Jos taasen takimmaisia istuimia tarvitaan, tulee käyttöön helposti myös suksiboksi tavaroille. Siis pitää olla kattokaiteet, mitä kaikissa ei ollut.
Minulla ei ole kokemusta kattotelineiden asentamisesta autoon, jossa ei ole kaiteita poislukien vanhat räystäskourulla varustetut autot. Kattotelineitä kouruttomissa kuitenkin näkyy, joten jotain ratkaisuja on oltava olemassa.
Autoja arvioitaessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon myös se, että ne edustivat vain yhtä versiota mallin laajasta valikoimasta. Myös lisävarusteita on saatavissa. Olihan Tourankin saatu 7-paikkaiseksi varustepaketin ansiosta. En ole testiryhmän autoihin perehtynyt, mutta jos kattokaiteet on kynnyskysymys, kannattaa tarkistaa kaiteiden saatavuus lisävarusteena. Joissakin farkuissa ne ainakin ovat valinnaisia.
Harkittaessa suksiboksin käyttöä lisätavaratilana tila-auto ei taida olla ihanteellinen korimalli auton korkeuden takia. Tietysti jos 7 paikkaa tarvitaan tai tarve on satunnaista, kompromisseja joutuu tekemään ja usein kannattaakin tehdä.
Selailin läpi tuon TM:n vertailun. En löytänyt mitään kommenttia kolmannen rivin turvallisuudesta.
Viime lauantain HS:ssa oli juttu "Tila-autoissa vaara uhkaa takaa". Siinä kerrotaan Saksassa tehdystä turvatestistä, jossa oli kolmannella rivillä testinuket. Perään ajettiin aika painava auto 64 km/h nopeudella. "Jälki oli karua...".
Ehkenpä olettekin jutun lukeneet.
EuroNCAP:n testeissä ei kolmannella rivillä käytetä testinukkeja.
Kun avasin erään TM:n testissä mukana olleen auton takaluukun, jossa oli kolmannen rivin istuimet paikoillaan, niin laskin luukun takaisin varoen. Pääntukien ja luukun lasin väliin jäi turkasen pieni tila.
Jokunen numero sitten oli AutoBildissä tila-autojen perätörmäystesti ja niissä mitattiin niskatuen ja takaikkunan väli joka oli pienimmillään 9 cm ja aika karua oli noiden tila-autojen turvallisuus kolmannella rivillä, sama kuin lapsia kuljettaisi mopoautolla etupenkillä, yhtä turvatonta.
Toinen tärkeä asia on mahdollisuus kytkeä apukuskin turvatyyny pois käytöstä - mitä ominaisuutta ei ole esim testin voittaneessa Fordissa!
Jos taasen takimmaisia istuimia tarvitaan, tulee käyttöön helposti myös suksiboksi tavaroille. Siis pitää olla kattokaiteet, mitä kaikissa ei ollut.
Fordeissa on kaikissa mahdollisuus poiskytkentään, ominaisuuden saa asennettua autoihin merkkiliikkeessä.
Kattokaiteet eivät nykyään ole mitenkään kovin tarpeellinen varuste, niistä on myös monenlaista harmia. Monessa farmari- ja tila-autossa on omat kattotelinejärjestelmät, joissa kattotelineet kiinnitetään ruuveilla kattorungossa läppien alla oleviin kiinnikkeisiin. Kiinnitystapa on erittäin kätevä, nopea ja tukeva eikä siinä ole kattokaiteiden haittoja. Tästä syystä monet farmarit myydään ilman kattokaiteita, ne kyllä saa lisävarusteena useimpiin. Lisäksi telineet ovat hyvin äänettömät toisin kuin monet kattokaiteisiin asennettavat jotka viheltävät kun on vähänkin vauhtia.
Bemarissa oli tällainen systeemi jo aikoja sitten, nyt niitä näkee monessa muussakin.
...
Mitä näiden testissä olleiden autojen todellisiin tiloihin tulee, niin kyllä ison perheen on valittava isompi tila-auto. Lähinnä S-Max/Galaxy, Sharan tai isot Rellut ovat vaihtoehtoja.
Taitaa olla pelkkiä pikkubusseja kaikki. Jos kyytiin laitetaan 7 henkeä, ei edes lentokoneen sisään kelpaavia käsimatkatavaralaukkuja mahdu takakonttiin 7 kpl. Mikä näiden perimmäinen tarkoitus on? Saada naapurin lapset kyytiin kun mennään jalkapalloharkkoihin? Lätkäharkkoihin ei voisi kun mukaan mahtuisi vain kahden pelaajan varusteet.
Kun noita mittakuvia katsoo, saa vaikutelman ettei useimpiin mahdu kuin yksi golfbägi takakonttiin.
Tuolle pakuosastolle pitänee mennä jos haluaa 7 hengen lisäksi paljon tavaraa. Se lienee kait selvä, miksi siitä pitää tehdä numero? Ja farkun/sedanin voi unohtaa ihan yhtä lailla. On hyvä, että koossa löytyy valinnanvaraa, mielestäni!
Harvalla farkulla kuskaa lapsia harkkoihin 6 kpl itsensä lisäksi, kuten näillä autoilla tekee, kokemusta on! Juu, ei ollut lätkän pelaajia, vaan futaajia, tai salibandyn jne. Toimii! Ja säästyi meidän kuskausvuorolla selkeästi toisen vanhemman ja auton tarve.
Usein todettu myös, että tavaratilan korkeudesta on hyötyä, kun aina ei voi kuskattavaa esim. kallistaa, tai kaataa tms. Niinpä sitä ei edes yritetty laittaa minun autooni, vaan vaimon ja taas toimii!
Kun tottuu tuollaisella ajamaan, niin arvostaa ylempänä istumista kummasti. Sedaniin/farkkuun kun istuu takaisin, niin tuntuu "tipahtavan" (vaikka äkkiähän sitä tottuu siihenkin).
Huonompijalkaiselle kyytiin kipuaminen on taatusti helpompaa kuin farkkuun/sedaniin, istuit sitten edessä tai takana.
mihin kuskaat 7 henkeä jos ei tavaroita tule lainkaan mukaan? Tilataksit ymmärtää, mutta miksi kotona olisi 7 hengen auto?
Ymmärrän kyllä, että auton ajaminen voi olla mukavampaa jne. mutta miksi 7 paikkaa, miksei sama auto 5 paikkaa? Tästä olen vähän utelias? Toki penkkejä varmaan saa pois, mutta ei niiden asennus taida kovin mukavaa hommaa ja joku paikkahan sille penkille pitää löytyä varastosta.
Tuo jälkikasvun joukkuekavereiden kuskaus on ihan hyvä syy ja on todella positiivista jos joku sen vuoksi hankkii tila-auton. Onko kellään mitään muita perusteita?
Jos kotona on vaikka kaksi aikuista ja 4 lasta, tila-autolla ei pääse mummolaan kuin päiväseltään käymään. Voihan tuohon tietty asentaa vielä kattoboksin, kunhan muistaa ettei parkkihalleihin ole asiaa. Tuli mieleen parin vuoden takainen juttu kun naishenkilö ajoi X3 ja suksilaatikon kanssa hotelli Pressan sprinkleriputken poikki.
mihin kuskaat 7 henkeä jos ei tavaroita tule lainkaan mukaan?
Luitko mm. edellistä kirjoitustani?
Lapsiperheen arjen pyörittämisessä on ollut toimiva ratkaisu. Ei sinun tarvitse uskoa, mutta minä tiedän.
Ja ymmärrän vallan hyvin, ettei 7 hengen perhe osta noista mitään lähteäkseen ajamaan kaikkine tavaroineen Suomen rundille.
Jorma L:
Tilataksit ymmärtää, mutta miksi kotona olisi 7 hengen auto?
Meillä on muuten 4 hengen perhe. Vaimoni auto ei ole ensisijaiset "7 hengen auto" siis, vaan tila-auto, jollaista pidämme meidän tarpeisiimme käytännöllisenä ja tilavana kaikille, siis matkustajillekin.
Jorma L:
Ymmärrän kyllä, että auton ajaminen voi olla mukavampaa jne. mutta miksi 7 paikkaa, miksei sama auto 5 paikkaa?
Niin, auto on mukava ajaa vaimoni (ja itsenikin) mielestä. Ja 95% ajasta auto onkin 5 paikkainen.
Jorma L:
Toki penkkejä varmaan saa pois, mutta ei niiden asennus taida kovin mukavaa hommaa ja joku paikkahan sille penkille pitää löytyä varastosta.
Karakuri, Flex7, mitä noita nimiä nyt onkaan. Kehottaisin tutustumaan!
Näyttäis, että olet ehkä lukenut edellisen kirjoitukseni osittain, mutta oletko lukenut tuota vertailua? Monessako autoista mielestäsi pitää löytää kotoa komero penkkejä varten esim? Se auto mihin tutustuit, miten siinä oli homma hoidettu?
Jorma L:
Tuo jälkikasvun joukkuekavereiden kuskaus on ihan hyvä syy ja on todella positiivista jos joku sen vuoksi hankkii tila-auton. Onko kellään mitään muita perusteita?
Jaa-a, vaikea sanoa, mutta tila-autoja näkyy ja paljon (oli sitten 5- tai 7-paikkainen, eihän sitä aina näe/tiedä edes.
Ei se joukkuekaverikuskaus meilläkään ollut syy, mutta kun penkit tulivat mukana ilman eri hintaa, niin taas kerran: arki helpottui ja on lisäksi käyty leffoissa yms isolla porukalla. Huom: aina on siis ollut lapsia, tai nuoria takimmaisena. Ei aikuiset vaan mahdu, tosiasiat on tunnustettu tietysti sen suhteen. Huom2: ei olla kuviteltukaan muuta kuin ns. lähialueajelua kaikki penkit käytössä (n. 50 km säteellä esim).
Eräs tuttavani kertoi, että varsin eri-ikäiset lapset halusivat istua takana peräkkäin (siis rivillä 2 ja 3), kun pystyivät ettei tullut kahnauksia vierekkäin istuttaessa.
Takapenkit alhaalla tavaratilaa tulee myös käytettyä, ja sitä tavaraa mahtuu! Helposti just sen mallisia, etteivät mahtuisi edes Superb-farkkuun.
Jorma L:
Jos kotona on vaikka kaksi aikuista ja 4 lasta, tila-autolla ei pääse mummolaan kuin päiväseltään käymään. Voihan tuohon tietty asentaa vielä kattoboksin, kunhan muistaa ettei parkkihalleihin ole asiaa. Tuli mieleen parin vuoden takainen juttu kun naishenkilö ajoi X3 ja suksilaatikon kanssa hotelli Pressan sprinkleriputken poikki.
Aatella, noin se varmaan sitten on! Ja ihmiset vielä ostaakin noita, vaikka varmaan ajavat putkia poikki sitten.
Mitäs sitten jos 2 aikusta ja 6 lasta, tai 2 aikuista ja 7 lasta jne. jne. Ei mitään järkeä ostaa tuollaista, totta!
Osaavatkohan autonvalmistajat nyt yhtään ajatella näitä juttuja? Ja miksi TM testaa tuollaisia autoja?
Mutta hei: ei nuo perheet pääse kyllä millään farkulla tai sedanillakaan, jos eivät tila-autollakaan. Nuo kaikki kolme luokkaa taitaa itse asiassa siksi olla IHAN turhia!
Miksei me ajella kaikki pikkubusseilla, jos vaikka sattuis tarve, että 10 ihmistä pitäis päästä ajelulle. Ja tietysti: tavarat mukaan! Eihän pikkubussissa ole mitään järkeä jos ei kamat mahdu mukaan!?
perusteluita tuli enemmän kuin osasin odottaakaan. Se mitä hain kirjoituksellani, mutta en paljastanut etukäteen: Mikä siinä on, ettei noita tila-autoja voi kiinalaisen tapaan venyttää 30cm ja saada edes jotain tilaa taakse tavaroita varten?
PS. Parit tuttavat on, joilla vähän enenmän jälkikasvua ja tosiaan ajelee ns. ikkuna-pakettiautoilla, volkkareilla jne.
....en paljastanut etukäteen: Mikä siinä on, ettei noita tila-autoja voi kiinalaisen tapaan venyttää 30cm ja saada edes jotain tilaa taakse tavaroita varten?
Tila-autoja on eri kokoluokkia, kuten on farkkujakin (vrt. Fabia/Octavia/Superb esim). Seuraava steppi isompaan noista testin autoista olisi tosiaan joku Grand Voyager luokka tai sitten pakuista tehdyt henkilömallit. Alaspäin tila-autoissa mentäessä löytyy tällaisia: https://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-pienet-tila-autot
Mitä tulee 7-paikkaisuuteen, niin kyllä noiden autojen penkeille mahtuu 7 henkiöä, jolle on käyttöä monissa tapauksissa - tilapäisesti. Ei meidän perheessä kuvitella, että kaikkien kamat pitäisi mahtua.
Onko tämä kaikki sulle nyt ihan uutta? Mitä ihmettä sä kuvittelet nyt paljastaneesi kaikelle kansalle, jota me autuoluokkaa oikeasti käyttävät emme jo tienneet? Tai mitä TM-testi ei kertonut (ainiin, et sä ole vissiin tainnut sitä lukeakaan??)
(Edit) Yksi pointti, mitä et ottanut esille on hinta. Tuon linkin autot ovat edullisempia kuin ko. testin 7-paikkaiset, jotka ovat edullisempia kuin Voyager-luokka tai pikkubussit.
Kuvitteletko nyt jotenkin, että samaan hintaan pitäisi saada kaikki, joka versiosta tila-autoja? Eihän se ole mahdollista uusien autojen kohdalla. Vain käytettyinä autot voivat teoriassa olla samanhintaisia ja silloin alunperin kalleimmissa on tietysti eniten kilsoja ja/tai vuosia.
Tuonkin takia ihmettelen vielä, mitä kuvittelet "paljastaneesi"...
mihin kuskaat 7 henkeä jos ei tavaroita tule lainkaan mukaan? Tilataksit ymmärtää, mutta miksi kotona olisi 7 hengen auto?
Ymmärrän kyllä, että auton ajaminen voi olla mukavampaa jne. mutta miksi 7 paikkaa, miksei sama auto 5 paikkaa? Tästä olen vähän utelias? Toki penkkejä varmaan saa pois, mutta ei niiden asennus taida kovin mukavaa hommaa ja joku paikkahan sille penkille pitää löytyä varastosta.
Tuo jälkikasvun joukkuekavereiden kuskaus on ihan hyvä syy ja on todella positiivista jos joku sen vuoksi hankkii tila-auton. Onko kellään mitään muita perusteita?
Jos kotona on vaikka kaksi aikuista ja 4 lasta, tila-autolla ei pääse mummolaan kuin päiväseltään käymään. Voihan tuohon tietty asentaa vielä kattoboksin, kunhan muistaa ettei parkkihalleihin ole asiaa. Tuli mieleen parin vuoden takainen juttu kun naishenkilö ajoi X3 ja suksilaatikon kanssa hotelli Pressan sprinkleriputken poikki.
Minulla on juuri tuollainen tilanne, eikä yhtään seitsemästä istuimesta voi irroittaa, mutta 5 voi kääntää tarvittaessa tavaratilan lattiaksi. Kyllä me olemme hyvin matkustaneet kuudestaan kahden ison matkalaukun, rattaiden ja pienempien kassien kanssa. Yksi istuin alhaalla, kokoontaitettavat rattaat ja matkalaukut pystyssä puolikkaassa tilassa kiinnitettynä hihnalla tavaratilan kiinnikkeisiin, etteivät kaadu mutkassa takapenkillä olijan päälle ja pehmeillä kasseilla on sitten täytetty loppu tavaratila.
Joskus, kun on pitänyt ottaa erityisen paljon tavaraa mukaan olemme kyllä laittomasti istuneet kuudestaan viidellä paikalla ja kun todella paljon pitää kuljettaa tavaraa, on käytössä kuomullinen peräkärry.
Kun taas lähtee johonkin uimarannalle tms. milloin tavaraa ei tarvita paljoa, on mukavinta istuttaa jokaiselle riville 2 henk. ja kaataa keskimmäinen paikka alas.
Nykyään on vielä helpompaa, kun nuo rattaat on voinut jättää pois.
Kuudella hengellä homma toimii yllättävän hyvin, mutta seitsemäs vakiohenkilö olisi liikaa tämän kokoiseen autoon.
. Se mitä hain kirjoituksellani, mutta en paljastanut etukäteen: Mikä siinä on, ettei noita tila-autoja voi kiinalaisen tapaan venyttää 30cm ja saada edes jotain tilaa taakse tavaroita varten?
Luulisin syyn olevan ihan sama kuin siinä, miksi vaikkapa Volvo S60:tä ei jatketa 30 sentillä jolloin siinäkin olisi kunnon takatilat ja kontti, auto tosin olisi suurempi kuin nykyinen S80. Itse pidän kyllä suksilaatikkoa kätevämpänä ratkaisuna tilapäiseen lisäkuljetustarpeeseen, mutta makunsa kullakin.
Vähän vaikea kuvitella, että perheenäidit mielellään kääntelisivät päiväkodin pihalla tila-autoa joka olisi 5 metriä pitkä tai ylikin.
Ja onhan noita isojakin tila-autoja olemassa niitä haluaville. Isot tila-autot ovat kyllä suhteellisesti turkasen kalliita ainakin Suomessa, autona esimerkiksi S-max on kyllä ylivertaisen kätevä moneen tarkoitukseen. 5-paikkaisena tilaakin on kontissa verhon alle jäävässäkin osassa vaatimattomat vajaa 700 litraa, luulisi riittävän. 6 paikallakin litroja on vielä monen normaalifarmarin verran.
Murrosikäiset lapset sopivat keskenään kavereiden kanssa lähtevänsä yhdessä johonkin, mihin pitää mennä autolla, jonka jälkeen kysymys kuuluu: Isä vietkö meidät xxxx:iin kun meidän autoon sopii seitsemän? Ja niin sitä sitten viedään ja haetaan omia ja vieraita lapsia.
"Fordeissa on kaikissa mahdollisuus poiskytkentään, ominaisuuden saa asennettua autoihin merkkiliikkeessä.
Kattokaiteet eivät nykyään ole mitenkään kovin tarpeellinen varuste, niistä on myös monenlaista harmia. Monessa farmari- ja tila-autossa on omat kattotelinejärjestelmät, joissa kattotelineet kiinnitetään ruuveilla kattorungossa läppien alla oleviin kiinnikkeisiin. Kiinnitystapa on erittäin kätevä, nopea ja tukeva eikä siinä ole kattokaiteiden haittoja."
Kun ostin nykyisen Grand Picassoni kaksi vuotta sitten, Ford-liikkeessä todettiin, että turvatyynyä ei saa kytkettyä pois. Piste. TM-testin varusteluettelon mukaan poiskytkentä ei siis kuulu Ford-varusteisiin. Muuta tietoa minulla ei asiasta ole.
Toki kattotelineet/suksiboxin saa kiinni myös ilman kattokaiteita, mutta se vaatii erityistelineet, jotka ovat yleensä automallikohtaiset (lue: kalliit eivätkä kierrätettävissä autosta toiseen) ja asentaminen on yleensä työläämpää sekä kiinnityspisteet huonommin tai ei ollenkaan siirrettävissä toisin kuin kattokaiteissa.
Mutta mitä kumman haittaa kattokaiteista on? Ainakaan mainitsemaasi ääntä niistä ei kuulu nykyisessä eikä edellisessä autossani. Polttoaineen kulutukseen pitkittäiset kaiteet tyhjinä eivät vaikuta mitään.
Murrosikäiset lapset sopivat keskenään kavereiden kanssa lähtevänsä yhdessä johonkin, mihin pitää mennä autolla, jonka jälkeen kysymys kuuluu: Isä vietkö meidät xxxx:iin kun meidän autoon sopii seitsemän? Ja niin sitä sitten viedään ja haetaan omia ja vieraita lapsia.
Asian tulkinta riippuu katsantokannasta. LMJ:n mainitsemaa "ominaisuutta" voi pitää myös hyvänä puolena, jos haluaa tietää enemmän murrosikäisten lastensa tekemisistä ja kavereista. Itse edustan tätä kantaa.
Kun ostin nykyisen Grand Picassoni kaksi vuotta sitten, Ford-liikkeessä todettiin, että turvatyynyä ei saa kytkettyä pois. Piste. TM-testin varusteluettelon mukaan poiskytkentä ei siis kuulu Ford-varusteisiin. Muuta tietoa minulla ei asiasta ole.
Ei tainnut se Ford-liike missä tuolloin asioit olla ihan tilanteen tasalla. Itselläni on 03/2009 uutena luovutettu S-Max missä kyllä on apukuskin turvatyynyn poiskytkentä. Tuo toki piti ottaa lisävarusteena, ei ollut vakiona.
Pieni erikoisuus tuon varusteen osalta oli se, että poiskytkentää ei asennettu kuitenkaan tehtaalla vaan vasta myyntiliikkeen luovutushuollossa. Joka tapauksessa kytkentä päälle ja pois tehdään hansikaslokerossa olevalla kytkimellä virta-avaimen avulla.
Kattokaiteista yleisesti:
Kattokaiteet kyllä helpottaisivat kattotelineiden käyttöä. Esim. S-maxissa olevat kattotelineen kiinnityspisteet ovat todella syvältä ainakin Thulen kattotelineiden kanssa. On tosi "hauskaa" esim. pakkaskelissä ruuvailla kuusiokoloruuveja kiinni kattotelineiden jaloista noihin katon kiinnityspisteisiin. Verrokkina on toinen automme missä kattokaiteet ja kattotelineiden kiinnitys/irroitus thulen kattotelineellä/putkilla vie noin 1 minuutin per putki.
Kun ostin nykyisen Grand Picassoni kaksi vuotta sitten, Ford-liikkeessä todettiin, että turvatyynyä ei saa kytkettyä pois. Piste. TM-testin varusteluettelon mukaan poiskytkentä ei siis kuulu Ford-varusteisiin. Muuta tietoa minulla ei asiasta ole.
Minulla on kuitenkin se tieto että poiskytkennän niihin saa jälkiasennuksena. Näin oli ainakin 2008 mallisessa S-maxissa ja on ymmärtääkseni nykyisinkin. Tehtaan lisävarustelistassa tuota ei ole, koska se asennetaan Suomessa.
Toki kattotelineet/suksiboxin saa kiinni myös ilman kattokaiteita, mutta se vaatii erityistelineet, jotka ovat yleensä automallikohtaiset (lue: kalliit eivätkä kierrätettävissä autosta toiseen)
No eipä ne kattokaiteetkaan yleensä samanlaiset ole. Muoto on eri, leveys on eri jne. Eli kiinnikkeet pitää yleensä aina vaihtaa automallista toiseen. Minun autoihini telineet ovat maksaneet yleensä parisen sataa euroa, en pidä tuota suurena juttuna useamman kymppitonnin autossa jos sitä muutaman vuoden välein vaihtaa.
ja asentaminen on yleensä työläämpää sekä kiinnityspisteet huonommin tai ei ollenkaan siirrettävissä toisin kuin kattokaiteissa.
Kiinnityspisteiden siirto ei onnistu, mutta itse en näe sille suurta tarvetta telineillä jotka kestävät max 75-100 kg tavaraa. Kiinnityksiä on varmaan monenlaisia, mutta oma kokemukseni on ettei kattokaiteiden hyväksi ainakaan mitään suurta etua ole nykyisellään. Ja teline on aina oikeassa paikassa ja oikeassa asennossa, kaiteisiin laitettavien kanssa joutuu aina katselemaan niiden paikkoja ym.
Mutta mitä kumman haittaa kattokaiteista on? Ainakaan mainitsemaasi ääntä niistä ei kuulu nykyisessä eikä edellisessä autossani. Polttoaineen kulutukseen pitkittäiset kaiteet tyhjinä eivät vaikuta mitään.
- lumen putsaus hankaloituu
- puhtaanapito, koneet eivät pese puhtaaksi raoista, vahaus ym hankalampaa
- kulutus nousee (tuskin paljon, mutta varmuudella kuitenkin)
- ovat täysin tarpeettomana katolla myös niille jotka eivät tarvitse telineitä
Olin vuokrannut Focus farmarin tai vastaavan kokoluokan auton työmatkalle viime maanantaista eiliseen asti. Kuin sattuman kautta, Hertz antoi 5008 tilalle koska siinä oli pyytämäni navigointi integroituna autoon.
Ajoin Itävallasta Slovakiaan, sieltä Tsekkeihin ja takaisin Wieniin, kuitin mukaan 1398 km.
Autossa oli vain 5:lle penkit tai lisäpenkit oli hyvin piilossa takalattian luukkujen alla, jonne en kurkistanut.
Ajelin kollegan kanssa ja tavaraa oli paljon, demolaatikko (n. 50x60x80)ja kolme matkalaukkua. Kaikki mahtui hyvin, joskin tavarat olisi lentänyt eteen jos olisi tullut äkkipysäys sillä takana ei ollut mitään verkkoa tai suojalevyä ja pino yltti korkeammalle kuin selkänojat tai sille tasolle ainakin.
Positiivista: Tilaa oli. Auto on hiljainen kun ajelee 6-vaihteella vielä 140 km/h vauhdissa. Kulutus oli vain 6,5 litraa satasella sekalaisessa maantieajossa
Neutraalia: istuttiin vähän sedania korkeammalla, muttei siinä mitään pakettiautofiilistä tullut (kuin olisi ylempänä kuin muut).
Pettymys: aivan alitehoinen diesel-kone tuohon koriin, miten pieniä niitä sitten onkaan, en selvittänyt. Takapuolituntuma oli, että 80-120 kiihdytys vie pitkän matkaa yli 10 sec.
Navigointi oli huomattavasti vaatimattomampi kuin perus-TomTom paitsi näyttö oli iso. Näyttö oli aina "pohjoinen ylhäällä, etelä alhaalla". Aikas konstikas seurata kun auto kulkee esim. nuolen suuntaan alaoikeata kulmaa kohti.
Ajo-ominaisuudet on ihan OK kaupunkiin, taajamiin ja moottoritielle. Ei ole kummmoinen mutkaisella vuoristotiellä, keinuu ja huojuu mutkissa, joka lienee odottettavissakin kun auto on iso ja Peugeot.
Tilat riittää hyvin muutaman päivän reissuun max viidelle. 7 hengen kanssa (penkit söisi kaiken tavaratilan) mennään vaan elokuviin tai jonnekin muualle mentäessä suurin osa on oltava lapsia.
En usko että saisin muu kuin Britax Hi-way mahtumaan siihen kolmannelle riville. Se meni just ja just. Ja jalkatilaa ei silloin ole isommalle lapselle. Mutta pienin voi istua siellä.
Harmi ettei ole isofixejä viimeisellä rivillä.
Muuten jos on turvaistuimista kiinnostunut voin antaa vihjeen lukea autoliiton testeistä norjasta. Niissä lukee kaikki yksityiskohdat. Esimerkiksi Belogic joka nyt sai arvosanan tyydyttävä on itse asisassa saanut turvallisuudessa neljä pistettä viidestä. Istuin on testattu isolla nukella (vastaa kuusivuotiasta) ja on tietysti sille ahdas. Käyttömukavuus ja comfort on saanut vain 1,5 pistettä. Näitten painoarvo on 50%... eli yhteensä se saa arvosanan tyydyttävä vaikka se on todella turvallinen istuin. (Mutta ostaisin itse Britax Hiway 2, joka on myös kätevä ja mukava)
Ne oli aikaisemmin myös listanneet käännettävien turvaistuinten arvosanat erikseen eri suuntiin asennettuna. Esimerkiksi Multi-techistä voi lukea että arvosana turvallisuudessa on 3,5 viidestä testattuna selkä menosuuntaan isolla 23 kiloa painavalla nukella:
JyrkiK1:
Minulla ei ole kokemusta kattotelineiden asentamisesta autoon, jossa ei ole kaiteita poislukien vanhat räystäskourulla varustetut autot. Kattotelineitä kouruttomissa kuitenkin näkyy, joten jotain ratkaisuja on oltava olemassa.
Autoja arvioitaessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon myös se, että ne edustivat vain yhtä versiota mallin laajasta valikoimasta. Myös lisävarusteita on saatavissa. Olihan Tourankin saatu 7-paikkaiseksi varustepaketin ansiosta. En ole testiryhmän autoihin perehtynyt, mutta jos kattokaiteet on kynnyskysymys, kannattaa tarkistaa kaiteiden saatavuus lisävarusteena. Joissakin farkuissa ne ainakin ovat valinnaisia.
Harkittaessa suksiboksin käyttöä lisätavaratilana tila-auto ei taida olla ihanteellinen korimalli auton korkeuden takia. Tietysti jos 7 paikkaa tarvitaan tai tarve on satunnaista, kompromisseja joutuu tekemään ja usein kannattaakin tehdä.
Selailin läpi tuon TM:n vertailun. En löytänyt mitään kommenttia kolmannen rivin turvallisuudesta.
Viime lauantain HS:ssa oli juttu "Tila-autoissa vaara uhkaa takaa". Siinä kerrotaan Saksassa tehdystä turvatestistä, jossa oli kolmannella rivillä testinuket. Perään ajettiin aika painava auto 64 km/h nopeudella. "Jälki oli karua...".
Ehkenpä olettekin jutun lukeneet.
EuroNCAP:n testeissä ei kolmannella rivillä käytetä testinukkeja.
Kun avasin erään TM:n testissä mukana olleen auton takaluukun, jossa oli kolmannen rivin istuimet paikoillaan, niin laskin luukun takaisin varoen. Pääntukien ja luukun lasin väliin jäi turkasen pieni tila.
- Ei hyvä, ei ollenkaan hyvä!
Jokunen numero sitten oli AutoBildissä tila-autojen perätörmäystesti ja niissä mitattiin niskatuen ja takaikkunan väli joka oli pienimmillään 9 cm ja aika karua oli noiden tila-autojen turvallisuus kolmannella rivillä, sama kuin lapsia kuljettaisi mopoautolla etupenkillä, yhtä turvatonta.
Hesarin jutun on oltava samasta.
Siinä mainitaan: "Auto Bild lehti teetti saksalaisella DEKRA-tutkimuslaitoksella..."
Testissä on ollut Renault Grand Scenic.
---
Edesvastuutonta myydä moisia tila-autoja.
JyrkiK1:
Fordeissa on kaikissa mahdollisuus poiskytkentään, ominaisuuden saa asennettua autoihin merkkiliikkeessä.
Kattokaiteet eivät nykyään ole mitenkään kovin tarpeellinen varuste, niistä on myös monenlaista harmia. Monessa farmari- ja tila-autossa on omat kattotelinejärjestelmät, joissa kattotelineet kiinnitetään ruuveilla kattorungossa läppien alla oleviin kiinnikkeisiin. Kiinnitystapa on erittäin kätevä, nopea ja tukeva eikä siinä ole kattokaiteiden haittoja. Tästä syystä monet farmarit myydään ilman kattokaiteita, ne kyllä saa lisävarusteena useimpiin. Lisäksi telineet ovat hyvin äänettömät toisin kuin monet kattokaiteisiin asennettavat jotka viheltävät kun on vähänkin vauhtia.
Bemarissa oli tällainen systeemi jo aikoja sitten, nyt niitä näkee monessa muussakin.
...
Mitä näiden testissä olleiden autojen todellisiin tiloihin tulee, niin kyllä ison perheen on valittava isompi tila-auto. Lähinnä S-Max/Galaxy, Sharan tai isot Rellut ovat vaihtoehtoja.
Taitaa olla pelkkiä pikkubusseja kaikki. Jos kyytiin laitetaan 7 henkeä, ei edes lentokoneen sisään kelpaavia käsimatkatavaralaukkuja mahdu takakonttiin 7 kpl. Mikä näiden perimmäinen tarkoitus on? Saada naapurin lapset kyytiin kun mennään jalkapalloharkkoihin? Lätkäharkkoihin ei voisi kun mukaan mahtuisi vain kahden pelaajan varusteet.
Kun noita mittakuvia katsoo, saa vaikutelman ettei useimpiin mahdu kuin yksi golfbägi takakonttiin.
http://www.volkswagen-hyotyautot.fi/vv-auto/vw_ha4.nsf/HTML/020.060.010
Tuolle pakuosastolle pitänee mennä jos haluaa 7 hengen lisäksi paljon tavaraa. Se lienee kait selvä, miksi siitä pitää tehdä numero? Ja farkun/sedanin voi unohtaa ihan yhtä lailla. On hyvä, että koossa löytyy valinnanvaraa, mielestäni!
Harvalla farkulla kuskaa lapsia harkkoihin 6 kpl itsensä lisäksi, kuten näillä autoilla tekee, kokemusta on! Juu, ei ollut lätkän pelaajia, vaan futaajia, tai salibandyn jne. Toimii! Ja säästyi meidän kuskausvuorolla selkeästi toisen vanhemman ja auton tarve.
Usein todettu myös, että tavaratilan korkeudesta on hyötyä, kun aina ei voi kuskattavaa esim. kallistaa, tai kaataa tms. Niinpä sitä ei edes yritetty laittaa minun autooni, vaan vaimon ja taas toimii!
Kun tottuu tuollaisella ajamaan, niin arvostaa ylempänä istumista kummasti. Sedaniin/farkkuun kun istuu takaisin, niin tuntuu "tipahtavan" (vaikka äkkiähän sitä tottuu siihenkin).
Huonompijalkaiselle kyytiin kipuaminen on taatusti helpompaa kuin farkkuun/sedaniin, istuit sitten edessä tai takana.
mihin kuskaat 7 henkeä jos ei tavaroita tule lainkaan mukaan? Tilataksit ymmärtää, mutta miksi kotona olisi 7 hengen auto?
Ymmärrän kyllä, että auton ajaminen voi olla mukavampaa jne. mutta miksi 7 paikkaa, miksei sama auto 5 paikkaa? Tästä olen vähän utelias? Toki penkkejä varmaan saa pois, mutta ei niiden asennus taida kovin mukavaa hommaa ja joku paikkahan sille penkille pitää löytyä varastosta.
Tuo jälkikasvun joukkuekavereiden kuskaus on ihan hyvä syy ja on todella positiivista jos joku sen vuoksi hankkii tila-auton. Onko kellään mitään muita perusteita?
Jos kotona on vaikka kaksi aikuista ja 4 lasta, tila-autolla ei pääse mummolaan kuin päiväseltään käymään. Voihan tuohon tietty asentaa vielä kattoboksin, kunhan muistaa ettei parkkihalleihin ole asiaa. Tuli mieleen parin vuoden takainen juttu kun naishenkilö ajoi X3 ja suksilaatikon kanssa hotelli Pressan sprinkleriputken poikki.
Jorma L:
Luitko mm. edellistä kirjoitustani?
Lapsiperheen arjen pyörittämisessä on ollut toimiva ratkaisu. Ei sinun tarvitse uskoa, mutta minä tiedän.
Ja ymmärrän vallan hyvin, ettei 7 hengen perhe osta noista mitään lähteäkseen ajamaan kaikkine tavaroineen Suomen rundille.
Jorma L:
Meillä on muuten 4 hengen perhe. Vaimoni auto ei ole ensisijaiset "7 hengen auto" siis, vaan tila-auto, jollaista pidämme meidän tarpeisiimme käytännöllisenä ja tilavana kaikille, siis matkustajillekin.
Jorma L:
Niin, auto on mukava ajaa vaimoni (ja itsenikin) mielestä. Ja 95% ajasta auto onkin 5 paikkainen.
Jorma L:
Karakuri, Flex7, mitä noita nimiä nyt onkaan. Kehottaisin tutustumaan!
Näyttäis, että olet ehkä lukenut edellisen kirjoitukseni osittain, mutta oletko lukenut tuota vertailua? Monessako autoista mielestäsi pitää löytää kotoa komero penkkejä varten esim? Se auto mihin tutustuit, miten siinä oli homma hoidettu?
Jorma L:
Jaa-a, vaikea sanoa, mutta tila-autoja näkyy ja paljon (oli sitten 5- tai 7-paikkainen, eihän sitä aina näe/tiedä edes.
Ei se joukkuekaverikuskaus meilläkään ollut syy, mutta kun penkit tulivat mukana ilman eri hintaa, niin taas kerran: arki helpottui ja on lisäksi käyty leffoissa yms isolla porukalla. Huom: aina on siis ollut lapsia, tai nuoria takimmaisena. Ei aikuiset vaan mahdu, tosiasiat on tunnustettu tietysti sen suhteen. Huom2: ei olla kuviteltukaan muuta kuin ns. lähialueajelua kaikki penkit käytössä (n. 50 km säteellä esim).
Eräs tuttavani kertoi, että varsin eri-ikäiset lapset halusivat istua takana peräkkäin (siis rivillä 2 ja 3), kun pystyivät ettei tullut kahnauksia vierekkäin istuttaessa.
Takapenkit alhaalla tavaratilaa tulee myös käytettyä, ja sitä tavaraa mahtuu! Helposti just sen mallisia, etteivät mahtuisi edes Superb-farkkuun.
Jorma L:
Aatella, noin se varmaan sitten on! Ja ihmiset vielä ostaakin noita, vaikka varmaan ajavat putkia poikki sitten.
Mitäs sitten jos 2 aikusta ja 6 lasta, tai 2 aikuista ja 7 lasta jne. jne. Ei mitään järkeä ostaa tuollaista, totta!
Osaavatkohan autonvalmistajat nyt yhtään ajatella näitä juttuja? Ja miksi TM testaa tuollaisia autoja?
Mutta hei: ei nuo perheet pääse kyllä millään farkulla tai sedanillakaan, jos eivät tila-autollakaan. Nuo kaikki kolme luokkaa taitaa itse asiassa siksi olla IHAN turhia!
Miksei me ajella kaikki pikkubusseilla, jos vaikka sattuis tarve, että 10 ihmistä pitäis päästä ajelulle. Ja tietysti: tavarat mukaan! Eihän pikkubussissa ole mitään järkeä jos ei kamat mahdu mukaan!?
perusteluita tuli enemmän kuin osasin odottaakaan. Se mitä hain kirjoituksellani, mutta en paljastanut etukäteen: Mikä siinä on, ettei noita tila-autoja voi kiinalaisen tapaan venyttää 30cm ja saada edes jotain tilaa taakse tavaroita varten?
PS. Parit tuttavat on, joilla vähän enenmän jälkikasvua ja tosiaan ajelee ns. ikkuna-pakettiautoilla, volkkareilla jne.
Jorma L:
Tila-autoja on eri kokoluokkia, kuten on farkkujakin (vrt. Fabia/Octavia/Superb esim). Seuraava steppi isompaan noista testin autoista olisi tosiaan joku Grand Voyager luokka tai sitten pakuista tehdyt henkilömallit. Alaspäin tila-autoissa mentäessä löytyy tällaisia: https://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-pienet-tila-autot
Mitä tulee 7-paikkaisuuteen, niin kyllä noiden autojen penkeille mahtuu 7 henkiöä, jolle on käyttöä monissa tapauksissa - tilapäisesti. Ei meidän perheessä kuvitella, että kaikkien kamat pitäisi mahtua.
Onko tämä kaikki sulle nyt ihan uutta? Mitä ihmettä sä kuvittelet nyt paljastaneesi kaikelle kansalle, jota me autuoluokkaa oikeasti käyttävät emme jo tienneet? Tai mitä TM-testi ei kertonut (ainiin, et sä ole vissiin tainnut sitä lukeakaan??)
(Edit) Yksi pointti, mitä et ottanut esille on hinta. Tuon linkin autot ovat edullisempia kuin ko. testin 7-paikkaiset, jotka ovat edullisempia kuin Voyager-luokka tai pikkubussit.
Kuvitteletko nyt jotenkin, että samaan hintaan pitäisi saada kaikki, joka versiosta tila-autoja? Eihän se ole mahdollista uusien autojen kohdalla. Vain käytettyinä autot voivat teoriassa olla samanhintaisia ja silloin alunperin kalleimmissa on tietysti eniten kilsoja ja/tai vuosia.
Tuonkin takia ihmettelen vielä, mitä kuvittelet "paljastaneesi"...
Jorma L:
Minulla on juuri tuollainen tilanne, eikä yhtään seitsemästä istuimesta voi irroittaa, mutta 5 voi kääntää tarvittaessa tavaratilan lattiaksi. Kyllä me olemme hyvin matkustaneet kuudestaan kahden ison matkalaukun, rattaiden ja pienempien kassien kanssa. Yksi istuin alhaalla, kokoontaitettavat rattaat ja matkalaukut pystyssä puolikkaassa tilassa kiinnitettynä hihnalla tavaratilan kiinnikkeisiin, etteivät kaadu mutkassa takapenkillä olijan päälle ja pehmeillä kasseilla on sitten täytetty loppu tavaratila.
Joskus, kun on pitänyt ottaa erityisen paljon tavaraa mukaan olemme kyllä laittomasti istuneet kuudestaan viidellä paikalla ja kun todella paljon pitää kuljettaa tavaraa, on käytössä kuomullinen peräkärry.
Kun taas lähtee johonkin uimarannalle tms. milloin tavaraa ei tarvita paljoa, on mukavinta istuttaa jokaiselle riville 2 henk. ja kaataa keskimmäinen paikka alas.
Nykyään on vielä helpompaa, kun nuo rattaat on voinut jättää pois.
Kuudella hengellä homma toimii yllättävän hyvin, mutta seitsemäs vakiohenkilö olisi liikaa tämän kokoiseen autoon.
Jorma L:
Luulisin syyn olevan ihan sama kuin siinä, miksi vaikkapa Volvo S60:tä ei jatketa 30 sentillä jolloin siinäkin olisi kunnon takatilat ja kontti, auto tosin olisi suurempi kuin nykyinen S80. Itse pidän kyllä suksilaatikkoa kätevämpänä ratkaisuna tilapäiseen lisäkuljetustarpeeseen, mutta makunsa kullakin.
Vähän vaikea kuvitella, että perheenäidit mielellään kääntelisivät päiväkodin pihalla tila-autoa joka olisi 5 metriä pitkä tai ylikin.
Ja onhan noita isojakin tila-autoja olemassa niitä haluaville. Isot tila-autot ovat kyllä suhteellisesti turkasen kalliita ainakin Suomessa, autona esimerkiksi S-max on kyllä ylivertaisen kätevä moneen tarkoitukseen. 5-paikkaisena tilaakin on kontissa verhon alle jäävässäkin osassa vaatimattomat vajaa 700 litraa, luulisi riittävän. 6 paikallakin litroja on vielä monen normaalifarmarin verran.
Murrosikäiset lapset sopivat keskenään kavereiden kanssa lähtevänsä yhdessä johonkin, mihin pitää mennä autolla, jonka jälkeen kysymys kuuluu: Isä vietkö meidät xxxx:iin kun meidän autoon sopii seitsemän? Ja niin sitä sitten viedään ja haetaan omia ja vieraita lapsia.
AkiK kirjoitti:
"Fordeissa on kaikissa mahdollisuus poiskytkentään, ominaisuuden saa asennettua autoihin merkkiliikkeessä.
Kattokaiteet eivät nykyään ole mitenkään kovin tarpeellinen varuste, niistä on myös monenlaista harmia. Monessa farmari- ja tila-autossa on omat kattotelinejärjestelmät, joissa kattotelineet kiinnitetään ruuveilla kattorungossa läppien alla oleviin kiinnikkeisiin. Kiinnitystapa on erittäin kätevä, nopea ja tukeva eikä siinä ole kattokaiteiden haittoja."
Kun ostin nykyisen Grand Picassoni kaksi vuotta sitten, Ford-liikkeessä todettiin, että turvatyynyä ei saa kytkettyä pois. Piste. TM-testin varusteluettelon mukaan poiskytkentä ei siis kuulu Ford-varusteisiin. Muuta tietoa minulla ei asiasta ole.
Toki kattotelineet/suksiboxin saa kiinni myös ilman kattokaiteita, mutta se vaatii erityistelineet, jotka ovat yleensä automallikohtaiset (lue: kalliit eivätkä kierrätettävissä autosta toiseen) ja asentaminen on yleensä työläämpää sekä kiinnityspisteet huonommin tai ei ollenkaan siirrettävissä toisin kuin kattokaiteissa.
Mutta mitä kumman haittaa kattokaiteista on? Ainakaan mainitsemaasi ääntä niistä ei kuulu nykyisessä eikä edellisessä autossani. Polttoaineen kulutukseen pitkittäiset kaiteet tyhjinä eivät vaikuta mitään.
LMJ:
Asian tulkinta riippuu katsantokannasta. LMJ:n mainitsemaa "ominaisuutta" voi pitää myös hyvänä puolena, jos haluaa tietää enemmän murrosikäisten lastensa tekemisistä ja kavereista. Itse edustan tätä kantaa.
JyrkiK1:
Ei tainnut se Ford-liike missä tuolloin asioit olla ihan tilanteen tasalla. Itselläni on 03/2009 uutena luovutettu S-Max missä kyllä on apukuskin turvatyynyn poiskytkentä. Tuo toki piti ottaa lisävarusteena, ei ollut vakiona.
Pieni erikoisuus tuon varusteen osalta oli se, että poiskytkentää ei asennettu kuitenkaan tehtaalla vaan vasta myyntiliikkeen luovutushuollossa. Joka tapauksessa kytkentä päälle ja pois tehdään hansikaslokerossa olevalla kytkimellä virta-avaimen avulla.
Kattokaiteista yleisesti:
Kattokaiteet kyllä helpottaisivat kattotelineiden käyttöä. Esim. S-maxissa olevat kattotelineen kiinnityspisteet ovat todella syvältä ainakin Thulen kattotelineiden kanssa. On tosi "hauskaa" esim. pakkaskelissä ruuvailla kuusiokoloruuveja kiinni kattotelineiden jaloista noihin katon kiinnityspisteisiin. Verrokkina on toinen automme missä kattokaiteet ja kattotelineiden kiinnitys/irroitus thulen kattotelineellä/putkilla vie noin 1 minuutin per putki.
JyrkiK1:
Minulla on kuitenkin se tieto että poiskytkennän niihin saa jälkiasennuksena. Näin oli ainakin 2008 mallisessa S-maxissa ja on ymmärtääkseni nykyisinkin. Tehtaan lisävarustelistassa tuota ei ole, koska se asennetaan Suomessa.
No eipä ne kattokaiteetkaan yleensä samanlaiset ole. Muoto on eri, leveys on eri jne. Eli kiinnikkeet pitää yleensä aina vaihtaa automallista toiseen. Minun autoihini telineet ovat maksaneet yleensä parisen sataa euroa, en pidä tuota suurena juttuna useamman kymppitonnin autossa jos sitä muutaman vuoden välein vaihtaa.
Kiinnityspisteiden siirto ei onnistu, mutta itse en näe sille suurta tarvetta telineillä jotka kestävät max 75-100 kg tavaraa. Kiinnityksiä on varmaan monenlaisia, mutta oma kokemukseni on ettei kattokaiteiden hyväksi ainakaan mitään suurta etua ole nykyisellään. Ja teline on aina oikeassa paikassa ja oikeassa asennossa, kaiteisiin laitettavien kanssa joutuu aina katselemaan niiden paikkoja ym.
- lumen putsaus hankaloituu
- puhtaanapito, koneet eivät pese puhtaaksi raoista, vahaus ym hankalampaa
- kulutus nousee (tuskin paljon, mutta varmuudella kuitenkin)
- ovat täysin tarpeettomana katolla myös niille jotka eivät tarvitse telineitä
Olin vuokrannut Focus farmarin tai vastaavan kokoluokan auton työmatkalle viime maanantaista eiliseen asti. Kuin sattuman kautta, Hertz antoi 5008 tilalle koska siinä oli pyytämäni navigointi integroituna autoon.
Ajoin Itävallasta Slovakiaan, sieltä Tsekkeihin ja takaisin Wieniin, kuitin mukaan 1398 km.
Autossa oli vain 5:lle penkit tai lisäpenkit oli hyvin piilossa takalattian luukkujen alla, jonne en kurkistanut.
Ajelin kollegan kanssa ja tavaraa oli paljon, demolaatikko (n. 50x60x80)ja kolme matkalaukkua. Kaikki mahtui hyvin, joskin tavarat olisi lentänyt eteen jos olisi tullut äkkipysäys sillä takana ei ollut mitään verkkoa tai suojalevyä ja pino yltti korkeammalle kuin selkänojat tai sille tasolle ainakin.
Positiivista: Tilaa oli. Auto on hiljainen kun ajelee 6-vaihteella vielä 140 km/h vauhdissa. Kulutus oli vain 6,5 litraa satasella sekalaisessa maantieajossa
Neutraalia: istuttiin vähän sedania korkeammalla, muttei siinä mitään pakettiautofiilistä tullut (kuin olisi ylempänä kuin muut).
Pettymys: aivan alitehoinen diesel-kone tuohon koriin, miten pieniä niitä sitten onkaan, en selvittänyt. Takapuolituntuma oli, että 80-120 kiihdytys vie pitkän matkaa yli 10 sec.
Navigointi oli huomattavasti vaatimattomampi kuin perus-TomTom paitsi näyttö oli iso. Näyttö oli aina "pohjoinen ylhäällä, etelä alhaalla". Aikas konstikas seurata kun auto kulkee esim. nuolen suuntaan alaoikeata kulmaa kohti.
Ajo-ominaisuudet on ihan OK kaupunkiin, taajamiin ja moottoritielle. Ei ole kummmoinen mutkaisella vuoristotiellä, keinuu ja huojuu mutkissa, joka lienee odottettavissakin kun auto on iso ja Peugeot.
Tilat riittää hyvin muutaman päivän reissuun max viidelle. 7 hengen kanssa (penkit söisi kaiken tavaratilan) mennään vaan elokuviin tai jonnekin muualle mentäessä suurin osa on oltava lapsia.
Tilasimme just Touranin ja otin mukaan kolme (selkä menosuuntaan asennettavia) turvaistuinta autoliikkeeseen. Ne mahtui hyvin! Otin kuvia:
http://aijaa.com/v.php?i=008527962901.jpg
Mikä jalkatila! Kohta neljävuotias tyttöni kuvassa:
http://aijaa.com/v.php?i=004347962902.jpg
Luulisin että isosisko mahtuu vielä ainakin 1,5 vuotta selkä menosuuntaan.
Pikkusisko kokeilee isosiskon istuinta (Multi-tech):
Olen laittanut lähin istuin eteen jotta saisin taakse vielä yksi turvaistuin.
http://aijaa.com/v.php?i=007887962904.jpg
ja
http://aijaa.com/v.php?i=005477962903.jpg
En usko että saisin muu kuin Britax Hi-way mahtumaan siihen kolmannelle riville. Se meni just ja just. Ja jalkatilaa ei silloin ole isommalle lapselle. Mutta pienin voi istua siellä.
Harmi ettei ole isofixejä viimeisellä rivillä.
Muuten jos on turvaistuimista kiinnostunut voin antaa vihjeen lukea autoliiton testeistä norjasta. Niissä lukee kaikki yksityiskohdat. Esimerkiksi Belogic joka nyt sai arvosanan tyydyttävä on itse asisassa saanut turvallisuudessa neljä pistettä viidestä. Istuin on testattu isolla nukella (vastaa kuusivuotiasta) ja on tietysti sille ahdas. Käyttömukavuus ja comfort on saanut vain 1,5 pistettä. Näitten painoarvo on 50%... eli yhteensä se saa arvosanan tyydyttävä vaikka se on todella turvallinen istuin. (Mutta ostaisin itse Britax Hiway 2, joka on myös kätevä ja mukava)
Linkki: http://forbrukerportalen.no/Tester/2011/test_av_bilbarneseter_2011
Ja: http://forbrukerportalen.no/produkter/22803
Ne oli aikaisemmin myös listanneet käännettävien turvaistuinten arvosanat erikseen eri suuntiin asennettuna. Esimerkiksi Multi-techistä voi lukea että arvosana turvallisuudessa on 3,5 viidestä testattuna selkä menosuuntaan isolla 23 kiloa painavalla nukella:
http://forbrukerportalen.no/produkter/20237
Natasha