Taas urpoja tien päällä!

16 kommenttia

Mikähän vielä jäljittämätön luonnonlaki siinäkin on takana, että jopa auttavan normaalijärkisestä suuresta enemmistöstä taantuu avuton, aistiton ja aivoton vihannes heti kun se pääsee henkilöauton ratin taakse?

Kuvitellaanpa, että kävelet jalkakäytävällä ja sattumoisin edelläsi kulkee toinen ihminen. Tämä yhtäkkiä pysähtyy. Jäätkö sinä tällöin seisomaan toimettomana ja avuttomana edelläkävelleen selän taakse määräämättömäksi ajaksi, kunnes tuo ihminen kenties jälleen liikahtaa johonkin suuntaan? Et, etpä tietenkään, vaan samantien kierrät esteen ja jatkat matkaa.

Mutta autoilija ei toimi näin. Autoilijan - ainakaan keskivertoautoilijan - aivot eivät kertakaikkiaan toimi järkevästi ja joustavasti. Tästä näin esimerkin tänään eräässä nimeltä mainitsemattomassa, Järvenpää-nimisessä paikassa, kun SUURELLA ja leveällä tiellä kuorma-auto pysähtyi keskiviivan tuntumaan odottamaan kääntymismahdollisuutta vasemmalle. Perässä tuli useita henkilöautoja, jotka kaikki jäivät kuin porsaanpenikat seisomaan kuormurin taakse pitkäksi aikaa, vaikka tien oikealla laidalla oli tilaa ohittaa turvallisesti vaikka kuinka.

Lopulta eräs poikkeusyksilö osoitti paheksuttavaa yksilöllisyyttä, kykyä ajatella itse, halua poiketa laumasta ja oma-aloitteisuutta haastamalla koko liikennekulttuurimme: hän ohitti kuorma-auton OIKEALTA ja samalla koko kuorma-auton takana seisseen typerysten letkan.

Saattoi siinä ehkä oikea pyörä pari senttiä käväistä asfaltin ulkopuolella, mutta tilaa oli ja näkyvyys esteetön. Vasta kun tämä ajattelukyvyn omaava henkilö oli tehnyt rohkean ja antisosiaalidemokraattisen aktinsa, ymmärsivät aiheettomassa jonossa turhanpäiten seisovat kanssadeedeeärräläisetkin, että "hei tässähän on maantie ja minä voin ajaa sitä maantietä eteenpäin kun nyt satun tässä autossakin istumaan ja vielä kuskinpaikalla heureka!"

Samantyyppinen tilanne toistuu usein myös kun vaikkapa joku kottikärryn kokoinen ruohonleikkuri tai muu naurettava huristin ajaa tienpientareella oikealla niin kukaan ei uskalla karauttaa tästä 3 kilometriä tunnissa piipertävästä prutkuttimesta ohi vaikka tilaa olisi vasemmalla parinkin Ässämersun rintarinnan painella, vaan paniikkiin joutuu koko takana tuleva autoilijapopulaatio ja ryhtyy köröttelemään tämän mönkijän perässä keräten jonoa taivaanrannat täyteen, tuli sitten vastaan ketään tai ei.

Joskus joku selväjärkinen sitten jonon hänniltä lähtee raivopäissään tyhmyyteen kyllästyneenä ohittamaan koko piiiiiiitkää jonoa jolloin taas ikäänkuin köröttelevä orwellin orjakansa heräisi äkkisesti todellisuuteen ja siihen oivallukseen, että tässähän voi ajaa ohikin, miksette heti kertoneet ja kun kerran naapurikin meni niin minä kanssa juu sitten mutta ekana tai yksin en uskalla!

Puhallusratsioiden yhteydessä ja lisäksi poliisin tulisikin alkaa järjestää pikaälykkyystestejä tienpäällä tai edelläkuvattuja urpoja nähdessään takavarikoida heti auto valtiolle kera kunnon pamppulöylytyksen!

  
  • Kun ihmisellä on noin vaikeaa, niin on ajan kysymys milloin hän ratkeaa... On sinun paras hakea psykiatrin apua ja pian. Ilmoittele myöhemmin jos siitä saat apua vakavaan ongelmaasi. :sunglasses: :confused:

      
  • Lainaus:
    01.06.2005 klo 22:03 bunker kirjoitti
    Kun ihmisellä on noin vaikeaa, niin on ajan kysymys milloin hän ratkeaa... On sinun paras hakea psykiatrin apua ja pian. Ilmoittele myöhemmin jos siitä saat apua vakavaan ongelmaasi. :sunglasses: :confused:


    Mikäs tässä kirjoituksessa oli niin ihmeellistä että tarvitsee suositella psykiatria? Terve menoa vain...

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 01.06.2005 klo 23:12]
      
  • Em. kaltaisen yksilön havaitsin myös eilen vt-6:lla Kouvolan ja Luumäen välisellä LEVEÄKAISTAtiellä, mikä on nimenomaan tehty leveäksi ohitusta helpottamaan.

    Eli kuorma-auto oli kääntymässä levähdysalueelle ryhmittyneenä tien oikeaan reunaan. Takana tullut ha:n kuljettaja ei kyennyt ohittamaan ka:a, vaan hiljensi käytännössä lähes pysähdyksiin odottaen ka:n siirtymistä pois P-paikalle.

    P-paikka on keskellä usean kilometrin suoraa, paikalla satasen rajoitus ja tiessä on leveyttä niin, että ko. ka:n olisi voinut ohittaa vaikka kolme ha:ta kerralla! Aivan älytöntä muun takana tulevan liikenteen häirintää.

    Toinen omituinen ja vaarallinen porukka on "kiihdytyskaistavammaiset", jotka jumittuvat kiihdytyskaistan alkuun jääden odottamaan, josko joskus pääsisi liikenteen sekaan. Se vaan on erittäin hankalaa nolla-nopeudella!

    Tulee muuten tilanne muille, jotka käyttävät kiihdytyskaistaa - yllätys, yllätys kiihdyttämiseen - vaarallisena yllärinä, kun joku tolvana jumittaa edessä. Peräänajon paikka.

    No nyt on lähdettävä tien päälle taas seuraamaan, mitä ihmeellisyyksiä sitä tänään on tarjolla. Päivänjatkoja.

      
  • Lainaus:
    01.06.2005 klo 21:12 Anders-Simo kirjoitti
    Mikähän vielä jäljittämätön luonnonlaki siinäkin on takana, että jopa auttavan normaalijärkisestä suuresta enemmistöstä taantuu avuton, aistiton ja aivoton vihannes heti kun se pääsee henkilöauton ratin taakse?


    Veikkaan syyksi sitä, ettei liikenteessä taitotasoa tai suoritusta mitata kuten kilpailuissa. Räikkönen on huono, jos häviää voittajalle 300 km:n kilpailussa 20 sekuntia ja on siten vasta maailman neljänneksi nopein formulakuski. Siviilipuolella kaikki voivat olla omasta mielestään voittajia, koska muut eivät todistetusti ole parempia.

    Tämä johtaa siihen, ettei kuljettajan tarvitse kehittää itseään, koska ei ole mitään kehitettävää. Toisaalta, koska ei analysoida itseään ja omaa suoritustaan, ei kehittämiselle tarpeellisia alueita ajamisesta edes löydetä. Suoritus voi olla näennäisesti virheetön, vaikka ajaisi silmät kiinni, mutta pelivaraa ei sitten olekaan.

    Tuo oikealta ohittamisen tilanne syntyi luultavasti siksi, ettei ensimmäinen jostain syystä mennyt kuormurista ohi. Seuraavalle onkin jo suurempi kynnys lähteä sooloilemaan, koska liikenteessä asiat pitäisi mennä järjestyksessä. Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että useat normaalijärkiset taantuvat istuessaan auton rattiin, ei mainitsemassasi jonossa ollut ainoastaan yhtä järkevää. Ensimmäistä lukuunottamatta muut vain halusivat olla epäselvässä tilanteessa varovaisia.

      
  • Kyllähän Anders-Simon kirjoituksessa oli vinhaa perää...on A-S:llä vielä tuo sanailu niin hallussa että sitä on hauska lukea :smile:

    Meiltä autoilijoilta tuppaa aina tuo tilannekohtainen maalaisjärki puuttumaan, kuten tuo oikealta ohittaminen. Liekö kaupungistuminen vienyt nykyajan cityihmiseltä tuon tilanneajattelun taidon.

    Tosin jos A-S:n kertomassa tilanteessa kuorma-auto oli jättänyt vilkun laittamatta vasemmalle...takana tulevien varovaisuutta ja empimistä alkaa jo ymmärtämään paremmin.

    Sillä vilkun kasvava käyttämättömyys on yksi joustavan nykyautoilun pahimpia esteitä.

      
  • Toki oikealta olisi tuossa A-S:n tapauksessa voinut ohittaa (itse olisin varmaankin tehnyt niin) mutta kenties sillä perässä ajaneella ei ollut niin kiire, että olisi pitänyt lähteä ojanpohjaa naaraamaan?

      
  • Paljon ajaneena näkee tien päällä kaikenlaista.
    On urpoja ja on fiksuja jotka huomaavat tilanteen. Moni asia on ilmeisesti myös kiinni hoksottimista. Kaikilla ne ei vain pelaa samalla tavalla, olemme jokainen yksilö. Silti joskus ihmetyttää, että ajetaan ennemmin nokkakolari kuin väistetään yli valkoisen reuna- tai pientareviivan. Aivan kuin se olisi kuolemaksi ylittää se tarvittaessa, tai se maagisesti rikkoisi auton. Jos vaistoan että edellä ajava on epävarma tai ajaa epämääräisesti, ohitan heti. Turvallisuussyistä en jää sellaisen taakse roikkumaan. Omituisia tilanteita näkee paljon. Vastapainoksi on niitäkin jotka eivät välitä edes keltaisesta sulkuviivasta. Pitkillä maantietaipaleilla näitä näkee enemmän kuin ruuhkaliikenteessä, jossa on ehkä muunlaista töppäilyä ja kiilailua ja nukahtamisia.

      
  • SixPack kirjoitti: "Jos vaistoan että edellä ajava on epävarma tai ajaa epämääräisesti, ohitan heti. Turvallisuussyistä en jää sellaisen taakse roikkumaan."

    Samat sanat. Itsesuojeluvaistoni astuu välittömästi peliin tässä vaiheessa. Olen sen verran ajellut autolla ja mp-llä ympäri maailmaa että en jää odottelemaan koska kolisee. "Epävarma" kuljettaja saattaa myös olla rattijuoppo.

      
  • Lainaus:
    02.06.2005 klo 10:12 SixPack kirjoitti
    Silti joskus ihmetyttää, että ajetaan ennemmin nokkakolari kuin väistetään yli valkoisen reuna- tai pientareviivan.


    Lakihan määrää ajamaan niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista muuta liikennettä vaarantamatta. Mutta käytännössä auton paikka kaistalla on lähempänä keskiviivaa kuin piennarviivaa, myös leveäkaistatiellä!! Autonkäsittelytaito ja hahmotuskyky on tavallisilla autoilijoilla suorastaan pperseestä. Sellaisissa paikoissa, joissa vasemmalle kääntyvän voi turvallisesti ohittaa kuorma-autollakin 80km/h nopeudella, joku ei mahdu oikealta ohi sillä pikku-fiiatillaan, puhumattakaan mistään isosta mersusta. Pysäköintipaikkojakin kadunvarresta onnistutaan kahdella autolla varaamaan kolmen tai jopa neljan auton paikat, kun auton äärimittoja ei osata hahmottaa ja auto jätetään varoiks vaan puolentoista-kahden metrin päähän edellä ja takana olevasta autosta.

      
  • Samaa huomaa myös kaupungissa. Kun joutuu väkisinkin pysähtymään kaksikaistaisen tien toiseen reunaan jättääkseen asiakkaita pois kyydistä, eivät takaa jo kaukaa tulevat (jotka eivät voi olla niin sokeita etteivät näe vilkkua) voi vahingossakaan valita sitä vapaata kaistaa vaan ajavat siihen perään ja kohta alkaa torven huudattaminen. Ja todellakin, kaupungissa ei ole niin paljoa tilaa, että asiakasta voisi aina jättää sellaiseen kohtaan joka ei olisi ajokaistalla. Kas kun asiakkaat haluavat mieluummin oven eteen kuin puolen kilometrin päähän siitä...

    Ja maantiellä käyttäytyminen on monesti juuri edelläkuvatun laista.

    Parhaita suorituksia oli se, kun yksi autoilija ihan kertakaikkisesti pysähtyi kiihdytyskaistan alkuun odottamaan josko siitä pääsisi motarille liittymään !!! (puhumattakaan siitä papparaisesta mammansa kanssa, joka aamuruuhkassa teki u-käännöksen motarilla huoltoaukosta, vaikka ramppi oli jo näkyvissä...minä tulin toisella puolella vasenta kaistaa, jarrua piti painaa....)

      
  • Lainaus:
    03.06.2005 klo 15:28 Ammattilainen kirjoitti
    Kas kun asiakkaat haluavat mieluummin oven eteen kuin puolen kilometrin päähän siitä...


    Tämä nyt vähän off-topic, mutta en malta olla kirjoittamatta kun ammattilainen näyttää olevan siis taksikuski. Kysynkin, onko asiakas nykyään niin vaativa, että hänet täytyy kirjaimellisesti kyyditä oven eteen eli ei riitä että pysähdytään kadun reunaan, vaan pitää ajaa jalkakäytävälle?

      
  • Oven eteen jos ajaisikin, niin ei häiritsisi liikennettä, mutta jos jättää kadun reunaan, niin siinä juuri syntyy noita em. kuvaliemiani tilanteita.

    Asiakkaita on monenlaisia, on rollaattoreilla ja pyörätuoleilla liikkuvia, ja heidät on tosiaan pakko viedä vaikka jalkakäytävää pitkin oven eteen, koska ei voi vaatia että heidät jätetään etäälle ovesta. Ihmisiä on monenlaisia ja -kuntoisia....

      
  • Tieliikennelaki kaiketi kuitenkin yksiselitteisesti kieltää jalkakäytävällä ajamisen?

      
  • En olisi niin varma ainakaan ehdottomasta kiellosta. Helsingissä on Mannerheimintiellä pysäköintipaikkoja kadun varrella jalkakäytävällä lehmusten välissä. Ei kuitenkaan suoranaisesti jossa ihmiset kävelevät. Joskus olen jättänyt autoni jalkakäytävälle vähäksi aikaa jos ei kertakaikkiaan ole muualle saanut. Sakkoja siitä ei ole tullut, koska se ei ole väärin pysäköity kadun varrelle. Tätä näkee aika usein, eikä lappua ole tuulilasissa. Rajoittuuko laki tässä kohden vain tiehen tai katuun?

      
  • Lainaus:
    01.06.2005 klo 21:12 Anders-Simo kirjoitti
    Tästä näin esimerkin tänään eräässä nimeltä mainitsemattomassa, Järvenpää-nimisessä paikassa, kun SUURELLA ja leveällä tiellä kuorma-auto pysähtyi keskiviivan tuntumaan odottamaan kääntymismahdollisuutta vasemmalle. Perässä tuli useita henkilöautoja, jotka kaikki jäivät kuin porsaanpenikat seisomaan kuormurin taakse pitkäksi aikaa, vaikka tien oikealla laidalla oli tilaa ohittaa turvallisesti vaikka kuinka.


    Samankaltaiseen tilanteeseen osuin itse samassa taajamassa viime talvena. Kahden kaistan levyisellä ajoradalla oli vain yhdet ajourat (tietysti keskiviivan tuntumassa) ja jonon keulilla oli vasemmalle kääntyvä auto odottamassa vuoroaan. Oikealla oli tilaa ohittamiseen vaikka kuinka, mutta sen hyödyntäminen olisi edellyttänyt niinkin huimaa seikkailua kuin urista nousua ja ajoa karhutulla jääpinnalla. Kukaan ei edes uskaltautunut seuraamaan esimerkkiäni kun ajoin koko letkan ohi normaalilla ajolinjallani tien oikeassa laidassa.

      
  • Siitä ehdottomasta kiellosta jalkakäytävällä ajamisen suhteen en tiedä, mutta kuten kerroin, on asiakkaita jotka eivät pääse kunnolla liikkumaan, eli tässä suhteessa sitten rikotaan lakia jos on pakko. Vaikea on jättää mummelia etäälle ovesta ja lähteä pitkin katuja työntelemään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit