Volvo V40

51 kommenttia
2»
  • NHB:

    slowgear:

    Tässä lienee Herbertin näkemys onnistuneesta automuotoilusta.


    On tuossa ainakin esimerkki totaalisesti epäonnistuneesta kuvan koon valinnasta.




    Ainakin Firefoxilla näkee kuvan paremmin, kun klikkaa kuvan päällä oikeata näppäintä ja valikosta "näytä kuva".



      
  • http://www.iltasanomat.fi/autot/tassa-on-uusi-volvo-v40/art-1288451783796.html#comments-anchor



    Tuo jalankulkijan turvatyyny on tosiaan maailman ensimmäinen ja City Safety toimii nyt 50 km/h nopeudesta. Tehokkain kone on 254 hv bensaturbo.



    Iltasanomien arvosana-äänestyksessä tykätään V40:n muotoilusta. Muutama tietysti periaatteen vuoksi haukkuu tuollakin Volvoa ja antaa huonon arvosanan. Arvosanojen 8-10 jakauma tällä hetkellä n. 2000 äänen joukossa on:

    8: 21 %

    9: 33 %

    10: 24 %



    Itse antaisin tuolle myöskin omassa luokassaan kiitettävän arvosanan 9.

      
  • http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-volvo-v40-fakta-och-bilder-36856



    Tuolla on kerrottu moottoripaletti. Tuon mukaan tehokkaimmat bensakoneet olisi 5-sylinterisiä. Onkohan tuo ihan oikein? Oikein hyvä tosin minusta, jos noin on.

      
  • Myös Autocar raportoi tehokkaimman koneen olevan turboviitonen. Eli kyllä noissa perää lienee. Vaikuttaa uudelta konstruktiolta tuo parilitrainen 5-sylinterinen. 2,5 litraistakin lienee ehostettu melkoisesti.



    Ihan positiivinen uutinen mielestäni. Volvo on kyllä ilmoittanut siirtyvänsä kokonaan nelisylinterisiin, joten tämä lienee joku väliajan ratkaisu. Voisin kuvitella, että nähdään isommissakin malleissa. S80 ainakin kaipaa tuontehoista konetta. Tehoero T4:jän ja T6:den välillä on ihan järjetön, 124 hevosvoimaa. Siihen mahtuisi parikin konetta väliin.

      
  • simppa: "Ihan positiivinen uutinen mielestäni. Volvo on kyllä ilmoittanut siirtyvänsä kokonaan nelisylinterisiin, joten tämä lienee joku väliajan ratkaisu. Voisin kuvitella, että nähdään isommissakin malleissa. S80 ainakin kaipaa tuontehoista konetta. Tehoero T4:jän ja T6:den välillä on ihan järjetön, 124 hevosvoimaa. Siihen mahtuisi parikin konetta väliin."



    Tuohon tosiaan mahtuisi koneita väliin, mutta Volvoltahan on parin vuoden sisällä tulossa oma nelisylinterinen VEA-moottorisarja. Tästä riittää varmasti myllyjä myös tuohon väliin. Ensimmäinen VEA-moottori esiteltiin XC60hybridin keulalla Detroitin näyttelyssä. Tähän Simppa tosin jo viitannee.

      
  • Tuohon konesarjaan viittasin, kuten arvasitkin.



    Korjaan sanomiasiani kuitenkin sen verran, että tuo uusi moottorisarja tulee käsittääkseni sisältämään myös 3-sylinterisiä 1,5 litraisia. Kuulostaa siis samanlaiselta ratkaisulta kuin bemarillakin. BMW vaan sisällyttää ne rivikuutosetkin moottoriperheeseen.

      

  • Maavara 111mm. :neutral:



    On kyllä silti makee peli ja kiinnostaa kovasti.

      
  • Näin toimii V40:n jalankulkijaturvatyyny, jonka Volvo toi ensimmäisenä tuotantomalliin:

    https://www.youtube.com/watch?v=9yC-vxCP2dM

      
  • On aina ollut hyvä että nämä autoista vähiten kiinnostuneet, autoilusta vähiten tietävät ja huonoiten keskittyvät saavat autoihinsa näitä varusteita vähentämään kohteltamisensa seurauksia!



    Paljonko maksaa uudet kun laukeaa vahingossa tai miksei vaikka syystäkin? Eli paljonko pitää itse tai vakuutusyhtiön maksaa? Miten pakkanen vaikuttaa? Noh, ei kyllä oikeasti kiinnosta. Hyvä jos joku pitää nota tarpeellisina, omapahan on asiansa ja hyvä vaan jos ovat tyytyväisiä omalla tahollaan.

      
  • Jos et Putput tiennyt, niin Euro Ncap testin jalankulkijaturvallisuutta koskevat vaatimukset kiristyivät vuoden 2012 alussa. Viiden tähden taso edellyttää että myös jalankulkijaturvallisuuden osiosta on saavutettava 60 % maksimipisteistä.



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/yha-useammat-uudet-autot-kolariturvallisuuden-huipputasoa



    Euro NCAP | Pedestrian safety:

    https://www.youtube.com/watch?v=YBJS_tKvAeU&feature=player_embedded#!



    Vahinko ei tule kello kaulassa ja yhtä hyvin se koheltaja voi olla jalankulkijakin, joka varmaan mieluummin iskee päänsä turvatyynyyn kuin tuulilasiin. Vuoden, parin päästä tuo jalankulkijaturvatyyny on kaikissa autoissa, koska kukaan autonvalmistaja tuskin haluaa automallilleen muuta kuin 5 tähden tuloksen. En myöskään oikein usko, että useimmat autoilusta eniten kiinnostuneetkaan väheksyisivät autojen kaikinpuolisen turvallisuuden parantumista.

      
  • Putput:

    On aina ollut hyvä että nämä autoista vähiten kiinnostuneet, autoilusta vähiten tietävät ja huonoiten keskittyvät saavat autoihinsa näitä varusteita vähentämään kohteltamisensa seurauksia!




    Putput on aika shamaani. Ei siinä mitään että tietää autoista enemmän kuin muut, uskoo BMW'n absoluuttiseen ylivoimaisuuteen tai ei ole väärässä trendien ennustamisessa (kuten downsizing).



    Mutta se että tietää miten paljon muut palstalaiset ovat kiinnostuneita autoista, tietäviä tai miten siihen keskittyvät, on jo aidon gurun merkki. Hallelujah! :grin:

      
  • Bugracer:

    Putput:
    On aina ollut hyvä että nämä autoista vähiten kiinnostuneet, autoilusta vähiten tietävät ja huonoiten keskittyvät saavat autoihinsa näitä varusteita vähentämään kohteltamisensa seurauksia!


    Putput on aika shamaani. Ei siinä mitään että tietää autoista enemmän kuin muut, uskoo BMW'n absoluuttiseen ylivoimaisuuteen tai ei ole väärässä trendien ennustamisessa (kuten downsizing).

    Mutta se että tietää miten paljon muut palstalaiset ovat kiinnostuneita autoista, tietäviä tai miten siihen keskittyvät, on jo aidon gurun merkki. Hallelujah! :grin:




    Ei voi muuta kuin olla samaa mieltä,mutta sillä lisäyksellä,että minun mielestä hän on suuri oraakkeli...



    Ilmeisesti autoista eniten kiinnostuneet pitävät max chevrolet corvairin tasoista turvavarustuksella oleva autoa parhaana?

      
  • Volvolla suunnitellaan V40 rinnalle kaatumaasturiversiota XC40.



    >> Volvo XC40 <<

      
  • Jos tämä on edistystä, niin tuollainen 40-sarjalainen varmaan kääntyy entisiä taksikokoisia autoja reilusti ketterämmin? Perhekäytössä odotan mukavia takatiloja sekä lapsille, jotka haluavat nähdä ulos että pitkäselkäisille aikuisille. Farmarimallissa lienee merkittävästi vanhaa sedania suurempi tavaratila? Jo neljän hengen perheen lomakamppeiden ja lasten vaippapaalien ym. tarvikkeiden päälle varalta paiskattu häkkisänky täytti sedanin tavaratilan kantta myöden, mutta työkavereilta olen kuullut farmariautojen olevan käytännöllisiä, kun niissä on sitä tilaa.



    Vanhoissa malleissa meni joskus jopa varttitunti aikaa hukkaan purkamisessa ennen viottuneeseen osaan käsiksipääsyä. Jotkut komponentit olivat ennen myös vaikeahkoja avata korjattavaksi ja puhdistettavaksi, joten nyt lienee kestävänkin auton lopulta väistämättä vioittuvien osien korjattavuutta parannettu?



    Toistuvia huoltotoimenpiteitä ajatellen ei vanhaan malliin vaihda nokkahihnaakaan puoleen tuntiin millään, en minä ainakaan. Ja hihna + kiristin maksavat 50 €, joten myös ylläpidettävyyteen lienee kiinnitetty eritystiä huomiota käyttökustannusten laskemiseksi?



    Kardaanista on toivottavasti hardynivel eliminoitu, ettei lähes joka ainoa vuosikymmen joudu sitäkin vaihtamaan?



    Luonnollisesti vuonna 2037 yli 400.000 km ajettuna tuollainen menee tehtaan spekseissä olevalla ruiskulla edelleen sinä vuonna käytössä olevan vähäpäästöisen moottorin päästörajoihin katsastuksessa, kun tänään 25-vuotiaskin pystyy vastaavaan?

      
  • Kääntyvyys tuskin on parempi, mutta ainakin kyseistä autoa voi katsella ilman oksennusrefleksiä! Siinä edistys ulkopuolelta! Myös turvallisuus on merkittävästi parempi paitsi vahvempien teräsosien ja turvatyynyjen ansiosta, myös siksi ettei käden liu-uttaminen auton korin kulmissa enää aiheuta käsiin viiltohaavoja. Tavaratila on pienempi, mutta lienee kohtuullinen vaatimus arvioida tilan riittävyys ennen ostopäätöstä. Lisäksi kulutus on merkittävästi pienempi kun vastatuuli ei enää tuplaa kulutusta! Huoltaminen on vaikeampaa varmasti, mutta kehitystä on tapahtunut huolto-organisaation laajennuttua lähes kaikkialle. Näin ei tarvitse tuhlata arvokasta rajallista elinaikaansa niinkin tyhmään asiaan kuin auton omatoimiseen huoltamiseen. Miksi säästää rahaa kun ei sitä mukaansa täältä saa kuitenkaan? Jos talous ei muutoin kestä huollattamista muualla on jo lähtökohtaisesti tullut valittua liian kallis auto. Tai ei ole edellytyksiä auton omistamiseen lainkaan. Ja sehän ei ole auton vika. Korjattavuuskin on kehittynyt ja nykyään sitä kutsutaan osien vaihtamiseksi. Nopeaa ja helppoa! Tuo kardaanin nivelen ja koko hökötyksen välttäminen tosiaan on loistava esimerkki edistyksestä! Siinä olet oikeillla jäljillä!



    Kulutus jopa paranee auton ollessa 25-vuotias kun se on nolla grammaa per kilometri! Koska silloin auto on jo paalattu paremman tieltä pois. Eli lopputulos lienee se, että 740 GLE jo odottaa makuupussissa lähimmän maahantuojan ovella liikkeen aukeamista, jotta pääsisi ensimmäisten joukossa tekemään kaupat tyylikkäästä ja nykyaikaisesta Volvosta... Onnea jo etukäteen! Kerro sitten miltä ero jäykkään taka-akseliin ja kehittyneeseen suorituskykyiseen vanhaan neloskoneeseen tuntuu :wink:

      
  • Nyt lähtee V40 topikki lapasesta, mutta menköön!



    EDIT: Turvallisuus on parantunut joka sukupolvessa ja nyt lopulta kulutuskin.



    Muusta olen eri mielta nuoren autoilijan kanssa.



