Kevyen liikenteen väistäminen Helsingissä

30 kommenttia

Arvoisat kanssa-autoilijat,

Oletteko tehneet saman havainnon kanssani, että jalankulkijoilla tai muilla suojateitä käyttävillä on suorastaan vaaralliset oltavat Helsingin keskustassa?

Itse koen vaaratilanteita viikottain, vaikka kuljenkin useimmiten vain väliä dösäri-kotiovi.

Ensimmäinen huolestuttava seikka on punaisia päin ajaminen. Jonossa ajettaessa ei liikennevaloja näemmä hirveästi katsella, sillä useasti kun olen lähdössä ylittämään suojatietä vihreän vaihtumisen jälkeen, kauimmaiselta kaistalta pyyhältää joku hullu edestäni neljääkymppiä.

Toiseksi myöskään liikennevalottomissa risteyksissä ei paljoa suojateille katsota. Varsinkin loivemmissa kadunkulmissa vauhtia ei hiljennetä, muutama taksi jopa kiihdyttänytkin. Suoraan vaan parkkeerattujen autojen ohi suojatielle parin metrin näkyvyyden turvin. Siinä sitten suojatiellä p****t housussa kun auto juuri ja juuri pysähtyy, jos pysähtyy..

Suojateiden funktiota ei tunnuta ymmärrettävän laisinkaan. Hyvuin harvoin autot pysähtyvät antaakseen tietä odottavalle, joskus kiihdyttävät ja kurvaavat vastaantulijoiden kaistalle ehtiäkseen edestä. Aivan päätöntä touhua..

Eikö laissa lue, että tietä on annettava suojatiellä kulkevalle tai sille selvästi aikovalle? Näin on ainakin ollut, onko tähän tullut jotain muutoksia, mistä en ole tietoinen?

Jotain muutosta tähän on kuitenkin mielestäni saatava. Keinolla tai toisella.

  
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 11:47 Driver- kirjoitti
    Jotain muutosta tähän on kuitenkin mielestäni saatava. Keinolla tai toisella.

    Täysin olen samaa mieltä ..

      
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 11:47 Driver- kirjoitti
    Suojateiden funktiota ei tunnuta ymmärrettävän laisinkaan. Hyvuin harvoin autot pysähtyvät antaakseen tietä odottavalle, joskus kiihdyttävät ja kurvaavat vastaantulijoiden kaistalle ehtiäkseen edestä. Aivan päätöntä touhua..



    Kuten Räkätinkin tuossa jo myötäili, muutosta pitää saada. No miten se saadaan aikaan? Syyttelemällä niitä, jotka kaahaa suojateillä? Valittelemalla tilannetta? Ei, kumpikaan ei johda mihinkään. Ainoa keino on tehdä itse asialle jotain eli parantaa omat tavat. Se, joka ei ole syyllistynyt jalankulkijoiden oikeuksien loukkaamiseen suojatiellä ilmoittakoon asiasta. Toivottavasti kukaan ei ilmoittaudu, koska muuten muutosta olisi mahdotonta saada aikaan.

    Itse kirjoitin hidastetöyssyketjussa, kuinka kokemukset Ruotsista vasta vaikuttivat tässä asiassa omaan käyttäytymiseeni. Ajovuosia oli tuossa vaiheessa takana yli kymmenen, joten kokemuksen puute ei ollut syynä virheellisen käytökseen. Kyse oli jostain muusta, en tarkkaan tiedä mistä. Vaikka en ennen tuotakaan ajellut päin punaisia tai kiilannut jalankulkijoita, jätin kuitenkin antamatta niille tilaa, mikä on aivan normaali käytäntö liikenteessämme.

    Ruotsissa näki, kuinka liikenne toimii, vaikka jalankulkijat pääsevät tien yli autojen pysähtyessä. Se oli aika vaikuttava kokemus ja antoi ajattelemisen aihetta. Ja kuten usein täällä olen kirjoittanut, vasta ajattelemalla voi oppia ajamaan autoa. Suojateistäkin on lukemattomat kerrat keskusteltu ja milloin vastakkaisina näkemyksinä on ollut kulutuksen ja päästöjen kasvu, milloin (auto)liikenteen sujuvuus ja milloin raskaasti verotetun autoilijaparan oikeudet. Tosin tälle tasolle kun päästään, ollaan jo pitkällä. Ensin pitäisi jokaisen tunnustaa se, ettei aina tai yleensä väistä jalankulkijaa, vaikka useimmat toisin väittävätkin. Silti jostain syystä ehkä 10% autoilijoista noudattaa sääntöjä. Ei siis ole muutos helppoa, kun edes oma käyttäytymismalli ei ole selvillä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 19.06.2007 klo 18:24]
      
  • Tarttis tehrä jotakii.... niinpä niin...

    Mites sen teette, kun keskustelu velloo tätä tasoa:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=4510

    Eihän autoilija VOI VÄISTÄÄ kevyttä liikennettä, koska silloin takana tulevan matka hidastuu jopa sekunteja.

    Ja tämä on sarkasmia!

      
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 19:19 Kumppani kirjoitti
    Tarttis tehrä jotakii.... niinpä niin...

    Mites sen teette, kun keskustelu velloo tätä tasoa:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=4510

    Eihän autoilija VOI VÄISTÄÄ kevyttä liikennettä, koska silloin takana tulevan matka hidastuu jopa sekunteja.

    Ja tämä on sarkasmia!



    ei tuossa toisessa topicissa nyt mistään valtavasta vääryydestä olekkaan kysymys, vaan laitoin sen vaan ''periaatteellisena esimerkkinä'' tuonne, siitä miten voi ottaa muut huomioon, eikä vain ajaa aivottomana ja hidastaa muiden liikkumista! ja tuossahan jo todettiinkin että sen ei tarvitse olla tuosta jalankulkijoiden väistämisestä pois. :wink:

      
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 19:19 Kumppani kirjoitti
    Tarttis tehrä jotakii.... niinpä niin...

    Mites sen teette, kun keskustelu velloo tätä tasoa:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=4510

    Eihän autoilija VOI VÄISTÄÄ kevyttä liikennettä, koska silloin takana tulevan matka hidastuu jopa sekunteja.

    Ja tämä on sarkasmia!

    Minusta tuossa keskustelussa oli enemmänkin kyse häiriökäyttäytmisestä liikenteessä. Eli kun en halua ottaa riskiä että joutuisin edesvastuuseen jalankulkijan tai pyöräilijän liiskaamisesta suojatiellä ja joudun pysähtymään, haluan että mahdollisimman moni muukin joutuu tekemään samoin.

    Samaa logiikkaa käyttävät ne, jotka ajelevat maantiellä alinopeutta mutta appa ja varjele kun tulee ohituskaista vastaan. Kyllä silloin talla painuu pohjaan, jotta mahdollisimman moni jää edelleen tämän hiturin taakse.

    Tästä(kin) häiriökäyttäytymisen muodosta oli viimeksi tänään kolumni Aamulehdessä ja voin vakuuttaa nykyisilläkin vähäisillä maantieajomäärilläni näissä olosuhteissa että se on täyttä totta.

    Häiriökäyttäytyminen lisääntyy kaikin tavoin eli esim. markettiasiakkaiden keskinäiset puukotukset eivät vähene, vaan ne lisääntyvät. Jos pystyisin vääntämään tästä sarkasmia niin tekisin sen, mutta kun en kykene.

      
  • Niinpä niin taas kerran... Autoilijat, autoilijat ainoastaan ovat niitä, jotka käyttäytyvät liikenteessä huonosti. Ajavat päälle ja punaisia päin, kun kiltit jalankulkijat noudattavat aina sääntöjä.

    Varmasti kolmannes jalankulkijoista kävelee punaisia päin. Jos paikalla on painonappivalot, painetaan nappia ja kävellään samantien punaisia päin. Näin autojono saa pysähtyä turhaan. Ainakin omalla asuinalueella avaralla paikalla olevat nappivalot ovat täysin turhat. Ehkäpä 20% odottaa valojen vaihtumista. Tällainen käytös on autoilijasta raivostuttavaa, ja ainakin omalta osaltani vaikuttaa siihen, miten käyttäydyn jalankulkijoita kohtaan. EN pysäytä KOSKAAN vapaaehtoisesti suojatien eteen.

    Jos kevyt liikenne osaisi käyttäytyä paremmin liikenteessä, osaisivat varmasti autoilijatkin.

    [SKP muokkasi tätä viestiä 19.06.2007 klo 20:14]
      
  • SKP kirjoittaa asiaa. Olen osin samaa mieltä.

    Viime viikolla kaksi kertaa on pyöräilijä koettanu tapattaa ittensä ajamalla autoni alle.

    Näiden omien kokemusten jälkeen on taas kiva kunnioittaa pyöräilijöitä.



    [vok muokkasi tätä viestiä 19.06.2007 klo 20:47]
      
  • Kunnioittaa? .. Miksi pitäisi kunnioittaa .. eikös riitä, että itse noudattaa liikennesääntöjä ja ihan sama miten muut käyttäytyvät?
    Itse ainakin yritän noudattaa liikennesääntöjä. Olen huomannut lisäksi, että liikennesääntöjen noudattaminen pikemminkin lisää kulkumukavuuttani ja toisinaan jopa nopeuttaa kulkemistani tai ainakin sellainen vaikutelma itselleni jää - johtuneeko siitä, ettei tarvitse kiristellä hampaita ja saa körötellä mukavasti ja vapautuneesti. Toivottavasti hyvä olo tarttuu muihinkin. Liikenne ei sentis ole ihan koko maailma vaikka joidenkin kirjoituksista ja kiivaudesta niin voisikin päätellä. Tahallinen kiusanteko on myöskin aika ajattelematonta.
    Sekin seikka, että jalankulkijat kulkevat runsaasti päin punaisia, ei haittaa minua mitenkään - ei nopeuta eikä hidasta omaa perillepääsyäni mitenkään. Yleensä on niin, että punaisia päin kulkeva on hyvin tietoinen tekemisestään ja osaa kyllä varoa jäämästä kenenkään yliajamaksi. Pitäsisikö minun muuttaa ajokäyttäytymistäni agressiivisempaan suuntaan sen vuoksi, kun jotkut kulkevat päin punaisia - aika erikoinen syy/seuraus yhdistelmä, jos tuollaiseen pitäisi päätyä.

    Eikös se ollutkin niin, että kun provosoidaan niin ei pidä provosoitua.

      
  • Autoilijoissa on vikansa, mutta itse en uskalla pysäyttää ruuhkassa suojatien eteen kuin selvissä tapauksissa - oikealta paahtaa kuitenkin paremmin tietävä ohi järjestäen pedestrianille giljotiinin.

    Karmein päinvastainen esimerkki ovat esim. pyöräilijät pääkaupunkiseudulla, ilmeisesti kun pistää pyöräilykypärän päähän tai liian kireät housut toiseen päähän estyy liikennesääntöjen pohtiminen.

    Olen varma että jokaisella näistä kuntoilijoista on olemassa ajokortti ja liikennesääntöjen tuntemus, mutta kypärä ja/ puristavat pyöräilyshortsit estävät kolmion havainnoimisen/järkevän liikenneajattelun fillarin päällä.

    Jarrut ja reaktiot ovat välillä lujilla, kun tempaistaan filatsulla kolmion takaa eteen, tai suoraan suojatielle poikittain etuajo-oikeutetulla tiellä yllättäen fillarilla.

    Autoilijan konepeltiin tulee lommo, törmätessä fillaristi on kaiken lisäksi väärässä ja heittää henkensä. Turhaa.

      
  • Autoilijoissa on vikansa, mutta itse en uskalla pysäyttää ruuhkassa suojatien eteen kuin selvissä tapauksissa - oikealta paahtaa kuitenkin paremmin tietävä ohi järjestäen pedestrianille giljotiinin.

    Taisi oma pointtini tuli täten todistetuksi tavallaan: suomalainen autoilija ei vaan voi toimia sääntöjen mukaan, koska joku muu ei sitten toimikaan.

    Aivan ÄLLISTYTTÄVÄÄ päättelyä! Täytyy vain ihmetellä, miten tällaisen oravanpyörän saa sitten lopetettua?

    Auttaisikohan siihen se, mitä muualla maailmassa tehdään:
    Jo se, että kevyttä liikennettä näkyy samassa suunnassa, jonne autoilija on menossa ja tämä kevyt liikenne edes oletetusti voi olla tekemässä ylitystä (suojatiellä), riittää sille että AUTOILIJA aloittaa kohteliaasti tien antamisen. Antaa siis ymmärtää jo hyvissä ajoin olevansa tilanteessa mukana!

    Siksi me juuri olemme ulkomailla niin hämmästyneitä autoilijoiden käyttäytymisestä: emmehän esim. ehtineet kuin varvasta nippanappa vilauttaa tien puolella, niin autoilija on jo pysäyttänyt antaakseen tilaa kululle. Ja näin vaikka todellisuudessa väistimme vastaankävelevää henkilöä pikkuisen tien puolelle...

    Osaammeko autoilijat ottaa tämän asenteen Suomessa? Emme, koska näköjään pidämme kevyttä liikennettä yhtä suurena reviiriuhkana kuin autoilijoita: "röyhkeät perskeleet tuppaavat väkisin keskelle kulkureittiämme".

    Asennevamma siis? Korjattavissa?

      
  • [quote title="20.06.2007 klo 09:35 Kumppani kirjoitti"]
    Autoilijoissa on vikansa, mutta itse en uskalla pysäyttää ruuhkassa suojatien eteen kuin selvissä tapauksissa - oikealta paahtaa kuitenkin paremmin tietävä ohi järjestäen pedestrianille giljotiinin.

    Taisi oma pointtini tuli täten todistetuksi tavallaan: suomalainen autoilija ei vaan voi toimia sääntöjen mukaan, koska joku muu ei sitten toimikaan.


    Näin juuri. Minustakin on uskomatonta, että ihmisten looginen päättely menee tällä tavalla. Mitään ei tule ikinä tapahtumaan ellei jompikumpi osapuoli aloita noudattamaan liikennesääntöjä. Sitä varten ne on tehty!

    On aivan turha valittaa "kun pyöräilijät tulee ja kun muut autoilijat ei pysähdy". Äly hoi, kun sitten jätät pysähtymättä ni olet itse "niitä muita" liikennesääntöjen rikkojia. Älkää hyvät ihmiset ruvetko päättämään milloin ja mitä sääntöjä noudatatte ja milloin ette. Sama laki koskee meitä kaikkia.

    Omasta mielestäni autoilijoiden tulisi miettiä vähän maalaisjärjellään: Kun se ruipelo fillaroitsija tiukoissa sortseissaan paahtaa uhkaavassti kohti edessäsi olevaa suojatietä 12 kg painavalla pyörällää, kummankohan on loppupeleissä järkevämpi väistää. Tuntuu varmaan hel****n hyvältä virnistellä oikeudessa pyörätuolissa istuvalle entiselle fillaroitsijalle..

      
  • SKP: "Ehkäpä 20% odottaa valojen vaihtumista. Tällainen käytös on autoilijasta raivostuttavaa, ja ainakin omalta osaltani vaikuttaa siihen, miten käyttäydyn jalankulkijoita kohtaan. EN pysäytä KOSKAAN vapaaehtoisesti suojatien eteen.

    vok: "Viime viikolla kaksi kertaa on pyöräilijä koettanu tapattaa ittensä ajamalla autoni alle.

    Näiden omien kokemusten jälkeen on taas kiva kunnioittaa pyöräilijöitä."


    Kertokaa vielä, mitä muita luokittelutapoja käytätte liikenteessä.

    Jos ajan pyörällä sääntöjen mukaan, saan osakseni teiltä kuvailemaanne kohtelua, koska joku on rikkonut sääntöjä edessänne?

    Ajatelkaa nyt edes vähän pidemmälle. Eilen eräs punainen Volvo tuli kolmion takaa eteeni. Jatkossa en siis aio kunnioittaa punaisia Volvoja? Kiilaan niitä vapaasti. Sanokaa nyt ihmeessä, mihin ryhmään pitäisi kuulua, jotta sujuva liikenne olisi mahdollista!!!

    Huomasitteko muuten, että jälleen kerran vika virheelliseen käytökseen löytyi muualta kuin itsestä? Ei siis tilanne parane.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 20.06.2007 klo 11:14]
      
  • Mikäli kaistoja on kaksi samaan suuntaan vältän toisinaan pysähtymistä. Muutaman kerran on viereiseltä kaistalta ajettu pysähtymättä ohi jalankulkijoiden ollessa jo autoni edessä. Eikö sääntöjä osata vai eikö välitetä?

    Lapsien tai vanhusten ylittäessä tietä olen todella herkkä pysäyttämään.

      
  • Seuraan suojatiekäyttäytymistä lähes päivittäin jalankulkijan ominaisuudessa muutaman kilometrin päässä Helsingin keskustasta vilkkaan nelikaistaisen kadun ja sivutien risteyksessä. Joskus harvoin paikalla näkee punaista päin meneviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, törkeästi punaista päin ajavia autoja puolestaan sen sijaan melkein joka kerralla. Viimeaikojen huimimman suorituksen esitti tumma Saab 9-3, jonka kuljettaja oli ensin jumissa oikealla kaistalla risteystä tukkivassa jonossa ja huomasi sitten, että hei, vasenhan on vapaana. Neronleimausta seuranneen reippaan kiihdytyksen tuloksena herra ehti suojatien kohdalle jalankulkijoiden valon oltua vihreänä n. sekunnin verran.

    Tätä olen SKP:n kirjoituksen innoittamana ihmetellyt ennenkin, mutta ihmettelenpä taas: kuinka reppana täytyy autoilijan olla kokeakseen uhkaa ja kiusantekoa kevyen liikenteen taholta?

      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 13:58 Tuota kirjoitti
    Eikö sääntöjä osata vai eikö välitetä?


    Tai sitten tilanne on yksinkertaisesti niin surkea, ettei ajotaito riitä siihen, että havaitsisi tuollaiset tilanteet. Ehkä olen pessimisti, mutta kallistun eniten tämän vaihtoehdon kannalle. Varmaan kaikki syyt esiintyvät jossain määrin, mutta tämä ehkä useimmin. Miksi muuten lähes kaikki kahvipöytäkeskusteluissa väittäisivät noudattavansa sääntöjä, mutta käytännössä sitä ei kadulla huomaa. Täällä sentään kaksi on rehellisesti todennut, ettei noudata sääntöjä. Ainoat, jotka ovat tehneet jotain muuta, kuin syyttäneet muita. Motiiveista voi tietysti keskustella.

    Tilanne on sama kuin turvaväleissä. Kaikki mielestään pitävät riittävää väliä, mutta ainakin Helsingin seudun työmatkaliikennettä seuratessa huoma, että juuri kukaan ei pidä riittävää väliä. Ja kyseessä on sentään autoilijoita kenties eniten ärsyttävä asia.

      
  • Viimeaikojen huimimman suorituksen esitti tumma Saab 9-3, jonka kuljettaja oli ensin jumissa oikealla kaistalla risteystä tukkivassa jonossa ja huomasi sitten, että hei, vasenhan on vapaana. Neronleimausta seuranneen reippaan kiihdytyksen tuloksena herra ehti suojatien kohdalle jalankulkijoiden valon oltua vihreänä n. sekunnin verran.

    Eikös juuri noin tapahtunut sen pienen tytön kuolemaan johtanut yliajo Munkkiniemessä taannoin?

    Kuten edellä vihjaistiin, niin "syyttömät heittäkööt ensimmäisen kiven".

    En ole ollut puhdas pulmunen, mutta aktiivisti pyrin oppimaan eroon huonoista tavoista liikenteessä. Kaikkien seuraavien eteen voi laittaa vankkaa yritystä (nykyään yhä useammin toteutuenkin) tarkoittavan PYRIN-sanan:
    - jättämään turvavälin
    - päästämään kevyen liikenteen suojatien yli
    - pysähtymään valoihin jo keltaisella
    - ajamaan tasaista nopeutta maantiellä (jossa cruiseri auttaa) muun liikenteen ja rajoitusten mukaan
    - olemaan provosoitumatta hölmöilijöistä (sadatella saatan autossa, mutta siihen jää)
    - jne.

    Ottaa koville harvoin, itse asiassa tuntuu mukavammalta kuin ennen! Kieltämättä sellainen "teiden ritari" -fiilis tulee joskus rintaan. Suosittelen testaamaan, tuliskohan siihen ihan narkkis? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 10:10 Driver- kirjoitti
    Omasta mielestäni autoilijoiden tulisi miettiä vähän maalaisjärjellään: Kun se ruipelo fillaroitsija tiukoissa sortseissaan paahtaa uhkaavassti kohti edessäsi olevaa suojatietä 12 kg painavalla pyörällää, kummankohan on loppupeleissä järkevämpi väistää. Tuntuu varmaan hel****n hyvältä virnistellä oikeudessa pyörätuolissa istuvalle entiselle fillaroitsijalle..

    Aivan. Jos autoilja näkee tiellä pyörän, hänen tulee ajaa sellaista nopeutta, ettei päälleajon vaaraa ole. Ylinopeutta ei saa tietenkään ajaa, se vaikeuttaa huomattavasti hitaan kevyen liikenteen liikkumista.

    Eikä autoilijan pidä luottaa siihen, että pyöräilijä ajaa vain reunoja myöten. Pyöräilijäkin voi ryhmittyä ja vaihtaa kaistaa. Jos pyöräilijä on ajoradalla ja antaa merkin/eleen vaihtaakseen ajolinjaa, ei häntä saa ohittaa. Monella tuntuu olevan pakko päästä heti ohitse, silläkin uhalla, että pyöräilijä menee nurin.

      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 15:27 Kumppani kirjoitti
    ... Ottaa koville harvoin, itse asiassa tuntuu mukavammalta kuin ennen! ...

    Kappas .. muillakin on sama fiilis .. en nyt mikään ritari sentään, mutta muuten merkittävästi mukavampi olo ..
    leppoisampi perusmeininki ..

    HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE ...
    :grin:

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 20.06.2007 klo 23:31]
      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 16:24 Rätkätin kirjoitti
    Lainaus:
    20.06.2007 klo 15:27 Kumppani kirjoitti
    ... Ottaa koville harvoin, itse asiassa tuntuu mukavammalta kuin ennen! ...

    Kappas .. muillakin on sama fiilis .. en nyt mikään ritari sentään, mutta muuten merkittävästi mukavampi olo ..
    leppoisampi perusmeininki ..

    HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE ...
    :grin:


    Ei kannata ton perusteella kauheesti ittestään kuvitella. Ihme räkättäjä.

      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 11:10 Herbert kirjoitti
    SKP: "Ehkäpä 20% odottaa valojen vaihtumista. Tällainen käytös on autoilijasta raivostuttavaa, ja ainakin omalta osaltani vaikuttaa siihen, miten käyttäydyn jalankulkijoita kohtaan. EN pysäytä KOSKAAN vapaaehtoisesti suojatien eteen.

    vok: "Viime viikolla kaksi kertaa on pyöräilijä koettanu tapattaa ittensä ajamalla autoni alle.

    Näiden omien kokemusten jälkeen on taas kiva kunnioittaa pyöräilijöitä."


    Kertokaa vielä, mitä muita luokittelutapoja käytätte liikenteessä.

    Jos ajan pyörällä sääntöjen mukaan, saan osakseni teiltä kuvailemaanne kohtelua, koska joku on rikkonut sääntöjä edessänne?

    Ajatelkaa nyt edes vähän pidemmälle. Eilen eräs punainen Volvo tuli kolmion takaa eteeni. Jatkossa en siis aio kunnioittaa punaisia Volvoja? Kiilaan niitä vapaasti. Sanokaa nyt ihmeessä, mihin ryhmään pitäisi kuulua, jotta sujuva liikenne olisi mahdollista!!!

    Huomasitteko muuten, että jälleen kerran vika virheelliseen käytökseen löytyi muualta kuin itsestä? Ei siis tilanne parane.


    En ymmärrä kirjoitustasi enkä ajatustesi logiikkaa. No ei se haittaa riittäähän näitä.

      
  • Vai ei VOK haittaa kirjoittelu? Sittenhän olisit voinut jättää kommentoimatta, ettei se haittaa.... :sunglasses:

    Heitänpä sinulle logiikkaa ja samalla sinulle ja SKP:lle haasteen. Saatte vastata ihan omin sanoin, mitä kuvittelette minun tarkoittavan, katsotaan osaatteko:

    SKP kirjoitti (tiivistelmänä):
    "EN pysäytä KOSKAAN vapaaehtoisesti suojatien eteen.
    Jos kevyt liikenne osaisi käyttäytyä paremmin liikenteessä, osaisivat varmasti autoilijatkin."

    Entäpä jos kevyt liikennekin, vaikka sitten oman henkensä uhalla, ajattelee autolijoista tismalleen samalla tavalla? Miten tilanne korjataan sellaiseksi, ettei kummallakaan osapuolella ole toisesta kuvitelmia ja liikenne sujuvoituu ja samalla tulee turvallisemmaksi, kaikki huomioivat toisensa liikennesääntöjen ohjeistamana.

    (Vinkki: teillä on kummallakin asenteissa PALJON korjattavaa, aloitetaan siitä)

      
  • vok: "Ei kannata ton perusteella kauheesti ittestään kuvitella. Ihme räkättäjä."

    vok: "En ymmärrä kirjoitustasi enkä ajatustesi logiikkaa. No ei se haittaa riittäähän näitä."


    Toivottavasti paha olosi on jo haihtunut ja ajatukset saavat taas tilaa kulkea.

    Siispä yritetään uudestaan, koitan esittää asian selkeämmin. Oletin, että olet samaa mieltä SKP:n kanssa siitä, että koska kevyt liikenne ei noudata sääntöjä, ette tekään noudata sääntöjä kevyttä liikennettä kohtaan. Menikö oikein?

    Entä jos minä olenkin liikkeellä jalan tai pyörällä ja noudatan sääntöjä. Noudatatko sääntöjä kohdatessasi minut? Jos noudatat, miksi? Jos et noudata, miksi?

    Kerro, mitä kohtaa et ymmärrä, jos jotain jäi epäselväksi tai jos minä olen ymmärtänyt jotain väärin.

      
  • vok: ” En ymmärrä kirjoitustasi enkä ajatustesi logiikkaa. No ei se haittaa riittäähän näitä.”

    Sinuna lukisin sitä Herbertin kirjoitusta uudelleen ja uudelleen kunnes sen idea kirkastuu. Siinä on nimittäin kyse hyvin tärkeästä asiasta liikenteen ja elämisen kannalta yleensäkin. Siinä on kyse siitä, tiedätkö sinä miksi sinä reagoit asioihin niinkuin reagoit.

    Jos se asia alkaa jossain vaiheessa lopulta valjeta, on aika miettiä, ovatko nämä löytämäsi motiivit mielestäsi sellaisia, että niiden kannattaa antaa vaikuttaa siihen mitä teet eli oikeastaan siihen, mitä olet. Eli ihan pienistä jutuista ei ole kysymys.

      
  • Toissapäivänä hirvi käveli autoni eteen, ihan puskista ja yllättäen. Rajoitus oli satanen, minulla oli 90 kmh vauhtia. Tuosta huolimatta kehtasi tulla eteen! Ei nuo elukat näköjään noudata mitään liikennesääntöjä, joten en minäkään j****kauta ala niitä väistelemään tai vauhtia yöllä niiden takia laskemaan. :grin: :sunglasses: :wink:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 26.06.2007 klo 11:13]
      
  • Kumppani: ” Ottaa koville harvoin, itse asiassa tuntuu mukavammalta kuin ennen! Kieltämättä sellainen "teiden ritari" -fiilis tulee joskus rintaan. Suosittelen testaamaan, tuliskohan siihen ihan narkkis?”

    Minusta ainakin tuli siihen narkkis. Ajamisessa pitää olla haastetta jotta ei tylsisty ja ajele ihan zombiena. Ennen se oli minulla urheilullinen ajotapa, sitten yritin säästää polttoainetta ja nyt yritän olla ns. hyvä kuljettaja. Tämä viimeisin antaa eniten tyydytystä koska siinä on eniten haastetta. Lisäksi sitä voi toteuttaa kaikilla teillä ja kaikissa tilanteissa.

    vok: ” Ei kannata ton perusteella kauheesti ittestään kuvitella. Ihme räkättäjä.”

    Älä tuomitse kokeilematta. Tiedän mitä tunnetta Kumppani tarkoittaa, minusta tuntuu ihan samanlaiselta huomatessani että nyt meni joku aiemmin minulle liian vaikea asia lopulta pitkän yrittämisen jälkeen oikein.

    Uskon tietäväni myös miltä sinusta tuntuu, koska juttusi kuulostavat mielipiteiltäni reilut 10 vuotta takaperin. Tiesin ja osasin mielestäni kaiken ja muiden neuvot tuntuivat idioottien höpinöiltä. Toivottavasti sinäkin opit uutta sen verran, että pääset nauramaan nykyisille mielipiteillesi.

      
  • Jos on Helsingin ja suomalaisten liikennukulttuurissa sanottavaa,kehotan käymään Sorrentossa tai missä tahansa Italiassa.
    Saattaapi olla että suomalainen liikenne alkaa vaikuttaa pyhäkoulu hommalta.
    Olin siellä (taas) kolmen viikon keikan ja omalla autolla.Ehjänä selvittiin mutta jännää oli.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 26.06.2007 klo 13:59]
      
  • Hauskaa räkättämistä.

    Lukekaapa itte mitä kirjoitin.

    Tiedättekö mitä tarkoittaa jos joku on "osin samaa mieltä"???? Minusta se tarkoittaa sitä että on osin samaa mieltä. Ja miksi olin osin samaa mieltä, no siksi kun en ollu täysin samaa mieltä

    Tiedättekö mitä tarkoittaa "koettanut tapattaa"??? Minusta se tarkoittaa sitä että on koettanut tapattaa. Ja miksi ei onnistunut, no siksi kun minä jarrutin.

    Mutta on tää hauskaa yllyttää.

    [vok muokkasi tätä viestiä 26.06.2007 klo 19:47]
      
  • Älä VOK itse räkätä, vaan vastaa kysymyksiin, kiitos.

    Vai oletko vain leukojen loksuttelija tällä palstalla. :sunglasses:

      
  • Tai jos et vok vieläkään ymmärtänyt kirjoitustani, voitko edes kertoa, missä kohtaa olet SKP:n kanssa eri mieltä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 28.06.2007 klo 17:39]
      
  • Vok provoilee tahallaan .. :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit