Noin 90% meistä suomalaisista ei osaa ajaa turvallisesti ja sujuvasti kolmiollisissa T-Risteyksissä. NEUVO: älkää hyvät ihmiset pysähtykö siihen kärkikolmion kohdalle vaan ajakaa se risteys juoheasti läpi vähintään sitä samaa etanan vauhtia mitä yleensä ajatte. Ettekö te voi autonne liikkuessa (yleensä tyhjään) risteykseen katsoa oikealle+vasemmalle 15 ja 5 metriä ennen sitä kärkikolmiota!
TOINEN tumpeloinnin paikka on liikenneympyrät. Ihmiset, uskaltakaa ajaa niihin ympyröihin sisään kun olette 5 metrin päässä ympyrästä ja ympyrää kiertävä auto lähestyy teitä vasta 10 metrin päässä.
KOLMAS MOITE: Se sisäänajossa oleva autonne tai vanha korppunne ei mene rikki, vaikka kiihdyttäisitte kaikkien turvallisuuden vuoksi oikeaoppisesti lusikka tiskissä 1:llä 2:lla (ja 3:lla) kierrokset punaisella rampilta sinne kehälle tai motarille( ja sinne liikennevirran tulosuuntaan vasemmalle voi katsella ennemminkin kuin puoli metriä ennen rampin loppua)
Varo kuitenkin sitä pyöräilijää kun tunget tunget nokkasi risteykseen. Äläkä häiritse päätien ja pyöräilijän etenemistä, tupsahtamalla liian lähelle ja nopeasti.
>>>TOINEN tumpeloinnin paikka on liikenneympyrät. Ihmiset, uskaltakaa ajaa niihin ympyröihin sisään kun olette 5 metrin päässä ympyrästä ja ympyrää kiertävä auto lähestyy teitä vasta 10 metrin päässä.<<<
Ei näin. Ympyränkiertäjiä ei pakoteta jarruttamaan. Poistuessa sen sijaan tulee käyttää vilkkua, jotta ympyrään pääsee sujuvasti.
>>>KOLMAS MOITE: Se sisäänajossa oleva autonne tai vanha korppunne ei mene rikki, vaikka kiihdyttäisitte kaikkien turvallisuuden vuoksi oikeaoppisesti lusikka tiskissä 1:llä 2:lla (ja 3:lla) kierrokset punaisella rampilta sinne kehälle tai motarille<<<
Ei näin. Ykkösellä auto nykäistään liikkeelle. Kakkosella vedetään vaan hetki, ja vasta kolmosella kiihdytetään pidempään.
>>>( ja sinne liikennevirran tulosuuntaan vasemmalle voi katsella ennemminkin kuin puoli metriä ennen rampin loppua)<<<
Ei se liittyminen ole niin vaikeaa, että pitäisi kilometri ennen kiikaroida. Sen kun annat rinnallaolijan mennä ohi ja käännät seuraavan eteen. Ei siinä mitään tähystystorneja vaadita.
Eli koska tyylisi ei ole millään muotoa paras, älä ainakaan ala hermoilemaan liikenteessä ja tekemään itsestäsi pelleä.
Minulle opetettiin autokoulussa, että kolmion takaa tultaessa ei saa auheuttaa mitään häiriötä muulle liikenteelle. Tämä selitettiin siten, että mikäli esim. ympyrässä ajava joutuu edes harkitsemaan, että pitäisikö kolmiontakaa tulevan vuoksi nostaa jalkaa kaasulta, varsinaisesta jarruttamisesta puhumattakaan, se on juuri sitä häiriötä, josta laissa nimen omaan mainitaan.
Toisaalta juuri risteyksissä tapahtuu melko joukko kaikista onnettomuuksista. Kiilarit ovat omasta mielestäni eräs suurimmista häirikköryhmistä ja samalla ärsyttävimmistä. Itselläni on jo vuosia sitten loppunut ymmärrys niitä kohtaan, jotka ohittelevat koko jonon ja sitten vimeisellä hetkellä kiilaavat takaisin jonoon aivan väkisin. Samoin, jotka risteyksissä tunkevat sekaan omasta väistämisvelvollisuudestaan välittämättä tippaakaan. Sen sijaan, että nuo pitävät itseään sujuvina liikenteessä, he ovat häirikköjä ja röyhkimyksiä.
Toisinaan, kun lukee tai juttelee ihmisten kansssa, niin ei voi kuin ihmetellä niitä laintulkintoja, joita kuulee. On perin merkillistä mitenkä esimerkiksi sana "kiilaaminen" voidaan ymmärtää niin kovin monella tavalla tai miten "häiriön tuottaminen" nähdään pelkästään vastapuolen ongelmana aivan riippumatta siitä ketä väistämisvelvollisuudet milloinkin koskevat.
Mikäli kuviteltaisiin tilanne, että liikennesääntöjä ei olisi olemassakaan, niin pelkästään kohteliaalla ja muut huomioonottavalla käyttäytymisellä päästäisiin jo melko pitkälle aivan ilman kolareita - mutku ei niin ei. Toivottavasti tämä ylenpalttinen "minä-minä"-aikakausi loppuisi jo. Homo homini lupus.
Tarkoitin risteyksiä, joissa ei ole pyöräteitä. Pyöräilijät on toki huomioitava. Ympyrässä ei todellakaan saa ketään pakottaa jarruttamaan. Nykäiskää se autonne millä vaihteella huvittaa siihen
pääliikennevirtaan yhtyessänne, kunhan se saavuttaa sen reilun pääliikennevirran nopeuden ja sitten kevyellä jarrun hipaisulla päästään aina autojen väliin, vaikka ajaisivat kuinka tiheässä jonossa. Kyllä se liittyminen näyttää suurelle osalle olevan vaikeaa ja niska jumissa ajetaan. Miksi näitä viestejä pitää vääristellä? Jokainen ottaa näistä neuvoista vaarin ja imee itseensä mitä puutteita kelläkin on. jooko?
superkart: "TOINEN tumpeloinnin paikka on liikenneympyrät. Ihmiset, uskaltakaa ajaa niihin ympyröihin sisään kun olette 5 metrin päässä ympyrästä ja ympyrää kiertävä auto lähestyy teitä vasta 10 metrin päässä."
K10: "Ei näin. Ympyränkiertäjiä ei pakoteta jarruttamaan. Poistuessa sen sijaan tulee käyttää vilkkua, jotta ympyrään pääsee sujuvasti."
superkart: "Jokainen ottaa näistä neuvoista vaarin ja imee itseensä mitä puutteita kelläkin on. jooko?"
Sinun neuvoistasi pitää viisastua, ei muiden? Vai kaikista neuvoista? Sikäli kyllä, että on hyvä tietää, millaista neuvojaa sekaan mahtuu. Parempi siis jättää ylimääräinen väli superkartin varalle.
Ihan varma en ole, ymmärsinkö oikein. Täysin ei selvinnyt, miten voi ajaa niihin ympyröihin sisään kun on 5 metrin päässä ympyrästä.
Oletetaan silti, että olet 5 m päässä risteyksestä ja päätietä ajava 10 m päässä. Ajonopeudet ovat jotakuinkin samat. Kun olet risteyksessä, päätietä ajava on 5 metrin päässä. Kun 5 metriä pitkä autosi on liittynyt päätien liikenteeseen, on päätietä ajava kiinni puskurissasi. Missä on sujuvuuden edellyttämä pelivara? Entä jos etuajo-oikeutettua päätietä ajava tuleekin vähän kovempaa kuin oletat?
Oletetaan silti, että olet 5 m päässä risteyksestä ja päätietä ajava 10 m päässä. Ajonopeudet ovat jotakuinkin samat. Kun olet risteyksessä, päätietä ajava on 5 metrin päässä. Kun 5 metriä pitkä autosi on liittynyt päätien liikenteeseen, on päätietä ajava kiinni puskurissasi. Missä on sujuvuuden edellyttämä pelivara? Entä jos etuajo-oikeutettua päätietä ajava tuleekin vähän kovempaa kuin oletat?
täällä etelässä ympyröihin ei ainakaan tule mitään "pääteitä" vaan kaikilla on sama kolmio ympyrään tullessa ja samalla nopeudella niihin tullaan. Tosiasia on että ihmiset eivät osaa/uskalla ajaa sinne ympyrään ja aiheuttavat turhaa ruuhkautumista.
Käsite "päätietä ajava" tarkoitti tuossa ylempänä kiertoliittymässä ajavaa eli kolmion takaa tuleva ajaa siis sivutietä.
Se, miten kukin kokee sujuvuuden, on makuasia. Toisille riittää pienemmät pelivarat kuin toisille. Joidenkin mielestä on ihan ok ajaa moottoritiellä vajaan 10 m etäisyydellä toisesta.
Kyllä näissä meikäläisen ajamissa risteyksissä ruuhka-aikana ainakin on tarvetta kolmion taakse pysähtyä. Tietenkin sieltä on osattava ripeästi lähteäkin.
Minusta noissa risteyksissä joutuu odottelemman lähinnä siksi, että sillä risteävällä tiellä osa porukasta ajaa liian kovaa. Ei sinne väliin hullukaan mene. Tilanteeseen sopiva nopeus (nopeusrajoituksen mukainen tai alempi) auttaa tässä kohdin.
Ja siinä risteyksessä odotellaan turhan pitkään myös siksi, etteivät läheskään kaikkia anna ajoissa suuntamerkkiä. Siis odottelet kolmion takana risteävälle tielle pääsyä. Oikealta tulee auto, joka ei vieläkään näytä suuntamerkkiä kääntyäkseen tielle, jossa olet. Ahaa odottelenpa, sehän näyttää menevän suoraan. Ei se näytti vasta kääntyessään merkkiä. Ja vuorosi meni jo !
Siis risteysajon ongelmia ovat:
- liian hidas liikkelle lähtö (ainakin täällä Hämeessä)
- liian suuri nopeus
- liian myöhäinen vilkun näyttö
- liian suuri nopeus
- liian myöhäinen vilkun näyttö
Niinpä ... kaiken kaikkiaan taidat puhua ennakoitavuudesta. Mikäli vilkkuja käytettäisiin ja käytetyt nopeudet olisivat "kohtuullisia" niin olisi paremmat mahdollisuudet hoidella hommat. Sekaan mahtuu kuitenkin aina joitakin, joiden nopeus on poikkeuksellisen reipasta ja joidenkin vilkkua ei voi rattia kääntämättä saada päälle (korjauttaisivat ihmeessä). Ennakoitavuuden ongelmana on kuitenkin se, että voiko niihin kaikkiin vilkkuihin kuitenkaan luottaa ... toivottavasti voi.
Kun puhuin kolmioristeyksestä, tarkoitin päätietä jolta erkanee sivutie.
kun puhuin ympyrästä, tarkoitin vähintään 4:ään suuntaan erkanevaa "ajouraa" ja sen keskellä ympyrä. Opetelkaa ihmiset arvioimaan lähestyvän auton nopeus ja laittakaa sivutielle kääntyessänne vilkku tosiaan ajoissa päälle (voi nääs olla että superkart naputtelee V6:ensa rattia ja tuskaisesti päättelee lähestyvän auton vauhdista, onko se tulossa myös sivutielle, kun ei vilkkua näy). Voi hyvin käydä että vihainen V6:en lähtee vilkuttamaton rontti perääsi ja heittää tuplanopeudella ohitsesi nelipyöräsladia lumipöllyn ja V6 soundien säestämänä (ja ilman vilkkua)
Ja vähän aiemmin kirjoitit: "Jokainen ottaa näistä neuvoista vaarin ja imee itseensä mitä puutteita kelläkin on. jooko?"
No, itselläni on se puute, etten osaa ohittaa tuplanopeudella nelipyöräsladissa ilman vilkkua. Koitan opetella neuvomillesi tavoille. Sillähän toisten virheet korjaantuvatkin.