    Jatkot kaytettyjen autojen puolelle jos tarpeen

      
  • Kyllä seitenneliskanttinen tiloistaan huolimatta oksennusrefleksin aktivoi, onhan kyseessä uskomattoman ruma auto, huh huh sentään! Oma S80:seni muuten on vienyt noin kymmenen litraa sadalla, koska ajo on ollut hyvin maantiepainotteista. Kaupungissa menee helposti 14-15 litraa, mutta ainakin auto antaa kulutukselleen vastinetta kaasupoljinta painaessa, mitä seitenneliskanttinen ei todellakaan tee. Mm. rekkaa ohittaessa kuolee vanhuuteen! Tai siihen, että ajaa nokkakolarin vastaantulijan kanssa kun ei ehdi ajoissa ohi...



    Uusia temppuja ei tosiaan tarvi opetella. Tuollaiselle asenteelle on kyllä muitakin nimityksiä: Muutosvastarinta, menneessä eläminen, taantumuksellisuus, uppiniskaisuus valitse itse! Taas tunnut sotkevan tuon huoltojen hinnan tähän! Miten se liittyy nopeuteen ja helppouteen??? Kuten sanottu, jos auton ostaa tulee kuluihin varautua. Itse olen autoni aina merkkihuollossa huollattanut, ei se nyt niin kallista ole!



    Tuon teidän autojen romuttamisen minä ainakin ehdottomasti aloittaisin tuosta seitenneliskanttisesta. Klassikkoa ei siitä tule kyllä koskaan! Ainakaan minun silmissäni. Eivätkä näin ajattele edes kovin monet volvofanitkaan. Ainakaan vrcf.fi sivustolla. Vaikka katsastusmies muuten ihmettelisi pieniä päästöjä IKÄISEKSEEN se ei silti tarkoita etteivätkö ne olisi arviolta noin 597.5 kertaiset uusiin autoihin verrattuna. Vai tosissasiko väität, että autosi päästöt ovat pienet uusiinkin autoihin verratessa???



    Mikäs moottori tuon vaimosi s80:ssa sitten on? Laiskin 140 heppanen viitoskone automaattilaatikolla? Silti kyllä jätättää seittenneliskanttisen se on varma. Tai no ehkä yksi puola on viallinen ja käy neljällä... Muuten tarinasi ei ole uskottava, eikä vaimosi kyllä tarvitse seiteneliskanttisen poikkeuksellisen rumia takavaloja katsella. Oma T6:lla varustettu autoni jättää tuon kuin seisomaan ja erityisen tärkeä käytännön kulkupuoli on erinomainen! Ero seittenneliskanttiseen on jossain uskomattoman ja käsittämättömän välissä ja kulutus vain hieman suurempi.



    Loppuhuomautuksena vielä, että volvon henkilöautot eivät koskaan ennen ole näyttäneet näin hyviltä! Jos vieläkin tekisivät kulmikkaita takavetokoppeja olisi Volvo jo haudattu ajat sitten... Siitäkin huolimatta että 740 GLE olisi seitsemännessä taivaassa! Ja ennen kuin kysyt niin kyllä! Olen ajanut vanhalla seitenneliskanttisella 20tkm sellainen kun oli ensimmäinen autoni. Mitään en siinä kaipaa, vaikka aikanaan ajoikin ensiauton virkaa kunnialla, mitä nyt bensaa meni ihan helvetisti kulkupuoleen verrattuna...

      
  • Putput:


    Paljonko maksaa uudet kun laukeaa vahingossa tai miksei vaikka syystäkin? Eli paljonko pitää itse tai vakuutusyhtiön maksaa? Miten pakkanen vaikuttaa? Noh, ei kyllä oikeasti kiinnosta. Hyvä jos joku pitää nota tarpeellisina, omapahan on asiansa ja hyvä vaan jos ovat tyytyväisiä omalla tahollaan.




    Aika vähän kaikki kaupunkiliikenteen turvallisuutta lisäävät järjestelmät maksavat verrattuna loukkaantuneisiin jalankulkijoihin tai törmäysvaurioihin, mistä syystä monessa maassa vakuutusyhtiöt suosivatkin autoja joissa on city-safetyn ja jalankulkijaturvallisuutta lisäävän turvatyynyn / konepellin kaltaisia turvallisuusvarusteita.



    ...



    Tietenkään näillä järjestelmillä Volvossa tai Mersussa ei tee mitään, ne muuttuvat tarpeellisksi vasta kun ne tulevat BMW:hen. :flower:



    ...



    Jalankulkijoiden viimeaikaisten kuolleisuustilastojen perusteella ne kyllä kannattaisikin ensin asentaa Audeihin ja Bemareihin. :no_mouth:

      
  • Uuden V40 ostajakandidaattia ei varmaan kiinnosta väittely täysin eri koko- ja ikäluokan muinaisjäänteistä, joten siirsin ne käytettyjen autojen "Paluu tulevaisuuteen" threadiin.



    Anteeksi off-topic, joka ainakin minun osaltani päättyy tähän.

      
  • Viime viikolla kävin ajamassa Volvoa, kun maahantuojan AWD-kiertue oli paikkakunnalla ja tiet monin paikoin sopivasti liukkaina pienen lumisateen tehostaessa risteysten ja kiihdytyskaistojen kiillottumista. Koeajomalliksi valikoitui Volvon pienin nelivetomalli V40 Cross Country T5 AWD, jonka olemassaolo oli mennyt multa ennen koeajoa kokonaan ohi. V40 on jo mallina kohta vuoden ikäinen, mutta en ole sitä koskaan ajanut. Cross Country -versio on taas juuri tullut markkinoille. Jos oikein ymmärsin Cross Country -mallien tärkeimpänä erona tavalliseen V40:een on 40mm korotettu jousitus sekä suuremmat pyörät. Loput erot ovat ilmeisesti lähinnä kosmeettisia.



    Autohan on oikeasti pieni, alle 4,4 metriä pitkä, siis hiukan pienempi kuin esimerkiksi ekana mieleen tuleva mahdollinen kilpailija, BMW X1. Suuri ero X1-mallistoon tulee siinä, että kun BMW:llä nelivedon saa X1:n tapauksessa kahden bensakoneen ja kolmen dieselkoneen yhteyteen Volvolla T5 AWD on ainoa nelivetoinen V40-malli. Tältä osin hiukan ihmettelen Volvon valintaa, vaikka onhan muillakin merkeillä jo monia katumaasturin näköisiä malleja tarjolla vain etuvedolla. Ehkä neliveto ei sitten vain oikeasti kiinnosta ihmisiä tarpeeksi näin pienissä autoissa? Itse luulisin että Suomessa monelle ostajalle riittäisi hyvin T4/D4-mallien 130-132 kW tehokin nelivetoisena.



    image



    Tehon puolestahan T5 on lähes tasoissa X1 xDrive 28i:n kanssa jossa on 180 kW / 245 hv. Speksatussa kiihtyvyydessä ei ole myöskään isoa eroa, 6,3 sekuntia Volvolle ja 6,5 sekuntia X1:lle automaattina. Tätä kyseessä olevaa Volvoahan ei saakaan kuin automattina. Luvatussa kulutuksessa / päästöissä Volvo jää kuitenkin X1:lle yllättävänkin paljon. Volvon lupaama kaupunkikulutus on 11,6 litraa/100 km mitä ei voi pitää modernin pikkuauton arvoksi kovinkaan hyvänä. X1:lle vastaava lukema on 9,1-9,3 l/100 km.



    Mustavalkoinen kaksivärinahkasisusta oli kieltämättä upean näköinen heti kun oven aukaisi. Samalla huomasi kokonaan värinäytöllä toteutetussa mittaristossa pyörivät animaatiot ja etuoven lyhyyden. Jälkimmäinen on toki kätevää ahtaassa paikassa, mutta oviaukko jää vastaavasti hyvin lyhyeksi jos istuinta pitää kovin takana. Parhaiten tämän huomaa istuessa siitä, että mulla vain 180 cm pitkänä kyynärpää haki tukea B-pilarin kohdalta, missä ei tietenkään ollut minkäänlaista kyynärnojaa. Istuin oli sähkösäätöinen, mutta en saanut ajoasentoa bemarityyliseksi eli istuimen takareunaa ei saanut tarpeeksi alas suhteessa etureunaan. Alimmassa asennossa istuimen asento oli niukasti siedettävä, vähänkään nostaessa tuntui että istuin yrittää kipata minut jalkatilaan.



    image



    Auto oli parhaalla Summum-varustetasolla. Tykkään Volvon nykyisestä selkeästi ja pelkistetystä sisustustyylistä paljon. Tässä autossa ei ollut jalopuita vaan somisteena oli kiiltävää valkoista muovia, jossa oli keskikonsolissa joku erivärinen koristeraita. Voisin ehkä jättää tuon raidan pois, vaikka ei se F30/31 Sport Linen kojetaulun punaisen raidan tyyliin silmille hypikään. Suuri panoraamalasikatto antoi avaruutta ja valoa lähinnä takapenkille. Automaattivaihteiston valaistu nuppi liikkui perinteiseen tapaan eteen ja taakse mikä on minusta paljon selkeämpää kuin BMW:n nykyinen systeemi, mutta nuppi oli Volvossa esitteen hehkutuksesta huolimatta melko ruma ja lelumainen. Aika erinäköinen luonnossa kuin tuossa alla olevassa kuvassa.



    Nyt vihdoin ajamaan. Tyhjäkäynnillä auto ei tärise ja bensaltahan se kuulostaa mutta sylinterimäärästä en saa minkäänlaista viitettä. En siis ennen koeajoa ollut tutkinut sitäkään minkä kokoinen ja tyyppinen kone T5:ssä on. Teholukemastakaan ei ollut silloin tietoa. Auto oli edellisen koeajajan jäljiltä jossain sport-moodissa enkä koskenut siihen mitenkään. Mittaristossa oli tällöin käytössä Performance-teema, joka tarkoittaa kierroskulumittarin keskelle sijoitettua digitaalista nopeusmittaria isoin numeroin, sitä pyväänä näkyvää tehomittaria, jonka toimintaa heti ihmettelinkin kun sain auton liikkeelle.



    image



    Tyypilliseen nelivetoauton tapaan ekat kilometrit menee vain ihmetellessä sitä, miten helposti auton voikaan saada melko liukkaalla talvikelillä liikkeelle. Oma E39 ei tänään halunnut lähteä juuri yhdestäkään risteyksestä mihinkään jos en ajanut pois liukkaista urista. Volvolla tätä ongelmaa ei tietenkään ole. Hiukan kaasua ja auto sutii heti hiukan kaikilla pyörillä mutta menee silti nätisti sinne mihin ratti näyttää ja luistonesto/ajonvakautus ei turhaa hötkyillyt tai torpannut kiihtyvyyttä. Mitään tapaa luistoneston poiskytkemiseksi en kyllä keksinytkään.



    Moottoritien rampissa ja kiihdytyskaistalla saisi helposti vähintään 1,5x sen vauhdin mitä E39:llä, eli aivan liikaa nopeusrajoitukseen nähden, vaikka lähes koko matka menee sutien. Vaihteisto vaihtaa kiihdytyksessä nopeasti, eikä siihen kiinnitä oikeastaan automaattiasennossa mitään huomiota. Tasaisella nopeudella melutaso tuntuu hiukan enemmän kohisevalta kuin E39:ssä, mutta ei tätä meluisana autoa kyllä osaa pitää vaikka harva näin pieni auto on edelleenkään melusta kehuja missään saanut. Olisi mielenkiintoista verrata lukemiakin bemarin malleihin. Volvossa tulee hiukan enemmän jurinaa ja pientä tärinää läpi, tärinä tuntuu sekä ratissa että muuallakin. Koeajoauton rengaskoko oli siis X1:sestä (ja E60:stäkin) tuttu 225/50R17. Alla oli ContiIceContact-nastarenkaat, eli samat renkaat samassa koossa kuin mulla on omassa E39:ssa taka-akselilla.



    image



    Toista motarin ramppia alamäkeen kiihdytettäessä tuntuu että V40 tahtoo liukkaalla hiukan kiemurrella kun kiihdyttää kaasu pohjassa läpi vaihteiden. Olisiko siellä luistonesto hiukan jarruttelemassa sutivia pyöriä, vaiko kenties esitteen mainostama tehon vektorointi? Vai tapahtuuko tätä nelivedossa ilman jarrutteluakin, sitä en tiedä kun ei isommin kokemusta ole. Ei tällä nyt mitään isoa merkistystä ole eikä auto mihinkään karkaa, mutta pieniä korjauksia joutuu tekemään eikä meno ole täysin stabiilin tuntuista.



    Testaan myös vaihteiston manuaalipuolta ja se vaihtaa yllättävänkin nopeasti ja napakasti. Keppi tosin liikkuu väärin eli isompaan vaihdetaan työntämällä keppia eteen. Välillä kytkin (tai mikä lie?) ottaa kiinni sen verran terävästi, että tuntuu pieni nykäys. Tätä en muista bemarin automaateissa juurikaan huomanneeni. Esite ei kerro yhtään tarkemmin mitä 6-vaihteinen Geartronic-loota on syönyt. Pienemmillä vaihteilla ja isommilla kierroksilla yritin kuunnella onko kone 4- vai 5-sylinterinen. En vain mitenkään saanut korviini mitään 5-sylinteriseen viittaavaa joten aloin arvella ajavani todella hyvällä 2-litraisella nelosella.



    image



    Moottorin sitkeyttä ja kaasuun vastaavuutta yritän myös testailla vaihteiston manuaalipuolella. Tuloksissa ei oikeastaan ollut mitään varsinaista raportoimisen aihetta. Kickdown-napin painallus tosin vaihtaa heti pienempään, joten kaasua on osattava painaa sopivasti. 3000 rpm yläpuolella moottorin vaste on minusta aivan välitön ja tehoa tuntuu olevan aina enemmän kuin nelivedollakaan saa tiehen näissä olosuhteissa. Tasainen väätöhuippu alkaa 2500 rpm kohdalla ja tässäkin moottori vastaa kaasuun voimakkaasti ja välittömästi. Tästä alaspäin mentäessä kaasuvaste hiukan heikkenee, mutta enpä kyllä voi suuremmin valittaa viiveistä edes 1500 rpm kohdalla, vaikkei voimaa niin paljon olekaan ja äänestä kyllä kuulee milloin turbo tulee pehmeästi mukaan. Ainoastaan 6-vaihteella hiukan 1000 rpm yläpuolella auto ei enää isommin kiihdy. Kaikenkaikkiaan moottori tuntuu ainakin näin talvikelillä siltä, että voimaa löytyy riittävästi oli vaihde melkein mikä vain.



    Koeajon lopuksi esitteestä paljastui vasta moottorin speksit ja se, että kyseessä oli kuitenkin 5-sylinterinen 2,5-litrainen. Ei siis ihmekään että tuntui että moottori ei ole kovin voimakkaasti ahdettu vaan voimaa sai useimmiten viiveettömästikin pienempiin tarpeisiin. Focus ST:ssä kun on nykyisin 250 hv 2-litrainen nelonen niin olisin etukäteen arvellut Volvon käyttävän samaa voimanlähdettä. Hinnaltaanhan tämä on kuitenkin hiukan eri sarjassa, eli perusvarusteisena auto maksaa 46 500 euroa ja Summum-varustein 51 000 euroa. BMW X1 xDrive 28i Business Automatic Sport -varustein maksaa hulppeat 10 000 euroa enemmän. Siinäpä miettimistä rahakkaammille. Lyhyesti paras Volvo jota olen ajanut, vaikka pikkuautot ei yleensä juurikaan kiinnosta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit