Katumaasturivertailu 10/2013

51 kommenttia
2»
  • Minulle katumaasturin suurimpia etuja on istumakorkeus, autoon ei tarvitse laskeutua eikä varsinkaan könytä ylös ponnistamalla istuimen reunasta ja selkänojasta. Korkealta näkee myös paremmin ja korkean maavaran olen havainnut eduksi. Tavaratilan nostokorkeus ei ole ollut ongelma ja kuorman stabiiliuskysymyksestä kuulen nyt ensi kerran, 10 vuoden katumaasturiajelun jälkeen.

    Sivulle avautuva takaovi vanhan CR-V:n ja RAVin tyyliin on loistokeksintö. Kauppakassien kanssa oven saa helposti raotettua ihan sormivoimin ja kassiit sujautettua sisään. Teepä sama raskaalla ylös avautuvalla luukulla. Vetokoukun kanssa on toki vähän hankalampaa.

      
  • ElmanCCOO:

    X-drive on paras, muttei päässyt testiin koska VAG kulkineen täytyi voittaa, näin spekuloin ja oletan lehden pitkäaikaisena lukijana, joskin ex. sellaisena.




    Purnauksesi alkaa olemaan jo varsin epätoivoista. Jos luet toiseenkin kertaan vertailun, niin voit ehkä huomata, ettei siinä ole muitakaan premiumeja mukana. Vai onko tuo X-drive kenties jonkin kansanautoluokan merkin kopio BMW:n xDrivestä?

      
  • X1 ei ole premiumia, kilpailee tiguanin kanssa. Olisi voittanut testin, mutta jätettiin pois.

      
  • Loppuarvostelun sanalliset arvioinnit eivät stemmaa TM:n ilmoittamiin tietoihin joka auton kohdalla.



    Fordista kirjoitetaan, että "Rikkoontunut tuulilasi on myös kallis vaihtaa" ja kun katsoo tuota "Ylläpitokulut" peedeeäffää, niin tuolla perusteella ko. korulauseen olisi voinut kirjoittaa joka ainoan auton kohdalle.



    Subarusta kirjoitetaan, että "Kaupungissa kiusana on suuri kääntöympyrä". TM:n mittausten perusteella samaisen korulauseen olisi voinut kirjoittaa monen muunkin auton loppuarviointeihin.

      
  • Ja kas, niin BMW sai alennuksen kansanautojen luokkaan. Ja kaikki tämä vain siksi, koska tekee mieli purnata.

      
  • NHB:

    Ja kas, niin BMW sai alennuksen kansanautojen luokkaan. Ja kaikki tämä vain siksi, koska tekee mieli purnata.




    Kansanautojen luokkaan ei BMW X1 kuulu vaikka ilman lisävarusteita oleva X1 sDrive 1.8d matalaviritteisellä dieselmoottorilla ja takavetoisena jää hieman alle 40.000 euron. Premium se on tietenkin sekin. ElmanCCOO taisi heittää vain piruilevan läpän "X1 ei ole premiumia" näin ainakin minä tuon otaksun.



    On väärin, ettei BMW ole TM:n suosiossa testeissä muuta kuin jokaisen sukupolven viime metreillä ei koskaan uutena edustajana kertoen BMW:n uusimmista innovaatioista. Vaatii ilmeiseti kaavoihin jämähtäneiden toimittajien eläköitymistä ennen kuin muutos on totta. Uusia nuoria toimittajia ilman typeriä kommenteja tyyliin BMW vetelee urissa. Niin ne tekee muutkin merkit Suomen surkeilla ja niin Hel***** uraisilla teillä.



    http://www.automerkit.fi/uutiset/autoesittelyt/artikkelit/autoesittely-bmw-x1-2013.html :sunglasses:

      
  • tracktest:


    On väärin, ettei BMW ole TM:n suosiossa testeissä muuta kuin jokaisen sukupolven viime metreillä ei koskaan uutena edustajana kertoen BMW:n uusimmista innovaatioista. Vaatii ilmeiseti kaavoihin jämähtäneiden toimittajien eläköitymistä ennen kuin muutos on totta. Uusia nuoria toimittajia ilman typeriä kommenteja tyyliin BMW vetelee urissa. Niin ne tekee muutkin merkit Suomen surkeilla ja niin Hel***** uraisilla teillä




    Eikö 5-sarjalainen ollut viime vuonna kohtuullisen uutena mallina vertailussa ja viimeisemmässä talviautovertailussa oli uusi 3-sarjalainen. Jos kaipaa vielä nopeampaa vastetta, niin kannattanee lukea lehtiä, jotka tekevät noita testejä enemmän.

      
  • ElmanCCOO:

    X-drive on paras, muttei päässyt testiin koska VAG kulkineen täytyi voittaa, näin spekuloin ja oletan lehden pitkäaikaisena lukijana, joskin ex. sellaisena.




    Kannattaako ihan oikeasti purnata, jos on lehden ex-lukija?



    Lukemalla numeron 10/2014 olisi syy testistä poisjäämiseen selvinnyt. Samoin moni muu asia ja viimeistään koeajolla sekä kustannuslaskelmien teon yhteydessä olisi jäänyt loputkin vaahtoamiset pois.



    Huono puoli tuossa on se, että samalla olisi mennyt pohja yhdestä testien viihdearvoista eli paremmuusjärjestyksen arvioinneista. Mutta jäähän silti noita kisoja urhelun puolella vaikka kuinka paljon, ihan Ylen raportoimana. Niistä kun ei voi sanoa, että peli on väärin pelattu toisin kuin TM:n testien kohdalla. Joitain vedonlyöntikohteita lukuunottamatta.

      
  • NHB:

    Eikö 5-sarjalainen ollut viime vuonna kohtuullisen uutena mallina vertailussa ja viimeisemmässä talviautovertailussa oli uusi 3-sarjalainen. Jos kaipaa vielä nopeampaa vastetta, niin kannattanee lukea lehtiä, jotka tekevät noita testejä enemmän.




    Oikein. Tai sitten ei lue lehtiä lainkaan eikä kaiken maailman trollien kommentteja enkä tarkoita nyt sinua. Vaan tekee valinnat itsenäisesti omista lähtökohdista ja tarpeista niistä merkeistä jotka kokee parhaaksi. Itse tosin en muita merkkejä edes harkitse, kun BMW tekee sen mitä tarvitsen. Hinta ja laatu kohtaa se riittää minulle. Ne jotka laskee käyttökustannuksia ensimmäiseksi löytää merkkinsä kansanautojen parista aivan varmasti.

      
  • tracktest:

    Hinta ja laatu kohtaa se riittää minulle. Ne jotka laskee käyttökustannuksia ensimmäiseksi löytää merkkinsä kansanautojen parista aivan varmasti.




    Hintaa ja laatua minäkin yritän verrata, silti tai siksi tähän mennessä olen päätynyt kansanautojan pariin. Mutta kukin painottaa asioita eri tavoin, joten oikeassa ollaan molemmat.

      
  • Hoh-hoijaa... lippalakki nurin ja BMW:llä kissoja narraamaan...



    Lueskelin eilen huvikseni juttuja BMW:iden suuntavakavuusongelmista. Tarinat etenevät vähän kuin uskonnollisessa keskustelussa. Äänekkääimmät rohkenevat ihmettelemään miksi opinkappaleella ei pääse suoraan. Uskontopoliisit vakuuttelevat vian olevan renkaissa. Vuodesta toiseen, mallista toiseen...



    Hauskaa!

      
  • PropJock:

    Hoh-hoijaa... lippalakki nurin ja BMW:llä kissoja narraamaan...

    Lueskelin eilen huvikseni juttuja BMW:iden suuntavakavuusongelmista. Tarinat etenevät vähän kuin uskonnollisessa keskustelussa. Äänekkääimmät rohkenevat ihmettelemään miksi opinkappaleella ei pääse suoraan. Uskontopoliisit vakuuttelevat vian olevan renkaissa. Vuodesta toiseen, mallista toiseen...

    Hauskaa!




    Vai, että huviksesi lueskelit. Teet tuota kyllä aivan muista lähtökohdista kuten kaikki muutkin hyvin huomaatte. Samaa kaavaa toistaen. Niin läpinäkyvää, mutta taidatte nauttia, kun tuota melkein työksenne puuhastelette.



    Samat epäilijät aina äänessä vailla mitään omakohtaista kokemusta. Todella mielenkiintoista ja jopa hieman huvittavaa. Naapurin auto on aina huono jos sattuu olemaan väärän merkkinen. Voi teitä tyhjäntoimittajia. Olette olevinanne asiantuntijoita joita kukaan ei viitsi edes kuunnella. Ja nuo tyypillisen lapselliset kommentit mikä tuossa ylläkin on "lippalakki nurin ja BMW:llä kissoja narraamaan...". Todella lapsellista.



    Täytyy olla idiootti joka epäilee kokemuksen kautta saatua tietoa, se on pätevää oli asia mikä hyvänsä.



    Puhun kokemuksesta itsellä sitä on noin 25 vuoden ajalta BMW:llä, joten tiedän tarkalleen mistä puhun.





    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6689#m124125

      
  • PropJock:

    Tarinat etenevät vähän kuin uskonnollisessa keskustelussa. Äänekkääimmät rohkenevat ihmettelemään miksi opinkappaleella ei pääse suoraan. Uskontopoliisit vakuuttelevat vian olevan renkaissa. Vuodesta toiseen, mallista toiseen...


    Kaikkeen autokeskusteluun tulee ennen pitkää uskonnollinen näkökulma.



    Sen lisäksi ainakin minun kokeilemani onneksi harvalukuiset run-flat renkaat ovat olleet järkyttävän huonoja sekä ajettavuudeltaan, if any, että melutasoltaan.

      
  • Zagarat:

    Ja minä kysyn miksei Dacia Duster ollut mukana? Olisi saatu verrokkia halpisauton ominaisuuksista. Maavaraa 20-21 senttiä ja neliveto lukittavissa 80 kmh nopeuteen saakka.


    Tästä on joku aika, kun ajaessani illalla tie 55:sta niin Monninkylä-Askola risteyksestä kääntyi letka eteen, edessä oli kaksi yltäpäältä kuraista ja mutaista mustaa Dacia Dusteria ja niiden perässä oli Land Rover (se laatikkomalli), missä oli sen extreme -lehden eli 4x4 Maailman tarrat. Letka tuli Askolan suunnasta ja siellähän on se Askolan ATV-puisto..eli voi olla, että odottavan aika ei ole pitkä.

      
  • Pitihän se 4x4 Maailma ostaa lehtihyllystä. Dacia juttuhan siellä ja jutusta sai oikein positiivisen kuvan auton maasto-ominaisuuksista. Kuvista päätellen reitti oli aika rankka mitä olivat ajaneet. Poikakin innostui kovasti ja on jo viemässä perheen pari vuotta vanhaa RAV4:sta samoille reiteille...

      
  • Entisenä katumaasturivertailun (eihän niistä yksikään ole mikään maasturi)voittajan omistajana täytyy todeta, että mikäli haluaa ketterän ja hauskan talviajokin, kannattaa ostaa 4*4 Yeti manuaalilaatikolla. Kaiken lisäksi kyseinen ajokki on myös maantiellä/ moottoritiellä monta kalliimpaa ajokkia parempi ja suuntavakaampi ajaa. Viime talvena kokeilin montaa kallimpaa ajokkia ja täytyy todeta, että esim. talvisella uraisella moottoritiellä vertailin myös X1:n kanssa ja Yeti ei kyllä hävinnyt siellä yhtään, kesällä toki tilanne voi muuttua. Kun ajelin pientä "räppäilyä", totesin, että nykyinen ajokkini Volvo V60 AWD on varsinainen hauskuuden tappaja ja X1:n ajonvakautus holhosi niin paljon ettei edes perä lähde irti. Yeti tuntuu näiden rinnalla kovasti urheilulliselta ajokilta. Tosin en ole DSG:llä kokeillut (enkä sitä keksintöä osta). Vielä kun saisi niitä muutamia konserniominaisuuksia paranneltua...







      
  • Hinta ei korreloi tuon tyyppisten ominaisuuksien kanssa juuri lainkaan. Forbes- ja Bemarikeskusteluissa tuo tuli jo todettua.

      
  • Mukavaa jatkoa tiedossa tälle vertailulle elokuun lopussa, kun testin tulee kolme katumaasturin ja crossoverin rajamailla olevaa laitetta. Testi tuskin on yhtä monipuolinen kuin TM:n katumaasturitestit parhaimmillaan, mutta ehkä jotain vertailua voi tehdä. Harmi, ettei Daciaa kelpuutetu tuohonkaan porukkaan mukaan. Talviautotestissä oli mukana, muttei esittänyt kovin hyviä ominaisuuksia. Kesätestissä erot varmaan pienenisivät ainakin, jos arvostelussa huomioitaisiin käyttö tien ulkopuolella ja ajonhallinta kelpuutettaisiin varusteeksi. Ehkä saamme tuon vielä joskus maastopainotteiseen parivertailuun..?



    Aiemmin tässä ketjussa hehkuttamaani, vuoden kuluttua todennäköisesti esiteltävää Golf Alltrackia taitaa joku muukin kuin minä odottaa:



    http://golf-alltrack.ru/



    Tavallinen farkku kävi Suomessa näytillä, eikä nopean vilkaisun perusteella pettänyt odotuksia. Tavaratila ja muutkin tilat olivat ulkomittoihin nähden erinomaiset, kuvista saatu vaikutelma muotoilusta piti paikkaansa ja auto vaikutti muutenkin toimivalta. Ajamaan ei päässyt esisarjan saksanversiota, mutta tuskinpa siinä mitään erikoista olisikaan tullut ilmi. Toivottavasti luotettavuuden puolelta ei mitään pommeja ilmene. Vuosi on aikaa lastentauteja parannella sen lisäksi, että pystyperäinen on jo hetken ollut markkinoilla.



      
  • Onkos lukutaidossani vikaa kun en testistä löydä mainintaa käytetyistä renkaista. Varsinkin kiinnostaa kesä renkaat.

    Oma uusi Kugani on varusteltu Hankookin renkailla ja meluisampia ja liukkaampia saa etsiä.



    Tulee ihan ikävä edellisen maasturin Michelin Latitude Tour HP renkaita

      
  • Paperiversiossa on mainittu vain rengaskoot, mutta TM:n nettisivuilta löytyy merkit ja mallit:



    https://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/2013/10_2013/TM_10_13_katumaasturit_renkaat.pdf

      
  • Hitaana löysin itsekin ja huomasin, että eri renkaat. Saksan testien mukaan Hankookini yhdet meluisimmat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit