Nyt ÄKKIÄ Paniikissa kaikki vaihtamaan NASTArenkaat alle. Jokapuolellahan on aivan liikaa sileää, uutta, uratonta ja äänetöntä asfalttia! Varsinkin täällä Espoossa!!
Täytyy vain ihailla turvallisuusasennetta.
Ilmeisesti se on niin että tosimiehen tuntee kumivalinnasta. Kesäkumeilla ajetaan talvella ja kesällä surffataan ilman kesäkumejakin. Terveyskeskukseen sitten vasta syksyllä.
Jos nastarenkaita käytetään, niin käytetään niitä sitten edes lain mukaisesti, eikä "syyskuulta toukokuulle"...
Nastarenkaat ovat extreemiolosuhteiden talvirenkaat joista on omat haittansa teiden jauhamisen muodossa. Niitä ei pitäisi käyttää vielä siinä vaiheessa, kun kerran viikossa saattaa paikoin olla liukasta.
Juuri nämä on ne kelit joissa nastoista on eniten hyötyä. Olosuhteet ovat vaihtelevat, maa ei vielä roudassa (jolloin tien pinta voi kostua ja jäätyä vaikkei sataisikaan) ja lämpötila nollan vaiheilla eli pahin mahdollinen pidon kannalta.
Kitkarenkaatkin pitävät kohtuullisesti pakkasjäällä, mutta lämpötilan ollessa nollassa ja alustan ollessa kostea pito on olematon. Tuulilasin rengastestissä asiaa oli havainnollistettu tekemällä jääkiihdytys ja -jarrutuskoe ensin -3 asteessa ja sitten +1 asteessa. Heikoimpienkin nastarenkaiden tulos heikkeni vain 20%, kitkarenkaan 70%!
Kesärenkaasta ei sitten kannata edes puhua, jos lämpötila on nollan vaiheilla ja tie jäässä. Suosiolla kannattaa auto jättää kotipihaan.
Miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Suurin osa pystyy tohon. Joillekin reikäpäille se ei näytä olevan mahdollista.
Kylläpä tänäänkin mateli liikenne aika hiljalleen kun tie oli kuurassa. Nopeudesta ei ollut turvallisuus kiinni ainakaan itse ajamillani osuuksilla. Enemmän tuntui hätävarjelun liioittelulta joidenkin osalta.
Täydellinen liukkauden ennakointi on vaikeaa, koska kelit ovat vaihtelevia. Syksyyn kuuluu se, että tie voi olla lähes kauttaaltaan sula ja sitten vain yhdestä kohtaa esim sopivan maastonmuodon takia aivan jäässä. Toki tuohan ei ole mikään ongelma palstan täydellisille kuljettajille, toista se on tavan tallaajilla joihin lasken itseni. Ennakoinnin parantamiseksi vajavaiset kuljettajat kuten minä joutuvat turvautumaan raukkamaisiin tekoihin, esimerkiksi vaihtamaan autoonsa talvirenkaat alle ajoissa. Mielellään jo ennen sitä ensimmäistä liukasta.
Sitä muuten kutsutaan ennakoinniksi, että tekee asiat etukäteen eikä sitten kun se on jo liian myöhäistä.
Pekka Poutaa MTV3:lta:Pe päivällä tuulee (myrsky?)pirusti, saattaa ripasta luntakin, märkää, vettä. La tuulee ja aurinkokin näyttäytyy. Tämä siis Espoon lähettyvillä rannikolla jne. Ensiviikolla vielä enemmän lämmintä ja märkää. Ei siis mitään kiirettä täällä vaihtaa mitään renkaita. Perinteisesti olen vaihtanut talvirenkaat vasta Lokakuun viimeisellä viikolla kirjanpitoni mukaan. Onnekseni en tarvi ajella missä periferiassa tai Kehä III pohjoispuolella. Menen vaihtamaan renkaat molempiin autoihin hallillemme vasta ehkä ensiviikon jälkeen.
Jos huomenna olisikin lunta aamusella täälläkin, menee sitten fillarilla töihin ja odotan että lauhaa tulee viikonloppuna.
Ilmeisesti se on niin että tosimiehen tuntee kumivalinnasta. Kesäkumeilla ajetaan talvella ja kesällä surffataan ilman kesäkumejakin. Terveyskeskukseen sitten vasta syksyllä.
Minun ei tarvi käyttää kumia, kun muut käyttää kuitenkin..
Miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Suurin osa pystyy tohon. Joillekin reikäpäille se ei näytä olevan mahdollista.
Tuo oli muuten Rätkättimen kommentti.
Hieman jo ihmettelinkin tuota.
Minusta nopeusrajoitukset ovat riittävän alhaiset kaupungeissa, muissa taajamissa ja maan- ja moottoriteillä, joten hyvin harvoin on tarpeen tinkiä nopeudesta turvallisuuden takia.
AkiK:ta mukaillakseni, käytettävissä oleva kalusto ml. ESC, piikkipyörät niitä tarvitseville ja jatkuva neliveto herkuttelijoille on niin hyvää kamaa, että liikenteen keskinopeuden ei pidä alentua jonkin kuuran takia.
Sitä muuten kutsutaan ennakoinniksi, että tekee asiat etukäteen eikä sitten kun se on jo liian myöhäistä.
Näin on. Usein esitetty kysymys: "Pitääkö tulla ensin yksi ruumis, jotta aletaan toimia?"
Monille nastojen ropina tuntuu olevan kauhistus. Älkää nastoja siitä syyttäkö, vaan auto- tai rengasvalintaanne. Minun tavisautossani ei melutaso oleellisesti muuttunut, vaikka äsken nastat alle laitoinkin.
Nastojen kieltämisen takia japanilaiset ovat tottuneet ajamaan liukkaassa paremmin kuin suomalaiset. Edellä nähty tumpelointi olisi täysi mahdottomuus Hokkaidossa. Voisi ehkä sattua amerikkalaisilla turisteille, mutta siellä on vuokra-autoissakin talvirenkaat alla hyvissä ajoin syksyllä.
Miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Suurin osa pystyy tohon. Joillekin reikäpäille se ei näytä olevan mahdollista.
Tuo oli muuten Rätkättimen kommentti.
No niin oli, mutta miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Miksi ihmeessä pitäisi jatkuvasti päästä nopeusrajoitusten vauhtiin. Nehän ovat SUURIMPIA sallittuja eikä pienimpiä. Onko se merkin osoittama nopeus jokin pakollinen tavoitenopeus?
Ajatko sinä moottoritiellä 50 km/h, jos keli on nollassa ja jossain ehkä mahdollisesti jäätä?
Ilman muuta, jos se on tarpeellista.
Siinäpä se onkin. Milloin se on tarpeellista? Onko se tarpeellista lämpötilan ollessa auton mittarissa nollassa, eli tilanteessa, jossa jossain maastonkohdissa voi olla pakkastakin. Tie joko on jäässä tai sitten ei. Varsinkaan pimeässä ei yleensä jäätä etukäteen havaitse, vaan vasta auton ollessa jäätyneessä kohdassa.
Tuo on asia, jota on helppo tietokoneen näppäimistön takaa viisastella. Mutta kun on ajettavana 100 km, ei ehkä jatkuva 50 km/h varmuuden vuoksi ajaminen tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
No niin oli, mutta miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Miksi ihmeessä pitäisi jatkuvasti päästä nopeusrajoitusten vauhtiin.
Nopeudet pitää asettaa kelin mukaiseksi. Periaatteessa helppoa, käytännössä jokainen hiukankin autoa ajanut, mutta erityisesti asiaa pohtinut, ymmärtää siihen liittyvät ongelmat.
Kukaan ei ole väittänyt, että jatkuvasti pitäisi voida ajaa nopeurajoituksen osoittamaa suurinta sallittua vauhtia. Kas kun tässä binäärimaailmassa on nollan ja ykkösen välissä vaihtoehtojakin.
Ajatko sinä moottoritiellä 50 km/h, jos keli on nollassa ja jossain ehkä mahdollisesti jäätä?
Ilman muuta, jos se on tarpeellista.
Siinäpä se onkin. Milloin se on tarpeellista?
Siinä tuleekin kyseeseen kuskien viisaus ja heidän osuutensa on ratkaisevan tärkeä.
Herbert:
Tuo on asia, jota on helppo tietokoneen näppäimistön takaa viisastella. Mutta kun on ajettavana 100 km, ei ehkä jatkuva 50 km/h varmuuden vuoksi ajaminen tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
Eiköhän meistä jokainen ajele ihan kyllästymiseen asti ympäriinsä muuallakin kuin mielikuvituksessa.
No niin oli, mutta miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Miksi ihmeessä pitäisi jatkuvasti päästä nopeusrajoitusten vauhtiin.
Herbert:
Nopeudet pitää asettaa kelin mukaiseksi. Periaatteessa helppoa, käytännössä jokainen hiukankin autoa ajanut, mutta erityisesti asiaa pohtinut, ymmärtää siihen liittyvät ongelmat.
No niin luulisi, mutta ...
Herbert:
Kukaan ei ole väittänyt, että jatkuvasti pitäisi voida ajaa nopeurajoituksen osoittamaa suurinta sallittua vauhtia.
Nainen sanoi haastattelijalle ettei ymmärtänyt miten ihmeessä hän saattoi joutua kolariin vaikka ajoi VAIN nopeusrajoitusten mukaisesti (50km/h) keliolosuhteissa joissa 20km/h olisi ollut ihan ylärajoilla. Joten .. kyllä tuolla tien päällä on vaikka minkälaista sakkia.
Eikös se ollut, että olosuhteista riippuen .. muistaakseni.
Eli aamulla pitää olla nastat mutta iltapäiväksi pitää vaihtaa takaisin kesäkumit - ensi viikolle on taas luvattu lämmintä...
Näin on mutta toivotaan tilanteeseen muutosta.
Vuosina 2000-2008 on lokakuussa sattunut 13 kuolonkolaria, joissa kesärenkaalla on ajettu liukkaalla kelillä. Lain mukaan nastarenkaat saa autoon asentaa vasta marraskuun alusta. Esimerkiksi Ruotsissa nastat sallitaan kuukautta aiemmin ja Ahvenanmaallakin lokakuun puolivälissä.
Herää kysymys, mikä järki Suomen lainsäädännössä tässä kohdassa piilee?
Lain kirjaimen mukaan lokakuussa nastoilla ajava syyllistyy rikkeeseen, jos juuri sillä hetkellä ei liukasta ole, riippumatta siitä millainen keli edellisenä päivänä oli tai mitä on seuraavaksi päiväksi luvattu.
Kysymys on turha, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä kesärenkailla ajavien onnettomuudet olisivat olleet vältettävissä talvirenkailla.
Sinänsä laki on älytön, koska se pakottaa ihmiset rikkomaan lakia. Sitten poliisi joutuu selittämään jotain maalaisjärjen käytöstä. Ymmärrystä tuskin kuitenkaan riittää esimerkiksi lumen peittämän nopeusrajoitusmerkin johdosta ajettuun ylinopeuteen. On siinä nollatoleranssipropagandan keskellä pieni kuljettajapoloinen ihmeissään.
Tämä ei ole kannanotto minkäänlaisten renkaiden puolesta tahi vastaan.
Montako talvirenkaallista kuoli 2000-2008 lokakuussa?
Tuo tekniikanmaailman kannanottopa oli kannanotto juuri lain järjettömyydestä.
oletko sinä ihan pihalla vai etkö ymmärrä lukemaasi, vai luitko linkkiä lainkaan.
Ei talvi yllätä. Kaikkihan tietää sen tuovan ongelmia liikenteeseen.
Kaikki sen tietää, mutta silti se joka vuosi aika monen pusikkoon vie.
Talvi ei yllätä vaan liukkaus. Talviajo on opeteltava joka syksy aina uudelleen. Jos sen opettelun aloittaa liian suurella tilannenopeudella niin silloin mennään metsään.
Ei talvi yllätä. Kaikkihan tietää sen tuovan ongelmia liikenteeseen.
Kaikki sen tietää, mutta silti se joka vuosi aika monen pusikkoon vie.
Talvi ei yllätä vaan liukkaus. Talviajo on opeteltava joka syksy aina uudelleen. Jos sen opettelun aloittaa liian suurella tilannenopeudella niin silloin mennään metsään.
Ongelmia on vain nastakuskeilla, jotka ovat kesäkumeilla liikenteessä.
Ei talvi yllätä. Kaikkihan tietää sen tuovan ongelmia liikenteeseen.
Kaikki sen tietää, mutta silti se joka vuosi aika monen pusikkoon vie.
Talvi ei yllätä vaan liukkaus. Talviajo on opeteltava joka syksy aina uudelleen. Jos sen opettelun aloittaa liian suurella tilannenopeudella niin silloin mennään metsään.
Yleensä se on yksi ja sama asia ilmojen kylmeneminen aiheuttaa yleensä talven tulon, joka usein aiheuttaa myös liukkauden.
Kesäkelissä vesisadekkin aiheuttaa tiettyä liukkautta kuivaan keliin verrattaessa, mutta selvästi pienemmässä määrin kuin teiden jäätyminen,ja talven tulo!
Maastovälitys:
Täytyy vain ihailla turvallisuusasennetta.
Ilmeisesti se on niin että tosimiehen tuntee kumivalinnasta. Kesäkumeilla ajetaan talvella ja kesällä surffataan ilman kesäkumejakin. Terveyskeskukseen sitten vasta syksyllä.
drive:
Juuri nämä on ne kelit joissa nastoista on eniten hyötyä. Olosuhteet ovat vaihtelevat, maa ei vielä roudassa (jolloin tien pinta voi kostua ja jäätyä vaikkei sataisikaan) ja lämpötila nollan vaiheilla eli pahin mahdollinen pidon kannalta.
Kitkarenkaatkin pitävät kohtuullisesti pakkasjäällä, mutta lämpötilan ollessa nollassa ja alustan ollessa kostea pito on olematon. Tuulilasin rengastestissä asiaa oli havainnollistettu tekemällä jääkiihdytys ja -jarrutuskoe ensin -3 asteessa ja sitten +1 asteessa. Heikoimpienkin nastarenkaiden tulos heikkeni vain 20%, kitkarenkaan 70%!
Kesärenkaasta ei sitten kannata edes puhua, jos lämpötila on nollan vaiheilla ja tie jäässä. Suosiolla kannattaa auto jättää kotipihaan.
Herbert:
Kylläpä tänäänkin mateli liikenne aika hiljalleen kun tie oli kuurassa. Nopeudesta ei ollut turvallisuus kiinni ainakaan itse ajamillani osuuksilla. Enemmän tuntui hätävarjelun liioittelulta joidenkin osalta.
Täydellinen liukkauden ennakointi on vaikeaa, koska kelit ovat vaihtelevia. Syksyyn kuuluu se, että tie voi olla lähes kauttaaltaan sula ja sitten vain yhdestä kohtaa esim sopivan maastonmuodon takia aivan jäässä. Toki tuohan ei ole mikään ongelma palstan täydellisille kuljettajille, toista se on tavan tallaajilla joihin lasken itseni. Ennakoinnin parantamiseksi vajavaiset kuljettajat kuten minä joutuvat turvautumaan raukkamaisiin tekoihin, esimerkiksi vaihtamaan autoonsa talvirenkaat alle ajoissa. Mielellään jo ennen sitä ensimmäistä liukasta.
Sitä muuten kutsutaan ennakoinniksi, että tekee asiat etukäteen eikä sitten kun se on jo liian myöhäistä.
Pekka Poutaa MTV3:lta:Pe päivällä tuulee (myrsky?)pirusti, saattaa ripasta luntakin, märkää, vettä. La tuulee ja aurinkokin näyttäytyy. Tämä siis Espoon lähettyvillä rannikolla jne. Ensiviikolla vielä enemmän lämmintä ja märkää. Ei siis mitään kiirettä täällä vaihtaa mitään renkaita. Perinteisesti olen vaihtanut talvirenkaat vasta Lokakuun viimeisellä viikolla kirjanpitoni mukaan. Onnekseni en tarvi ajella missä periferiassa tai Kehä III pohjoispuolella. Menen vaihtamaan renkaat molempiin autoihin hallillemme vasta ehkä ensiviikon jälkeen.
Jos huomenna olisikin lunta aamusella täälläkin, menee sitten fillarilla töihin ja odotan että lauhaa tulee viikonloppuna.
Minun ei tarvi käyttää kumia, kun muut käyttää kuitenkin..
Maastovälitys:
Sun tarttee vaan pyllistää.
..osu ja uppos.
AkiK:
Tuo oli muuten Rätkättimen kommentti.
Herbert:
Hieman jo ihmettelinkin tuota.
Minusta nopeusrajoitukset ovat riittävän alhaiset kaupungeissa, muissa taajamissa ja maan- ja moottoriteillä, joten hyvin harvoin on tarpeen tinkiä nopeudesta turvallisuuden takia.
AkiK:ta mukaillakseni, käytettävissä oleva kalusto ml. ESC, piikkipyörät niitä tarvitseville ja jatkuva neliveto herkuttelijoille on niin hyvää kamaa, että liikenteen keskinopeuden ei pidä alentua jonkin kuuran takia.
AkiK:
Näin on. Usein esitetty kysymys: "Pitääkö tulla ensin yksi ruumis, jotta aletaan toimia?"
Monille nastojen ropina tuntuu olevan kauhistus. Älkää nastoja siitä syyttäkö, vaan auto- tai rengasvalintaanne. Minun tavisautossani ei melutaso oleellisesti muuttunut, vaikka äsken nastat alle laitoinkin.
Rätkätin:
Taisi olla Hokkaidossa kuvattu filmi.
Nastattomat näytti olevan valttia!
Herbert:
Auto v2 (tai v0), kulkee ilman kuljettajaa, pelkkien sähköaivojen johdattamana.
EDIT: Ajokeli oli lumisateen mahdollisesti heikentämä, mutta näkyvyys hyvä/erinomainen. Ajonopeudet huomattavasti alle rajoituksen.
Herbert:
Nastojen kieltämisen takia japanilaiset ovat tottuneet ajamaan liukkaassa paremmin kuin suomalaiset. Edellä nähty tumpelointi olisi täysi mahdottomuus Hokkaidossa. Voisi ehkä sattua amerikkalaisilla turisteille, mutta siellä on vuokra-autoissakin talvirenkaat alla hyvissä ajoin syksyllä.
Tämä on Hokkaidosta
Ja tämä Tokion läheltä
Herbert:
Ilman muuta, jos se on tarpeellista.
Herbert:
No niin oli, mutta miksi vauhteja ei voi asetella kelien mukaan? Miksi ihmeessä pitäisi jatkuvasti päästä nopeusrajoitusten vauhtiin. Nehän ovat SUURIMPIA sallittuja eikä pienimpiä. Onko se merkin osoittama nopeus jokin pakollinen tavoitenopeus?
mikahe:
Tätä minun uneni tiesi ...
Rätkätin:
Siinäpä se onkin. Milloin se on tarpeellista? Onko se tarpeellista lämpötilan ollessa auton mittarissa nollassa, eli tilanteessa, jossa jossain maastonkohdissa voi olla pakkastakin. Tie joko on jäässä tai sitten ei. Varsinkaan pimeässä ei yleensä jäätä etukäteen havaitse, vaan vasta auton ollessa jäätyneessä kohdassa.
Tuo on asia, jota on helppo tietokoneen näppäimistön takaa viisastella. Mutta kun on ajettavana 100 km, ei ehkä jatkuva 50 km/h varmuuden vuoksi ajaminen tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
Nopeudet pitää asettaa kelin mukaiseksi. Periaatteessa helppoa, käytännössä jokainen hiukankin autoa ajanut, mutta erityisesti asiaa pohtinut, ymmärtää siihen liittyvät ongelmat.
Kukaan ei ole väittänyt, että jatkuvasti pitäisi voida ajaa nopeurajoituksen osoittamaa suurinta sallittua vauhtia. Kas kun tässä binäärimaailmassa on nollan ja ykkösen välissä vaihtoehtojakin.
Herbert:
Siinä tuleekin kyseeseen kuskien viisaus ja heidän osuutensa on ratkaisevan tärkeä.
Herbert:
Eiköhän meistä jokainen ajele ihan kyllästymiseen asti ympäriinsä muuallakin kuin mielikuvituksessa.
Herbert:
No niin luulisi, mutta ...
Herbert:
Nainen sanoi haastattelijalle ettei ymmärtänyt miten ihmeessä hän saattoi joutua kolariin vaikka ajoi VAIN nopeusrajoitusten mukaisesti (50km/h) keliolosuhteissa joissa 20km/h olisi ollut ihan ylärajoilla. Joten .. kyllä tuolla tien päällä on vaikka minkälaista sakkia.
Veikkaan, että haastattelun nainen olisi vastannut kysymykseeni sopivasta ajonopeudesta ihan sanoin kuin sinä. Kuitenkin löysät lipsahti housuihin.
Herbert:
Tietenkin vastaukset ovat kysymysten mukaan.
Jos tulee tarpeeksi lunta ja kelit menevät mahdottomiksi, niin voi jäädä puuhastelemaan vaikka tätä <--
AkiK:
Näin on mutta toivotaan tilanteeseen muutosta.
Jospa lainsäätäjätkin tulisi järkiinsä.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2010
Tämä ei ole kannanotto minkäänlaisten renkaiden puolesta tahi vastaan.
Montako talvirenkaallista kuoli 2000-2008 lokakuussa?
Kysymys on turha, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä kesärenkailla ajavien onnettomuudet olisivat olleet vältettävissä talvirenkailla.
Sinänsä laki on älytön, koska se pakottaa ihmiset rikkomaan lakia. Sitten poliisi joutuu selittämään jotain maalaisjärjen käytöstä. Ymmärrystä tuskin kuitenkaan riittää esimerkiksi lumen peittämän nopeusrajoitusmerkin johdosta ajettuun ylinopeuteen. On siinä nollatoleranssipropagandan keskellä pieni kuljettajapoloinen ihmeissään.
Rätkätin:
Tuo tekniikanmaailman kannanottopa oli kannanotto juuri lain järjettömyydestä.
oletko sinä ihan pihalla vai etkö ymmärrä lukemaasi, vai luitko linkkiä lainkaan.
Reca:
Ai, et siis tiedä ...
Reca:
Talvi ei yllätä vaan liukkaus. Talviajo on opeteltava joka syksy aina uudelleen. Jos sen opettelun aloittaa liian suurella tilannenopeudella niin silloin mennään metsään.
ddr5:
Ongelmia on vain nastakuskeilla, jotka ovat kesäkumeilla liikenteessä.
Aika vahva ja aiheeton yleistys. Uskoisin talvisten olosuhteiden koskevan samalla tavalla kaikkia autoilijoita,
ddr5:
Yleensä se on yksi ja sama asia ilmojen kylmeneminen aiheuttaa yleensä talven tulon, joka usein aiheuttaa myös liukkauden.
Kesäkelissä vesisadekkin aiheuttaa tiettyä liukkautta kuivaan keliin verrattaessa, mutta selvästi pienemmässä määrin kuin teiden jäätyminen,ja talven tulo!