Yllättävänkin "taloudellinen" vette on, matka-ajossa saa menemään alle kympillä. Etenkin Z06:den kulutuksesta on paljon juttua varsinkin jenkkifoorumeilla jos kiinnostaa. Tässä nyt jotain kättä pidempää näiden horinoideni tueksi:
That mark represents an improvement of 61.26-percent over the Z06's official European combined mileage figures and is a new record for the MPG Marathon.
Noin yleisellä tasolla EPA-normi antaa huomattavasti paikkaansapitävämmät arvot kuin euro-normi. Eli EPA-normin mukainen kulutus on useimmiten selvästi isompi. Joku VTT:n tutkija/professori kaipasi EPA-normin kaltaista eurooppaankin, nykyinen euronormi on kuulemma pahasti vanhentunut.
Suomessa toki päästöt vaikuttavat hintaan. Mutulla veikkaisin, että juuri välityksistä löytyy se syy, miksei pärjää euro-normin mukaisessa testissä. Siltikin suoritus on tuossa kulutustestissä on hämmästyttävän huono. Toisaalta perus C6:ssa ei ole vastaavia aavikkovälityksiä, joten tämä pätee vain Z06:teen.
Toisaalta pitkien välityksien ansiosta matka-ajo voi olla yllättävänkin taloudellista. Ja mikä hämmästyttävintä, nuo välitykset toimivat myös radalla hyvin. Väitän, että juuri koneen erinomainen joustavuus tekee tuon mahdolliseksi. Tehokäyrä on moneen samantehoiseenkin kilpailijaan verrattuna todella laakea ja alkaa poikkeuksellisen alhaalta vaparikoneeksi. Myös huipputehon läheiset kierrokset leviävät aika laajalle.
Olet oikeassa siinä, ettei mitään patenttivertailua voi kehitellä. Eri tavalla ahdettujakaan ei voi periaatteessa verrata edes keskenään, koska kompura toimii huonommalla hyötysuhteella kuin turbo.
Phaeton V10 TDI? Halpa hintako, vai mistä syystä moinen vaihtoehto? Itse kävin Phaetonia ostomielessä koittamassa ja jätti kyllä aika kylmäksi. Eri koneella toki kuin tuo.
Phaeton V10 TDI? Halpa hintako, vai mistä syystä moinen vaihtoehto? Itse kävin Phaetonia ostomielessä koittamassa ja jätti kyllä aika kylmäksi. Eri koneella toki kuin tuo.
Kyllä halpa hinta ominaisuuksiin nähden tuossa on tärkein, varsinkin Saksasta tuotuna. Tuollainen kaikilla hiluilla n. 50 tkm ajettuna jää vielä hyvin kohtuuhintaiseksi huolimatta isosta co päästöstä. Lisäksi tuo tarjoaa 750 nm yhdistettynä nelivetoon. Jos tuon ostaisin, niin se tulisi ainoastaan talviautoksi ja siinä tuo olisi aika kova sana. Mistä et Phaetonissa tykännyt? En ole itse tuollaista vielä kokeillut.
Kesälle sitten jotain muuta, varmaankin se vette. Mutta se pitäisi olla ehdottomasti avo, joten jättää Z06:n pois. Jos hankin pelkän kesäauton, se pitää olla avo, siinä fiilis kuitenkin minusta paljon parempi. Kyllä tuossa C6:ssakin minusta aika pitkät välitykset on moneen muuhun urheiluautoon verrattuna.
Järki kyllä sanoo että pidättäytyisi taloudessa kahdessa autossa kolmen sijaan, kun on vain kaksi kuskia, mutta jotain veten kaltaista älyttömyyttä tekisi mieli, kun nyt alkaa olla viimeiset hetket isolla V8:lla varustetun urheiluauton hankintaan. SL 63 ja XKR, joissa on hiukan samaa henkeä, menee kakkos- tai oikeastaan kolmosautoksi jo liian kalliiksi. Kuitenkaan ei talvella viitsi bussillakaan kulkea vaimon ajellessa autolla.
Corveten ja Phaetonin yhteishinta on aika samalla tasolla kuin muiden vaihtoehtojeni yhden auton hinta. Tosin käyttökulut sitten kasvaa huomattavasti ja molemmissa on älyttömän korkea co päästö, jolloin vuotuiset käyttömaksut ovat jo pelkästään on kalliit, niillä saisi jo paljon polttonainetta. Minua ei itse asiassa polttoaineen kulutus niinkään harmita, viekö joku litran tai kolme toista enemmän, mutta eniten harmittaa maksaa valtiolle älytön tuontivero korkeiden co päästöjen takia ja lisäksi vielä korkeaa käyttöveroa. Kuitenkin myös Vette pitäisi melkein tuoda Saksasta, viimeksi katsoessani Suomessa oli yksi avo-C6 myynnissä.
Mistä sitä nyt alottaisi, Phaeton tuntui olevan niin monella osa-alueella ässää ja vaikkapa A8:sia jäljessä. No, heti ensimmäisenä osuu silmään sisustus. Sinänsä ihan hyvi ruuvattu kasaan, mutta muovien laatu oli tietyissä kohdissa aika kyseenalainen noinkin kalliseen autoon. Lisäksi sisusta on ilmeisesti jonkun täysin tyylitiedottoman insinööriplantin piirtämä. Värimaailma ainakin siinä yksilössä oli kamala. Ei ässäkään mikään tyylin huipentuma ole, mutta selvästi parempi kuin Phaeton.
Ajettavuuskaan ei tuntunut olevan ihan kohdallaan. Autossa ei juuri ohjaustuntoa ole, ja lujempaa ajettaessa se aliohjaa erittäin voimakkaasti.
Lisäksi hyvän ajoasennon löytäminen tuntui vaikeammalta kuin monessa muussa autossa. Tuo voi toki olla tottumuskysymyskin.
Itse en koe Phaetonia erityisen hienostuneena autona. S-Klasse on taasen parasta mitä olen kokenut. Jotenkin ison (vanhan) Passatin fiilis oli yllättävän voimakas Phaetonissa.
Juu, en uskonutkaan Phaetonin olevan S:n, A8:n, 7-sarjan tai uuden XJ:n tasolla, mutta on hintakin eri käytettynä. Lähinnä pitäisin LS:ää ja STS:ää tuolle kilpailijoina, jotenkin ainakin sisätiloista tulee sama fiilis eikä ainakaan tuo LS:kään mikään ajo-ominaisuuksien riemuvoitto ole. Hiljainen tuo Phaeton varmaan on jo tavallaan "ylisuunniteltu", kai VW niillä jumalattomilla suunnittelukustannuksilla jotain sai aikaan. Tosin onhan tuossa paljon käytetty rahaa ihan turhaan, oliko se nyt niin, että yksi auton kriteereistä oli, että 300 km/h vauhdissa 40 C lämmössä sisätilojen pitää pysyä tasaisessa 22 asteen lämpötilassa. Eipä tuostakaan tosin paljon minulle hyötyä ole, mutta tavallaan kiinnostaisi "ylisuunniteltu" auto, voi olla että sen kanssa pidempään viettäessä tulisi huomattua asioita, jotka on ratkaistu poikkeuksellisen hyvin.
Tuo sisätilojen tyyli riippuu myös paljon minusta värivalinnoista, esim vaalea sisuta yhdistettynä tummaan jalopuuhun on jo ihan ok rumista nappuloista huolimatta:
Aliohjaus ei talvella niin suuri ongelma ole, kyllä tuon nelivedolla ja 750 nm saa kääntymään, tosin kyllähän 50/50 neliveto ja erittäin raskas kone vaikuttaa että varmaan onkin aliohjautuva.
Ompahan tuossa vetessäkin yksi kauheimmista sisutuksista ja laatuvaikutelma aivan kauhea, hyvä kun kasassa pysyy mutta kompromisseja täytyy yrittää tehdä. On siinä vetessä sitten paljon, jotka nuo saa unohtamaankin.
Mutta täytyy käydä Phaetonia kokeilemassa. Budjetti ei anna myöden taas hankkia S500 4maticia ja sitten C6 avo-vetteä tuohon lisäksi ja jos talviauton ostan erikseen, pitää siinä neliveto olla. Edellinen A8 alkaa jo olla hiukan vanhan oloinen ja ärsyttäisi kun siitä on jo pidempään ollut uusi kori.
Mutta todennäköisesti ostan vain yhden auton ja silloin se ei ole kumpikaan noista.
Vähän urheilullisempaa GS:ää. Saas nähdä tuleeko tuosta koskaan oikein F-versioita. Kuvissa on siis F-Sport -varustelu. Jos tulee, niin mallisto olisi aika hassu: olisi taloudellinen hybridi ja toisena vaihtoehtona muskeliversio. Tuota 350:ä kuitenkaan tuskin Suomeen tulee.
Sama homma IS:n kohdalla. Bensamoottorivaihtoehdot ovat 2.5 V6 ja 5-litrainen mörinäkone. Aivan varmasti olisi ainakin Euroopasssa ollut markkinoita myös sille 3.5 V6:lle. Mutta minkäs teet. Jenkeissähän on ollut tarjolla aiemmin 250:stä neliveto ja näyttäisi nykyään olevan myös 350 AWD. Sitten kuitenkin Suomen tuontiohjelmaan kuuluu semmoinen outolintu kuin IS250C eli avoauto. Näinköhän niitä on mennyt kaupaksi yhtään kappaletta. Hintaakin taisi olla perkeleesti. Menipäs taas ohi aiheen..
Veten sisusta tosiaan on ihan järkyttävä. Minun on kuitenkin helpompi antaa se Corvetelle anteeksi kuin luksusluokan saksalaiselle kulkineelle.
Myös vanhakoriseen A8:siin verrattuna tuo Phaeton ottaa selväti pataan. Itse en miettisi hetkeäkään, kummanko noista ottaisin jos samaan hintaan saisi. Näkisin myös nykykorisen LS:n mielekkäämpänä ostokohteena.
Eikä tuo V10 TDI:kään taida enää olla ihan nykypäivää? Jossain vertailussa sanottiin, että vanhakorinen A8 V8 TDI liikkuu sutjakammin selvästi pienemmällä kulutuksella, kevyempi auto kun on.
Itse olisin tosissani halunnut pitää Phaetonista, sillä ideana se on viehättävä ja imagoltaan huomaamaton.
Kyllähän nuo Lexukset ja japanilaiset luksusautot ovat täysin kilpailukykyisiä saksalaisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Jotain kertoo jo sekin, että Pohjois-Amerikassa suomalaisittain taksikokoluokan autotesteissä kolmen parhaan joukossa on lähes aina kaksi japanilaista: Lexus ja Infiniti. Kolmas "kestomenestyjä" on lähes poikkeuksetta BMW. Audia noihin vertailuihin huolitaan hyvin harvoin, yleensä vain silloin kun mukana on sikäläisittäin vastaavan"imagoisia" autoja, esimerkiksi Volvo, Saab, Cadillac.
Isoissa autoissa Lexus LS pärjää siinä missä S-sarjalainen tai 7-sarjan BMW. Audia edelleen hyvin harvoin noihin testeihin huolitaan. Toki täytyy myöntää, ettei Pohjois-Amerikka ole koko maailma, muttei se ole Eurooppakaan. Erona tuossa on se, että Euroopassa ollaan vanhoillisia ja ennakkoasenteet ovat negatiiviset kaikkea ulkopuolelta tulevaa kohtaan. USA:ssa näin ei ole, vaan jopa Hyundain luksusmallit ovat saaneet näyttöpaikan.
ongelma on vain siinä että me olemme Euroopassa ja Eurooppalaisten ja Pohjois-Amerikkalaisten autotottumuksissa on iso ero. Eli tänne sopii paremmin Eurooppalainen näkemys autoista.
Kommentti tähän miksi Suomeen ei tuoda (isoja) japanilaisia tai amerikkalaisia autoja, hybridillä tai ilman, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Suomessa on erittäin korkea autoverotus, suorastaan järkyttävän suuri jos verrataan vaikka USA:n vastaavaan. Siksi täällä ajetaan suhteellisen vaatimattomilla kotteroilla. Lisäksi polttoaineverokin on ennätystasoa.
Korkean autoveron selitys löytyy historiasta. Ensin köyhässä Suomessa pidettiin autoa ylellisyytenä ja Robin Hood -ideologian mukaan rokotettiin auton hankkinutta mojovalla verolla.
Sitten keksittiin hyvinvointiyhteiskunta. Ilmainen opiskelu ja terveydenhoito, vähäosaisista huolehtiminen, valtion kustantamat tiet ja erilaiset tuet julkiselle liikenteelle ym. maksaa paljon. Ja niin tämä alun perin rikkaiden murheeksi tarkoitettu autovero jäädytettiin pysyväksi osaksi valtion budjettia.
Elintason noustessa ja autojen yleistyessä autoverotuloista on tullut (ilmeisesti) korvaamaton osa budjettirahoitusta. Saamme elää sen kanssa loppuelämämme, paitsi jos ei jotain ihmeellistä satu eduskuntavaaleissa (ja tule sellainen hallitus joka asiaan puuttuu). Voimme tietysti pohtia pitäisikö autovero poistaa ja vajaus korvata muilla maksuilla.
ongelma on vain siinä että me olemme Euroopassa ja Eurooppalaisten ja Pohjois-Amerikkalaisten autotottumuksissa on iso ero. Eli tänne sopii paremmin Eurooppalainen näkemys autoista.
Sanon tuolle näkemykselle SUCK! Varmaan kelpaa se äänetön lotjo eurooppalaiselle kun vaan hinnat sopii. Viimeisen 5000 km olen ajanut kahden kuukauden ajalla, ja mitään dynaamista en ajoon kaipaa. Normi liikenteessä ei hirveästi tarvitse noita kaarre ja muita urheilullisen ajon ominaisuuksia. Riittää, että on mukava ajaa ja ei vie liikaan polttoainetta.
Individual:
Yllättävänkin "taloudellinen" vette on, matka-ajossa saa menemään alle kympillä. Etenkin Z06:den kulutuksesta on paljon juttua varsinkin jenkkifoorumeilla jos kiinnostaa. Tässä nyt jotain kättä pidempää näiden horinoideni tueksi:
http://green.autoblog.com/2008/10/11/corvette-z06-wins-mpg-marathon-in-the-uk/44
That mark represents an improvement of 61.26-percent over the Z06's official European combined mileage figures and is a new record for the MPG Marathon.
Ja toinen LS-koneinen:
http://www.thempgmarathon.co.uk/news/2011/Oct/Vauxhall-VXR8-secures-34Best-Percentage-Improvement34-title-at-2011-ALD-Automotive--Shell-FuelSave-MPG-Marathon/0442003650/
Noin yleisellä tasolla EPA-normi antaa huomattavasti paikkaansapitävämmät arvot kuin euro-normi. Eli EPA-normin mukainen kulutus on useimmiten selvästi isompi. Joku VTT:n tutkija/professori kaipasi EPA-normin kaltaista eurooppaankin, nykyinen euronormi on kuulemma pahasti vanhentunut.
Suomessa toki päästöt vaikuttavat hintaan. Mutulla veikkaisin, että juuri välityksistä löytyy se syy, miksei pärjää euro-normin mukaisessa testissä. Siltikin suoritus on tuossa kulutustestissä on hämmästyttävän huono. Toisaalta perus C6:ssa ei ole vastaavia aavikkovälityksiä, joten tämä pätee vain Z06:teen.
Toisaalta pitkien välityksien ansiosta matka-ajo voi olla yllättävänkin taloudellista. Ja mikä hämmästyttävintä, nuo välitykset toimivat myös radalla hyvin. Väitän, että juuri koneen erinomainen joustavuus tekee tuon mahdolliseksi. Tehokäyrä on moneen samantehoiseenkin kilpailijaan verrattuna todella laakea ja alkaa poikkeuksellisen alhaalta vaparikoneeksi. Myös huipputehon läheiset kierrokset leviävät aika laajalle.
Olet oikeassa siinä, ettei mitään patenttivertailua voi kehitellä. Eri tavalla ahdettujakaan ei voi periaatteessa verrata edes keskenään, koska kompura toimii huonommalla hyötysuhteella kuin turbo.
Phaeton V10 TDI? Halpa hintako, vai mistä syystä moinen vaihtoehto? Itse kävin Phaetonia ostomielessä koittamassa ja jätti kyllä aika kylmäksi. Eri koneella toki kuin tuo.
simppa:
Kyllä halpa hinta ominaisuuksiin nähden tuossa on tärkein, varsinkin Saksasta tuotuna. Tuollainen kaikilla hiluilla n. 50 tkm ajettuna jää vielä hyvin kohtuuhintaiseksi huolimatta isosta co päästöstä. Lisäksi tuo tarjoaa 750 nm yhdistettynä nelivetoon. Jos tuon ostaisin, niin se tulisi ainoastaan talviautoksi ja siinä tuo olisi aika kova sana. Mistä et Phaetonissa tykännyt? En ole itse tuollaista vielä kokeillut.
Kesälle sitten jotain muuta, varmaankin se vette. Mutta se pitäisi olla ehdottomasti avo, joten jättää Z06:n pois. Jos hankin pelkän kesäauton, se pitää olla avo, siinä fiilis kuitenkin minusta paljon parempi. Kyllä tuossa C6:ssakin minusta aika pitkät välitykset on moneen muuhun urheiluautoon verrattuna.
Järki kyllä sanoo että pidättäytyisi taloudessa kahdessa autossa kolmen sijaan, kun on vain kaksi kuskia, mutta jotain veten kaltaista älyttömyyttä tekisi mieli, kun nyt alkaa olla viimeiset hetket isolla V8:lla varustetun urheiluauton hankintaan. SL 63 ja XKR, joissa on hiukan samaa henkeä, menee kakkos- tai oikeastaan kolmosautoksi jo liian kalliiksi. Kuitenkaan ei talvella viitsi bussillakaan kulkea vaimon ajellessa autolla.
Corveten ja Phaetonin yhteishinta on aika samalla tasolla kuin muiden vaihtoehtojeni yhden auton hinta. Tosin käyttökulut sitten kasvaa huomattavasti ja molemmissa on älyttömän korkea co päästö, jolloin vuotuiset käyttömaksut ovat jo pelkästään on kalliit, niillä saisi jo paljon polttonainetta. Minua ei itse asiassa polttoaineen kulutus niinkään harmita, viekö joku litran tai kolme toista enemmän, mutta eniten harmittaa maksaa valtiolle älytön tuontivero korkeiden co päästöjen takia ja lisäksi vielä korkeaa käyttöveroa. Kuitenkin myös Vette pitäisi melkein tuoda Saksasta, viimeksi katsoessani Suomessa oli yksi avo-C6 myynnissä.
Mistä sitä nyt alottaisi, Phaeton tuntui olevan niin monella osa-alueella ässää ja vaikkapa A8:sia jäljessä. No, heti ensimmäisenä osuu silmään sisustus. Sinänsä ihan hyvi ruuvattu kasaan, mutta muovien laatu oli tietyissä kohdissa aika kyseenalainen noinkin kalliseen autoon. Lisäksi sisusta on ilmeisesti jonkun täysin tyylitiedottoman insinööriplantin piirtämä. Värimaailma ainakin siinä yksilössä oli kamala. Ei ässäkään mikään tyylin huipentuma ole, mutta selvästi parempi kuin Phaeton.
Ajettavuuskaan ei tuntunut olevan ihan kohdallaan. Autossa ei juuri ohjaustuntoa ole, ja lujempaa ajettaessa se aliohjaa erittäin voimakkaasti.
Lisäksi hyvän ajoasennon löytäminen tuntui vaikeammalta kuin monessa muussa autossa. Tuo voi toki olla tottumuskysymyskin.
Itse en koe Phaetonia erityisen hienostuneena autona. S-Klasse on taasen parasta mitä olen kokenut. Jotenkin ison (vanhan) Passatin fiilis oli yllättävän voimakas Phaetonissa.
Juu, en uskonutkaan Phaetonin olevan S:n, A8:n, 7-sarjan tai uuden XJ:n tasolla, mutta on hintakin eri käytettynä. Lähinnä pitäisin LS:ää ja STS:ää tuolle kilpailijoina, jotenkin ainakin sisätiloista tulee sama fiilis eikä ainakaan tuo LS:kään mikään ajo-ominaisuuksien riemuvoitto ole. Hiljainen tuo Phaeton varmaan on jo tavallaan "ylisuunniteltu", kai VW niillä jumalattomilla suunnittelukustannuksilla jotain sai aikaan. Tosin onhan tuossa paljon käytetty rahaa ihan turhaan, oliko se nyt niin, että yksi auton kriteereistä oli, että 300 km/h vauhdissa 40 C lämmössä sisätilojen pitää pysyä tasaisessa 22 asteen lämpötilassa. Eipä tuostakaan tosin paljon minulle hyötyä ole, mutta tavallaan kiinnostaisi "ylisuunniteltu" auto, voi olla että sen kanssa pidempään viettäessä tulisi huomattua asioita, jotka on ratkaistu poikkeuksellisen hyvin.
Tuo sisätilojen tyyli riippuu myös paljon minusta värivalinnoista, esim vaalea sisuta yhdistettynä tummaan jalopuuhun on jo ihan ok rumista nappuloista huolimatta:
http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqIOKjQE6VDM1G7SBOluY9155Q~~_19.JPG
Aliohjaus ei talvella niin suuri ongelma ole, kyllä tuon nelivedolla ja 750 nm saa kääntymään, tosin kyllähän 50/50 neliveto ja erittäin raskas kone vaikuttaa että varmaan onkin aliohjautuva.
Ompahan tuossa vetessäkin yksi kauheimmista sisutuksista ja laatuvaikutelma aivan kauhea, hyvä kun kasassa pysyy mutta kompromisseja täytyy yrittää tehdä. On siinä vetessä sitten paljon, jotka nuo saa unohtamaankin.
Mutta täytyy käydä Phaetonia kokeilemassa. Budjetti ei anna myöden taas hankkia S500 4maticia ja sitten C6 avo-vetteä tuohon lisäksi ja jos talviauton ostan erikseen, pitää siinä neliveto olla. Edellinen A8 alkaa jo olla hiukan vanhan oloinen ja ärsyttäisi kun siitä on jo pidempään ollut uusi kori.
Mutta todennäköisesti ostan vain yhden auton ja silloin se ei ole kumpikaan noista.
Tässä otsikkoon viitaten:
http://lexusenthusiast.com/2011/10/25/lexus-gs-350-f-sport-photo-gallery/
Vähän urheilullisempaa GS:ää. Saas nähdä tuleeko tuosta koskaan oikein F-versioita. Kuvissa on siis F-Sport -varustelu. Jos tulee, niin mallisto olisi aika hassu: olisi taloudellinen hybridi ja toisena vaihtoehtona muskeliversio. Tuota 350:ä kuitenkaan tuskin Suomeen tulee.
Sama homma IS:n kohdalla. Bensamoottorivaihtoehdot ovat 2.5 V6 ja 5-litrainen mörinäkone. Aivan varmasti olisi ainakin Euroopasssa ollut markkinoita myös sille 3.5 V6:lle. Mutta minkäs teet. Jenkeissähän on ollut tarjolla aiemmin 250:stä neliveto ja näyttäisi nykyään olevan myös 350 AWD. Sitten kuitenkin Suomen tuontiohjelmaan kuuluu semmoinen outolintu kuin IS250C eli avoauto. Näinköhän niitä on mennyt kaupaksi yhtään kappaletta. Hintaakin taisi olla perkeleesti. Menipäs taas ohi aiheen..
Ainakin Euroopan markkinoille on tyrkyllä myös GS 250.
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Lexus-GS-250-%28Autocar%29/258318/
Veten sisusta tosiaan on ihan järkyttävä. Minun on kuitenkin helpompi antaa se Corvetelle anteeksi kuin luksusluokan saksalaiselle kulkineelle.
Myös vanhakoriseen A8:siin verrattuna tuo Phaeton ottaa selväti pataan. Itse en miettisi hetkeäkään, kummanko noista ottaisin jos samaan hintaan saisi. Näkisin myös nykykorisen LS:n mielekkäämpänä ostokohteena.
Eikä tuo V10 TDI:kään taida enää olla ihan nykypäivää? Jossain vertailussa sanottiin, että vanhakorinen A8 V8 TDI liikkuu sutjakammin selvästi pienemmällä kulutuksella, kevyempi auto kun on.
Itse olisin tosissani halunnut pitää Phaetonista, sillä ideana se on viehättävä ja imagoltaan huomaamaton.
Näinhän se Corveten kohdalla onkin, hintakin on eri planeetalta verrattuna muihin vastaaviin.
Ei V10 tdi:n hinnalla saa vertailukelpoista A8 V8 TDI:tä, mutta jollain muulla koneella voi saada. Täytyy jatkaa pohdintoja.
Kyllähän nuo Lexukset ja japanilaiset luksusautot ovat täysin kilpailukykyisiä saksalaisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Jotain kertoo jo sekin, että Pohjois-Amerikassa suomalaisittain taksikokoluokan autotesteissä kolmen parhaan joukossa on lähes aina kaksi japanilaista: Lexus ja Infiniti. Kolmas "kestomenestyjä" on lähes poikkeuksetta BMW. Audia noihin vertailuihin huolitaan hyvin harvoin, yleensä vain silloin kun mukana on sikäläisittäin vastaavan"imagoisia" autoja, esimerkiksi Volvo, Saab, Cadillac.
Isoissa autoissa Lexus LS pärjää siinä missä S-sarjalainen tai 7-sarjan BMW. Audia edelleen hyvin harvoin noihin testeihin huolitaan. Toki täytyy myöntää, ettei Pohjois-Amerikka ole koko maailma, muttei se ole Eurooppakaan. Erona tuossa on se, että Euroopassa ollaan vanhoillisia ja ennakkoasenteet ovat negatiiviset kaikkea ulkopuolelta tulevaa kohtaan. USA:ssa näin ei ole, vaan jopa Hyundain luksusmallit ovat saaneet näyttöpaikan.
ongelma on vain siinä että me olemme Euroopassa ja Eurooppalaisten ja Pohjois-Amerikkalaisten autotottumuksissa on iso ero. Eli tänne sopii paremmin Eurooppalainen näkemys autoista.
Kommentti tähän miksi Suomeen ei tuoda (isoja) japanilaisia tai amerikkalaisia autoja, hybridillä tai ilman, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Suomessa on erittäin korkea autoverotus, suorastaan järkyttävän suuri jos verrataan vaikka USA:n vastaavaan. Siksi täällä ajetaan suhteellisen vaatimattomilla kotteroilla. Lisäksi polttoaineverokin on ennätystasoa.
Korkean autoveron selitys löytyy historiasta. Ensin köyhässä Suomessa pidettiin autoa ylellisyytenä ja Robin Hood -ideologian mukaan rokotettiin auton hankkinutta mojovalla verolla.
Sitten keksittiin hyvinvointiyhteiskunta. Ilmainen opiskelu ja terveydenhoito, vähäosaisista huolehtiminen, valtion kustantamat tiet ja erilaiset tuet julkiselle liikenteelle ym. maksaa paljon. Ja niin tämä alun perin rikkaiden murheeksi tarkoitettu autovero jäädytettiin pysyväksi osaksi valtion budjettia.
Elintason noustessa ja autojen yleistyessä autoverotuloista on tullut (ilmeisesti) korvaamaton osa budjettirahoitusta. Saamme elää sen kanssa loppuelämämme, paitsi jos ei jotain ihmeellistä satu eduskuntavaaleissa (ja tule sellainen hallitus joka asiaan puuttuu). Voimme tietysti pohtia pitäisikö autovero poistaa ja vajaus korvata muilla maksuilla.
Sanon tuolle näkemykselle SUCK! Varmaan kelpaa se äänetön lotjo eurooppalaiselle kun vaan hinnat sopii. Viimeisen 5000 km olen ajanut kahden kuukauden ajalla, ja mitään dynaamista en ajoon kaipaa. Normi liikenteessä ei hirveästi tarvitse noita kaarre ja muita urheilullisen ajon ominaisuuksia. Riittää, että on mukava ajaa ja ei vie liikaan polttoainetta.
Uuden GS 450h:n Suomihinnat julkaistu.
http://www.lexus.fi/Images/Uusi%20GS450h%20-hinnasto%202_12_tcm610-815255.pdf
Hinnat lähtee GS 450h Hybrid A Comfort -mallin 76440,46 eurosta. Kalleimpana Premier-malli, joka maksaa suolaiset 106170,73 euroa.
Kyllä kelpaisi, mutta uutena ainakin meikäläisen budjetin ulottumattomissa. Sisätilat ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin, kuten pitääkin.
http://www.lexus.fi/Images/10419_New_GS_Hybrid_MST_72dpi_tcm610-1100844.pdf