Kuinka montaa TM:n lukijaa oikeasti kiinnostaa TM:n vuosittainen urheiluautovertailu Ruotsin Knutsto

48 kommenttia
«1

Näyttää taas olevan tulossa seuraavassa, 3.7.2013 ilmestyvässä TM:ssä perinteinen urheiluautovertailu. Kuinka moni teistä lukijoista oikeasti on kiinnostunut kyseisestä vertailusta ja kuinka moni olisi valmis vaihtamaan kyseisen vertailun vaikkapa suureen pölynimuritestiin, joka kuitenkin koskettaisi suurinta osaa lukijoista. Monessa taloudessa on pölynimuri, Ferrari tai vastaava harvemmassa...



Itse ajattelen, että se ihmisjoukko, joka autonsa valitsee tällaisista urheiluautotestiin pääsevistä autoista, on hyvin marginaalinen. Ennen ainakin TM mainosti olevansa Pohjoismaiden suurin yleisteknillinen aikakauslehti (tai jotain sinne päin).



Kuinka paljon sitten TM:lle urheiluautovertailuun osallistuminen maksaa, sitä emme varmaan koskaan saa tietää. Autot vertailuun ehkä saadaan maahantuojilta/valmistajilta ilman (rahallista) korvausta, mutta varmasti kuluja syntyy myös näille mukana oleville medioille.



Kuuluisiko tällainen urheiluautovertailu ehkä paremmin tuonne Vauhdin Maailman puolelle?

  
  • Olen samaa mieltä. Tuo ei kiinnosta juuri lainkaan. Mielenkiintoisempaa olisi laittaa vaikka kaikki 30000,- maksavat autot samalle viivalle. Nykyäänhän perheautovertailuissa on vain muutamia autoja mukana - vrt. aiemmin oli isoja vertailuja joissa kaikki mahdolliset vaihtoehdot oli mukana (yli 10 autoa).



    Talviautovertailu on kiinnostava, mutta tuo Ruotsissa vietetty ratapäivä on jotenkin ikään kuin riman alitus TM:ltä.

      
  • Nimimerkki Kardaanin omistaja kyseli,kuinka montaa TM:n lukijaa oikeasti kiinnostaa urheiluautovertailu.Itseäni vertailu kiinnostaa nimenomaan siksi,että TM sen tekee.TM:n perusteelliset testimetodit,testauslaitteet sekä ammattitaitoiset toimittajat ja avustajat takaavat sen,että saatava tieto on ainutlaatuista.Muut niin sanotut autolehdet eivät kykene yhtä monipuoliseen ja tarkkaan testaamiseen.Harvalla ihmisellä todellakaan on varaa tai edes tarvetta valita urheiluautoaan tällaisen vertailun perusteella,mutta tarkka tieto on itselleni tärkeää.Myös haaveita saa ihmisellä olla.TM:n urheiluautotesti herättää huomiota myös laajemminkin,ei pelkästään Suomessa.Pölynimuritestejä on myös TM:ssa ollut.Tietääkseni TM on edelleen Pohjoismaiden suurin yleistekninen aikakauslehti.













      
  • aika nopeasti tuo yleensä tulee selattua läpi, ko vertailussa kun ei ole mitään mieltä autot ovat niin paljon eri tasoa/hintaluokkaa. Autot pitäisi vertailla luokittain niin jutussa olisi jotain järkeä-.

      
  • teknari-61:

    Nimimerkki Kardaanin omistaja kyseli,kuinka montaa TM:n lukijaa oikeasti kiinnostaa urheiluautovertailu.Itseäni vertailu kiinnostaa nimenomaan siksi,että TM sen tekee.TM:n perusteelliset testimetodit,testauslaitteet sekä ammattitaitoiset toimittajat ja avustajat takaavat sen,että saatava tieto on ainutlaatuista.Muut niin sanotut autolehdet eivät kykene yhtä monipuoliseen ja tarkkaan testaamiseen.




    Kyseisessä urheiluautotestissä muistaakseni ajetaan pari kierosta radalla ja siinä kaikki. Kello taitaa olla ainoa testiväline.



    Minuakaan ei yhtään kiinnosta kyseinen testi, mutta ilmeisesti joku siitä kiinnostuu, kun jo useamman kerran testi on alenevista tilausmääristä huolimatta tehty.

      
  • TEsti on yhteispohjoismainen, joten tulee TM:lle "puoli-ilmaiseksi".

      
  • Style66:

    TEsti on yhteispohjoismainen, joten tulee TM:lle "puoli-ilmaiseksi".




    Varmaankin kolmasosaan menee, jos vielä on samat tanskan bil ja ruotsin teknari mukana.



    Siinähän tuo testi menee luku viihteenä kuin muutkin.

      
  • Onhan tuo kiinnostavaa luettavaa, varsinkin verrattuna polkupyörätesteihin. Kumpikohan muuten kalliimpaa tehdä? Ei taida olla kovin halpa testireissu Kanarialle fillareiden kanssa. Toisaalta pyörätestien määrästä voisi päätellä että hoitavat lomareissunsa etelään siinä samalla :smile: Ja todellakaan en valitse polkupyörää sen enempää kuin autoa testien perusteella vaikka ne lukisinkin.

      
  • no vähän enemmän tuo kiinnostaa kun kylmälaukku tai tehosekoitin vertailu!

      
  • GTamv:

    aika nopeasti tuo yleensä tulee selattua läpi, ko vertailussa kun ei ole mitään mieltä autot ovat niin paljon eri tasoa/hintaluokkaa. Autot pitäisi vertailla luokittain niin jutussa olisi jotain järkeä-.




    Eikö tämän vertailun viehätys olekin juuri siinä,kuinka auton taso/hintaluokka ei välttämättä vaikuta auton nopeuteen radalla?

      
  • Ensinnäkin koko testin pointti on juuri siinä, että verrataan täysin eri hintaluokan autoja. Tämä onvarmasti siinä mielessä erittäin harvinainen testi, että näin suuri joukko autoja testataan samoissa olosuhteissa samalla radalla. Hienoa, että lehdet ovat yhdistäneet voimansa jotta tällainen testi voidaan toteuttaa.



    Ja marisijoille tiedoksi, että eiköhän juuri tämä testi ole yksi TM:n seuratuimpia testejä. Itseäni en ainakaan kiinnosta pätkääkään tehosekoitin ja kahvinkeitin testit. Onko se suurikin ongelma, jos kerran vuodessa lehdessä on tällainen testi, vaikka se juuri sinua ei kiinnostaisikaan.

      
  • Ensinnäkin koko testin pointti on juuri siinä, että verrataan täysin eri hintaluokan autoja. Tämä onvarmasti siinä mielessä erittäin harvinainen testi, että näin suuri joukko autoja testataan samoissa olosuhteissa samalla radalla. Hienoa, että lehdet ovat yhdistäneet voimansa jotta tällainen testi voidaan toteuttaa.



    Ja marisijoille tiedoksi, että eiköhän juuri tämä testi ole yksi TM:n seuratuimpia testejä. Itseäni en ainakaan kiinnosta pätkääkään tehosekoitin ja kahvinkeitin testit. Onko se suurikin ongelma, jos kerran vuodessa lehdessä on tällainen testi, vaikka se juuri sinua ei kiinnostaisikaan.

      
  • teknari-61:

    GTamv:
    aika nopeasti tuo yleensä tulee selattua läpi, ko vertailussa kun ei ole mitään mieltä autot ovat niin paljon eri tasoa/hintaluokkaa. Autot pitäisi vertailla luokittain niin jutussa olisi jotain järkeä-.


    Eikö tämän vertailun viehätys olekin juuri siinä,kuinka auton taso/hintaluokka ei välttämättä vaikuta auton nopeuteen radalla?




    ai ei? hehe

      
  • Kun Ruotsissa ovat olisi luulut Koenigseggin Ageran olevan joukossa, Paganini Huayra on varmaan toiveuni. Jos nuita haluaa oikeasti lukea on parempi kääntyä ulkomaisten lehtien pariin.

      
  • Kun Ruotsissa ovat olisi luulut Koenigseggin Ageran olevan joukossa, Paganini Huayra on varmaan toiveuni. Jos nuita haluaa oikeasti lukea on parempi kääntyä ulkomaisten lehtien pariin.

      
  • Kiinnostaa varsinkin noitten edullisimman luokan autojen osalta. Eihän se nopeus radalla ole tärkeää, vaan tunnelma ja tuntuma minkä autolla saa. Siltä osin tässä vertailussa on ollut ihan hyviä kommentteja koska toimittajat pääsee vertailemaan montaa eri tyyppistä autoa lyhyen ajan sisällä niin ei ehkä ole kaikki teksti niin paljon sitä omien ennakko-odotusten värittämää kuin tavallisissa TM-Ajettua tms. jutuissa on.

      
  • Huomaan! :smile:

    Päivitys 3.7.13: Luin jutun Opelista. :smile:

      
  • Kyllä luen mielummin tuota vertailua, kuin uudistuneen nissan micran koeajoa tai jetta hybridin taivastelua... tuota kun on lehti läpeensä täynnä koko loppuvuoden. On hyvä että välillä muistutetaan, että ihan oikeitakin autoja tehdään eikä kaikki ole co2 pilkun viilaamista.



    Väitän, että toimittajatkin kokevat "wow"-elämyksiä, kun vaihteekis pääsee tehokkaan auton rattiin radalle (kannattaa muuten kokeilla ihan omallakin autolla rata-ajoa, äärimmäisen hauskaa!)



    Siitä voidaankin sitten vääntä kättä, kannattaako tuo vertailu tehdä noin laajalla skaallalla olevien autojen kanssa vai valita jokin tietty ryhmä, jossa on saman tyyppisiä autoja - toki valikoima olisi aika rajallinen.

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • DaViega:

    On hyvä että välillä muistutetaan, että ihan oikeitakin autoja tehdään eikä kaikki ole co2 pilkun viilaamista.




    Tuossa ja auton oikeassa käyttötarkoituksessa taitaakin kiteytyä tämän keskustelun sisältö. Minusta co2-viilattu Micra, jonka käyttö muodostuu pääosin ajoista kodin ja työpaikan välillä, joskus marketin kautta koukaten, on kuitenkin sitä elämää, jota varten monet autonsa hankkivat. Silloin tuohon tarpeeseen soveltuva laite ihan yhtä paljon oikea auto kuin urheiluautotestin osallistujatkin, eikä radan kierrosaikoja vähemmän kiinnostavia ominaisuuksia voisi kuvitella. Ja toisaalta, itse kaipaan työ- ja kauppamatkojen lisäksi jonkinlaista käyttökelpoisuutta kinttupoluille, joten entistä kauemmas minulle oikea auto etääntyy kumin vinguttamisesta radalla. Elävästi jäi mieleeni tapaus, jossa tuttavani urheilullinen auto parin tunnin matkan aikana sai kolme pohjakosketusta. Noista kaksi tapahtui yleisillä teillä varovaisesta ajotavasta huolimatta. Toinen pihasta jalkakäytävän yli tielle ajettaessa, toinen tietyömaan hidastetöyssyssä. Hieno auto, mutta miksi sillä ajaessa omistajalta niin kovin pääsi kirosanoja?



      
  • tuhat kertaa enemmän kuin jærkevä ja hyødyllinen pölynimurivertailu! Hyvä että TM tekee tätä testiä! Odotan innolla seuraavaa numeroa. Vaikkei kovin moni lukija varmastikaan ikinä osta yhtäkään vertailun autoa, ei se tarkoita sitä etteikö ihmiset tykkäisi lukea tällaista vertailua. Rationaalisten ja realistien ratasaivojen täytynee ymmärtää se, että artikkeli itseasiassa viihdyttää monia lukijoita.

      
  • Minulla on samanlaisessa ajossa auto, jonka co2 päästöt on siinä veron mukana tulevan selitys sivun listalla siellä punasella alueella. Eläessäni en vaihtaisi minkäänlaiseen nuhapumppuun vain sen takia, että säästäisin kympin tai kaksi kun kerran kuussa käyn tankilla.



    Eikö samalla logiikalla sitten pitäisi juuri tuollaisten pikkuautojen testit lopettaa kokonaan, lukeehan TM:ää myös sellaiset ihmiset joita tuollaiset autot eivät yksinkertaisesti kiinnosta? eihän oikeasti kukaan voi kuvitella, että TM luopuisi urheiluauto testistä vain sen takia, että joku ei osaa ihailla urheiluautojen tekniikkaa ja kaikkea sitä, mikä erottaa sen tuhansista golffeista tai corolloista? tulee mieleen joku neuvostoliitto meininki :weary:



    Omistaja kirosi suomen tiestöä joka saa kyllä kunnostus rahaa, se vain lähetetään kreikkaan :wink:

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • DaViega:

    Minulla on samanlaisessa ajossa auto, jonka co2 päästöt on siinä veron mukana tulevan selitys sivun listalla siellä punasella alueella. Eläessäni en vaihtaisi minkäänlaiseen nuhapumppuun vain sen takia, että säästäisin kympin tai kaksi kun kerran kuussa käyn tankilla.




    Ei tarvitsekaan. Tosin jos ajaa vajaat 10 tkm vuodessa, on kai samantekevää, millaisella nuhapumpulla ajelee.



    Eikö samalla logiikalla sitten pitäisi juuri tuollaisten pikkuautojen testit lopettaa kokonaan, lukeehan TM:ää myös sellaiset ihmiset joita tuollaiset autot eivät yksinkertaisesti kiinnosta?




    Millaista logiikkaa tarkoitat? Sitäkö, että on erilaisia tarpeita.



    Omistaja kirosi suomen tiestöä joka saa kyllä kunnostus rahaa, se vain lähetetään kreikkaan :wink:




    Voi olla, vaikka jalkakäytävät ovat samankorkuisia meillä kuin ulkomaillakin. Monet eivät kuitenkaan ymmärrä sitä, että auto valitaan niihin olosuhteisiin, jossa sitä käytetään. Jos auto ei tänne sovellu, vika on tiestössä. Ei siinä hepussa, joka autovalinnan teki.



      
  • Vastaus kysymykseen: ei kiinnosta.

      
  • voisi tuollainen testi olla luettevanamme, mutta ei joka vuosi. Niissä toimittajat ihastelevat urheiluautojen pörinää, murinaa ja ulvontaa. Senkö seurausta on, että myös tavanomaisten autojen moottorimelua pitää kuljettajan kuulla? Niin olen ollut aistivina lukiessani TM:nkin eräiden testien tuloksia ja toimittajien tulkintoja ja tuntemuksia.



    TM:ssa on vuosittain toistuvia testejä joiden lopputulemia sopii epäillä. Mm. rengastestien uutuuksien testaus ennenkuin tuote on kaupan hyllyllä. Saammeko tulokset sellaisista renkaista joita taviksille myydään vai jotenkin "fiksatuista", esisarjan uutuuksista?



    TM:n lukijoita palvelevia testejä tarvitaan, mutta koe- ja testijärjestelyt on laadittava sellaisiksi, että ne palvelevat meitä lukijoita. Ja erilaiset kestotestit nykyään yhä lyhytikäisemmiltä ja vikaantumisherkiltä vaikuttavien tuotteiden vuoksi ovat mielestäni yhtä tärkeitä kuin tuoteuutuuksien testaaminen uutena.

      
  • Nimittäin ilizarosin kommentista: "artikkeli itseasiassa viihdyttää monia lukijoita". Nimenomaan, tällaiset artikkelit ovat tarkoitettu viihdyttämään, eikä ehkä vähiten niitä, jotka ovat noita autoja radalla testaamassa. Ja kenen kustantamana?



    Tässä nyt vain on pieni ristiriita TM:n käyttämän mainoslauseen, "Tietoa, josta on hyötyä", kanssa. (http://www.otavamedia.fi/web/guest/tekniikanmaailma)



    Itse kaipaan lehdeltäni nimenomaan asiatietoa, jota voi käyttää edes joskus elämässään hyödykseen. Mitä hyötyä ns. tavan tallaaja saa tällaisesta (jokavuotisesta) urheiluautovertailusta?



    Viihdettä haluaville on sitten tarjolla muita lehtiä, joita itse en henk´kohtaisesti halaja.



    EDIT: vaihdettu toimimaton linkki.

      
  • urau:

    Niissä toimittajat ihastelevat urheiluautojen pörinää, murinaa ja ulvontaa. Senkö seurausta on, että myös tavanomaisten autojen moottorimelua pitää kuljettajan kuulla? Niin olen ollut aistivina lukiessani TM:nkin eräiden testien tuloksia ja toimittajien tulkintoja ja tuntemuksia.


    Samaa olen ihmetellyt, enkä ainoastaan TM:n juttujen osalta. Harrasteautossa ehkä vielä ymmärtää että pitää olla myös jotain ääntä joskus, mutta päivittäisessä käyttöautossa ei hirveästi moottorin ääniä kaipaa.

      
  • Tuossa ja auton oikeassa käyttötarkoituksessa taitaakin kiteytyä tämän keskustelun sisältö. Minusta co2-viilattu Micra, jonka käyttö muodostuu pääosin ajoista kodin ja työpaikan välillä, joskus marketin kautta koukaten, on kuitenkin sitä elämää, jota varten monet autonsa hankkivat. Silloin tuohon tarpeeseen soveltuva laite ihan yhtä paljon oikea auto kuin urheiluautotestin osallistujatkin, eikä radan kierrosaikoja vähemmän kiinnostavia ominaisuuksia voisi kuvitella. Ja toisaalta, itse kaipaan työ- ja kauppamatkojen lisäksi jonkinlaista käyttökelpoisuutta kinttupoluille, joten entistä kauemmas minulle oikea auto etääntyy kumin vinguttamisesta radalla. Elävästi jäi mieleeni tapaus, jossa tuttavani urheilullinen auto parin tunnin matkan aikana sai kolme pohjakosketusta. Noista kaksi tapahtui yleisillä teillä varovaisesta ajotavasta huolimatta. Toinen pihasta jalkakäytävän yli tielle ajettaessa, toinen tietyömaan hidastetöyssyssä. Hieno auto, mutta miksi sillä ajaessa omistajalta niin kovin pääsi kirosanoja?




    En vain yksinkertaisesti tajua tätä narinaa KERRAN VUODESSA tehtävästä testistä! Kyllä on ihmeellisiä mielensäpahoittajia taas narisemassa. Jos jokaisessa lehdessä olisi urheiluautovertailu, niin ymmärtäisin ehkä valituksen, mutta testi on kerran vuodessa. Aivan kamalaa!



    Kuten sanoin, uskaltaisin melkein lyödä vetoa, että urheiluautotesti on TM:n yksi seuratuimpia ja luetuimpia testejä. Tässä testissä on sellainen piirre, että se kiinnostaa enemmän tai vähemmän lähes kaikkia autoista kiinnostuneita. Nopeat autot ovat kiinnostaneet autoilijoita yhtä kauan, kuin autoja on ollut olemassa. Tällaista testiä ei myöskään voisi juuri mikään pohjoismainen lehti tehdä ilman laajaa yhteistyötä. Olisi suorastaan häpeä, jos TM ei osallistuisi tällaiseen tarjolla olevaan mahdollisuuteen.



    Pölynimuritesti kiinnostaa ehkä sitä 0,01 % lukijoista, joilla sattuu juuri olemaan tarvetta uudelle imurille. Muut hyppäävät suoraan testin yli. Sama taitaa päteä Nissan Micran testiin.



    Koittakaa nyt lopettaa tuo akkamainen narina ja hypätkää sen testin yli, jos se ei kiinnosta. Niin minäkin hyppään yli useita kodinkone ja Nissan Micra testejä jokaista Tekniikan Maailmaa lukiessani. Kenenkään ei ole pakko lehteä tilata, jos jutut eivät kiinnosta.

      
  • Tuossa ja auton oikeassa käyttötarkoituksessa taitaakin kiteytyä tämän keskustelun sisältö. Minusta co2-viilattu Micra, jonka käyttö muodostuu pääosin ajoista kodin ja työpaikan välillä, joskus marketin kautta koukaten, on kuitenkin sitä elämää, jota varten monet autonsa hankkivat. Silloin tuohon tarpeeseen soveltuva laite ihan yhtä paljon oikea auto kuin urheiluautotestin osallistujatkin, eikä radan kierrosaikoja vähemmän kiinnostavia ominaisuuksia voisi kuvitella. Ja toisaalta, itse kaipaan työ- ja kauppamatkojen lisäksi jonkinlaista käyttökelpoisuutta kinttupoluille, joten entistä kauemmas minulle oikea auto etääntyy kumin vinguttamisesta radalla. Elävästi jäi mieleeni tapaus, jossa tuttavani urheilullinen auto parin tunnin matkan aikana sai kolme pohjakosketusta. Noista kaksi tapahtui yleisillä teillä varovaisesta ajotavasta huolimatta. Toinen pihasta jalkakäytävän yli tielle ajettaessa, toinen tietyömaan hidastetöyssyssä. Hieno auto, mutta miksi sillä ajaessa omistajalta niin kovin pääsi kirosanoja?




    Hei haloo! Lopettakaa jo tuo akkamainen narina. Tämä testi tehdään KERRAN VUODESSA. Jos ei kiinnosta, niin hypätkää yli. Niin minäkin teen jokaista TM:ää lukiessani, kun kohdalle osuu kodinkone tai Nissan Micra testi.



    Kyllä on ihmeellisiä mielensäpahoittajia kirjoittelemassa. Tilatkaa Kotiliesi, jos autot eivät kiinnosta.

      
  • Kiinnostaa tosiaankin enemmän kuin joku prkl. Tehosekoitinvertailu tai hikisen datsun micran testi.



      
  • Omalta kohdaltani ei kiinnosta. Ehkä siksi, että nuo edustavat sellaista genreä joka ei omaa elämää kosketa millään tasolla.

      
  • Komppaan Ajattelijaa tässä. Aivan käsittämätöntä kitinää ja omalla arkijärjellä pätemistä! Vaikka kyseessä on "vakavasti" otettava julkaisu, saa kai siinä jotain viihdearvoakin olla.

    " Ei kiinnosta, kun ei kosketa omaa elämää." No mikäs siinä, ei ole pakko lukea. Ette varmaan katso paljon elokuviakaan, kun eivät oikein osu yksiin oman arkitodellisuuden kanssa vai?

    Ymmärrän hyvin että tällaiset testit eivät kaikkia kiinnosta. Ja se on ihan OK. Mutta se että täällä niistä valitetaan väsähtäneillä perusteilla on kyllä aika kapeakatseista. Rajansa pätemisessäkin, jookos? Peace.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit