Audi vs BMW, gallup kumman ottaisit

101 kommenttia
124»
  • 740 GLE:

    Ennen kuin jatketaan uskonsotaa, oletko miettinyt mikä sinua takavetoisen talviajossa epäilyttää?




    Aika fiksu kysymys.



    Tuli tosiaan ajeltua viime talvena aika paljon appiukon 940 farkku-Volvoa, kun oman auton kuljetuskapasiteetti ei riittänyt asunnonremppatarvikkeiden kuljetukseen. Ihan hyvin sekin talvella kulki. Tuskin uusi 3-sarjan Bemari ainakaan huonommin liikkuu.









      
  • Olet siis n. 14 vuotta sitten ajanut viimeksi takavetoisella, joka edusti vuosimalliltaan 90 -luvun alkua. Edustiko se siis mielestäsi nykyaikaista takavetoista?




    Tuorein takavetoiseni oli vm. 1989 ja painonjakautuma n. 55-45 eikä ajonvakautuksia ollut keksittykään. Sellaisen tein itse pitämällä talvisin noin 25 kiloa betonilaattoja takakontissa. Vakauttihan se vähän. Myönnän toki, että nykyiset takavetoiset ovat varmaan ihan erilaisia ja ainakin ennen oli myös viheliäisiä etuvetoisiakin. En silti haikaile takavetoisen perään.

    Pihaluiskakin on sellainen, että kevään sohjossa siihen jää jumiin niin etu- kuin takavetoinenkin mutta nelivetoinen ei.

      
  • Miksi Audin käyttämissä automaateissa "manuaalinen" vaihteenvaihto toimii nurinkurisesti? Eli kun kiihdyttää ja vaihtaa isompaa niin vaihdekeppiä pitää työntää eteenpäin. Tämä on aina ollut iso kiinnostuksen pysäyttävä tekijä niinkin laadukkaissa autoissa, kuvien mukaan jopa R8:ssa on tämä ongelma.

      
  • rauti:

    Miksi Audin käyttämissä automaateissa "manuaalinen" vaihteenvaihto toimii nurinkurisesti? Eli kun kiihdyttää ja vaihtaa isompaa niin vaihdekeppiä pitää työntää eteenpäin. Tämä on aina ollut iso kiinnostuksen pysäyttävä tekijä niinkin laadukkaissa autoissa, kuvien mukaan jopa R8:ssa on tämä ongelma.




    Lähes kaikissa merkeissä on tuo sama "ongelma", toisissa sen voi kiertää rattisiivekkeillä.

    Miksi tarvitsee yleensä käytää manuaaliasentoa automaatissa?

      
  • 740 GLE:

    Bugracer:
    Ehkä tästä voisi kiteyttää että kyllä bimmerin liikkellelähtökyky on paljon etuvetoista huonompi, sitä ei mitkään vakuuttelut muuksi muuta.

    Aivan. Kyse onkin siitä, onko tämä kysyjälle ongelma vai ei.




    Juuri näin. Ihan samaan tapaan kuin etuvetoisuuden mukanaan tuomat kompromissit. Ainahan voi ihan itse päättää mitä haluaa ja kumpi on itselle parempi.



    P.S. Onneksi takavetoisten kokemukset eivät perustu talviliukkaalla tehtyyn koeajoon kuormaamattomalla Toyota Hiacella. Siinä vasta liikkeellelähtökilpuri. Taunuskin lähtee tähän verrattuna kuin hauki rannasta.



      
  • 740 / 940 on vanhanaikaisen nokkapainoinen. Sedan on aika tarkalleen yhtä nokkapainoinen kuin S80, lähes 60/40. Kartanoauto on hieman tasapainoisempi, mutta nose heavy sekin on.



    Uudet takavetoiset henkilöautot ovat paljon paremmin tasapainossa, joten lähtötilanne on parempi. Ja siihen lisää sähköinen lukkoperä ja uudet talvirenkaat.



    Mutta lopputulemaa tämä ei silti muuta. Jos takavetoisen vetovoima on 75 % ja etuvetoisen 90 % ja oma tarve on yli 80%, on valinta sillä selvä. Kunhan muistaa, että tekniikasta riippumatta nelivetoisen vetovoima on jotain 200%.



    Tuo siis vetovoimaa. Ajettavuus sitten eri asia.

      
  • Jos vaihtoehtoina vain nuo kaksi, niin ilman pienintäkään haparointia BMW.

      
  • Kumpi merkki herättää tien päällä enemmän negatiivisia tunteita muissa autoilijoissa?



    Itse pitäisi sitä haittana, erittäin pahana. On kivempi ajella kun kanssa autoilijat eivät noteeraa mitenkään poikkeavasti.

      
  • kello68:

    Kumpi merkki herättää tien päällä enemmän negatiivisia tunteita muissa autoilijoissa?

    Itse pitäisi sitä haittana, erittäin pahana. On kivempi ajella kun kanssa autoilijat eivät noteeraa mitenkään poikkeavasti.




    Millä tuota voi mitata? En ainakaan itse erilaista autoa ajaessa huomaa muiden ajamisen muuttuvan sen takia että minulla on erimerkkinen auto eri kerroilla. Tai sitten en vaan osaa tulkita toisten käyttäytymistä.



    Mutta eipä tuollaisen piirteen perusteella kyllä kannata autoaan valita. Enemmin opettelee olemaan piittaamatta toisten provosoinneistaja valitsee itseään miellyttävän auton.



    On liikenteessä toki paljon muutakin puuhaa kuin miettiä 'mitähän tuokin minusta ja minun autosta ajattelee,...'

      
  • Autoilia:

    ...Startin testissä viime talvena haukkuivat BMW:n liikkeellelähtökykyä kun lunta on hiemankin enemmän olikohan silloin koeajossa uusi 328 BMW...




    BMW on ilmeisen tietoisesti tehnyt uusien malliensa ajonhallitajärjestelmän varman päälle, ettei uunoinkaan kuljettaja säikähdä liukkautta. Tästä seuraa täi-tervassa etenemiskyky kun pito on rajallinen. Tämä siis Eco-pro moodissa.



    Taisi Startin testaaja-tahvolta unohtua kääntää ajo-ohjelma pois siitä eco-pro asennosta. Jo seuraava asento olisi sallinut huomattavasti reippaamman etenemiskyvyn.



    Lapsuksena BMW:n taholta huhujen mukaan vakkaria ei voi käyttää kuin eco-pro asennossa, ja koska taas vakkari putoaa pois heti kun luistonesto toimii -> talvella vakkaria joutuu näppäilemään itse koko ajan uudestaan päälle. Toivottavasti tähän on tulossa sellainen ohjelmapäivitys että vakkarin saa päälle moodissa kuin moodissa. Kyllä kuljettajaan on luotettava sen verran, että osaa päätellä milloin on aika käyttää vakkaria ja milloin ei.

      
  • HavisTheMan:

    Lapsuksena BMW:n taholta huhujen mukaan vakkaria ei voi käyttää kuin eco-pro asennossa, ja koska taas vakkari putoaa pois heti kun luistonesto toimii -> talvella vakkaria joutuu näppäilemään itse koko ajan uudestaan päälle.


    Kyllä BMW:n vakkari toimii kaikissa muissa ajomoodeissa, paitsi Sport+:lla, jolloin ajonvakautus on sallivammassa Traction-moodissa (DTC). Valitettavasti vain tuo on Suomessa useimmiten juuri se oikea talviasento, ainakin kaksivetoisista puhuttaessa.



    Talvirengasvalintakin vaikuttaa paljon ajonvakautuksen/luistoneston aktivoitumisherkkyyteen: monilla pohjoismaisilla kitkarenkailla tietokone tulkitsee renkaiden "pehmeyden" luistoksi kuivalla asfaltillakin.



    Toivottavasti tähän on tulossa sellainen ohjelmapäivitys että vakkarin saa päälle moodissa kuin moodissa. Kyllä kuljettajaan on luotettava sen verran, että osaa päätellä milloin on aika käyttää vakkaria ja milloin ei.


    Tästä olen samaa mieltä. Tosin jos ajonvakautus on kytketty kokonaan pois päältä, silloin ei kai vakkaria yleensä käytetä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit