Ei yllättävää Wolfsburg'sta, kuten arvata saattoi...
http://es.autoblog.com/2014/07/03/oficial-nuevo-volkswagen-passat/
- etenkin farmarimallin muotoilu on vastakohta termille; puoleensavetävä!
- onneksi omalla pihamaalla on kokoluokan taideteos: C5 mark II Tourer
Ei yllättävää, mutta ei minun silmääni mikään pettymyskään. Paremmin ja rohkeammin muotoiltu kuin uusi Golf.
En nyt C5:sta minään taideteoksena sentään pitäisi, vaikka eipä siinä muotoilussa mitään vikaakaan ole. Ihan hyvältä näytti uutena.
Kauppalehden uutisessa uuden Passatin sanotaan haastavan BMW:n ja Mercedeksen.
Vaihtoehtojen lisääminen on tervetullutta ja odotan jo innolla tilaisuutta koeajamaa aiempaa coupe-kattoista Passatia paremmilla takatiloilla varustettua tasapainoista takavetoista Passatia
Pelkistetty muotoilu toimii parhaiten.
Jos puhutaan 745 Kartanoautosta, olen samaa mieltä pelkistetystä muotoilusta. Se todella on funktionaalinen.
Passatin uusi malli yrittää tosiaan Kauppalehden mukaan haastaa premiumit BMW:n ja Mersun kun Audi ei siihen pystynyt. Onhan tämä ihan eri tason auto kyllä kuin A4/A5 Audi tällä se haastaminen varmasti onnistuu paljon paremmin. Vaikka onhan etuvetoinen talvella vähän ongelmallinen Suomen oloissa. Ilmeisesti VW-konsernin etuveto merkeistä Volkkari on nyt se jolla kilpaillaan premiumeja vastaan. Mitenköhän Audin käy konsernissa?
Posliinisauberi:
Ainakin sieltä tulee uusi iso SUV, haastamaan Mersun GL-sarjaa. Siis isompi kuin Q7. Mallit ne vaan lisääntyy, sehän on kaikkien autonvalmistajien taktiikkana nykyisin myynnin lisäämiseksi.
Ainakin mittasuhteet muuttuvat selvästi. Vaikka uusi malli on karvan verran edeltäjäänsä lyhyempi, niin akseliväli on kasvanut kahdeksan senttiä. Perusasiat kuten tilat, taloudellisuus ja suorituskyky ovat luonnollisesti parantuneet, mutta itselleni mielenkiintoisimmat asiat ovat uusi monitoiminäyttö, uusi vaihteisto ja Volkkarille uuden teholuokan nelisylinterin diesel. Taitaa olla niin, että PSA teki oikean ratkaisun alentaessaan Citikan kilpailemaan halpa-autojen markkinoista. Tavisautojen markkinoilla kun se ei ennenkään pärjännyt ja uusi Passat nostaa rimaa entisestään.
NHB:
Minkälainen uusi vaihteisto on?
Tässä lisää kuvia. Minusta tämä on Passatiksi erittäin onnistuneen näköinen sekä sisältä, että ulkoa.
http://www.autobild.de/bilder/vw-passat-b8-autosalon-paris-2014-sitzprobe-5194114.html#bild1
Ajattelija2013:
Varmasti jos on tottunut harmaaseen tavis Audiin. Uskon että moni etuvedon ystävä valitsee jatkossa Passatin Audin sijaan. Audin A4/A5 on oltava huomattavasti uutta Passatia halvempi jos meinaa kilpailla Passatin kanssa etuvetoisten ostajista.
Muotoilu on täysin samanlainen kuin nykyisessä mallissa - paitsi etuvalot on hieman erilaiset ja nekin muistuttaa CC-mallia. Ei siis mitään uutta. Ilmeisesti sisustuksen tasoa on nostettu ja nyt toivottavasti helinät ja kolinat on saatu häviämään. Mutta missään nimessä tuo ei voi olla vaihtoehtona kuin Audille tai Skodalle - ja noillekin vain siinä tapauksessa, että hinta on sama kuin Octavialla.
A Tapio:
Mistä se korollajorma tietää passatin kolinoista ja helinöistä? Sinähän olet jatkuvasti kertonut pysyväsi VW-konsernin autoista kaukana.
Uusi Passat vaikuttaa todella onnistuneelta uutuudelta. Tyylikäs ulkoasu ja hienostuneet sisätilat. Mielenkiinnolla odotan kulutus ja suorituskykytietoja erityisesti tuolta mainiolta 240hv/500nm dieseliltä. Painonpudotus tuntuu myös parantuneena ajettavuutena. Halvin 1.4TSI malli on jo erittäin kevyt tuon kokoiseksi autoksi. 1350kg on nykyautolle vähän. Jo edellisestä mallista mitattiin todella matalia kulutuksia ja tuleva malli on paljon kevyempi ja kehittyneemmällä tekniikalla.
Olisikohan nyt sitten tulossa kerrankin yksi talviautoiluun sopiva saksalainen, jossa ei kahvat jäätyisi, eikä ureasäiliöt. Ja jos vielä lämmityslaitekin olisi tehokas ja lisälämppärin jos vielä saisi ilman useamman tonnin lisähintaa. Peruslähtökohdat suuntavakavuuden ja vetokyvyn osalta on kunnossa, kun auto on etuvetoinen.
Yes! Kerrankin otettu vaggilaisittain rohkea askel muotoilussa. Minusta varsin onnistunut peli ja toivottavasti sama suuntaus alkaa muissakin konsernin autoissa. Esim. "Uusi" Polo surkea esitys aivansamanlainen kuin vuonna 1998.
Toivottavasti keveys ei johdu siitä peri volkkarilaisesta syystä, eli kaikki osat on alimitoitettu!
Kalle Kehveli :
Onhan se huvittavaa, että tietyt "corollajormat" ym. jormat jaksavat viikosta toiseen vauhkota Volkkareista ja Audeista. En vain voi käsittää sitä. Jos minua ei kiinnosta jokin automerkki, niin en useimmiten edes lue, saati kommentoi kyseisiin merkkeihin liittyviä uutisia.
No eihän se nyt mitään ahaa-elämyksiä herätä, mutta toisaalta, tuskin sitä kukaan odottikaan. Konservatiivinen linja on heidän valttinsa, toisilla on toisenlaiset kujeet. Ja jokaiselle löytyy sitten sopivaa ostettavaa.
Passat on aina ollut hillityn tyylikäs, ilman mitään suurempia muotoilukikkoja. Juuri tästä syystä se näyttää vielä vuosienkin jälkeen kohtuullisen nykyaikaiselta, verrattuna esim. vastaaviin japseihin. CC varmasti sitten tuo enemmän sitä rohkeampaa linjaa, sitten on ostajilla mistä valita. Sisältä uusi Passat on mielestäni erittäin onnistunut.
Etenkin farkun muotoiluun on viimein saatu tasapainoa. Erittäin hyvältä näyttää. Sisustaa on vaikeampi arvioida kuvista, mutta tuskin sielläkään mitään hankinnan esteenä olevaa on. Tuuletusritilöjen jatkuminen kojelaudan reunasta reunaan on varmaan harkittu juttu, mutta ei minusta paranna tyylikkyyttä. Keulan ilmeessä vaivaa korkeintaan se, että Audissa jo muutaman vuoden ollut muoti siirtyi ensin Skodaan ja nyt Volkkariin.
inspektor70:
Saksa ei ole vain VAG. Jos talviajettavuuden kysymys on vetovoima, on vastaus neliveto.
Jos sinä ajat mieluummin etuvetoista, ihan hyvä mielipide sekin on.
Eikä taas aloiteta vetotapojen paremmuudesta, koska paremmuudella ei ole tämän mielipiteen kanssa mitään tekemistä.
Kunhan totesin jo aiemmin, että jos pelisuunnitelmana on haastaa Mercedes ja BMW eikä kardaani ole vakiovarusteena, on peli menetetty ennen kuin se alkoikaan.
Kyllä tämä Passat on yhä perusauto, vaikka sitä kuinka myyntimiehen puheissa haluttaisiin pitää vaihtoehtona Mersulle, Lexukselle tai Bemarille.
Ilmeisesti tehtaalle pelätään Skodaa niin paljon, että yritetään nyt asemoida tuo valmiiksi vanhan näköisenä syntyvä malli Octaviaa paremmaksi. Tuskin Pirkka-tuote paranee sillä, että tuote on saman näköinen ja niminen kuin aiemminkin ja vain hitusen kalliimpi kuin aiemmin. Jos tällä todella halutaan haastaa vaikka Mersu, niin sitten pistetään keulalle ne rinkelit, hiotaan laatua paremmaksi ja nostetaan hintaa. Siltikin vetävät pyörät jää väärään päähän ja tuskin laatukaan (lue kestävyys) nousee kilpailijoiden tasolle.
Noh, mutta eipä tämä minua suuremmin kosketa, sillä yhden Passatin omistaneena en tätä itse edes harkitsisi.
A Tapio:
Jäätävä kommentti ja vankat perusteet: "VW Passat (1,6l) -83 Tämä oli yllättävän terhakka liikkumaan. Alusta oli varsin lullamainen ja kori nitisi ja natisi. Paljon sähkövikoja mm. laturi ja startti piti vaihtaa. Kori oli varsin arka ruostumaan. Yksi huonoimmista omistamistani."
En myöskään koske pitkällä tikullakaan Volkkareihin, joissa on motti väärin päin, eikä aidosta quattrosta tietoakaan. Galvanoidut koritkin lienevät historiaa.
A Tapio:
Milloin Passat ei ole ollut asemoitu hyvin selvästi Octavian yläpuolelle?
Kansanautobrändien propaganda on tuttua monen merkin mainospuheissa. Kovin usein malliuudistuksen yhteydessä puhutaan kuinka nyt haastetaan Mersu ja muut premiumit. Todellisuudessahan tuota ei ole vielä tapahtunut. PSA:n DS-brändi saattaa toki tuon tehdä. Ranskalaisten kalliiden mallien historia tosin ei anna aihetta odottaa kovin paljon.
mikahe on oikein nähnyt vaivaa kaivaessaan Passattini vuosimallin esille.
Audi A4:n jälkeen en ole ko. konsernin peleihin omia rahojani käyttänyt, mutta on minulla ollut toki käytössä ja ajossa uudempiakin malleja, joten ei tietämykseni ja kokemukseni toki rajoitu noihin kahteen omistamaani. Viimeksi tuli ajeltua Golf Variantilla vm.11. viikon verran. Kohtuullinen perusauto, mutta jonkin verran mm. viimeistelyvirheitä ja ajomukavuus oli vain keskinkertaista. Tosin pelasi hienosti tuon aikaa ilman vikoja, joten ei huono peli ja iso takakonttikin on vaan plussaa.
Silti kaikki autot ja kulkupelit jaksavat kiinnostaa - oli ne sitten Mersuja tai Lexuksia - tai Skodia ja Ladoja.
Vai on Tapion kokemukset noinkin tuoreita. Kyllähän tuolla otannalla pystyy sitten sanomaan uusien Passattien viat ja samalla Audienkin Minulla oli joskus aikoinaan -86 vuoden Mazda 626 2.0. Se ruostui käsiin, kone oli remonttia vaille jo 235tkm kohdalla, oikean puolen pallonivel ei kestänyt kuin vuoden päivät kun taas pomppasi katsastuksessa (syytä ei koskaan löytynyt) ym ym. Ihan takuulla kaikki uudet mazda 6:t ovat samanlaisia. En koskisi pitkällä tikullakaan.
Kalle Kehveli :
Ja ottaen huomioon, että kaveri ei koske tikullakaan VW:n tuotteisiin, niin paljon niistä tarinaa riittää. Tapio ei oikeastaan mistään muusta edes keskustele, jos keskusteluhistoriaa hieman katsoo.
Kuvat on VW:n palkkaamien ammattilaisten ottamia, joten ne voivat hieman valehdella, mutta hyvältä tuo minusta näyttää joka suunnasta. Ei kaunis, mutta klassisen toimiva profiili. Sisusta ja kojelauta siisti. Moottoripaletti kattava, erityisesti iso hybridiauto kiinnostaisi. Varmasti riittävän hyvä ajaa perus perheautoksi. Olisin kiinnostunut. Ainoa mikä edelleen epäilyttää on VW:n laatu. Itsellä on huonoja kokemuksia Paskatista, samoin ystäväpiirissä. Yleisesti TSI ja DSG on käsite ongelmille. Toki voi volkkarin ottaa dieselinä ja keppivaihteena...
Mutta, suotta vw hehkuttaa tuosta bmw, mersu kilpailijaa. Isojen takavetoisten sarjaan ei tulla etuvedolla, varsinkaan VW logo keulalla.
no-kia:
Aika alas on luotettavuus tippunut, että tietyn automerkin autot pitää ostaa tietyn polttoainelaadun mukaan tietyllä vaihteistolla. Ja jos tuohon sortuu, niin tiedossa ei ole muuta kuin loputonta vaihtamista nuolen mukaan.
A Tapio:
Muistanko Tapio täysin vääri vanhat keskustelut, vai oliko niin että vaikka et Toyota myyjä olekkaan, olet jotenkin kytköksissä Toyotan suomen organisaation kanssa? Kerroit näin muistaakseni kun joku kyseenalaisti tietämyksesi Toyotan toiminnasta takaisinkutsujen ja huoltojen yhteydessä.
Tämän uuden Passatin kohdalla näkee hyvin manuaalivaihteiston hyvyyden verrattuna nykyaikaiseen automaattiin. Otetaan vaikka 2.0 TDI (110 kW).
Yhdistetty EU-kulutus:
- manuaali 4,1 l/100 km
- DSG-automaatti 4,5 l/100 km
Manuaalin kulutus on 10% pienempi!