Oikealta ohittelijat

39 kommenttia
«1

Mikä saa autoilijan ohittamaan moottoritiellä edessä olevan oikealta puolen - siis oikean kaistan kautta ?



Kukaanhan ei vasemmalla kaistalla aja huvikseen, joku tarkoitus siihen on aina - oikealla kaistalla on jonoa, ollaan lähestymässä/ohittamassa/ohitettu hitaampi oikealla ajava.



Eikö ole sen verran malttia liikenteessä, että edessä vasenta ns. ohituskaistaa ajava ennättäisi palata oikealle kaistalle ja tuon ohituksen voisi tehdä turvallisesti ja oikeaoppisesti ?



Tietysti on näitä joilla on aina kiire, ja edessä oleva hitaampi ei ehdi alta väistää. Tässä suuri vaara, että väistö osuukin juuri väärin ohittavaan.



Sitten on näitä, jotka ohittavat edessä olevan jokatapauksessa jotakin kautta, vaikka edessä ajava ajaisi vähintään sallittua nopeutta ehkä jopa hieman sen ylikin.



Olen huomannut, että edessäajavan auto merkki ja malli vaikuttaa suuresti takan ajavan ohitushalukkuuteen. Jos ajan rouvan pikkunissanilla 125 kmh niin kaikki ohittaa oikealta ja vasemmalta. Jos ajan herran citymaasturilla 125 kmh niin ei jostain syytä olekaan niin paljon ohitushalukkuutta. :smile:

  
  • vRC:

    Mikä saa autoilijan ohittamaan moottoritiellä edessä olevan oikealta puolen - siis oikean kaistan kautta ?




    Pyrkimys jatkaa ajamista haluamallaan nopeudella.



    Kukaanhan ei vasemmalla kaistalla aja huvikseen, joku tarkoitus siihen on aina - oikealla kaistalla on jonoa, ollaan lähestymässä/ohittamassa/ohitettu hitaampi oikealla ajava.




    Tai sitten jonkunlainen nukahdus tms. keskittymisen herpaantuminen. Näin siis, jos oikea kaista on tyhjä. Toinen asia on, jos oikealla on hitaampia autoja harvahkossa jonossa, eikä ohittaja viitsi mennä vähän väliä niiden väliin palatakseen taas kohta vasemmalle. Tällöin tietysti ohittajaa nopeampi, yleensä ylinopeudella ajamaan pyrkivä, saattaa pujahtaa oikealta ohi.



    Kolmas tapaus on se, että tekee ns. oikealta ohittamisen täysin laillisesti sivuuttamalla vasemmalla ajavan.



    Eikö ole sen verran malttia liikenteessä, että edessä vasenta ns. ohituskaistaa ajava ennättäisi palata oikealle kaistalle ja tuon ohituksen voisi tehdä turvallisesti ja oikeaoppisesti ?




    Ainahan malttia pitäisi olla, mutta yhtä lailla voi kysyä, miksi vasemmalle pitää jäädä roikkumaan. Nämä on hankalia asioita, kun ei tiedä, kuinka herkästi tehdystä oikealta ohituksesta on kyse.



    Jos ajan rouvan pikkunissanilla 125 kmh niin kaikki ohittaa oikealta ja vasemmalta. Jos ajan herran citymaasturilla 125 kmh niin ei jostain syytä olekaan niin paljon ohitushalukkuutta.




    Onko tämä taas tällainen youtube-tapaus, jossa muita haukkuva käyttäytyy itse vähintään yhtä typerästi kuin haukkumansa kanssa-autoilijat?

      
  • Varmastikin tällä keskustelupalstalla 'asuville' tämä on taas tällainen 'juutuubi'-tapaus ja käsitelty jo moneen kertaan aiemmin ja kattavasti ja monesta näkökulmasta...



    Eipä tuossa ketään haukuttu vaan kysyttiin syytä tuollaiseen käyttäytymiseen - taisi kolahtaa nyt Herbertin omaan nilkkaan tämä - ainakin kommenteista päätellen :smile:



    Vasemmalla kaistalla tuskin kukaan nukahtelee tai ajelee herpaantuneessa tilassa - se kaista kun on tarkoitettu ohittamista varten eikä kruisailua... Enemmän adrenaliinia taitaa olla sen ohittajan veressä, kun ei malta odotella vuoroaan... :sunglasses:

      
  • vRC:

    Vasemmalla kaistalla tuskin kukaan nukahtelee tai ajelee herpaantuneessa tilassa - se kaista kun on tarkoitettu ohittamista varten eikä kruisailua...


    Kyllä siellä vasemmalla kuule tehdään juuri sitä - nukahdellaan ja kruisaillaan. Siellä uskoakseni ajellaan myös ihan tahalleen vitkastellen, jotta perässätulijan veri kuohahtais hänen ajamisensa rajoittamisen seurauksena. Niinkuin tuo seuraavan lainauksen päättävä hymiö antaa ymmärtää:



    Enemmän adrenaliinia taitaa olla sen ohittajan veressä, kun ei malta odotella vuoroaan... :sunglasses:
      
  • vRC:

    Olen huomannut, että edessäajavan auto merkki ja malli vaikuttaa suuresti takan ajavan ohitushalukkuuteen. Jos ajan rouvan pikkunissanilla 125 kmh niin kaikki ohittaa oikealta ja vasemmalta. Jos ajan herran citymaasturilla 125 kmh niin ei jostain syytä olekaan niin paljon ohitushalukkuutta. :smile:


    Itse ainakin olen huomannut siellä vasemmalla kaitalla jumittavien olevan yleensä jotain perus volvoa, mersua, skodaa, toyotaa ym.. harvemmin mitään pikkunissania. Eli tuollaisista siis joutuu useimmiten ajamaan oikealta ohi.



    Haiskahtaa provolta.

      
  • vRC:

    Eipä tuossa ketään haukuttu vaan kysyttiin syytä tuollaiseen käyttäytymiseen - taisi kolahtaa nyt Herbertin omaan nilkkaan tämä - ainakin kommenteista päätellen




    Etkös sä kommentteja lähtenyt kyselemään? Vai teitkö provoaloituksen, johon odotat jotakin samanlaista jatkoakin, vai miksi sinä olet tuolla asenteella heti liikkeellä?



    vRC:

    Vasemmalla kaistalla tuskin kukaan nukahtelee tai ajelee herpaantuneessa tilassa - se kaista kun on tarkoitettu ohittamista varten eikä kruisailua.




    No sitähän ne sitten tekee: ohittelee. Sitä sopii sitten ihmetellä, miksi sitä jatkuu kilometritolkulla.



    Mutta Herbert kyllä kiteytti asian ongelmatiikan hyvin: ilman mitään tarkennuksia tai kuvauksia täällä voidaan heittää toinen toistaa raflaavampia (myös keksittyjä ) esimerkkejä, eikä tämä keskustelu tule johtamaan mihinkään, muuta kuin kilpalaulantaan, kuka keksii sen raflaavimman ja sitten "kaikki" kilvan myös ihmettelevät samaa, että "voi että sentään!".



    Lisäys: ja luetellaan mielestään just ne automerkit jotka eniten syyllistyvät johonkin, vaikka tällaiseen. Ihan yhtä hyödytöntä.

      
  • Jos nopeusero oikealla oleviin ohitettaviin on noin pieni, että osa lähtee oikealta ohittamaan (sivuuttamaan) niin ihan oikeasti kannattaa miettiä, että onko siellä vasemmalla olemiseen mitään perusteita.



    Useimmissa autoissa on peilit, joista näkee taakse. Kun varmuudella tietää, että oma ohittaminen on hidasta, niin kannattaa miettiä niiden takaatulevien kannalta asioita. Liikenne on yhteispeliä. Paljonko ja mitä siinä voittaa, kun juuri ja juuri pystyy jonkun ohitamaan? Paljonko ihan oikeasti olevinaan häviää, kun ei ohita?



    Sitten vielä se kaikkein tärkein:

    - jos se ottaa kaaliin, että oikealta ohittelevat, niin sopii miettiä miten rauhallista ja mukavaa on, kun ei tahallaan ajaudu tilenteisiin joissa syntyy kiukuntunteita.

      
  • Ei pidä siis provosoitua...



    En mielestäni luetellut mitään automerkkejä 'pikkunissani' taisi lipsahtaa. Mutta omasta kokemuksesta puhun, kun ajan motarilla aina vähintään 125-130kmh, jos tilanne sen sallii, mutta silti joku ehtii puikahtamaan oikealta ohi vaikka piipahdan vasemmalla.



    'Provosoiduin' kirjoittamaan tästä tänään, jolloin oli viimeksi Turun motaria Hesaan päin ajettaessa tällainen vähältä piti tilanne: Ajelin tuota 125-130kmh ja vaihdoin vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin ohittaaksekseni edelläni ajaneen rekan ja sen perässä olleen pakun. Näitä lähestyessäni takanani ajoi auto X, joka jostain syystä päätti lähteä ohittamaan minua oikealta. Ohitushan meni ok, mutta samaan aikaan tuo paku

    päätti myös lähteä ohittamaan rekkaa, koska oli havainnut, että minun ja pakun välissä oli riittävästi tilaa. No auto X ohitti minut oikealta ja teki vasemmalla kaistalla hätäjarrutuksen pakun perään ja minä X:n perään. Paku ajoi sellaista nopeutta, että hätäjarrutus tilanne olisi ollut ilman X:ää vältettävissä, koska minun ja pakun välissä oli riittävästi tilaa. No X näytti jatkavan samalla tyylillä myös minusta eteenpäin ajamista, vaikka kukaan ei mielestäni ajanut erityisen hitaasti ja liian pitkään vasemmalla kaistalla... Haluatteko tietää X:n automerkin ? :smile:

      
  • Rätkätin:

    Sitten vielä se kaikkein tärkein:
    - jos se ottaa kaaliin, että oikealta ohittelevat, niin sopii miettiä miten rauhallista ja mukavaa on, kun ei tahallaan ajaudu tilenteisiin joissa syntyy kiukuntunteita.


    Tuo vasemmalla nukkuminen on vähän sama kuin ne jotka pysähtyvät kiinteistön ovien eteen tai liukuportaiden yläpäähän. Miten voisi ystävällisesti huomauttaa, että pääsiskö tästä? Jos soitat torvea tai vilautat valoja, se tulkitaan suurella riskillä vihamieliseksi teoksi. Toisaalta tien tukkiminen on sellaista huomioonottamuutta, että siitä sietääkin vihastua.

      
  • vRC:

    Haluatteko tietää X:n automerkin ? :smile:


    Enemmän kiinnostaisi autosi merkki, sillä sinähän tuon koko sotkun aiheutit. Hyvin olisi takaa tulija ehtinyt ohi ennen omaa ohitustasi, mutta kun et halua huomioida muita niin sitten käy näin. Mitään et olisi siinä hävinnyt, mutta mieluummin aiheutit häiriötä muulle liikenteelle. Ja vielä ihmettelet miksi ohitellaan oikealta.

      
  • Muistutan vielä että suurin osa meistä on tavallisia autoilijoita:



    - ei harrasteta alinopeutta vasemmalla kaistalla

    - auto on riittävä tehokas ja nopea pysyäkseni muun liikenteen vauhdissa

    - emme pysäköi kiinteistön oven eteen (muiden kuin omien)

    - poistumme nopeasti liukuportaista ja kiireellisempien edestä

    - emme tahallamme ajaudu tilanteisiin jossa tulee kiukuntunteita

    - seuraan tiiviisti autourheilua ja jopa pidän siitä ja olen sitä joskus harrastanut



    Mutta silti tulee eteen edellä kuvaamiani tilanteita :smile:

      
  • drive:

    vRC:
    Haluatteko tietää X:n automerkin ? :smile:

    Enemmän kiinnostaisi autosi merkki, sillä sinähän tuon koko sotkun aiheutit. Hyvin olisi takaa tulija ehtinyt ohi ennen omaa ohitustasi, mutta kun et halua huomioida muita niin sitten käy näin. Mitään et olisi siinä hävinnyt, mutta mieluummin aiheutit häiriötä muulle liikenteelle. Ja vielä ihmettelet miksi ohitellaan oikealta.




    Olisi varmaan hyvin ehtinyt, ja huomioin hänet heti kun ilmestyi taustapeiliin, mutta olin silloin jo vasemmalla kaistalla, ja jos olisin väistänyt oikealle olisin joutunut tekemään hätäjarrutuksen pakun perään - pyrin välttämään epämiellyttäviä tilanteita :wink:

      
  • vRC:

    Olisi varmaan hyvin ehtinyt, ja huomioin hänet heti kun ilmestyi taustapeiliin, mutta olin silloin jo vasemmalla kaistalla, ja jos olisin väistänyt oikealle olisin joutunut tekemään hätäjarrutuksen pakun perään - pyrin välttämään epämiellyttäviä tilanteita :wink:


    Lähdit siis mutkassa tai mutkaan tullessasi ohittamaan?

    Motarien suorat ovat niin pitkiä ettei ylläreitä tule.

    En halua edes ehdottaa ettet olisi tiennyt mitä takana tapahtuu.



    Kun tiedät, että ohittelet hitaasti, niin miten voit varmistua siitä, että hetikohta ei ole joku innokas takana?

      
  • vRC:

    Varmastikin tällä keskustelupalstalla 'asuville' tämä on taas tällainen 'juutuubi'-tapaus ja käsitelty jo moneen kertaan aiemmin ja kattavasti ja monesta näkökulmasta...




    En muista, että tällaista juurikaan olisi käsitelty. Varmaan jossain välissä on tullut esille, muttei mitenkään eritysien usein. Juutuubi-tapauksella viittaan muutamaan tänne linkitettyyn videoon, jossa kuvaaja on haukkunut muita, vaikka oma ajotapa ei ole sen parempi.



    Eipä tuossa ketään haukuttu vaan kysyttiin syytä tuollaiseen käyttäytymiseen - taisi kolahtaa nyt Herbertin omaan nilkkaan tämä - ainakin kommenteista päätellen :smile:




    Et sinä kyllä kovin neutraaliin sävyyn oikealta ohittelijoista kirjoittanut.



    Ei kolahtanut omaan nilkkaan. En muista, koska olisin jonkun ohittanut motarilla oikealta. Joskus kuitenkin, mutta silloin on kyse todennäköisesti ollut laillisesta sivuuttamisesta. Joskus minut on yritetty ohittaa oikealta, mutta silloin kyse on ollut siitä, etten ole kiilannut ohittamaani autoa, vaan vetänyt hiukan hajurakoa.



    Sinä sen sijaan tunnut antavan aina välillä aihetta muille ohittaa oikealta, kun kerran sinulla on oikein käsitys automerkin vaikutuksestakin asiaan. Puhumattakaan tämänpäiväisestä esimerkistäsi. En sano, että ohittaja toimi fiksusti, mutta et sinäkään. Jos joku ehtii ohittamaan sinut oikealta ja toinen edessäsi aloittaa oman ohituksen, ennenkuin sinä saavutat ohittamasi ajoneuvon, olet lähtenyt ohitukseen tarpeettoman aikaisin. Puhumattakaan siitä, että ajoit ylinopeutta. Jos olisit ajanut sääntöjen mukaan, ei koko tilannetta olisi syntynyt. Se, että toinen tekee jotain sinuakin typerämpää, ei poista omaa osuuttasi tapahtuneeseen.



    Oikealta ohittajan automerkki ei kiinnosta ainakaan minua.

      
  • vRC:

    Olisi varmaan hyvin ehtinyt, ja huomioin hänet heti kun ilmestyi taustapeiliin, mutta olin silloin jo vasemmalla kaistalla, ja jos olisin väistänyt oikealle olisin joutunut tekemään hätäjarrutuksen pakun perään - pyrin välttämään epämiellyttäviä tilanteita :wink:


    Kovin aikaisin siirryt vasemmalle kaistalle, jos oikealtasi ehtii ohitsesi ennen omaa ohitustasi, etkä siirtyessä vielä havainnut takaa tulijaa. Tuollaisia kyllä silloin tällöin tapaa, jotka ajelevat turhaan vasemmalla ja aiheuttavat inhottavia tilanteita muille tienkäyttäjille. Äärimmillään tilanne kehittyy ruuhkassa, kun vasemmalla on puolenkilometrin jono savolaisia autoilijoita, ja oikealla näkyy rekka jossain yli puolen kilometrin päässä. Arvaapa ajanko oikealta ohi?

      
  • No voi mahoton, kun täällä on hyviä autoilijoita. Itse olen tosin vielä parempi :wink:



    Heitän tähän nyt toisenkin 'provon': Mitäs mieltä olette liitymästä moottoritielle tulijoista, jotka eivät hyödynnä koko kiihdytyskaistan pituutta vaan käännetään pyörät heti kaistalle tuli sitten takaa joku tai ei ja vauhtia on korkeintaan 80 kmh.



    ps. savolaiset älkää vaivautuko, teillä ei ole ruuhkia :grin:

      
  • Asioita voi miettiä siltä kannalta, että onko itse lisäämässä hässäkkää vaiko vähentämässä hässäkkää.



    On keskusteltu runsaasti aiheesta, että ollako tientukkona "laillisuuteen" vedoten vai päästääkkö ensin (ilman paniikkia ja tempoilua) nopeammat ohitse silloin, kun se on mahdollista. Ylinopeuksista en puhuisi mitään vaan pelkästään hitaammista ja nopeammista.



    Tuossa vasemmalle ohittamaan mentäessä voi tietenkin sattua, että sinne siirryttäessä oma vauhti on juuri ja juuri riittävä ohitukseen, mutta myös erittäin riittävä tukkimaan nopeammin taakaa tulevilta tien. Pitää tietää mitä takana tapahtuu. Pitääkö todella lähteä ohitukseen juuri nyt vai riittääkö ihan hyvin, että ensin odottaa oikealla muiden kiireempien poistumista? Laillisuuteen vetoaminen hipoo tahallisuutta. Pienillä nopeuseroilla voi pohtia kannattaako ohittaminen ollenkaan.



    Mikä mieli on ohituksessa ylimalkaan, jos oma nopeus on liki sama kuin ohitettavan nopeus?



    ---------------------



    vRC:

    moottoritielle tulijoista


    Liittymien liikennemerkkinä on tavallisesti kärjellään oleva kolmio.



    Tähän <-- malliin ...



    Merkin selityksessä sanotaan, että

    TLL:

    Merkki 231

    Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta.


    Tuo on melko helppotajuista. Käytännössä voi kuitenkin nähdä jos jonkinmoista sovellusta ko. asiasta. Tiukan paikan tullen liittyjien pitää väistää. Kuitenkin liikenteen tulee myöskin olla yhteispeliä, joten tuon perusteella myöskin etuajo-oikeutettua tietä ajavien tulisi ottaa liittyjien tarpeet huomioon sovittamalla hieman omaa ajonopeuttaan. Tämä ei liene kohtuuton vaatimus myöskään.



    Kokonaan oma tarinansa on, että riittääkö liittyjän 80km/h nopeus?

    Varmasti riittää, kun muita ei ole tai muidenkin nopeus on 80km/h esim. ruuhkan tai kelin yms. vuoksi.

    Liittyjän nopeus 80km/h tuntuu pieneltä, jos kaikkien muiden nopeus on 120km/h.

    Kaistanvaihto liittyjien tilanteen helpottamiseksi ei ole sallittua.

    Tässä <-- poliisin kanta kaistanvaihtoon.



    Häiriöitä voi tuottaa uskomattoman monilla tavoilla.

    Yhteispelillä sekä joustolla voi selvitä ihan hyvin.

    Suurin osa pystyy yhteispeliin.

      
  • vRC:


    Heitän tähän nyt toisenkin 'provon': Mitäs mieltä olette liitymästä moottoritielle tulijoista, jotka eivät hyödynnä koko kiihdytyskaistan pituutta vaan käännetään pyörät heti kaistalle tuli sitten takaa joku tai ei ja vauhtia on korkeintaan 80 kmh.




    Ohituskaistan pituuden hyödyntäminen ei ole olennaista, vaan tilanne. Itse ajaessani heikkotehoisella ja siten huonosti kiihtyvällä (esim. vanha pakettiauto) saatan tulla jo ohituskaistan alusta päätielle, jos sillä hetkellä siellä on tilaa. Tämä siksi, että vaikka käyttäisin koko kiihdytyskaistan, nopeus ei olisi liikennevirran mukainen. Toinen ajoneuvo voi olla siten lähempänä ja liittyminen siksi hankalampaa kiihdytyskaistan lopussa. Kun vaihdan heti, jää muille enemmän aikaa hakea itselleen ohituspaikka. Nopeutenihan on sama kiihdytyskaistan loppumiskohdassa riippumatta siitä, milloin olen tullut päätielle. Tietysti jos alussa ei tilaa ole, jatkan kiihdyttämistä kiihdytyskaistalla ja toivon, että lopussa tilaa löytyy.



    Henkilöautolla tällaista ei tarvitse harrastaa, koska teho riittää sopeuttamaan vauhti päätien nopeuteen poislukien muutama poikkeus, esim. Kehä III:lla Vanhan Tampereentien ramppi itään. Sekin taitaa nyt olla remontissa.



    Aina, kun näkee rampilta tulijoiden sähläävän jotain, on syytä ihan ensimmäiseksi pohtia omaa rooliaan tilanteessa. Onko ajanut liian lähellä edessä ajavaa ja siten vaikeuttanut laittomasti rampilta tulijan toimintaa. Tai ajaako ylinopeudella, joka myöskin vaikeuttaa muiden liittymistä liikennevirtaan. Fiksu kuski osaa lukea tilanteita ja pienellä ennakoivalla nopeuden säätelyllä helpottaa toisen toimintaa.

      
  • Koska minä olen se oikealta ohittaja, katson velvollisuudekseni vastata aloittajalle.



    Ohitan oikealta, koska vasemmalla ei ole tilaa, mikäli ohitettava ajaa vasenta kaistaa.



    Ohitan itse asiassa mistä tahansa, kunhan vain pääsen ohi liian hitaasti ajavasta ajoneuvosta.



    Ei mulla muuta.

      
  • Rätkätin:

    On keskusteltu runsaasti aiheesta, että ollako tientukkona "laillisuuteen" vedoten vai päästääkkö ensin (ilman paniikkia ja tempoilua) nopeammat ohitse silloin, kun se on mahdollista. Ylinopeuksista en puhuisi mitään vaan pelkästään hitaammista ja nopeammista.


    Samoilla linjoilla olen. Jos olet laillisuusmies, ajovalintoja ei pidä tehdä sen mukaan onko muiden toiminta laillista vai ei, vaan suhteutua muihin kuin kehen tahansa ja keskittyä pitämään oma ajaminen laillisena. Eikä tämä päde vai nopeusasioihin. Jos vaikkapa olet kääntymässä vasemmalle, ja vastaantulija on ajamassa suoraan vaikka vilkuttaa vasemmalle, ei ole ok rysäyttää vastaantulijan keulaan. Edestä voi kyllä pujahtaa jos tietää ehtivänsä, mutta päin ei saa ajaa. Laittomuusmies (joka mm. ajelee ylinopeutta) voi sen lisäksi ajaa niin että toinen joutuu vähän väistämään, mutta päin ei hänkään tahallaan aja. Sellaiset kaverit kuuluvat kiven sisään.



    Tuo on melko helppotajuista. Käytännössä voi kuitenkin nähdä jos jonkinmoista sovellusta ko. asiasta. Tiukan paikan tullen liittyjien pitää väistää. Kuitenkin liikenteen tulee myöskin olla yhteispeliä, joten tuon perusteella myöskin etuajo-oikeutettua tietä ajavien tulisi ottaa liittyjien tarpeet huomioon sovittamalla hieman omaa ajonopeuttaan. Tämä ei liene kohtuuton vaatimus myöskään.




    Minun mielestäni se yhteispeli menee niin, että liittyjä väistää, mutta jos näyttää olevan tulossa tiukka paikka, niin etuajo-oikeutetullakin on velvollisuus välttää vaaraa. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Sen lisäksi liittyjän ohittaminen on sallittua, eli jos liittyjä on siinä asemassa, että se näyttää olevan tulossa eteen, mielestäin ei ole väärin lähteä ohitukseen hieman ennakoiden.



    Kaistaa vaihtaessa pitää kuitenkin ottaa huomioon kaistan vaihtajan velvollisuudet. Paljon näkee sellaisia väistöjä, että liittyjä sitten kiihdyttääkin väistäjän eteen, ja väistäjä aiheutti hänen ohitusta suunnittelijoille hidatustarvetta. Nämä ovat niitä väistöjä, joita pitäisi välttää.

      
  • Itse asiassa olisin sitä mieltä, että tuo motarille 'oikeaoppisesti' tuleminen vähentäisi ainakin jonkin verran ruuhkia pääkaupunkiseudulla. Kun jonoa on sekä kiihdytyskaistalla, että motarin oikealla ja vasemmalla kaistalla, niin mielestäni ainoa oikea tapa liittyä mukaan motarin jonoihin, on sovittaa nopeutensa kiihdytyskaistalla motarin liikenteeseen ja siirtyä jouhevasti mukaan muuhun liikenteeseen.



    Nyt kun tuikataan heti motarille, kun on siihen mahdollisuus ts. sulkuviiva loppuu, niin aiheutuu sellainen ilmiö, että motarin oikealla kaistalla oleva jono joutuu hidastamaan vauhtiaan ja se heijastuu tässä jonossa satojen metrien jopa kilometrien päähän siten, että jonon päässä oleva joutuu pysähtymään. Sitten vielä kun oikealta kaistalta siirrytään vasemmalle kaistalle ja annetaan tietä motarille tuikkaavalle, saadaan molemmat kaistat hidastumaan ja pysähtymään.



    Pienillä asioilla saadaan sujuvuutta liikenteeseen.



      
  • Harvoin tulee oikelta ohitettua, mutta kyllä noita vasemman kaistan "onanoijia" on ihan riittävästi. Lähdetään ohittamaan ehkä ajaen 0,1 km/h kovempaa kuin oikealla ajava, tai sitten kun päästään rinnalle vasemmalla, niin sitten jäädään siiten n**simaan.....ja läheskään aina näissä tilanteissa ei ole kyse siitä, että oikealla oleva yhtäkkiä nostaisi nopeuttaa. Toki tätäkin tapahtuu.... :smirk:

      
  • Anders-Simo:

    Koska minä olen se oikealta ohittaja, katson velvollisuudekseni vastata aloittajalle.

    Ohitan oikealta, koska vasemmalla ei ole tilaa, mikäli ohitettava ajaa vasenta kaistaa.

    Ohitan itse asiassa mistä tahansa, kunhan vain pääsen ohi liian hitaasti ajavasta ajoneuvosta.

    Ei mulla muuta.




    OK. Määrittelepä 'liian hitaasti ajava' ajoneuvo. Onko se 120kmh -motarilla esim. 125-130 kmh ajava vai 130-140 kmh ajava ? Vai ylipäätään sinua hitaampi ajoneuvo ?

      
  • Ammattilainen:

    Harvoin tulee oikelta ohitettua, mutta kyllä noita vasemman kaistan "onanoijia" on ihan riittävästi. Lähdetään ohittamaan ehkä ajaen 0,1 km/h kovempaa kuin oikealla ajava, tai sitten kun päästään rinnalle vasemmalla, niin sitten jäädään siiten n**simaan.....ja läheskään aina näissä tilanteissa ei ole kyse siitä, että oikealla oleva yhtäkkiä nostaisi nopeuttaa. Toki tätäkin tapahtuu.... :smirk:




    Tähän lienee syynä vakionopeussäädin, jonka nopeutta ei haluta/osata nostaa ohitettaessa toista autoa. Pitäisi opetella käyttämään autoon hankittuja varusteita, ei se ole kuin napin painalluksen päässä, että nopeutta nostaa hetkellisesti toista ohitettaessa, ja toinen painallus, millä saadaan ohituksen jälkeen nopeus tasattua.

      
  • vRC

    mielestäni ainoa oikea tapa liittyä mukaan motarin jonoihin, on sovittaa nopeutensa kiihdytyskaistalla motarin liikenteeseen ja siirtyä jouhevasti mukaan muuhun liikenteeseen.




    Ongelma ei koske tämän palstan kuskeja, mutta kun olet opetusajossa (toinen muksu menossa) aamuruhkassa ja 80 km/h on katto tai kun tiedän muutamia iäkkäämpiä tuttuja, jotka eivät koskaan aja yli 90 km/h mittarinopeutta ja motaria pitkin on maalta kaupunkiin mentävä.

    Liittymässämme motarille on useimmiten ruuhka-aikana jono ilman kunnollisia autojen välejä. Mitä teet? Pakko vain opettaa tunkemaan väliin!



      
  • Böpi:


    Ongelma ei koske tämän palstan kuskeja, mutta kun olet opetusajossa (toinen muksu menossa) aamuruhkassa ja 80 km/h on katto tai kun tiedän muutamia iäkkäämpiä tuttuja, jotka eivät koskaan aja yli 90 km/h mittarinopeutta ja motaria pitkin on maalta kaupunkiin mentävä.
    Liittymässämme motarille on useimmiten ruuhka-aikana jono ilman kunnollisia autojen välejä. Mitä teet? Pakko vain opettaa tunkemaan väliin!




    Nyt on ihan pakko kysyä, että onko pakko mennä opetusajossa moottoritielle ja vielä ruuhka-aikana? Kuulostaa aika riskaapelilta, jos on "pakko tunkea väliin" ja kyseessä vasta harjoittelija. Jos ei saa/halua ajaa yli 80km/h, niin mikä pakko on ajaa motaria? Vai onko tosiaan olemassa kaupunki mihin ei pääse kuin motaria pitkin?

      
  • Böpi:

    vRC
    mielestäni ainoa oikea tapa liittyä mukaan motarin jonoihin, on sovittaa nopeutensa kiihdytyskaistalla motarin liikenteeseen ja siirtyä jouhevasti mukaan muuhun liikenteeseen.


    Ongelma ei koske tämän palstan kuskeja, mutta kun olet opetusajossa (toinen muksu menossa) aamuruhkassa ja 80 km/h on katto tai kun tiedän muutamia iäkkäämpiä tuttuja, jotka eivät koskaan aja yli 90 km/h mittarinopeutta ja motaria pitkin on maalta kaupunkiin mentävä.
    Liittymässämme motarille on useimmiten ruuhka-aikana jono ilman kunnollisia autojen välejä. Mitä teet? Pakko vain opettaa tunkemaan väliin!


    "vaan en tahdo tehdä koskaan lailla isin" - Eput

      
  • vRC:

    Anders-Simo:


    OK. Määrittelepä 'liian hitaasti ajava' ajoneuvo. Onko se 120kmh -motarilla esim. 125-130 kmh ajava vai 130-140 kmh ajava ? Vai ylipäätään sinua hitaampi ajoneuvo ?


    No luonnollisesti ylipäätään hitaampi. Mikä siinä muuten on että 3 kaistaisilla moottoriteillä tuntuu olevan maan tapa lonnia siinä keskikaistalla? Jopa jo ollaan joskus kilometriän päästä kääntymässä oikealla niin silti otetaan se keskikaista ja jurnutetaan siinä kunnes vaihdetaan oikeanpuolimmaiselle kaistalla vasta juuri ennen kääntymistä..

      
  • vRC:

    Itse asiassa olisin sitä mieltä, että tuo motarille 'oikeaoppisesti' tuleminen vähentäisi ainakin jonkin verran ruuhkia pääkaupunkiseudulla. Kun jonoa on sekä kiihdytyskaistalla, että motarin oikealla ja vasemmalla kaistalla, niin mielestäni ainoa oikea tapa liittyä mukaan motarin jonoihin, on sovittaa nopeutensa kiihdytyskaistalla motarin liikenteeseen ja siirtyä jouhevasti mukaan muuhun liikenteeseen.

    Nyt kun tuikataan heti motarille, kun on siihen mahdollisuus ts. sulkuviiva loppuu, niin aiheutuu sellainen ilmiö, että motarin oikealla kaistalla oleva jono joutuu hidastamaan vauhtiaan ja se heijastuu tässä jonossa satojen metrien jopa kilometrien päähän siten, että jonon päässä oleva joutuu pysähtymään. Sitten vielä kun oikealta kaistalta siirrytään vasemmalle kaistalle ja annetaan tietä motarille tuikkaavalle, saadaan molemmat kaistat hidastumaan ja pysähtymään.

    Pienillä asioilla saadaan sujuvuutta liikenteeseen.


    Tässä on hyvä syy sille, miksi en tee tilaa niille jotka yrittävät liittyä kiihdytyskaistan alussa alinopeudella. Siinä on kiihdytyskaista sitä varten että sitä käytetään, ja ne ovat aivan riittävän pitkiä nopeuden sovittamiseen riittävän korkeaksi. Oppivat huonoille tavoille jos väistän.

      
  • Kyllä. Liian hitaasti ajava ajoneuvo on minua hitaammin liikkuva, sillä itse ajan yleensä oikeaa tilannenopeutta, eli 20-40 nopeammin kuin rajoitus esittää.

      
  • Böpi:

    vRC
    mielestäni ainoa oikea tapa liittyä mukaan motarin jonoihin, on sovittaa nopeutensa kiihdytyskaistalla motarin liikenteeseen ja siirtyä jouhevasti mukaan muuhun liikenteeseen.


    Ongelma ei koske tämän palstan kuskeja, mutta kun olet opetusajossa (toinen muksu menossa) aamuruhkassa ja 80 km/h on katto tai kun tiedän muutamia iäkkäämpiä tuttuja, jotka eivät koskaan aja yli 90 km/h mittarinopeutta ja motaria pitkin on maalta kaupunkiin mentävä.
    Liittymässämme motarille on useimmiten ruuhka-aikana jono ilman kunnollisia autojen välejä. Mitä teet? Pakko vain opettaa tunkemaan väliin!




    Opetusajon lisäksi bussit? Rekat ja kuormurit? Paketti- ja asuntoautot? Peräkärryn vetäminen? jne.



    Kyllä sinne motarille on siis päästävä myös pienemmällä vauhdilla. Itselläni on tapana vetää kiihdytyskaistalla pieni ylinopeus.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit