Kannattaa muistaa, että eipä se (1. gen) Priuskaan mitenkään kovin edullinen kiesi ollut tehoihinsa nähden, mutta silti niitä on mennyt kaupaksi melkoinen määrä. Ehkäpä hybridi-tekniikkaan haksahtavilla on muitakin prioriteetteja kuin teho/hinta -suhde.
Jos haluaa pienikulutuksisen hybridin, niin ei silloinkaan ole helppoa. Talon sisällä kun on jo tuo Prius. Sen taloudellisuuteen tuo Lexus tuskin tulee pääsemään. Aurikseen pohjautuvana tuon perusominaisuudetkaan tuskin ovat mitenkään positiivisessa mielessä erottuvia.
Lexus on erikoisuudentavoittelua, jotka hillittyä laatua arvostavat !!!
Jokin tossa lauseessa tökkii.
Hyvä kuitenkin että hybridejä tarjotaan. Jospa eurovalmistajatkin vihdoin sais aikaseks jotain muuta kuin tyhjiä lupauksia. Priuksen varpaille tuo ei mielestäni astu millään osa-alueella. Enkä muutenkaan ymmärrä että mitä väliä sillä edes olisi. Onhan tuolla rakkaalla vaggineellakin tarjolla samaa autoa eri paketissa koko hintahaitarin laajuudelta. Ihme kyllä Audit käy silti kaupaksi...
Jos haluaa pienikulutuksisen hybridin, niin ei silloinkaan ole helppoa. Talon sisällä kun on jo tuo Prius. Sen taloudellisuuteen tuo Lexus tuskin tulee pääsemään.
Toisaalta Lexus 200h on Priusta numeroa pienempi. Se ei välttämättä ole kokonaisilmanvastukseltaan olennaisesti huonompi, ja jos se on kevyempi, niin perusasiat ovat kunnossa. Niillä eväillä ja Priuksen voimansiirrolla päästöjen pitäisi olla jopa pienemmät kuin Priuksella.
Vertailuun voisi ottaa myös Auris-hybridin, jolle luvataan "alle sata, alle kymmenen" päästöiksi ja kiihtyvyydeksi. Se on tehty suoraan Priuksen voimalinjan kanssa. Jos Lexus pistää tuosta huonommaksi, tulos on jo heikko.
Toisaalta jo noilla Auris-luokan lukemilla sijoitutaan erittäin hyvin kilpailussa vaikkapa 116d:tä tai A3:a vastaan.
Tämä kaikki on tietysti puhdasta spekulointia, kun Toyota ei ole julkaissut 200h:n teknisiä speksejä syystä tai toisesta. Päästöistä on tietona vain se, että ne ovat kaksinumeroisia. Siitäkään ei ole tietoa, onko Priuksen voimalinjaa jotenkin viritetty Lexukseen sopivammaksi.
Lexus erottuu muista saman luokan vähäpäästöisistä autoista monessa kohdassa: pienipäästöisin, ladattu täyteen elektroniikkaa, kulkee bensiinillä eikä ole saksalainen.
Suomessa Lexukselle tuskin on kovin isoja markkinoita, koska sen hinta tulee kuitenkin olemaan Priuksen luokkaa. BMW:n ostajat haluavat mustan BMW:n, Audin ostajat taas voivat olla liian traditionaalisia ostaakseen teknolelun. Todennäköisin ostaja olisi nuorehko ekojuppi, mutta meikäläisellä hinnoittelulla se segmentti jää pieneksi.
Keskemmällä Eurooppaa tilanne onkin sitten jo aivan toinen, ja siihen kai Toyotakin nojaa. Hyvä juttu joka tapauksessa, että hybridejä tulee eri segmentteihin. Ehkä se joskus löytää tiensä farmariautoonkin...
Toisaalta Lexus 200h on Priusta numeroa pienempi. Se ei välttämättä ole kokonaisilmanvastukseltaan olennaisesti huonompi, ja jos se on kevyempi, niin perusasiat ovat kunnossa. Niillä eväillä ja Priuksen voimansiirrolla päästöjen pitäisi olla jopa pienemmät kuin Priuksella.
Jos peruskorollan korilla päästään kaikin puolin parempaan tulokseen kuin taloudellisuuden ehdoilla rakennetulla Priuksella, niin silloin on jossain on tehty isoja virheitä. Onhan Prius pidempi, mutta tiloiltaan Auriksen ei tarvitse hävetä ollenkaan vertailussa Priukseen.
Veikkaisin 200h:n ilmanvastuskertoimeksi 0,28. Tuollaisen lukeman olen nähnyt hybridi Aurikselle ja uskon Lexuksen olevan samaa luokkaa. Kun tiedämme, että Piukseen verrattuna 200h on pari senttiä leveämpi ja 6 senttiä matalampi, niin naamapinta-alassa ei ole suuria eroja. Kokonaisvastus lienee Priuksessa selvästi pienemmäksi kertoimellaan 0,25.
Vertailuun voisi ottaa myös Auris-hybridin, jolle luvataan "alle sata, alle kymmenen" päästöiksi ja kiihtyvyydeksi. Se on tehty suoraan Priuksen voimalinjan kanssa. Jos Lexus pistää tuosta huonommaksi, tulos on jo heikko.
Auriksen ja 200h:n tekniikkahan on ilmeisesti sama 3. sukupolven Priuksesta lainattu. Jotta Lexus voisi menestyä luokassaan sen täytyisi olla olennaisesti Aurista paremmin varusteltu, hiljaisempi ja parempi laatuvaikutelmaltaan parempi. Tämä tarkoittaisi lisää massaa.
Toisaalta jo noilla Auris-luokan lukemilla sijoitutaan erittäin hyvin kilpailussa vaikkapa 116d:tä tai A3:a vastaan.
Taitaa vain olla niin, että noistakin autoista tulee hybridimallit aika nopeasti markkinoille.
Lexus erottuu muista saman luokan vähäpäästöisistä autoista monessa kohdassa: pienipäästöisin, ladattu täyteen elektroniikkaa, kulkee bensiinillä eikä ole saksalainen.
Tuon hintaluokan premium-luokan pikkuauton pitäisi olla mun mielestä ennen kaikkea perusominaisuuksiltaan selvästi Golfia ja Aurista parempi. Eli mukavuuden, ajettavuuden ja laatuvaikutelman pitäisi olla varsin hyvä. Jos auto on perusrakenteeltaan Auris, niin tuo tulee olemaan vaikea saavuttaa.
Keskemmällä Eurooppaa tilanne onkin sitten jo aivan toinen, ja siihen kai Toyotakin nojaa. Hyvä juttu joka tapauksessa, että hybridejä tulee eri segmentteihin. Ehkä se joskus löytää tiensä farmariautoonkin...
uusia hybridejä esitellään varmasti aika laajalla rintamalla kuluvan vuosikymmen alkupuolella.
Otan sanani takaisin, ei tuo mitään uhkaa. Alkuarvioni perustui konseptin erittäin vetävään ulkonäköön ja siihen, että luvattiin urheilullista ajokokemusta.
Valitettavasti auton ulkonäkö on tuotantomalliin pilattu, vaikkei se toki luokkansa rumimpia olekaan. Lisäksi erittäin paha virhe on siinä, että käsittääkseni tuolta kestää 10 SEKUNTIA hilata nopeus sataan! Ei voi olla totta!
Tuon pitäisi kiihtyä sataseen enintään 9 sekunnissa ja lisäksi pitäisi tarjota sporttisempi versio, jolla päästään 7 sekunissa. Mutta eivät nämäkään parannukset ulkonäköä auta. Valitettavasti Lexus on pilannut tilaisuutensa kömpelöllä muotoilulla ja laiskoilla koneilla.. jos olisin tuosta luokasta autoa ostamassa, ottaisin tämän Lexin sijaan Alfa Romeo Giuliettan.
Myönnän, etten ole tätä uutta Lexus CT:tä ajanut tai edes nähnyt luonnossa, mutta kymmeniä tai satoja kuvia siitä nähneenä ja useita ulkomaisia lehti/nettijuttuja lukeneena voin sanoa olevani pettynyt: yleinen arvio autosta on 3/5 tähteä. Luulisi maailman suurimman autotehtaan premiumosaston pystyvän hieman parempaan..
Autossa minua ihmetyttävät ainakin kaksi seikkaa:
1-Muotoilu
2-Vaatimaton suorituskyky
Kumpikaan seikka ei nyt järin huono ole, mutta premiummerkiltä olisi lupa odottaa jotain muuta kuin keskinkertaista, eikö? Auto on jotenkin kömpelön ja pökkelön näköinen, vaikkei varsinaisesti ruma olekaan ja vaikka sen luokassa on rumempiakin. Eikö Lexus halunnut tehdä kuluttajatutkimusta auton ulkonäöstä? Konseptista oli toki äänestys netissä, mutta ongelma on siinä, että se konsepti oli aika hiton hyvännäköinen auto, mutta tämä tuotantomalli on niin vesitetty ja epäsuhta versio konseptista, ettei netin äänestystulosta voida soveltaa tähän tuotantoversioon.
Ja vaikka suorituskyky on jotenkin mukiinmenevä ja siedettävä, pitäisi sen olla sekunnin tai parikin pirteämpi nollasta sataan, jotta ajossa olisi laatutuotteen vaivattomuutta ja voimantunnetta edes nimeksi. Kaiken lisäksi Lexus on viime aikoina alkanut mesota "urheilullisuudesta". Tämä uusin signaali ei kyllä hyvää lupaa. Tosin vuonna 2013 on luvassa uusi IS, joka jakaa pohjalevyn Toyotan tulevan Celican seuraajan kanssa, joten ehkä siihen saadaan pirteät ajo-ominaisuudet ja tarpeeksi tehoa ( 200-300 heppaa ).
Uskon, että Toyota suurena ja suhteellisen rahakkaana firmana kyllä pystyisi tekemään aivan kärkiluokan premiumia, mikäli tahtoisivat. Mutta ne eivät vain tunnu tietävän, mitä tehdä. Siksi ne voisivat kysyä eurooppalaisilta kuluttajilta. Lexus ei ikinä tätä kirjoitusta tule lukemaan, mutta tässä kuitenkin muutamia ohjeita tulevaisuuden varalle:
- huolehtikaa, että myös halvimmissa ja taloudellisimmissa malleissa on tehoa riittävästi. Se ei välttämättä tarkoita V6-koneita ja 250 heppaa, mutta kyllä premiumauton laiskimmankin mallin on kiidettävä sataseen maksimissaan 9 sekunnissa.
- tarjotkaa useita korimalleja. Missä on IS farmari? Coupe? Entä GS farmari ja coupe? LS coupe?
- pitäkää huoli siitä, että asiakas voi rakentaa autoaan vapaasti yhdistellen erilaisia moottori-, vaihteisto-, varustelu- ja ulkonäkövaihtoehtoja.
Lexus on ollut Euroopassa 20 vuotta. Siltikään se ei ole juuri onnistunut kohtaamaan eurooppalaisen, parempaa autoa etsivän asiakkaan toiveita, vaikka Lexus onkin erittäin laadukas tuote. Infiniti, joka on ollut Euroopassa vain vuoden, on ainakin brittiläisten lehtien mukaan mennyt Lexuksesta oikealta ohi saman tien. Infinitit ovat toimittajien mukaan erittäin hyviä ajettavia ja BMW:n suoria kilpailijoita. Lisäksi niiden muotoilu on vahvaa ja persoonallisuus aivan toista luokkaa kuin Lexuksella. Infiniti on myös tuomassa autoa "audi a3"-luokkaan. Uskon, että se etuvetoisuudestaan huolimatta on sielultaan aivan toisenlainen kuin tämä Lexuksen "premium-Auris".
Kaikesta sanotusta huolimatta olen kiinnostunut uudesta CT:stä: siitä huolimatta, että se odotuksiin nähden vaikuttaa pettymykseltä, on kyseessä kuitenkin laatuauto. Aiemmin luin Lexus.fi:stä, että Kaivokselassa järjestetään 14.12 CT:n esittelytilaisuus. Ajattelin mennä paikalle, sillä kieltämättä CT kutkuttelee ostohalujani jonkin verran.. mutta nyt en enää löydä Lexuksen sivuilta mitään mainintaa tuosta esittelystä.. onko tilaisuus peruttu, vai enkö vain enää osaa klikata oikeasta kohdasta?
Kannattaa muistaa, että eipä se (1. gen) Priuskaan mitenkään kovin edullinen kiesi ollut tehoihinsa nähden, mutta silti niitä on mennyt kaupaksi melkoinen määrä. Ehkäpä hybridi-tekniikkaan haksahtavilla on muitakin prioriteetteja kuin teho/hinta -suhde.
Jos haluaa pienikulutuksisen hybridin, niin ei silloinkaan ole helppoa. Talon sisällä kun on jo tuo Prius. Sen taloudellisuuteen tuo Lexus tuskin tulee pääsemään. Aurikseen pohjautuvana tuon perusominaisuudetkaan tuskin ovat mitenkään positiivisessa mielessä erottuvia.
Hei !
Lexus on erikoisuudentavoittelua, jotka hillittyä laatua arvostavat !!!
KaTo:
Jokin tossa lauseessa tökkii.
Hyvä kuitenkin että hybridejä tarjotaan. Jospa eurovalmistajatkin vihdoin sais aikaseks jotain muuta kuin tyhjiä lupauksia. Priuksen varpaille tuo ei mielestäni astu millään osa-alueella. Enkä muutenkaan ymmärrä että mitä väliä sillä edes olisi. Onhan tuolla rakkaalla vaggineellakin tarjolla samaa autoa eri paketissa koko hintahaitarin laajuudelta. Ihme kyllä Audit käy silti kaupaksi...
NHB:
Toisaalta Lexus 200h on Priusta numeroa pienempi. Se ei välttämättä ole kokonaisilmanvastukseltaan olennaisesti huonompi, ja jos se on kevyempi, niin perusasiat ovat kunnossa. Niillä eväillä ja Priuksen voimansiirrolla päästöjen pitäisi olla jopa pienemmät kuin Priuksella.
Vertailuun voisi ottaa myös Auris-hybridin, jolle luvataan "alle sata, alle kymmenen" päästöiksi ja kiihtyvyydeksi. Se on tehty suoraan Priuksen voimalinjan kanssa. Jos Lexus pistää tuosta huonommaksi, tulos on jo heikko.
Toisaalta jo noilla Auris-luokan lukemilla sijoitutaan erittäin hyvin kilpailussa vaikkapa 116d:tä tai A3:a vastaan.
Tämä kaikki on tietysti puhdasta spekulointia, kun Toyota ei ole julkaissut 200h:n teknisiä speksejä syystä tai toisesta. Päästöistä on tietona vain se, että ne ovat kaksinumeroisia. Siitäkään ei ole tietoa, onko Priuksen voimalinjaa jotenkin viritetty Lexukseen sopivammaksi.
Lexus erottuu muista saman luokan vähäpäästöisistä autoista monessa kohdassa: pienipäästöisin, ladattu täyteen elektroniikkaa, kulkee bensiinillä eikä ole saksalainen.
Suomessa Lexukselle tuskin on kovin isoja markkinoita, koska sen hinta tulee kuitenkin olemaan Priuksen luokkaa. BMW:n ostajat haluavat mustan BMW:n, Audin ostajat taas voivat olla liian traditionaalisia ostaakseen teknolelun. Todennäköisin ostaja olisi nuorehko ekojuppi, mutta meikäläisellä hinnoittelulla se segmentti jää pieneksi.
Keskemmällä Eurooppaa tilanne onkin sitten jo aivan toinen, ja siihen kai Toyotakin nojaa. Hyvä juttu joka tapauksessa, että hybridejä tulee eri segmentteihin. Ehkä se joskus löytää tiensä farmariautoonkin...
Hiilipäästö:
Jos peruskorollan korilla päästään kaikin puolin parempaan tulokseen kuin taloudellisuuden ehdoilla rakennetulla Priuksella, niin silloin on jossain on tehty isoja virheitä. Onhan Prius pidempi, mutta tiloiltaan Auriksen ei tarvitse hävetä ollenkaan vertailussa Priukseen.
Veikkaisin 200h:n ilmanvastuskertoimeksi 0,28. Tuollaisen lukeman olen nähnyt hybridi Aurikselle ja uskon Lexuksen olevan samaa luokkaa. Kun tiedämme, että Piukseen verrattuna 200h on pari senttiä leveämpi ja 6 senttiä matalampi, niin naamapinta-alassa ei ole suuria eroja. Kokonaisvastus lienee Priuksessa selvästi pienemmäksi kertoimellaan 0,25.
Auriksen ja 200h:n tekniikkahan on ilmeisesti sama 3. sukupolven Priuksesta lainattu. Jotta Lexus voisi menestyä luokassaan sen täytyisi olla olennaisesti Aurista paremmin varusteltu, hiljaisempi ja parempi laatuvaikutelmaltaan parempi. Tämä tarkoittaisi lisää massaa.
Alla olevaa videota katsellessa tulee väkisinkin mieleen, että tuon täytyy olla Aurista raskaampi. Sisusta ja varusteet ovat ihan eri luokkaa. http://crave.cnet.co.uk/cartech/0,250000513,49305170,00.htm
Taitaa vain olla niin, että noistakin autoista tulee hybridimallit aika nopeasti markkinoille.
Tuon hintaluokan premium-luokan pikkuauton pitäisi olla mun mielestä ennen kaikkea perusominaisuuksiltaan selvästi Golfia ja Aurista parempi. Eli mukavuuden, ajettavuuden ja laatuvaikutelman pitäisi olla varsin hyvä. Jos auto on perusrakenteeltaan Auris, niin tuo tulee olemaan vaikea saavuttaa.
uusia hybridejä esitellään varmasti aika laajalla rintamalla kuluvan vuosikymmen alkupuolella.
hinnoiteltu norge:ssa jo...
hinta on n.3t yli priuksen tai 1t yli auris hsd prenium ja samalla rahalla esim audi a3 sb 125hv taikka bemun 118/120i väliin...
Ihan kivan näköinen katiska, mutta en ymmärrä otsikointia miten se muka uhkaa yhtään mitään, jos saavuttaa suosiota mitä uhkaamista siinä on?
Kyseisellä kirjoittajalla on vain tapana hypettää omia suosikkejaan.
NHB:
Vai niin en tarkoittanut mitään pahaa, kunhan ihmettelin otsikointia.
TM:n 200h-esittelyn otsikkona oli muuten varsin hienovarainen kiertoilmaisu "Nuori joutsen".
Otan sanani takaisin, ei tuo mitään uhkaa. Alkuarvioni perustui konseptin erittäin vetävään ulkonäköön ja siihen, että luvattiin urheilullista ajokokemusta.
Valitettavasti auton ulkonäkö on tuotantomalliin pilattu, vaikkei se toki luokkansa rumimpia olekaan. Lisäksi erittäin paha virhe on siinä, että käsittääkseni tuolta kestää 10 SEKUNTIA hilata nopeus sataan! Ei voi olla totta!
Tuon pitäisi kiihtyä sataseen enintään 9 sekunnissa ja lisäksi pitäisi tarjota sporttisempi versio, jolla päästään 7 sekunissa. Mutta eivät nämäkään parannukset ulkonäköä auta. Valitettavasti Lexus on pilannut tilaisuutensa kömpelöllä muotoilulla ja laiskoilla koneilla.. jos olisin tuosta luokasta autoa ostamassa, ottaisin tämän Lexin sijaan Alfa Romeo Giuliettan.
Lexus CT 200h:han näyttää uhkaavan jo Priusta ja Auristakin!
(Onhan tuo nyt sentään AUTO verrattuna esim. Auris hybridiin.)
Se on kyllä totta ettei yli 10 s. nollasta sataan ole mitään premiumia.
Missä noita voi käydä koeajamassa? Onko Vantaa ainut paikka?
PS: Ei nyt muuten niin kiinnosta, mutta tuo keulalla oleva L-kirjain sopii hyvin nimeeni. (Sanoin myös pojalleni asiasta - ehdotti Ladaa)
LMJ:
Myönnän, etten ole tätä uutta Lexus CT:tä ajanut tai edes nähnyt luonnossa, mutta kymmeniä tai satoja kuvia siitä nähneenä ja useita ulkomaisia lehti/nettijuttuja lukeneena voin sanoa olevani pettynyt: yleinen arvio autosta on 3/5 tähteä. Luulisi maailman suurimman autotehtaan premiumosaston pystyvän hieman parempaan..
Autossa minua ihmetyttävät ainakin kaksi seikkaa:
1-Muotoilu
2-Vaatimaton suorituskyky
Kumpikaan seikka ei nyt järin huono ole, mutta premiummerkiltä olisi lupa odottaa jotain muuta kuin keskinkertaista, eikö? Auto on jotenkin kömpelön ja pökkelön näköinen, vaikkei varsinaisesti ruma olekaan ja vaikka sen luokassa on rumempiakin. Eikö Lexus halunnut tehdä kuluttajatutkimusta auton ulkonäöstä? Konseptista oli toki äänestys netissä, mutta ongelma on siinä, että se konsepti oli aika hiton hyvännäköinen auto, mutta tämä tuotantomalli on niin vesitetty ja epäsuhta versio konseptista, ettei netin äänestystulosta voida soveltaa tähän tuotantoversioon.
Ja vaikka suorituskyky on jotenkin mukiinmenevä ja siedettävä, pitäisi sen olla sekunnin tai parikin pirteämpi nollasta sataan, jotta ajossa olisi laatutuotteen vaivattomuutta ja voimantunnetta edes nimeksi. Kaiken lisäksi Lexus on viime aikoina alkanut mesota "urheilullisuudesta". Tämä uusin signaali ei kyllä hyvää lupaa. Tosin vuonna 2013 on luvassa uusi IS, joka jakaa pohjalevyn Toyotan tulevan Celican seuraajan kanssa, joten ehkä siihen saadaan pirteät ajo-ominaisuudet ja tarpeeksi tehoa ( 200-300 heppaa ).
Uskon, että Toyota suurena ja suhteellisen rahakkaana firmana kyllä pystyisi tekemään aivan kärkiluokan premiumia, mikäli tahtoisivat. Mutta ne eivät vain tunnu tietävän, mitä tehdä. Siksi ne voisivat kysyä eurooppalaisilta kuluttajilta. Lexus ei ikinä tätä kirjoitusta tule lukemaan, mutta tässä kuitenkin muutamia ohjeita tulevaisuuden varalle:
- huolehtikaa, että myös halvimmissa ja taloudellisimmissa malleissa on tehoa riittävästi. Se ei välttämättä tarkoita V6-koneita ja 250 heppaa, mutta kyllä premiumauton laiskimmankin mallin on kiidettävä sataseen maksimissaan 9 sekunnissa.
- tarjotkaa useita korimalleja. Missä on IS farmari? Coupe? Entä GS farmari ja coupe? LS coupe?
- pitäkää huoli siitä, että asiakas voi rakentaa autoaan vapaasti yhdistellen erilaisia moottori-, vaihteisto-, varustelu- ja ulkonäkövaihtoehtoja.
Lexus on ollut Euroopassa 20 vuotta. Siltikään se ei ole juuri onnistunut kohtaamaan eurooppalaisen, parempaa autoa etsivän asiakkaan toiveita, vaikka Lexus onkin erittäin laadukas tuote. Infiniti, joka on ollut Euroopassa vain vuoden, on ainakin brittiläisten lehtien mukaan mennyt Lexuksesta oikealta ohi saman tien. Infinitit ovat toimittajien mukaan erittäin hyviä ajettavia ja BMW:n suoria kilpailijoita. Lisäksi niiden muotoilu on vahvaa ja persoonallisuus aivan toista luokkaa kuin Lexuksella. Infiniti on myös tuomassa autoa "audi a3"-luokkaan. Uskon, että se etuvetoisuudestaan huolimatta on sielultaan aivan toisenlainen kuin tämä Lexuksen "premium-Auris".
Kaikesta sanotusta huolimatta olen kiinnostunut uudesta CT:stä: siitä huolimatta, että se odotuksiin nähden vaikuttaa pettymykseltä, on kyseessä kuitenkin laatuauto. Aiemmin luin Lexus.fi:stä, että Kaivokselassa järjestetään 14.12 CT:n esittelytilaisuus. Ajattelin mennä paikalle, sillä kieltämättä CT kutkuttelee ostohalujani jonkin verran.. mutta nyt en enää löydä Lexuksen sivuilta mitään mainintaa tuosta esittelystä.. onko tilaisuus peruttu, vai enkö vain enää osaa klikata oikeasta kohdasta?