Ylivoimaisin automalli?

42 kommenttia
«1

Mikä mahtaa olla ylivoimaisin automalli ja miltä vuodelta, kun summataan yhteen vertailumenestys, menestyminen laatu/kestävyys/vähävikaisuus ym. vertailuissa, menestyminen kolaritesteissä jne.

  
  • Tuo kohta "jne." saa aikaan sen, että ylivoimaista ei ole. Menestys riippuu käyttäjän tarpeista ja arvostuksista.

      
  • OG 9-5 Saabbi voitti aikanaan 90-luvun lopulla kaikki testit ja vertailut. Ylivoimainen moottoriteknologia turbojen ansiosta, aina vertailujen ripein ja ylivoimaisesti taloudellisin. Ajettavuus arvosteltu kärkeen samalle tasolle E39 Bemujen kanssa. Hiljainen, tilava jne. Sillä ne testivoitot tuli. Eikä tarvii epäillä ettei Saabi olisi pärjännyt törmäystesteissä.

    Tänäpäivänä kun katselee vanhojen autojen vikatilastoja, niin vanha iso Saabi ei ole lainkaa huono omassa "limusiini" luokassa.

      
  • Helppo valinta, aikanaan maailman paras auto luokassaan "tittelin" saanut 5-sarjan BMW E34 (1988-1996).

      
  • Yksi vaihtoehto 2000-luvulta saattaa löytyä esim. näistä linkeistä:



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vertailussa-honda-fr-v-mazda-5-opel-zafira-renault-grand-scenic-toyota-corolla-verso-ja-v



    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288524950217.html?ref=ts-tf-promo3



    http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/euro-ncap-kolaritestit/?x1544657=1988983



    Mutta, onko se silti kaunis, innostava, seksikäs... rohkenen epäillä. Tuleeko vertailuissa menestyvistä autoista väistämättä jollain tavalla tylsiä?



    Mikä tekee autosta sellaisen, että siitä pidetään yli kaiken?

      
  • Toyota Corolla.



    Tuskin sitä olisi myyty 37,5 miljoonaa kpl jos se ei olisi ollut hyvä. :smile:

      
  • Kyllä itsekin liputtaisin 9-5:n perään vuodelta 98 ja tietenkin MB W124, vaikka testimenestyksestä en tiedä.

      
  • Corolla Verso on aika hyvä ehdotus, tuli itsellekin heti mieleen. Ei sekään täydellinen ole. Tavaratila seitsemän hengen käytössä olematon, mallisto aika kapea, ei kunnon automaattia tarjolla. Mutta suuria puutteita siinä ei ollut, ja kun hintakin oli kohtuullinen (uutena huomattavasti edullisempi kuin muut tähän mennessä ehdotetut), niin kyseessä on melko hyvä pakkaus.

      
  • "Helppo valinta, aikanaan maailman paras auto luokassaan "tittelin" saanut 5-sarjan BMW E34 (1988-1996)."



    Oliko kuitenkin ollut e39, edistysaskelhan oli merkittävä juuri e39:n kohdalla kaikilla osa-alueilla, alustaratkaisut ovat poikkeuksellisia vielä 18 vuotta ensiesittelyn jälkeen, seuraajat (e60 ja f10) jopa osittain taantuivat (tehtiin halvemmalla) verrattuna e39.



    Luulisin että Range Rover on lähimpänä täydellista autoa jolla selviää kaikissa tilanteissa. Jos kestävyys on etusijalla Toyota Land Cruiser lienee vahvoilla.

      
  • halko6:

    Oliko kuitenkin ollut e39, edistysaskelhan oli merkittävä juuri e39:n kohdalla kaikilla osa-alueilla, alustaratkaisut ovat poikkeuksellisia vielä 18 vuotta ensiesittelyn jälkeen, seuraajat (e60 ja f10) jopa osittain taantuivat (tehtiin halvemmalla) verrattuna e39.




    Saihan tuo E39 BMW myöskin suitsutusta osakseen, eikä syyttä. Alusta oli teknisesti jo E34:n kohdalla samalla tasolla eli ajettavuus oli erinomainen. Se, että akseliliväli kasvoi E39:ssä auttoi toki lisää ajettavuuden suhteen.



    Edistyksellisen muutoksen sai E39 vuonna 1999 tällöin muuttuivat moottorit, automaattivaihteistot, ja auton elektroniikka monilta osin. Makuasia kumman noista valitsee itse pidän E34 ulkonäöstä enemmän siksi valitsin sen. Hyviähän nuo ovat molemmat. BMW on ajajan auto. Se perinne on se joka sen erottaa parhaiten muista merkeistä. Ohjauksen tunto tiehen on BMW tavaramerkki. Ohjauksen tunnottomuus on monen merkin kirous joka pilaa hyviäkin autoja juuri siksi.

      
  • Minulla on BMW E39 ja pidän sitä aika kuninkaana automaailmassa. Ulkonäössä ei valittamista, hyvät koneet, ajettavuus, viimeistely, mukavuus ja tietenkin se uskomaton hiljaisuus. Se on minulle se paras Bemari, sillä jotenkaan ei seuraavan sukupolven E60 sytyttänyt. 3-sarja on varmasti oikein passeli, mutta 5:n jälkeen tuntuu rääpäleeltä.



    Mutta ketjun aloittaja halusi ylivoimaisen auton perustuen testi menestykseen. BMW E39 hävisi aina testit 9-5 Saabille, joka nostettiin ykköspaikalle niin TM:n vertailuissa kuin monessa ulkomaisessakin testissä, mukaan lukien tietenkin talvitestit joissa ruotsin rauta oli entistä vakuuttavampi. Saabi on testatusti turvallisempi, vähävikaisempi, parempi ruostesuojaus.

      
  • no-kia:



    Täällä on kumarreltu Ruotsin suuntaan aivan turhaan. Ja silloin, kun Saabeja tehtiin Uudessakaupungissa kumartelu oli huipussaan autolehtien toimittajien kesken. Se, että joku on vaikuttunut Saabeista lähtemättömästi on jokaisen oma asia. Itse en näe Saabissa mitään mitä kaipaisin, yksi oli aikoinaan vuoden ja se riitti hyvin. Omasta mielestäni mikään Saab ei vedä vertoja miltään osiltaan BMW:lle. Jo pelkästään Saabin sisätilat saa puistatuksen tunteen aikaan. Kuka pitää mistäkin mitäs noista kiistelemään, autojahan nämä vain ovat. Oma BMW tehoineen saa hymyn kasvoille joka kerta, kuin hieman liikauttaa riittää hyvin minulle. Ja se mitä mieltä muut ovat, ei isommin edes kiinnosta.

      
  • Mikään bemari ole! Tuollainen marginaali valmistaja joka tekee muutaman auton vuodessa ja nekin lähinnä räpellyksiä.



    Tähän ei ole olemassa kuin yksi vaihtoehto: Toyota Corolla



    Kannattaisi eurooppalaiseten jättää se autonvalmistus sellaisille jotka sen osaa. Sama kun vertaisi jotain Lidin SilverCrestin elektroniikka ja Sonya,Pioneeria tmv.

      
  • Heh, Lidl on eurooppalainen elektroniikan valmistaja. Hienosti vedät.



    Sony, Pioneer ja pari muutakin japanilaista elektroniikkavalmistajaa ovat muuten erittäin heikossa jamassa. Kovin monet muut kuluttajat eivät ilmeisesti ole aivan yhtä haltioissaan tuosta japanilaisuudesta.

      
  • Ehdotan myös ylivoimaisuudessaan Toyota Corollaa (siis jos katsotaan auton hinta/laatu-suhdetta ja myyntimääri&#228:wink:. 60-luvulta alkanut ja jatkunut suosio on taatusti hyvän työn tulosta.



    Mutta kieltämättä nuo esitetyt 5-sarjan Bemarit ovat kyllä suitsutuksensa ansainneet hyvän suunnittelun ja ominaisuuksiensa ansiosta. Eräänlaisen ikonin nostaisin myös esille - nimittäin Mersun S-sarja on aina ollut edellä kävijä automaailmassa. Jonkinlaisia ruusuja jakaisin myös Volvolle sen turvallisuusajattelusta, Toyotalle hybridivallankumoksesta ja tuotantotehokkuudesta ja Alfa Romeolle aina niin tyylikkäästä muotoilusta. Niin ja Ferrari on se ainoa oikea urheiluauto!

      
  • Missä väitin Lidliä valmistajaksi? Otin vaan sen siihen mukaan, että tiedetään mistä puhun.



    Voi olla myös niin, että kaikki ei ole ihan yhtä innoissan volkkareista kuin sinä.

      
  • Ryne:

    Missä väitin Lidliä valmistajaksi? Otin vaan sen siihen mukaan, että tiedetään mistä puhun.

    Voi olla myös niin, että kaikki ei ole ihan yhtä innoissan volkkareista kuin sinä.




    Sama kuin vertaa... kannattaisi eurooppalaisten jäättää valmistus...



    Voi olla myös niin, että harvalla tarvitsee olla haukkumassa koko ajan naapurien autoja.



      
  • Nykypäivänä erot eivät kovin suuria ole. T-Ford, Kupla ja vaikka Mini voisivat olla jotain sellaista, jotka ovat eronneet tuntuvasti massasta.

      
  • A Tapio:

    Ehdotan myös ylivoimaisuudessaan Toyota Corollaa (siis jos katsotaan auton hinta/laatu-suhdetta ja myyntimääri&#228:wink:.


    Tuolla logiikallahan voisi väittä sen olevan T-FORD taikka kupla saati vw golf...



    Aloittaja otti testimenestyksen mukaan ja onko corolla voittanut juurikaan testejä epäilen.

    Jo aikaisemmin mainittu Saab 9-5 on aikalailla näin pohjolan perspektiivistä katsoen paras.



    EDIT. jäi kirjoitus kesken hetkeksi(n.20min ) ja NHB ehti jo mainita osan merkeistäni.

      
  • Ryne:

    Mikään bemari ole! Tuollainen marginaali valmistaja joka tekee muutaman auton vuodessa ja nekin lähinnä räpellyksiä.

    Tähän ei ole olemassa kuin yksi vaihtoehto: Toyota Corolla

    Kannattaisi eurooppalaiseten jättää se autonvalmistus sellaisille jotka sen osaa. Sama kun vertaisi jotain Lidin SilverCrestin elektroniikka ja Sonya,Pioneeria tmv.




    Niin se vain sinun mielimerkkisi tekee yhteistyötä tuon räpeltävän merkin kanssa.



    Tuosta silvercrest merkistä, niin mistäs tietää, jos onkin tulevaisuudessa kovakin, jos muitelet aikaa jolloin naurettiin Gold Star merkille joka tänäpäivänä on ihan arvostettu LG.

      
  • Yhdellä minun ruotsalaisella kollegalla on 9-5 Aero, vuosimalli on kai 2001. Pellit on puhkiruostunut joka kantilta. Kuulemma tietyssä vuosimallissa oli pohjamaalin kanssa ongelmia. Päällemaalaus auttoi 10kk.

      
  • Onko t-ford tai golf vähävikaisten ja laadukkaiden listalla kärjessä? Myös kolari turvallisudessa kupla ja t-ford pärjäisivät ehkä heikosti. Nämähän oli aloituksessa myös speksattu.



    Näissä kaikissa vertailuissa corolla on keulapäässä,nuo muut taas ei. Eli siitä löytyy ihan oikestikin laatua eikä pelkästään TM:n ja TL:n kovasti mainostamaa laaduntuntua.



    Lempimerkkini on joku ihan muu kuin toyota.. Ei sellais´ta varmaan edes ole.



    Tämä olisi paras:



    -Alfan muotoilu

    -Volvon penkit

    -koottu japanissa ja japanilaiset

    -bensa/hybrid tekniikka (mieluiten 2,5 tai isompi bensakone)

    -denson sähköosat

    -ei väylä ohjattuja sähkölaitteita

    -4-veto

      
  • En ryhdy arvostelemaan Rynen autovalintoja mitenkään, mutta pitää kuitenkin muistuttaa tästä asiasta.



    BMW toimittaa 1,6 ja 2,0-litraisia dieselmoottoreita Euroopassa valmistettaviin Toyota-malleihin vuodesta 2014 alkaen. Moottorit asennetaan Euroopan markkinoilla myytäviin Toyota-malleihin.



    Jorma L:

    Yhdellä minun ruotsalaisella kollegalla on 9-5 Aero, vuosimalli on kai 2001. Pellit on puhkiruostunut joka kantilta. Kuulemma tietyssä vuosimallissa oli pohjamaalin kanssa ongelmia. Päällemaalaus auttoi 10kk.




    Tuo on yleinen vitsaus noissa Saabeissa, mutta Toyotaan on tuossa ajassa tehty uusiksi pohja, helmat ja lokasuojan kaaret ainakin kertaalleen.

      
  • Ryne:


    -Alfan muotoilu
    -Volvon penkit
    -koottu japanissa ja japanilaiset
    -bensa/hybrid tekniikka (mieluiten 2,5 tai isompi bensakone)
    -denson sähköosat
    -ei väylä ohjattuja sähkölaitteita
    -4-veto




    Miten olisi Lexus RX 450h johon vaihdetaan penkit Volvosta?



      
  • "Tuo on yleinen vitsaus noissa Saabeissa, mutta Toyotaan on tuossa ajassa tehty uusiksi pohja, helmat ja lokasuojan kaaret ainakin kertaalleen."



    Täyttä puppua. Puhkiruosteisia 90-luvun Toyotia ei ole paljoa - ja uudempia tuskin lainkaan. Kiitos sinkkikorin ja galvanointien. Pakoputketkin on suurimmassa osassa ruostumatonta terästä. Enkä usko, että Saabitkaan mitenkään pahempia on ruostumaan. Uudemmista autoista ainoastaan Mazdat ja Fordit näyttävät kukkivan melko tuoreina. Toki yllättävän usein myös Volkkareissa näkyy ruostetta vaikka on kohtuullisen hyvin suojattu...



    p.s. itsellä ollut Toyotia vm. 1973-2012 haarukasta ja 70-luvun lopun mallit olivat huonoja pelleiltään. 70-luvun alun ja 80-luvun mallit ihan hyviä vrt. muut merkit. Ja 90-luvulta alkaen olleet kaikki ruosteettomia vaikka ollut joukossa yli 10v ikäisiä ja 300tkm ajettujakin.

      
  • Nonniin, on päästy asiaan :smile:



    Jos nyt saa äänen antaa niin itse ne menisivät Bemun E39 auton "hyvyyden" takia tai corollalle jolla on myös kovat meriitit, vaikkakin eri syystä.



    Vielä nostaisin mukaan täällä hyljeksityn VW Golfin sen vuoksi, että auto on aidosti suosittu malli myös rapakon toisella puolella ja huomattavasti esim Corollaa edistyksellisempi kautta aikojen. Mallistosta löytyy myös eri gti mallit, cabriot tms.

      
  • Autojen myyntimäärät ovat yksi varteenotettava tekijä ylivoimaista mallia määritettäessä. Tosin näitä malleja on myyty silloin useita vuosia, joitakin vuosikymmeniä ja kaikkia ominaisuuksia mitä tänä päivänä autolta vaaditaan ei vanhemmissa autoissa ole ollut.



    Tässä parhaat myyntimäärät maailmanlaajuisesti:



    1. Corolla (1966-) 37,5 miljoonaa

    2. F-Series (1948-) 35 miljoonaa

    3. Golf (1974-) 27,5 miljoonaa

    4. Beetle (1933-) 23,5 miljoonaa

    5. Escort (1968-2000) 20 miljoonaa

    6. Civic (1972-) 18,5 mijoonaa

    7. Accord (1976-) 17,5 miljoonaa

    8. Model T (1908-1927) 16,5 mijoonaa

    9. Passat (1973-) 15,5 miljoonaa

    10. Chevy Impala (1958-) 15 miljoonaa

      
  • Ryne:



    Tämä olisi paras:

    -Alfan muotoilu
    -Volvon penkit
    -koottu japanissa ja japanilaiset
    -bensa/hybrid tekniikka (mieluiten 2,5 tai isompi bensakone)
    -denson sähköosat
    -ei väylä ohjattuja sähkölaitteita
    -4-veto




    Tähän vielä Bemarin ergonominen ja tyylikäs kojetaulu,sekä ajettavuus niin täydellinen auto on aika lähellä. :smile:

      
  • Bugracer:



    Vielä nostaisin mukaan täällä hyljeksityn VW Golfin sen vuoksi, että auto on aidosti suosittu malli myös rapakon toisella puolella ja huomattavasti esim Corollaa edistyksellisempi kautta aikojen. Mallistosta löytyy myös eri gti mallit, cabriot tms.




    Mietipä muutamaa sukupolvea taaksepäin, vertaa perus-Corollaa perus-Golfiin, niin taitaa se edistyksellisyys kääntyä toiseen suuntaan, Esim. kat-kauden alussa Corolla 1,3 EFi 12V 82hv, Golf II (liikkuva työkalupakki) 1,3 ykspistepaska 55hv...





    -edit- molemmat omistettu kultaisella 90-luvulla, Corollassa hyvät puolet jäivätkin kyllä tuohon moottorin suorituskyky-kulutus-suhteeseen ja viattomuuteen, Golfissa parasta oli yllättävän hyvät tilat kokoisekseen, mikäli vain takaovet olisi saanut auki aina...

    :smile:

      
  • "Saihan tuo E39 BMW myöskin suitsutusta osakseen, eikä syyttä. Alusta oli teknisesti jo E34:n kohdalla samalla tasolla eli ajettavuus oli erinomainen. Se, että akseliliväli kasvoi E39:ssä auttoi toki lisää ajettavuuden suhteen."



    Mielestäni e39 oli alustaratkaisultaan erilainen, pyöräntuenta muuttui ja materiaali oli pelkästään alumiinia. Samalla esiteltiin erikoiskeveät aluvanteet vakioksi, josta kait myöhemmin luovuttiin.



    e39 ei kuitenkaan pärjää tässä kisassa, koska sitä ei saanut nelivetona, eikä maavaraakaan ole tarpeeksi. Lexus RX450H voisi olla hyvä, ajettavuus ml. ohjaus ei taida kestää kriittistä tarkastelua ja auton nelivetoteknikkaa on enemmänkin auttava kuin todellinen neliveto. Saa korjata jos olen väärässä.

      
  • Testimenestys ei mielestäni ole ensimmäinen ylivoimaisuuden kriteeri. Jos esim. Saab on niin hyvä kuin suitsutetaan, miksi firma on konkassa? Täytyy kai tuote saada myydyksikin?



    Minä kallistun luotettavuus-hinta -akselille. Jos pystyisvät tekemään Lexus-laatua Ladan hinnalla, siinä voisi olla hyvä ykköskadidaatti...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit