Onko näistä joku vuoden 2014 autoksi? Tesla Model S vai Mercedes S-class?
BMW i3
BMW X5
BMW 4-series
Citroën C4 Picasso
Ford Kuga
Hyundai i10
Infiniti Q50
Jaguar F-Type
Kia Carens
Lexus IS
Mazda 3
Maserati Ghibli
Mercedes-Benz CLA
Mercedes S-class
Mitsubishi Space Star/Mirage
Nissan Note
Opel/Vauxhall Cascada
Peugeot 2008
Peugeot 308
Porsche Cayman
Range Rover Sport
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Skoda Octavia
Subaru Forester
Suzuki SX4
Tesla Model S
Toyota Auris
Toyota Corolla
Toyota RAV 4
Veikkaan Mazda 3:sta suht korkeille sijoille ja jopa voittajaksi asti. Mazda on tehnyt hyvää jälkeä viimeaikoina malliensa uudistamisen eteen. Myös Tesla Model S sähköautoksi pitkällä toimintasäteellä voi olla erittäin varteenotettava voittajaehdokas.
Tesla on amerikkalainen ja Mazda japanilainen, joten niiden mahdollisuudet voittoon ovat vähäiset. Uskoisin voittajan tulevan joko BMW:n tai Mercedeksen leiristä. Peugeot 308 pärjää varmasti myös hyvin.
Ketä tuo oikeasti jaksaa kiinnostaa? Aikamoista politikointia ja kotiinpäin vetämistä koko touhu. Onko tuo titteli edes oikeasti minkään sortin meriitti, kun katsoo aiempien vuosien valintoja? Kalliit tai oikeasti jotain edistyksellistä tekniikkaa tuovat autot ei pärjää, vaan ne halvat, pienet ja vähäkulutuksiset pikkuautot on kärjessä, joiden valmistusmaa on autotoimittajille mieleisin.
Vuoden autoksi on valittu muunmuassa hybridi (2005), sähköauto (2011) ja pistokehybridi (2012), tai mikä tuo Ampera sitten tarkkaan ottaen onkaan. Mikä A-utoilijan mielestä on sitten "oikeasti edistyksellistä tekniikkaa" jos nämä eivät sitä ole?
Tämän jostain syystä paljon julkisuutta saavan äänestyksen voittaa se auto, jonka esittelyssä äärimmäisen ammattimaiset journalistit ovat saaneet parhaan koeajokokemuksen. Jos kuitenkin mietitään vuoden merkittävimpiä julkaisuja, niin nuo Ässät ovat selkeästi listan muiden mallien yläpuolella.
Nyt kun tässä on enempi päässyt tutustumaan tuohon Teslan Model S:ään, niin luulen että se tulee viemään voiton. Tuo auto jyrää niin monella eri osa-alueella ja on huomattavasti edistyksellisempää tekniikkaan kuin nuo muut. Suorituskyä ja tilaa löytyy myös yllin kyllin.
Teknari oli muuten vertaillut tuota Tesla Model S:ää pariin urheiluautoon.
Löysin myös mielenkiintoisen arvostelun tuosta autosta:
https://www.youtube.com/watch?v=1kCG-WqpVnI
Experience:
Epäilemättä kiinnostaa. Voitko kertoa, mikä tuossa valinnassa on kiinnostavaa? Sekö, mille annetaan hieno titteli markkinointia edistämään vai joku muu asia?
Näistä sitten valitaan Vuoden Auto 2014.
BMW i3
Citroën C4 Picasso
Mazda 3
Mercedes-Benz S-sarja
Peugeot 308
koda Octavia
Tesla Model S
Veikkaisin kolme vahvinta ehdokasta:
1. MB S
2. BMW i3
3. Tesla Model S
i3 tai Tesla S ovat ainoat oikeat vaihtoehdot.
Onko tietoa miten Teslan keskikonsolin kosketusnäyttö toimii 30 asteen pakkasessa. Saako esim. puhaltimen ja lämpötilasäätöjä aseteltua?
Koviin kenttäolosuhteisiin suunniteltujen tablettilaitteiden alin käyttölämpötila on tyypillisesti -21 C.
Pidän suorastaan ihmeenä jos Tesla ei kisaa voita, onhan se putsannut pöydät jo monessa muussa raadissa. Ihan omassa luokassaan vaikka i3 on myös kuulemma yllättävän hieno. (jotenkin käsittämättömän ruma perän osalta mutta ei BMW pyrstösekorilla ole koskaan oikein onnistunutkaan)
Tesla on niin omilla luvuillaan kokonaisuutena kaikista autoista ettei sitä käsitä ennen kokeilua. En muista milloin autoilu olisi ottanut tuollaista harppausta eteenpäin.
Tuossa Tesla pauhaa vieressä soittaen Jazzia jenkkipodcasteistä, appsillä voin vaikka vilauttaa valoja, säätää ohjaamon lämpötilan, lataukset ja katsoa missä vaimo autolla ajelee. Tai vaikka lukea jättiruudulta tätäkin keskustelua. Puhumattakaan huikeasta ajofiiliksestä ja kiihtyvyydestä.
Penteleelle vielä vastauksena että saa helposti, vaikka kotoa käsin. Ainoa asia kylmässä on ettei jarrutusenergiaa oteta täysillä talteen ennen akkujen lämpenemistä (ellei siis ole ollut piuhassa) mutta esim lämmityksen nopeus on käsittämätöntä. Lämmintä ilmaa alkaa tulla kabiiniin heti eikä vartin päästä kun pahimmillaan dieseleissä. Sekä ettei auto tunnu yhtään kankealta pakkasella vaan päinvastoin kun tuo jarrutus on matalammalla tasolla.
catmirri:
Minä taas en pitäisi ollenkaan ihmeenä, jos Tesla ei voittaisi. Sillä on nimittäin yksi selkeä heikkous tässä kisassa: se ei ole eurooppalainen.
Lefa:
On sillä toinenkin heikkous. Se ei tule myymään kovin paljon, harvoin on tuon hintaluokan autoja valittu vuoden autoiksi vaikka ne olisivat olleet miten hienoja.
Vuoden Auto 2014 on ylivoimaisilla äänillä Peugeot 308!
1. Peugeot 308: 307 ääntä
2. BMW i3: 223 ääntä
3. Tesla Model S: 216 ääntä
4. Citroën C4 Picasso: 182 ääntä
5. Mazda3: 180 ääntä
6. koda Octavia: 172 ääntä
7. Mercedes-Benz S: 170 ääntä
Varmaan monen mielestä väärin valittu.
Kahden ranskalaisen auton väliin sijoittui sähköautot.
Minun veikkauksessa mersu vaihtui pösöksi.
Espanja, Ranska ja Italia äänestivät kaikki ykköseksi Peugeotin ja kakkoseksi Citroen Picasson.
Nämä maat myös ratkaisivat voiton Peugeotille.
Englannin ykkönen oli BMW ja kakkonen MB.
Saksan ykkönen oli Tesla ja kakkonen MB.
Kuten yleensä etelän maat valitsevat vuoden auton äänienemmistöllään.
Penteles:
MITÄ? Eikö demokratia näin toimi? Pitäisikö suomalaisen äänen vastata sadan italialaisen ääntä, jotta tulos olisi oikea? Muuta Venäjälle tai Pohjoiskoreaan. Siellä äänestykset hoidetaan sinun toivomallasi tavalla.
Ajattelija2013:
Enhän minä sanonut että äänestystulos on väärä.