Ihmettelen kovasti tätä suomalaista liikenne kulttuuria. Nopeuksia pudotetaan, kameravalvontaa lisätään ja ihmetellään että liikenne kuri höltyy. Höltyyhän se, jos rajoituksia laadittaessa on järki unohdettu. Sitten meillä on näitä jotka valittaa tästä, mutta kun pitää taistella vastaan, niin sitten huudetaan että laki on laki ja sitä on noudatettava. Ei ole rahastusta kun vaan noudattaa nopeusrajoituksia.
Nykyisiä rajoituksia EI pidä noudattaa. Ei vaikka laki sanoisi mitä. Jos näitä noudatetaan, silloinhan hyväksymme valtiovallan liikenneterrorismin.
Liikenteessä pitää ajaa turvallisesti ja sujuva lja mielekäs iikenne on osa turvallisuutta. Nyt tätä sujuvuutta ja mielekkyyttä romutetaan oikein urakalla.
Kameratolpaan voi huoletta ajaa normaalia nopeutta esim 100km/h, jos olosuhteet salliin (vaikka lain mukaan onkin pääsääntöisesti ylinopeus) ja kun pitää huolen että pärstä ei näy, ei huolta sakoista. Virkavallalla on näyttö velvoite, ja ei ole pakko kertoa kuka autolla ajoi. Näitä automaatti sakkoja pitää kiistää ja valittaa jo senkin takia, että se työllistää ja hidastaa asian etenemistä. Mitä enemmän työllistää sen parempi.
Automaattisen nopeuden valvonnan sabotoiminen pitäisi olla jo kansalaisvelvoite. Normaalisti vastusta vandalismia, mutta en tässä asiassa.
Nykyisellä politiikalla tuolla valvonnalla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Automaatit antavat vain tilaa rattijuopoille ja huumehörhöille, sillä poliisit eivät juurikaan ole noilla teillä ratsaamassa.
Mitkään keskustelut liikennepolitiikan järjettömyydestä ei ole tuonnut muutosta noiden jääräpää demari/kommarien kaaliin, joten kansalaistottelemattomuus on seuraava vaikuttamisen väline. Jos kukaan ei välitä ja noudata näitä järjettömiä sääntöjä, niitä tulee muuttaa.
Yllytän tässä rehellisesti rikkomaan lakia. Mutta se pitää tapahtua liikenneturvallisuuden ehdoilla. Olosuhteet on otettava huomioon ja nopeudet on sovitettava sen mukaisesti. Järjetön kaahailu ja toilailu sekä rattijuopumus on yhtä tuomittavaa kuin valtiovallan toiminta.
Luojan kiitos meillä täällä Suomessa vallitsee demokratia, ja siksi lait laaditaan sellaisiksi että ne mahdollisimman hyvin noudattelevat enemmistön mielipidettä. Toisinsanoen, olisi aika ikävää jos se äänekäs vähemmistö joka vastustaa likipitäen kaikkia liikennesääntöjä, saisi päättää niistä yksipuolisesti.
Suosittelen kaikille, jotka kaipaavat anarkiaa liikenteeseen tai minne hyvänsä muualle, tarkistamaan mihin se johtaa vierailemalla jossakin kehitysmaassa. Voin kertoa, ystävät, että omat vuoteni kolmannessa maailmassa ovat ohi ja noudatan mielelläni yhteiskunnan sääntöjä jotta sivistysvaltiomme säilyy sellaisena.
Edit: kirjoitusvirheitä
Kirkkonummelta Hankoon päin on valvontakamerat (kt51) mutta usein siellä näkyy myös virkavalta tutkineen paikalla, esim. heti kameravalvonta-alueen jälkeen joten kyllä se poliisi valvoo kaikesta huolimatta.
Nopeusrajoituksista taas voi olla montaa mieltä. Kirkkonummella sijaitsee Gesterbyn kerrostalo lähiö missä asuinalueella on ainoastaan huoltoajo sallittu. Talojen väleissä on kapea tie joka kiertää koko asuinalueen läpi eikä kevyelle liikenteelle ole muuta kulkuväylää. Alueella on kuitenkin jatkuva vilkas liikenne (kielloista huolimatta) ja siten vaarallinen lapsille. Asiasta oli valitettu ja lopulta kunnan isännät päättivät parantaa alueen turvallisuutta. Suuressa viisaudessaan ydinkeskustan 40km/h rajoitus laajennettiin koko taajaman alueelle jolloin tämänkin lähiön huoltoteillä vallitsi 40 km/h nopeusrajoitus. Toivottuja hidastetöyssyjä ei tullut eikä muutakaan valvontaa. Mutta nopeusrajoituksella saatiin alue siis turvalliseksi lapsille.
Suosittelen kaikille, jotka kaipaavat anarkiaa liikenteeseen tai minne hyvänsä muualle, tarkistamaan mihin se johtaa vierailemalla jossakin kehitysmaassa. Voin kertoa, ystävät, että omat vuoteni kolmannessa maailmassa ovat ohi ja noudatan mielelläni yhteiskunnan sääntöjä jotta sivistysvaltiomme säilyy sellaisena.
Edit: kirjoitusvirheitä
Mainitsemasi äänekäs vähemmistö puolustaa kansalaisoikeuksia ja kunnioittaa liikennesääntöjä, mutta ei kannata rahastusta jolla ei ole liikenneturvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Tämä vähemmistö ihmettelee laput silmillä kulkevia kritiikittömiä kansalaisia, jotka edesauttavat virkamiesvaltaisen poliisivaltion kehittymistä.
Hetkonen .. eikös likenne nyt sentään ole aivan liian vähäpätöinen ja mitätön asia niinden todellisten tärkeiden asioiden rinnalla. Menee aivan näpertelyksi - hieman suhteellisudentajua kehiin ... siitäkö se poliisivaltio syntyy, kun liikenne sujuu niin tai näin ? Voi veljet...
Tähän aloitukseen, jos mihin sopii pohojalaane sanonta:
Teherään ämmille kiusaa: paskotaan housuhun ja pestään itte!
hakkaha:
Nykyisiä rajoituksia EI pidä noudattaa. Ei vaikka laki sanoisi mitä. Jos näitä noudatetaan, silloinhan hyväksymme valtiovallan liikenneterrorismin.
Annat siis mielummin vallan minulle kuin poliisille? Kiitos luottamuksesta. En ymmärrä turvallisen liikenteen edellyttämästä kokonaisuudesta mitään, siksi ajelen sujuvaa ylinopeutta aina kun se on mahdollista.
Virkavallalla on näyttö velvoite, ja ei ole pakko kertoa kuka autolla ajoi. Näitä automaatti sakkoja pitää kiistää ja valittaa jo senkin takia, että se työllistää ja hidastaa asian etenemistä. Mitä enemmän työllistää sen parempi.
Ihan hyvä ajatus, mutta eikö vasemmistolaiseen yhteiskuntaan kuulu ajatus työllistää porukkaa tekemään tuottamatonta työtä? Eilisen lehden mukaan kuitenkin Suomi on yksi Euroopan oikeistolaisimpia valtioita joten veikkaan, että tuollaisen toiminnan seurauksena laki muuttuisi siten, että auton omistaja saisi ylinopeusvirhemaksun sen enempää kuljettajaa kyselemättä.
Nykyisellä politiikalla tuolla valvonnalla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Automaatit antavat vain tilaa rattijuopoille ja huumehörhöille, sillä poliisit eivät juurikaan ole noilla teillä ratsaamassa.
Mitäs ne poliisit sitten tekee?
Hetkonen .. eikös likenne nyt sentään ole aivan liian vähäpätöinen ja mitätön asia niinden todellisten tärkeiden asioiden rinnalla. Menee aivan näpertelyksi - hieman suhteellisudentajua kehiin ... siitäkö se poliisivaltio syntyy, kun liikenne sujuu niin tai näin ? Voi veljet...
Oletkos katsonut nykypoliisin ulkonäköä, hampaisiin asti aseistettu, kalju nahkatukka yleensä ajeltu, jos ei olisi virkapukua olisi ilmetty skinhead, kaikenkaikkiaan vastenmielisen näköisiä tyyppejä.
Nykypisnismaailman vaatimuksia .. pitää olla kuten asiakkaatkin.
Ihan kesäkelit tiellä. Liikennettä vähän.
Mutta satojen kilometrien matkalla oli merkattu 80 rajoitus etenkin Oulun molemmin puolin.
Lokiikka meni että jos tie oli hyvä, 80, mutta jos tie oli huono, 100, koska viranomainen varmaan ajatteli että ei huonolla tiellä kuitenkaan ajeta kovaa.
Koomista olisi ajella turbodieselillä 80, kun joutuisi käyttämään nelosta.
Tosin kukaan ei tietenkään 80 nopeutta noudattanut. Useimmat ajoi häveliäästi vajaata 100. Minä ajoin cruise control päällä koko 1100 km matkan mennen tullen yhtä soittoa tasasta 120 jolloin kutonen jaksaa jo kunnolla kuljettaa ja päästöt pysyy kurissa.
Yhtään poliisia ei matkalla näkynyt.
Kiitos siitä.
Kukahan p-e-l-l-e on nämä 80 rajoitukset tielle pannut.
Onneksi niitä ei valvota.
Muutamien kameroiden kohdalla on helppo jarruttaa.
Mikä muuten on turbodieselien suurin ongelma?
Se on kuskin kusihätä. Tankki riittää koko päivän ajoon, juoma kulkee mukana, mutta pysähtymispakko tulee kusemisen tarpeesta. Tähän autotehtailijat voisi kehittää jonkun ratkaisun.
Dr Nunchakun kommenteista on ennenkin paistanut läpi tietty asenne, mutta kommentoidaan silti. On niissä paljon järkeäkin.
Nunchaku:
Koomista olisi ajella turbodieselillä 80, kun joutuisi käyttämään nelosta.
Meikäläiset olosuhteet ovat tiedossa. Jokaisen omassa harkinnassa on autovalinta. Jos se on epäonnistunut, syyttäköön itseään, ei tienpitäjää. Turhaa on hankkia Ferraria kärrypolkuja varten ellei motiivi ole jossain muualla kuin tarkoituksenmukaisessa liikkumisessa. Turvallisuuskaan ei parane, vaikka autossa suurimman vaihteen kokonaisvälitys olisi 1,5 ja tehoa riittäisi pahimpaankin ylämäkeen.
Usein lukee lehdessä että rikollinen on poliisin vanha tuttu!
Mitä porukkaa on poliiseina kun lähes kaikki kaverit on rikollisia?
Minä ajelen lähes aina jos keli sallii "sakkorajoilla" eli +20 rajoitukseen maantiellä, pitää virkeänä kun pakko tarkkailla "puskapoliiseja" ja väistellä vasemmalle kameroita!
Jonossa junnaaminen 80 väsyttää liikaa kun ei ole mitään tekemistä!
Mä en kyllä aina ymmärrä noita poliisien rahastuspaikkoja. Viime keväällä oli Vantaalla vihdintiellä tutka, paikassa, jossa on 70 km/h sekä kaksi kaistaa samaan suuntaan eli yhteensä neljä kaistaa ja eri suuntiin menevien kaistojen välissä vielä koroke, jota ei pysty ylittämään. Mitäs sanotte, eikö olekin vaarallinen paikka? Minä osaan sanoa alueelta monta paikkaa, jossa on suurempi riski sattua onnettomuus, kuin tämä valtatie. Pikkuisen sama asia, jos mitattaisiin nopeuksia moottoritiellä. Ihan selvää rahastusta. Jos olisi ollut liikenneturvallisuudesta kysymys, sama tutkapartio olisi ollut jollakin läheisellä pienemmällä tiellä, jossa on risteäviä teitä ja jossa onnettomuuden riski on suurempi.
Suosittelen kaikille, jotka kaipaavat anarkiaa liikenteeseen tai minne hyvänsä muualle, tarkistamaan mihin se johtaa vierailemalla jossakin kehitysmaassa. Voin kertoa, ystävät, että omat vuoteni kolmannessa maailmassa ovat ohi ja noudatan mielelläni yhteiskunnan sääntöjä jotta sivistysvaltiomme säilyy sellaisena.
Muista en tiedä mutta minä noudatan sääntöjä pilkulleen, niin työelämässä kuin liikenteessäkin, jopa liiankin kanssa kuulemma, mutta sillä ei ole mitään tekemistä nopeusrajoitusten alentamisen kanssa, vastustan sitä rankasti. Taas on vaikea sanoa muista mutta haluan vanheta mieluummin kotona kuin autossa, siellä on tullut jo tähän mennessä asuttua yhteen laskettuna pari vuotta elämästä ja tarvetta ei olisi enemmästä, otan mieluummin kotisohvalla tirsat.
Jaa jaa .. nopeuksiahan mitataan moottoriteillä.
Kaikkeen sakottamiseen kuuluu rahastus .. se on sen idea ..
Kommenteista suurin osa pelkkää vedätystä ...
Kaikkeen sakottamiseen kuuluu rahastus .. se on sen idea ..
Kommenteista suurin osa pelkkää vedätystä ...
Kyllä nopeuksia mitataan myös moottoriteillä mutta väärä on paikka koska tilastollisesti siellä ei tapahdu paljon onnettomuuksia. Paljon viisaampaa olisi laitaa tutkapartio esimerkiksi koulujen viereen.
Niinpä vissiin .. mutta kiusa se on se pienikin kiusa.
Odotan innolla, että tuo rahastuskäytäntö ja kameravalvonta otetaan käyttöön Helsingin Mannerheimintien bussikaistoilla. Siellä on mahdollisuus tienata tuhansia euroja joka päivä.
Hyvä idea! Saman voisi ottaa käyttöön myös Tampereen bussikaistoilla mutta se raha ei tunnu ketään kiinnostavan, no Suomessahan on tapana kunnoittaa perinteitä, kun ei ole ennenkään puututtu ei puututa nytkään...
Tuo on totta, olenkin pitkään seurannut bussien kaahamista ylinopeudella muuta liikennevirtaa nopeammin, isomman oikeutta ja bussien liikennevalorikkeitä. Tuttua ovat myös jokaviikkoiset bussionnettomuudet, on vain ajan kysymys koska rysähtää pahasti.
Bussien liikennekäyttäytymiseen todella pitäisi puuttua (tosin mielummin ihmimillisen valvonnan keinoin)!
Se on budjetista kiinni, jos ei muuten pysty täyttään vuoden budjetoitua sakkokertymää, niin pakko mennä tyhmiin ja varmoihin paikkoihin?
Fakta on että poliisilla ei ole rahaa, eikä resursseja toteuttaa kunnollista valvontaa. Sen lisäksi he ovat täysin alipalkattuja, vaikka tekevät yhtä tärkeimmistä töistä tässä maassa.
Älkää ottako ihmiset kaikkia asioita henkilökohtaisesti ja liian vakavasti. Kerran täällä luultavasti vaan eletään.
Onhan nuista poliiseista todella pulaa?
Hesassakin "vain" 14 partiota pystyttiin irrottaan ottaan kiinni vanhaa Voortia!