http://www.aamulehti.fi/Autot/1194687983555/artikkeli/iisalmen+sanomat+paljain+jaloin+ajamisessa+piilee+todellinen+vaara.html
Tuo äskeinen taitaa olla naurettavuuden huippu? Itse ainakin tykkään ajaa paljain jaloin, tunto polkimiin on huippuluokkaa ja jalat viihtyvät aina parhaiten ilman puristavia kenkiä. Koskahan joku perustelee, miksi paksut nahkarukkaset käsissä on parasta ajaa. Se pitää kyllä muistaa, ettei riisutut kengät saa olla polkimien alla/välissä eivätkä saa mennä sinne jarrutuksessakaan.
Olisiko jollain ihan perusteltua asiaa paljain jaloin ajamisen vaaroista? Itselläni ei ainakaan reidessä tai pohkeessa ole niin paljon voimaa että saisin jalkaa särkymään vaikka yli sadan kilon työntövoiman jalalla helposti saakin aikaan. Luulisin kyllä, että jo yli puolet pienemmänkin voiman pitäisi riittää maksimitehoiseen jarrutukseen.
PS: Jarrutuksesta puheen ollen jouduin eilen tekemään täyden tehon jarrutuksen, kun rekka ajoi sivutieltä eteen 100km:n maantielle. Tilanteessa ei ollut mitään vaaraa, mutta tavaratilaan laitetut ruokaostokset olivat kyllä aika muusina kotiin tullessa. Pitäisi aina muistaa laittaa tavarat aivan tavaratilan etureunaan tuollaisia tilanteita varten, muuten saa varautua pahimmassa tapauksessa tavaratilan siivoukseen. Toinen juttu on turvavyöt! Ilman vöitä matkustajat eivät pysy paikoillaan, elleivät ole varautuneet jarrutukseen.
Sitten kysymys: Mikä on paniikkijarrutus? Itse en sellaista ole tehnyt koko autoiluhistoriani aikana.
Asioita voi ajatella myös vähän laajemminkin kuin omien varpaiden suhteen. Pidän hyvin todennäköisenä, että pienellä naisella kengättömyys aiheuttaa ongelmia. Varsinkin jos puhutaan sellaisesta hätäjarrutuksessa, jossa reaktionomaisesti polkaistaan jarrua. Jalka ei välttämättä osu juuri kohdalleen ja avojaloin tämäkin saattaa olla ongelma.
NHB:
Paljain jaloin osuu varmemmin oikeaan kohtaan koska tunto on parempi, eikä riittävän poljinvoiman saamisenkaan pitäis olla ongelma. Jokainen normaal varmaan jaksaa ainakin painonsa kantaa jalkaterällään jarrutuksen ajan...
Eihän ongelma ole siinä, etteikö tunnustelemalla löytäisi juuri täydellistä kohtaa. Hätäjarrutuksessa ei vain ehdi pahemmin tunnustelemaan. Refleksin omaisesti jalka polkaistaan sinne suuntaa, mistä selkäydin kertoo löytyvän hidastuvuutta. Itse pidän täysin mahdollisena, että hätätilanteessa jalkaterä voi osua vähän huonosti polkimeen. Tuon lisäksi, paras hidastuvuus monella autolla tulee runttaamalla jalka ennakkoluulottomasti lattiata kohti. Kyllä tuossa monen jalkaterä valittaa enemmän tai vähemmän ilman iskua pehmentävää kenkää.
Ajetaanhan rallissakin paljoin jaloin, koska tunto on huippuluokkaa ja jalat osuu varmimmin polkimille.
Omasta mielestäni ajaminen on vaikeampaa ilman kenkiä/sandaaleja ja ajan vain harvoin paljain jaloin.
Minustakin 740 GLE:llä ajaessa kannattaa käyttää jalkineita, mutta luistimet eivät olleet oikein hyvät, koska potkaisin vahingossa kynnykseen naarmun joka harmittaa vieläkin
Opelixi:
Itsekin pidän paljain jaloin ajamista hankalampana kuin tavallisesti ajamiseen käytettävillä kengillä ajamista. Jotkut paksupohjaiset vaelluskengät tms. erikoistapaukset saattavat olla asia erikseen. Kenkä jakaa kuorman isommalle alueelle jalkapohjaan, joten poljinta on kengät jalassa helpompi painaa.
Mutta ajetaanko rallissa tosiaan paljain jaloin? Luulisi, että jo paloturvallisuuden takia pitää olla kengät jalassa. Onhan ajohaalarikin palosuojattua materiaalia. Ja eikös kuskeilla ole hanskatkin käsissään?
Herbert:
Et taida pahemmin moottoriurheilua seurata...
Rallissa pitää olla FIA-määräysten mukaiset kengät ja sukat. Eikä näillä keleillä oikeita ralliautoja ajeta ilman kenkiä muutenkaan.
Opelixi:
En. Onko juster mielestäsi oikeassa vai väärässä?
Herbert:
http://www.jmlatvala.com/galleria_australia2009u.jpg
Muualla mennään avoin jaloin, mutta Ruotsin rallissa (helmikuussa) käytetään villasukkia.
Asia täysin selvä.
Nyt viikonloppuna joku palstan Jyväskylän suurajojen kävijä voi varmaan tarkistaa, mikä on suositus täkäläisiin loppukesän/alkusyksyn keleihin sopivasta varustuksesta.
Nykyään kun on ABSit niin ei ole merkitystä kengillä kuten oli ennen kun jarrua piti todella painaa hätätilanteessa koska nykyään jarru rutisee jo kevyellä kosketuksella!
LMJ:
tarkoittaa varmaan ns lukkojarrutusta, joka tosin ei absi aikana enää oikein onnistu. Mikäs toi sun tekemä täyden tehon jarrutus sitten on? jos sulla on autossa ns. hätäjarrutehostin niin varmaan teit muuten en olisi sata varma että teit sellaista.
Miksi ihmeessä autoa pitäisi ajaa paljain jaloin? Kävelettekö useinkin kaupungilla ja töissä ilman kenkiä? Eri vuodenaikoina?
Vain talvella?
AkiK:
Pidätkö kotonasikin kenkiä? Eikö lämpimissä sisätiloissa ole mukavempi olla sukkasillaan? Itse riisun kengät usein pidemmällä matkalla.
En aja paljain ajoin, mutta kenkien vaikutus poljintuntumaan on kyllä suuri, ja siksi en tykkää ajaa paksu tai jäykkäpohjaisilla kengillä.
Kiinnostaiskin kokeilla miten Vibram FiveFingers tms. "paljasjalkakengät" sopis ajamiseen.
Joskus nuoruudessa katsastusmies huomasi, että minulla oli puukengät ja aloitti ihan hirveän huudon. Jotain se höpisi turvallisuudesta.
235+255:
FiveFingereillä on tullut (juoksemisen lisäksi) ajettua myös autoa.Yhtään parempi niillä ei ole ajaa kuin paljain jaloin, samoin on myös juoksemisen laita vähemmän piikikkäällä alustalla (esim. pururadalla). Talvi on tietysti asia erikseen.
Parempi "paljasjalkakengillä" on kuitenkin ajaa/juosta/kävellä, kuin perinteisillä paksu- ja jäykkäpohjaisilla korkeakantaisilla kengillä.
TM:n palstalle kirjoittavat pitävät itseään varmasti keskimääräistä tietoisempina autoista ja ajamisesta. Ainakin se on aika varmaa että tänne kirjoittavat ajattelevat (tai ainakin yrittävät lahjojensa mukaan) liikennettä jopa vähäsen toisin kuin suurin osa liikenteessä hortoilevista.
Sitä kuvaavampaa on ettei tänne kirjoittavat osaa niinkään perusasiaa autoilussa kuin JARRUTTAMINEN!! Jos ei sitäkään osaa 'autoilusta kiinnostuneet' niin kertoo aika paljon Suomen liikenteestä ylipäänsä, ja ajo-oikeuden hallussapidon edellytyksistä...
Tiedoksi: ABS-jarrullisella auto ei hidastu maksimaalisesti vain vähän poljinta painamalla. Se että ABS:t raksuttaa ei riitä. Huhhuh, ei siis osaa edes JARRUTTAA!!!!
Putput:
Huonot kuskit kolaroi.
Taitavat kuskit äkkijarruttelee.
Fiksut kuskit välttävät äkkijarruttelutilanteet, eivätkä aiheuta niitä toisillekaan.
Putput:
En kylläkään ole missään autossa huomannut jarrutustehon muutosta normaalissa jarrutuksessa ja hätäjarrutuksessa, en myöskään eroa ruksutuksessa jarrun painamisen voimakkuuden mukaan, aina tosin on pysähtynyt ajoissa!