1930-luvulla autovalmistajat Audi, DKW, Horch ja Wanderer sulautuivat Auto Union AG -nimiseksi yhtiöksi. Audi-merkin neljä rengasta kuvaavat näitä neljää yhtiötä.
Eikös neljä rengasta ole Auto-Unionin tunnus ja Audi on vain yksi noista renkaista?
Koskaan en ole Audia tai BMW:tä omistanut eikä ole kiinnostanut ostaakaan, ajanut olen molemmilla merkeillä eikä valittamista ollut, hyvällä asfalttitiellä.
Mitään noista ei ostaisi, mutta jos joku antaisi, ottasin minkäa tahansa.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Samalla merkillä jo 25v, BMW:n laatu on käsite ja ajettavuus on se minun juttuni. Ja sama filosofia taitaa olla muillakin BMW-kuljettajilla. Turvallisuus on myös asia josta ei tingitä BMW:llä koskaan.
Perustelu: bmw on kalliimpi ja ahtaampi joten pikkuautoista valkkaisin tilavamman ja edullisemman audin. Jos taas olisi niin paljon ylimääräistä että pitäisi a5/bmw 5 valita niin hinnalla ei olisi enää väliä ja tuon kokoluokan bemussakin on jo riittävästi tilaa.
Ajokokemusta noista ei ole kuin a4 ja a6 mutta varmasti bemukin on hyvä ajaa. Takaveto on kai ihan kiva leikkimiseen mutta aikuisten käytössä on sama kummasta päästä vetää. Itselläni etuveto sekä quattro, ja eron huomaa vain liukkailla.
Ei volkkarissa ja audissa muuten paljon eroa ole, mutta volkkaria ei saa kovin tehokkaalla moottorilla. Tai sitten jos ostaa jonkun paremmin kulkevan sciroccon tai cc:n niin hintaa onkin jo audin verran.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Samalla merkillä jo 25v, BMW:n laatu on käsite ja ajettavuus on se minun juttuni. Ja sama filosofia taitaa olla muillakin BMW-kuljettajilla. Turvallisuus on myös asia josta ei tingitä BMW:llä koskaan.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Samalla merkillä jo 25v, BMW:n laatu on käsite ja ajettavuus on se minun juttuni. Ja sama filosofia taitaa olla muillakin BMW-kuljettajilla. Turvallisuus on myös asia josta ei tingitä BMW:llä koskaan.
On sen verran tullut noita ajovuosia itsellenikin, ettei muiden kommentit omista merkeistään vaikuta pätkääkään omiin mieltymyksiin eikä valintoihin. Teen kaikki autoihin liittyvät päätökset itsenäisesti ns. perstuntumalla jos joku mieltyy johonkin toiseen se on sen juttu ei minun. Löysään ohjaukseen tottuneet pitävät BMW:n pientä ohjauksen jäykkyyttä ehkä häiritsevänä mene ja tiedä, itse koen sen itselleni juuri sopivaksi. Imago ja mielipide erot jakavat kolmen premium merkin kuljettajat sopivasti, ja siitäkös juttua piisaa merkkien sisällä ja näköjään myös ulkopuolistenkin kesken. Tunteiden purkaukset ja muut ylilyönnit asian tiimoilta jaksaa aina hieman ihmetyttää, mutta on merkkejä jotka ei herätä mitään tunteita valitkoon kukin sen mikä miellyttää ja sitä rataa.
Muistan aikoinani huollossa, kun BMW:ni ohjausta löysättiin. Ja ajelin sillä seuraavaan huoltoon, jossa palautin ohjauksen hieman jäykemmäksi, koska totesin löysähkön ohjauksen itselleni epäsopivaksi tottumis kysymys kaiketi vain. Ohjauksen tunnokkuus kärsii jos totuttua muutetaan, samoin ajofiilis myös. On mukavampi ajaa, kun auto sopii käteen. Silloin kuljettaja vie autoa eikä päinvastoin.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Samalla merkillä jo 25v, BMW:n laatu on käsite ja ajettavuus on se minun juttuni. Ja sama filosofia taitaa olla muillakin BMW-kuljettajilla. Turvallisuus on myös asia josta ei tingitä BMW:llä koskaan.
Olen tällä palstalla ilmeisen jakomielitautinen, koska perheeseen kuuluu nyt "Proomu/ruotsinlautta ketterä" Volvo ja "Ei mene suoraan" BMW. Itse olen vähän naureskellut molemmille äärikommenteille.
Kunhan käyttökokemuksia karttuu baijerilaisesta niin katsotaan sitten mihin mielipide asettuu. Volvo on ollut huippuhyvä peli.
Siis ajettiinko noissa teknarin videopätkissä lyhyt lenkki asfalttitiellä kesäkelissä? Ja sen perusteella lausuttiin mielipide syvällä rintaäänellä?
Autoa täytyy pitää noin vuosi ja ajaa kaikenlaisissa oloissa ennen kuin se näyttää kaikki taipumuksensa.
Tällainen koeajeluhan ei ole mahdollista, mutta olen pyrkinyt siihen, että koeajan tarjokkaan sekä kesällä että talvella, päivällä ja pimeällä. Eihän hankintaa tarvitse nopeasti päättää...
Siis ajettiinko noissa Teknarin videopätkissä lyhyt lenkki asfalttitiellä kesäkelissä? Ja sen perusteella lausuttiin mielipide syvällä rintaäänellä?
Ihanko oikeasti ihmettelet tuota? Vertaapas lehtien testeihin: mitä sinä kuvittelet minkä tahansa lehden testaajien tekevän, paitsi ajavat todellisuudessa hyvin lyhyen ajan sisällä testinsä ja sitten lausuvat mielipiteensä syvällä rintaäänellä. Ovatko sinun mielestäsi jotenkin uskottavampia?
Senhän takia toisaalta näillä palstoilla sitten älähdetään usein, että väärin testattu. Omaa merkkiä etenkään ei saa muut haukkua. Autohan on ihan selvästi tunneasia.
Vertaapas lehtien testeihin: mitä sinä kuvittelet minkä tahansa lehden testaajien tekevän, paitsi ajavat todellisuudessa hyvin lyhyen ajan sisällä testinsä ja sitten lausuvat mielipiteensä syvällä rintaäänellä. Ovatko sinun mielestäsi jotenkin uskottavampia?
Ei minusta Zagarat heiluta minkään merkin lippua, joten ei tästä tarvitse ihan hakemalla rakentaa keinotekoista ristiriitaa.
Julkaisuaikataulu ei salli koeajoja eri vuodenaikoina, mutta siitä huolimatta kesällä hyvä ajettava ei välttämättä olekaan niin hyvä talvella.
Minun puolesta muut saavat päättää, mikä on oikeanlaista testaamista, mutta Zagaratin tavoin yli vuosi ennen nykyisen autoni ostamista koeajoin saman viikonlopun aikana kaikki mieleen tulevat kandidaatit kunnon quattro-kelissä.
Kumppani:
Senhän takia toisaalta näillä palstoilla sitten älähdetään usein, että väärin testattu. Omaa merkkiä etenkään ei saa muut haukkua. Autohan on ihan selvästi tunneasia.
Aivan varmasti näitä merkin pohjalta kommentoijiakin löytyy, kuten aiempien videoiden Audi- ja Mersukuski osoittavat.
Vaikka valinta onkin tunneasia, se ei tee eri autojen muutosta kesäautosta talviautoksi yhteismitalliseksi. Autojen rankkaus vaihtelee paitsi kesällä ja talvella, myös eri kuljettajien kesken.
BMW kuljettaja tuossa yllä tiesi paitsi mistä pitää, myös miksi. Uskoisin hänen pystyvän helpoimmin sopeutuvan muuhunkin autoon, jos siihen saa yhtä täsmällisen ja hyvin kommunikoivan ohjauksen ja kaarretasapainon kuin hänen omassaan?
Olen tällä palstalla ilmeisen jakomielitautinen, koska perheeseen kuuluu nyt "Proomu/ruotsinlautta ketterä" Volvo ja "Ei mene suoraan" BMW. Itse olen vähän naureskellut molemmille äärikommenteille.
Tunnustan, mutta peruutan omalta osaltani vain sen verran, että on kohtuutonta arvostella merkkiä, jonka ei mallit ovat luonnollisesti erilaisia.
Niinpä täsmennänkin, että minusta S80 facelift on se Ruotsinlaiva. Epämääräinen ohjauksen keskiasento, heikko ohjausvaste, iso kääntösäde ja riittävästi nokkapainoa puskemaan suoraan hitaissa nopeuksissa. Esim liikenneympyrät on luontevaa ajaa selvästi hitaammin kuin ajettavuuden nykyaikaisella mittapuulla 740 GLE:llä. Ihmekös tuo, kun painojakauma on lähes identtisen huono, mutta Seiskan voi sentään kääntää nelipyöräohjauksella. Ford yhteistyö teki todella hyvää Volvon ajettavuudelle.
BMW:sta kommentoinkin jo, että F30 korjasi mielestäni hienosti useammasta E60 ja E61 yksilöstä hakemattakin löytämäni uraherkkyyden.
Oikeastaan ei ollut kukaan nimimerkki mielessä, ja S80 koeajo puuttuu. Volvot yleisesti (uudemmat) ja varsinkin nelivedot ovat todella päteviä vehkeitä.
BMW'n kohdalla taas en ole kuullut edes fanaattisen bemumiehen kehuvan runflateja jotka aiheuttavat todella paljon harmia useammallekin mallille varsinkin uraherkkyyden kanssa. Esim E60/61 menee melkein kuin juna jos on oikeat renkaat. Ei pärjää volvolle tai Audille, mutta kuitenkin.
Meillä Suomessa on ongelmana huonokuntoiset ja uraiset tiet, eivät autot. En ole kuullut kenenkään nauttivan uraisista teistä ajoi sitten millä merkillä hyvänsä. Ja kuka niissä urissa käskee ajaa? Ongelmia ei itselläni ole ollut kiitos oikeanlaisten renkaiden. Oleellisia asioita ovat renkaiden leveys, oikeat rengaspaineet. Jos nämä ovat kunnossa ei ongelmia ole. Ja samat asiat pätee kaikkiin autoihin, ei autotehtaat tee autoja Suomen surkeita teitä silmällä pitäen. On päättäjien noloutta että meillä on Euroopan surkeimassa kunnossa olevat tiet. Tahtotila on väärä, kun samoista asioista kuten teiden kunto taitetaan peistä eikä muutosta tule. Teiden laajamittaisella parannuksella on työllistävä vaikutus ja kaikki kiittää jos homma hoidetaan.
Suomessa vaan tyydytään kaikkeen, sopulilauman tavoin kaikki käy. Nykyhallitus on hyvä esimerkki oikeisto ja vasemmisto samassa hallituksessa ja tulokset näkyy: päätöksenteko ei onnistu oikein mistään. Kaikkien automiesten/naisten täytyisi panna päättäjät vastuuseen noloista päätöksistä ja sitäkautta tiet kuntoon, eikös vaan?
BMW'n kohdalla taas en ole kuullut edes fanaattisen bemumiehen kehuvan runflateja jotka aiheuttavat todella paljon harmia useammallekin mallille varsinkin uraherkkyyden kanssa.
Jos kyse on pelkästään renkaista, on diilereiltä hölmöä pilata muuten kiva esittelyauto runflateilla?
F30 koeajoon pyysin ja myös sain normaaleilla renkailla pyörivän yksilön. Sekä tilat paranevat Ceehen verrattuna että aiemmin BMW:n muutamissa malleissa havaitsemani levottomuus katosi, joten minulla oman autoni kokoluokan esikuva tällä hetkellä BMW 300. Tarkasti asettuen mahdun jopa sedanin takapenkille, vaikka C tai A4 vaatii ehdottomasti T / Avant korimallin.
Omaa autoani koeajavan Audi-kuljettajan arvelisin ihastuvan hienoon kaarretasapainoon ja ketteryyteen, joista BMW-kuskillakaan en usko olevan mitään pahaa sanottavaa. Sen sijaan BMW 3/5 ja Alfa 159 kuskit antaisivat jyrkkää palautetta Mersun ohjauksesta, ja heidän havaintonsa on aivan todellinen. Ja kaikki yhdessä pitäisivät Mersun dieselin kolinaa ja kulutusta vanhanaikaisena.
Tunnottomuus on hinta siitä, että Mersu on kuin pehmeä, virheitä anteeksiantava ja rauhallinen touring-suksi, jolla voi vetää kohtuuvauhtia aamusta iltaan sen kummemmin rasittumatta. BMW on racecarver, joka toteuttaa salamannopeasti niin fiksut kuin pöljät komennot. Kyse ei ole vauhdista, vaan kontrollista.
Vaikka monella tavoin kontrollifriikki olenkin, autossa uhrasin osan kontrollista mukavuudelle (koska vaihtoehtona oli edeltänyt BMW 300). Sukseni sentään ovat racecarverit...
Kyllä kyllä ja monesta muustakin asiasta liikenteeseen liittyen.
Miten ajattelit, että voitaisiin aloittaa? Mitä pitäisi konkreettisemmin tehdä? (Täällä kirjoittelu ei edistä mitään)
Automiesten/naisten vaatimukset näyttää menevän kaikki liikenneministerin ja valtiovarainministerin osalta kuuroille korville. Määrärahoja, kun ei budjettiin saada koskaan riittävästi. Täysin selväjärkisin taitaa olla Katainen, se voisi hyvän auktoriteetin omaavana miehenä saada kaikki asian taakse jos vaan Soini ja Sipilä lähtee oppositiosta käsin asian taakse myöskin se kai olisi konkretiaa hyvän ja niin tärkeän asian puolesta. Tuskin liikenneministeri Kyllönen saa yksin mitään isoa aikaiseksi vaikka tahtotilaa löytyisi. Tuntuu siltä, että teiden surkea kunto ei saa ketään oikeasti heräämään. Kun täällä on totuttu siihen, että haukutaan autoja vaikka vika on tiessä.
Se on ihmetyttänyt jo useita vuosia, että BMW ajetaan testissä aina uraiselle tielle ja sitten tuttu hokema lehteen ei mene suoraan ja vetelee urissa. Se tekee asian hulluksi, että vika on runflat renkaiden ja auton vaikka tyhmäkin tajuaa sen, että vika on uraisessa tiessä eikä missään muussa. Tämä järjettömyys saisi jo loppua ja lukijat jotka tuota hullua hokemaa jaksaa toistaa saa idiotismin jatkumaan loputtomiin. Tälläinen idiotismi on osasyy siihen ettei teitä paranneta, kun jotkut pitää teiden huonoa kuntoa luonnollisena asiana. Vaikka muissa maissa hommat hoidetaan heti, kun tiestö sitä vaatii ja on itsestäänselvyys teiden hyväkuntoisuus.
Ja tuleehan se kalliiksi autoilijoille myös, kun autot kuluu alustastaan/renkaistaan nopeammin kuin hvviä teitä ajaneiden autot. Pitääkö asian esittää hieman laajempi joukko, että päättäjät tajuavat missä rapakunnossa tiemme oikeasti ovat? Olisiko tämä sitten yksi keinoista joka tepsii? On kai helppoa esittää tietämätöntä ja antaa asioiden olla. Niin se tulee lyhyellä tähtäimellä halvemmaksi, mutta pitkällä aikavälillä helvetin paljon kalliimmaksi. Kun teiden pohjatkin meenee uusiksi ei pelkät asfaltoinnit enää auta mitään.
Olen tässä lähiaikoina vaihtamassa autoa ja on tullut muutamia koeajoja otettua. Itse arvostan autossa hiljaisuutta ja helppoa ajettavuutta. Tyylikäät ulko- ja sisätilat ovat myös tärkeitä. Ns. rata-ajo-ominaisuudet eivät ole minulle tärkeitä.
1-sarjan BMW tuntui mielestäni aivan liian meluisalta. Sisämelu oli Bemarissa sitä luokkaa, että auton muihin ominaisuuksiin oli vaikea keskittyä. Koeajoauto 116i Business automaatti Sport line (käyn vielä jälkikäteen katsomassa minkä kokoiset vanteet koeajaautossa oli ... sen verran oudolta tuo sisämelu tuntui).
Audi A3 on huomattavasti hiljaisempi ja mielestäni todella toimiva sisältä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja sisämelukin ihan kohtuullisella tasolla. Auton ulkonäkö on mielestäni todella tylsä. Koeajamani auto oli A3 Compact Coupe Business Sport 1.4 TFSI manuaali. Autossa oli sport-alusta ja 17 tuuman vanteet.
3-sarjan on kiva ja miellyttävä ajaa ainakin kuivalla asfaltilla. Autossa on mielestäni selkeät laadukkaat sisätilat. Rengasmelu on hieman liian kova tuon hintaisessa autossa. Koeajamani auto oli BMW 320i sedan Business automaatti Sport-varustetasolla.
Audi A4 ei vastannut kovia odotuksiani. Ainakin 1.8 TFSI moottori tuntui ihmeellisen tukkoiselta ja täristi alakierroksilta kiihdytettäessä automaattivaihteiston ollessa normaaliasennossa (sport-asennossa auto kulki hyvin). Myyjäkin huomautti tästä ominaisuudesta ... kulutuslukemathan on saatava autoista alas keinolla millä hyvänsä. Sisätilat vaikuttivat jotenkin hieman vanhanaikaisilta ja toimivuuskaan ei mielestäni ole esim. uuden A3:n luokkaa. Etu- ja takatilat ovat selkeästi väljemmän tuntuiset kuin BMW 3-sarjassa. Sisämelu ei ollut juurikaan hiljaisempi kuin A3:ssa. Koeajoauto: Audi A4 Avant 1.8 TFSI automaatti.
Audi A6:ta tai BMW 5-sarjaa en ole koeajanut, joten niitä minun on hankala laittaa järjestykseen. Molemmat näyttävät hienoilta autoilta.
1. Audi A 3
2. BMW 3-sarja
3. A6 ja 5-sarja (tasapeli)
Minulle oli yllätys, miten selkeästi Audi A3 oli mielestäni parempi kuin Bemarin 1-sarja. Tosisaalta taas Bemarin 3-sarja tuntui taas huomattavasti paremmalta kuin Audi A4. Mietityttää vaan nuo 3-sarjan Bemarin talviajo-ominaisuudet. Nelivetoisena auton hinta taitaa mennä yli budjettini.
Nykyaikaisen takavetoisen talviajo-ominaisuuksia ei kannata jännittää. Takavetoisen ajokäytös on mielestäni muutenkin johdonmukaisempi kuin etuvetoisen. Etenemiskyvyssä toki voi pieni ero olla, siis pieni. Käytännössä sillä ei kuitenkaan ainakaan itselleni ole ollut mitään merkitystä, kaupungissa kun asun. Jumiin en ole jäänyt koskaan. BMW:n painojakauma on sen verran hyvä, että syvemmässäkin lumessa eteenpäin mennään. Toki rajansa kaikella, mutta jos pohja ottaa kiinni, niin päättyy se etuvetoisenkin taival.
Johdonmukaisempi voi olla, mutta etenemiskyvyn ero tulee esiin mm. ajoympäristöstä. Ajapa lumisella pikkutiellä toinen etupyörä hiukan syvempään tien oheen pehmeään lumeen, niin siinä on. Ei tule auttamatta pois. Etuvetoinen todennäköisesti tulee, nelivetoinen ihan varmasti. Ei tietenkään pidä ajaa sellaiseen paikkaan, mutta joskus tekevälle sattuu. Työn takia joudun ajamaan kaikenlaisilla kärrypoluilla milloin missäkin oloissa ja kaikkein epävarmin tuntuma on ollut takavetoisella, kun sellaisella ajelin 9 vuotta. Neljä vuotta meni sitten etuvetoisella, kunnes vajaa 10 vuotta sitten siirryin nelivetoisiin. Ei silti ettenkö joskus voisi palata etuvetoiseen.
Työn takia joudun ajamaan kaikenlaisilla kärrypoluilla milloin missäkin oloissa ja kaikkein epävarmin tuntuma on ollut takavetoisella, kun sellaisella ajelin 9 vuotta. Neljä vuotta meni sitten etuvetoisella, kunnes vajaa 10 vuotta sitten siirryin nelivetoisiin. Ei silti ettenkö joskus voisi palata etuvetoiseen.
Olet siis n. 14 vuotta sitten ajanut viimeksi takavetoisella, joka edusti vuosimalliltaan 90 -luvun alkua. Edustiko se siis mielestäsi nykyaikaista takavetoista?
Eipä silti, kyllähän takavetoinen kiinni jää mainitsemallasi tavalla. Mutta ajapa etuvetoisen toinen takarengas ojaan niin olet samassa tilanteessa.
Niinpä, painojakauma vaikuttaa siihen etenemiseen, ei se että mistä päästä se raapii.
Jos otetaan jokin vanha takapotku isolla valurautakoneella, niin selvää on, että perä on paljon keulaa kevyempi ja eteneminen on tuskaa (kokemusta on).
Mutta kun tänäpäivänä takapotkuja valmistavat vain premium-merkit niin valurautakoneita ei siinä hintaluokassa käytetä ja ainakin Bemun painojakauma on ollut aina esimerkillisen lähellä 50:50. Tälläisen painojakauman omaava takapotku kulkee jo oikein hyvin kelillä kuin kelillä.
Tietenkin jos vertaa perus etuvetoiseen perheautoon, jossa ei ole ajettavuutta mietitty ja keulalla on paljon massaa ja painojakauma noin 60:40 keulan hyväksi, niin toki tuo menee lumessa paremmin. Mutta on myös etuvetoisia autoja, joissa on kevyt pieni moottori edessä ja painojakauma lähes tasan, tällaista ajaessa huomaakin ettei se vetopito ole ikinä kovin kummoinen.
Sehän on selvää että takavetoisella pärjää myös Suomen talvessa kun osaa ennakoida huonoissa paikoissa mutta esim. Startin testissä viime talvena haukkuivat BMW:n liikkeellelähtökykyä kun lunta on hiemankin enemmän olikohan silloin koeajossa uusi 328 BMW. Huonoihin olosuhteisiin nelliveto on yliveto ja sellaisiahan löytyy myös BMW:ltä.
Autoilija: "Startin testissä viime talvena haukkuivat BMW:n liikkeellelähtökykyä kun lunta on hiemankin enemmän olikohan silloin koeajossa uusi 328 BMW."
Onhan noita auto-ohjelmia, mutta Start on kyllä väsyneimmästä päästä eikä kelpaa missään olosuhteissa referoitavaksi - edes tälle palstalle.
Ehkä tästä voisi kiteyttää että kyllä bimmerin liikkellelähtökyky on paljon etuvetoista huonompi, sitä ei mitkään vakuuttelut muuksi muuta. Minusta startin antamat kommentit osuvat aivan nappiin, pitää ohjelmasta tai ei.
Eri asia sitten on mitä muuta huonoa takavetoisuus tuo? Huonompi liikkeellelähtöhän varoittaa liukkaasta aiemmin, käytös on muuten loogista jne.
fïnman:
Eikös neljä rengasta ole Auto-Unionin tunnus ja Audi on vain yksi noista renkaista?
Epäkiinnostava kysymys mutta vastaan silti.
Koskaan en ole Audia tai BMW:tä omistanut eikä ole kiinnostanut ostaakaan, ajanut olen molemmilla merkeillä eikä valittamista ollut, hyvällä asfalttitiellä.
Mitään noista ei ostaisi, mutta jos joku antaisi, ottasin minkäa tahansa.
urpo2012:
Uusin Tuulilasi, Hyundai i40:n kestotestin loppuraportti:
"Testipäiväkirjaan kasautui lopulta kommelluksia niin paljon, että vihko täyttyi aivan viimeistä sivua myöten."
"...aasialaiselta autolta on totuttu odottamaan jonkin verran häiriöttömämpää kulkua."
Tänään tuli valittua, ja bemuhan se tuli taloon.
Bugracer:
Onnittelut hyvästä valinnasta. Samalla merkillä jo 25v, BMW:n laatu on käsite ja ajettavuus on se minun juttuni. Ja sama filosofia taitaa olla muillakin BMW-kuljettajilla. Turvallisuus on myös asia josta ei tingitä BMW:llä koskaan.
https://www.youtube.com/watch?v=uSCQthpqB1k&feature=relmfu
2. Audi A4
3. BMW 5-sarja
Perustelu: bmw on kalliimpi ja ahtaampi joten pikkuautoista valkkaisin tilavamman ja edullisemman audin. Jos taas olisi niin paljon ylimääräistä että pitäisi a5/bmw 5 valita niin hinnalla ei olisi enää väliä ja tuon kokoluokan bemussakin on jo riittävästi tilaa.
Ajokokemusta noista ei ole kuin a4 ja a6 mutta varmasti bemukin on hyvä ajaa. Takaveto on kai ihan kiva leikkimiseen mutta aikuisten käytössä on sama kummasta päästä vetää. Itselläni etuveto sekä quattro, ja eron huomaa vain liukkailla.
Ei volkkarissa ja audissa muuten paljon eroa ole, mutta volkkaria ei saa kovin tehokkaalla moottorilla. Tai sitten jos ostaa jonkun paremmin kulkevan sciroccon tai cc:n niin hintaa onkin jo audin verran.
tracktest:
Tuon linkkihän on Teknarin A6 / 5-sarja/ E-sarja -testistä ja kannattaa kuunnella myös mitä muut merkkiuskolliset sanoo noiden paremmuudesta:
Audi-mies: https://www.youtube.com/watch?v=X2wI6FFEc_0
Mersu-mies: https://www.youtube.com/watch?v=QVUDAro-Msc&feature=relmfu
Ja toimittajien loppukommentit autoista:
https://www.youtube.com/watch?v=FVvz1w1YJKY&feature=relmfu
Kaikilla Teknarin haastatelluilla oli hyviä mielipiteitä, mutta vain yksi heistä osasi perustella miksi pitää "omastaan".
Vain BMW-kuski oli huomannut autoista muutakin kuin tutun logon.
A-utoilija:
On sen verran tullut noita ajovuosia itsellenikin, ettei muiden kommentit omista merkeistään vaikuta pätkääkään omiin mieltymyksiin eikä valintoihin. Teen kaikki autoihin liittyvät päätökset itsenäisesti ns. perstuntumalla jos joku mieltyy johonkin toiseen se on sen juttu ei minun. Löysään ohjaukseen tottuneet pitävät BMW:n pientä ohjauksen jäykkyyttä ehkä häiritsevänä mene ja tiedä, itse koen sen itselleni juuri sopivaksi. Imago ja mielipide erot jakavat kolmen premium merkin kuljettajat sopivasti, ja siitäkös juttua piisaa merkkien sisällä ja näköjään myös ulkopuolistenkin kesken. Tunteiden purkaukset ja muut ylilyönnit asian tiimoilta jaksaa aina hieman ihmetyttää, mutta on merkkejä jotka ei herätä mitään tunteita valitkoon kukin sen mikä miellyttää ja sitä rataa.
Muistan aikoinani huollossa, kun BMW:ni ohjausta löysättiin. Ja ajelin sillä seuraavaan huoltoon, jossa palautin ohjauksen hieman jäykemmäksi, koska totesin löysähkön ohjauksen itselleni epäsopivaksi tottumis kysymys kaiketi vain. Ohjauksen tunnokkuus kärsii jos totuttua muutetaan, samoin ajofiilis myös. On mukavampi ajaa, kun auto sopii käteen. Silloin kuljettaja vie autoa eikä päinvastoin.
tracktest:
Kiitos kiitos, toivotaan huolettomia kilometrejä.
Olen tällä palstalla ilmeisen jakomielitautinen, koska perheeseen kuuluu nyt "Proomu/ruotsinlautta ketterä" Volvo ja "Ei mene suoraan" BMW. Itse olen vähän naureskellut molemmille äärikommenteille.
Kunhan käyttökokemuksia karttuu baijerilaisesta niin katsotaan sitten mihin mielipide asettuu. Volvo on ollut huippuhyvä peli.
Siis ajettiinko noissa teknarin videopätkissä lyhyt lenkki asfalttitiellä kesäkelissä? Ja sen perusteella lausuttiin mielipide syvällä rintaäänellä?
Autoa täytyy pitää noin vuosi ja ajaa kaikenlaisissa oloissa ennen kuin se näyttää kaikki taipumuksensa.
Tällainen koeajeluhan ei ole mahdollista, mutta olen pyrkinyt siihen, että koeajan tarjokkaan sekä kesällä että talvella, päivällä ja pimeällä. Eihän hankintaa tarvitse nopeasti päättää...
Zagarat:
Ihanko oikeasti ihmettelet tuota? Vertaapas lehtien testeihin: mitä sinä kuvittelet minkä tahansa lehden testaajien tekevän, paitsi ajavat todellisuudessa hyvin lyhyen ajan sisällä testinsä ja sitten lausuvat mielipiteensä syvällä rintaäänellä. Ovatko sinun mielestäsi jotenkin uskottavampia?
Senhän takia toisaalta näillä palstoilla sitten älähdetään usein, että väärin testattu. Omaa merkkiä etenkään ei saa muut haukkua. Autohan on ihan selvästi tunneasia.
Kumppani:
Ei minusta Zagarat heiluta minkään merkin lippua, joten ei tästä tarvitse ihan hakemalla rakentaa keinotekoista ristiriitaa.
Julkaisuaikataulu ei salli koeajoja eri vuodenaikoina, mutta siitä huolimatta kesällä hyvä ajettava ei välttämättä olekaan niin hyvä talvella.
Minun puolesta muut saavat päättää, mikä on oikeanlaista testaamista, mutta Zagaratin tavoin yli vuosi ennen nykyisen autoni ostamista koeajoin saman viikonlopun aikana kaikki mieleen tulevat kandidaatit kunnon quattro-kelissä.
Kumppani:
Aivan varmasti näitä merkin pohjalta kommentoijiakin löytyy, kuten aiempien videoiden Audi- ja Mersukuski osoittavat.
Vaikka valinta onkin tunneasia, se ei tee eri autojen muutosta kesäautosta talviautoksi yhteismitalliseksi. Autojen rankkaus vaihtelee paitsi kesällä ja talvella, myös eri kuljettajien kesken.
BMW kuljettaja tuossa yllä tiesi paitsi mistä pitää, myös miksi. Uskoisin hänen pystyvän helpoimmin sopeutuvan muuhunkin autoon, jos siihen saa yhtä täsmällisen ja hyvin kommunikoivan ohjauksen ja kaarretasapainon kuin hänen omassaan?
Bugracer:
Tunnustan, mutta peruutan omalta osaltani vain sen verran, että on kohtuutonta arvostella merkkiä, jonka ei mallit ovat luonnollisesti erilaisia.
Niinpä täsmennänkin, että minusta S80 facelift on se Ruotsinlaiva. Epämääräinen ohjauksen keskiasento, heikko ohjausvaste, iso kääntösäde ja riittävästi nokkapainoa puskemaan suoraan hitaissa nopeuksissa. Esim liikenneympyrät on luontevaa ajaa selvästi hitaammin kuin ajettavuuden nykyaikaisella mittapuulla 740 GLE:llä. Ihmekös tuo, kun painojakauma on lähes identtisen huono, mutta Seiskan voi sentään kääntää nelipyöräohjauksella. Ford yhteistyö teki todella hyvää Volvon ajettavuudelle.
BMW:sta kommentoinkin jo, että F30 korjasi mielestäni hienosti useammasta E60 ja E61 yksilöstä hakemattakin löytämäni uraherkkyyden.
Oikeastaan ei ollut kukaan nimimerkki mielessä, ja S80 koeajo puuttuu. Volvot yleisesti (uudemmat) ja varsinkin nelivedot ovat todella päteviä vehkeitä.
BMW'n kohdalla taas en ole kuullut edes fanaattisen bemumiehen kehuvan runflateja jotka aiheuttavat todella paljon harmia useammallekin mallille varsinkin uraherkkyyden kanssa. Esim E60/61 menee melkein kuin juna jos on oikeat renkaat. Ei pärjää volvolle tai Audille, mutta kuitenkin.
Meillä Suomessa on ongelmana huonokuntoiset ja uraiset tiet, eivät autot. En ole kuullut kenenkään nauttivan uraisista teistä ajoi sitten millä merkillä hyvänsä. Ja kuka niissä urissa käskee ajaa? Ongelmia ei itselläni ole ollut kiitos oikeanlaisten renkaiden. Oleellisia asioita ovat renkaiden leveys, oikeat rengaspaineet. Jos nämä ovat kunnossa ei ongelmia ole. Ja samat asiat pätee kaikkiin autoihin, ei autotehtaat tee autoja Suomen surkeita teitä silmällä pitäen. On päättäjien noloutta että meillä on Euroopan surkeimassa kunnossa olevat tiet. Tahtotila on väärä, kun samoista asioista kuten teiden kunto taitetaan peistä eikä muutosta tule. Teiden laajamittaisella parannuksella on työllistävä vaikutus ja kaikki kiittää jos homma hoidetaan.
Suomessa vaan tyydytään kaikkeen, sopulilauman tavoin kaikki käy. Nykyhallitus on hyvä esimerkki oikeisto ja vasemmisto samassa hallituksessa ja tulokset näkyy: päätöksenteko ei onnistu oikein mistään. Kaikkien automiesten/naisten täytyisi panna päättäjät vastuuseen noloista päätöksistä ja sitäkautta tiet kuntoon, eikös vaan?
tracktest:
Kyllä kyllä ja monesta muustakin asiasta liikenteeseen liittyen.
Miten ajattelit, että voitaisiin aloittaa? Mitä pitäisi konkreettisemmin tehdä? (Täällä kirjoittelu ei edistä mitään)
Bugracer:
Jos kyse on pelkästään renkaista, on diilereiltä hölmöä pilata muuten kiva esittelyauto runflateilla?
F30 koeajoon pyysin ja myös sain normaaleilla renkailla pyörivän yksilön. Sekä tilat paranevat Ceehen verrattuna että aiemmin BMW:n muutamissa malleissa havaitsemani levottomuus katosi, joten minulla oman autoni kokoluokan esikuva tällä hetkellä BMW 300. Tarkasti asettuen mahdun jopa sedanin takapenkille, vaikka C tai A4 vaatii ehdottomasti T / Avant korimallin.
Omaa autoani koeajavan Audi-kuljettajan arvelisin ihastuvan hienoon kaarretasapainoon ja ketteryyteen, joista BMW-kuskillakaan en usko olevan mitään pahaa sanottavaa. Sen sijaan BMW 3/5 ja Alfa 159 kuskit antaisivat jyrkkää palautetta Mersun ohjauksesta, ja heidän havaintonsa on aivan todellinen. Ja kaikki yhdessä pitäisivät Mersun dieselin kolinaa ja kulutusta vanhanaikaisena.
Tunnottomuus on hinta siitä, että Mersu on kuin pehmeä, virheitä anteeksiantava ja rauhallinen touring-suksi, jolla voi vetää kohtuuvauhtia aamusta iltaan sen kummemmin rasittumatta. BMW on racecarver, joka toteuttaa salamannopeasti niin fiksut kuin pöljät komennot. Kyse ei ole vauhdista, vaan kontrollista.
Vaikka monella tavoin kontrollifriikki olenkin, autossa uhrasin osan kontrollista mukavuudelle (koska vaihtoehtona oli edeltänyt BMW 300). Sukseni sentään ovat racecarverit...
Kumppani:
Automiesten/naisten vaatimukset näyttää menevän kaikki liikenneministerin ja valtiovarainministerin osalta kuuroille korville. Määrärahoja, kun ei budjettiin saada koskaan riittävästi. Täysin selväjärkisin taitaa olla Katainen, se voisi hyvän auktoriteetin omaavana miehenä saada kaikki asian taakse jos vaan Soini ja Sipilä lähtee oppositiosta käsin asian taakse myöskin se kai olisi konkretiaa hyvän ja niin tärkeän asian puolesta. Tuskin liikenneministeri Kyllönen saa yksin mitään isoa aikaiseksi vaikka tahtotilaa löytyisi. Tuntuu siltä, että teiden surkea kunto ei saa ketään oikeasti heräämään. Kun täällä on totuttu siihen, että haukutaan autoja vaikka vika on tiessä.
Se on ihmetyttänyt jo useita vuosia, että BMW ajetaan testissä aina uraiselle tielle ja sitten tuttu hokema lehteen ei mene suoraan ja vetelee urissa. Se tekee asian hulluksi, että vika on runflat renkaiden ja auton vaikka tyhmäkin tajuaa sen, että vika on uraisessa tiessä eikä missään muussa. Tämä järjettömyys saisi jo loppua ja lukijat jotka tuota hullua hokemaa jaksaa toistaa saa idiotismin jatkumaan loputtomiin. Tälläinen idiotismi on osasyy siihen ettei teitä paranneta, kun jotkut pitää teiden huonoa kuntoa luonnollisena asiana. Vaikka muissa maissa hommat hoidetaan heti, kun tiestö sitä vaatii ja on itsestäänselvyys teiden hyväkuntoisuus.
Ja tuleehan se kalliiksi autoilijoille myös, kun autot kuluu alustastaan/renkaistaan nopeammin kuin hvviä teitä ajaneiden autot. Pitääkö asian esittää hieman laajempi joukko, että päättäjät tajuavat missä rapakunnossa tiemme oikeasti ovat? Olisiko tämä sitten yksi keinoista joka tepsii? On kai helppoa esittää tietämätöntä ja antaa asioiden olla. Niin se tulee lyhyellä tähtäimellä halvemmaksi, mutta pitkällä aikavälillä helvetin paljon kalliimmaksi. Kun teiden pohjatkin meenee uusiksi ei pelkät asfaltoinnit enää auta mitään.
Olen tässä lähiaikoina vaihtamassa autoa ja on tullut muutamia koeajoja otettua. Itse arvostan autossa hiljaisuutta ja helppoa ajettavuutta. Tyylikäät ulko- ja sisätilat ovat myös tärkeitä. Ns. rata-ajo-ominaisuudet eivät ole minulle tärkeitä.
1-sarjan BMW tuntui mielestäni aivan liian meluisalta. Sisämelu oli Bemarissa sitä luokkaa, että auton muihin ominaisuuksiin oli vaikea keskittyä. Koeajoauto 116i Business automaatti Sport line (käyn vielä jälkikäteen katsomassa minkä kokoiset vanteet koeajaautossa oli ... sen verran oudolta tuo sisämelu tuntui).
Audi A3 on huomattavasti hiljaisempi ja mielestäni todella toimiva sisältä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja sisämelukin ihan kohtuullisella tasolla. Auton ulkonäkö on mielestäni todella tylsä. Koeajamani auto oli A3 Compact Coupe Business Sport 1.4 TFSI manuaali. Autossa oli sport-alusta ja 17 tuuman vanteet.
3-sarjan on kiva ja miellyttävä ajaa ainakin kuivalla asfaltilla. Autossa on mielestäni selkeät laadukkaat sisätilat. Rengasmelu on hieman liian kova tuon hintaisessa autossa. Koeajamani auto oli BMW 320i sedan Business automaatti Sport-varustetasolla.
Audi A4 ei vastannut kovia odotuksiani. Ainakin 1.8 TFSI moottori tuntui ihmeellisen tukkoiselta ja täristi alakierroksilta kiihdytettäessä automaattivaihteiston ollessa normaaliasennossa (sport-asennossa auto kulki hyvin). Myyjäkin huomautti tästä ominaisuudesta ... kulutuslukemathan on saatava autoista alas keinolla millä hyvänsä. Sisätilat vaikuttivat jotenkin hieman vanhanaikaisilta ja toimivuuskaan ei mielestäni ole esim. uuden A3:n luokkaa. Etu- ja takatilat ovat selkeästi väljemmän tuntuiset kuin BMW 3-sarjassa. Sisämelu ei ollut juurikaan hiljaisempi kuin A3:ssa. Koeajoauto: Audi A4 Avant 1.8 TFSI automaatti.
Audi A6:ta tai BMW 5-sarjaa en ole koeajanut, joten niitä minun on hankala laittaa järjestykseen. Molemmat näyttävät hienoilta autoilta.
1. Audi A 3
2. BMW 3-sarja
3. A6 ja 5-sarja (tasapeli)
Minulle oli yllätys, miten selkeästi Audi A3 oli mielestäni parempi kuin Bemarin 1-sarja. Tosisaalta taas Bemarin 3-sarja tuntui taas huomattavasti paremmalta kuin Audi A4. Mietityttää vaan nuo 3-sarjan Bemarin talviajo-ominaisuudet. Nelivetoisena auton hinta taitaa mennä yli budjettini.
Ennen koeajoja Audi A4 oli selkeä suosikkini.
Nykyaikaisen takavetoisen talviajo-ominaisuuksia ei kannata jännittää. Takavetoisen ajokäytös on mielestäni muutenkin johdonmukaisempi kuin etuvetoisen. Etenemiskyvyssä toki voi pieni ero olla, siis pieni. Käytännössä sillä ei kuitenkaan ainakaan itselleni ole ollut mitään merkitystä, kaupungissa kun asun. Jumiin en ole jäänyt koskaan. BMW:n painojakauma on sen verran hyvä, että syvemmässäkin lumessa eteenpäin mennään. Toki rajansa kaikella, mutta jos pohja ottaa kiinni, niin päättyy se etuvetoisenkin taival.
Johdonmukaisempi voi olla, mutta etenemiskyvyn ero tulee esiin mm. ajoympäristöstä. Ajapa lumisella pikkutiellä toinen etupyörä hiukan syvempään tien oheen pehmeään lumeen, niin siinä on. Ei tule auttamatta pois. Etuvetoinen todennäköisesti tulee, nelivetoinen ihan varmasti. Ei tietenkään pidä ajaa sellaiseen paikkaan, mutta joskus tekevälle sattuu. Työn takia joudun ajamaan kaikenlaisilla kärrypoluilla milloin missäkin oloissa ja kaikkein epävarmin tuntuma on ollut takavetoisella, kun sellaisella ajelin 9 vuotta. Neljä vuotta meni sitten etuvetoisella, kunnes vajaa 10 vuotta sitten siirryin nelivetoisiin. Ei silti ettenkö joskus voisi palata etuvetoiseen.
Zagarat:
Olet siis n. 14 vuotta sitten ajanut viimeksi takavetoisella, joka edusti vuosimalliltaan 90 -luvun alkua. Edustiko se siis mielestäsi nykyaikaista takavetoista?
Eipä silti, kyllähän takavetoinen kiinni jää mainitsemallasi tavalla. Mutta ajapa etuvetoisen toinen takarengas ojaan niin olet samassa tilanteessa.
Niinpä, painojakauma vaikuttaa siihen etenemiseen, ei se että mistä päästä se raapii.
Jos otetaan jokin vanha takapotku isolla valurautakoneella, niin selvää on, että perä on paljon keulaa kevyempi ja eteneminen on tuskaa (kokemusta on).
Mutta kun tänäpäivänä takapotkuja valmistavat vain premium-merkit niin valurautakoneita ei siinä hintaluokassa käytetä ja ainakin Bemun painojakauma on ollut aina esimerkillisen lähellä 50:50. Tälläisen painojakauman omaava takapotku kulkee jo oikein hyvin kelillä kuin kelillä.
Tietenkin jos vertaa perus etuvetoiseen perheautoon, jossa ei ole ajettavuutta mietitty ja keulalla on paljon massaa ja painojakauma noin 60:40 keulan hyväksi, niin toki tuo menee lumessa paremmin. Mutta on myös etuvetoisia autoja, joissa on kevyt pieni moottori edessä ja painojakauma lähes tasan, tällaista ajaessa huomaakin ettei se vetopito ole ikinä kovin kummoinen.
Sehän on selvää että takavetoisella pärjää myös Suomen talvessa kun osaa ennakoida huonoissa paikoissa mutta esim. Startin testissä viime talvena haukkuivat BMW:n liikkeellelähtökykyä kun lunta on hiemankin enemmän olikohan silloin koeajossa uusi 328 BMW. Huonoihin olosuhteisiin nelliveto on yliveto ja sellaisiahan löytyy myös BMW:ltä.
Autoilija: "Startin testissä viime talvena haukkuivat BMW:n liikkeellelähtökykyä kun lunta on hiemankin enemmän olikohan silloin koeajossa uusi 328 BMW."
Onhan noita auto-ohjelmia, mutta Start on kyllä väsyneimmästä päästä eikä kelpaa missään olosuhteissa referoitavaksi - edes tälle palstalle.
jarsaman:
Vastauksista jo näitkin, ettei tämä ole yksikäsitteinen asia.
Ennen kuin jatketaan uskonsotaa, oletko miettinyt mikä sinua takavetoisen talviajossa epäilyttää?
Ehkä tästä voisi kiteyttää että kyllä bimmerin liikkellelähtökyky on paljon etuvetoista huonompi, sitä ei mitkään vakuuttelut muuksi muuta. Minusta startin antamat kommentit osuvat aivan nappiin, pitää ohjelmasta tai ei.
Eri asia sitten on mitä muuta huonoa takavetoisuus tuo? Huonompi liikkeellelähtöhän varoittaa liukkaasta aiemmin, käytös on muuten loogista jne.
Valinta on tehty jo ajat sitten.
Toinen bemari ajossa ja näiden välissä mese.
Audi ei tule eikä tulisi kysymykseen kun ei vaan kiinosta.
Bugracer:
Aivan. Kyse onkin siitä, onko tämä kysyjälle ongelma vai ei.