Brittiautoilijat pitävät bemarikuskeja röyhkeimpinä
julkaistu su klo 22:25
BMW-autojen omistajat ovat brittien mielestä kuningaskunnan röyhkeimpiä, aggressiivisimpia ja huonoimpia ajajia. Seuraavaksi huonoimpia kuskeja ovat Ford- ja Volvo-kuskit.
Brittien mielestä BMW-kuskit eivät huomioi muuta liikennettä eivätkä keskity ajamiseen tarpeeksi. Bemarikuskit ajavat myös liian lähellä toisia autoja ja ovat alttiita "rattiraivolle" eli liikenteen aiheuttamille raivokohtauksille.
Tulos käy ilmi vaihtoautosivuston tekemästä kyselytutkimuksesta, jonka uutisoi brittiläinen Press Association -uutistoimisto. Compucars-sivun tutkimukseen vastasi runsas tuhat brittiä. Kakkossijalle BMW:n jälkeen nousi Ford ja kolmanneksi Volvo.
- Ikävä kyllä kaikki BMW-kuskit leimataan, vaikka vain vähemmistö heistä on huonoja kuskeja, Compucarsin markkinointijohtaja Rob Queen sanoi. Queen kehottaa BWW-kuskeja parantamaan liikennekäyttäytymistään muun muassa kiittämällä, kun toinen autoilija antaa tilaa tiellä.
Kysyttäessä muita määreitä britit pitivät pakettiautojen omistajia ja nuoria kuskeja huonoimpina ajajina. Seuraavaksi huonoimpia olivat taksikuskit ja vanhukset sekä äidit, jotka ajavat lapsiaan kouluun.
Alueellisesti huonoimpia kuskeja ovat brittien mielestä lontoolaiset. Joka viides vastaaja piti naisia miehiä parempina kuskeina.
Linkki http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/05/brittiautoilijat_pitavat_bemarikuskeja_royhkeimpina_1685537.html?origin=rss
Oma tuntuma varsinkin Moottoritieltä Bemareista sama täällä Suomessa, sääli että muutama mätämuna pilaa imagon ja varmaankin estää joitakin ihmisryhmiä edes ostamasta koko autoa? Osa taas kuvittelee BMW:llä pitää ajaa näyttävästi kun niin moni tuntuu tekevän niin??
Olen muutaman Bemaristin nähnyt saaneen kohtauksen motarilla ja usein siihen syynä yksinkertaisesti vaan liian suuri ylinopeus vasemmalla kaistalla.
Toisena oleva Volvo tuntuu myös Suomessa pitävän paikkaansa Mutuna, Fordin sija puolestaan yllättää. Minusta Suomessa Audin työsuhdemallit A4-A6 on tasoissa toisena Volvon kanssa ja sitten hajonta Japsien ja muiden tavallisten autojen kesken suurta.
Kuskeista pahin minusta 20-30 vuotias nainen autolla kuin autolla puhuessaan kännykkään ja unohtaessaan täysin muun liikenteen. Nämä juuri vaihtaa kaistaa yllättävissä paikoissa ilman vilkkua hätäpäissään.
Mitä mieltä muut ovat otoksesta ja tuntumasta Briteissä ja Härmässä?
Maastovälitys:
En ole kiinnittänyt huomiota BMW-merkillä ajavien käyttäytymiseen liikenteessä muutoin kuin että menevät useimmiten ohitse aiheuttamatta häiriötä muulle liikenteelle. En siis yhdistä BMW:tä merkkinä mihinkään negatiiviseen.
Volvon valitsevat ne jotka aiheuttavat mielellään vaaratilanteita, vaan osaavat ne muunkin merkin valinneetkin.
Idiootti on idiootti autonsa merkistä riippumatta. Jos kolmen kärki on BMW; Ford ja Volvo, niin aika hankala tuon tutkimuksen perustella on mitään yleistä linjää löytää. Tai no, kaikki ovat siellä suunnalla suosittuja merkkejä. Olisiko niin, että hyvät suoritukset liikenteessä eivät jää mieleen ja huonot muistetaan pitkään.
NHB on minusta lähellä totuutta. Huonot tavat muistetaan ja jos sähläri on bemarikuski, se etenkin muistetaan. "Tuollaisia nuo bemarikuskit ovat..."
Aika älytöntä on automerkkien perusteella luoda käsitystä ihmisten ajotavoista. Tuskin niin homogeenista sakkia tiettyjen merkkien rattiin valikoituu. Jokaisella kuskilla on hyviä ja huonoja päiviä ja jokaisella automerkillä on luonteeltaan erilaisia automalleja.
Herbert:
Näyttäisi TM:n autovertailujen perusteella siltä että ainakin vakuutusyhtiöt määrävät lakisääteiset ja vapaaehtoisetkin maksut juuri tällä perusteella.
Tätä korrelointia olen monesti miettinyt myös. Mutta jos vakuutusmaksuilla mitataan niin sitten varmaan tulee esiin tietty ikäryhmä, kuinka paljon sitä ja sitä mallia on rekisterissä.. Ei varmaankaan kaikissa Bemareissa ole vakuutukset kalliita, vaan esim. voisin kuvitella että esim. 3-6 vuotiaat kolmos sarjalaiset on kalliita verrattuna 1-2 vuotiaaseen viitossarjaan??
Onko tähän tilastoon linkkiä jossain? Arvelisin että juuri teinit (harvoin näillä on isot tulot ja asialla ei ole mitään väliä..?) voisi säästää rahaakin tilastoa tutkimalla ja miettimällä sitäkautta autonvalintaa..
Tuskimpa on täysin syyttä keksitty kysyä: "mitä yhteistä on kondomilla ja BMW:llä?".
Jotenkin tuntuu joskus myös että helteinen loppuviikon iltapäivä saa ihmeen agressiiviseksi monen, ohitellaan typerästi ajetaan risteyksiä tukkoon..
Kyllähän noi tietyt statukset ja imagot näkyy moottoritiellä. Joidenkin juppien mielestä BMW on niin urheilullinen auto, että sillä saa erikoisoikeudet kaahata maanteillä...Bemaristi-ihmisillä on muutenkin outoja käsityksiä urheilullisista ajo-ominaisuuksista. Jotkut Alfa Romeolla ajavat ovat havaintojeni mukaan liikenteessä kärsimättömiä ja ottavat riskejä ohitettaessa...Volvo-kuskit itse asiassa jakaantuu mun mielestä, osa ajaa hyvinkin sivistyneesti, muttei kuitenkaan ylivarovaisesti köröttelemällä. Toinen osa taas on bemaristien vertaisia kaheleita. Mutta itse asiassa myös Volkkareita, Skodia ja Seatejakin näkyy moottoriteillä joskus kaahattavan, lieneekö turbohulluutta? Vanhan ajan saabismi taas on jo rauhoittunut ilmiö mitä tosin näkee vielä...
Mutta, mitä merkkejä näkyy eniten tielle levinneinä, sitäkin sopii kysyä...
Suomesta jos listaa näin puoliksi huumorimielellä, niin lista negatiivisuuspäästä alkaen:
Ehdoton ykkönen: virolaiset rekkarit merkistä riippumatta
Tiukasti kisassa mukana: pitkäkilpiset
ja sitten,
1) Audi
2) BMW
3) Volkkari
4) Korealaiset maasturit
5) Volvo
AkiK:
1) Naiset & 1) Volvoilijat
Muista ei ole pahaa sanottavaa.
Bimmerit ja Meset saattavat jäädä risteyksessä eteesi könnäämään, mutta se ei vältämättä ole muuta kuin kulkupelin huonoutta.
Sen sijaan naiset voivat yrittää ajaa päällesi suojatiellä ja räpsyttää ripsiään siinä sivussa...
En itse ainakaan ole Suomessa huomannut, että Bemaristit poikkeaisivat massasta, paitsi sellaiset vanhemmalla ajavat lippalakkihemmot! Volvo on mielestäni yleisin, jos ajatellaan älyttömien ohitusten osalta. Olen usein liikenteessä perjantai iltapäivisin ja työsuhde-Volvoilijoilla on kiire kotiin.
Oman havaintoni mukaan ''silmittömiä'' piittaamattomuuksia suorittavat selvästi eniten Audit ja vanhemmat Bemarit, nuorehkon kuskin toimesta.
AkiK:lta hieno huomio tuo korealaiset maasturit, nimittäin tänään eräällä Santa Fe kuskilla oli oikea kaistapujottelu menossa. Muutenkin näitä halvemman luokan katumaastureita (CR-V, korealaiset, Tiguan) näkee usein kovinkin kiireisenä. Johtuukohan tämä autojen dynaamisesta ajettavuudesta, vai vain siitä että ihmisillä on kiire perille että pääsisivät mahdollisimman nopeasti pois autoistaan.
Myös Audit ehdottomasti ovat viime vuosina nousseet suosioon ja ohittaneet jo Bemarit, ainakin uudemmissa autoissa. Itse Audilla ajaessa tämän huomaa jo pelkästään siitä että ihmiset oikein yllättyvät jos päästät suojatien yli.
Mutta kaikenlaisia autojahan tuolla liikenteessä näkee hurjastelevan, että ei se autosta kiinni ole. Onko muuten kukaan nähnyt kenenkään kaahaavan millään oikealla urheiluautolla (ei Nissan 200SX, vaikka hyvä auto olikin), kuten Ferrarilla, Porschella tai Corvetella?
Thorne2:
Noita on niin vähän, ettei niistä tilastoa saa aikaan.
Lisätään listaan Toyota Hiace.
Oikeilla urheiluautoilla en ole nähnyt juuri kaahattavan, ainakaan vilkkaan liikenteen seassa. Ehkä niillä jossain ajetaan kovempaa, mutta yleensä kuskit ovat jo vähän harkitsevamman ikäisiä eikä tuollaisella autolla ajaessa tarvitse erikseen muille todistaa että tarvittaessa se kulkee.
Simpan mainitsemat pakettiautot on kyllä selkeä ryhmä. Ainakin korostuvat muutaman metrin päässä perässä roikkujina.
Empiirisen tutkimuksen perusteella olen tullut seuraaviin tuloksiin Suomen huonoimmista kuskeista:
1) pakettiautojen kuljettajat
peruste: 98% ei käytä suuntamerkkiä, 50% kuskeista rikkoo pakettiautojen enimmäisnopeutta 100km/h
2) taksikuskit
peruste: 85% ei käytä suuntamerkkiä, 70% kaahaa/kiilaa
3) Mersu/Audi/BMW-kuskit
peruste: 70% ei käytä suuntamerkkiä, vaaralliset ohitukset, puskurissa roikkuminen
Selitys: sisäänrakennettu etuajo-oikeus?
4) lippalakkiteinit:
peruste: isän autolla (yleensä ns. premium-merkkiä oleva) kaahaaminen tai vanhalla BMW:llä kaahaaminen/puskurissa roikkuminen/suuntamerkin käyttämättä jättäminen
Kysyväinen:
Ilmoittaudun syylliseksi. En kyllä näe mitään perustetta sille, että tyhjällä pakettiautolla pitäisi ajaa satasta, kun jos lavan korvaa matkustamolla...saakin yhtäkkiä painaa pariakymppiä kovempaa. En noudata pakettiautolla satasen kattonopeutta, eikä se näytä poliisiakaan kiinnostavan.
Hauskaa analysointia Kysyväiseltä. Veikkaan kuitenkin, että esim. pakettiautojen kuskeista 100% jättää joskus vilkuttamatta. Keskimäärin kuitenkin vilkun käyttöaste on huomattavasti parempi.
Keskimäärin n. 50% liikennevirrasta etenee pääteillä ylinopeudella (Tiehallinto: Ajoneuvojen nopeudet pääteillä 2005). Omien sanojensa mukaan 96% kuskeista ajaa ylinopeutta joko enemmän tai vähemmän, useammin tai harvemmin. Eiköhän tuohon joukkoon mahdu merkittävä osa ihan tavallisista corollakuskeistakin. Melkoisia lainrikkojia.
Minä en niin tarkkaan kuskeja liikenteessä seuraa, että osaisin arvioida sitä, montako prosenttia BMW:llä tai jollain muun merkkisellä autolla ajavista kuskeista tekee tai jättää tekemättä jotain. Huolestuttavaa on se, jos joku muu siihen pystyy.
juuso01:
Rätkätin jossain ketjussa kyseli huonojen lakien perään. Tässä on sellainen. Ilmeisesti tila-autolla tai isolla maasturilla on usean (jopa 7) hengen kuormalla on turvallisempaa ajella 120 km/h kuin pakettiautolla. Tällöin autossa on yleensä yksi henkilö + 50% todennäköisyydellä (tutkimus julkaistu Auto, Tekniikka ja Kuljetus-lehdessä jokunen vuosi sitten) tavaraa.
No, meillähän verottaja on perinteisesti päättänyt lähes kaiken autoihin ja liikenteeseen liittyvän. Sen toimenkuvaan kuulumattomatkin asiat.