkin. Muotojen puolesta ei olisi sitä autoa tarvinnut päivittää.
Nasse:
Minulle Lexuksella ei edelleenkään ole sopivaa mallia tarjolla. Aika moni muukin taitaa ajatella samaan tapaan, kun katsoo myyntitilastoja Suomessa Audi-BMW-Mersu-Lexus akselilla.
nimim Erkki:
Onko Delta ollut hyvä? Itsekin olen katsellut sellaista vähän sillä silmällä, mutta bensakoneisia on käytettynä tarjolla harvoin. Nytkin Nettiautossa on vain dieseleitä.
Lefa:
Hyvä se on ollut, kohtalaisen mukava ja ennen muuta olemukseltaan erottuva. Ilmastointi vaati toissa keväänä ohjelmistopäivityksen ja hiljalleen hupenevan jäähdytysnesteen takia tehtiin takuuna monia turhia korjausyrityksiä, kunnes vuoto paikallistettiin jäähdyttimeen, muita teknisiä riesoja ei ole ollut. Polvitilat ovat ruhtinaalliset takaistuimen pituussäädön ansiosta ja tavaratila riittää pienimmilläänkin useimpiin tarpeisiin. Minulla on 150-heppainen bensaturbo, jonka kulkuun olen tyytyväinen. Kulutus moottoritie- ja kaupunkipainotteisessa ajossa on n. 7,5 l / 100 km.
Ryne:
Puhe oli tietenkin uuden 5-sarjan sisätiloista (joka kuitenkin on konseptiltaan ja komponenttien sijoittelultaan E60:n automaailmalle tien näyttäneen mukainen edelleen, muotoilu on uudemmassa eri). Tuossa on kopioitu laitteiden sijoittelua hyvin pitkälti, ja lisäksi muotoilullisia yksityiskohtia lukemattomia. Ihan suoraan. MUTTA kuten jo korjasin, en muistanut että noita samoja piirteitä on jo näkynyt esim. uudessa X5:ssä, joten siitä on jo voitu osa poimia Lexukseen.
Edellisen 5-sarjan sisätilat olivat minustakin ruman 'kylmät' ja kolkot, vaikkakin ihan siistit. Toiminnallisuus kuitenkin siinä oli huippua, ja sitä (tai oikeastaan E65 7-sarjaa) on automaailma siitä asti seurannut toteutuksiltaan).
Kankaat edellisessä 5-sarjassa oli ainakin minun näkemissä/kokemissa oikein hyvät, ja ergonomialtaanhan se on ainakin ollut luokkansa ehdoton suunnannäyttäjä. Eikä moni siltikään ole edes siitä tajunnut seurata vaan on esim. Audeja jotka ovat ergonomialtaan aivan susia.
AkiK:
Taitaa olla tuossa luokassa hybridien osalta odottelupeli. Tai sitten perinteiseen tyyliin on tehty keskinäinen sopimus hybriditeknologian alihankkijan kanssa siten että joku merkki maksaa tietyn verran aikaisemmasta myyntiintuonnista, muut sitten saavat tuoda omat versionsa sopimuksen mukaisen viiveen jälkeen.
Muutenkin, kilpailutilanteessa kai kärkytään sitä että kuka tuo ensin (ja tekee sillä tappioita pisimpään), ja muut tuo sitten kilpailullisen (imago-osalta) tilanteen takia pakon edessä omat myös.
Anders-Simo:
'Apinoi' kylläkin uusinta 5-sarjaa eniten.
nimim Erkki:
Onneksi olkoon, ja kiitos että ostit meidän muiden iloksi katukuvaa kaunistavan auton etkä harmaata laatikkoa.
AkiK:
Kylläpä tuonne Lexuksen valikoimaan sopisi pari farkkua ja joku viistoperäkin isolla takaluukulla (vrt.A5, A7) sekä jokunen dieselikin enemmän. Hybridit ovat toki hyviä, kun olisivat jättäneet niihin vain kohtuukokoisen tavaratilan.
Putput:
Olkaa hyvät. Väitän myös, että siinä on hauskempi istua kuin keskivertoautossa.
Minä uskoisin Lexuksen uuden hybridimallin paksin olevan järkevämpi koska uusi mallihan on varmasti suunniteltu enemmän hybridiä varten. En tietenkään tiedä, mutta luulisin nykymallissa käyneen vähän toisin päin, eli hybridipaketti suunniteltiin jo olemassa olevaan autoon.
AkiK:
Lexuksen päämajassa itketään varmasti vuolaasti, kun mallit eivät kelpaa tuulipuvuille.
Onneksi lohtua suo "kohtalainen" menestys isommilla markkinoilla.
"Lexus has been the leader in premium sales in the United States for over a decade."
http://www.worldcarfans.com/111010630324/lexus-tops-bmw-mercedes-benz-in-2010-us-premium-sales
Ko artikkelissa puhutaan siitä, että johto Eurooppalaisiin kilpailijoihin on viime vuosina kaventunut. Tuo johtuu tietenkin siitä, että nykyinen mallisto on suht vanhaa. Uskoisin kuitenkin eron pysyvän nykyisellään tai jopa nousevan uusien mallien myötä.
Välillä tuntuu olevan vaikea muistaa, että noita autoja suunnitellaan ihan muille, kuin pikkudiiseleitä rakastaville tuulipuvuille.
LMJ:
Joo! Ja Ferrarikin voisi tehdä jonkun fiksun ja taloudellisen farkun 1.2 tdi koneella, niin jokainen tuulari voisi omistaa oman Ferrarin!
Vakavasti puhuen, toivon hartaasti, että Lexus ei lähde tuolle huårauslinjalle, joka on kahmaissut esim Jaguarin kouriinsa. CT on jo huolestuttava askel tuohon suuntaan. Maailma on täynnä autovalmistajia, jotka tekevät tuulipuvuille sopivia tavisautoja, joita näkee teillämme kymmeniä jokaisella ajoreissulla.
no eihän se ole mitään lähtemistä jos on sieltä aloittanut IS200 mallilla, Euroopassa ei myydä autoja 10 vuoden imagon kasvatuksella, statuksen saaminen kestää huomattavasti pidempään kuin jenkeissä jossa saadaan myytyä lähes mitä tahansa autolta näyttävää.
Tässä upeaa muotoilua.
http://www.leftlanenews.com/photos/bmw-650i-coupe-first-drive-review-picture-3.html
IsoE:
Aah, vanha kunnon tuulipukukortti! En ymmärrä Jaguarin vetämistä tähän huonona esimerkkinä. X-typen valmistus on tietääkseni lopetettu ja luvassa on ainakin tällaista:
http://www.topgear.com/uk/car-news/jaguar-cx16-revealed-frankfurt-motor-show-2011-09-07
IsoE:
En tiedä, mutta olettaisin rahan kelpaavan tuli se sitten tuulipukuisilta tai muilta. Golf-kentällä muutaman satasen tuulipuku on sateella ihan kiva.
No mikä nyt sitten on iso markkina?
Kiinassa myydään noin 1,3 miljoonaa autoa kuukaudessa, EU:ssa noin miljoona ja USA:ssa suunnilleen saman verran.
Ja juuri siitä syystä on tehty viime aikoina ennenkaikkea pieniä säästöpossumalleja? Et ehkä ole kuullut, mutta suuret möhköt eivät enää sivistysmaissa ole in. Kummasti on USA:ssakin autokanta alkanut pienentyä.
IsoE:
Lexuksella on ollut useitakin malleja, jotka ovat tavallisia Toyotoja Lexuksen merkillä.
Porschen uusi 911 on yllä kuvattua Lexusta hienompi, muut Porschet ovatkin sitten törkeitä.
IsoE:
Maailmanlaajuisesti Lexuksen myynti on heikkoa verrattuna saksalaisiin kilpailijoihinsa. Puheet eron pysymisestä samana tai kasvamisesta Jenkkilän markkinoilla ovat puhtaasti sitä itseään. Mersu ja Bemari ovat myyneet selvästi enemmän kuin Lexus tänä vuonna. http://www.autospies.com/news/BMW-Leads-Sales-Race-Over-Mercedes-Benz-Buick-Prepares-To-Overtake-Lexus-For-3rd-63678/
Elokuussakin vain kasvoi. http://www.autoblog.com/2011/09/01/august-2011-slow-recovery-edition/
Ja mitä tulee tuulipukuihin, niin suosittelisin ottamaan selvää Lexuksen asemasta päämarkkina-alueellaan.
Eli tarkoitatko ikään kuin sitä että Suomessa Lexus-kuski ei voi vinoilla esim. Audi-kuskille Audin "yleisyydestä", koska on jenkeissä Lexus on samassa asemassa kuin Audi Suomessa?
Minusta ainakin Lexuksen kohdalla merkin harvinaisuus on pelkästään etu. Piristää katukuvaa kummasti kun niitä näkee hyvä jos edes viikoittain, ainakin meillä päin. Harmaita Audeja ei edes huomaa..
AkiK:
Ymmärrät varmaan, että eri autot suunnitellaan eri kohderyhmille?
AkiK:
USA on Suomea isompi markkina.
AkiK:
Antaa massatuottajien tehdä pieniä säästöpossuja, ei kaikkien valmistajien tarvitse lähteä samaan kelkkaan.
NHB:
Ihan hyvä yritys, mutta ensi kerralla, kun pyrit kumoamaan argumentin, älä ammu ohi. Sinun on ihan turha tuoda jotain kokonaistilastoja kumoamaan minun esittämiäni tilastoja, joissa puhutaan "luxury cars" -myynneistä.
IsoE:
Vielä kun ymmärtäisit mistä esittämässäsi tilastossa höpistään. Kyseessä ovat aivan samat luvut sillä erotuksella, että sinun luvut ovat viime vuoden lukuja ja minun luvut ovat tämän vuoden lukuja. Viime vuonna Lexus oli niukasti ykkönen, tänä vuonna Mersu ja BMW ovat myyneet Lexusta enemmän.
Mitä ihmettä edes tarkoitat? Meinaatko, että myyntiluvut eivät päde jos journalisti ei ole käyttänyt samaa sanaa lokeroidessaan autoja tai jos tilastossa on mukana myös muita merkkejä?
Koomista tässä on vielä se, että sinun esittässä uutisessa lukee otsikossa "premium sales" ja tuo mun alkuvuoden tilasto alkaa näin: Bayerische Motoren Werke AG's namesake brand outsold Daimler AG's Mercedes-Benz in April to be the month's top-selling luxury brand..
Otetaanpa vielä yksi uutinen, kun nuo aikaisemmat eivät kelvanneet.Tänä vuonna ensimäisen kahdeksan kuukauden aikana lexus on myynyt paljon vähemmän kuin BMW ja Mersu. Tässä luvut 1-8/2011:
BMW expanded its sales lead for the year with a 12 percent increase through August to 155,929. Deliveries of Mercedes vehicles rose 6.1 percent to 148,409 in the U.S. while Lexus's fell 17 percent to 120,652. The results exclude Daimler's Sprinter vans and Smart cars and BMW's Mini brand, which aren't luxury vehicles.
Read more: http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110902/ANE/309029862/1494#ixzz1XezbpbNW
Kelpaako tuo tilasto vai onko joku sana väärin kirjoitettu?
Ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä sen tajuamiseksi miksi Lexuksen myynti on Amerikassa laskenut. Sehän johtuu jenkkien Toyota-kampanjoinnista. Ja NHB voisi ottaa huomioon sen ettei Lexuksella ole mitään peruskaura-tavisautoja kuten esim. Mersulla.
Nythän ei ollut kyse syistä vaan siitä, että on aika turha ennustaa Lexuksen pysyvän myyntitilastojen ykkösenä tilanteessa, jossa kaksi kilpailijaa ovat myyneet 20-30 prosenttia enemmän kahdeksan viimeisen kuukauden aikana.
Mutta kun nyt avasit aika itsevarmaan tyyliin keskustelun aiheesta, niin jatketaanpa aiheesta. Itse pidän kyllä isompana syynä Fukushimaa ja Saksalaisten merkkien kasvanutta panosta Jenkkien markkinoilla. Toisaalta saksalaiset ovat menestyneet myös maailmanlaajuisesti, joten ehkä siellä tehty jotain oikein.
Itse olen kyllä tasan tarkkaan vastakkaista mieltä siitä, kummalla on ennemmän peruskauraa mallistossa. Lexuksella on paljon enemmän tarjontaa halvemmassa päässä. Mersun halvin malli on C250 listahinnaltaan $34 800. Lexuksen halvin on $29 120. Mersun kolmanneksi halvin malli on $48 990, Lexuksella tuota halvempia malleja on 8, joihin kuuluu myös jenkkien peruskauran ruumiillistuman Camryn Lexus-väännös. Kuusinumeroisilla hintalapuilla varustettuja malleja taasen Mersu tarjoaa paljon enemmän. Millä päättelyllä saat Mersun olemaan noista kahdesta enemmän peruskauraa?
IsoE:
Minusta Mersut, Bemarit, Audit ja Lexukset suuntautuvat aika samalle kohderyhmälle. Sillä erolla, että Lexusta ei voi ostaa joku, joka tarvitsee autoonsa esimerkiksi takakontin, koska farmaria tai vastaavaa ei ole tarjolla.
Mutta ei suurempi kuin EU-markkina, jossa Lexuksen myynti ei ole kummoista tuotestrategiasta johtuen. Mielenkiintoista kyllä, eurooppalaisilta löytyy hyvät tuotteet myös USA:han.
Miten Lexus joka mukaasi myy niin hyvin, ei nyt olekaan massatuottaja?
Hauskaa! Lexus on ihan selvästi massamerkki, jonka autot ei kelpaa kenellekään mihinkään tarpeeseen. Best of both worlds, you euro lovers.
En tiedä onko oikeita lukuja, mutta tuommoisia löysin:
Lexuksen maailmanlaajuinen myynti oli 2010 n.280 000 autoa.
Esim. BMW:n myynti oli 2010 n. 1.2 miljoonaa autoa.
Tässäpä tuoreimmat luvut IsoE:lle:
With September's results, BMW expanded its sales lead for the year with a 13 percent increase to 177,679. Deliveries of Mercedes vehicles through September rose 6.3 percent to 169,862 in the U.S. while Lexus's year-to-date totals fell 16 percent to 135,647.
Ai niin, käytetäänkö jutussa oikeaa luokkajakoa: "U.S. luxury automotive sales".
Vieläkö pystyt kieltämään sen faktan, että Lexus ei ole tällä Jenkkilän myydyin premium?
Read more: http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111003/RETAIL01/310039726/1448#ixzz1ZqXiCUUq