Vauhti liikenteessä

62 kommenttia
«13

Paikallisteillä on usein voimassa perusnopeusrajoitus 80 km/h. Jos ja kun tie on mutkainen ja mäkinen, niin 80 vauhti on ylisuuri.Jos mutkan tai mäen takana on sattumalta hidas ajoneuvo tai muu este, niin autoilija on hengenvaarassa.

Koska meissä autoilijoissa on sellaisia, jotka eivät itse harkitse vauhtiaan, niin olisi sopivaa asettaa perusnopeudeksi 50 tai 60 km/h ja olosuhteiden ollessa paremmat, niin erillisellä merkillä sallittaisiin hurjempi vauhti 80 ta 100 km/h.

Hiukan vaarasta varoittaisi hitaille ajoneuvoille määrättävä varoitusvilkku. Nykysäännöissä on mm. sellainen hölmöys, että työkone ei saa siirtoajossa käyttää varoitusvilkkua. Viisas kuljettaja käytää vilkkua lainvastaisesti, tuskin järjen käytöstä rangaistaan.

  
  • citroen5:

    Koska meissä autoilijoissa on sellaisia, jotka eivät itse harkitse vauhtiaan, niin olisi sopivaa asettaa perusnopeudeksi 50 tai 60 km/h ja olosuhteiden ollessa paremmat, niin erillisellä merkillä sallittaisiin hurjempi vauhti 80 ta 100 km/h.




    Perusnopeudeksi pitäisi pikkuteille laittaa 40 km/h, jolloin suurin osa kohdista tulisi ajettua oikealla nopeudella. Talveksi sitten pitäisi laittaa talvirajoitus 30 km/h.



    Ihan vakuuttunut en silti ole siitä, noudattaisiko nämä harkitsemattomat uusia rajoituksia sen enempää, koska perusongelma eli harkintakyvyn puute jäisi jäljelle.

      
  • Tosiaan hyvä juttu kun "perunapellolla" on rajoitus 80 vaikka korkeintaan 60 on mahdollinen! :xmas:

    Toisaalta "valtatiellä" on rajoitus 60 vaikka yli 120 on mahdollinen! :warning:

      
  • Tosiaan, tuo pikkuteiden 80km/h rajoitus tarkoittaa oikeastaan ettei rajoitust ole. Kuskin pitää itse miettiä sopiva nopeus.



    Kaupungeissa ja päämaanteillä rajoitusten perusteet on erilaiset. Siellä rajoitus asetetaan siten, että ensin mietitään mikä on sopiva ajonopeus, ja sitten pyöristetään alaspäin seuraavaan rajoitusmerkkiin. Tällä voi vähän perustella turvallista pienen ylinopeuden ajamista, kun rajoitus on monesti vähän alakanttiin.



    Se vaan pitää kuskin osata erottaa missä sopii ajaa ylinopeutta ja missä ei. 80km/h päätiellä sopii yleensä ajaa selvää 10-15km/h ylinopeutta. 100km/h maantiellä on harvemmin tarpeen ajaa merkittävää ylinopeutta.

      
  • drive:


    Se vaan pitää kuskin osata erottaa missä sopii ajaa ylinopeutta ja missä ei.




    Eikös se noin ole ollut aina ja ilmeisesti tulevaisuudessakin, kunnes tulevat käyttöön automaattiset nopeusrajoittimet (gps tai jotain). Ennusteen mukaan tänäkin vuonna kerätään noin 89.000.000 euroa niiltä, joilta tuo vauhdin itsearvioiminen ei oikein suju.



      
  • Missä on paikallisteitä joissa 80 km/h on liikaa ja joissa ei ole sitten paikallisia 50 tai 60 km/h rajoituksia - joita muuten on saanut liian helposti hankittua liittymiin kuin liittymiin? Jos vielä tiputetaan rajoituksia alaspäin niin rupeaa jo traktoritkin tulemaan takapuskuriin kiinni. Harjoitteluradalle ne joita 80 kmh vauhti hirvittää!

      
  • Missä on paikallisteitä joissa 80 km/h on liikaa ja joissa ei ole sitten paikallisia 50 tai 60 km/h rajoituksia - joita muuten on saanut liian helposti hankittua liittymiin kuin liittymiin? Jos vielä tiputetaan rajoituksia alaspäin niin rupeaa jo traktoritkin tulemaan takapuskuriin kiinni. Harjoitteluradalle ne joita 80 kmh vauhti hirvittää!





    Samaa varmaan tuumaili sekin sälli, joka mutka tiellä kuononsa traktorin peräkärryyn tälläsi! Rakkorin vika; ajoi liian hiljaa!

      
  • drive:

    Tosiaan, tuo pikkuteiden 80km/h rajoitus tarkoittaa oikeastaan ettei rajoitust ole.




    Pikkuteiden 80 km/h on ihan hyvä nopeusrajoitus. Sehän ei tarkoita sitä, että 80 km/h olisi tavoitenopeus.



    Noissa olosuhteissa nykyistä enemmän ajaminen olisi varmasti monille hyvinkin opettavaista. Pääteillä opit kuitenkin tahtovat unohtua ja alle suurimman sallitun ajaminen tietyissä tilanteissa näyttää tuottavan kovasti tuskaa.

      
  • Rätkätin:

    drive:

    Se vaan pitää kuskin osata erottaa missä sopii ajaa ylinopeutta ja missä ei.


    Eikös se noin ole ollut aina ja ilmeisesti tulevaisuudessakin, kunnes tulevat käyttöön automaattiset nopeusrajoittimet (gps tai jotain). Ennusteen mukaan tänäkin vuonna kerätään noin 89.000.000 euroa niiltä, joilta tuo vauhdin itsearvioiminen ei oikein suju.




    NykyGPS ei vielä sovellu nopeuden mittaamiseen, siis "ulkopuolelta" vaikka Navi sen näyttääkin, mutta ehkä jotain 10v kuluttua voi toimiakkin? :wave:

      
  • Turvallisuus ennen kaikkea. Kannattaa välttää riskejä ja ajaa yöllä 40km/h. Mitä, jos joku vaikka makaa moottoritiellä? Tai jos lapsi juoksee pimeästä metsästä eteen? Uskaltaako tässä ajaa enää ollenkaan?

      
  • SKP :

    Turvallisuus ennen kaikkea. Kannattaa välttää riskejä ja ajaa yöllä 40km/h. Mitä, jos joku vaikka makaa moottoritiellä? Tai jos lapsi juoksee pimeästä metsästä eteen? Uskaltaako tässä ajaa enää ollenkaan?


    No sanoppas muuta ...

      
  • Nopeus tappaa ja peruuttamalla syntyy uusia, kait "luonnonlaki" tuo nopeuden vaikutus? :weary:

      
  • Rätkätin:

    SKP :
    Turvallisuus ennen kaikkea. Kannattaa välttää riskejä ja ajaa yöllä 40km/h.

    No sanoppas muuta ...




    Kovin paljon ei tuossa ole edes liioittelua, jos TLL 23§ mukaan meinataan ajella.

      
  • En ole juuri törmännyt Suomessa tiehen, jossa ei voisi nykyisen rajoituksen mukaista nopeutta pitää. Pl muutamat liukkaat talvikelit.



    Paljonkohan ulosajoja ajetaan perusrajoitteisilla teillä rajoituksen mukaisilla nopeuksilla... tuskin kovinkaan paljon. Ainakin kaikki joista saa lehdissä lukea ja joiden jälkiä olen itse nähnyt, on ajettu enemmänkin 100+ nopeuksilla.



    Mutkien oikominen ja muut hölmöilyt eivät nekään suoraan liity vauhtiin.



    Joka tapauksessa 70 rajoituksena on alkanut yleistyä sivuteillä(kin). Sitä ei noudata juuri kukaan noiden teiden varrella asuva, noita teitä on totuttu ajamaan ns. perstuntumalta.

      
  • citroen5:

    Jos mutkan tai mäen takana on sattumalta hidas ajoneuvo tai muu este, niin autoilija on hengenvaarassa.




    Pakko on kysyä: miten kauas katsot auton nokasta ja mihin katseesi suuntaat kun ajelet maaseututietä pitkin?



    Nimittäin tilanne, jossa hitaampi ajoneuvo (yleensä liikkuu 20-50 km/h) tulee mutkan takana "yllättäen" eteen on minusta hyvin erikoinen. Ei muutaman kympin nopeuseron pitäisi tuollaista täysin yllättävää tilannetta aiheuttaa, vaikka tie olisi mutkainenkin.





      
  • AkiK:


    Nimittäin tilanne, jossa hitaampi ajoneuvo (yleensä liikkuu 20-50 km/h) tulee mutkan takana "yllättäen" eteen on minusta hyvin erikoinen. Ei muutaman kympin nopeuseron pitäisi tuollaista täysin yllättävää tilannetta aiheuttaa, vaikka tie olisi mutkainenkin.


    Kumpareen takaa voi tulla lauma ihmisiä vaikka marjastuskipot käsissään vastaan tai siellä voi olla joku ison osan tiestä täyttävä traktori "haravakoneineen" tulossa vastaan. Tai sitten, niinkuin minulle tuntuu aina käyvän, että silloin kun tulee rekka vastaan ja tie on muutenkin kapea, niin siihen tunkee vielä juuri samaan aikaan joku mummo polkupyörällään ja sitten alkaa olla tila aika lailla vähissä ja tuommoiseen tilanteeseen ei pitäisi joutua vaan omaa nopeutta pitäisi ehtiä sen verran säätelemään ettei ihan jokainen ole samassa paikassa juuri samalla sekunnilla. Kuitenkin .. todellisuudessa on paljonkin tilanteita, joissa kumpareiden ja mutkien takaa saattaa tulla yllätyksiä aina teiden rikkoontumisia myöten. Eräskin suhari seuraili hämärissä ajaessaan puhelintolppia kumpareisella tiellä arvatakseen etukäteen missä ja miten tie kulkee, kunnes eräässä paikassa oli kumpareen takana jyrkkä mutka oikealle ja johdot ja tolpat oikaisivat pellon ylitse kuten sitten kuskikin... että silleen ... Fiksut kuskit eivät kyllä ajele ihan täysillä ja surutta sellaisiin paikkoihin, joihin eivät pysty näkemään vaikka tie olisi muuten miten tuttu tahansa. Muistaakseni iso osa onnettomuuksista sattuu juuri noilla sangen tutuilla lähiteillä.

      
  • Rätkätin:

    Fiksut kuskit eivät kyllä ajele ihan täysillä ja surutta sellaisiin paikkoihin, joihin eivät pysty näkemään vaikka tie olisi muuten miten tuttu tahansa.




    Aika lailla hyvä ohjeen tuo TLL 23§ sisältää.



    Mutkaisilla pikkuteillä pitää vielä hiukan tulkintaa kiristää, koska este saattaa tulla vastaan (leveä puimuri tai sähkötolppien mukaan ajeleva suhari), ei ainoastaan seistä paikallaan. Käytännössä varmaan jokainen ajelee jossain määrin tuurilla (ei ihan aina riittävää pysähtymismatkaa), mutta kun jotakuinkin hallitusti ajelee, sekin on jo paljon keskimääräiseen nykytilaan verrattuna.



    Yllätys oli minulle se, että sinulle tahtoo osua kolme ajoneuvoa rinnakkain. Olen antanut ymmärtää, että osaat ennakoida nuo tilanteet ja siten välttää ne. Mutta onneksi tiedostat asian. Silloin sille on suht helppo tehdä jotain.

      
  • Herbert:


    Yllätys oli minulle se, että sinulle tahtoo osua kolme ajoneuvoa rinnakkain. Olen antanut ymmärtää, että osaat ennakoida nuo tilanteet ja siten välttää ne. Mutta onneksi tiedostat asian. Silloin sille on suht helppo tehdä jotain.


    Juu .. itse asiassa tuossa samassa kohdassa on ollut tuollainen tilanne useasti elikkä nyppylän kohdalla, jonka taakse ei näe yhtään. Välillä sitä miettii, että ei voi olla todellista, mutta on se vaan. Tietenkin sitä säätelee nopeutta siten, että ei joutuisi kolmea rinnan .. olkoonkin vain mummo pyörällään kolmantena, mutta silti. Mutta eipä ole mummollakaan pelisilmää .. eikä varmaan tarvi ollakaan ja tuskin on ajokorttiakaan. Nykyään tulee jo ennakolta hiljennettyä tuohon mentäessä.



      
  • ["Rätkätin"]



    Kumpareen takaa voi tulla lauma ihmisiä vaikka marjastuskipot käsissään vastaan tai siellä voi olla joku ison osan tiestä täyttävä traktori "haravakoneineen" tulossa vastaan.



    Ja STOP-merkin takaa tulee autoja eteen, moottoritien ohituskaistaa tulee silloin tällöin joku vastaan jne jne. Voi herranjestas sentään mitä kaikkea sitä saattaakaan vastaan tulla.



    Oletataan nyt kuitenkin, että liikutaan sääntöjen mukaisesti: 80 km/h, lainmukainen ajolinja, lainmukainen tarkkaavaisuus. Näen tässä tilanteessa aika erikoisena sen, ettet havaitsisi esim. omalla kaistallasi etenevää haravakonetta ajoissa joko hidastaaksesi tai väistääksesi. Ainakin onnettomuus on tuollaisessa tilanteessa varsin epätodennäköinen.



    Kannattaa muistaa, ettei sivuteilläkään ole rajoitus- ym. asioita huomiotta jätetty. 50, 60 ja 70 rajoituksia on paljon eri syistä, samoin varoitusmerkkejä mutkista ym ym. Paikassa jossa on 80 rajoitus voi minusta lähtökohtaisesti ajaa 80 km/h ja noudattaa normaalia varovaisuutta eli hidastaa jos jotain poikkeavaa näkyy. Kyllä tuon haravakoneenkin näkee ajoissa eikä siihen törmääminen ole kovin todennäköistä jos ajaa lainmukaista linjaa, samoin luulisin marjastajien kävelevän tien reunaa ja myös omalta osaltaan tarkkailevan liikennettä jos tietä pitkin kulkevat.



    Tai sitten, niinkuin minulle tuntuu aina käyvän, että silloin kun tulee rekka vastaan ja tie on muutenkin kapea, niin siihen tunkee vielä juuri samaan aikaan joku mummo polkupyörällään



    Tässä taitaa olla tilanne, jossa joko molemmat tai ainakin toinen kuskeista on päättänyt edetä tilanteeseen välittämättä tuosta mummoparasta. Eihän ne mummotkaan tyhjästä tielle ilmesty. Jommankumman teistä on ollut pakko nähdä tuo mummo ja siitä huolimatta painaa ohitse näkemättä tuleeko samalla vastaan. Mitä äsken totesinkaan siitä ajolinjasta pimeissä paikoissa.



    ja sitten alkaa olla tila aika lailla vähissä ja tuommoiseen tilanteeseen ei pitäisi joutua vaan omaa nopeutta pitäisi ehtiä sen verran säätelemään



    No eikö sitä nopeutta ole juuri tarkoitus säätää siitä 80 km/h:sta jos tällainen tilanne tulee? En oikein ymmärrä miksi nopeutta pitäisi säätää jatkuvasti huomattavasti alle rajoituksen ilman syytä.



    Eräskin suhari seuraili hämärissä ajaessaan puhelintolppia kumpareisella tiellä arvatakseen etukäteen missä ja miten tie kulkee, kunnes eräässä paikassa oli kumpareen takana jyrkkä mutka oikealle ja johdot ja tolpat oikaisivat pellon ylitse kuten sitten kuskikin... että silleen



    Tämäkö tonttu on sinusta syy ajaa 80-rajoitteisella tiellä 20-30 km/h lainmukaista hitaammin? Voin lyödä vaikka vetoa että että tuossa esimerkissäsi ei ajettu edes suunnilleen rajoituksen mittaluokissa, vaan ihan vaan maksimivauhtia joka sekin sitten arvioitiin väärin.



    Fiksut kuskit eivät kyllä ajele ihan täysillä ja surutta sellaisiin paikkoihin, joihin eivät pysty näkemään



    Kuka on puhunut täysillä ja surutta ajamisesta, puhe on ollut lainmukaisista nopeuksista.



    Muistaakseni iso osa onnettomuuksista sattuu juuri noilla sangen tutuilla lähiteillä.



    Ja millähän teillä ihmiset yleensä liikkuvat – kaukaisilla oudoilla väylillä jossa eivät koskaan ole käyneet vai ihan siellä missä asuvat, käyvät töissä ja harrastavat?

      
  • AkiK: "Paikassa jossa on 80 rajoitus voi minusta lähtökohtaisesti ajaa 80 km/h ja noudattaa normaalia varovaisuutta eli hidastaa jos jotain poikkeavaa näkyy."



    En tiedä, mitä tarkoitat lähtökohtaisuudella, mutta sivutieverkosto (suurin osa maantiekilometreistä?) on sellaisia, joissa rajoituksenmukainen 80 km/h edellyttää posketonta kaahailua tai sitten on käytännössä mahdotonta.



    Pääteillä 80 km/h voi ajaa helposti, siellä ei geometria rajoita nopeuksia.



    "En oikein ymmärrä miksi nopeutta pitäisi säätää jatkuvasti huomattavasti alle rajoituksen ilman syytä."



    Syy on nopeuteen nähden liian lyhyt näkemä TLL 23§ mukaan. Tiellä voi olla helppo ajaa 80 km/h, mutta pysähtyminen tai väistö mahdotonta. Ihan sama kuin pimeässä lähivaloilla ajettaessa. 60 km/h alkaa olla maksiminopeus hyvilläkin valoilla.



    "Ja millähän teillä ihmiset yleensä liikkuvat – kaukaisilla oudoilla väylillä jossa eivät koskaan ole käyneet vai ihan siellä missä asuvat, käyvät töissä ja harrastavat?"



    Hyvä huomio. Tapahtumat pitää suhteuttaa suorituksiin, ei laskea määriä ymmärtämättä mistä on kyse. Muutenhan jouduttaisiin aika mahdottomien asioiden eteen.

      
  • Minäkin ajattelin tuota lukiessani, ettei taida AkiK useinkaan ajella

    sellaisilla 80 km/h-rajoitetuilla teillä, joilla noita haravakoneita

    tosiaan liikkuu. Ei siellä todellakaan ajella lähtökohtaisesti 80 km/h.

      
  • Niin .. aiemminkin olen pannut merkille, että jotkut ajattelevat pääasiallisesti vain miten säännöt toimivat ihan niillä pääteillä ja parhaimmassa kunnossa olevilla teillä. On hyvä pitää mielessä, että niillä "kehnoillakin" teillä on voimassa aivan sama TLL ja perusnopeudet. Hyvillä ja päällystetyillä ja sellaisilla joilla näkyvyys on erinomainen voi tuntua erikoiselta, että siellä olisi voimassa perusnopeutena niinkin vähän kuin 80km/h. Kun taasen ajatellaan niitä huonoimpia teitä, niin voi tuntua ihmeelliseltä siellä on sallittuna nopeutana niinkin iso kuin 80km/h ja huonon näkyvyyden vuoksi väistämis/pysäyttämis-sääntöjen merkitys korostuu paljon enemmän suhteessa käytettävään nopeuteen ja tämä tietenkin on omiaan alentamaan nopeuksia, että hiljentämisen ehtiminen paranisi. Minä ainakin uskon, että iso osa onnettomuuksista johtuu siitä, että loppua kohti on tullut niin kiire, että ei enää ole mitenkään ehtinyt väistellä/pysäyttää ennen kolisemista.



    Monesti syytellään vastapuolta hänen tekemistään virheistä, joista onnettomuus on aiheutunut, mutta haluan muistuttaa, että munipa vastapuoli miten tahansa, niin päälleajaminen on edelleenkin kiellettyä. Tuosta tietenkin syntyy mielenkiintoinen asetelma ainakin suhteessa käytettyihin nopeuksiin. Vauhdeilla ja näin ollen ehtimisillä on keskeinen merkitys yhdessä liian pienten turvavälien kanssa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että jäädään sitten kotiin, niin mitään ei tapahdu. Noin ei käytännössäkään ole, vaan nykyisellään ajellaan silti näillä nopeuksilla mitä missäkin on. Nopeusrajoitukset ovat siis keskeinen työkalu yhdessä parannettujen tieolosuhteiden kanssa onnettomuuksien vähentämiseksi. Suomi on sitoutunut EU-tasolla puolittamaan liikenteessä kuolleiden määrän ja tavoitteesta ollaan pahasti jäljessä. Tiedä sitten mitä aikovat tehdä tavoitteeseen pääsemiseksi. Nollatoleranssia ainakin on jo kokeiltu ja keskikaiteitakin rakenneltu ja kokemusta tullut.

      
  • ["Herbert"]



    En tiedä, mitä tarkoitat lähtökohtaisuudella, mutta sivutieverkosto (suurin osa maantiekilometreistä?) on sellaisia, joissa rajoituksenmukainen 80 km/h edellyttää posketonta kaahailua tai sitten on käytännössä mahdotonta.



    Aika paljon tulee liikuttua sivuteillä niin autolla kuin muillakin välineillä. Joitakin mutkaisia ja hankaliakin on, mutta pääsääntöisesti tiet ovat aika hyviä. Puhun nyt asfaltoiduista sellaisista. Useimmilla ajamistani on säännönmukaisesti myös 50, 60 ja 70 rajoituksia, ei suinkaan ole kaikki 80 rajoituksella. Etelä-Suomessa 60 ja 70 on varsin tyypillisiä mutkaisemmilla ja varsinkin vilkkaammilla sivuteillä. Pohjois-Karjalasta ja Lapista löytyy vielä 100 rajoitteisiakin.



    Tietenkään en aja jyrkimpiin mutkiin, varsinkaan mäkisiin sellaisiin 80, mutta sehän on juuri sitä tilanteen huomioon ottamista. En koskaan ohita pyöräilijää tai muuta vastaavaaa kovalla nopeudella enkä hitaastikaan läheltä. Yleisesti näyttää siltä, että suurimmat puutteet nykyään on juuri tuossa tilanteen huomioon ottamisessa: vaikka tiellä menisi mummo/mopo/traktori/pyöräilijä ja sen näkee, porukka EI hidasta. Kyse ei useinkaan ole mistään näkyvyydestä tai edes nopeudesta vaan ihan jostain muusta.



    Rätkättimen esimerkissäkin kyse on siitä, että joko molemmat tai ainakin toinen kuskeista rikkoo selkeästi sääntöjä ja myös ihan normaalia "maalaisjärkeäa" vastaan. Järjen käyttö on sallittu. Ei mummelia ohiteta toisen kaistan tai edes kapean oman kaistan puolella täydellä vauhdilla paikassa, jossa ei näe tuleeko vastaan! Väistetään kunnolla toisen kaistan puolelta paikassa, josssa ollaan varmoja ettei vastaan tule. Ja jos näkee että kapealla tiellä vastaan tulee tukkirekka, kannattaako siihen rakoon työntää kahdeksaakymppiä vaikka tien reunalla ei olisi edes mummoa?



    Jos taas koko tien rajoitus pitää laittaa 60 km/h:n sen takia että joku pöljä ajaa pihalle ilmiselvästi mutkaisella tiellä jostain täysin ennakoitavasta mutkasta satasta, ei siinä ole mielestäni mitään järkeä. Siinä annetaan juuri periksi asioissa, vähän tyylliin että kun suomalaiset ei enää jaksa juosta 10 000 m kisoja, juostaan nyt sitten vaan 8000 m. Pääosa sivuteiden kilometreistä on kuitenkin hyvin kelvollisia 80 rajoitukselle eivätkä tiet suinkaan kokonaan ole pelkkiä mutkia. Suurin osa kilometreistä on suoraa tietä tai loivaa kaarretta. Ja ennakointi ja tilanteen huomioon ottaminen on sallittua, vaikka siihen ei kukaan varsinaisesti kannustakaan. Tässäkin keskustelussa esiin tulee vain nopeus, ei se miten muuten ajellaan.



    Rajoituksen mukaan ja sen allekin ajellaan ihan päin p:tä jatkuvasti. Suurin osa niistä jotka ovat koettaneet "lanata" minut kun olen fillarilla liikenteessä, ovat ajeneet sivutietä ihan rajoituksen mukaan, ja vielä lähes 100% varmuudella nähneet minut sekä myös vastaantulijan. Törkeimmät lähtevät ohittamaan traktoria tai toista autoa vaikka näkevät fillarin tulevan vastaan.









      
  • Tässäkin keskustelussa esiin tulee vain nopeus, ei se miten muuten ajellaan.




    Hyvä kirjoitus.



    Nopeudessa tulee kyse subjektiivisesta oikeudesta ajaa suurinta sallittua. Tosin moni kokee lisäksi oikeudekseen ajaa ylinopeutta aina, mutta joustaa silloin kun poliisihenkilö valvoo liikennettä.



    Toistuvat hidastamiset pyöräilijän vuoksi (itse teen niin, takanatulija ei ehkä teekään vaan lähestyy) voi aiheuttaa "ohitustarpeen" jolloin nopeusrajoitus ehkä hillitsee edes fiksuimpia.

      
  • AkiK: "Puhun nyt asfaltoiduista sellaisista."



    Ok.



    "Useimmilla ajamistani on säännönmukaisesti myös 50, 60 ja 70 rajoituksia, ei suinkaan ole kaikki 80 rajoituksella."



    Ei ole kaikki ei. Minusta yleensä kuitenkin 3- tai 4-numeroiset maantiet (rajataan pois kantatiet) ovat periaatteessa 80 rajoitettuja. Vain jossain kylien tai isompien risteysten kohdilla on alempi rajoitus. Mielikuvahan tämä vain on, ei mikään fakta. Mutta ihan samantekevää, millaisia rajoitukset yleensä ovat. Itse tarkoitin 80 rajoitettuja pikkuteitä. Jos soratiet rajataan pois, jäljelle jää öljysora- tai asvalttipintaiset, joilla ei yleensä ole keskiviivaa.



    Aiempi toteamuksesi hämäsi: "En ole juuri törmännyt Suomessa tiehen, jossa ei voisi nykyisen rajoituksen mukaista nopeutta pitää. Pl muutamat liukkaat talvikelit."



    "Tietenkään en aja jyrkimpiin mutkiin, varsinkaan mäkisiin sellaisiin 80, mutta sehän on juuri sitä tilanteen huomioon ottamista."



    Ja tämä on minusta ristiriidassa edellisen kanssa.



    "Yleisesti näyttää siltä, että suurimmat puutteet nykyään on juuri tuossa tilanteen huomioon ottamisessa: vaikka tiellä menisi mummo/mopo/traktori/pyöräilijä ja sen näkee, porukka EI hidasta. Kyse ei useinkaan ole mistään näkyvyydestä tai edes nopeudesta vaan ihan jostain muusta."



    Tietysti, jos suorahkolla osuudella tuollaista tapahtuu, on kyse eri asiasta kuin puutteellisesta näkemästä. Perussyy on kuitenkin sama eli ymmärtämättömyys. Siksi ketjun alkupuolella totesinkin, että monille olisi terveellistä ajaa pikkutiellä, jossa ei voi ajaa suurinta sallittua. Siinä ehkä havahtuisi sellaiseen asiaan, että alle rajoituksenkin voi ajaa. Se taas ehkä toisi muitakin oivalluksia.



    "Jos taas koko tien rajoitus pitää laittaa 60 km/h:n sen takia että joku pöljä ajaa pihalle ilmiselvästi mutkaisella tiellä jostain täysin ennakoitavasta mutkasta satasta, ei siinä ole mielestäni mitään järkeä."



    Samaa mieltä. Arvaa, miksi olen näissä keskusteluissa korostanut osaamisen merkitystä vastapainona nopeuksien alentamiselle ja niiden pikkutarkalle vahtimiselle.



    "Suurin osa kilometreistä on suoraa tietä tai loivaa kaarretta."



    Jossa voi ajaa suurinta sallittua tai jopa ylinopeutta. Aivan, mutta jos jyrkemmissä paikoissa ei ole viisasta ajaa suurinta sallittua, käsittelin asiaa siten, että suurimman sallitun ajaminen olisi kaahailua. Ehkä tarkastelimme asiaa hieman eri tarkkuudella.



    "Tässäkin keskustelussa esiin tulee vain nopeus, ei se miten muuten ajellaan."



    Tuota toteamusta en hyväksy, syy selviää aiemmista kommenteistani.



    "Rajoituksen mukaan ja sen allekin ajellaan ihan päin p:tä jatkuvasti. Suurin osa niistä jotka ovat koettaneet "lanata" minut kun olen fillarilla liikenteessä, ovat ajeneet sivutietä ihan rajoituksen mukaan, ja vielä lähes 100% varmuudella nähneet minut sekä myös vastaantulijan. Törkeimmät lähtevät ohittamaan traktoria tai toista autoa vaikka näkevät fillarin tulevan vastaan."



    Juu, mutta kun niiden törmäilyistä ei tule niin pahaa jälkeä kuin 8 km/h ylinopeudella ajavien törmäilyistä, niin...

      
  • AkiK:

    En ole juuri törmännyt Suomessa tiehen, jossa ei voisi nykyisen rajoituksen mukaista nopeutta pitää. Pl muutamat liukkaat talvikelit.

    Paljonkohan ulosajoja ajetaan perusrajoitteisilla teillä rajoituksen mukaisilla nopeuksilla... tuskin kovinkaan paljon. Ainakin kaikki joista saa lehdissä lukea ja joiden jälkiä olen itse nähnyt, on ajettu enemmänkin 100+ nopeuksilla.

    Mutkien oikominen ja muut hölmöilyt eivät nekään suoraan liity vauhtiin.

    Joka tapauksessa 70 rajoituksena on alkanut yleistyä sivuteillä(kin). Sitä ei noudata juuri kukaan noiden teiden varrella asuva, noita teitä on totuttu ajamaan ns. perstuntumalta.




    Suomesta löytyy teitä joissa 80 on liikaa muille kuin ralliautoille ja -kuskeille! :warning:

    Alele joskus maalla niin huomaat! :hug:

      
  • Herbert:



    Ei ole kaikki ei. Minusta yleensä kuitenkin 3- tai 4-numeroiset maantiet (rajataan pois kantatiet) ovat periaatteessa 80 rajoitettuja.




    80 on perusrajoitus, mutta näitä tai osia niistä on muutettu paljon 60 ja 70 rajoitteisiksi, erityisesti niitä joissa on vilkkaampi liikenne tai runsaasti rekkaliikennettä. Kylien ja muiden kohdalla on yleensä 50 tai 60.











      
  • AkiK:


    Kylien ja muiden kohdalla on yleensä 50 tai 60.




    Kyllä näin on omien havaintojenkin mukaan tapahtunut, paljolti viimeisen viiden vuoden sisällä. Erityisesti entisten 60 rajoitusten sisään on keksitty laittaa 50 rajoitus samalla kun 60 kylttejä on siirrtetty muutaman sata metriä kauemmas kylästä. Ymmärrän kyllä, että risteyksen tai koulun tms. kohdalla on 50 rajoitus, mutta en sitä, että kylästä poistuttaessa pitää körötellä kuuttakymppiä niin kauan kuin taustapeilistä näkyy yksikin tönö.



    Toivottavasti ei sentään ihan tähän Kihniön malliin tulla menemään joka paikassa:

    Ajonopeuksien pienentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi Kihniön taajamaan rakennetaan korotettuja suojateitä kuuteen kohteeseen.

      
  • Oman havaintoni mukaan 100-raijoituskylttien valmistus on lopetettu ja ne on korvattu 80-kylteillä, 80-kyltit on korvattu 60-kylteillä, 60-kytit taas 40-kylteillä, siis enää valmistetaan vain 40-kylttejä ja muita kierrätetään kunnes on enää 40-kylttejä? :smirk:

      
  • Ajelin eilen asvaltoitua pikkutietä, jossa oli rajoituksina 50 , 60 ja 80 km/h - hyvin vaihtelevasti. Ei muuten tullut mieleenkään ajaa oudolla,kapealla ja mutkaisella tiellä kahdeksankympin alueella lähellekään sitä. Tiellä oli lähes koko matkan ohituskieltö. Kun taakseni tuli auto, joka ilmeisesti halusi pitää kiinni "oikeudestaan" ajella vähintään 80 km/h ajoin bussipysäkille, jotta tämä pääsi ohi. On ihan suoraan sanottava,että tämä kaveri oli vaarallinen muille noilla teillä, vaikka olisi ollut rallikuski. Viidenkympin alueella ajelin vähän hitaammin - onneksi. Yhden mutkan takana seisoi toisella kaistalla auto ja omalla kaistallani kaksi naista "pelastamassa" linnunpoikasta. Vaikka tuo tie olisi ollut tuttu ja olisin vetäissyt kuuttakymppiä niin vaihtoehtona olisi ollut päälle ajo tai meno pahannäköiseem louhikkoon.



    No yöllä takaisin tullessa ajoin vielä hitaammin. Otin myös huomioon nuo hirvivaarapaikat. Pikkusen oudoksutti, että muutamat kuskit ajoivat paikassa kuin paikassa hämärällä tiellä vähintään 10 km/h ylinopeutta. Päästin pari tällaista puskurissa roikkujaa menemään omaa vauhtiaan siirtymällä hetkeksi bussipysäkille.



    Pikkuteillä(kin) tarvitaan mielestäni harkintaa millaista nopeutta ajaa. Tuo rajoitusnopeus ei edes hyvissä olosuhteissa ole mikään saavutettu etu jota pitäisi aina ajaa. Sehän on vain suurin sallittu nopeus. Hitaampi ajo on useimmin paikallaan.

      
  • p128194:


    Toivottavasti ei sentään ihan tähän Kihniön malliin tulla menemään joka paikassa:
    Ajonopeuksien pienentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi Kihniön taajamaan rakennetaan korotettuja suojateitä kuuteen kohteeseen.


    Kukapa tuollaista toivoisi ... mutta jos muu ei auta, niin otteet kovenevat ... Tuleehan noita euroympyröitäkin (kiertoliittymiä ) hieman joka paikkaan ja ne ovat sikäli veitikoita, että lähes jokaisen vauhti putoaa aika reippaasti tuollaiseen ajettaessa.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit