Onko paikalla asiantuntijoita, jotka tietävät mistä autosta saa eristystä lisäämällä mahdollisimman hiljaisen suurissa nopeuksissa?
Tuskin tuota voi kukaan tietää. Olettaisin että mahdollisimman hiljainen auto on paras lähtökohta. Tuulensuhinat saisi erityisesti olla olemattomat koska niitä on vaikea jälkeenpäin korjata.
Ja lisäksi keväinen, nastojen karhentama asfaltti. Katsotaan Insignia melutasoa uudelleen jonkin vertailutestin yhteydessä, luulenpa että se on kuitenkin kilpailukykyinen luokassaan noillakin renkailla.
Koeajoautossa oli kylläkin 245/40R19renkaat, eikä nuo Dunlop SP Sportit ole varmaan muutenkaan hiljaisimmasta päästä.
Silti pidän pettymyksenä tuota tulosta. Jos autoa myydään ko. rengaskoolla niin pitäisi se ottaa huomioon auton rakenteissa myös melun osalta. Nyt mitettu tulos on toiseksi huonoin TM:n tänä vuonna julkaisemista, vain Citroen Berlingo on huonompi. Jopa Honda Jazz on hiljaisempi kuin Insignia!
EDIT: Olin yo. kappaleessa väärässä. Myös uusimma numeron Octavia on meluisampi kuin Insignia.
En kuitenkaan uskaltaisi odottaa kohtuullista melua edes 17" renkain tämän perusteella. Vaikea kuvitella että 2-3 dB enemmän hiljenee niilläkään. Jotain äänieristyksen tasosta kertoo TM:n viimeinen lause meluun liittyen: "Jostain syystä myös moottorin ääni pyrki kuuluviin hitaissa nopeuksissa ja kiihdytyksissä."
Halpa ja yleishyödyllinen tapa pienentää rengasmelua on ajaa raiteiden vieressä sileällä pinnalla.
Täysin totta! Itse teen usein näin. Harmi vain, että tuollakaan tavalla ei voi saavuttaa kuin 1-2 dB parannuksen meluun jo valmiiksi kohtuullisen hiljaisessa autossa.
Tosin uusimman TL:n testi kertoo hieman toisenlaista käsitystä siitä, mitä tuo renkaan koon muuttaminen vaikuttaa mm. melutasoon. Sen testin mukaan eipä juurikaan mitään....
Ja jos auto on ns. huonosti suunniteltu tuon asian suhteen, ei sitä kovinkaan äänettömäksi saa jos nyt ei ihan moottoripyörän renkaita alle laita.
Tuolla aiemmin joku ehdotti, että josko auton voisi tilata jo tehtaalta jollain noisekiller-käsittelyllä. Hyvä ajatus, mutta : tuskin tulee tapahtumaan, koska jos tuollainen käsittely olisi eri hintaan tehtaalta saatavana, samallahan valmistaja myöntäisi, että auton vakio-äänieristyksessä on puutteita !!! Ja sehän ei käy laatuun.
Eikä lokarin luettelossa ainakaan näy esim. uuteen superbiin sisälokasuojia äänieristyksellä eikä ilman. Onko siinä sitten olevinaan jotkut suojat jo valmiiksi jotka voisi eristää ??
Tosin uusimman TL:n testi kertoo hieman toisenlaista käsitystä siitä, mitä tuo renkaan koon muuttaminen vaikuttaa mm. melutasoon. Sen testin mukaan eipä juurikaan mitään....
Luin myöskin tuon jutun, erittäin mielenkiintoinen mittaustulos. Tosin voi olla että vaikka 16" ja 17" välillä ei ole suurta eroa, saattaa olla että kun mennään vielä matalampiprofiilisiin alkaa eroa syntyä.
Eikä lokarin luettelossa ainakaan näy esim. uuteen superbiin sisälokasuojia äänieristyksellä eikä ilman. Onko siinä sitten olevinaan jotkut suojat jo valmiiksi jotka voisi eristää ??
Riippuu siitä miten nykyiset sisälokarit on toteutettu, että tuleeko muovisia lokareita saataville ja eihän ne tietysti heti tule lokarin valikoimiin. Eikä ne muoviset lokarit ole valmiiksi äänieristettyjä, vaan niihin pitää liimata äänieristeeksi bitumimattoa jonka esim. asennustyön tekevä liike tekee kyllä pyynnöstä. Näin toimin oman edellisen autoni kanssa ja asennutin siihen taakse lokarit vasta vuoden päästä ostosta. Nykyisiinkin Suberbin sisälokareihin voi olla mahdollista liimata lisäeristettä, mutta ensin kannattaisi kokeilla noita äänieristyskäsittelyjä, jos rengasmelu häiritsee.
Luin tuon Tuulilasin jutun 15, 16 ja 17 " renkaista vain ohimennen kaupassa ja en siihen syventynyt tarkemmin. Olikohan nuo kaikki samaa merkkiä ja nopeusluokkaa? Näinhän ei usein käytännössä ole, vaan noihin matalaprofiilisiin on yleensä tarjolla vain korkeamman nopeusluokan renkaita, jotka on kovempia ja meluisampia ja se ero meluisuudessa tulee sitten siitä. Rengasmerkki ja nopeusluokka on hyvinkin ratkaisevassa osassa renkaan meluisuudessa.
Olikohan nuo kaikki samaa merkkiä ja nopeusluokkaa?
Muistelisin että nopeusluokka olisi ainakin ollut eri noissa renkaissa.
A-utoilija:
... matalaprofiilisiin on yleensä tarjolla vain korkeamman nopeusluokan renkaita, jotka on kovempia ja meluisampia ja se ero meluisuudessa tulee sitten siitä.
Ei tuokaan mikään kiveenkirjoitettu sääntö ole. Mulla oli ennen alla 17" V-nopeusluokan renkaat ja nyt on samaa kokoa mutta eri merkkiä Y-nopeusluokkaa, eikä noissa mitään mainittavaa eroa ole melussa. Molemmat on mun auton alla hyvin hiljaiset.
Luin tuon Tuulilasin jutun 15, 16 ja 17 " renkaista vain ohimennen kaupassa ja en siihen syventynyt tarkemmin. Olikohan nuo kaikki samaa merkkiä ja nopeusluokkaa?
Kyllä ne oli samat renkaat (Nokian Hakka) ja nopeusluokka taisi sekin olla sama eli V.
Kyllä ne oli samat renkaat (Nokian Hakka) ja nopeusluokka taisi sekin olla sama eli V.
Jep, olin väärässä, näin todellakin on:
Sija Rengasmerkki ja -malli Arvosana
1. 16-tuumainen (Nokian Hakka V 205/55 R16V) 9,5
2. 17-tuumainen (Nokian Hakka V 225/45 R17V) 9+
2. 15-tuumainen (Nokian Hakka V 195/65 R15V) 9+
Eli käytännössä harvempi välttämättä ostaa V-nopeusluokkaa ainakaan 15" koossa ja toisaalta 17" renkaat menee vähänkään isommassa autossa äkkiä W/Y-nopeusluokkaisiksi (testattu koko on suurin Hakka V:nä saatava, eikä monikaan merkki tarjoa isompia kokoja V-nopeuluokassa).
Uusimman numeron MB E220 CDI koeajossa saatiin pienimmät melut tämän vuoden mittauksista, taisipa itse asiassa olla paras 2006 vuoden jälkeen mitatuista, vaikka onkin mun absoluuttisella listalla vasta sijalla 44. Silti tuossakin moitittiin, että rengasmelu nousee esiin kun on muuten hiljainen auto.
Nähtiin nyt kuitenkin taas mihin muita autoja voi verrata, vaikkei rengaskoko ollutkaan pienin mahdollinen, eikä renkaat varmaan muutenkaan hiljaisimmat mahdolliset (Continental
Uusimman numeron MB E220 CDI koeajossa saatiin pienimmät melut tämän vuoden mittauksista, taisipa itse asiassa olla paras 2006 vuoden jälkeen mitatuista, vaikka onkin mun absoluuttisella listalla vasta sijalla 44. Silti tuossakin moitittiin, että rengasmelu nousee esiin kun on muuten hiljainen auto.
Nähtiin nyt kuitenkin taas mihin muita autoja voi verrata, vaikkei rengaskoko ollutkaan pienin mahdollinen, eikä renkaat varmaan muutenkaan hiljaisimmat mahdolliset (Continental
ContiSportContact 3 245/45R17 95W).
2006 Vuoden testissä bemari oli vähän vielä hiljaisempi, mut hiljainenhan mersu on.
2006 Vuoden testissä bemari oli vähän vielä hiljaisempi, mut hiljainenhan mersu on.
Kyllä, samoin 2006 mitattu Mersun R-sarjalainen, mutta tarkoitin yo. kommentilla vuosia 2007
Ymmärrän. Se yllätti kuitenkin että melutaso mitattuna oli suurempi kuin bemarilla, sekä tasaisen nopeuden kulutus, vaikka bemarilla testissä oli vanhaa konesarjaa 06 vuonna. Kun vielä esim. simppa sanoi että uudella moottorilla bemari on selvästi pieniruokaisempi, kuin vanhalla moottorilla. Oletin että mersu näyttäisi kaapin paikan uudella päästöjen, sekä melun suhteen.
Nuo ContiSportContactit Lienevät reippaasti yleisimmät ensiasennusrenkaat tuon luokan vehkeissä. Omassakin S80:ssäni oli SportContact kakkoset, mutta eri profiililla.
5-sarjan bemari on kyllä hiljainen auto. Varsinkin jos tajuaa ne runflatit heivata helvettiin. Meillä ainakin Minin melutaso tippui melkoisesti, kun tajuttiin se tehdä.
Vaimon C70 ('01) on 225/45/17 SportContact3 kesägummit. Ainakin siinä autossa renkaat tuntuu paljon hiljaisemmilta kuin omat Bridgen ER300 kokoa 205/55/16.
Yksi juttu on sitten rengaspaineet. Karkealla asfaltilla kun paineet on vajaa 3 bar niin varmaan melua on enemmän kuin 2 bar.
Minulla oli vuokralla viime viikolla Saksassa Mazda 5 tila-auto ja pomo istui vieressä. Pomo valitti ettei kuule puhelimessa kunnolla 120 km/h vauhdissa baanalla ja 180 km/h ei pysty enää etupenkkien välillä juttelemaan ellei huuda. Autossa oli 2.0 diesel joten kovempaa vauhtia ei voinut testata.
Jotenkaan en luota tuohon, mutta minähän olen aina pessimisti. Olisi muuten aika hienoa, jos tuo toimisi. Voisin vaihtaa hiljaisen 5-sarjalaisen BMW:ni Toyota GT-86:een ilman, että tarvitsisin kuulosuojaimet kaupan päälle.
Itse uskon tuon kyllä vaimentavan melua takuu varmasti. Eipä tuo oikein muuta voi tehdä kuin vaimentaa värähtelyä. Mielenkiintoista olisi tietää, että pajonko se lisää vierintävastusta. Hieman ehkä yllättäen myös Pirelliltä on tullut hyvin saman oloinen teknologia. Ensimmäiset asennuskohteetkin ovat samat. Mikähän lie yhdistävä linkki?
Varmasti se melua vaimentaa enemmän tai vähemmän, mutta muka 9 dB
Se tarkoittaisi, että meluisin pikkuato pääsisi samoihin desibeleihin, kuin S-Mersu tai iso BMW normi renkailla. Jotenkin kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä.
Suomen tiestöllä nuo vaimentavat renkaat ovat ihan tarpeen. Eteläisemmässä Euroopassa on sen verran sileämpää tietä, että joku Polokin on ihan hiljainen.
Mielenkiintoista. Mutta onko vaarana se, että autonvalmistajat ulkoistavat meluntorjunnan lopullisesti käyttäjien ja rengasvalmistajien vastuulle? Ei meidän automme ole meluisa, te olette vain hankkineet vääränlaiset renkaat.
Mielenkiintoista. Mutta onko vaarana se, että autonvalmistajat ulkoistavat meluntorjunnan lopullisesti käyttäjien ja rengasvalmistajien vastuulle? Ei meidän automme ole meluisa, te olette vain hankkineet vääränlaiset renkaat.
Tuskin uusi lupaava teknologia ainakaan tilannetta huonontaa. Siitä pitää huolen kilpailu. Jos tuo teknologia osoittautuu niin hyväksi, että se poistaa muun rengasmelun eristyksen tarpeen, niin sehän on vain hyvä. Kyllähän lähtökohtaisesti melu olisi parasta torjua jo syntyvaiheessaan.
Varmasti se melua vaimentaa enemmän tai vähemmän, mutta muka 9 dB
Se tarkoittaisi, että meluisin pikkuato pääsisi samoihin desibeleihin, kuin S-Mersu tai iso BMW normi renkailla. Jotenkin kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä.
9 dB kuullostaa tosiaan hurjalta lukemalta. Taisit vaan ymmärtää homman vähän väärin. 9 dB on varmaankin melun väheneminen rengasmelun osalta. Muu melu epäilemättä pysyy ennallaan.
Esimerkki: oletetaan, että mitattu melu tietyllä nopeudella on normirenkain 70 dB(A). Jos tästä rengasmelun osuus on 67 dB, jää muulle melulle (moottori, tuuli, ym.) myös 67 dB. Nämä yhteensähän ovat 70 dB. Jos rengasmelu putoaa 9 dB, jää rengasmelulle 58 dB. Lopullinen melu on siis 58dB + 67dB = 67,5 dB(A). Melu siis putoaa hiljaisempien renkaiden ansiosta 2,5 dB. Olettaen siis, että rengasmelun osuus kokonaismelusta oli alunperin puolet.
Varmasti se melua vaimentaa enemmän tai vähemmän, mutta muka 9 dB
Se tarkoittaisi, että meluisin pikkuato pääsisi samoihin desibeleihin, kuin S-Mersu tai iso BMW normi renkailla. Jotenkin kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä.
9 dB kuullostaa tosiaan hurjalta lukemalta. Taisit vaan ymmärtää homman vähän väärin. 9 dB on varmaankin melun väheneminen rengasmelun osalta. Muu melu epäilemättä pysyy ennallaan.
Esimerkki: oletetaan, että mitattu melu tietyllä nopeudella on normirenkain 70 dB(A). Jos tästä rengasmelun osuus on 67 dB, jää muulle melulle (moottori, tuuli, ym.) myös 67 dB. Nämä yhteensähän ovat 70 dB. Jos rengasmelu putoaa 9 dB, jää rengasmelulle 58 dB. Lopullinen melu on siis 58dB + 67dB = 67,5 dB(A). Melu siis putoaa hiljaisempien renkaiden ansiosta 2,5 dB. Olettaen siis, että rengasmelun osuus kokonaismelusta oli alunperin puolet.
Entäs kun Pirelli lupaa matkustamomelun putoavan jopa 50% tavanomaisiin renkaisiin verrattuna?
Katso linkki Pirellin renkaista NHB:n viestistä aiemmin.
o-rengas:
Tuskin tuota voi kukaan tietää. Olettaisin että mahdollisimman hiljainen auto on paras lähtökohta. Tuulensuhinat saisi erityisesti olla olemattomat koska niitä on vaikea jälkeenpäin korjata.
Nimim. Vinkuvaa kyytiä C4 Picasso -taksissa
TM:n koeajo 6/09 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo A 5-ov.
Melu:
60 km/h: 65/67
80 km/h: 67/68
100 km/h: 69/70
120 km/h: 71/72
Kovaan meluun todennäköinen syy: 245/45 R18 renkaat.
Penteles:
Ja lisäksi keväinen, nastojen karhentama asfaltti. Katsotaan Insignia melutasoa uudelleen jonkin vertailutestin yhteydessä, luulenpa että se on kuitenkin kilpailukykyinen luokassaan noillakin renkailla.
Penteles:
Koeajoautossa oli kylläkin 245/40R19renkaat, eikä nuo Dunlop SP Sportit ole varmaan muutenkaan hiljaisimmasta päästä.
Silti pidän pettymyksenä tuota tulosta. Jos autoa myydään ko. rengaskoolla niin pitäisi se ottaa huomioon auton rakenteissa myös melun osalta. Nyt mitettu tulos on toiseksi huonoin TM:n tänä vuonna julkaisemista, vain Citroen Berlingo on huonompi. Jopa Honda Jazz on hiljaisempi kuin Insignia!
EDIT: Olin yo. kappaleessa väärässä. Myös uusimma numeron Octavia on meluisampi kuin Insignia.
En kuitenkaan uskaltaisi odottaa kohtuullista melua edes 17" renkain tämän perusteella. Vaikea kuvitella että 2-3 dB enemmän hiljenee niilläkään. Jotain äänieristyksen tasosta kertoo TM:n viimeinen lause meluun liittyen: "Jostain syystä myös moottorin ääni pyrki kuuluviin hitaissa nopeuksissa ja kiihdytyksissä."
Halpa ja yleishyödyllinen tapa pienentää rengasmelua on ajaa raiteiden vieressä sileällä pinnalla.
citroen5:
Täysin totta! Itse teen usein näin. Harmi vain, että tuollakaan tavalla ei voi saavuttaa kuin 1-2 dB parannuksen meluun jo valmiiksi kohtuullisen hiljaisessa autossa.
Tosin uusimman TL:n testi kertoo hieman toisenlaista käsitystä siitä, mitä tuo renkaan koon muuttaminen vaikuttaa mm. melutasoon. Sen testin mukaan eipä juurikaan mitään....
Ja jos auto on ns. huonosti suunniteltu tuon asian suhteen, ei sitä kovinkaan äänettömäksi saa jos nyt ei ihan moottoripyörän renkaita alle laita.
Tuolla aiemmin joku ehdotti, että josko auton voisi tilata jo tehtaalta jollain noisekiller-käsittelyllä. Hyvä ajatus, mutta : tuskin tulee tapahtumaan, koska jos tuollainen käsittely olisi eri hintaan tehtaalta saatavana, samallahan valmistaja myöntäisi, että auton vakio-äänieristyksessä on puutteita !!! Ja sehän ei käy laatuun.
Eikä lokarin luettelossa ainakaan näy esim. uuteen superbiin sisälokasuojia äänieristyksellä eikä ilman. Onko siinä sitten olevinaan jotkut suojat jo valmiiksi jotka voisi eristää ??
Ammattilainen:
Luin myöskin tuon jutun, erittäin mielenkiintoinen mittaustulos. Tosin voi olla että vaikka 16" ja 17" välillä ei ole suurta eroa, saattaa olla että kun mennään vielä matalampiprofiilisiin alkaa eroa syntyä.
Ammattilainen:
Riippuu siitä miten nykyiset sisälokarit on toteutettu, että tuleeko muovisia lokareita saataville ja eihän ne tietysti heti tule lokarin valikoimiin. Eikä ne muoviset lokarit ole valmiiksi äänieristettyjä, vaan niihin pitää liimata äänieristeeksi bitumimattoa jonka esim. asennustyön tekevä liike tekee kyllä pyynnöstä. Näin toimin oman edellisen autoni kanssa ja asennutin siihen taakse lokarit vasta vuoden päästä ostosta. Nykyisiinkin Suberbin sisälokareihin voi olla mahdollista liimata lisäeristettä, mutta ensin kannattaisi kokeilla noita äänieristyskäsittelyjä, jos rengasmelu häiritsee.
Luin tuon Tuulilasin jutun 15, 16 ja 17 " renkaista vain ohimennen kaupassa ja en siihen syventynyt tarkemmin. Olikohan nuo kaikki samaa merkkiä ja nopeusluokkaa? Näinhän ei usein käytännössä ole, vaan noihin matalaprofiilisiin on yleensä tarjolla vain korkeamman nopeusluokan renkaita, jotka on kovempia ja meluisampia ja se ero meluisuudessa tulee sitten siitä. Rengasmerkki ja nopeusluokka on hyvinkin ratkaisevassa osassa renkaan meluisuudessa.
A-utoilija:
Muistelisin että nopeusluokka olisi ainakin ollut eri noissa renkaissa.
A-utoilija:
Ei tuokaan mikään kiveenkirjoitettu sääntö ole. Mulla oli ennen alla 17" V-nopeusluokan renkaat ja nyt on samaa kokoa mutta eri merkkiä Y-nopeusluokkaa, eikä noissa mitään mainittavaa eroa ole melussa. Molemmat on mun auton alla hyvin hiljaiset.
A-utoilija:
Kyllä ne oli samat renkaat (Nokian Hakka) ja nopeusluokka taisi sekin olla sama eli V.
AkiK:
Jep, olin väärässä, näin todellakin on:
Sija Rengasmerkki ja -malli Arvosana
1. 16-tuumainen (Nokian Hakka V 205/55 R16V) 9,5
2. 17-tuumainen (Nokian Hakka V 225/45 R17V) 9+
2. 15-tuumainen (Nokian Hakka V 195/65 R15V) 9+
Eli käytännössä harvempi välttämättä ostaa V-nopeusluokkaa ainakaan 15" koossa ja toisaalta 17" renkaat menee vähänkään isommassa autossa äkkiä W/Y-nopeusluokkaisiksi (testattu koko on suurin Hakka V:nä saatava, eikä monikaan merkki tarjoa isompia kokoja V-nopeuluokassa).
Uusimman numeron MB E220 CDI koeajossa saatiin pienimmät melut tämän vuoden mittauksista, taisipa itse asiassa olla paras 2006 vuoden jälkeen mitatuista, vaikka onkin mun absoluuttisella listalla vasta sijalla 44. Silti tuossakin moitittiin, että rengasmelu nousee esiin kun on muuten hiljainen auto.
Nähtiin nyt kuitenkin taas mihin muita autoja voi verrata, vaikkei rengaskoko ollutkaan pienin mahdollinen, eikä renkaat varmaan muutenkaan hiljaisimmat mahdolliset (Continental
ContiSportContact 3 245/45R17 95W).
235+255:
2006 Vuoden testissä bemari oli vähän vielä hiljaisempi, mut hiljainenhan mersu on.
koivuniemen herra:
Kyllä, samoin 2006 mitattu Mersun R-sarjalainen, mutta tarkoitin yo. kommentilla vuosia 2007-2008.
235+255:
235+255:
Nuo ContiSportContactit Lienevät reippaasti yleisimmät ensiasennusrenkaat tuon luokan vehkeissä. Omassakin S80:ssäni oli SportContact kakkoset, mutta eri profiililla.
5-sarjan bemari on kyllä hiljainen auto. Varsinkin jos tajuaa ne runflatit heivata helvettiin. Meillä ainakin Minin melutaso tippui melkoisesti, kun tajuttiin se tehdä.
Vaimon C70 ('01) on 225/45/17 SportContact3 kesägummit. Ainakin siinä autossa renkaat tuntuu paljon hiljaisemmilta kuin omat Bridgen ER300 kokoa 205/55/16.
Yksi juttu on sitten rengaspaineet. Karkealla asfaltilla kun paineet on vajaa 3 bar niin varmaan melua on enemmän kuin 2 bar.
Minulla oli vuokralla viime viikolla Saksassa Mazda 5 tila-auto ja pomo istui vieressä. Pomo valitti ettei kuule puhelimessa kunnolla 120 km/h vauhdissa baanalla ja 180 km/h ei pysty enää etupenkkien välillä juttelemaan ellei huuda. Autossa oli 2.0 diesel joten kovempaa vauhtia ei voinut testata.
Continentalin uusi teknologia laskee auton sisälle kuuluvan rengasmelun tasoa yhtiön mukaan jopa yhdeksän desibelin verran.
http://www.telegraph.co.uk/motoring/10230770/New-Continental-tyres-aiming-to-silence-road-noise.html
Nyt odottelen TM:n pikatestiä
Penteles:
Jotenkaan en luota tuohon, mutta minähän olen aina pessimisti. Olisi muuten aika hienoa, jos tuo toimisi. Voisin vaihtaa hiljaisen 5-sarjalaisen BMW:ni Toyota GT-86:een ilman, että tarvitsisin kuulosuojaimet kaupan päälle.
Itse uskon tuon kyllä vaimentavan melua takuu varmasti. Eipä tuo oikein muuta voi tehdä kuin vaimentaa värähtelyä. Mielenkiintoista olisi tietää, että pajonko se lisää vierintävastusta. Hieman ehkä yllättäen myös Pirelliltä on tullut hyvin saman oloinen teknologia. Ensimmäiset asennuskohteetkin ovat samat. Mikähän lie yhdistävä linkki?
http://www.motorauthority.com/news/1085731_pirelli-creates-run-silent-tires-for-high-end-audis
Varmasti se melua vaimentaa enemmän tai vähemmän, mutta muka 9 dB
Se tarkoittaisi, että meluisin pikkuato pääsisi samoihin desibeleihin, kuin S-Mersu tai iso BMW normi renkailla. Jotenkin kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä.
Suomen tiestöllä nuo vaimentavat renkaat ovat ihan tarpeen. Eteläisemmässä Euroopassa on sen verran sileämpää tietä, että joku Polokin on ihan hiljainen.
Kuulostaa kiinnostavalta, kun omat pääkriteerit kesärenkaille ovat vierinvastus ja melu.
Renkaiden osuus kokonaismelusta tietenkin riippuu autosta.
Mielenkiintoista. Mutta onko vaarana se, että autonvalmistajat ulkoistavat meluntorjunnan lopullisesti käyttäjien ja rengasvalmistajien vastuulle? Ei meidän automme ole meluisa, te olette vain hankkineet vääränlaiset renkaat.
Lefa:
Tuskin uusi lupaava teknologia ainakaan tilannetta huonontaa. Siitä pitää huolen kilpailu. Jos tuo teknologia osoittautuu niin hyväksi, että se poistaa muun rengasmelun eristyksen tarpeen, niin sehän on vain hyvä. Kyllähän lähtökohtaisesti melu olisi parasta torjua jo syntyvaiheessaan.
no-kia:
9 dB kuullostaa tosiaan hurjalta lukemalta. Taisit vaan ymmärtää homman vähän väärin. 9 dB on varmaankin melun väheneminen rengasmelun osalta. Muu melu epäilemättä pysyy ennallaan.
Esimerkki: oletetaan, että mitattu melu tietyllä nopeudella on normirenkain 70 dB(A). Jos tästä rengasmelun osuus on 67 dB, jää muulle melulle (moottori, tuuli, ym.) myös 67 dB. Nämä yhteensähän ovat 70 dB. Jos rengasmelu putoaa 9 dB, jää rengasmelulle 58 dB. Lopullinen melu on siis 58dB + 67dB = 67,5 dB(A). Melu siis putoaa hiljaisempien renkaiden ansiosta 2,5 dB. Olettaen siis, että rengasmelun osuus kokonaismelusta oli alunperin puolet.
pete61:
Entäs kun Pirelli lupaa matkustamomelun putoavan jopa 50% tavanomaisiin renkaisiin verrattuna?
Katso linkki Pirellin renkaista NHB:n viestistä aiemmin.
Tuo 50 prosenttia voi tarkoittaa esimerkiksi 3 desibeliä. Äänen muutoksista puhuttaessa on paljon mahdollisuuksia.