Vaatii joka tapauksessa tarkkaa strategiaa. Sellaiset valmistajat kuten Lotus osoittavat että pienillä määrillä voi pärjätä. Ja vaikka pitää muistaa että Lotus pärjää kuuluisamman brändin ja korkean katteen haluttavilla urheiluautoilla vähemmän kilpaillulla sektorilla (muualta ostetuilla voimalinjoilla), niin uutta voi aina luoda ja perinteisiä käsityksiä voi rikkoa. Rajoitetut erät tuovat aina lisäarvoa sekä uusiin että jälleenmyyntiarvoon mikäli haluttavuus on myös korkea, ja mielestäni Saabilla on kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus erittäin pätevällä porukalla saada aika hyvä haluttavuus. Vaatii kyllä jotain aika erityistä...
Joo, mutta nyt Saabilla on edes tuo mahdollisuus - jotain mitä aiemmin ei ollut. Tuo 24 miljoonaa taalaa tuskin heilauttaa tätä kauppaa mihinkään suuntaan - voisin kuvitella Mubadalasta löytyvän tuo kahvikassasta.
Minua yllätti ehkä eniten tuossa suunnitelmassa se, että uusi 9-3 tulee jo 2012. Tuon täytyy tarkoittaa joko sitä, että auto on jo aika valmiina tai sitten sitä, että Saabilla on huipputasoinen virtuaalisuunnittelu käytössään. Veikkaan noita molempia yhdessä.
Minua yllätti ehkä eniten tuossa suunnitelmassa se, että uusi 9-3 tulee jo 2012. Tuon täytyy tarkoittaa joko sitä, että auto on jo aika valmiina tai sitten sitä, että Saabilla on huipputasoinen virtuaalisuunnittelu käytössään. Veikkaan noita molempia yhdessä.
Koska nykyinen malli on esitelty 2002, niin ei tässä oikein mistään yllättävän nopeasta tuotekehityksestä voida puhua. Tuollainen vähintään 10 vuoden sykli on nimittäin vuosia liian pitkä nykypäivänä. 8 vuotta on ollut periteisesti normaali elinkaari mallille, mutta nykyisin monet näyttävät nopeuttavan tätäkin kiertoa.
Ja koska nykyinen 9-3 malli on ollut markkinoilla jo 8 vuotta, niin olisi pienoinen ihme, jos seuraajan parissa ei oltaisi tehty töitä jo useita vuosia.
Pakkohan saabin on saada tuoteuudistustahtia nopeammaksi, koska onhan se nähty, mihin johtaa se ettei saada mitään uutta aikaiseksi, vain pelkkiä face-liftejä....ei niillä kuuhun mennä.
Euroopan investointipankki ei nähnyt ongelmia lainassa ja samaten ostoon tarvittavat puuttuvat rahoitukset on löytyneet. Lisää tyhmiä, jotka uskovat Saabin tulevaisuuteen?
400 miljoonaa tuotekehittelyyn ilman Jenkkien "liekaa"! Saapa nähdä mitä Ruotsimmaanlta pukkaa seuraavan viiden vuoden kuluessa.
400 miljoonalla ei nyt vielä kovin pitkälle mennä. Varsinkin kun siitä on ilmeisesti osa varattu aluksi tappiollisen toiminnan pyörittämiseen. Uuden automallin kehittäminen maksa amiljardeja. Sadoilla miljoonilla ollaan samankalitaisessa tilanteessa kuin tähänkin ast, eli joudutaan muuttamaan Opel mahdollisimman vähin muuutoksin Saabiksi.
Ei siihen 400 Miljoonaa kulu! Ottaa vaan kuumailma puhaltimeen ja lämmittää pellistä varovasti Opelin kuvan pois ja ostaa kaksipuoleista teippiä ja liimaa Saabin ympyrän tilalle.. Etupäähän ja Rattiin kun muistaa vaihtaa merkit vaan.
Totta kyllä, mutta joskus vähän epäilen näitä lukuja. Kun katsoo monia "miljardeja" syöneitä projektien lopputuloksia ja vertaa niitä edellismalleihin, voi vain ihmetellä mihin ne "miljardit" on menneet.
Totta kyllä, mutta joskus vähän epäilen näitä lukuja. Kun katsoo monia "miljardeja" syöneitä projektien lopputuloksia ja vertaa niitä edellismalleihin, voi vain ihmetellä mihin ne "miljardit" on menneet.
Todella iso osa budjetista kuluu "näkymättömiin" ominaisuuksiin. Esimerkiksi päästöjen, läpimenoajan ja kolariturvallisuuden optimoiminen vaatii nykypäivänä mielettömästi töitä.
Tänään sitten saatiin tämä saippuaooppera päätökseen. Klo 16.30 on Saabin omistajuus siirtynyt Spykerille. Kukaanhan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta nyt on ainakin mahdollisuus.
Subarun bokseria on myös aika paljon lentovärkeissä. Veneisiinhän saa vaikka mitä, esimerkiksi Scanian V8:sia ja Volvon 16l suorakuutosta. Veneissä noista otetaan aika reippaasti enemmän irti kuin kuormurikäytössä. Muistaakseni intin veneissä jyllää mersun V8 diesel actrosista.
Ei kai kukaan kiistänyt, etteikö fiiunkin dieseleitä olisi paljon muissa merkeissä.
no esim Fiatin JTD konetta on seuraavissa konsernin ulkopuolissa merkeissä, onko se sitten parempi esimerkki
Opel/Vauxhall
Suzuki
Tata
Cadillac
Saab
DR
ja lienee Pökötissä ja Sitikassa
plus FNM venemoottorina
ensinnäkin tuo fiatin dieseleiden olo GM tuotteissa perustuu siihen aikaan kun GM:n oli osaomistaja ja sen piti ostaa koko fiat eli alunperin perustui konsernirakenteeseen vaikkakin GM ei sittemmin ostanutkaan fiattia koska molemmat olivat todella heikossa taloudellisessa asemassa.
vastineeksi dieseleistä fiat sai bensa koneita vaikka muunsivatkin niitä itse ja pohjalevy yhteityötä...
fiat ja psa konserni omistavat yhdessä paketti auto tehtaat
taitaa olla nimellä sevel ja moottorit ovat yleensä omat niissä
SAAB on ainoa automerkki joka on pysynyt läpi vuosien saman tyylisenä, turvallisena, monikäyttöisenä ja luotettavana autona. SAAB on tyylilleen uskollinen ja periaatteissaan ehdoton, jos tämä ei jotain juppia miellytä, se ei ole SAABin eikä saabistin ongelma. Tällaisille ihmisille on tehty pikkukoreita massatuotteita. Jos joku koettaa kyseenalaistaa SAABin markkinatilanteen, voi tällainen ihminen seurata Ruotsin ja GM:n taloustilanteita ja markkinavoittoja, johtunee niistä? Sitä paitsi SAAB on edelleen suosittu ja arvostettu merkki englanninkielisissä maissa, Pohjoismaissa mutta myös Saksassa. Lisäksi uskon, että Saabin teknologia kehittyy BioPower-moottoreiden kautta ekologisempaan suuntaan. Niin ja eikös niitä sähkö-SAABeja ole jo siellä Tukholman vilinässä...?
SAAB on ainoa automerkki joka on pysynyt läpi vuosien saman tyylisenä, turvallisena, monikäyttöisenä ja luotettavana autona.
Saab muuttui teknisesti ja ulkonäöllisesti erittäin persoonallisesta autosta persoonottamaksi GM:n tusinatuotteeksi.
SAAB on tyylilleen uskollinen ja periaatteissaan ehdoton, jos tämä ei jotain juppia miellytä, se ei ole SAABin eikä saabistin ongelma.
No kai se vähän Saabinkin ongelma on, kun firma meni konkurssiin ja myytiin pikkurahalla pois. Luulisi myös Saabisteja haitanneen esimerkiksi se, että tuotanto on ollut pysähdyksi, uusien mallien markkinoille tulo on pahasti myöhässä ja tulevaisuus on täynnä kysymysmerkkejä.
Jos joku koettaa kyseenalaistaa SAABin markkinatilanteen, voi tällainen ihminen seurata Ruotsin ja GM:n taloustilanteita ja markkinavoittoja, johtunee niistä?
Saabin luokassa olevat premiumautot ovat olleet näillä markkinoilla eniten myyntiään kasvattanut ryhmä. Tuosta imusta Saab ei ole saanut mitään apuja. Esimerkiksi BMW ja Audi ovat nostaneet itsensä tasaisesti miljoonakerhoon. Vielä 90-luvulla noiden merkkien yhteinen myynti pääsi vaivoin miljoonan rajan paremmalle puolen.
Sitä paitsi SAAB on edelleen suosittu ja arvostettu merkki englanninkielisissä maissa, Pohjoismaissa mutta myös Saksassa.
Miten sellaista merkkiä voi väittää suosituksi, jota ei olla myyty juuri ollenkaan pariin vuoteen? Aika vähän Saabia myytiin Briteissä hyvinäkin vuosina.
Lisäksi uskon, että Saabin teknologia kehittyy BioPower-moottoreiden kautta ekologisempaan suuntaan. Niin ja eikös niitä sähkö-SAABeja ole jo siellä Tukholman vilinässä...?
Totta kai kaikkien merkkien tekniikka kehittyy tuohon suuntaan. Saabilla on tällä hetkellä valtavasti kiinni kurottavaa ja ainakaan itse en ole kovin vakuuttunut pikkkufirman kyvyistä pärjätä suurille tässä kisassa.
Saab muuttui teknisesti ja ulkonäöllisesti erittäin persoonallisesta autosta persoonottamaksi GM:n tusinatuotteeksi.
Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.
Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.
No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.
Turvallinen, monikäyttöinen, luotettava. Uskaltaisin sanoa, että saab ei ole noilta ominaisuuksiltaan yhtään edellä muita merkkejä. Eli samaa tarjoaa muutkin. En siis yhtään väheksy saabia, mutta jotenkin aika kuluneita "sloganeita" kuitenkin.
Opelixi : Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.
Olen kanssasi hyvin pitkälle samaa mieltä
GTAm: tää on taas näitä hohhoijaa juttuja,,,
Ehkä sinun mielestäsi, mutta sinua varten lienee maailmassa muita merkkejä
NHB: No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.
Saab on tänä päivänäkin teknisesti hyvä tuote eikä ajasta mitenkään erityisesti jäljessä. Lisäksi Saabin uusimpia moottoreitahan on kehuttu paljon autolehdissä. Ja eikös se GM ollut valmis tekemään melkein mitä vain ettei itse joutuisi konkurssiin...Pontiacin valmistus loppui, mutta Saabin myyntiaikeet kestivät siihen asti kun Spyker Cars osti sen. Alasajopuheet olivat etupäässä malttamattoman lehdistön puhetta, joka ei ollut tietoinen vielä Spyker-kauppojen järjestelyistä. Tämä taas johtui siitä koska epäiltiin, että Spykerin rahoittajajoukkoon liittyi hämäriä bisneksiä. Eipä Opelillakaan tässä vaiheessa hyvin mennyt, mutta kuitenkin yhtiö porskuttaa eteenpäin vieläpä entistä parempaan malliin.
Joo, mutta nyt Saabilla on edes tuo mahdollisuus - jotain mitä aiemmin ei ollut. Tuo 24 miljoonaa taalaa tuskin heilauttaa tätä kauppaa mihinkään suuntaan - voisin kuvitella Mubadalasta löytyvän tuo kahvikassasta.
Minua yllätti ehkä eniten tuossa suunnitelmassa se, että uusi 9-3 tulee jo 2012. Tuon täytyy tarkoittaa joko sitä, että auto on jo aika valmiina tai sitten sitä, että Saabilla on huipputasoinen virtuaalisuunnittelu käytössään. Veikkaan noita molempia yhdessä.
KonstaKoo:
Koska nykyinen malli on esitelty 2002, niin ei tässä oikein mistään yllättävän nopeasta tuotekehityksestä voida puhua. Tuollainen vähintään 10 vuoden sykli on nimittäin vuosia liian pitkä nykypäivänä. 8 vuotta on ollut periteisesti normaali elinkaari mallille, mutta nykyisin monet näyttävät nopeuttavan tätäkin kiertoa.
Ja koska nykyinen 9-3 malli on ollut markkinoilla jo 8 vuotta, niin olisi pienoinen ihme, jos seuraajan parissa ei oltaisi tehty töitä jo useita vuosia.
Pakkohan saabin on saada tuoteuudistustahtia nopeammaksi, koska onhan se nähty, mihin johtaa se ettei saada mitään uutta aikaiseksi, vain pelkkiä face-liftejä....ei niillä kuuhun mennä.
Euroopan investointipankki ei nähnyt ongelmia lainassa ja samaten ostoon tarvittavat puuttuvat rahoitukset on löytyneet. Lisää tyhmiä, jotka uskovat Saabin tulevaisuuteen?
400 miljoonaa tuotekehittelyyn ilman Jenkkien "liekaa"! Saapa nähdä mitä Ruotsimmaanlta pukkaa seuraavan viiden vuoden kuluessa.
Uutta Saabia odotellessa...
400 miljoonalla ei nyt vielä kovin pitkälle mennä. Varsinkin kun siitä on ilmeisesti osa varattu aluksi tappiollisen toiminnan pyörittämiseen. Uuden automallin kehittäminen maksa amiljardeja. Sadoilla miljoonilla ollaan samankalitaisessa tilanteessa kuin tähänkin ast, eli joudutaan muuttamaan Opel mahdollisimman vähin muuutoksin Saabiksi.
Ei siihen 400 Miljoonaa kulu! Ottaa vaan kuumailma puhaltimeen ja lämmittää pellistä varovasti Opelin kuvan pois ja ostaa kaksipuoleista teippiä ja liimaa Saabin ympyrän tilalle.. Etupäähän ja Rattiin kun muistaa vaihtaa merkit vaan.
NHB:
Totta kyllä, mutta joskus vähän epäilen näitä lukuja. Kun katsoo monia "miljardeja" syöneitä projektien lopputuloksia ja vertaa niitä edellismalleihin, voi vain ihmetellä mihin ne "miljardit" on menneet.
AkiK:
Todella iso osa budjetista kuluu "näkymättömiin" ominaisuuksiin. Esimerkiksi päästöjen, läpimenoajan ja kolariturvallisuuden optimoiminen vaatii nykypäivänä mielettömästi töitä.
Sams autohan esim. Audi-Volkkari-Skoda ovat, niistä on vaan tehty eri paketit erilaisille ihmisille.
eipä taida kukaan meistä tietää millaisia tekniikanmyynti sopimuksia on spykerin ja GM:n välillä.
mutta onko se millainen rasite pitkässä juoksussa ja voiko olla niin että he jopa alkaisivat ostaa tekniikkaa monesta paikasta?
hyvä esimerkki moottorinmyynnistä on vw diesel kuinka monessa erimerkkisessä se oli konsernin ulkopuolella.
Tänään sitten saatiin tämä saippuaooppera päätökseen. Klo 16.30 on Saabin omistajuus siirtynyt Spykerille. Kukaanhan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta nyt on ainakin mahdollisuus.
finman:
no monessa?
Ainakin Chrysler, Dodge, Jeep, Mitsubishi...
Eikä rajoitu vain autoihin. Tuota konetta on lakaisukoneissakin!
jos en aivan väärin muista niin sitä saa myös venekäyttöön ja lentokoneisiin muutettuna...
no esim Fiatin JTD konetta on seuraavissa konsernin ulkopuolissa merkeissä, onko se sitten parempi esimerkki
Opel/Vauxhall
Suzuki
Tata
Cadillac
Saab
DR
ja lienee Pökötissä ja Sitikassa
plus FNM venemoottorina
Subarun bokseria on myös aika paljon lentovärkeissä. Veneisiinhän saa vaikka mitä, esimerkiksi Scanian V8:sia ja Volvon 16l suorakuutosta. Veneissä noista otetaan aika reippaasti enemmän irti kuin kuormurikäytössä. Muistaakseni intin veneissä jyllää mersun V8 diesel actrosista.
Ei kai kukaan kiistänyt, etteikö fiiunkin dieseleitä olisi paljon muissa merkeissä.
GTAm:
ensinnäkin tuo fiatin dieseleiden olo GM tuotteissa perustuu siihen aikaan kun GM:n oli osaomistaja ja sen piti ostaa koko fiat eli alunperin perustui konsernirakenteeseen vaikkakin GM ei sittemmin ostanutkaan fiattia koska molemmat olivat todella heikossa taloudellisessa asemassa.
vastineeksi dieseleistä fiat sai bensa koneita vaikka muunsivatkin niitä itse ja pohjalevy yhteityötä...
fiat ja psa konserni omistavat yhdessä paketti auto tehtaat
taitaa olla nimellä sevel ja moottorit ovat yleensä omat niissä
finman:
eli mitä yrität sanoa? en oikein päässyt kärryille mikä ton postauksen ideana oli?
GTAm:
jos ei ymmärrä niin sillehän ei sitten voi mitään...
eipä voi , kun tossa ei mitään järkeä ollut mikä liittyisi aiheeseen...
SAAB on ainoa automerkki joka on pysynyt läpi vuosien saman tyylisenä, turvallisena, monikäyttöisenä ja luotettavana autona. SAAB on tyylilleen uskollinen ja periaatteissaan ehdoton, jos tämä ei jotain juppia miellytä, se ei ole SAABin eikä saabistin ongelma. Tällaisille ihmisille on tehty pikkukoreita massatuotteita. Jos joku koettaa kyseenalaistaa SAABin markkinatilanteen, voi tällainen ihminen seurata Ruotsin ja GM:n taloustilanteita ja markkinavoittoja, johtunee niistä? Sitä paitsi SAAB on edelleen suosittu ja arvostettu merkki englanninkielisissä maissa, Pohjoismaissa mutta myös Saksassa. Lisäksi uskon, että Saabin teknologia kehittyy BioPower-moottoreiden kautta ekologisempaan suuntaan. Niin ja eikös niitä sähkö-SAABeja ole jo siellä Tukholman vilinässä...?
"BAIC osti edellisten 9-3 ja 9-5 mallien valmistukseen liittyvän teknologian. Eli siis sen 9-3:n joka oli myynnissä vuoteen 2003 saakka."
Ei vaan ng 9-3:n, 2003-2007.
Henzkuh93:
Saab muuttui teknisesti ja ulkonäöllisesti erittäin persoonallisesta autosta persoonottamaksi GM:n tusinatuotteeksi.
No kai se vähän Saabinkin ongelma on, kun firma meni konkurssiin ja myytiin pikkurahalla pois. Luulisi myös Saabisteja haitanneen esimerkiksi se, että tuotanto on ollut pysähdyksi, uusien mallien markkinoille tulo on pahasti myöhässä ja tulevaisuus on täynnä kysymysmerkkejä.
Saabin luokassa olevat premiumautot ovat olleet näillä markkinoilla eniten myyntiään kasvattanut ryhmä. Tuosta imusta Saab ei ole saanut mitään apuja. Esimerkiksi BMW ja Audi ovat nostaneet itsensä tasaisesti miljoonakerhoon. Vielä 90-luvulla noiden merkkien yhteinen myynti pääsi vaivoin miljoonan rajan paremmalle puolen.
Miten sellaista merkkiä voi väittää suosituksi, jota ei olla myyty juuri ollenkaan pariin vuoteen? Aika vähän Saabia myytiin Briteissä hyvinäkin vuosina.
http://www.autoindustry.co.uk/statistics/sales/new
Totta kai kaikkien merkkien tekniikka kehittyy tuohon suuntaan. Saabilla on tällä hetkellä valtavasti kiinni kurottavaa ja ainakaan itse en ole kovin vakuuttunut pikkkufirman kyvyistä pärjätä suurille tässä kisassa.
NHB:
Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.
Henzkuh93:
tää on taas näitä hohhoijaa juttuja,,,
GTAm:
Onhan se kuitenkin hyvin pitkälle totta, kun kyseessä oli läpi vuosien sama auto
Opelixi:
No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.
Turvallinen, monikäyttöinen, luotettava. Uskaltaisin sanoa, että saab ei ole noilta ominaisuuksiltaan yhtään edellä muita merkkejä. Eli samaa tarjoaa muutkin. En siis yhtään väheksy saabia, mutta jotenkin aika kuluneita "sloganeita" kuitenkin.
Opelixi : Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.
Olen kanssasi hyvin pitkälle samaa mieltä
GTAm: tää on taas näitä hohhoijaa juttuja,,,
Ehkä sinun mielestäsi, mutta sinua varten lienee maailmassa muita merkkejä
NHB: No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.
Saab on tänä päivänäkin teknisesti hyvä tuote eikä ajasta mitenkään erityisesti jäljessä. Lisäksi Saabin uusimpia moottoreitahan on kehuttu paljon autolehdissä. Ja eikös se GM ollut valmis tekemään melkein mitä vain ettei itse joutuisi konkurssiin...Pontiacin valmistus loppui, mutta Saabin myyntiaikeet kestivät siihen asti kun Spyker Cars osti sen. Alasajopuheet olivat etupäässä malttamattoman lehdistön puhetta, joka ei ollut tietoinen vielä Spyker-kauppojen järjestelyistä. Tämä taas johtui siitä koska epäiltiin, että Spykerin rahoittajajoukkoon liittyi hämäriä bisneksiä. Eipä Opelillakaan tässä vaiheessa hyvin mennyt, mutta kuitenkin yhtiö porskuttaa eteenpäin vieläpä entistä parempaan malliin.