Ei tee mitään tuolla AutoBildin listalla täällä Suomessa. Asvaltti on niin paljon karheampaa täällä, että tuloksia ei juuri kannata edes lukea. Audissa on ollut aiemmissa malleissa ongelmana rengasmelun eristys, joka on näkynyt TM:n testeissäkin. Uusimmissa Audeissa on ilmeisesti paneuduttu rengasmelun eristämiseen jo selvästi paremmin.
Hiljaisimpia on tietenkin isot edustusluokan autot, mutta niiden alapuolella BMW 5-sarja ja Lexus GS. MB E-sarja, Audi A6 ja Volvo S80 on sitten niiden jälkeen, samassa tuntumassa myös Jaguar XF. Aiempi A6 oli noita meluisampi, mutta nyt ilmeisesti on jo samassa rintamassa.
Tuon kokoluokan alapuolella melu alkaa olla jo enemmän tai vähemmän häiritsevää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
En minä ole keksinyt termejä edullinen, kohtuuhintainen, ylihintainen ja kallis, tai vastaavia. Ihan yleissuomenkieltä ne ovat.
Keskustelussa näyttää olevan kyse kielenhuollosta, kun kotimainen yleiskieli kelpaa, mutta vakiintunut erikoislainasana alkuperäisessä merkityksessään ei?
Ei voi kun ihmetellä Opelin maahantuojaa: oliko edes järkeä lähettää auto 19" vanteilla ja sport alustalla testiin? Tuollahan saa vain huonoa mainetta! Ja tyhmyyden maksimoimiseksi mukana oli vapari kone kun tarjolla oli ymmärtääkseni uudempaakin tekniikkaa.
Rengasvalinnat ovat olleet aiemminkin avainasemassa. Tällä kertaa ei välttämättä sijoituksia ratkaissut, mutta olisin silti mielelläni nähnyt kaikki samamalta viivalta aloittamassa. Tulee vain mieleen aiempi premium testi, jossa volvo 19" renkailla versus audi 16" tms.
Ei voi kun ihmetellä Opelin maahantuojaa: oliko edes järkeä lähettää auto 19" vanteilla ja sport alustalla testiin? Tuollahan saa vain huonoa mainetta! Ja tyhmyyden maksimoimiseksi mukana oli vapari kone kun tarjolla oli ymmärtääkseni uudempaakin tekniikkaa.
Sain itsekin vertailun käsiini, niin pääsen kommentoimaan. 1,4 litrainen turbo näyttäisi olevan Opelissa. Sen suuri omamassa ja pitkillä vaihdeväleillä oleva laatikko varmasti vähän heikentävät suorituskykyä, mutta ihan hyvinhän Opelkin liikkuu. Ford ja Hyundai ovet tietty atkinson-Tojon lisäksi vertailun vaparit. Downsizing vei Fordia ja Hyundaita sata nolla. Downsizing koneiden kulutus ja suorituskyky oli selvästi parempi. Oikeastaan erot kulutuksessa olivat yllättävänkin suuret. Tojon oli koulutuksissa omaa luokkaansa, mutta oli kyllä Skodan ja huoniompienkin ero suuri.
Sain itsekin vertailun käsiini, niin pääsen kommentoimaan. 1,4 litrainen turbo näyttäisi olevan Opelissa. Sen suuri omamassa ja pitkillä vaihdeväleillä oleva laatikko varmasti vähän heikentävät suorituskykyä, mutta ihan hyvinhän Opelkin liikkuu. Ford ja Hyundai ovet tietty atkinson-Tojon lisäksi vertailun vaparit. Downsizing vei Fordia ja Hyundaita sata nolla. Downsizing koneiden kulutus ja suorituskyky oli selvästi parempi. Oikeastaan erot kulutuksessa olivat yllättävänkin suuret. Tojon oli koulutuksissa omaa luokkaansa, mutta oli kyllä Skodan ja huoniompienkin ero suuri.
Joo, turbo olikin mutta tosiaan uudempaa saatavilla. Kulutukseenkin lienee rengasvalinnalla ihan kohtalainen merkitys. Outoa, että golffi kulutti octaviaa enemmän. Mitenköhän painot meni? Artikkelista löysin vain kokonaismassat.
Downsizing vei Fordia ja Hyundaita sata nolla. Downsizing koneiden kulutus ja suorituskyky oli selvästi parempi.
Minulla lopahti mielenkiinto testiin heti alkuun, kun huomasin että autoissa oli automaattivaihteistot. Testi kyllä pilattiin niiden kanssa. Ensinnäkin automaattivaihteet ovat marginaalisia tässä luokassa ja näillä moottoreilla. Toiseksi se rajoitti monen auton moottoreita. Esim. Fordissa ei saatu 1.0 ecoboostia vaan vanha vapaastihengittävä. Manuaaleina olisi ollut tosi mielenkiitoinen. Olisivat vaikka jättäneet Auriksen pois. Nyt tuntui, että Auris piti saada mukaan ja pakottaa muutkin automaattivaihteistoihin.
Eikös molemmat ole uudella kevyellä MQB alustalla? Mikä erot selittää, kun ei octavia taida pienmpikään olla? Taitaa volkkarilla olla politiikka hakusessa kun halvempaan saa paremman korin ja paremman suorituskyvyn/pienemmän kulutuksen/paremmat tilat/varusteet.
Eikös molemmat ole uudella kevyellä MQB alustalla? Mikä erot selittää, kun ei octavia taida pienmpikään olla? Taitaa volkkarilla olla politiikka hakusessa kun halvempaan saa paremman korin ja paremman suorituskyvyn/pienemmän kulutuksen/paremmat tilat/varusteet.
Olisikohan TM tehnyt virheen mittauksissaan. Itsekin ihmettelin tuota. Painojakaumassakin oli iso ero. Golfissa 56 ja Ocussa 59 prosenttia TM:n mittausten mukaan keulalla. Pitkäperäisempänä Ocun luulisi olevan takapainoisempi.
Eikös molemmat ole uudella kevyellä MQB alustalla? Mikä erot selittää, kun ei octavia taida pienmpikään olla? Taitaa volkkarilla olla politiikka hakusessa kun halvempaan saa paremman korin ja paremman suorituskyvyn/pienemmän kulutuksen/paremmat tilat/varusteet.
Kyllähän se hiukan tosiaan ihmetyttää tuo ero.
Kurkkasin ihan mielenkiinnosta tekniset tiedot netistä,
Ei tee mitään tuolla AutoBildin listalla täällä Suomessa. Asvaltti on niin paljon karheampaa täällä, että tuloksia ei juuri kannata edes lukea. Audissa on ollut aiemmissa malleissa ongelmana rengasmelun eristys, joka on näkynyt TM:n testeissäkin. Uusimmissa Audeissa on ilmeisesti paneuduttu rengasmelun eristämiseen jo selvästi paremmin.
Hiljaisimpia on tietenkin isot edustusluokan autot, mutta niiden alapuolella BMW 5-sarja ja Lexus GS. MB E-sarja, Audi A6 ja Volvo S80 on sitten niiden jälkeen, samassa tuntumassa myös Jaguar XF. Aiempi A6 oli noita meluisampi, mutta nyt ilmeisesti on jo samassa rintamassa.
Tuon kokoluokan alapuolella melu alkaa olla jo enemmän tai vähemmän häiritsevää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Kumppani:
Keskustelussa näyttää olevan kyse kielenhuollosta, kun kotimainen yleiskieli kelpaa, mutta vakiintunut erikoislainasana alkuperäisessä merkityksessään ei?
Vielä melusta.
Kyllä mersukin on parantanut äänieristystä neljässä vuodessa, vielä kun ottaa huomioon renkaat:
2009/17:
MB S 400 Hybrid L
235/55 R17
59/61/64/66 dB
2013/15:
MB S 400 Hybrid L
Edessä: 245/45 R19 102V XL
Takana: 275/40 R19 101V
56/60/62/65 dB
Ei voi kun ihmetellä Opelin maahantuojaa: oliko edes järkeä lähettää auto 19" vanteilla ja sport alustalla testiin? Tuollahan saa vain huonoa mainetta! Ja tyhmyyden maksimoimiseksi mukana oli vapari kone kun tarjolla oli ymmärtääkseni uudempaakin tekniikkaa.
Rengasvalinnat ovat olleet aiemminkin avainasemassa. Tällä kertaa ei välttämättä sijoituksia ratkaissut, mutta olisin silti mielelläni nähnyt kaikki samamalta viivalta aloittamassa. Tulee vain mieleen aiempi premium testi, jossa volvo 19" renkailla versus audi 16" tms.
Style66:
Sain itsekin vertailun käsiini, niin pääsen kommentoimaan. 1,4 litrainen turbo näyttäisi olevan Opelissa. Sen suuri omamassa ja pitkillä vaihdeväleillä oleva laatikko varmasti vähän heikentävät suorituskykyä, mutta ihan hyvinhän Opelkin liikkuu. Ford ja Hyundai ovet tietty atkinson-Tojon lisäksi vertailun vaparit. Downsizing vei Fordia ja Hyundaita sata nolla. Downsizing koneiden kulutus ja suorituskyky oli selvästi parempi. Oikeastaan erot kulutuksessa olivat yllättävänkin suuret. Tojon oli koulutuksissa omaa luokkaansa, mutta oli kyllä Skodan ja huoniompienkin ero suuri.
NHB:
Joo, turbo olikin mutta tosiaan uudempaa saatavilla. Kulutukseenkin lienee rengasvalinnalla ihan kohtalainen merkitys. Outoa, että golffi kulutti octaviaa enemmän. Mitenköhän painot meni? Artikkelista löysin vain kokonaismassat.
Style66:
Omamassat on ilmoitettu noissa mittakuvissa.
Mutta tässäpä nämä:
Ford 1365kg
Hyundai 1345kg
Opel 1520kg
Skoda 1290kg
Toyota 1485kg
Volkswagen 1405kg
NHB:
Minulla lopahti mielenkiinto testiin heti alkuun, kun huomasin että autoissa oli automaattivaihteistot. Testi kyllä pilattiin niiden kanssa. Ensinnäkin automaattivaihteet ovat marginaalisia tässä luokassa ja näillä moottoreilla. Toiseksi se rajoitti monen auton moottoreita. Esim. Fordissa ei saatu 1.0 ecoboostia vaan vanha vapaastihengittävä. Manuaaleina olisi ollut tosi mielenkiitoinen. Olisivat vaikka jättäneet Auriksen pois. Nyt tuntui, että Auris piti saada mukaan ja pakottaa muutkin automaattivaihteistoihin.
Miten Octavia voi saada penkeistä 10 tuossa testissä? Ihan perusjakkarat, ei kovin tukevat ja melko kovatkin?
peltilehmä69:
Eikös molemmat ole uudella kevyellä MQB alustalla? Mikä erot selittää, kun ei octavia taida pienmpikään olla? Taitaa volkkarilla olla politiikka hakusessa kun halvempaan saa paremman korin ja paremman suorituskyvyn/pienemmän kulutuksen/paremmat tilat/varusteet.
Style66:
Olisikohan TM tehnyt virheen mittauksissaan. Itsekin ihmettelin tuota. Painojakaumassakin oli iso ero. Golfissa 56 ja Ocussa 59 prosenttia TM:n mittausten mukaan keulalla. Pitkäperäisempänä Ocun luulisi olevan takapainoisempi.
Style66:
Kyllähän se hiukan tosiaan ihmetyttää tuo ero.
Kurkkasin ihan mielenkiinnosta tekniset tiedot netistä,
ja löysin nämä luvut:
Skoda 1287kg
Volkswagen 1350kg
Nämä lienevät perusmallien omamassoja.