Ajan oikeanpuoleista kaistaa paitsi ohittaessani. Ohituksia tulee tosin aika usein, koska ajan tavallisesti todelllista nopeutta 0-2 km/h yli kulloisenkin nopeusrajoituksen, jos olosuhteet sen sallivat. Tänä kesänä sään puolesta ovat sallineet usein Lusin ja kehäkolmosen välillä. Nopeus putoaa välillä liikenteellisistä syistä varsinkin liittymien läheisyydessä.
Oletteko muuten koskaan koittaneet sellaista, että kun joku ajaa motarin oikealla kaistalla esim. 100 km/h, niin menette siihen vierelle ja ajatte samaa nopeutta. Sehän ei ole kiellettyä?
Miksi pitäisi kokeilla? Tuollaisella pikkunäppärällä leikkimisellä voi aiheuttaa melkoisesti vahinkoa. Sitäpaitsi kannattaa lukea koko tieliikennelaki, ennenkuin tuollaisia esittää. Esittämäsi temppu on kielletty.
K10 : Helsingistä kun ruuhka-aikaan lähtee ajamaan esimerkiksi turunväylää nopeusrajoituksia kunnioittava henkilö, niin kyllä sitä vasenta kaistaa tulee yleensä ajeltua niin pitkälle kuin kehäkolmen ohi. Turha sitä on alkaa oikealta koukkimaan ...
No niinpä tietenkin .. yllättävän tavallista on nykyään - liekkös oikein muoti-ilmiö - että ajetaan vasemmalla ja tukitaan se(kin) kaista ja aivan viime hetkellä sitten ponkaistaan väkisin oikealle kaistalle juuri viime tipassa ennen poistumisliittymää, niin että nippa nappa ehditään.
Älyttömimpiä ovat ne, jotka käytännöllisesti katsoen lähes tyhjällä, jopa useampikaistaisella tiellä ajavat kymmeniä kilometrejä takapuskurissa ja sitten jossain vaiheessa rykäisevät ohitse ja heti - melkein keulaa hipoen - poistuvat liittymästä.
Eipä silti - tehkööt vain niin, jos/kun haluavat - eipä tuo liiemmin minua vaivaa, mutta on se sen verran silmiinpistävää, että on tullut pohdiskeltua sen merkitystä. En ole keksinyt sen hienoa ideaa. Jospa joku valistaisi, niin voisin itsekin ryhtyä moiseen hienotukseen. Eihän sitä koskaan tiedä - voihan sillä olla samanlainen maailmaa parantava vaikutus kuin jojollakin.'
JOXA : Räkätin ei ole varmaan moottoritietä edes koskaan nähnyt, saati sitten sellaisella ajanut?
Nyt JOXA juxaa ..
[Rätkätin muokkasi tätä viestiä 29.08.2006 klo 10:12]
JR: Painotan, että oikeaoppinen ohitus tapahtuu ajamalla max. suurinta sallittua nopeutta, ei yhtään yli. Siitäpä sainki idean, että kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin voitaisiin asentaa rajoitin, joka katkaisee polttoaineen syötön kun nopeus on 120 km/h. Ketkä kannattaa, TeeCee, Erkki?
Huono idea, ei moottoriteiden suurin ongelma ole ylinopeudet vaan minä-minä-minä-asenne. Rajoittimista seuraisi vain sama rumba henkilöautoilla kuin mitä nyt näkee kuorma-autoilla motarilla: auto, jonka rajoitin antaa myöten 88,7 km/h ohittaa 5 km autoa joka matelee tientukkona 88,5 km/h:n rajoittimella
Toista puoliskoa henkilöautokuskeista risoo kun eivät saa ohittaa omaa vauhtiaan ja toista puoliskoa kun muut eivät ohita tarpeeksi nopeasti vaan tukkivat tien. Tämä ongelma säilyy niin kauan kunnes tarpeeksi monelta löytyy sen verran hermoja että voi sanoa, että jäänpä tänne kauas taakse odottamaan että saavat nuo kiireellisemmät sumansa selvitettyä.
Tämä on kulttuurikysymys eikä sellaisia korjata tekniikalla. Lehmät menevät ovesta vähän samalla tavalla kuin autokuskit nykyään moottoritiellä, mutta eivät nekään sentään yhtä usein. Nähtävästi niillä on kehittyneempi kulttuuri.
[TeeCee muokkasi tätä viestiä 29.08.2006 klo 16:03]
Räkätin! Ei laissa ole yläraa moottoritiellä sallitulle ohitettavien autojen lukumäärälle? Saa siis ohitta kerralla vaikka sadan auton jonon? Samoin ei ole ohitusmatkan pituudellekkaan, siis vaikka ohittaisi 50km yhtämittaan? Tärkeintä kait on sujuva liikenne ja jos oikealla kaistalla on pitkä jono hidasta liikennettä kuten rekkoja, pakuja, peräkärryn vetäjiä yms. niin turha kait on välillä koukkia kaikkien eteen paniikkijarrutuksella ja taas lähteä heti ohittaan seuraavaa? Kuten kerroin, ajan vasenta vain ohittaakseni tai jos ryhmitysmerkit siihen velvoittaa, muulloin ajan aina oikeaa kaistaa! Jos vasemmalla on muitakin kulkijoita, niin sovitan nopeuteni heidän mukaansa aiheuttamatta turhaa ärtymystä ja "mielenilmaisuja"!
Arkipäivisin mootoritiellä tosiaankin näkee vasenta kaistaa jääräpäisesti ajavia vanhempia miehiä, mutta viikonloppuisin mökkiliikenteessä nuoret aikuiset ajavat pääsääntöisesti vasenta kaistaa, ainakin Lahdentiellä. Heidän logiikallaan vauhti nostetaan moottoritien alussa 140km/h ja sitten ajellaan vasenta kaistaa aina Lusiin asti. Tästä seuraa minulle, joka ajan jotakuinkin rajoitusten mukaan kauheaa seurattavaa. Oikealla kaistalla ajetaan reilusti alle rajoitusten, mutta vasemmalla kaistalla reilusti yli rajoitusten. Vaikka katson taustapeileistä, etten tule kenenkään eteen, kuitenkin joskus takapuskurin tappituntumalle ehtii joku vilauttelemaan valoja. Viimeksi näin kaukana takaa tulevan kyllä jonkun mustalla BMW:llä, mutta arvioin ehtiväni reilusti ohi ohitettavasta. Ohitettava lisäsikin nopeuttaan kun olin palaamassa takaisin omalle kaistalle ja samaan aikaan BMW:n kuljettaja oli jo autoni vasemmalla puolella kolmantena autona ajaen pientareen puolelta ohi ja päästyäni eteeni iski jarrut pohjaan. Onneksi oikealla puolella, hieman jo takana oleva huomasi tilanteen ja jarrutti. Näin ehdin väistää oikealle kaistalle vain kevyellä jarrutuksella. Arvioisin, että BMW:n vauhti oli ainakin 170km/. Näitä ylisuuria nopeuksia on mahdoton arvioida oikein.
Kyllä ihan laillisillakin nopeuksilla tuo teoreettinen 40km/h nopeusero aiheuttaa ruuhka-aikana sen, että jos on jumittumut oikealle kaistalle rekkojen väliin niin sieltä voi olla aika vaikea päästä turvallisesti ja ketään muuta häiritsemätä mukaan viereistä kaistaa puolet nopeammin kulkevien liikennevirtaan. Eli itse ainakin jos olen ruuhka-aikaan Helsingistä pohjoiseen päin menossa ajan muiden mukana vasenta kaistaa ainakin Klaukkalan liittymään asti, jonka jälkeen ruuhka yleensä helpottaa.
Ei kai tuossa mitään ongelmaa olekaan. Olisihan järjenvastaista ruuhkaisena aikana pakottaa kaikki oikealle kaistalle ja siten jättää puolet tien kapasiteetista käyttämättä.
Ainoa ongelma tuleekin silloin, kun raskaat ajoneuvot ajavat oikealla 88 km/h ja henkilöautot vasemmalla 110-120 km/h. Pitääkö pakettiautojen tyytyä ajelemaan rekkojen perässä ja saavatko ne jarruttaa vasemman kaista nopeutta rekan ohituksen ajaksi 100 km/h ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia?
Yleensä kuitenkin tyydyn ajelemaan rekkojen tahdissa väljemmällä kaistalla kuin tunkisin tiiviiseen ja hermostuneena nykivään jonoon. Ajallinen ero on mitätön. Yleensä jossain vaiheessa lisäksi vasen kaista hidastuu oikein kunnolla. Silloin oikea menee vasemman kaistan ohi.
Käytännössä on moottoritiellä usemmankin kertaan tullut eteen tilanne, jossa ajan moottoritiellä vasenta kaistaa oikeata kaistaa nopeammin ja oikella kaistalla on jonoa. Sitten tulee eteen vasemmalla kaistalla hitaasti ajava, jota oikealla kaistalla jonossa ajavat kaistaa vaihtamatta ohittavat (= sivuuttavat). Vasemmalla kaistalla junnaava ei ymmärrä (?) siirtyä oikealle kaistalle kohtuullisen odottelunkaan jälkeen, jolloin rikon lakia eli vaihdan kaistaa ja ajan oikealta ohi, tosin varoen vasemmalla olevan äkillistä siirtymistä eteeni oikealle. Poliisi voi taatusti minua halutessaan sakottaa rikkestäni, mutta tulen rikkomaan tältä osin lakia myös tulevaisuudessa - toivoen, että poliisi ei rikettäni näe.
Tuollainen tilanne useimmiten syntyy silloin, kun joku vasemman kaistan jonon nopeutta hitaampi lähtee rekan ohitukseen. Ohittajan takana tuleva jono hidastaa ja tiivistyy, jolloin se välimatkojen palauttamisen aikana heijastuu tuolla tavalla jonossa taaksepäin. Edellisessä kommentissani tätä aihetta sivusin.
Hiljattain jossain todettiin etuilun olevan liikenteessä yleistyvä ja autoilijoita ärsyttävä asia, vaikkei laki sitä taidakaan kieltää. Voit kuitenkin varautua siihen, ettet saa muilta autoilijoilta tekosi jälkeen kovin suopeaa kohtelua osaksesi. Sitten voikin jo ihmetellä suomalaisen liikenteen joustamattomuutta ja jääräpäisyyttä.
[Herbert muokkasi tätä viestiä 31.08.2006 klo 09:13]
Terve järki tuntuu olevan useasti hukassa. Hyvänä esimerkkinä MB peräkärryn kanssa, joka muista välittämättä lähti ohittamaan 70 km/h motarilla ajavaa Micraa. Nopeus MB:llä oli tietenkin se sallittu 80, kukapa sitä nyt ylinopeutta ajaisi. Täälläkin kiistellään jatkuvasti siitä, mikä on lain mukaan se oikea tapa ajaa ja unohdetaan samalla, että omaakin järkeä saa käyttää. Jos olisin tuo MB:n kuljettaja, nostaisin nopeuteni hetkeksi vasemman kaista mukaiseksi liikenteen joustavuuden takia. Tekisikö joku muu samoin vai ajaisitteko lakikirja pelkääjän paikalla?
Enemmän tuntuu olevan liikkeellä noita 'jäässä' olevia kuljettajia, kuin 'mustia kaaharibemareita'. Nuo jäämiehet aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeutta ajavat. (en puolusta ylinopeutta)
Milloin poliisi herää tarkistamaan noiden alinopeutta ajavien kuntoa? Ei koskaan. Vanhukset saavat vapaasti ajaa motaria väärään suuntaan ja tappaa vastaantulijan. Humalaiset saavat vapaasti ajaa alinopeutta vaihtelevalla nopeudella. Epävarmat kuljettajat saavat vapaasti vaihtaa kaistaa toisen eteen.
viikonloppuna meinasin saada turunväylällä kylkeeni naispuolisen teinin, joka ei ennen kaistan vaihtoa näyttänyt vilkkua, ei katsonut taakseen eikä sivulle käänsi vaan rattia iloisesti vasempaan puhuen puhelimessa samalla. Tämän jälkeen jäi ajamaan vasemmalle kaistalle kahdeksaa kymppiä.
Herbert: Yleensä kuitenkin tyydyn ajelemaan rekkojen tahdissa väljemmällä kaistalla kuin tunkisin tiiviiseen ja hermostuneena nykivään jonoon.
Samaan tulokseen minäkin tulin eri vaihtoehtoja kokeiltuani. Tukkoiselle ohituskaistalle jäämiseni vain toi lähemmäs sitä hetkeä kun moottoritie jumittui kahdeksi matelevaksi aivan liian tiheäksi jonoksi. Sääntöjen mukaan ajaminen valitettavasti tarkoittaa moottoritiellä käytännössä omasta liikkumisen sujuvuudesta tinkimistä kun liikennettä on vähänkään enemmän.
Tämä on taas yksi monista asioista liikenteessä, joissa voi selvittää itselleen pitääkö tärkeänä liikenteen sujuvuutta vai onko huoli sujuvasta liikenteestä vain itsekään kuskin yritys hämätä omaatuntoaan. Liikenteen sujuvuus huononee yhdestä autosta lisää ohituskaistalla jos se ajaa niin lähellä edelläohittavaa ettei kukaan pääse oikean kaistan sumasta ohittamaan. Ja jos pääsee, silloin on ajettava oikean kaistan nopeutta. Eli kyse ei ole ohituksesta. Eli on väärällä kaistalla.
Mutta jos jääkin ajokaistalle ja pitää edessään kunnon turvaväliä, jolle fiksummat ohituskaistalaiset pääsevät laskemaan kiireisimpiä ohitseen, auttaa liikenteen sujuvuutta kärsimättä itse oikeastaan yhtään. Niinkuin Herbert sanoi, käytännön matka-ajan lisäys on mitätön.
....ei ennen kaistan vaihtoa näyttänyt vilkkua, ei katsonut taakseen eikä sivulle käänsi vaan rattia iloisesti vasempaan puhuen puhelimessa samalla. Tämän jälkeen jäi ajamaan vasemmalle kaistalle kahdeksaa kymppiä.
"Kännykkään puhuminen autossahan ei vie huomiota niin millään lailla liikenteen seuraamisesta!"
[Kumppani muokkasi tätä viestiä 31.08.2006 klo 15:25]
Terve järki tuntuu olevan useasti hukassa. Hyvänä esimerkkinä MB peräkärryn kanssa, joka muista välittämättä lähti ohittamaan 70 km/h motarilla ajavaa Micraa. Nopeus MB:llä oli tietenkin se sallittu 80, kukapa sitä nyt ylinopeutta ajaisi. Täälläkin kiistellään jatkuvasti siitä, mikä on lain mukaan se oikea tapa ajaa ja unohdetaan samalla, että omaakin järkeä saa käyttää. Jos olisin tuo MB:n kuljettaja, nostaisin nopeuteni hetkeksi vasemman kaista mukaiseksi liikenteen joustavuuden takia. Tekisikö joku muu samoin vai ajaisitteko lakikirja pelkääjän paikalla?
Enemmän tuntuu olevan liikkeellä noita 'jäässä' olevia kuljettajia, kuin 'mustia kaaharibemareita'. Nuo jäämiehet aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeutta ajavat. (en puolusta ylinopeutta)
Milloin poliisi herää tarkistamaan noiden alinopeutta ajavien kuntoa? Ei koskaan. Vanhukset saavat vapaasti ajaa motaria väärään suuntaan ja tappaa vastaantulijan. Humalaiset saavat vapaasti ajaa alinopeutta vaihtelevalla nopeudella. Epävarmat kuljettajat saavat vapaasti vaihtaa kaistaa toisen eteen.
Kerropa kuinka ajoit, jos moinen ihan normaali liikennetilanne pääsi yllättämään sinut niinkin pahasti, että olet sitä mieltä että hitaasti liikkuva oli se ongelma.
Ettei ongelma olisi sittenkin ollut omassa liian suuressa tilannenopeudessasi ja liian pienessä turvavälissä ja ehkäpä vielä hiukan heikossa liikenteen seuraamisessa?
Varsinkin kun olet sitä mieltä, että noita hitaudella ongelmia aiheuttavia on paljon. Eli näyttäisi olevan oma järki = vapaa nopeus (jälleen kerran) - vaikka omaa järkeä voisi käyttää myös rajoitusten ja sääntöjen puitteissa.
Itse ajelen rajoitusten mukaan. Reilusti enemmän ongelmia aiheutuu yli kuin alle rajoitusten ajavista.
SKP: Täälläkin kiistellään jatkuvasti siitä, mikä on lain mukaan se oikea tapa ajaa ja unohdetaan samalla, että omaakin järkeä saa käyttää.
Ongelmia tulee kun yritetään määritellä tuo järki. Sinun järkesi sanoo, että ohittajan olisi pitänyt ajaa lujempaa. Ohittajan järki ehkä sanoi, että tällä lastilla ei uskalla ajaa lujempaa. Minun järkeni taas sanoo, ettei ole mitään järkeä hermostua tuollaisesta asiasta, sittenhän saa raivota kaiket päivät. Sinun järkesi varmaan sanoo, ettei puheissani ole järkeä.
Liikennesäännöt ovat olemassa jotta kukin tietää etukäteen mitä muut tekee. Jos käyttää järkeään tämän vaikutuksen tehostamiseen, järjen käytöstä on hyötyä. Muuten se on vaan tekosyy ikävien asioiden lastamiselle.
Oikealta pääsee usein helposti vasemmalla olevien sekaan jättämällä tarpeeksi pitkän turvavälin "kiihdytyskaistaksi", kolmonen sisään ja vauhti sopivaksi vilkku päällä, kyllä sekaan aina mahtuu jos vauhti on sopiva! Eihän lyhyellä matkalla nopeuserolla ole isoa merkitystä mutta pitkällä matkalla 20-40 hitaammin ajo vaikuttaa tunnista kolmeen tuntiin pitempää ajoaikaa.
Herbert: "Hiljattain jossain todettiin etuilun olevan liikenteessä yleistyvä ja autoilijoita ärsyttävä asia, vaikkei laki sitä taidakaan kieltää. Voit kuitenkin varautua siihen, ettet saa muilta autoilijoilta tekosi jälkeen kovin suopeaa kohtelua osaksesi."
Jos ohitan moottoritiellä vasemmalla kaistalla muuta liikennettä hitaammin ajavan - ja kaistallaan pysyvän - autoilijan oikealta, niin minkäköhänlaista kohtelua mahdan saada osakseni? Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Oletin tilanteen olevan sellainen, että vasemman kaistan liikenne hidastuu jonon haitariliikenteen takia. Jos hiljaisella tiellä ajaa yksittäinen auto, kyse ei ole etuilusta vaan normaalista ohittamisesta, joka tässä tapauksessa tehdään vain laittomasti oikealta.
Joskus minutkin on ohitettu oikealta moottoritiellä. Se johtuu kai siitä, että jonossa ajaessani olen pitänyt riittävää turvaväliä ja takana tuleva ei ole tätä tajunnut. On luullut, että parin sekunnin hajurako tarkoittaa sitä, että matelen muiden tukkeena. Pitäisi kai ajella muiden lailla edessä olevan puskurissa kiinni.
Joskus minutkin on ohitettu oikealta moottoritiellä. Se johtuu kai siitä, että jonossa ajaessani olen pitänyt riittävää turvaväliä ja takana tuleva ei ole tätä tajunnut. On luullut, että parin sekunnin hajurako tarkoittaa sitä, että matelen muiden tukkeena. Pitäisi kai ajella muiden lailla edessä olevan puskurissa kiinni.
Kuvaamasi tilanne on kenties paljastavin esimerkki siitä miten vähällä ajatuksella suuri osa autoilijoista liikennöi. Normaali tai edes välttävä turvaväli vasemman kaistan jonossa aiheuttaa usein käsittämätöntä tuskaa takapuskurituntumalla seuraavan auton kabiinissa, vaikka luulisi sielläkin silmän ja järjen kertovan, että tätä vauhtia tuo edellä menevä jono nyt vain etenee ja että tuon edessä on vain vähän pitempi väli. Yksittäinen hosupetteri ei mitenkään pysty työntämään jonoon lisävauhtia vaikka kuinka haluaisi, mutta se ei tietenkään estä häntä yrittämästä joka aamu vuodesta toiseen.
Olen edelleen sitä mieltä, että suurin syy niukkoihin turvaväleihin on jonkinlainen selittämätön illuusio nopeammasta etenemisestä.
Poistutaanpa vielä lopuksi motarilta ja mennään kehä III:lle. Varsinkin Hämeenlinnanväylän liittymiä lähestyttäessä liikenne tahtoo tökkiä pahasti ruuhka-aikoina. Vasen kaista etenee 0-60-0 km/h stop-and-go-tyyliin, kun taas oikealla kaistalla rekat etenevät suht' tasaista 20 km/h nopeutta. Rekkojen välissä jumeista pääsee läpi usein nopeammin ja ennen kaikkea leppoisammin kuin "ohituskaistalla". Tämä ilmaisena vinkkinä kokeilunhaluisille.
Painotan, että oikeaoppinen ohitus tapahtuu ajamalla max. suurinta sallittua nopeutta, ei yhtään yli. Siitäpä sainki idean, että kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin voitaisiin asentaa rajoitin, joka katkaisee polttoaineen syötön kun nopeus on 120 km/h. Ketkä kannattaa, TeeCee, Erkki?
Tässä kommenttini:
Sarkasmisi näppäryys ei ole juurikaan kohentunut palstahiljaisuutesi aikana.
Nimim Erkki (ja Herbert sitä ennen): Kuvaamasi tilanne on kenties paljastavin esimerkki siitä miten vähällä ajatuksella suuri osa autoilijoista liikennöi. Normaali tai edes välttävä turvaväli vasemman kaistan jonossa aiheuttaa usein käsittämätöntä tuskaa takapuskurituntumalla seuraavan auton kabiinissa, vaikka luulisi sielläkin silmän ja järjen kertovan, että tätä vauhtia tuo edellä menevä jono nyt vain etenee ja että tuon edessä on vain vähän pitempi väli. Yksittäinen hosupetteri ei mitenkään pysty työntämään jonoon lisävauhtia vaikka kuinka haluaisi, mutta se ei tietenkään estä häntä yrittämästä joka aamu vuodesta toiseen.
Nimimerkki Disukka taitaisi kommentoida tuohon, kuten ensimmäisellä sivulla omaani, tismalleen samanlaiseen ihmettelyyni: "Hoh hoijaa... Se koira älähtää jne. Taisin osua ajatelmassani sitten täysin oikeaan, mitä liikkuu sen jäärän päässä. Jatkossakin menen sitten vaan ohi, vaikka oikealta. Mitä sitä enempiä miettimään."
Voi olla, että hän heitti tuon myös juuri omaa vastaustani ennen olevaan TeeCee:n kirjoitukseenkin, tai sitten molempiin.
Mutta muuttuuko se siitä yhtään sen kummemmaksi? Onko siis muita olemassa kuin "jääriä" ja "JÄÄRIÄ", sekä "jÄäRiÄ" jne. Riippuen kenen katsantokannasta on kyse.
[Kumppani muokkasi tätä viestiä 01.09.2006 klo 14:51]
Terve järki tuntuu olevan useasti hukassa. Hyvänä esimerkkinä MB peräkärryn kanssa, joka muista välittämättä lähti ohittamaan 70 km/h motarilla ajavaa Micraa. Nopeus MB:llä oli tietenkin se sallittu 80, kukapa sitä nyt ylinopeutta ajaisi... ...Jos olisin tuo MB:n kuljettaja, nostaisin nopeuteni hetkeksi vasemman kaista mukaiseksi liikenteen joustavuuden takia. Tekisikö joku muu samoin vai ajaisitteko lakikirja pelkääjän paikalla?
Jos olisin tuon MB:n kuljettaja, katsoisin ohituspaikan johon kohtuudella mahdun ja ohittaisin turvallisella ja likipitäen laillisellakin nopeudella, käytännössä tulee omalla yhdistelmällä ohitettua kuvaamasi Micra 80-90 km/h todellista nopeutta riippuen siitä onko muita ohittajia vai ei. Koheltamaan en lähde esim. sen takia että joku liimautuisi ohitustilanteessa takapuolituntumaani.
Jos sitten olisin tuon MB:n takana tuleva seuraava ohittaja, kunnioittaisin MB:n ohitusta ja kaikkien matkustavaisten terveyttä ja elämää. Hiljentäisin nopeuttani ja jättäisin normaalin pitkän turvavälin MB:iin nähden ja kiihdyttäisin vasta kun MB on siirtynyt oikeanpuoleiselle kaistalle. Mikä siinä ohituskaistaa ajavan nopeuden maksimoinnissa on niin pyhää että sen takia pitäisi pullistella otsasuoniaan? Moottoritiellä kyllä riittää tietä pituussuunnassa. Näitä kuvaamiasi ohitustapauksia tulee moottoritiellä eteen miltei joka kerta eikä koskaan ole tullut mieleeni että se edelläni ohittava hitaammin ajava kuljettaja menisi siinä jotenkin järki jäässä tai muista välittämättä.
Mitä järjenjuoksuun ja muista välittämättömyyteen tulee, olisi kyllä aidosti kiva tietää mikä saa ohituskaistaa ajavan kuljettamaan ajoneuvoaan jotakuinkin edelläohittavan perälistossa. Tietääkö/arvaako joku viisaampi?
Milloin poliisi herää tarkistamaan noiden alinopeutta ajavien kuntoa? Ei koskaan... ...Humalaiset saavat vapaasti ajaa alinopeutta vaihtelevalla nopeudella....
Tuota alinopeusasiaasi en ihan ymmärrä. Moittimasi MB-kuski ei ole siihen syyllistynyt ja humalaisen kuljettajan osalta tuskin pääongelma on siinä että hän ajaa alinopeutta vai kuinka? Minusta sekään ei ole kovin hyvä että humalainen ajaa suurinta sallittua saati ylinopeutta.
Enemmän tuntuu olevan liikkeellä noita 'jäässä' olevia kuljettajia, kuin 'mustia kaaharibemareita'. Nuo jäämiehet aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeutta ajavat. (en puolusta ylinopeutta)
Tämähän onkin hassua; oman kokemukseni mukaan koheltajat vaikeuttavat ja vaarantavat muuta liikennettä miltei jatkuvasti, kun sen sijaan selkeällä alinopeudella ajavat ovat aiheuttaneet vuosien varrella huomattavasti vähemmän harmia kuin tietä ylittäneet fasaanit. Toki näkemykseni onkin vain nopeusrajoituksia kunnioittavan kuljettajan vaatimaton näkemys, koheltajat ovat ymmärrettävästi vähän toista mieltä. Se on kuitenkin mukava lukea että et puolusta ylinopeutta eli hyvällä pohjalla ollaan.
[kutvonen muokkasi tätä viestiä 01.09.2006 klo 20:51]
Kutvonen: oman kokemukseni mukaan koheltajat vaikeuttavat ja vaarantavat muuta liikennettä miltei jatkuvasti, kun sen sijaan selkeällä alinopeudella ajavat ovat aiheuttaneet vuosien varrella huomattavasti vähemmän harmia kuin tietä ylittäneet fasaanit.
Meillä on samat kokemukset, sinulla, minulla ja liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnilla. Vuonna 2004 oli alinopeutta ajaminen osariskinä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa nollassa tapauksessa.
Luultavasti olisi parasta, että moottoritiet lopetettaisiin kokonaan, kun niistä aiheutuu näinkin paljon vaivaa ja epäselvyyttä. Kaikenlainen ohittelu pitäisi näköjään myöskin kieltää. Ongelmia syntyy heti, kun muut eivät tee tismalleen niin kuin rakas minä-minä haluaisi.
Taitaa kuitenkin olla niin, että silloin, kun muut alkavat toimia enenevässä määrin kummallisesti, niin se on varma merkki siitä, että itsellä alkaa viirata ja olisi korkea aika tarkastella omaa käyttäytymistä.
Mistähän sekin kertoo, kun joillekin tulee koko ajan porukkaa perä edellä vastaan. Jotkut taasen eivät saa mitään patteja, jos ajavat muun liikennevirran mukana. Aivan selvästi raskas liikenne, rekat, kuormurit, bussit ym. ovat valtava haaste joillekin ja niiden vauhdissa ajaminen on kauhistus - ohi pitää päästä maksoipa melkein mitä hyvänsä.
Vaikeaa näyttää olevan. Eikös sitä todellakin voisi lähteä aikaisemmin, jos selvästi tietää, että ruuhkassa pitää ajaa - säästyisi omat ja muiden hermot.
[Rätkätin muokkasi tätä viestiä 04.09.2006 klo 23:55]
JOXA: Tuota en kyllä usko koska "alinopeus" lisää ohituksia ja jotkut "hullut" voi ohittaa väärissä paikoissa ja aiheuttaa onnettomuuden
En tiedä mikä tarkkaanottaen lasketaan riskitekijäksi. Onko se jo riskitekijä, että ajaa alle nopeusrajoituksen vai vasta se, että joku tekee tämän takia vaarallisen tempauksen? Ajoin tänään alle rajoituksen kun en nähnyt muutaman sadan metrin pätkällä sumun takia eteeni. Jos minut olisi ohitettu ja ohittajalle olisi sattunut onnettomuus, olisiko minun nopeuteni ollut riskitekijä? Vaihtoehto olisi ollut ajaa sokkona ja toivoa parasta, se nyt ainakin olisi ollut riskitekijä.
Rätkätin: Taitaa kuitenkin olla niin, että silloin, kun muut alkavat toimia enenevässä määrin kummallisesti, niin se on varma merkki siitä, että itsellä alkaa viirata ja olisi korkea aika tarkastella omaa käyttäytymistä.
TeeCee 10 minuuttia sitten: "Onko se jo riskitekijä, että ajaa alle nopeusrajoituksen vai vasta se, että joku tekee tämän takia vaarallisen tempauksen?"
Lisää riskitekijöitä. Volvo V50-keskustelussa joku ihmetteli sitä, miksi autoa saa pienillä moottoreilla. On kuulemma riskitekijä ohitustilanteissa. Toisaalta tehokkailla autoilla voi ohitella pienissäkin raoissa, koska auto kiihtyy hyvin. Senkin voisi kuvitella olevan riskitekijä. Tehokas auto yllyttää ohittamaan ahtaasti.
Niin ja mikä se tehokkaan raja onkaan? Vuonna 1964 Fiat 850 koeajossa kiiteltiin sen kiihtyvyyttä, 0-100 km/h 24,8 s tai jotain sinne päin...
[Herbert muokkasi tätä viestiä 05.09.2006 klo 08:20]
Räkätin ei ole varmaan moottoritietä edes koskaan nähnyt, saati sitten sellaisella ajanut?
Ajan oikeanpuoleista kaistaa paitsi ohittaessani. Ohituksia tulee tosin aika usein, koska ajan tavallisesti todelllista nopeutta 0-2 km/h yli kulloisenkin nopeusrajoituksen, jos olosuhteet sen sallivat. Tänä kesänä sään puolesta ovat sallineet usein Lusin ja kehäkolmosen välillä. Nopeus putoaa välillä liikenteellisistä syistä varsinkin liittymien läheisyydessä.
Miksi pitäisi kokeilla? Tuollaisella pikkunäppärällä leikkimisellä voi aiheuttaa melkoisesti vahinkoa. Sitäpaitsi kannattaa lukea koko tieliikennelaki, ennenkuin tuollaisia esittää. Esittämäsi temppu on kielletty.
K10 :
Helsingistä kun ruuhka-aikaan lähtee ajamaan esimerkiksi turunväylää nopeusrajoituksia kunnioittava henkilö, niin kyllä sitä vasenta kaistaa tulee yleensä ajeltua niin pitkälle kuin kehäkolmen ohi. Turha sitä on alkaa oikealta koukkimaan ...
No niinpä tietenkin .. yllättävän tavallista on nykyään - liekkös oikein muoti-ilmiö - että ajetaan vasemmalla ja tukitaan se(kin) kaista ja aivan viime hetkellä sitten ponkaistaan väkisin oikealle kaistalle juuri viime tipassa ennen poistumisliittymää, niin että nippa nappa ehditään.
Älyttömimpiä ovat ne, jotka käytännöllisesti katsoen lähes tyhjällä, jopa useampikaistaisella tiellä ajavat kymmeniä kilometrejä takapuskurissa ja sitten jossain vaiheessa rykäisevät ohitse ja heti - melkein keulaa hipoen - poistuvat liittymästä.
Eipä silti - tehkööt vain niin, jos/kun haluavat - eipä tuo liiemmin minua vaivaa, mutta on se sen verran silmiinpistävää, että on tullut pohdiskeltua sen merkitystä. En ole keksinyt sen hienoa ideaa. Jospa joku valistaisi, niin voisin itsekin ryhtyä moiseen hienotukseen. Eihän sitä koskaan tiedä - voihan sillä olla samanlainen maailmaa parantava vaikutus kuin jojollakin.'
JOXA :
Räkätin ei ole varmaan moottoritietä edes koskaan nähnyt, saati sitten sellaisella ajanut?
Nyt JOXA juxaa ..
JR: Painotan, että oikeaoppinen ohitus tapahtuu ajamalla max. suurinta sallittua nopeutta, ei yhtään yli. Siitäpä sainki idean, että kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin voitaisiin asentaa rajoitin, joka katkaisee polttoaineen syötön kun nopeus on 120 km/h. Ketkä kannattaa, TeeCee, Erkki?
Huono idea, ei moottoriteiden suurin ongelma ole ylinopeudet vaan minä-minä-minä-asenne. Rajoittimista seuraisi vain sama rumba henkilöautoilla kuin mitä nyt näkee kuorma-autoilla motarilla: auto, jonka rajoitin antaa myöten 88,7 km/h ohittaa 5 km autoa joka matelee tientukkona 88,5 km/h:n rajoittimella
Toista puoliskoa henkilöautokuskeista risoo kun eivät saa ohittaa omaa vauhtiaan ja toista puoliskoa kun muut eivät ohita tarpeeksi nopeasti vaan tukkivat tien. Tämä ongelma säilyy niin kauan kunnes tarpeeksi monelta löytyy sen verran hermoja että voi sanoa, että jäänpä tänne kauas taakse odottamaan että saavat nuo kiireellisemmät sumansa selvitettyä.
Tämä on kulttuurikysymys eikä sellaisia korjata tekniikalla. Lehmät menevät ovesta vähän samalla tavalla kuin autokuskit nykyään moottoritiellä, mutta eivät nekään sentään yhtä usein. Nähtävästi niillä on kehittyneempi kulttuuri.
Räkätin! Ei laissa ole yläraa moottoritiellä sallitulle ohitettavien autojen lukumäärälle? Saa siis ohitta kerralla vaikka sadan auton jonon? Samoin ei ole ohitusmatkan pituudellekkaan, siis vaikka ohittaisi 50km yhtämittaan? Tärkeintä kait on sujuva liikenne ja jos oikealla kaistalla on pitkä jono hidasta liikennettä kuten rekkoja, pakuja, peräkärryn vetäjiä yms. niin turha kait on välillä koukkia kaikkien eteen paniikkijarrutuksella ja taas lähteä heti ohittaan seuraavaa?
Kuten kerroin, ajan vasenta vain ohittaakseni tai jos ryhmitysmerkit siihen velvoittaa, muulloin ajan aina oikeaa kaistaa! Jos vasemmalla on muitakin kulkijoita, niin sovitan nopeuteni heidän mukaansa aiheuttamatta turhaa ärtymystä ja "mielenilmaisuja"!
Arkipäivisin mootoritiellä tosiaankin näkee vasenta kaistaa jääräpäisesti ajavia vanhempia miehiä, mutta viikonloppuisin mökkiliikenteessä nuoret aikuiset ajavat pääsääntöisesti vasenta kaistaa, ainakin Lahdentiellä.
Heidän logiikallaan vauhti nostetaan moottoritien alussa 140km/h ja sitten ajellaan vasenta kaistaa aina Lusiin asti.
Tästä seuraa minulle, joka ajan jotakuinkin rajoitusten mukaan kauheaa seurattavaa. Oikealla kaistalla ajetaan reilusti alle rajoitusten, mutta vasemmalla kaistalla reilusti yli rajoitusten. Vaikka katson taustapeileistä, etten tule kenenkään eteen, kuitenkin joskus takapuskurin tappituntumalle ehtii joku vilauttelemaan valoja.
Viimeksi näin kaukana takaa tulevan kyllä jonkun mustalla BMW:llä, mutta arvioin ehtiväni reilusti ohi ohitettavasta. Ohitettava lisäsikin nopeuttaan kun olin palaamassa takaisin omalle kaistalle ja samaan aikaan BMW:n kuljettaja oli jo autoni vasemmalla puolella kolmantena autona ajaen pientareen puolelta ohi ja päästyäni eteeni iski jarrut pohjaan. Onneksi oikealla puolella, hieman jo takana oleva huomasi tilanteen ja jarrutti. Näin ehdin väistää oikealle kaistalle vain kevyellä jarrutuksella. Arvioisin, että BMW:n vauhti oli ainakin 170km/. Näitä ylisuuria nopeuksia on mahdoton arvioida oikein.
Ikävä kyllä joskus joutuu ajaan ylinopeutta jottei "mulukut munanjatkeineen" häiriinny!
Kyllä ihan laillisillakin nopeuksilla tuo teoreettinen 40km/h nopeusero aiheuttaa ruuhka-aikana sen, että jos on jumittumut oikealle kaistalle rekkojen väliin niin sieltä voi olla aika vaikea päästä turvallisesti ja ketään muuta häiritsemätä mukaan viereistä kaistaa puolet nopeammin kulkevien liikennevirtaan. Eli itse ainakin jos olen ruuhka-aikaan Helsingistä pohjoiseen päin menossa ajan muiden mukana vasenta kaistaa ainakin Klaukkalan liittymään asti, jonka jälkeen ruuhka yleensä helpottaa.
Ei kai tuossa mitään ongelmaa olekaan. Olisihan järjenvastaista ruuhkaisena aikana pakottaa kaikki oikealle kaistalle ja siten jättää puolet tien kapasiteetista käyttämättä.
Ainoa ongelma tuleekin silloin, kun raskaat ajoneuvot ajavat oikealla 88 km/h ja henkilöautot vasemmalla 110-120 km/h. Pitääkö pakettiautojen tyytyä ajelemaan rekkojen perässä ja saavatko ne jarruttaa vasemman kaista nopeutta rekan ohituksen ajaksi 100 km/h ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia?
Yleensä kuitenkin tyydyn ajelemaan rekkojen tahdissa väljemmällä kaistalla kuin tunkisin tiiviiseen ja hermostuneena nykivään jonoon. Ajallinen ero on mitätön. Yleensä jossain vaiheessa lisäksi vasen kaista hidastuu oikein kunnolla. Silloin oikea menee vasemman kaistan ohi.
Tuollainen tilanne useimmiten syntyy silloin, kun joku vasemman kaistan jonon nopeutta hitaampi lähtee rekan ohitukseen. Ohittajan takana tuleva jono hidastaa ja tiivistyy, jolloin se välimatkojen palauttamisen aikana heijastuu tuolla tavalla jonossa taaksepäin. Edellisessä kommentissani tätä aihetta sivusin.
Hiljattain jossain todettiin etuilun olevan liikenteessä yleistyvä ja autoilijoita ärsyttävä asia, vaikkei laki sitä taidakaan kieltää. Voit kuitenkin varautua siihen, ettet saa muilta autoilijoilta tekosi jälkeen kovin suopeaa kohtelua osaksesi. Sitten voikin jo ihmetellä suomalaisen liikenteen joustamattomuutta ja jääräpäisyyttä.
Terve järki tuntuu olevan useasti hukassa. Hyvänä esimerkkinä MB peräkärryn kanssa, joka muista välittämättä lähti ohittamaan 70 km/h motarilla ajavaa Micraa. Nopeus MB:llä oli tietenkin se sallittu 80, kukapa sitä nyt ylinopeutta ajaisi. Täälläkin kiistellään jatkuvasti siitä, mikä on lain mukaan se oikea tapa ajaa ja unohdetaan samalla, että omaakin järkeä saa käyttää. Jos olisin tuo MB:n kuljettaja, nostaisin nopeuteni hetkeksi vasemman kaista mukaiseksi liikenteen joustavuuden takia. Tekisikö joku muu samoin vai ajaisitteko lakikirja pelkääjän paikalla?
Enemmän tuntuu olevan liikkeellä noita 'jäässä' olevia kuljettajia, kuin 'mustia kaaharibemareita'. Nuo jäämiehet aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeutta ajavat. (en puolusta ylinopeutta)
Milloin poliisi herää tarkistamaan noiden alinopeutta ajavien kuntoa? Ei koskaan. Vanhukset saavat vapaasti ajaa motaria väärään suuntaan ja tappaa vastaantulijan. Humalaiset saavat vapaasti ajaa alinopeutta vaihtelevalla nopeudella. Epävarmat kuljettajat saavat vapaasti vaihtaa kaistaa toisen eteen.
viikonloppuna meinasin saada turunväylällä kylkeeni naispuolisen teinin, joka ei ennen kaistan vaihtoa näyttänyt vilkkua, ei katsonut taakseen eikä sivulle käänsi vaan rattia iloisesti vasempaan puhuen puhelimessa samalla. Tämän jälkeen jäi ajamaan vasemmalle kaistalle kahdeksaa kymppiä.
Herbert: Yleensä kuitenkin tyydyn ajelemaan rekkojen tahdissa väljemmällä kaistalla kuin tunkisin tiiviiseen ja hermostuneena nykivään jonoon.
Samaan tulokseen minäkin tulin eri vaihtoehtoja kokeiltuani. Tukkoiselle ohituskaistalle jäämiseni vain toi lähemmäs sitä hetkeä kun moottoritie jumittui kahdeksi matelevaksi aivan liian tiheäksi jonoksi. Sääntöjen mukaan ajaminen valitettavasti tarkoittaa moottoritiellä käytännössä omasta liikkumisen sujuvuudesta tinkimistä kun liikennettä on vähänkään enemmän.
Tämä on taas yksi monista asioista liikenteessä, joissa voi selvittää itselleen pitääkö tärkeänä liikenteen sujuvuutta vai onko huoli sujuvasta liikenteestä vain itsekään kuskin yritys hämätä omaatuntoaan. Liikenteen sujuvuus huononee yhdestä autosta lisää ohituskaistalla jos se ajaa niin lähellä edelläohittavaa ettei kukaan pääse oikean kaistan sumasta ohittamaan. Ja jos pääsee, silloin on ajettava oikean kaistan nopeutta. Eli kyse ei ole ohituksesta. Eli on väärällä kaistalla.
Mutta jos jääkin ajokaistalle ja pitää edessään kunnon turvaväliä, jolle fiksummat ohituskaistalaiset pääsevät laskemaan kiireisimpiä ohitseen, auttaa liikenteen sujuvuutta kärsimättä itse oikeastaan yhtään. Niinkuin Herbert sanoi, käytännön matka-ajan lisäys on mitätön.
Off topic, mutta
....ei ennen kaistan vaihtoa näyttänyt vilkkua, ei katsonut taakseen eikä sivulle käänsi vaan rattia iloisesti vasempaan puhuen puhelimessa samalla. Tämän jälkeen jäi ajamaan vasemmalle kaistalle kahdeksaa kymppiä.
"Kännykkään puhuminen autossahan ei vie huomiota niin millään lailla liikenteen seuraamisesta!"
Enemmän tuntuu olevan liikkeellä noita 'jäässä' olevia kuljettajia, kuin 'mustia kaaharibemareita'. Nuo jäämiehet aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeutta ajavat. (en puolusta ylinopeutta)
Milloin poliisi herää tarkistamaan noiden alinopeutta ajavien kuntoa? Ei koskaan. Vanhukset saavat vapaasti ajaa motaria väärään suuntaan ja tappaa vastaantulijan. Humalaiset saavat vapaasti ajaa alinopeutta vaihtelevalla nopeudella. Epävarmat kuljettajat saavat vapaasti vaihtaa kaistaa toisen eteen.
Kerropa kuinka ajoit, jos moinen ihan normaali liikennetilanne pääsi yllättämään sinut niinkin pahasti, että olet sitä mieltä että hitaasti liikkuva oli se ongelma.
Ettei ongelma olisi sittenkin ollut omassa liian suuressa tilannenopeudessasi ja liian pienessä turvavälissä ja ehkäpä vielä hiukan heikossa liikenteen seuraamisessa?
Varsinkin kun olet sitä mieltä, että noita hitaudella ongelmia aiheuttavia on paljon. Eli näyttäisi olevan oma järki = vapaa nopeus (jälleen kerran) - vaikka omaa järkeä voisi käyttää myös rajoitusten ja sääntöjen puitteissa.
Itse ajelen rajoitusten mukaan. Reilusti enemmän ongelmia aiheutuu yli kuin alle rajoitusten ajavista.
SKP: Täälläkin kiistellään jatkuvasti siitä, mikä on lain mukaan se oikea tapa ajaa ja unohdetaan samalla, että omaakin järkeä saa käyttää.
Ongelmia tulee kun yritetään määritellä tuo järki. Sinun järkesi sanoo, että ohittajan olisi pitänyt ajaa lujempaa. Ohittajan järki ehkä sanoi, että tällä lastilla ei uskalla ajaa lujempaa. Minun järkeni taas sanoo, ettei ole mitään järkeä hermostua tuollaisesta asiasta, sittenhän saa raivota kaiket päivät. Sinun järkesi varmaan sanoo, ettei puheissani ole järkeä.
Liikennesäännöt ovat olemassa jotta kukin tietää etukäteen mitä muut tekee. Jos käyttää järkeään tämän vaikutuksen tehostamiseen, järjen käytöstä on hyötyä. Muuten se on vaan tekosyy ikävien asioiden lastamiselle.
Oikealta pääsee usein helposti vasemmalla olevien sekaan jättämällä tarpeeksi pitkän turvavälin "kiihdytyskaistaksi", kolmonen sisään ja vauhti sopivaksi vilkku päällä, kyllä sekaan aina mahtuu jos vauhti on sopiva!
Eihän lyhyellä matkalla nopeuserolla ole isoa merkitystä mutta pitkällä matkalla 20-40 hitaammin ajo vaikuttaa tunnista kolmeen tuntiin pitempää ajoaikaa.
Herbert: "Hiljattain jossain todettiin etuilun olevan liikenteessä yleistyvä ja autoilijoita ärsyttävä asia, vaikkei laki sitä taidakaan kieltää. Voit kuitenkin varautua siihen, ettet saa muilta autoilijoilta tekosi jälkeen kovin suopeaa kohtelua osaksesi."
Jos ohitan moottoritiellä vasemmalla kaistalla muuta liikennettä hitaammin ajavan - ja kaistallaan pysyvän - autoilijan oikealta, niin minkäköhänlaista kohtelua mahdan saada osakseni? Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Oletin tilanteen olevan sellainen, että vasemman kaistan liikenne hidastuu jonon haitariliikenteen takia. Jos hiljaisella tiellä ajaa yksittäinen auto, kyse ei ole etuilusta vaan normaalista ohittamisesta, joka tässä tapauksessa tehdään vain laittomasti oikealta.
Joskus minutkin on ohitettu oikealta moottoritiellä. Se johtuu kai siitä, että jonossa ajaessani olen pitänyt riittävää turvaväliä ja takana tuleva ei ole tätä tajunnut. On luullut, että parin sekunnin hajurako tarkoittaa sitä, että matelen muiden tukkeena. Pitäisi kai ajella muiden lailla edessä olevan puskurissa kiinni.
Kuvaamasi tilanne on kenties paljastavin esimerkki siitä miten vähällä ajatuksella suuri osa autoilijoista liikennöi. Normaali tai edes välttävä turvaväli vasemman kaistan jonossa aiheuttaa usein käsittämätöntä tuskaa takapuskurituntumalla seuraavan auton kabiinissa, vaikka luulisi sielläkin silmän ja järjen kertovan, että tätä vauhtia tuo edellä menevä jono nyt vain etenee ja että tuon edessä on vain vähän pitempi väli. Yksittäinen hosupetteri ei mitenkään pysty työntämään jonoon lisävauhtia vaikka kuinka haluaisi, mutta se ei tietenkään estä häntä yrittämästä joka aamu vuodesta toiseen.
Olen edelleen sitä mieltä, että suurin syy niukkoihin turvaväleihin on jonkinlainen selittämätön illuusio nopeammasta etenemisestä.
Poistutaanpa vielä lopuksi motarilta ja mennään kehä III:lle. Varsinkin Hämeenlinnanväylän liittymiä lähestyttäessä liikenne tahtoo tökkiä pahasti ruuhka-aikoina. Vasen kaista etenee 0-60-0 km/h stop-and-go-tyyliin, kun taas oikealla kaistalla rekat etenevät suht' tasaista 20 km/h nopeutta. Rekkojen välissä jumeista pääsee läpi usein nopeammin ja ennen kaikkea leppoisammin kuin "ohituskaistalla". Tämä ilmaisena vinkkinä kokeilunhaluisille.
Tässä kommenttini:
Sarkasmisi näppäryys ei ole juurikaan kohentunut palstahiljaisuutesi aikana.
Nimim Erkki (ja Herbert sitä ennen):
Kuvaamasi tilanne on kenties paljastavin esimerkki siitä miten vähällä ajatuksella suuri osa autoilijoista liikennöi. Normaali tai edes välttävä turvaväli vasemman kaistan jonossa aiheuttaa usein käsittämätöntä tuskaa takapuskurituntumalla seuraavan auton kabiinissa, vaikka luulisi sielläkin silmän ja järjen kertovan, että tätä vauhtia tuo edellä menevä jono nyt vain etenee ja että tuon edessä on vain vähän pitempi väli. Yksittäinen hosupetteri ei mitenkään pysty työntämään jonoon lisävauhtia vaikka kuinka haluaisi, mutta se ei tietenkään estä häntä yrittämästä joka aamu vuodesta toiseen.
Nimimerkki Disukka taitaisi kommentoida tuohon, kuten ensimmäisellä sivulla omaani, tismalleen samanlaiseen ihmettelyyni:
"Hoh hoijaa... Se koira älähtää jne. Taisin osua ajatelmassani sitten täysin oikeaan, mitä liikkuu sen jäärän päässä. Jatkossakin menen sitten vaan ohi, vaikka oikealta. Mitä sitä enempiä miettimään."
Voi olla, että hän heitti tuon myös juuri omaa vastaustani ennen olevaan TeeCee:n kirjoitukseenkin, tai sitten molempiin.
Mutta muuttuuko se siitä yhtään sen kummemmaksi? Onko siis muita olemassa kuin "jääriä" ja "JÄÄRIÄ", sekä "jÄäRiÄ" jne. Riippuen kenen katsantokannasta on kyse.
Jos olisin tuon MB:n kuljettaja, katsoisin ohituspaikan johon kohtuudella mahdun ja ohittaisin turvallisella ja likipitäen laillisellakin nopeudella, käytännössä tulee omalla yhdistelmällä ohitettua kuvaamasi Micra 80-90 km/h todellista nopeutta riippuen siitä onko muita ohittajia vai ei. Koheltamaan en lähde esim. sen takia että joku liimautuisi ohitustilanteessa takapuolituntumaani.
Jos sitten olisin tuon MB:n takana tuleva seuraava ohittaja, kunnioittaisin MB:n ohitusta ja kaikkien matkustavaisten terveyttä ja elämää. Hiljentäisin nopeuttani ja jättäisin normaalin pitkän turvavälin MB:iin nähden ja kiihdyttäisin vasta kun MB on siirtynyt oikeanpuoleiselle kaistalle. Mikä siinä ohituskaistaa ajavan nopeuden maksimoinnissa on niin pyhää että sen takia pitäisi pullistella otsasuoniaan? Moottoritiellä kyllä riittää tietä pituussuunnassa. Näitä kuvaamiasi ohitustapauksia tulee moottoritiellä eteen miltei joka kerta eikä koskaan ole tullut mieleeni että se edelläni ohittava hitaammin ajava kuljettaja menisi siinä jotenkin järki jäässä tai muista välittämättä.
Mitä järjenjuoksuun ja muista välittämättömyyteen tulee, olisi kyllä aidosti kiva tietää mikä saa ohituskaistaa ajavan kuljettamaan ajoneuvoaan jotakuinkin edelläohittavan perälistossa. Tietääkö/arvaako joku viisaampi?
Milloin poliisi herää tarkistamaan noiden alinopeutta ajavien kuntoa? Ei koskaan... ...Humalaiset saavat vapaasti ajaa alinopeutta vaihtelevalla nopeudella....
Tuota alinopeusasiaasi en ihan ymmärrä. Moittimasi MB-kuski ei ole siihen syyllistynyt ja humalaisen kuljettajan osalta tuskin pääongelma on siinä että hän ajaa alinopeutta vai kuinka? Minusta sekään ei ole kovin hyvä että humalainen ajaa suurinta sallittua saati ylinopeutta.
Enemmän tuntuu olevan liikkeellä noita 'jäässä' olevia kuljettajia, kuin 'mustia kaaharibemareita'. Nuo jäämiehet aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeutta ajavat. (en puolusta ylinopeutta)
Tämähän onkin hassua; oman kokemukseni mukaan koheltajat vaikeuttavat ja vaarantavat muuta liikennettä miltei jatkuvasti, kun sen sijaan selkeällä alinopeudella ajavat ovat aiheuttaneet vuosien varrella huomattavasti vähemmän harmia kuin tietä ylittäneet fasaanit.
Toki näkemykseni onkin vain nopeusrajoituksia kunnioittavan kuljettajan vaatimaton näkemys, koheltajat ovat ymmärrettävästi vähän toista mieltä. Se on kuitenkin mukava lukea että et puolusta ylinopeutta eli hyvällä pohjalla ollaan.
Kutvonen: oman kokemukseni mukaan koheltajat vaikeuttavat ja vaarantavat muuta liikennettä miltei jatkuvasti, kun sen sijaan selkeällä alinopeudella ajavat ovat aiheuttaneet vuosien varrella huomattavasti vähemmän harmia kuin tietä ylittäneet fasaanit.
Meillä on samat kokemukset, sinulla, minulla ja liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnilla. Vuonna 2004 oli alinopeutta ajaminen osariskinä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa nollassa tapauksessa.
Tuota en kyllä usko koska "alinopeus" lisää ohituksia ja jotkut "hullut" voi ohittaa väärissä paikoissa ja aiheuttaa onnettomuuden.
Luultavasti olisi parasta, että moottoritiet lopetettaisiin kokonaan, kun niistä aiheutuu näinkin paljon vaivaa ja epäselvyyttä. Kaikenlainen ohittelu pitäisi näköjään myöskin kieltää. Ongelmia syntyy heti, kun muut eivät tee tismalleen niin kuin rakas minä-minä haluaisi.
Taitaa kuitenkin olla niin, että silloin, kun muut alkavat toimia enenevässä määrin kummallisesti, niin se on varma merkki siitä, että itsellä alkaa viirata ja olisi korkea aika tarkastella omaa käyttäytymistä.
Mistähän sekin kertoo, kun joillekin tulee koko ajan porukkaa perä edellä vastaan. Jotkut taasen eivät saa mitään patteja, jos ajavat muun liikennevirran mukana. Aivan selvästi raskas liikenne, rekat, kuormurit, bussit ym. ovat valtava haaste joillekin ja niiden vauhdissa ajaminen on kauhistus - ohi pitää päästä maksoipa melkein mitä hyvänsä.
Vaikeaa näyttää olevan. Eikös sitä todellakin voisi lähteä aikaisemmin, jos selvästi tietää, että ruuhkassa pitää ajaa - säästyisi omat ja muiden hermot.
JOXA: Tuota en kyllä usko koska "alinopeus" lisää ohituksia ja jotkut "hullut" voi ohittaa väärissä paikoissa ja aiheuttaa onnettomuuden
En tiedä mikä tarkkaanottaen lasketaan riskitekijäksi. Onko se jo riskitekijä, että ajaa alle nopeusrajoituksen vai vasta se, että joku tekee tämän takia vaarallisen tempauksen? Ajoin tänään alle rajoituksen kun en nähnyt muutaman sadan metrin pätkällä sumun takia eteeni. Jos minut olisi ohitettu ja ohittajalle olisi sattunut onnettomuus, olisiko minun nopeuteni ollut riskitekijä? Vaihtoehto olisi ollut ajaa sokkona ja toivoa parasta, se nyt ainakin olisi ollut riskitekijä.
Rätkätin: Taitaa kuitenkin olla niin, että silloin, kun muut alkavat toimia enenevässä määrin kummallisesti, niin se on varma merkki siitä, että itsellä alkaa viirata ja olisi korkea aika tarkastella omaa käyttäytymistä.
Kuulostaa todella hyvältä mittarilta.
TeeCee 10 minuuttia sitten: "Onko se jo riskitekijä, että ajaa alle nopeusrajoituksen vai vasta se, että joku tekee tämän takia vaarallisen tempauksen?"
Lisää riskitekijöitä. Volvo V50-keskustelussa joku ihmetteli sitä, miksi autoa saa pienillä moottoreilla. On kuulemma riskitekijä ohitustilanteissa. Toisaalta tehokkailla autoilla voi ohitella pienissäkin raoissa, koska auto kiihtyy hyvin. Senkin voisi kuvitella olevan riskitekijä. Tehokas auto yllyttää ohittamaan ahtaasti.
Niin ja mikä se tehokkaan raja onkaan? Vuonna 1964 Fiat 850 koeajossa kiiteltiin sen kiihtyvyyttä, 0-100 km/h 24,8 s tai jotain sinne päin...