MTV3 julkaisi listan automerkkien takaisinkutsukampanjoista. Listalle päätyvät vain sellaiset viat, jotka voivat aiheuttaa "vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle". Tässä TOP5:
1. Honda 29 kpl
2. Renault 27 kpl
3. Toyota 23 kpl
3. VOLVO 23 kpl
5. Opel 19 kpl
Premium-puolella Audi on sijalla 15 ja kutsuja 6kpl. Mielenkiintoista on havaita, että sekä BMW että Mercedes loistavat poissaolollaan. Se on sitä laatua, eli tehdään kerralla valmis tuote!
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/02/1049582
Heinzman:
On varmaankin noin jos tutkineet, mutta jos vehon asentajilta kysyy firman vähävikaisimmat autot, saattaa Honda olla myös listassa ykkösenä. Asiat voi kertoa monella tavalla.
koivuniemen herra:
Tämä kommentti lienee tulkittava niin, että Mesessä on enemmän vikoja, mutta niiden (takuu)korjaaminen on osa normaalia (parempaa) asiakaspalvelua. Niitä ei siis voi laskea varsinaisiksi vioiksi.
Hondan ostaja taas joutuu tyytymään takaisinkutsukampanjoihin, että saisi osakseen samaa palvelua. Tämä erottaa ei-premiumin premiumista.
mikahe:
Uusien BlueEfficiency 220 CDI ja 250 CDI -moottoreiden ruiskusuuttimissa on tyyppivika. Tiettävästi viallista suutinta on valmistettu 100000 kappaleen erä. Elokuun jälkeen valmistetut alkavat olla priimaa, sitä ennen valmistetut potentiaalista sutta.
Älyttömintä tilanteessa on se, että kun suutin pamahtaa, autoon vaihdetaan vain se rikki mennyt ja loput kolme jätetään odottamaan ja yllättämään autoilija sitten sopivassa tilanteessa. Veho kertoo toimivansa tehtaan ohjeiden mukaan eikä voi vaihtaa kuin vain sen rikki menneen. Edes toisella kerralla. Paitsi jos asiakas huutaa tarpeeksi. Ja takseille, joille suuttimet vaihdetaan kerralla.
Näinkin voi olla.
koivuniemen herra:
Ai niin tosiaan tuo juttu. No tämä ei nyt ole erityisen hyvää asiakaspalvelua, mutta onhan kai edes taksarien suuttimet vaihdettu kerralla. Tosin nykyään taksarit valitsevat niin harvoin meseä, että tällaisista mesejutuista ei aiheudu harmeja sen koommin asiakkaille kuin yrittäjillekään.
mikahe:
Saattaa silti aiheuttaa harmeja, mutta toimintatavat poikkeavat monesti eri merkeillä.
Bemun eräissä dieseleissä läppävika voi tuhota koneen, ja on monta tuhonnut. Suositellaan poistamaan läpät, mutta ymmärtämäni mukaan tehdas ei tee mitään asian eteen.
Juuri ennen tuon listan laatimista vanhimpaan (ei lueta mukaan museoikäisiä harrasteautoja) joka minulla on koskaan ollut, yli 15 vuotta vanhaan Bemuun (sekin pidetty uudenveroisena), tuli kutsu korjaamolle vaihtamaan eräs osa. Olin yllättynyt positiivisesti että pienen riskin takia ottivat yhteyttä noin älyttömän vanhojen autojen omistajiinkin!
Äskettäin joku mesepomo lausuihe, että MB:n pitää olla joko nykyistä laadukkaampi tai sitten edes halvempi. Nykyinen hinta/laatusuhde on (kai) kestämätön (hänenkin mielestään).
mikahe:
Jos Mersun ruiskusuutin särkyisi ohitustilanteessa, niin tulisiko vaaratilanne? Jos tulisi ja jenkeissä, niin kutsuttaisiinko remonttiin suomessa. Tällä tarkoitan että tehtaat toimii ehkä erilailla ongelmissa.
Heinzman:
Jotenkin tarkoitushakuisia nämä nimim. Heinzmanin kirjoitukset, kun tuostakin piti yksi automerkki korostaa isoilla kirjaimilla. Miksiköhän? Itse linkin tekstissähän todetaan selvästi, ettei noista voi tehdä päätelmiä automerkin luotettavuudesta tai vikojen määrästä.
Minullakin on ollut kaikkein vikaisin uusi auto Mazda6 ja kun ostin sen uutena vajaa vuosi markkinoilletulosta, niin kohdalle osui useampikin takaisinkutsukampanja ja vika ja siltikin Mazda6 oli monien luotettavuustilastojen kärjessä. Ei minua se harmittanut, että jouduin pari ylimääräistä takaisinkutsukampanjaa kärsimään ja ekalla kerralla tarjosivat vielä sijaisautoksi Saabin, kun eka korjaus oli jo viikko auton luovutuksesta.
Asian voi kääntää toisinkin eli se on myös hyvää asiakaspalvelua, että noita takaisinkutsuja tehdään, eikä salailla vikoja tai korjata niitä huomaamatta huoltojen yhteydessä. Sitähän tehdään ihan yleisesti, että tehdään jotain kampanja-asennuksia huoltojen yhteydessä lähes salaa ja ihan vaivihkaa vaan mainitaan että jotain ylimääräistä on tehty.
koivuniemen herra:
Hyvin todennäköisesti tulisi. Kun esim. ilmamassamittari alkaa pikkuhiljaa piiputtamaan ja koneesta häviää tehoja, niin vaaratilanteita alkaa jo syntyä ihan senkin takia, että auto ei toimi niin kuin ennen. Ja sitten kun se (ilmamassamittari) alkaa pätkiä ihan tavallisissa kiihdytyksissä (ikään kuin ohituksissa), niin eihän sellaisella autolla tosiaankaan tee mieli lähteä ohituksiin.
Mesen suutinvaurio vaikuttaa potentiaalisilta seuraamuksiltaan magnitudia-paria pahemmalta tapahtumalta, joten jos se iskee äkkiarvaamattomasti kesken ohituksen, niin ikäviä asioita voi tapahtua. Ja kun niitä tapahtuu riittävästi (esim. 10 kpl rapakon takana), niin kissa nostetaan pöydälle ja ongelmaa aletaan ratkoa ihan tosissaan.
Heinzman:
ladahan on sitten tuolla logiikalla laskettava laatu autoksi....
Eiköhän tuommoiset tilastot kerro yhtälailla siitä, miten paljon ja millaisia vikoja eri autoihin tulee, kuin myös siitä miten valmistajat suhtautuvat niihin. Ärsyttäviä pikkuvikoja voi olla siinä preemiumautossakin vaikka kuinka paljon, mutta ei niistä silti takaisinkutsua tehdä. Ainakin eräillä saksalaismerkeillä tuntuu olevan tapana kutsua pienempiä vikoja "ominaisuuksiksi". Voi tietty olla että johtuu enemmänkin huolto-organisaatiosta/maahantuojasta kuin itse valmistajasta. Tuolla että pienempiä murheita kutsutaan ominaisuuksiksi, päästään siihen ettei edes takuunalaisia autoja tarvitse aina korjata jollei asiakas ole pää punaisena huutamassa marmoritiskillä.
koivuniemen herra:
Ainakin itselläni oli Accordissa enemmän vikoja kuin C-mersussa...Hondan laatu oli minusta aika tavanomainen nykyautolle: melko hyvä, mutta ei virheetön.
Takaisinkutsukampanjoissa on se huono puoli, että ne koskevat jotain yhtä osaa autossa. Kunnon asiakaspalvelua on se, että autoa huolletaan ja tarkistetaan kokonaisuutena. Suuri osa perushuolloista on pelkkää valohoitoa.
Huoltoihin ja takuisiin tuntuu vaikuttavan aika paljon se, kuka kysyy ja mistä.
AkiK:
Tätä Aki tarkoitinkin. Erilailla voi käsittää asioita.
Onko vain sattumaa että postauksesi nimimerkillä Heinzman ovat olleet 90%'sti joko Bemarin kehumista tai Volvon haukkumista?
Fetissi ja fobia menevät käsi kädessä.
Nimimerkki XWD:hän tuo Heinzman on ilmiselvästi. kirjoitustyyli ja viestit yksi yhteen. Lieneekö jo kymmenes nimimerkki tällä kaverilla?
simppa:
Onhan se tavallaan jopa liikuttavaa, että joku jaksaa vuodesta toiseen raportoida tälle palstalle kaiken negatiivisen löytämänsä uutisoinnin Volvosta tai ainakin osaa värittää jokaisen Volvo-uutisen negatiiviseksi. Toivottavasti on joskus vielä varaa niihin ihannoimiinsa Bemariin ja Mersuun, niin huomaa ettei nekään ole kuin autoja.
Kyllä tällä palstalla on muillakin omat kampanjansa.
Muutamat nimimerkitkin ''taistelevat'' vuodesta toiseen esim. nelivetoa tai sporttisuutta vastaan ja tuputtavat ekoilua ja vähättelevät kaikkia ominaisuuksia joita eivät itse kaipaa.
Tämä kun tehdään näennäisesti asiallisessa ''paketissa'' ja naamiodaan fiksunnäköisesti, se menee läpi.
Samanlaista terrorisointia se silti on.
Samaan tapaan joidenkin viestit järjestelmällisesti vastustavat esim. Toytotaa ja hybridejä ja liputtaa volkkaria.
ELi kyllä näitä on muitakin on kuin tämä Volvo-case. En viitsi näistä alkaa pillittämään tai ketään syyttelemään, tulipahan vain mainittua kun tuli puheeksi nämä ''kampanjat''
petos:
Itse SA:n reservin nelivetokuljettajana en koe tarvetta nelivetoon siviililiikenteessä, mutta maaseudulla asuvalle citymaasturi voi olla ihan ok. Citymaasturi/neliveto vaan on etuvetoista kalliimpi hankkia ja käyttää joten ei sitä kannata turhaan hankkia jos kunnon talvirenkaat riittävät.
Sporttisuus liikenteessä puolestaan ei ole laillista, vaan sen kieltää monikin lakipykälä. Sporttinen auto on aina kallis ja varsinkin silloin jos sen hankkii pelkän fiiliksen vuoksi eikä aio nauttia sen suorituskyvystä.
Ekoilu on auton ja eri liikennemuotojen oikeanlaisen käyttämisen sivutuote. Esim. autossa istuva ei hengittele pakokaasuja samalla tavalla kuin jalankulkija tai ajamiseen max 120 km/h riittää kun autossa on vaikka 60 hevosvoimaa.
Kampanjointi voi olla tiedostavaa ja markkinoinnin tyyppistä tai vain oman valinnan hehkuttamista. Itse tein aikoinaan virheen että laitoin liikaa rahaa autoiluun ja kun lisäksi inhoan häirikkökaahareita voin kampanjoida sekä rahojen järkevän käytön, terveellisen elämäntavan puolesta sekä siitä että kulkemisellaan tulee huomioida muutkin ihmiset.
Se millä autolla ajan ei varmaan ole kauhean kiinnostava asia jollei aio ajaa Focusta ja Meganea peräkkäin verraten niiden sisämelutasoja suhteessa mutkatieajoon. En siis koe tarvetta tyrkyttää omaa merkkiäni muilta osin kuin että se saa ruosteenestoltaan täydet pisteet (Vi bilägare ) ja on ensisijaisesti mukava.
Opel Astraan tuli aikoinaan kutsu ruosteenestotarkastukseen tms. Jonkun vuoden ikäisenä molemmat takajouset piti vaihtaa, mutta niistä ei tullut takaisinkutsua vaan niden uusinta piti asiakkaan itse maksaa.
Ymmärrän kyllä jossain määrin fanaattisia "oman" merkin hehkuttajia, mutta en voi käsittää, kuinka muiden merkkien tyrmääminen voi tuoda heille tyydytystä. Tietysti kateus on suomalaisten kansantauti ja oma harkiten tehty autonvalintahan ei ole voinut mennä pieleen!
On aivan turhaa valistaa esim. vannoutunutta alfistia italialaisen työn laadusta, se on kuin valelisi vettä hanhen selkään. Samoin vanhat ennakkoluulot ovat nykyään useimmiten täysin vailla todellisuuspohjaa. Esimerkiksi Skoda taitaa tänään olla VAG:n laadukkain merkki - no, jos Porschea ei lasketa. Ainakin tsekkiläisten kohonnut oman työn arvostus on tehnyt "ihmeitä" laaduntarkkailulle. Tuskin Toyotan laatukaan mihinkään on kadonnut, vaikka alihankkijan "töppäilyjen" vuoksi takaisinkutsuja tehdäänkin. Ehkä se tosiaan kertoo enemmän tehtaan suhtautumisesta asian vakavuuteen.
Mutta pitäähän se mukavasti keskustelua yllä, kun näitä huuliveikkoja vähän lämmittää. Itsekin lienen siihen joskus syyllistynyt...
lawnmover:
"Sporttisuus liikenteessä puolestaan ei ole laillista, vaan sen kieltää monikin lakipykälä. Sporttinen auto on aina kallis ja varsinkin silloin jos sen hankkii pelkän fiiliksen vuoksi eikä aio nauttia sen suorituskyvystä."
Kalleus on tietysti suhteellista, mutta kyllä sporttisiakin autoja saa ihan normaalin hinnalla, jos ei puhuta mistään "superautoista". Auto sinällään ei tee siitä laitonta liikenteessä, kyllä se on ihan kuljettajan asenteesta kiinni.
Jos nauttii sporttisen auton suorituskyvystä, se todennäköisesti tulee kalliimmaksi, kuin pelkkä fiilistely rauhallisessa cruisailussa. Tosin monet sporttiset autot ovat ekologisempia kuin tavalliset "perhelimusiinit", jos katsotaan esim. CO2-päästöjä. Ja suorituskyky ei toki tarkoita pelkkää moottoritehoa.
FARwd:
Mun 6 vuotiaan sporttiauton arvo on noin 10keuroa, bensaa palaa normaaliajossa 5l/100km, vakuutukset maksaa 300-400e/v ja C02 perustainen käyttömaksu on n. 60e/v ja se toimittaa ympärivuotisen käyttöauton virkaa 35tkm edestä vuosittain. Ei minusta ihan hirveän kallista hupia ja fiilistä löytyy aivan eri tavalla kuin jostain oktaviasta. Mun autossa sporttisuus näkyy siinä, että sillä pysyy tarvittaessa kurveissa tai väistöissä tiellä huomattavasti suuremmalla nopeudella kuin perusperheautolla ja että se pysähtyy satasesta 5 metriä lyhyemmällä matkalla kuin perusperheauto, eli normaaliliikenteessä pelivaraa selvitä yllättävistä tilanteista on aivan eritavalla kuin perusperheautossa.
Tuossa on varmaan kasko mukana jos on täydet bonukset.
Tuo Smart on ihan fiksu hankinta (pituus/paino/kulutus) silloin kun yksin ajelee. Jos perhekoko kasvaa niin silloin se kuitenkin menisi vaihtoon, ihan kuten minulla meni Honda CBR.
tuossa lista ake:n tietoon tulleista virallisista kampanjoita ja se ei tarkoita ettei voisi olla ns. epävirllisia kampanjoita
http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0
Tuon ketjun alussa mainitun takaisinkutsukampanjan top 5 -listan uutisarvo on melko kyseenalainen. Listassa on autonvalmistajien itsensä TraFille ilmoittamat ja vaarallisiksi määrittelemien vikojen aiheuttamat kutsut. Eli on autonvalmistajan omasta rehellisyydestä kiinni, mitkä viat se määrittelee vaarallisiksi ja mitä se ilmoittaa TraFille.
Tästä linkistä http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/takaisinkutsukampanjat/ löytyy saksalaisen ADAC:in luettelot takaisinkutsukampanjoista viimeisten viiden vuoden ajalta ja sieltä löytyy myös BMW:n kampanjoita mm. viallisiin jarruihin, turvatyynyihin ja turvavöihin liittyen. Myös Mersu on noissa takaisinkutsukampanjoissa vahvasti edustettuna. Audilla taitaa takaisinkutsuja olla tuosta kolmikosta vähiten. Puheet BMW:n ja Mersun ylivertaisesta laadukkuudesta ovat kyllä vahvasti liioiteltuja.
Näinhän se menee. Autot ovat teknisiä laitteita joihin laitetaan koko ajan utta tekniikkaa, jonka tuominen markkinoille tapahtuu melko nopean tuotekehitysjakson puitteissa. Selvää on,että vikoja tulee ilmenemään milloin kenelläkin valmistajalla. Toytotalla kävi "huono tuuri". Myös tilastojen teko ja lehdistön tapa uutisoida asioita saa jotkin autot näyttämään romuilta ja jotkut niin mahdottoman hyviltä. Kalliimmissa premium autoissa vikojen hyväksyminen on vaan niin vaikeeta.
koivuniemen herra:
Ja todellisuudessa tilanne on tällainen:
Taitaa olla yksi historian tyylikkäimmin hoidettuja takaisinkutsuja. Asikkaalle jää luultavasti kohtuullisen hyvä maku suuhun tästä huolimatta netissä leviävistä valheista.
Roge:
Ei tuossa nyt pelkästä tuurista ole kyse. USA:n kuluttajavirasto syyttää Toyotaa asian salailusta ja väittää että vähintään 14 hlö on menehtynyt tuon vian takia. Tieto ongelmista on ollut olemassa jo lähes kaksi vuotta mutta vasta nyt ryhdytään toimeen, eikä ongelmaa ole korjattu uudempiin malleihin vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus. Syyte on todella vakava.
Kun on tavoitteet valmistusmäärien suhteen (liian?) korkealla, alkaa se jossain vaiheessa näkymään myös laadussa? Uusia malleja ja ratkaisuja pitää pukata liikkeelle vähän nopeammin kuin niitä ehditään testaamaan.
Tämän päivän Hesarissa oli pitkästä aikaa oikeaa asiaakin aiheesta, missä taas mennään perse edellä katajaan komeasti:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Auton+takaisinkutsu+otettava+vakavasti/1135252856416
"
Tässä samasta jutusta niille, jotka meinaa että Toyotan laatu muka romahtanut..
VALMISTAJA TUNTEE VASTUUNSA!!!
Tämä on se juttu, mitä esim. Volkkari on vuosikaudet venkoillut asiakkaidensa kanssa, ja joka aikanaan pani minut vaihtamaan merkkiä, enkä ole katunut. Kuultuani kaiken maailman iljettäviä korjaamotarinoita, en tule sekaantumaan pitkiin aikoihin öljyjä ja nesteitään vuotaviin paskoihin, olkoon sitten vaikka kuinka JUMALAISIA ajaa.. Sori Hakkaraiset..
Kannattaa nyt jokaisen itse lukea ajatuksella juttu läpi! Kuitenkin minusta Toyotan laatujärjestelmä prosesseineen on (ollut jo kauan) valovuosia Sakuja edellä. Nyt vasta Saksassakin matkitaan Toyotan jo vuosia käytössä olleita juttuja(Koskee myös kaikkia alihankkijoita ja niiden prosesseja ihan siellä alkupäässä..), ja aletaan saamaan autojen kuluttajille näkyvää laatua vihdosta viimein samalle tasolle.
Ovat Sakutkin vihdoinkin huomanneet, kuinka vahingollista Brändille on paskan myyminen pitkässä juoksussa. Ei siinä enää Brändi kanna, kun käytetty "hyvä Brändinen Premiumi" onkin oikeasti ihan paska, jonka korjaaminen maksaa kuluttajalle ihan homona takuuajan jälkeen.
Maastovälitys:
Jos vastuun tuntemista on se, että kuolemiin johtavaa ongelmaa salaillaan useita vuosia ja sen korjaamiiseen ryhdytään vasta korkeimman tason painostuksen alla, niin meillä on hieman eri käsitys laadusta ja vastuun tuntemisesta. Tekstisi on kuin himouskovaisen kirjoittama. Faktat sivuutetaan täysin. "Vääriä jumalia" pitää myös pilkata. Saksalaiset ja premiumit ovat paskoja. Nehän vuotavat nesteet ja öljytkin. Olihan jollakin kuulemma niin käynytkin.