Täällä eräs nimimerkki on pitkään jankuttanut Volvon surkeasta myynnistä. Volvon maailmanlaajuinen myynti on 6 % kasvussa viime vuoden marraskuuhun verrattuna. Erityisen hyvin Volvo on myynyt Euroopassa ja Kiinassa. Vain Yhdysvalloissa myynti on supistunut, mikä on ymmärrettävää, kun XC90 mallia tuskin kukaan enää ostaa. Eipä ihme, että tämä eräs nimimerkki on useita kertoja viitannut nimenomaan Yhdysvaltojen myyntiin.
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/volvokauppa+kay+kuumana+ndash+yhtion+premiummallit+kelpaavat+myos+edustusautojen+ystaville/a952875
Menestys selittynee sillä, että merkin premium-mallit, kuten S60- ja XC60 vetoavat edustusautoja haluaviin kuluttajiin. Volvo kilpailee muiden premium-merkkien, kuten BMW:n, Mercedes-Benzin ja Audin kanssa.
Eli Volvon kuluva vuosi on siis kokonaiset puoli prosenttia plussalla. Samaan aikaan saksalaiset kilpailijat ovat kasvaneet 14-22 kertaa nopeammin. Kun ottaa huomioon vielä Volvon heikon lähtötason, niin ei tuossa ole paljon hurraamista.
Overall, BMW brand has sold 1.49 million vehicles this year, a rise of 8 percent, keeping it ahead of Audi, which reported on Monday that its deliveries rose 7 percent to 1.44 million. Mercedes sales rose 11 percent to 1.32 million in the first 11 months.
Read more: http://www.autonews.com/article/20131210/COPY01/312109928/mercedes-tops-audi-in-nov.-global-sales;-bmw-defends-luxury-lead#ixzz2n68IFWEt
Mutta nyt puhuttiin loppuvuoden kasvusta. Lokakuussa 4 % ja marraskuussa 6 %. Ei mielestäni aivan huonoja lukuja.
Kirjoittelit tuolla ensirekisteröiinit-ketjussa:
Ajattelija2013:
Tämä on asiaa, mallisto ei ole tuore ja se verottaa raskaasti myyntiä. Ja mitä NHB tuossa kirjoitteli, tuo saksalaisten hurja kasvu myös kappaleissa kannattaa huomioida, joku Mersun +10% merkitsee vuositasolla sellaista 150,000 kappaleen lisämenekkiä vastaten n. 50% Volvon koko vuosimyynnistä.
Volvon marraskuun tulos, -31,1% US:ssa on iso pudotus ja vielä pahemmalta näyttää viime vuosien pudotus 140,000 autosta vuositasolla n. 60,000 kpl:een. US on iso ja merkittävä markkina-alue. Tilannetta voisi verrata Nokiaan kun se putosi US:ssa 1-paikalta pikkutoimittajaksi, vuosia ovat yrittäneet saada voluumeja kasvamaan, eipä vaan enään onnistu.
Ei Volvolla UK:ssakaan ole hurraamista (Volvon top-markkina-alueita), myynti ihan tarkkaan sama kuin viime vuonna, mutta yleisesti markkinat ovat kasvaneet 10%, tämähän sitten merkitsee markkinaosuuden selkeää pienenemistä.
Tuo pitää toki edelleen paikkansa. Mallisto on suurelta osin todella vanhentunutta ja etenkin USA:n markkinoilla tärkeät suuremmat Volvot eivät pärjää kilpailussa saksalaisille. Itse en ole ymmärtänyt moneen vuoteen, kuka noita vanhentuneita Volvoja vielä ostaa. Mallien käsiin vanheneminen johtunee omistajan vaihdosta. Kun Fordin tekniikasta luovuttiin, niin toki uuden tekniikan ja uusien mallien suunnittelu kestää aikansa. Ja toisaalta viimeisinä vuosina Fordkaan ei varmasti panostanut enää täysillä Volvoon.
Tämän ketjun aloituksessa halusinkin tuoda huomiota siihen asiaan, että Kiina omistus on todella positiivinen asia Volvolle, kuten olen alusta asti todennut. Nyt löytyy paukkuja tuotekehitykseen ja kun mallisto uusiutuu parin vuoden sisään enemmän, niin uskoisin, että myynti lähtee aivan varmasti nousuun. Nyt moottoripaletti on uusittu, vaihteisto on moderni ja kun tämä tekniikka laitetaan uusiin kuoriin, niin myynti kasvaanee varmasti. Saksalaisten lukuihin tuskin koskaan päästään, mutta sitä tuskin Volvollakaan kuvitellaan. V40 on kuitenkin jo erinomainen osoitus Volvon osaamisesta ja myyntikin on ilmeisesti lähtenyt käyntiin varsin hyvin.
Jaguar on oiva esimerkki siitä, että omistajalla ei ole mitään negatiivista vaikutusta myyntiin tai tuotteisiin. Jaguarilla on intialaisen omistuksen myötä kilpailukykyisemmät tuotteet kuin koskaan aikaisemmin. Ja uskoisin, että Jaguarin ostajat ovat vielä herkkähipiäisempiä tuotteen imagon puolesta kuin Volvon ostajat.
Ajattelija2013:
Noh, koitetaan avata Volvon ostajan mahdollista mielenmaisemaa. Monille ihmisille nämä "käsiin vanhenemiset" eivät juuri merkitse mitään. Joku pohjalevyn ikä on ka. ostajalle varmaan yks' hailea, jos auto muuten miellyttää. Muutenkin tuntuu siltä, että osa mittavista uudistusohjelmista (mm. VW:n tai PSA:n mittavat pohjalevyohjelmat) ovat merkityksellissempiä autonvalmistajan kuin -ostajan näkökulmasta.
Aika vähän ylipäätään lienee sellaisia teknisiä uudistuksia, joita ei voisi "vanhaan" tai vanhaan pohjautuvaan alustaan tuoda erilaisten elektronisten vempainten tai uuden moottori/vaihteistoteknologian muodossa? Volvoonkin uudet koneet ja vaihteistot tulevat nyt ensin vanhoihin koreihin. Onpa mittavissa facelifteissä saatu parannettua mm. ajo-ominaisuuksia ja jopa törmäystestituloksia merkittävästi, esimerkkejä löytyy moniltakin eri merkeiltä. Banaaleimmat tapaukset ovat varmaan MB:n G tai jotkin eurooppalaisten kauan sitten hylkäämät, moneen kertaan uudistetut pohjalevyt, joihin on Kiinassa saatu integroitua ABS:t, ESC:t yms.
En nyt kiistä sitä, etteikö puhtaalta pöydältä lähtemällä saavutettaisi fiksumpia lopputuloksia ja toki on paljon ominaisuuksia, joihin on vaikea vaikuttaa ilman perusteellista uusiutumista (mm. tilankäyttö ja etenkin paino). Tärkeimpiä syitä kuitenkin lienee tuotannon rationalisointi ja uudet valmistustekniikat, mutta miksi uuden Volvon ostajan sellaisesta pitäisi välittää? Jos valmistaja tahkoaa ohuempaa katetta, niin ei se varmasti kaikkia ostajia liikuta. Kyllähän markkinat tietysti janoavat uusia malleja ja uudistumispaine on kova, mutta kyllä kyseessä kuitenkin taitaa monilta osin olla ns. ensimmäisen maailman ongelma, joka ei autotekniikkaan syventymätöntä ostajaa tai sitten autoiluun erittäin käytännöllisesti suhtautuvaa loputtomasti jaksa kiinnostaa. Toki, kyllähän näitä kiinnostuneita näyttää olevan, koska automallien myynti yleensä tuppaa malli-iän loppua kohti laskemaan.
Siinä nyt yksi mielipide.
Jaakkoe:
Autojen myynti kipurajoillahan voi olla ostajan etu, kun saa rahallaan mahdollisimman paljon autoa. Mutta jotkut valmistustekniikat valitettavasti kalahtavat kipeästi omistajan nilkkaan sitten kun tallilla alkaa tapahtua.
740 GLE:
Eli kannattaa ostaa siis mahdollisimman paljon tappiota tekevien valmistajien autoja. Sen sijaan, että ostit tasaisesti rahaa takovan Daimlerin tuotteen, sinun olisi kannattanut ostaa esimerkiksi saman ikäinen Saab, niin olisit saanut paljon enemmän autoa.
Jaakkoe:
Eipä tule heti mieleen sellaista faceliftiä, jolla olisi saatu nostettua ominaisuuksia tuntuvasti. Sen sijaan monet täydelliset malliuudistukset sen ovat tehneet. Esimerkkinä vaikkapa uusin A-Klasse ja Golf sisarmalleineen. Joku G-Klasse kilpailee aivan eri asioilla kuin kansanautot. Jos vertaa noita kiinalaiseten kierrättämiä vanhoja pohjalevyjä mihin tahansa uuteen Suomen markkinoilla menestyvään suosittuun malliin, niin erot ovat varsin selviä. ABS:t ja ESC:t eivät vielä kesää tee.
Jaakkoe, kaikkea voi aina selitellä, mutta totuus on, että suuret Volvot ovat nykyään samanhintaisia kilpailijoitaan huonompia. En siis ymmärrä, miksi joku ostaa V70/S80 Volvon, kun samalla rahalla saa parempia tuotteita muilta merkeiltä. Nuo Volvot pärjäsivät kyllä edelliselle A6 Audille, 5 Bemarille tai E Mersulle, jolloin paremmuus oli lähinnä makuasia, mutta nykyiset saksalaiset ovat jo aivan eri luokan autoja. Pienemmät Volvot ovat toki edelleen varsin kilpailukykyisiä ja uudet moottorit ja vaihteistot paransivat tilannetta entisestään.
Vanhentumassa olevan mallin ostamista en ymmärrä siinäkään mielessä, että jos uusi malli tulee pian kauppoihin, niin sen vanhan hinta putoaa melko selvästi.
Ajattelija2013:
Audi A6 on etuvetoisena hyvä verokki Volvo S80 joka on kyllä mielestäni edelleen paljon parempi kuin Skodan isoveli. Premium Mersut ja Bemarit ovat ehkä hiukan Volvoa parempia mutta Audia tietenkin selvästi parempia. Volvo on etuvetoisten ehdoton kuningas tiedän että Audi hemmot suuttuvat tästä mutta niin se vaan on.
Ajattelija2013:
Auton ostossa ei paremmuus ole mitenkään helposti mitattava määre, koska se voi vaihdella paljonkin eri ostajien keskuudessa moien kriteerien mukaan.
Se selviää kun lukee pelkästään myyntitilastoja.
Itse en mitään syytä välttää olla ostamatta tuollaista "poistuvaa" mallia, jos hinta on kohdillaan.
Volvo on halvempi kuin saksalaiset kilpailijansa. Tuo hintaero puolustaa S80/V70 -mallien tämän hetkistäkin valintaa. Ei nuo ole mihinkään eri luokkaan yhtäkkiä tippuneet, vaikka malli-ikää jo onkin toisella 7 ja toisella 6 vuotta. Noihin on tullut faceliftejä, moottoripaletti ja vaihteistot ovat uudistumassa, mutta tarkkaa aikataulua en jaksa kaivella. Tuolla on jotain siitä:
http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/Pages/default.aspx?itemid=142
Volvojen turvallisuus ja äänieristys ovat edelleen täysin kilpailukykyisiä saksalaisia vastaan, varusteita saa enemmän kuin tarpeeksi ja mitä sitten jos saksalaisiin saakin muutaman varusteen enemmän. Ajettavuus ja talviominaisuudet ovat kunnossa Suomen olosuhteisiin ja perhekäyttöä ajatellen. Voimansiirrossa ollaan vielä nyt takamatkalla, mutta se päivittyy lähemmäs saksalaisia lähitulevaisuudessa. Muotoilu on makuasia ja V70 muotoilusta en ole koskaan pitänyt, mutta se onkin tehty käytännöllisyyden ehdoilla. S80 on hillityn tyylikäs edelleen luokassaan ja hyvin sillä kehtaa vielä ajaa.
Nuo Volvot on edelleen siis hyviä kokonaispaketteja ja etenkin työsuhdekäyttöön hyviä valintoja. Omalla rahalla ostavan kannattaa miettiä vanhan mallin ostamista, jos aikoo vaihtaa auton muutaman vuoden kuluessa. Tuon luokan autot on jo niin hyviä, että ei niiden ominaisuudet hetkessä romahda suhteessa uudempiin autoihin. Auton valinta on Suomessa muutenkin kompromisseja täynnä ja harva edes etsii absoluuttisesti parasta autoa, vaan lähinnä parasta autoa omiin tarpeisiinsa käytettävissä olevalla rahasummalla.
Jos sitä tämän hetken parasta autoa omiin tarpeisiini tällä hetkellä etsisin, niin valinta olisi melko varmasti nyt BMW 5-sarjan sedan business-varustelulla. Siinäkin on se huono puoli, että se on kasvanut jo vähän liian suureksi. Taksi-Mersu taas ei ole koskaan kiinnostanut ja nykyinen E-sarja ei ole minusta kovin tyylikäs. A6 olisi ykkösvalinta etuvetonsa takia, jos muotoilu ei olisi niin tylsää. Audi jos mikä on polkenut paikallaan pitkään muotoilun suhteen. S80 sitten tosiaan on jo 7 vuotta vanha malli ja en sitä siksi omalla rahalla enää ostaisi, mutta en näe mitään syytä siihen, ettei tuokin olisi varteenotettava vaihtoehto työsuhdeautoksi 3:n vuoden käyttöön, jos sillä tavoin auton hankkisin.
Jos hinta on kohdallaan, niin tilanne on toki toinen.
A6 Audin muotoilusta olen samaa mieltä, etenkin sedanin osalta. Farkkuna se on mielestäni ihan kohtuullisen tyylikäs. E Mersu on mielestäni faceliftin jälkeen selvästi paremman näköinen kuin ennen. Keula näyttää paremmalta ja lokasuojien pullotukset on poistettu takarenkaiden yläpuolelta.
Olen ajanut jonkin verran noilla suurilla Volvoilla ja mielestäni ajettavuus, alusta ja jousitus eivät ole saksalaisten tasolla. Kuten sanoin, pärjäsivät kyllä vanhemmille malleille, mutta ei ei näille uusimmille saksalaisille. Onhan noissakin Volvoissa edelleen hyviä puolia, mutta mielestäni ne eivät enää korvaa sitä, mikä ajettavuudessa tulee takkiin.
Posliinisauberi:
Kun näitä Jullen sepustuksia lukee, niin en yhtään ihmettele Suomen pisa tuloksia. En tiedä pitäisikö itkeä vain nauraa.
Alustan suhteen kyseiset Volvot voi valita maun mukaan normaalilla, madalletulla tai säädettävällä Four-C -alustalla. Joihinkin moottoreihin saa lisävarusteena Polestar -teho -optimoinnin ja tuohan käytännössä lisää moottorivalikoimaa. Eli kyllä sitä urheilullisuuttakin on nyky-Volvoihin saatavilla. Ja siitä ajettavuudesta puheen ollen, niin Volvon suuntavakavuuden voittanutta on vaikea löytää ja kuinka moni tarvitsee tuon luokan autoa mutkateillä leikkimiseen. Itsellänikin on siihen tarpeeseen moottoripyörä.
Olen erimieltä Volvon "halpuudesta". Ainakin Autotalli.com:in sivuilla Volvo S80 D5 ja BMW 520D maksavat saman verran samanlaisilla varustuksilla(nahkaverhoilu jne). Volvossa on hieman enemmän tehoa, mutta BMW on kuitenkin yhtä suorituskykyinen. Valinta ei olisi ainakaan minulle vaikea.
A-utoilija:
Ihan hyvää kommenttia A-utoilijalta. Se on selvä että uusimmat mallit ovat kiinnostavimpia koska niissä turvallisuuden lisäksi on myös muuta uutta teknologiaa tarjolla. Esim. tässä mielenkiintoinen video M. Schumacherin uuden C-sarjan testauksista:
https://www.youtube.com/watch?v=aHmvrX5a0Ec&feature=player_embedded
Volvo V70/S80 muistuttaa hieman Saabin 9-5 Sedan/SportCombi historiaa, tavallaan pitkän iän jälkeen ihan ok, ja turvallisuus hyvällä tasolla, mutta kuitenkin vähän kuin 'että vanha koira ei uusia juttuja opi.' Kyllä jengi odottaa uutta ja myynti vääjäämättä laskee jos ei uusia generaatioita saada markkinoille.
Rehellisesti kyllä Volvolla tulisi ollut olla jo tänä syksynä viimeistään esittää uudet V70/S80 -mallit. Sitä kukaan ei voi kiistää. Ja jos uusi XC90 olisi tullut ulos 5 vuotta sitten, niin jenkkimarkkinat olisivat paljon paremmalla mallilla. Ensi vuonna pitäisi tarjota jo uutta XC60-mallia. Ja pian perään S/V60 -malleja.
Tässä kuviossa uudet BMW:eet tarjoaa kyllä etumatkaa jopa hintaan suhteutettuna, lähes jatkuva tarjous xDrivesta automaatilla, hinnat alkaen 5-sarja 46k business-varustelulla. On aika paljon autoa ja A-utoilija mainitsikin tämän vaihtoehdon joka on tosi järkevää ajatuksenjuoksua.
commodore:
Hintaero luonnollisesti tasoittuu kun verrataan toisen merkin loppupään malleja toisen merkin alkupään malleihin. Tässä kohtaa astuu kehiin keskustelu premiumista sitä keskustelua ei enää moni jaksa.
Volvon voimansiirron harppauksesta kertoo hyvin uusi jo myynnissä oleva S80 T5, 2 l bensaturbo, 245 hv, jossa on uusi 8 vaihteinen automaatti. Kiihtyvyys 6,5 sek. ja kulutus 6,2 l, vääntö 350 Nm 1500 - 4800.
Vertailun vuoksi S80 T6 AWD, 6 sylinterinen bensaturbo, 304 hv, jossa on vanha 6 vaihteinen automaatti. Kiihtyvyys 6,4 sek, ja kulutus 9,9 l, vääntö 440 Nm 2100 - 4200.
Suoritusarvot on lähes samat ja kulutus on tippunut 3,7 litraa, kun vanha voimansiirto hukkasi ison osan suorituskyvystä tuossa tehokkaammassa T6 mallissa.
Vertailuksi BMW 528, jossa on 2 l bensaturbo, myös 245 hv ja 8 vaihteinen automaatti. Sen kiihtyvyys on 6,2 sek ja kulutus 6,1 l, vääntö 350 Nm 1250 Nm.
Eli suorituskyky ja kulutus on hyvinkin vertailukelpoinen Bemariin, vaikka ihan ei vielä samaan päästä. Erinomainen moottori ja vaihteisto kuitenkin Volvolta ja ainakin minulle kelpaisi. Juuri siis sitä mitä Volvolta on odotettukin hartaasti eli Volvokin on tulossa lujaa saksalaisten perässä myös moottori ja vaihteistopuolella.
NHB:
En nyt hirveän montaa sekuntia asian miettimiseen uhrannut, kun tuon kirjoitin, mutta 2000-luvun alkupuolelta tuli heti muutama malli mieleen. Citroen Xsara, Pösö 406 ja ja alkuperäinen Volvo S/V40, non? PSA:n tuotteissa törmäystestitulokset paranivat, Xsarassa ja Volvossa mm. ajo-ominaisuudet melko huomattavasti. Volvossa myös ajoasento, kiitos täysin uusien istuinrunkojen.
NHB:
Josta syystä käytinkin termiä banaaleimmat, jottei näihin asiaa sinänsä hyvin havainnollistaviin esimerkkeihin tartuttaisi
Ajattelija2013:
En selitellyt, vaan tarjosin yhden näkökulman asiaan, kun kerta Volvon ostajan ajatusmaailmaa ääneen ihmettelit.
Minä olisin sitä mieltä, että harvat meistä on ajaneet tai edes istuneet kovin monessa automallissa. Täällä sitä on helppo olla mieltä jos toistakin, ja samalla yrittää vähän piilotella oman merkin korostusta.
Minulla on pitkänpuoleinen kokemus Volvoista, on ollut 850T5, S60D5, C70 jne. Nyt alla on tuoreimman mallisarjan BMW500.
No, kokemukset ooppelista, fordista, kaikista PSA ajokeista puuttuvat. Volkkareita, audeja on ollut joskus vuokra-autona. Mersussa ole istunut kyydissä kapakasta tai lentokentältä kotiin.
Jos ei ole töissä käytettyjen autojen myymälässä, josta ajetaan joka ilta eri pirssillä kotiin, taitaa monilla olla sama tilanne, merkit voi toki vaihdella.
Jorma L:
Itselläni on kokemusta kohtuullisen monesta automerkistä En siis ole itse niin monessa ollut omistajana, mutta lähipiirissä on ollut paljon erilaisia autoja ja olen niillä itse ajanut ja tiedän myös niiden autojen "historian". Lähipiiri vaihtaa autoja kohtuullisen usein, joten kovin vanhoista autoista itselläni ei ole kokemusta. Sen olen ennenkin täällä kirjoittanut, että melko hyvin uudet autot tuntuvat ainakin sen noin 3-vuotta ja alle 100.000 km kestävän, merkistä riippumatta. Tästä johtuen olenkin usein hämmästellyt, kiten lähes jokaista automerkkiä haukutaan jollain foorumeilla epäluotettaviksi, vaikka omat kokemukseni ovat jotain aivan muuta. Toki ne autot jossain vaiheessa alkavat hajoamaan, mutta harva teollisuuden ala tuottaa noin laadukkaita vehkeitä, kuin mitä uudet autot ovat. Ottaen vielä huomioon, kuinka monimutkaista ja jatkuvasti uudistuvaa tekniikkkaa autoissa on ja minkälaisille olosuhteille ne jatkuvasti altistuvat. Suomalainen asunto/talohan esimerkiksi rakennetaan kolmeen kertaan, ennen kuin se on edes välttävässä kunnossa.