GM olisi voinut (tai olisi pitänyt) luopua Opelista jo konkurssin aikana, mutta pyörsivät päätöksensä vaikka Opel teki jo silloin tappiota. Eli selvästi GM haluaa pitää jalkansa Euroopassa
Ainakaan puheet tulevista malleista eivät merkin elinvoimaa kuvasta. Kyllähän Saabiltakin piti olla tulossa yhtä sun toista. Monesti taitaa mennä vieläpä niin, että tukala tilanne ohjaa messuamaan paremmasta huomisesta. Saab on esimerkki myös tästä.
Jotain on tehtävä. Tappioita ei voi aina tehdä vuodesta toiseen. Itse en Opelin myyntiin usko. Irtosanomiset ja tehtaiden sulkemiset voivat sitävastoin tulla eteen piankin.
Euroopan automyynnin on arvioitu laskevan yli 5 % v.2012 ja se taitaa kirpaista aika lailla myös sekä VW- että PSA-konserneja. Kun lisäksi VW:n, Daimlerin ja BMW:n yhteenlasketut velat ovat lähes yhtä suuret kuin Kreikan valtion ulkomainen velka eli n. 350 miljardia euroa, niin ei ole ihme, että pelko alkaa hiipiä autovalmistajien puseroon.
Luonnollisesti kaikki haluaisivat edullista rahoitusta. Mutta vastaus kysymykseesi on ilmeinen. Opel tekee paljon tappioita, mutta Volkkari tekee samaan aikaa kertaluokkaa suurempaa voittoa. Siten toinen on niin vahva ja toinen heikko.
Autoala on juuri tällaista. Pitää joko olla isot volyymit, tai sitten pitää erikoistua reilusti.
VW:n ja Toyotan kaltaiset suuret toimijat, mm. saavat parempia sopimuksia alihankkijoiden kanssa osista, materialeista, kaikesta suurempien volyymien vuoksi, kierre onkin valmis.
Harmilliesti, pienemmät ja mielenkiintoisia tekeleitä tekevät autonvalmistajat kuolevat siinä sivussa. Auto-alalla ei ole varaa olla pieni toimija, jossei pysty olemaan merkittävästi erilainen.
Tämä kohtalo on Saabin lisäksi ollut jo hyvin monella muullakin. Valtava määrä merkkejä on kadonnut ja tulee katoamaankin, tai sitten menee ison lafkan kylkeen, jossa opel kyllä on ollutkin jo pitkään . . . Mutta ehkä opelin ongelma on enempi se, ettei GM:n vahvaa aluetta ainakaan tällä hetkellä ole euroopan markkinat, joten Opel on siellä enempi yksin.
Mutta ehkä opelin ongelma on enempi se, ettei GM:n vahvaa aluetta ainakaan tällä hetkellä ole euroopan markkinat, joten Opel on siellä enempi yksin.
En ole aivan perillä GM:n poliitiikasta. Myydäänkö Opelia Euroopan ulkopuolella? Luonnollisesti sekin vaikuttaa merkin myyntiin, jos markkina-alue on muita pienempi.
Enpä jaksa innostua näistä automerkkien kuolemien pohtimisesta. Kun ajokit eivät mene kaupaksi, hävitkööt pois. Eikös siinä markkinatalous toimi niinkuin pitääkin.
Markkinatalousko kaiken ratkaisee? Yleisesti ottaen se on melko monimuotoinen käsite! Yksinkertaistettuna seuraava: Nykyisin pohditaan, mitä seuraa siitä, että tuonti on suurempi kuin vienti. Mietitään tuskassa, miten vientiä kasvatettaisiin. Mutta en ole missään nähnyt pohdintaa miten tuontia pienennetään? Miten? OSTAMALLA KOTIMAASSA TUOTETTUA! Työllisyyskin paranee ja tuottaa hyvinvointia! Eli, jos maksat tuotteesta muutaman sentin enemmän takaat työpaikkasi.
Mutta ehkä opelin ongelma on enempi se, ettei GM:n vahvaa aluetta ainakaan tällä hetkellä ole euroopan markkinat, joten Opel on siellä enempi yksin.
En ole aivan perillä GM:n poliitiikasta. Myydäänkö Opelia Euroopan ulkopuolella? Luonnollisesti sekin vaikuttaa merkin myyntiin, jos markkina-alue on muita pienempi.
Käsittääkseni suurin osa Opeleista myydään jonkun toisen merkin alla Euroopan ulkopuolella.
USA:ssa esimerkiksi Insigniaa myydään Buickina. Etelä-Amerikassa suurin osa opeleista on Chevrolettejä. Jossain saatettiin myydä myös Holden merkin alla. Ja niinkin lähellä kuin brittien saarilla, Opelit tunnetaan paremmin merkillä Vauxhall.
GM:llä on muutama vuosi takaperin todettu, että merkkejä on liikaa. Siksi niitä karsittiinkin rankalla kädellä, ja monet vanhat tunnetut nimet saivat lähteä. Myös Chryslerin riveissä on tehty samaa puhdistusta. Mutta niin kai se on tehtävä, jos on käynyt niin, että myydään täysin samoja autoa, eri nimillä eri paikoissa. Eihän niillä merkeillä ole enää silloin merkitystä, kun ei minkään merkin imagoa pysty rakentamaan kunnolla.
Ei Opel mihinkään häviä, ellei GM muuta strategiaansa.
Markkinatalous toimii silloin huonosti, kun toiminta alkaa keskittyä muutaman suuren toimijan hallitsemaksi. Kilpailu heikkenee ja sen tuloksena tuotteiden laatu laskee.
Markkinatalouden toimivuudesta yleisesti nykyformaatissa taas voi olla hyvin montaa mieltä.
"Pahin syyllinen löytyy ehkä rapakon takaa. GM ei ole päästänyt saksalaismalleja kasvaville markkinoille Euroopan ulkopuolelle, vaan säästänyt apajat Chevroletille. Kahlehdittu Opel on näin kilpailijoitaan heikommassa asemassa varsinkin kun uusien autojen myynti Euroopassa hiipuu"
GM:llä on strategiana kehittää ENSIN nk. platformit: Pikkuautoluokka, Alempi keskiluokka, Keskiluokka, Isot autot. Kun platform on kehitetty, GM:n eri suunnittelustudiot ympäri maailmaa alkavat kehittää automalleja niiden "päälle" (GM Korea, GM Australia eli Holden, GM Eurooppa eli Opel/Vauxhall, GM USA, GM Kiina.
Opel on kunnostautunut lähinnä alustan jatkokehityksessä ja virittelyssä sekä pienten benaskoneiden kehittäjänä, ja tietenkin muotoilupuolella.
Chevroletin "karvalakkimalleja" sanotaan edelleen Suomessa "Daewooksi", vaikka asia ei pidä enää paikkaansa. Ensinnäkin: GM Daewoo on tytäryhtiönä purettu, on jäljellä vain GM Korea. Toiseksi: GM Korea toimii nykyään autojen kokoonpanijana; esim. Cruze-mallia ja tulevaa Malibua tehdään myös USA:ssa, ja ao. autojen kehitystyötä on tehty sekä USA:ssa että Euroopassa.
Voidaan tietenkin sanoa esim. tulossa olevan Chevrolet Malibun olevan tehty Insignian pohjalevylle, mutta sen voidaan sanoa tehdyn myös vaikkapa Buick Reagalin, Buick LaCrossen tai muutamina kappaleina valmistetun uuden Saab 9-5:n alustalle.
Uusi Opel Mokka/Buick Encore on suunniteltu Euroopassa, mutta se kokoonpannaan Koreassa.
GM:llä on strategiana kehittää ENSIN nk. platformit: Pikkuautoluokka, Alempi keskiluokka, Keskiluokka, Isot autot. Kun platform on kehitetty, GM:n eri suunnittelustudiot ympäri maailmaa alkavat kehittää automalleja niiden "päälle" (GM Korea, GM Australia eli Holden, GM Eurooppa eli Opel/Vauxhall, GM USA, GM Kiina.
Opel on kunnostautunut lähinnä alustan jatkokehityksessä ja virittelyssä sekä pienten benaskoneiden kehittäjänä, ja tietenkin muotoilupuolella.
Chevroletin "karvalakkimalleja" sanotaan edelleen Suomessa "Daewooksi", vaikka asia ei pidä enää paikkaansa. Ensinnäkin: GM Daewoo on tytäryhtiönä purettu, on jäljellä vain GM Korea. Toiseksi: GM Korea toimii nykyään autojen kokoonpanijana; esim. Cruze-mallia ja tulevaa Malibua tehdään myös USA:ssa, ja ao. autojen kehitystyötä on tehty sekä USA:ssa että Euroopassa.
Voidaan tietenkin sanoa esim. tulossa olevan Chevrolet Malibun olevan tehty Insignian pohjalevylle, mutta sen voidaan sanoa tehdyn myös vaikkapa Buick Reagalin, Buick LaCrossen tai muutamina kappaleina valmistetun uuden Saab 9-5:n alustalle.
Uusi Opel Mokka/Buick Encore on suunniteltu Euroopassa, mutta se kokoonpannaan Koreassa.
Markkinatalousko kaiken ratkaisee? Yleisesti ottaen se on melko monimuotoinen käsite! Yksinkertaistettuna seuraava: Nykyisin pohditaan, mitä seuraa siitä, että tuonti on suurempi kuin vienti. Mietitään tuskassa, miten vientiä kasvatettaisiin. Mutta en ole missään nähnyt pohdintaa miten tuontia pienennetään? Miten? OSTAMALLA KOTIMAASSA TUOTETTUA! Työllisyyskin paranee ja tuottaa hyvinvointia! Eli, jos maksat tuotteesta muutaman sentin enemmän takaat työpaikkasi.
Mitenkähän ylläoleva liittyy suomalaisen autohankintaan ellei aio ostaa Sisua? Ei tainnut paljon painaa ruotsalaistenkaan vaakakupissa.
Nykyisin kun kaikki kulutustavara tehdäään entistä lyhytikäisemmäksi eli huonolaatuisemmaksi, panee se miettimään miksi harkitakaan mitään premiumautoa? Jos autoa kuin autoa kuitenkin pidetään vaan muutama vuosi, pärjää kaiketi halpisautollakin.
Äkkiseltään ei tule kyllä mieleen yhtään vientiyritystä, joka ei ottaisi lainaa.
Autoteollisuus on hyvin pääomaintensiivistä, Euroopan pankkien ajautuessa vaikeuksiin vaikeutuu koko vientiteollisuuden rahoitus ja toiminta merkittävästi. Ei tuossa VW:n varautumisessa asiaan mitään ihmeellistä ole.
En ole aivan perillä GM:n poliitiikasta. Myydäänkö Opelia Euroopan ulkopuolella? Luonnollisesti sekin vaikuttaa merkin myyntiin, jos markkina-alue on muita pienempi.
En ole aivan perillä GM:n poliitiikasta. Myydäänkö Opelia Euroopan ulkopuolella? Luonnollisesti sekin vaikuttaa merkin myyntiin, jos markkina-alue on muita pienempi.
Merkkinä ei myydä.
No sen tiesinkin. Tarkoitinkin lähinnä sitä, että onko muina merkkeinä myydyt Opelin valmistamia ja/tai saako se siitä rahaa?
En ole aivan perillä GM:n poliitiikasta. Myydäänkö Opelia Euroopan ulkopuolella? Luonnollisesti sekin vaikuttaa merkin myyntiin, jos markkina-alue on muita pienempi.
Merkkinä ei myydä.
No sen tiesinkin. Tarkoitinkin lähinnä sitä, että onko muina merkkeinä myydyt Opelin valmistamia ja/tai saako se siitä rahaa?
Konsernissa rahaa voidaan periaatteessa sisäisellä hinnoittelulla siirrellä ihan miten vaan. Se että joku merkki tekee tappiota tai voittoa ei välttämättä kerro yhtään mistään. Yleensä (jostain syystä voitot tehdään siellä missä ne on kevyiten verotettu. Ei siis varmasti ainakaan Saksassa, jos on globaali yritys kyseessä. Tietysti GM tietää mikä on yksikköjen todellinen tuottavuus, mutta viralliset luvut sitä eivät kerro.
Olennaista Opelin kannalta on se, täyttääkö se paikkansa GM:n strategiassa. Niin kauan kuin se sen tekee, se saa jatkaa.
Erikoinen on kuvio, konkurssin juuri tehdyt valmistaja, jolla on vaikeuksia Opelin talouden kanssa, ostaa PSA:ta.
No ehkä se onnistuu kun on juuri saanut itse kaikki velat anteeksi.
Vai ostaako PSA jotain, ja maksaa omilla osakkeillaan, kun asian voi esittää niin monella tapaa, niin kuin aikanaan Renaultin ja Volvon kuorma-autopuolen kaupoissa, molemmat kun kertoivat ostaneensa.
Vähän taktikoinnin makua näissä ilmoituksissa. Tuntuu oudolta että ns. world car -tyyppinen valmistaja tekee Euroopassa tappiota mutta muualla voittoa vaikka se myy samoja autoja kaikkialla. Luulisi että jokainen myyty auto tuo jonkin katteen, myytiin se sitten missä vain.
Se niin riippuu mitä lehtiä lukee.
Suomalaiset (Kauppalehden toimittajat) on niin katkeria nyt jenkeille, kun Nokiaa viedään kuin kuoriämpäriä.
Kuolevan automerkin tavoitteita?
http://www.worldcarfans.com/112021641247/opel--vauxhall-ceo-wants-a-flagship-premium-crossover
GM olisi voinut (tai olisi pitänyt) luopua Opelista jo konkurssin aikana, mutta pyörsivät päätöksensä vaikka Opel teki jo silloin tappiota. Eli selvästi GM haluaa pitää jalkansa Euroopassa
-Z-:
Ainakaan puheet tulevista malleista eivät merkin elinvoimaa kuvasta. Kyllähän Saabiltakin piti olla tulossa yhtä sun toista. Monesti taitaa mennä vieläpä niin, että tukala tilanne ohjaa messuamaan paremmasta huomisesta. Saab on esimerkki myös tästä.
Jotain on tehtävä. Tappioita ei voi aina tehdä vuodesta toiseen. Itse en Opelin myyntiin usko. Irtosanomiset ja tehtaiden sulkemiset voivat sitävastoin tulla eteen piankin.
Ei taida Opel olla sitten yksin..
Mitenkäs VW on sitten niin vahva ja hakee samalla hätälainaa?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202118859
Euroopan automyynnin on arvioitu laskevan yli 5 % v.2012 ja se taitaa kirpaista aika lailla myös sekä VW- että PSA-konserneja. Kun lisäksi VW:n, Daimlerin ja BMW:n yhteenlasketut velat ovat lähes yhtä suuret kuin Kreikan valtion ulkomainen velka eli n. 350 miljardia euroa, niin ei ole ihme, että pelko alkaa hiipiä autovalmistajien puseroon.
-Z-:
Luonnollisesti kaikki haluaisivat edullista rahoitusta. Mutta vastaus kysymykseesi on ilmeinen. Opel tekee paljon tappioita, mutta Volkkari tekee samaan aikaa kertaluokkaa suurempaa voittoa. Siten toinen on niin vahva ja toinen heikko.
Autoala on juuri tällaista. Pitää joko olla isot volyymit, tai sitten pitää erikoistua reilusti.
VW:n ja Toyotan kaltaiset suuret toimijat, mm. saavat parempia sopimuksia alihankkijoiden kanssa osista, materialeista, kaikesta suurempien volyymien vuoksi, kierre onkin valmis.
Harmilliesti, pienemmät ja mielenkiintoisia tekeleitä tekevät autonvalmistajat kuolevat siinä sivussa. Auto-alalla ei ole varaa olla pieni toimija, jossei pysty olemaan merkittävästi erilainen.
Tämä kohtalo on Saabin lisäksi ollut jo hyvin monella muullakin. Valtava määrä merkkejä on kadonnut ja tulee katoamaankin, tai sitten menee ison lafkan kylkeen, jossa opel kyllä on ollutkin jo pitkään . . . Mutta ehkä opelin ongelma on enempi se, ettei GM:n vahvaa aluetta ainakaan tällä hetkellä ole euroopan markkinat, joten Opel on siellä enempi yksin.
Matti-:
En ole aivan perillä GM:n poliitiikasta. Myydäänkö Opelia Euroopan ulkopuolella? Luonnollisesti sekin vaikuttaa merkin myyntiin, jos markkina-alue on muita pienempi.
Enpä jaksa innostua näistä automerkkien kuolemien pohtimisesta. Kun ajokit eivät mene kaupaksi, hävitkööt pois. Eikös siinä markkinatalous toimi niinkuin pitääkin.
Markkinatalousko kaiken ratkaisee? Yleisesti ottaen se on melko monimuotoinen käsite! Yksinkertaistettuna seuraava: Nykyisin pohditaan, mitä seuraa siitä, että tuonti on suurempi kuin vienti. Mietitään tuskassa, miten vientiä kasvatettaisiin. Mutta en ole missään nähnyt pohdintaa miten tuontia pienennetään? Miten? OSTAMALLA KOTIMAASSA TUOTETTUA! Työllisyyskin paranee ja tuottaa hyvinvointia! Eli, jos maksat tuotteesta muutaman sentin enemmän takaat työpaikkasi.
Opelixi:
Käsittääkseni suurin osa Opeleista myydään jonkun toisen merkin alla Euroopan ulkopuolella.
USA:ssa esimerkiksi Insigniaa myydään Buickina. Etelä-Amerikassa suurin osa opeleista on Chevrolettejä. Jossain saatettiin myydä myös Holden merkin alla. Ja niinkin lähellä kuin brittien saarilla, Opelit tunnetaan paremmin merkillä Vauxhall.
GM:llä on muutama vuosi takaperin todettu, että merkkejä on liikaa. Siksi niitä karsittiinkin rankalla kädellä, ja monet vanhat tunnetut nimet saivat lähteä. Myös Chryslerin riveissä on tehty samaa puhdistusta. Mutta niin kai se on tehtävä, jos on käynyt niin, että myydään täysin samoja autoa, eri nimillä eri paikoissa. Eihän niillä merkeillä ole enää silloin merkitystä, kun ei minkään merkin imagoa pysty rakentamaan kunnolla.
Ei Opel mihinkään häviä, ellei GM muuta strategiaansa.
Markkinatalous toimii silloin huonosti, kun toiminta alkaa keskittyä muutaman suuren toimijan hallitsemaksi. Kilpailu heikkenee ja sen tuloksena tuotteiden laatu laskee.
Markkinatalouden toimivuudesta yleisesti nykyformaatissa taas voi olla hyvin montaa mieltä.
kauppalehden jutusta
"Pahin syyllinen löytyy ehkä rapakon takaa. GM ei ole päästänyt saksalaismalleja kasvaville markkinoille Euroopan ulkopuolelle, vaan säästänyt apajat Chevroletille. Kahlehdittu Opel on näin kilpailijoitaan heikommassa asemassa varsinkin kun uusien autojen myynti Euroopassa hiipuu"
Eikös ne E-Korean ja jenkkien menestysmallit(h-autot) perustu Opelien platformeihin, elikkä GM imee Opelin(niin kuin Saabinkin) kuiviin,ja lyö lapun luukulle.
GM:llä on strategiana kehittää ENSIN nk. platformit: Pikkuautoluokka, Alempi keskiluokka, Keskiluokka, Isot autot. Kun platform on kehitetty, GM:n eri suunnittelustudiot ympäri maailmaa alkavat kehittää automalleja niiden "päälle" (GM Korea, GM Australia eli Holden, GM Eurooppa eli Opel/Vauxhall, GM USA, GM Kiina.
Opel on kunnostautunut lähinnä alustan jatkokehityksessä ja virittelyssä sekä pienten benaskoneiden kehittäjänä, ja tietenkin muotoilupuolella.
Chevroletin "karvalakkimalleja" sanotaan edelleen Suomessa "Daewooksi", vaikka asia ei pidä enää paikkaansa. Ensinnäkin: GM Daewoo on tytäryhtiönä purettu, on jäljellä vain GM Korea. Toiseksi: GM Korea toimii nykyään autojen kokoonpanijana; esim. Cruze-mallia ja tulevaa Malibua tehdään myös USA:ssa, ja ao. autojen kehitystyötä on tehty sekä USA:ssa että Euroopassa.
Voidaan tietenkin sanoa esim. tulossa olevan Chevrolet Malibun olevan tehty Insignian pohjalevylle, mutta sen voidaan sanoa tehdyn myös vaikkapa Buick Reagalin, Buick LaCrossen tai muutamina kappaleina valmistetun uuden Saab 9-5:n alustalle.
Uusi Opel Mokka/Buick Encore on suunniteltu Euroopassa, mutta se kokoonpannaan Koreassa.
Taidat olla oikeassa.
MatLog:
Mitenkähän ylläoleva liittyy suomalaisen autohankintaan ellei aio ostaa Sisua? Ei tainnut paljon painaa ruotsalaistenkaan vaakakupissa.
Nykyisin kun kaikki kulutustavara tehdäään entistä lyhytikäisemmäksi eli huonolaatuisemmaksi, panee se miettimään miksi harkitakaan mitään premiumautoa? Jos autoa kuin autoa kuitenkin pidetään vaan muutama vuosi, pärjää kaiketi halpisautollakin.
No ei se kyllä mikään menetys ole jos Opeli jää kuvioista pois.
Itse vaihdoin pois 2006 astraalin kun oli pikkuvikanen.
Ei jaksanut enää sitä "ja mitä taas" aamulla kun lähdössä.
-Z-:
Äkkiseltään ei tule kyllä mieleen yhtään vientiyritystä, joka ei ottaisi lainaa.
Autoteollisuus on hyvin pääomaintensiivistä, Euroopan pankkien ajautuessa vaikeuksiin vaikeutuu koko vientiteollisuuden rahoitus ja toiminta merkittävästi. Ei tuossa VW:n varautumisessa asiaan mitään ihmeellistä ole.
Opelixi:
Merkkinä ei myydä.
AkiK:
No sen tiesinkin. Tarkoitinkin lähinnä sitä, että onko muina merkkeinä myydyt Opelin valmistamia ja/tai saako se siitä rahaa?
Opelixi:
Konsernissa rahaa voidaan periaatteessa sisäisellä hinnoittelulla siirrellä ihan miten vaan. Se että joku merkki tekee tappiota tai voittoa ei välttämättä kerro yhtään mistään. Yleensä (jostain syystä voitot tehdään siellä missä ne on kevyiten verotettu. Ei siis varmasti ainakaan Saksassa, jos on globaali yritys kyseessä. Tietysti GM tietää mikä on yksikköjen todellinen tuottavuus, mutta viralliset luvut sitä eivät kerro.
Olennaista Opelin kannalta on se, täyttääkö se paikkansa GM:n strategiassa. Niin kauan kuin se sen tekee, se saa jatkaa.
Entäs jos Opel yhdistetään PSA:han?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202119641
Penteles:
Lieköhän PSA:n järkeä tehdä kolmea keskenään kilpailevaa merkkiä?
simppa:
Tekeehän VW Groupkin neljää kilpailevaa merkkiä, ja ei kai niitä kukaan "yhdistä", PSA on itsenäinen yritys.
PSA voi kyllä ostaa Opelin.
PSA myy osakkeitaan GM:lle. Opel ilmeisesti kuvioissa mukana.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202120735
Penteles:
Erikoinen on kuvio, konkurssin juuri tehdyt valmistaja, jolla on vaikeuksia Opelin talouden kanssa, ostaa PSA:ta.
No ehkä se onnistuu kun on juuri saanut itse kaikki velat anteeksi.
Vai ostaako PSA jotain, ja maksaa omilla osakkeillaan, kun asian voi esittää niin monella tapaa, niin kuin aikanaan Renaultin ja Volvon kuorma-autopuolen kaupoissa, molemmat kun kertoivat ostaneensa.
Ei se ole Fordillakaan helppoa Euroopan laskevilla markkinoilla.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203123001
Jospa Amperan/Voltin valinta vuoden autoksi toisi parempaa tulevaisuutta mukanaan.
Paljon on kirittävää: http://wot.motortrend.com/chevrolet-volt-production-halted-for-5-weeks-due-to-slow-sales-175907.html
Ja mitä tulee GME:n ja Volkkarin eroihin menestyksessa, niin tässä on luvut, joista olisi mikä tahansa valmistaja erittäin tyytyväinen:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202120157
Penteles:
Vähän taktikoinnin makua näissä ilmoituksissa. Tuntuu oudolta että ns. world car -tyyppinen valmistaja tekee Euroopassa tappiota mutta muualla voittoa vaikka se myy samoja autoja kaikkialla. Luulisi että jokainen myyty auto tuo jonkin katteen, myytiin se sitten missä vain.