Liukkaus.

112 kommenttia
«134

Taas on se aika käsillä että talvi yllättää jälleen kerran.

Oletko jo vaihtanut talvirenkaat?



image

Caveat emptor!
  
  • Ei talvi yllätä. Kaikkihan tietää sen tuovan ongelmia liikenteeseen.

      
  • Lain mukaan vielä ei ole saanut vaihtaa kuin kitkarenkaita...

      
  • Nyt ÄKKIÄ Paniikissa kaikki vaihtamaan NASTArenkaat alle. Jokapuolellahan on aivan liikaa sileää, uutta, uratonta ja äänetöntä asfalttia! Varsinkin täällä Espoossa!! No niin, äkkiä talliin siitä tunkemaan tunkkia auton alle. Kyllä siinä niin hermo lepää kun sitä nastojen sinfoniaa kuuntelee. Kyllä asfaltin pitää tuntua kunnon urina alla miehekäs jyrinä tietää että hyvällä asialla tässä taas ollaan. Onhan niitä veroeuroja kokovuosi pantu teihin ja nyt saa siihen sitten vihdoinkin hyvitystä. Varsinkin Helsingissä ja Espoossa pitää olla erityisen valppaana kun lämpö on lähellä plus kuutta astetta!!! :weary:

      
  • Rikoin (jälleen kerran) lakia ja vaihdoin tänään ilman paniikkia etuvetoiseeni nastarenkaat alle, koska vaimo ajelee enimmäkseen sillä. Takavetoinen saa odotella vielä parempia talvikelejä kesätossuilla. Ainakin tuon BMW:n alla asfaltti tuntuu lähes äänettömältä kyllä ympäri vuoden. :sunglasses:

      
  • AkiK:

    Lain mukaan vielä ei ole saanut vaihtaa kuin kitkarenkaita...


    Eikös se ollut, että olosuhteista riippuen .. muistaakseni.

      
  • Rätkätin:

    AkiK:
    Lain mukaan vielä ei ole saanut vaihtaa kuin kitkarenkaita...

    Eikös se ollut, että olosuhteista riippuen .. muistaakseni.


    Laki antaa mahdollisuuden olosuhteista riippuen ajaa nastarenkailla ennen marraskuuta, mutta olosuhteiden parannuttua se on sitten taas laitonta.



    Mielestäni jotenkin aika säälittävää, että porukka pistää talvirenkaita heti ku vähän on syysliukkautta joku aamu. Talvirenkaat on sitä varten että päästään liikkumaan silloinkin kun joka paikka on paksussa sohjossa tai kiillottuneessa polenteessa. Jos välttämättä haluaa ennen sydäntalvea ajaa talvirenkailla, ni ajaa sitten kitkoilla.



    Tai jos tarvii nastat ni ajaa sitten vaikka koko kesän eurokitkoilla ni ei sitten ole pulassa ensiliukkailla tai takatalvilla.

      
  • Minusta on säälittävää arvioida toisten tarpeita. Miksi jonkun pitäisi liukastella mustalla jäällä kesärenkailla?



    Muuttuvat kelit ovat vaarallisimpia, ei niinkään tasainen liukkaus.

      
  • Herbert:

    Ei talvi yllätä. Kaikkihan tietää sen tuovan ongelmia liikenteeseen.


    Kaikki sen tietää, mutta silti se joka vuosi aika monen pusikkoon vie.

    :smile:

    Caveat emptor!
      
  • AkiK:

    Lain mukaan vielä ei ole saanut vaihtaa kuin kitkarenkaita...




    Laki on käsitääkseni joustava tuon päivämäärän suhteen, eli kun kelit menevät jäisiksi, talvirenkaat voi vaihtaa, en puhunutkaan nastarenkaista mitään, mutta uskoisin niitäkin saavan käyttää jos keli vaatii.

    Muistan poliisin sanoneen TV:ssä että järjen käyttö on liiketeessäkin sallittu, eli voi vaikka vaaratilanteessa tehdä pienen liikennerikkeenkin välttääkseen suuremman onnnettomuuden. :smile:

    Caveat emptor!
      
  • Lain mukaan talvirenkaita käytetään joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun viimeiseen päivään saakka tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Lain mukaan kitkarenkaita saa käyttää läpi vuoden. Nastarenkaita saa käyttää myös heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja täytyy olla varautunut siihen, että tienpinta voi jäätyä. Kitkarenkaita voi käytännössä käyttää heti kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteen. Näin vältytään renkaiden liialliselta lämmönnousulta.


    Ettei tarvitse kiistellä. :snotty:



    http://www.finwheels.fi/talvirenkaat-nastarenkaat-i-62.html

    Caveat emptor!
      
  • Tässä toinen lähde mikä on kirjoitettu hieman eritavalla.

    Talvirenkaita on käytettävä joulukuusta helmikuun loppuun.

    Renkaat voivat olla joko nastallisia tai nastattomia, ja niiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 3 mm. Suositeltava minimi vaikeissa kelioloissa on vähintään 5 mm.

    Käyttöpakko koskee henkilö-, paketti- ja kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautoja sekä perävaunuja, joiden kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3,5 tonnia. Jos vetoautossa on nastarenkaat on niitä käytettävä myös em. perävaunussa.

    Nastattomia talvirenkaita saa käyttää vaikka ympäri vuoden.

    Nastallisia talvirenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä.

    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää mikäli sää tai keli

    sitä edellyttää.

    :wave:


    http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/talvirenkaiden_kaytto.php
    Caveat emptor!
      
  • Herbert:

    Minusta on säälittävää arvioida toisten tarpeita. Miksi jonkun pitäisi liukastella mustalla jäällä kesärenkailla?


    Jos nastarenkaita käytetään, niin käytetään niitä sitten edes lain mukaisesti, eikä "syyskuulta toukokuulle"...



    Nastarenkaat ovat extreemiolosuhteiden talvirenkaat joista on omat haittansa teiden jauhamisen muodossa. Niitä ei pitäisi käyttää vielä siinä vaiheessa, kun kerran viikossa saattaa paikoin olla liukasta.

      
  • drive:


    Niitä ei pitäisi käyttää vielä siinä vaiheessa, kun kerran viikossa saattaa paikoin olla liukasta.




    Tällä hetkellä ennusteet ei näytä ainakaan siltä, että kerran viikossa saattaa ehkä olla liukasta.



    http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/varoituk.html



    http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki

      
  • Herbert:

    drive:

    Niitä ei pitäisi käyttää vielä siinä vaiheessa, kun kerran viikossa saattaa paikoin olla liukasta.


    Tällä hetkellä ennusteet ei näytä ainakaan siltä, että kerran viikossa saattaa ehkä olla liukasta.

    http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/varoituk.html

    http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki


    Katsellaan. Ainakaan Helsingissä ei tule säännöllistä liukasta vielä kuukauteen. Sen ymmärtää jos pohjoisessa vähän joustaa noista lakiin kirjatuista päivämääristä, mutta täällä ei ole mitään tarvetta. Järkevä vaihtoaika on siinä marraskuun loppupuolella. Nyt on vielä syksy ja lehdet puissa. Tuntuu että nastarenkaiden vaihtajat ovat ilmaston lämpenemisestä huolimatta joka vuosi liikkeellä aikaisemmin.

      
  • Kemiönsaaren ja Paimion välillä oli ollut tällä viikolla

    liukasta. Seitsemän ulosajoa ilman henkilövahinkoja, kahdeksannessa yksi kuollut. Musta jää.

    Ei uskoisi saaristossa olevan liukasta.

      
  • Keski-Suomessa maisema on muuttumassa talvisen valkeaksi. Ilmatieteen laitoksen mukaan syvä matalapaine sateineen ja voimakkaine tuulineen liikkuu tänään maan etelä- ja keskiosan yli itään. Maan keskiosiin kertynee lunta iltaan mennessä paikoin jopa yli 15 senttimetriä.


    Hankalaksi käy.

    image



    http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/10/keski-suomi_lumimyrakan_kourissa_2055287.html

    Caveat emptor!
      
  • drive:

    Tuntuu että nastarenkaiden vaihtajat ovat ilmaston lämpenemisestä huolimatta joka vuosi liikkeellä aikaisemmin.


    Parempi liian aikaisin kuin liian myöhään.



    http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/rekan-nuppui-luisui-ojaan-saarij%C3%A4rvell%C3%A4/607334

      
  • Parempi liian aikaisin kuin liian myöhään.




    Voisihan sitä mahdollisesti myös harkita sitä vaihtoehtoa, että jättää siinä yhdessä lokakuun lumisateessa auton kotiin? Tässä voi nimittäin mennä hyvinkin kaksi kuukautta tai enemmänkin, kunnes seuraavat liukkaat tulevat.

      
  • Hyvät ohjeet FARwd:tä kuin pete61:kin, maltti on valttia :smile:

    Caveat emptor!
      
  • nikkra:

    Kemiönsaaren ja Paimion välillä oli ollut tällä viikolla
    liukasta. Seitsemän ulosajoa ilman henkilövahinkoja, kahdeksannessa yksi kuollut. Musta jää.
    Ei uskoisi saaristossa olevan liukasta.


    Tämä ei yllätä yhtään, kun tietää miten saaristojen mutkateillä ajetaan. Ilmeisesti tyyli ei muutu yhtään vaikka alkaa olla riski liukkaudesta. Tyypillistä että kolareista syytetään keliä ja renkaita. Talvirenkaat tarvii sitten, kun ei pääse ylämäkeä ylös tai liukuu alamäkeä pulkkana. Kaikkeen muuhun voi sopeutua tyylillä ja asenteella. Aina yhtä säälittävää lukea uutisia että "auto lähti heittelehtimään" tai "auto suistui ojaan". Pitäisi olla "kuljettaja teki virhearvion" tai "ajovirheen". Ei se auto itsekseen mitään tee, vaan kuljettaja väärin ohjastaessaan.

      
  • pete61:


    Voisihan sitä mahdollisesti myös harkita sitä vaihtoehtoa, että jättää siinä yhdessä lokakuun lumisateessa auton kotiin? Tässä voi nimittäin mennä hyvinkin kaksi kuukautta tai enemmänkin, kunnes seuraavat liukkaat tulevat.




    Voisi toki. Aina vain ei mahdollista jättää autoa kotiin. Mutta kuten jo edellä linkitin, sääennusteen mukaan ei kyseessä ole yksi liukas päivä lokakuussa. Muutama on jo ollut ja kolme seuraavaa päivää on tulossa 5 vrk:n ennusteen mukaan.



    drive:

    Talvirenkaat tarvii sitten, kun ei pääse ylämäkeä ylös tai liukuu alamäkeä pulkkana.




    Mistä tiedät, millaiset kelit tuolla oli?



    TS: "Kaksi ajoneuvoa suistui tunnin välein Tampereen moottoritiellä

    ...

    Tie oli tapahtumahetkellä hyvin liukas."




    http://www.ts.fi/online/lahialue/166351.html



    Ja mihin talvirenkaita sitten enää ollenkaan tarvitaan, jos kriteerit ovat tuollaiset? Keskitalven normaalissa ajokelissä on parempi ajaa kuin viimepäivien mustalla jäällä.



    TS: "Poliisi kehottaa kaikkia muutenkin harkitsemaan talvirenkaiden vaihtamista, koska yöpakkaset ovat jo nyt lisänneet peltikolareiden määrää."



    http://www.ts.fi/online/lahialue/166186.html

      
  • Mutta kuten jo edellä linkitin, sääennusteen mukaan ei kyseessä ole yksi liukas päivä lokakuussa. Muutama on jo ollut ja kolme seuraavaa päivää on tulossa 5 vrk:n ennusteen mukaan.




    Ilmatieteen laitoksen pitkän ennusteen tuorein katsaus sanoo, että ensi viikosta eteenpäin lämpötilat palaavat normaaleiksi:



    Ilmatieteen laitoksen ennusteiden mukaan Suomessa vallitsee tällä viikolla pohjoisen puoleinen ilmavirtaus, ja sää on keskimääräistä kylmempää. Useana yönä on suuressa osassa maata pakkasta, Lapissa yölämpötila voi laskea loppuviikolla paikoin -10 asteen tuntumaan. Päivälämpötila on maan etelä- ja keskiosassa +1...+6 sekä pohjoisosassa

    -2...+3 astetta.



    Maan etelä- ja keskiosan yli eteläkaakkoon liikkuu sadealue sekä tiistaina että torstaina, ja sateet tulevat osaksi räntänä tai lumena. Muuten vesi- tai lumikuuroja tulee paikoin.



    Ensi viikon alussa pohjoisvirtaus heikkenee vähitellen.



    Euroopan keskipitkien ennusteiden keskuksen (ECMWF) 7. lokakuuta tekemän kuukausiennusteen mukaan sen enempää lämpötilassa kuin sademäärässäkään ole kuluvan viikon jälkeen mainittavaa signaalia suuntaan tai toiseen.

      
  • Pidätkö autosi kotona tämän viikon?

      
  • Herbert:

    Pidätkö autosi kotona tämän viikon?


    Minä ainakin huilaan jos näin pahana pysyy kuin nyt on Keski-Suomessa.

    Ei nääs satu pakollisia ajoja olemaan.

    :confused:

    Caveat emptor!
      
  • Herbert:


    drive:
    Talvirenkaat tarvii sitten, kun ei pääse ylämäkeä ylös tai liukuu alamäkeä pulkkana.


    Mistä tiedät, millaiset kelit tuolla oli?

    TS: "Kaksi ajoneuvoa suistui tunnin välein Tampereen moottoritiellä
    ...
    Tie oli tapahtumahetkellä hyvin liukas."


    Suurin osa on pärjännyt ihan hyvin, eikä vähäinen liukkaus ole mikään ongelma. Valitettavasti kaikki eivät muista keskittyä ajamiseen ja tapahtuu onnettomuuksia. Tuskinpa kellään on moottoritiellä ongelmana, ettei pääsisi mäkeä ylös, tai että luisuu ojaan vaikka miten hiljaa ajaisi.

      
  • Ei vähäinen liukkaus olekaan ongelma, mutta viime päivinä ei mielestäni ole ollut kyse vähäisestä. Turun Sanomienkin mukaan tie oli hyvin liukas.



    Sehän tästä vielä puuttuisikin, jos suurin osa ei olisi pärjännyt ihan hyvin.



    Normaalioloissakin suurin osa pärjää ihan hyvin, silti esim. nopeuksia halutaan laskea.



    Jos siis joku ajelee liukkailla teillä ja haluaa siksi vaihtaa nastat alle, se hänelle sallittakoon sen sijaan, että määriteltäisiin toiminta säälittäväksi.



    Toisessa keskustelussa todettiin, että muutamaa tämän palstan kirjoittajaa lukuunottamatta kaikki tekevät virheitä. Joskus virheestä ei ole vaaraa, joskus on. Harvoin kuitenkaan päästään valitsemaan, milloin virheitä tehdään.

      
  • Herbert:

    Ei vähäinen liukkaus olekaan ongelma, mutta viime päivinä ei mielestäni ole ollut kyse vähäisestä. Turun Sanomienkin mukaan tie oli hyvin liukas.

    Sehän tästä vielä puuttuisikin, jos suurin osa ei olisi pärjännyt ihan hyvin.

    Normaalioloissakin suurin osa pärjää ihan hyvin, silti esim. nopeuksia halutaan laskea.

    Jos siis joku ajelee liukkailla teillä ja haluaa siksi vaihtaa nastat alle, se hänelle sallittakoon sen sijaan, että määriteltäisiin toiminta säälittäväksi.

    Toisessa keskustelussa todettiin, että muutamaa tämän palstan kirjoittajaa lukuunottamatta kaikki tekevät virheitä. Joskus virheestä ei ole vaaraa, joskus on. Harvoin kuitenkaan päästään valitsemaan, milloin virheitä tehdään.


    Oikein, drive ei selvästikkään ole nyt "kartalla" hänen mielestään ongelmia tulee vasta kun lähes kaikki autot hänet mukaan lukien on tienposkessa.

    :frowning:

    Caveat emptor!
      
  • Herbert:

    Jos siis joku ajelee liukkailla teillä ja haluaa siksi vaihtaa nastat alle, se hänelle sallittakoon sen sijaan, että määriteltäisiin toiminta säälittäväksi.


    Minun puolesta jokainen käyttäkööt mitä renkaita haluaa. Kuitenkin ymmärsin tuolla "säälittävällä" sitä, että koko talvi on vielä edessä ja nyt jo huiskitaan pitkin ojanpohjia vaikka Suomi on niin täynnä rallikansaa ja talviin tottunutta ihan kaiken osaajia.



    Miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Suurin osa pystyy tohon. Joillekin reikäpäille se ei näytä olevan mahdollista. Ihme elvistelyä ja tahallista riskinottoa ja tämä se on tosissaan säälittävää. Tässä, jos missä, mitataan ihan oikeasti sitä miten kuskien omat arviot sopivista nopeuksista ovat kohdillaan. Ja niin paljon kuin suurempia nopeuksia ja isompaa omaa vapautta peräänkuulutetaankin. On tuossa melkoisesti ristiriitaa todellisuuden kanssa. Kaikki selitykset ovat täyttä tunkiotavaraa siitä, että huono keli suistaa .. roskaa .. kyllä ne on kuskit, jotka ajopelejä liikuttelee.



    Tässä <-- vähän mallia puuhastelusta ... :grin:

      
  • Rätkätin:


    Eikös se ollut, että olosuhteista riippuen .. muistaakseni.




    Eli aamulla pitää olla nastat mutta iltapäiväksi pitää vaihtaa takaisin kesäkumit - ensi viikolle on taas luvattu lämmintä...

      
  • Rätkätin:

    Kuitenkin ymmärsin tuolla "säälittävällä" sitä, että koko talvi on vielä edessä ja nyt jo huiskitaan pitkin ojanpohjia vaikka Suomi on niin täynnä rallikansaa ja talviin tottunutta ihan kaiken osaajia.

    Miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Suurin osa pystyy tohon. Joillekin reikäpäille se ei näytä olevan mahdollista.




    Ei talviralliakaan kesärenkailla ajella. Formuloissakin tulee ulosajojen suma, kun hiukan sataa vettä, joten sattuu sitä ammatilaisillekin. Ei pelkästään rallikansalle.



    Ja kuten totesin, muuttuvat kelit ovat pahimpia. Eikös Konginkankaallakin käynyt niin, että keli oli muuten hyvä, mutta vain paikoin jäässä. On turha väittää, että se yllättää vain reikäpäät. Ajatko sinä moottoritiellä 50 km/h, jos keli on nollassa ja jossain ehkä mahdollisesti jäätä? Minä en, siksi vaihdoin talvirenkaat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit