Tänne aina vähän väliä tulee näitä kirjoituksia, kun ei osata itse valita autoa, että minkähän hienon pelin sitä sitten ostaisi kun tuota rahaakin tuntuu olevan
Minulla olisikin nyt ihan oikea tavallisen tallaajan ongelma, kun mieluusti vaihtaisin nykyisen autoni uuteen tai uudehkoon katumaasturiin. Mielessäni on käynyt sellaiset uudet pelit kuin Honda CRV, Huyndai SantaFe tai IX35, Kia Sorento, Mazda CX-7, Mitsu Outlander ja Subaru Outback tai Forester. Mutta kun pitäisi olla diesel ja automaatti ja riittävästi tilaa ihmisille ja harrastuksille.
Tuosta voi jo päätellä, että luotan enemmän japanilaisiin tai korealaisiin kuin eurooppalaisiin valmisteisiin, mutta toisaalta eurooppalaisista vaakakupissa on myös vähän käytetyt Audi Q5, MB GLK, Volvo XC60 tai BMW X3. Budjetti on n. 45 teur.
Antakaapas omia mielipiteitä mihin suuntaan vaakaa kannattaisi kallistaa - pitkään takuuaikaan vai premiumiin ?
Varmaan kannattaisi määritellä ensin miksi tarvitset/haluat katumaasturia, tämä helpottaisi kommentia.
Itse kävin saman prosessin läpi vuosi sitten, kun etuvetoiseni ei saanut vedettyä painavaa peräkärryä mökilläni yhdestä hankalasta paikasta ja lisääntynyt maavara toi mielenrauhaa. Itselläni vaihtoehtoina oli X3, GLK, Q5 ja XC 60. Samaan tapaan vaatimuksena diesel ja automaatti.
Yllätyin siitä että vetotesteissä nelivedoissa ei ollut yhtään eroa (kuorma tuli takarenkaille, ja oletin että Haldex pettäisi, ei pettänyt). Päädyin lopulta Volvoon tilojen, hiljaisuuden ja muiden omien mieltymyksieni vuoksi, mutta kaikissa on vahvuutensa. 45k hintaan et kuitenkaan tässä luokassa pääse nauttimaan kovin hyvistä varusteista, Volvo ollee paras tässä suhteessa, mutta Japseihin joita listaat, saa tuohon hintaan jo kaikkea kivaa.
Muista listasi autoista minulla ei ole kokemusta, mutta nyt myös Volkkarille saa DSG'n ja dieselin. Touran tai esim Skodan Yeti siis voisivat myös täyttää kriteerisi ja hintakin olisi kilpailukykyinen?
Käy ainakin koeajamassa myös Dacia Duster. Se on aivan kelpo vaihtoehto ainakin noille korealaisille ja tekniikaltaan diesel Duster on Nissan Qashqai. Hintaa on 10-20 tonnia vähemmän kuin korealaisilla, joka on useimmille ihan jonkin verran tuntuva summa rahaa.
Jos kuitenkin päädyt tuplasti kalliimpiin kamppeisiin, niin Honda CRV on kyllä erittäin hyvä vaihtoehto. Toki Subarut ja Mitsukin ovat ok. Lisäisin tuohon vielä Toyota Rav4:n.
No mulla on jo muutaman vuoden kokemus Subarusta (Outback). Se on kelpo peli, mutta kun Subbella ei ole diesel-automaattia, ja mielenkiinto on siten siirtynyt jo pikkasen muiden merkkien puolelle. Lähimpänä valintaa on Mitsu Outlander ja nuo käytetyt 'premiumit'.
Mielessä on ollut myös Skoda Suberb farmari diesel-dsg. Honda CRV on jotekin liian yleinen malli ja vähän jo kulunut ainakin minun silmissäni. Daciasta en oikein perusta ollenkaan.
Täällä toinen diesel outback kuski, joka haaveilee diesel automaatista.
Tuolta listalta minun kokemusten mukaan X3 pitää pudottaa pois. Se ei jotenkin kuulu mukaan. On niin jäykkä alustainen ja sporttinen, että ehkä aika eri henkinen kuin esimerkiksi Outback. X3:a en siis moiti huonoksi tai muutenkaan, mutta maastossa en voisi kuvitella sillä kovin mieluusti ajavani.
Oletko vRC kuullut, että Subarun diesel/automaatti yhdistelmä olis tulossa vuosimallissa 2012? Ainakin Forester ilmeisesti saa sen heti alkuun. Eli on mahdollisesti myynnissä ensi vuoden lopulla.
Subaru forumilla aiheesta lisää.
Miten on Skodan Octavia Scout DSG:llä? Siinä on myös tuohon hintabudjettiin sopiva ja varmasti hyvä auto. 18cm maavaraa ja varusteita on tarjolla hienosti. DSG tietysti on hieman kysymysmerkki palstajuttujen perusteella. Mutta toisaalta negatiiviset jutut tahtoo nousta herkemmin esillä näillä palstoilla.
Superb farkkuun saa myös huonon tien alustan, eli pari lisäsenttiä halutessaan. Ja hintaa tälle muutokselle ei tule kuin jotain parisataa euroa.
Itse kävin jokunen aika sitten loppukesästä koeajamassa Kian uuden Sorenton ja kirjoitin siitä myös täällä. Itse tykkäsin autosta. Erityisesti voimalinja vakuutti mukavalla toiminnallaan. Ei varmaan huono valinta ois siinäkään. Tosin siinä hinta nousee varustelun myötä jo lähes samaan luokkaan premium (X3, GLK, XC60 ja Q5) autojen kanssa. Nämä premium autot on kyllä aika erottuvia tuolta halvempien joukosta. Koeajolta jää sellainen arvo-auto tunnelma jota ei aasialaisista tule. Ainakin omaa Subarua jos pidän jonkinlaisena mittapuuna.
Jos budjetti antaa myöten, niin XC60 on kyllä varmasti hieno valinta ja ehkä oma suosikkini tuosta joukkiosta tällä hetkellä.
Tilava dieselautomaatti on Qashqai +2 ja mahtuu hintahaarukkaan reilusti, taitaa olla jotain 38000. Tavaratila on suurempi kuin monessa verrokissa tai XC60:ssa ja bonuksena saa vielä lisäistuimet, tosin eihän se kunnon 7 hengen auto ole, mutta viidelle varmaan passeli.
BoxerDiesel:
Miten mahtaa Scoutin maavaran kanssa olla? Tuon verran sille muistaakseni ilmoitetaan, mutta todellisuus silmällä arvioituna näyttää toisenlaiselta. Takana tukivarret ovat aika alhaalla ja ulottuvat aika pitkälle renkaista. Onko maavara mitattu jostain auton keskeltä, jolloin korotetusta jousituksesta saadaan suurin hyöty lukemia ajatellen?
Tietysti renkaan vieressä oleva rakenne ei ole yhtä kriittinen kuin auton keskellä oleva, mutta jokin merkitys silläkin on.
Oma suosikkini on ehdottomasti Mercedes-Benz GLK 220 CDI A.
Autossa on hieno moottori ja sivistyneesti toimiva 7-vaihteinen automaatti.
Lisäksi auto on hiljainen ja jousitus mukava. Mersun tapaan kääntösäde kohtuullinen 11,65m ja maavaraa ruhtinaalliset 21cm.
Budjetti 45 tuhatta riittää tosin käytettyyn, mutta käytettyjen vuoden 2009 mallien pyyntihinnat ovat yleensä alle 50 tuhannen ja tinkimällä pääsee jo budjetin tuntumaan.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/
Ja onhan se premium.
Jawa....:
Hyvä vaihtoehto, mutta automaatti puuttuu.
Kaikki nuo ehdottamanne merkit ja mallit olen miettinyt aika tarkkaankin ja tässä lisäkriteerejä valintaani:
- siis diesel-automaatti neliveto
- riittävä maavara 15-20 cm
- tavaratilaa vähintään 500l
- mielellään kolmeen osaan jaettava takapenkki, jotta voi sukset heittää tarvittaessa sisään eikä aina tarvita boksia katolle
- mielellään lämminilmakanavat myös takapenkille, siis ikkunoille, jos sukset nakkaa sisään niin ikkunat pitää saada pidettyä auki
Nämä kriteerit eivät jätä enää jäljelle kovinkaan montaa mallia:
- Volvo XC60, Skoda Octavia ja Superb 4x4, Audi Q5... mitä muita ?
Ota linkistä tiedot Exeliin ja filteroi itsellesi sopivat mallit.
Taulukon lehdillä on jo valmiiksi lajiteltu paremmussjärjestykseen muutamilla kriteereillä.
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tZR98l46z2yKIIji06UEmmQ&output=html
Itsellä on pyörinyt jotain samantapaista mielessä, paitsi sillä erolla että korkeaa maavaraa en tarvitse ja manuaali on mukavampi, paitsi Subarussa, jonka laatikossa on peräöljyt ja tahmeus talvella sen mukainen. Mutta JOS Subaru tulee kyseeseen, niin ilman muuta uusi sivistynyt Legacy tai Outback. Forester on työkalumaisempi olematta tilavampi.
Ellei olisi pakko olla automaatti, olisi oma valintani listaltasi ehdottomasti Q5. Mutta en tiedä onko KuuVitosen automaatti teknisesti sellainen että sen uskaltaa mennä ostamaan?
Volvomiehenä kävin XC60 ja XC70 ajamassa ja petyin. Kiva ajaa, kohtuutilava, mutta Volvomainen automaatti, joka tarkoittaa tarpeetonta kulutuksen nousua eikä auto lähde paikaltaan liikkeelle ikinä muuten kuin väkisin pakottamalla. Kyse ei ole varttimailin ajasta vaan siitä, että liikkuminen on XC:lle selvästi vastenmielistä. Eli Volvoista siis paras valinta (minulle) olisi Ruotsista vaikka uutena tuotava tilojensa puolesta parempi XC70 tai V70 AWD jossa myös manuaalivaihteiston + AWD:n yhdistelmä on saatavilla sekä veroineen tonneja suomalaista hintaa halvempi.
Jos on pakko olla tomaatti, niin eikö se voisi olla BMW, jonka automaatti sentään tekee parhaansa ison auton liikutamiseksi vaivattoman tuntuisesti pienenkin koneen kanssa. 500 Touring joko X-drivella tai ilman tai uusi X3?
Sitten yllättävä vaihtoehto jos tilat riittävät. Mercedes C250T CDI 4Matic. On hieno neliveto ja aina automaatti. Suurin kysymys on takapenkin mataluus, jolla on hieman fuskattu päätilan varmistamiseksi takana ja jalkatila pitkäkoipisille. Minulle 180 senttiä lyhyenä jää itseni takana vielä nyrkinmentävä tila polvista etupenkkiin, mutta minä en olekaan pitkäkoipinen.
Nissan Qasqai näyttää tekevän kauppansa hyvin, mutta välttämättä uuden ostajia houkuttavan mallin vaihtoarvo saattaa pudosta nopsaan. Auto ei tästä tietenkään huonone ja Nissan olisi ehkä hyvä valinta käytettynä sitten kun niitä saa. Toisaalta halvasta ei euroja katoa sen enempää kuin prosentuaalisesti hintansa paremmin pitävästä kalliista.
Honda CR-V:n ajamisesta pidin, mutta takapenkki on aika karu. Tilaa on ihan hyvin, mutta se penkki on melkein suora levy vailla muotoa.
Jos ostat nelivedon, niin mieti huolella motiivisi nelivedon hankintaan. Jos vetovoima riittää, niin sitä on kaikissa niin että keski-ikäistäkin naurattaa ääneen. Jo Haldex 3 Gen. lähtee paikaltaan nelivetoisena ja siltä se myös tuntuu.
Jos rivakka lähtö ja vakaa kulku tasanopeudella eivät riitä, vaan auton pitää myös kääntyä elegantisti ja aina samalla tavoin kaasun asennosta ja vaihteesta riippumatta, sitten alkaa tulla nikotteluja kytkettävien nelivetojen leiristä. Prosessori ehtii vaihtaa vetomoodia ihan liian monta kertaa kesken kaarteen. Ei se kauas karkaa, mutta kaasun nosto muuttaa vakaasti kaarteeseen tulleen nelivetoisen etuvetoiseksi. Jos vauhtia on riittävästi, alkaa kojetaulussa diskovaloshow kun DSTC tekee sitä minkä tuo kaasun kevennys olisi tehnyt jo aiemmin mikäli auto olisi aina nelivetoinen. Eli jarruttanut myös takapyöriä aliohjauksen torjumiseksi.
Ne Audi, M-B, Subaru mallit joita olen ajanut ainakin hoitavat tämän erän tyylillä. BMW:sta en sano mitään kun en ole ajanut.
Mikseivät nämä "premium" valmistajat tee isoa sedania maltillisen kokoisella koneella ja nelivetoisena? Jos Audi A4:n 2.0 pata vie KuuViitosta, niin eikö sillä A6 Avant liikahtaisi myös?
Jos 220/250CDI riittää C:n lisäksi GLK:hon, niin mihin käyttöön se ei riittäisi E250CDI 4Maticissa?
BMW X3 saa 2.0 nelivetona, miksei 520d X-drive?
Ja miksi Volvo AWD pitää pakkomyydä tänne metsien keskelle vain automaattina, vaikka ainkin myyntiin tarjotuista ruotsalaisista nelivetoisista on puolet manuaaleja ja Saksassakin kolmannes? Onko meillä pahemmat ruuhkat, vai onko saksalaisilla ja ruotsalaisilla rahat loppu, kun ei riitä massi automaattiin?
Muut saavat toki ajaa millä miellyttää, mutta valinnanvapauden poistaminen tuntuu oudolta.
Takaisin lähtöruutuun: vaatimukset tärkeysjärjestykseen ja uusi sovitus?
sjvirt:
Jos auton valintaperusteena on yhtään auton jälleenmyyntiarvo niin lienee syytä harkita kahteen kertaan Dacian taikka Nissanin hankkimista.
Nimenomaan jos auton jälleenmyyntiarvo on tärkeä Daciahan olisi järkevä ostos, koska reilut 20 000e maksavan auton hintahan ei voi pudota läheskään niin paljoa kuin 50 000e maksavan. Tosin Daciahan voidaan unohtaa kokonaan, koska se ei tuohon joukkoon sovi.
Niinpä... olen ajanut nyt nelisen vuotta siis Subaru Outbackillä, mihin olen hyvin tyytyväinen, mutta kun Subbe ei sitä diesel-automaattia tee - ainakaan vielä. Subbe on käytökseltään sellainen auto, että mitään yllätyksiä ei tule pidon ja vedon suhteen missään vaiheessa - varsinkin jos pitää vielä talvella nastat alla.
Vähän hämmentynyt olen noihin kommentteihin noista kytkeytyvistä nelivedoista. Eikös Mitsu Outlanderin neliveto ole myös jatkuvaa sorttia ? Siihen saisi diesel-automaatin - laatikko lienee aika hienostunut, mutta mua epäilyttää se PSA -diesel, joka on nokalle laitettu. Ensi vuonna tulossa on Mitsun oma 2.2 diesel, mutta vain manuaalina.
Kyseisessä (katu)maasturien luokassa taitaa nykyään olla uutukaisista suurempi löytämisen vaikeus, jos halajaa bensa-automaattia dieselin sijaan. Automaatin korvikkeeksi voidaan tarjota silloin CVT:tä yms. remmivehkeitä.
Outlanderin neliveto on suorastaan valehtelevasta mainonnasta huolimatta yhtä jatkuvatoiminen kuin gen. 3 Haldexitkin. Mitsun väännöstä menee rauhallisessa ajossa 15% taakse.
Thorne2:
Riippuu tietysti ajatellaanko arvon alenemista taloustieteilijöiden tapaan prosentuaalisesti vai maalaisjärjellä euromääräisesti.
Qashqai kuuluu markkinoiden parhaiten arvonsa säilyttäviin autoihin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/uutinen.asp?id=1713384
simppa:
Ei ole. Haldex toimii aina noin. Outlanderissa on kolme erilaista vaihtoehtoa, joista yksi toimii kuten Haldex.
"4WD Auto" asennossa se on etuvetopainotteinen. Se toimii itseasiassa niin, että kiihdyttäessä voimaa menee aina taakse, niin että kaasu pohjassa kiihdytettäessä suhde on 60-40. Mutta kiihdytyksen jälkeen, kun ajaa tasaista nopeutta, taakse menee n. 15.
LOCK asennossa se on vähän kuten normi jatkuva nelikko kuten subessa. Se ei ole oikeasti mitenkään kiinteästi lukittu vaikka nimitys siltä kuulostaakin, vaan tila on tarkoitettu talivajoon taikka jos haluaa parempaa ajettavuutta/suorituskykyä. Sitä voi käyttää siis myös kuivalla. Tämä Lock tila on itseasiassa sama kuin 4WD auto tila, sillä erotuksella, että neliveto on takavetopainotteinen. Eli maksimissaan 60% menee taakse, rauhallisesti ajaessa noin puolet. Eli edelleen automaattisesti säätyvä, mutta ajettavuuden ehdoilla.
Sitten 2WD tilassa se on rehellisesti etuvetoinen.
Tässä on vaara mennä vetotavan toimivuuskeskusteluun. Takuuvarmasti aina nelivetoja lienevät vain mm. Defender, Range Rover, Nissan Pathfinder ja MB G ja M. Kaikissa tässä keskustelussa mainituissa muissa joku prosessori, lamelli tai haldex arpoo, nopeammin tai hitaammin, keliolojen mukaan paljonko pannaan vetoa taka-akselille. Esim. sohjokeliohituksessa tai liukkaassa kaarteessa tällainen ei vedä vertoja tasaiselle 50/50 nelivedolle. Olenko oikeassa?
Tosin monelle riittää varmaan pelkkä liikkeellelähtöapuneliveto kuten CR-V:ssä.
Jälleenmyyntiarvosta en välitä lainkaan autonhankkimisperusteena. Arvo laskee aina ja riippuu myös siitä mihin malliin aikanaan vaihtaa.
Tuossa hintaluokassa tosiaan voi lisätä listalle Land Rover Freelanderin, koeajaa kaikki vaihtoehdot ja valita niistä sen joka tuntuu itselle kivalta.
Freelander II on hyvä ajaa huonollakin tiellä. Kontti on pieni ja lastauskynnys korkea. Hinnat korkeat jos on varusteita ja luotettavuus ei kovin korkealla.
Q5 ja DSG...
Uusi X3 vois olla houkuttava. Itsellä meinas tulla laitettua jo tuo edeltäjä, mutta alustan kovuus kuitenkin käänsi pään pois.
Mitsussa on sen verran kuttaperkka sisustus, onneton ilmanvaihto, huonot penkit ja ratti ei säädy pituus suunnassa että sitä ei voi kovin kehua. Vaikka varmaan on menokykyinen auto.
XC60 on maittava, vaikka vaihteisto tosiaan on hieman hitaan puoleinen. Mutta on sulavaa menoa ja sisällä kaikki kohdallaan.
Varmasti miellyttävin noista em autoista pidemmillä matkoilla.
Maastosta ei osaa sanoa? Bugracer, kerro lisää
Uskoisin, että 45000 hintaan sais väännettyä kaupat XC60:sta. Jos ei muuten niin hakee naapurista.
Janoisempana ja ei niin kovin luotettavan maineen omaavana XC90 D5 A. Niitä näkee välillä aika huimasti hintaa pudottaneina?
"Maastoajoa" ei ole tullut harjoiteltua, ainoastaan painavan kärryn vetoa. Vedot ovat olleet hitaita, samalla kääntyen ja esim eturenkailta jää pito pois (ylämäessä tultaessa tasaiselle jyrkästi, samalla käännös).
Käytännössä tilanteet rajoittuvat muutamiin tällaisiin hankaliin paikkoihin joista Saabini ei päässyt, ja siksi hankin nelivedon. Oikeaan maastoajoon panostavien kannattanee miettiä lantikoita ym mainittujen cittareiden sijaan. On suojaukset ym myös kunnossa.
Herbert:
Hmm. No jos vertailuryhmässä on Volkswagen Jetta ja Renault Megane niin kaipa tuo sijoitus on ihan ymmärrettävä. Samassa ryhmässä Corollat sun muut nelioviset pikkuautot. Eikö nyt puhuta kuitenkin katumaastureista?
Luokassa pienet katumaasturit paras oli Rav4 tuloksella 74%. Luokan keskiarvo 68%.
Luokassa isot katumaasturit paras oli BMW X5 (81%), toisena Mersu GL (79%). Kolmantena olleen tulos oli jo huonompi kuin Qashqain. Luokan keskiarvo 69%.
Minusta Qashqai (79%) voidaan luokitella markkinoiden parhaiten arvonsa säilyttäviin autoihin, oli kyse katumaastureista tai kaikista markkinoiden autoista.
Zagarat:
Rehellisesti sanottuna et ole.
Se, että jakaako voiman yksinkertainen keskitasauspyörästö, vai jonkun muun tyyppinen laite/kytkin, mikä tahansa. Ei itsessään määritä ollenkaan sitä, mikä on paras sohjossa tai mikä on oikeasti eniten neliveto.
Esim. Defenderissä on keskellä normaali tasauspyörästö josta lähtee vetoakseli eteen ja taakse. Tämän keskellä olevan tasauspyörästön voi lukita kytkimestä.
Toisin sanoen, Defenderin neliveto tuo keskilukko auki on huomattavan paljon köpömpi kuin joku, jossa keskellä on edes jotain rajoitusta.
Ja toisekseen listaasi voisi lisätä vaikka kuinka paljon autoja, joista löytyy ns. jatkuva neliveto. Ja listastasi voisi yhtä hyvin poistaa autoja, koska esim. se Defenderikään ei varsinaisesti aina vedä neljällä, toisen akselin alle jäätä, ja kaikki pito voi karata sen siliän tien, jolloin käytännön vetosuhde pompsahtaa 0-100 tasolle, toki momentti on edelleen 50-50, mutta itse voima ei kuitenkaan jakaudu tiehen noin.
Esimerkiksi tuo Outlanderin Lock moodi on sohjossa paljon enempi neliveto ja huomattavan paljon parempi ajettava mitä Defenderin neliveto keskilukko auki. Mutta kun lyöt sen Defen keskilukon kiinni, menee taas koko laite toiseen äärilaitaan. Tulee jäykkä ja maantiekelvoton. Asfaltilla rikkoo paikat. Mutta maastossa ainoa järkevä.
Aeronautti:
Mihin perustuu kuttaperkka kommenttisi ? Mielestäni tämän Outlander -facelift mallin sisustus on ihan ookoo. Nahkapenkit hyvillä sivutuilla ja materiaalitkin ovat muuttuneet edellisestä versiosta. Lisäksi autom.vaihteisto on samanlainen kuin Lancer Evossa, rattiläpysköineen kaikkineen. Minusta se on houkuttelevan oloinen auto, ja varustelu on vähintäänkin riittävä.
ks. vaikka http://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander/3590912
Lantikka Freelanderia en kelpuuta onnettoman tavaratilan vuoksi, ja en toisaalta luota englantilaiseen tekniikkaan ja kokoonpanoon
Volvossa taas hiukan arvelluttaa volvomaisuus, onko kömpelö ja suuri kääntösäde. Hyvännäköinen autohan se on kieltämättä ja tilaakin on.
vRC:
Tuossa on hyvä sivusto maastureiden koejoista ja ohessa suora linkki XC60:n koeajoon. Miinuksina mainitaan kääntösäde ja pienet sivuikkunat, mutta muuten siitä annetetaan varsin positiivinen kuva: "Kaiken kaikkiaan Volvo XC 60 on todella hyvä katumaasturi."
http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetuskalusto/tekniikka_ja_koeajot/maastoautot/?x137247=615532
Kiitos Matti hyvästä täsmennyksestä.
Ymmärrän pointtisi Defender-esimerkissä, mutta ennen kaikkea epäilen, haistaako etupyörien luiston perusteella takapyörät mukaan kytkevä systeemi pidon menetyksen niin nopeasti, että neliveto kytkeytyy ennen kuin havaittava kiemurtelu tai luistelu on jo ehtinyt alkaa.
Tämä tulee kyseeseen etenkin kaistojenvälistä sohjovallia ylitettäessä tai liukkaassa mutkassa. Tasamaalla liikkeellelähdössä mukaan ehtii millainen automaattikytkentä tahansa, mutta veto- ja sivupidon menetykseen yht´äkkiä lienee vaiekampi reagoida?
Itse vaihdoin vuosi sitten Skoda Octavia Combin Mitsu Outlander 2,0 dieseliin (vm. -08), tässäpä muutamia pointteja:
- ohjaamo on ankeampi ja heikkolaatuisempi kuin aiemmin omistamissani VAG-tuotteissani.
- ratin pituussäädön puute kiusaa, samaten etukyynärnoja on heikompi esitys kuin Skodassa
- vakio rengaskoko (18" on turhan iso eli kallis
- tavaratilan kiinnityslenkit muovia (niinkuin niitä joskus käyttäisikin)
- valot heikommat (tietenkin, kun Skodassa oli xenonit)
Siinä miinukset, plussaakin löytyy
- tavaratila iso
- ajettavuus hyvä
- kulutus siedettävä (alimmillaan 5,4 l/100 ajotietokoneen mukaan), alle kuuden litran mennään normimenolla
- ei mitään vikoja, ei ongelmia (tosin ei ole ollut aiemmissa Golfissa tai Octaviassakaan - kaikille VAG-kriitikoille tiedoksi)
- lämmityslaite yllättävän hyvä - parempi kuin FSI-Octaviassa
Niin, seuraava autoni voi olla edelleen Outlander (ASX se ei ainakaan ole). Tai sitten jotain muuta Japanista, Koreasta, Tsekistä tai Saksasta), sittenpä tuon näkee kun vaihdon aika koittaa. Avoimin mielin ja tarpeen mukaan mennään...