...miksiköhän niiden nimi on kitka kun kitkasta ei ollut tietoakaan.
Täällä etelärannikollakin on niin huonot kelit ollut koko syksyn ettei enää olisi millään pärjännyt ilman uusia nastarenkaita. Minusta kaikki kitkat pitäisi yhteiskunnasta poistaa.
Täällä etelärannikollakin on niin huonot kelit ollut koko syksyn ettei enää olisi millään pärjännyt ilman uusia nastarenkaita. Minusta kaikki kitkat pitäisi yhteiskunnasta poistaa.
No ei ne kelit niin hirveän huonot ole olleet. Mutta ensimmäiset liukkaat kelit kyllä saattavat hyvinkin tulla etelä-suomeenkin jossakin vaiheessa. On siis hyvä olla varmuudeksi nastat jo valmiiksi alla.
Täällä etelärannikollakin on niin huonot kelit ollut koko syksyn ettei enää olisi millään pärjännyt ilman uusia nastarenkaita. Minusta kaikki kitkat pitäisi yhteiskunnasta poistaa.
No ei ne kelit niin hirveän huonot ole olleet. Mutta ensimmäiset liukkaat kelit kyllä saattavat hyvinkin tulla etelä-suomeenkin jossakin vaiheessa. On siis hyvä olla varmuudeksi nastat jo valmiiksi alla.
Sarkasmi on vaikea laji, varsinkin kuuntelijalle.
Mutta minullapa on uusi ja lyömätön teoria nastauskovaisille:
Heidän autoissaan on vikaa! Pahimpien tapausten ajurit eivät muita kuin piikkipyöriä harkitsisikaan. Ja ne muut ovat kokeilleet ja pettyneet: Kun kuljettajassa ja autossa ei ole vikaa - se täytyy löytyä renkaasta. Väärin! Parempi rengas paljasti autossa olevat viat.
Täällä etelärannikollakin on niin huonot kelit ollut koko syksyn ettei enää olisi millään pärjännyt ilman uusia nastarenkaita. Minusta kaikki kitkat pitäisi yhteiskunnasta poistaa.
No ei ne kelit niin hirveän huonot ole olleet. Mutta ensimmäiset liukkaat kelit kyllä saattavat hyvinkin tulla etelä-suomeenkin jossakin vaiheessa. On siis hyvä olla varmuudeksi nastat jo valmiiksi alla.
Sarkasmi on vaikea laji, varsinkin kuuntelijalle.
Mutta minullapa on uusi ja lyömätön teoria nastauskovaisille:
Heidän autoissaan on vikaa! Pahimpien tapausten ajurit eivät muita kuin piikkipyöriä harkitsisikaan. Ja ne muut ovat kokeilleet ja pettyneet: Kun kuljettajassa ja autossa ei ole vikaa - se täytyy löytyä renkaasta. Väärin! Parempi rengas paljasti autossa olevat viat.
Täällä etelärannikollakin on niin huonot kelit ollut koko syksyn ettei enää olisi millään pärjännyt ilman uusia nastarenkaita.
Eipä ole vielä yhtäkään päivää ollut joka olisi nastarenkaita vaatinut. Ok, myönnetään, näillä pakkasilla ei etelän kitkojen ominaisuudet ole parhaimmillaan, mutta ajaminen onnistuu kuitenkin hyvin.
Munkin perselihaksissa on varmaan jokin vika kun en mitenkään tunne onko esimerkiksi destia suuressa viisaudessaan suolannut pikkupakkasella risteyksen liukkaaksi vai ei. Mutta kysymys kitkakuskeille:
- Ajaako vaimonne sillä 95 vuosimallin Fiestalla kitka vai nastarenkailla?
Vaikka itse olenkin tietenkin niin hyvä kuski että pystyn arvioimaan ajojeni jokaisen vaaratilanteen sekä niihin liittyvän liukkauden jäniksenkäpälästä ja wunderbaumin asennosta, näitä superkykyjä ei valitettavasti ole suotu kaikille perheenjäsenille. Lisäksi krooninen köyhyyskin vaivaa, autossa ei ole ESP:tä ja niitä on vain yksi jolla ajavat muutkin. Eikä niitä talvirenkaitakaan ole varaa joka toinen vuosi ostaa uusia. Täten olen päätynyt ostamaan laadukkaita nastarenkaita, jotka pitävät pitonsa sen viisi vuotta ja vaimonkin uskaltaa päästää rattiin.
3-4 vuoden välein. Suomessa kitkat kuluvat paljon nopeammin kuin muualla maailmassa, koska nastat ovat jyrsineet asfaltit sellaisiksi raastinraudoiksi. Jos nastat ovat kielletty, kuten täällä Japanissa, ajaa kitkoilla helposti viisi talvea.
jjvi:
Ostaisitteko 18v poikanne "uudenkarheaan" 92 vuosimallin saksanbemariin kitkat vai nastat?
Hokkaidossa jokainen 18 vuotias nuori ajaa kitkoilla. Samoin 80 vuotiaat naisetkin. Lunta on tällä hetkellä yli metrin ja pakkasta päivisin -10 C, öisin -20 C.
Sapporon takseissa ei ole edes ASB:ja eikä ESP:jä. Sellaisia 80-luvun näköisiä Toyota Crowneja. Sivupeilitkin ovat konepellillä (2000-luvulla valmistettuja tosin). Liikennevaloihin tullaan pyörät lukossa jarruttaen.
Näinpä meidän on täällä harvaanasutussa pohjolassa seurattava perässä.
Ilman muuta. Ja onnettomuuksien lisääntyessä on parannettava "road managementiä" eli ¨på finska lisättävä suolausta, aurausta ja hiekoitusta. Mikään niistä ei ole kovin hyvä ympäristön kannalta. Talvirajoitukset olisi myös pudotettava ainakin 70 km/h:iin, jos aiotaan kompensoida edes Ruotsalaisten laskelmista ilmikäyvät lisävahingot. Suomessa vahinkomäärä olisi todennäköisesti suurempi, koska Suomessa nykyinen tienpito ei ole Ruotsin luokkaa, autokanta on selvästi vanhempi ja Suomessa suurin osa autokannasta ajelee talvisemmissa olosuhteissa kuin Ruotsissa.
Kannattaa tavata tuo laittamani linkki. Siinä mainitaan juuri se ongelma mitä nastojen kieltämisestä seuraa, eli teiden ja jään kiillottuminen. Eli vaikka täällä nyt tuntuisivat ne uudet kitkat kuinka hyviltä tahansa, tilanne on aivan eri jos nastat kiellettäisiin ja ne eivät enää karhentaisi jäisiä tienpintoja.
Nyt on toiset menossa. Ensimmäiset kestivät vain 11 talvea + 8 kesää. Nyt oli pakko uusia kun heinäkuussa jokin veitsenkärjen tyyppinen metallipala oli puhkaissut yhden (kenties parkkipaikalla huonosti katkaistusta liikennemerkki- tms. tolpasta peräisin) - lisäksi alkuperäisen ja koskemattoman vararenkaan ollessa varapyöränä tyhjeni jostakin syystä hiljalleen toinenkin kirkkaasti laillinen talvikumi,
Tämän johdosta päätin uusia koko satsin. Seuraavana keväänä on edessä dilemma: ajanko näillä suoraan seuraavat 11 vuotta vai vaihdanko välillä pari-kolme kertaa jotkut keskieuroopan kesärengaspaskat, jos satunnaisessa mielenhäiriössä sellaisiin päädyn TM-autopuoskarien rengastestien yllyttämänä.
Kitkakallelle tiedoksi. Siinä osassa Suomea, jossa pääosa liikennesuoritteesta tapahtuu, ei ole yleensä lunta metri ja pakkasta 10-20 astetta.
Herbertti. Siinä osassa suomea jossa pääosa liikenteestämme tapahtuu, olosuhteet eivät ole ollenkaan mahdottomat kitkoille. Tarkoitan etelän kaupunkiseutuja ja koko maan pääteitä.
Suolaustakin voisi vähentää reilusti, mitään ongelmia ei ole tämän viikon pakkasaallossakaan ollut kitkoilla vaikka tie olisi lähes kauttaaltaan kiillottunut liukkaaksi. Eikä ne nastat sitä pitoa kitkoille paranna, kun tie kiillottuu pöllyävästä lumesta uudelleen kaiken aikaa.
Kaikenkaikkiaan pito on yliarvostettua, ajaminen sujuu vähän liukkaammallakin ilman merkittävää nopeuden laskua. Sellaisen ymmärrän käyttävän nastoja, joka ei uskalla yli kolmea kymppiä kaupungissa ajaa edes kunnon suoralla.
drive: "Herbertti. Siinä osassa suomea jossa pääosa liikenteestämme tapahtuu, olosuhteet eivät ole ollenkaan mahdottomat kitkoille. Tarkoitan etelän kaupunkiseutuja ja koko maan pääteitä."
Ei olekaan. Selviäähän täällä jo nykyisinkin muistaakseni n. 15% autoilijoista kitkoilla. Mutta entä sitten?
"Suolaustakin voisi vähentää reilusti, mitään ongelmia ei ole tämän viikon pakkasaallossakaan ollut kitkoilla vaikka tie olisi lähes kauttaaltaan kiillottunut liukkaaksi."
Mihin vedät rajan käsitteen "ongelma" määrittelyssä? Toteutuuko ongelmattomuus, jos selviät ilman kolaria aamulla töihin?
"Eikä ne nastat sitä pitoa kitkoille paranna, kun tie kiillottuu pöllyävästä lumesta uudelleen kaiken aikaa."
Jota nastat kaiken aikaa karhentaa.
"Kaikenkaikkiaan pito on yliarvostettua, ajaminen sujuu vähän liukkaammallakin ilman merkittävää nopeuden laskua."
Sama kysymys kuin edellä, nyt vain sijoitetaan sanan "ongelma" kohdalle sana "sujua".
Entä paljonko on vaikka maantiellä (rajoitus 80...100km/h) merkittävän nopeuden laskun raja?
Näihin pitää saada vastaus, jotta muutkin kuin sinä voivat ymmärtää, mitä tarkoitat.
"Sellaisen ymmärrän käyttävän nastoja, joka ei uskalla yli kolmea kymppiä kaupungissa ajaa edes kunnon suoralla."
Kuten joskus aikaisemminkin olen todennut, uskallus on täysin väärä mittari tähän tilanteeseen. Nuori puoli vuotta sitten kortin saanut poika uskaltaa ajaa vaikka kuinka lujaa bemarillansa. Minä en uskalla, vaikka ajokokemusta on liki 20 v. Ei kyllä ole bemariakaan.
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
Tiedät itsekin, että ihan hyvin osaisit, pystyisit ja kykenisit ajamaan ihan ilman nastan nastaa, jos vain haluaisit ja samoin pystyisi liki kaikki muutkin. Kyse on siitä, että kun ei halua. Olen täysin vakuuttunut siitä, että jonkun sortin kiire (olevinaan) on ihan päällimmäinen syy siihen, että halutaan kaiken aikaa päästä kovempaa. Jos ajatellaan vaikkapa turvavälejä, niin ne ovat suurimmaksi osaksi koko vuoden aivan liian lyhyitä. Jos kolahtaa, niin sitten ihmetellään suureen ääneen, että kuinka tässä näin ja syy on sekin aina niissä muissa.
Hahhaa .. minä se kuitenkin olen niin ihmeellinen kakara, että osaan ajaa kitkoilla ja nastoilla (en tosin samanaikaisesti) .. tehkääpä perässä, jos osaatte...
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
En jaksanut kommentoida sitä. Miksi tehdään tuollaisia akateemisia tutkimuksia, kun naapurimaasta voisi katsoa mitä tapahtui todellisuudessa.
Norjassa laitettiin nastat verolle Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissä 2000-luvun alussa. Tuon seurauksena nasta/kitka suhde muuttui 80/20:sta 20/80 prosenttiin. Lisääntyivätkö onnettomuudet? Eivät. Kasvoivatko kuolemaan johtaneet talvikelin onnettomuudet. Eivät, ne laskivat.
On aivan turhaa tehdä noita tutkimuksia, kun Norjasta saa luotettavaa historiatietoa, mitä todella tapahtuisi.
Tuossa linkissä sanotiin, että kuolemantapaukset kasvaisivat neljällä. Siis neljä henkeä kuolisi enemmän. Yksilön kohdalla tietysti ikävää, mutta pitää katsoa mitä jää viivan alle. Mihin unohdetaan nastapölyn aiheuttamat kuolemantapaukset? Vähän aikaa sitten toinen ruotsalaistutkimus Hesarissa sanoi, että niihin kuolee satoja.
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
En jaksa kommentoida sitä. Miksi tehdään tuollaisia akateemisia tutkimuksia, kun naapurimaasta voisi katsoa mitä tapahtui todellisuudessa.
Norjassa laitettiin nastat verolle Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissä 2000-luvun alussa. Tuon seurauksena nasta/kitka suhde muuttui 80/20:sta 20/80 prosenttiin. Lisääntyivätkö onnettomuudet? Eivät. Kasvoivatko kuolemaan johtaneet talvikelin onnettomuudet. Eivät, ne laskivat.
On aivan turhaa tehdä noita tutkimuksia, kun Norjasta saa luotettavaa historiatietoa, mitä todella tapahtuisi.
Tuossa linkissä sanotiin, että kuolemantapaukset kasvaisivat neljällä. Siis neljä henkeä kuolisi enemmän. Yksilön kohdalla tietysti ikävää, mutta pitää katsoa mitä jää viivan alle. Mihin unohtedaan nastapölyn aiheuttamat kuolemantapaukset? Vähän aikaa sitten toinen ruotsalaistutkimus Hesarissa sanoi, että niihin kuolee satoja. Miksi olisi hyväksyttävää antaa satojen kuolla, jotta säästettäisiin kolareissa muutama henki.
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
Tiedät itsekin, että ihan hyvin osaisit, pystyisit ja kykenisit ajamaan ihan ilman nastan nastaa, jos vain haluaisit ja samoin pystyisi liki kaikki muutkin. Kyse on siitä, että kun ei halua. Olen täysin vakuuttunut siitä, että jonkun sortin kiire (olevinaan) on ihan päällimmäinen syy siihen, että halutaan kaiken aikaa päästä kovempaa. Jos ajatellaan vaikkapa turvavälejä, niin ne ovat suurimmaksi osaksi koko vuoden aivan liian lyhyitä. Jos kolahtaa, niin sitten ihmetellään suureen ääneen, että kuinka tässä näin ja syy on sekin aina niissä muissa.
Hahhaa .. minä se kuitenkin olen niin ihmeellinen kakara, että osaan ajaa kitkoilla ja nastoilla (en tosin samanaikaisesti) .. tehkääpä perässä, jos osaatte...
oletkos käynnyt/ollut usein esim oslossa???
että tietäisit paikallisista olosusteista/tien hoidosta jotakin???
En ole paljon käynyt siellä. Neljä kertaa talvella. Kolme kertaa ennen nastaveroa ja kerran sen jälkeen. Trondheimissä ja keski-Norjassa on sitävastoin tullut käytyä useammin.
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
En jaksanut kommentoida sitä. Miksi tehdään tuollaisia akateemisia tutkimuksia, kun naapurimaasta voisi katsoa mitä tapahtui todellisuudessa.
Tuo tutkimus on tosiaan siinä määrin teoreettinen että sen voi vallan hyvin jättää omaan arvoonsa. Tutkimuksessahan päätellään, että jos kaikkien renkaiden pitokyky heikkenee tietyllä määrällä, niin se tilastollisesti johtanee 4.4 kuolemantapaukseen lisää. Yhtä lailla voisi spekuloida: jos nastojen lukumääriä ja pistovoimia lisättäisiin, niin luultavasti saataisiin 4.4. kuolemaa vähemmän. Tai entä jos kaikki vähentäisivät ajojaan 10%:lla? Silloin saataisiin 10% vähemmän kuolemantapauksia keskimäärin.
Ruotsissa kyllä on kitkoja aika paljon käytetty ja todellista tilastodataa asiasta kertynyt. En vaan oiken löydä sitä. Onko Ruotsissa kitkoille tullut enemmän onnettomuuksia kuin nastarenkaita käyttäville?
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
En jaksanut kommentoida sitä. Miksi tehdään tuollaisia akateemisia tutkimuksia, kun naapurimaasta voisi katsoa mitä tapahtui todellisuudessa.
Tuo tutkimus on tosiaan siinä määrin teoreettinen että sen voi vallan hyvin jättää omaan arvoonsa. Tutkimuksessahan päätellään, että jos kaikkien renkaiden pitokyky heikkenee tietyllä määrällä, niin se tilastollisesti johtanee 4.4 kuolemantapaukseen lisää. Yhtä lailla voisi spekuloida: jos nastojen lukumääriä ja pistovoimia lisättäisiin, niin luultavasti saataisiin 4.4. kuolemaa vähemmän. Tai entä jos kaikki vähentäisivät ajojaan 10%:lla? Silloin saataisiin 10% vähemmän kuolemantapauksia keskimäärin.
Ruotsissa kyllä on kitkoja aika paljon käytetty ja todellista tilastodataa asiasta kertynyt. En vaan oiken löydä sitä. Onko Ruotsissa kitkoille tullut enemmän onnettomuuksia kuin nastarenkaita käyttäville?
eikös kaikki nämä tutkimukset ole teoreettisia kun tutkitaan miten nasta/kitka renkaiden % osuuksien muutos vaikuttaisi liikenteeseen ja samoin tuo nastapölyyn kuolevien määrä tutkimukset...
kun puhutaan tuosta "nastapölystä" niin minkä takia esim oslon alueella norjan valtion tielaitos laskee 80km/h alueet lähes kaikki 60km/h pölyhaitan vuoksi jos nasta/kitka suhde on max 20/80%???
jyrsiikö nuo max.20 % nastakuskit niin valtavasti asfalttia että tarvitaan tuollainen "ympäristö nopeusrajoistus"???
oikeasti on niin monta muuttujaa tässä asiassa ettei voida sanoa kuinka paljon vain renkaat vaikuttivat kolareiden syntyyn ja niissä kuolleisiin.
vai onko jollain parempaa tietoa???
Minulla on. Vain kuskit ovat vaikuttaneet kuolonkolareihin ihan samoin kuin ihan kaikkiin muihinkin kolareihin.
Vieläkään en ole kuullut, nähnyt enkä edes saduissa tiedä olevan, että renkaat olisivat ihan itse ominpäin aivan väkisin kuskien vastusteluista huolimatta vieneet toisia päin. Millään maailman ilveellä, ette voi tätä tosiasiaa muuttaa.
Muistutan, että on täysin 120% KUSKIEN VASTUULLA tietää ja huolehtia siitä, että kalusto on kunnossa ja osata ottaa huomioon kelit, lämpötilat, liukkaudet ja ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat olosuhteet aina käytettyja nopeuksia myöten. Tähän asiaan saa lievennyksen vain, jos meteoriitti putoaa päälle.
ttosat:
Täällä etelärannikollakin on niin huonot kelit ollut koko syksyn ettei enää olisi millään pärjännyt ilman uusia nastarenkaita. Minusta kaikki kitkat pitäisi yhteiskunnasta poistaa.
No ei ne kelit niin hirveän huonot ole olleet. Mutta ensimmäiset liukkaat kelit kyllä saattavat hyvinkin tulla etelä-suomeenkin jossakin vaiheessa. On siis hyvä olla varmuudeksi nastat jo valmiiksi alla.
pete61:
Sarkasmi on vaikea laji, varsinkin kuuntelijalle.
Mutta minullapa on uusi ja lyömätön teoria nastauskovaisille:
Heidän autoissaan on vikaa! Pahimpien tapausten ajurit eivät muita kuin piikkipyöriä harkitsisikaan. Ja ne muut ovat kokeilleet ja pettyneet: Kun kuljettajassa ja autossa ei ole vikaa - se täytyy löytyä renkaasta. Väärin! Parempi rengas paljasti autossa olevat viat.
Tässä Ruotsin valtion tieliikenteen tutkimuslaitoksen selvitys:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Ruotsalaisselvitys+Nastarenkaiden+k%C3%A4yt%C3%B6n+v%C3%A4hent%C3%A4minen+lis%C3%A4isi+onnettomuuksia/1135251015321
mikahe:
Siis nastarengas?
Rätkätin:
Eipä ole vielä yhtäkään päivää ollut joka olisi nastarenkaita vaatinut. Ok, myönnetään, näillä pakkasilla ei etelän kitkojen ominaisuudet ole parhaimmillaan, mutta ajaminen onnistuu kuitenkin hyvin.
Munkin perselihaksissa on varmaan jokin vika kun en mitenkään tunne onko esimerkiksi destia suuressa viisaudessaan suolannut pikkupakkasella risteyksen liukkaaksi vai ei. Mutta kysymys kitkakuskeille:
- Ajaako vaimonne sillä 95 vuosimallin Fiestalla kitka vai nastarenkailla?
- Ostaisitteko 18v poikanne "uudenkarheaan" 92 vuosimallin saksanbemariin kitkat vai nastat?
- Kuinka usein ostatte uudet kitkat?
Vaikka itse olenkin tietenkin niin hyvä kuski että pystyn arvioimaan ajojeni jokaisen vaaratilanteen sekä niihin liittyvän liukkauden jäniksenkäpälästä ja wunderbaumin asennosta, näitä superkykyjä ei valitettavasti ole suotu kaikille perheenjäsenille. Lisäksi krooninen köyhyyskin vaivaa, autossa ei ole ESP:tä ja niitä on vain yksi jolla ajavat muutkin. Eikä niitä talvirenkaitakaan ole varaa joka toinen vuosi ostaa uusia. Täten olen päätynyt ostamaan laadukkaita nastarenkaita, jotka pitävät pitonsa sen viisi vuotta ja vaimonkin uskaltaa päästää rattiin.
jjvi:
3-4 vuoden välein. Suomessa kitkat kuluvat paljon nopeammin kuin muualla maailmassa, koska nastat ovat jyrsineet asfaltit sellaisiksi raastinraudoiksi. Jos nastat ovat kielletty, kuten täällä Japanissa, ajaa kitkoilla helposti viisi talvea.
jjvi:
Hokkaidossa jokainen 18 vuotias nuori ajaa kitkoilla. Samoin 80 vuotiaat naisetkin. Lunta on tällä hetkellä yli metrin ja pakkasta päivisin -10 C, öisin -20 C.
Sapporon takseissa ei ole edes ASB:ja eikä ESP:jä. Sellaisia 80-luvun näköisiä Toyota Crowneja. Sivupeilitkin ovat konepellillä (2000-luvulla valmistettuja tosin). Liikennevaloihin tullaan pyörät lukossa jarruttaen.
Ja linkin mukaanhan nastarenkaiden kieltäminen hokkaidossa ei aiheuttanut juuri minkäänlaisia ongelmia.
http://sciencelinks.jp/j-east/article/199917/000019991799A0661784.php
Näinpä meidän on täällä harvaanasutussa pohjolassa seurattava perässä.
jjvi:
Ilman muuta. Ja onnettomuuksien lisääntyessä on parannettava "road managementiä" eli ¨på finska lisättävä suolausta, aurausta ja hiekoitusta. Mikään niistä ei ole kovin hyvä ympäristön kannalta. Talvirajoitukset olisi myös pudotettava ainakin 70 km/h:iin, jos aiotaan kompensoida edes Ruotsalaisten laskelmista ilmikäyvät lisävahingot. Suomessa vahinkomäärä olisi todennäköisesti suurempi, koska Suomessa nykyinen tienpito ei ole Ruotsin luokkaa, autokanta on selvästi vanhempi ja Suomessa suurin osa autokannasta ajelee talvisemmissa olosuhteissa kuin Ruotsissa.
Taasko täällä verrataan Suomea Hokkaidoon!
Kitkakallelle tiedoksi. Siinä osassa Suomea, jossa pääosa liikennesuoritteesta tapahtuu, ei ole yleensä lunta metri ja pakkasta 10-20 astetta.
Kannattaa tavata tuo laittamani linkki. Siinä mainitaan juuri se ongelma mitä nastojen kieltämisestä seuraa, eli teiden ja jään kiillottuminen. Eli vaikka täällä nyt tuntuisivat ne uudet kitkat kuinka hyviltä tahansa, tilanne on aivan eri jos nastat kiellettäisiin ja ne eivät enää karhentaisi jäisiä tienpintoja.
Herbert:
Japanista löytyy kyllä kaikenlaista keliä. Samanlaista kuin etelä-Suomestakin.
Lumitilanne:
http://www.jma.go.jp/en/amedas/000.html?elementCode=4
Lämpötila:
http://www.jma.go.jp/en/amedas/000.html?elementCode=2
(klikkaa kuvia, niin saat zoomattua alueelliset tiedot)
jjvi:
Nyt on toiset menossa. Ensimmäiset kestivät vain 11 talvea + 8 kesää. Nyt oli pakko uusia kun heinäkuussa jokin veitsenkärjen tyyppinen metallipala oli puhkaissut yhden (kenties parkkipaikalla huonosti katkaistusta liikennemerkki- tms. tolpasta peräisin) - lisäksi alkuperäisen ja koskemattoman vararenkaan ollessa varapyöränä tyhjeni jostakin syystä hiljalleen toinenkin kirkkaasti laillinen talvikumi,
Tämän johdosta päätin uusia koko satsin. Seuraavana keväänä on edessä dilemma: ajanko näillä suoraan seuraavat 11 vuotta vai vaihdanko välillä pari-kolme kertaa jotkut keskieuroopan kesärengaspaskat, jos satunnaisessa mielenhäiriössä sellaisiin päädyn TM-autopuoskarien rengastestien yllyttämänä.
Herbert:
Herbertti. Siinä osassa suomea jossa pääosa liikenteestämme tapahtuu, olosuhteet eivät ole ollenkaan mahdottomat kitkoille. Tarkoitan etelän kaupunkiseutuja ja koko maan pääteitä.
Suolaustakin voisi vähentää reilusti, mitään ongelmia ei ole tämän viikon pakkasaallossakaan ollut kitkoilla vaikka tie olisi lähes kauttaaltaan kiillottunut liukkaaksi. Eikä ne nastat sitä pitoa kitkoille paranna, kun tie kiillottuu pöllyävästä lumesta uudelleen kaiken aikaa.
Kaikenkaikkiaan pito on yliarvostettua, ajaminen sujuu vähän liukkaammallakin ilman merkittävää nopeuden laskua. Sellaisen ymmärrän käyttävän nastoja, joka ei uskalla yli kolmea kymppiä kaupungissa ajaa edes kunnon suoralla.
Mistä tämä kauhea katkeruus ja kiusaamisen halu oikein kumpuaa ja kertoo ?
####Sellaisen ymmärrän käyttävän nastoja, joka ei uskalla yli kolmea kymppiä kaupungissa ajaa edes kunnon suoralla.####
Eihän tuollaisen tekstin kirjoittaminen voi olla edes itselle
kivaa...
Tässä lehtiotsikko tämän aamuisesta liikeenteestä:::
#####Iltalehti: Pelti rytissyt Helsingissä
Torstai 17.12.2009 klo 08.27 (päivitetty klo 09.06)
Aamuliikenne takkuaa pääkaupunkiseudulla liukkaan ajokelin aiheuttamien kolarien takia.####
Hyvää Joulua :
Käyttäkää hyviä renkaita Joululiikenteessä. Varsinkin kun kuljette Suomessa. Nastarenkaita pukkikin käyttäisi !
Odysseia:
Tuskin käyttäisi. Pukin pitää päästä perille paikkaan kuin paikkaan. Säässä kuin säässä. Nastarenkailla se ei ole mahdollista (laillista).
Kitkakalle:
Mutta sinä olet puhunut Hokkaidosta.
drive: "Herbertti. Siinä osassa suomea jossa pääosa liikenteestämme tapahtuu, olosuhteet eivät ole ollenkaan mahdottomat kitkoille. Tarkoitan etelän kaupunkiseutuja ja koko maan pääteitä."
Ei olekaan. Selviäähän täällä jo nykyisinkin muistaakseni n. 15% autoilijoista kitkoilla. Mutta entä sitten?
"Suolaustakin voisi vähentää reilusti, mitään ongelmia ei ole tämän viikon pakkasaallossakaan ollut kitkoilla vaikka tie olisi lähes kauttaaltaan kiillottunut liukkaaksi."
Mihin vedät rajan käsitteen "ongelma" määrittelyssä? Toteutuuko ongelmattomuus, jos selviät ilman kolaria aamulla töihin?
"Eikä ne nastat sitä pitoa kitkoille paranna, kun tie kiillottuu pöllyävästä lumesta uudelleen kaiken aikaa."
Jota nastat kaiken aikaa karhentaa.
"Kaikenkaikkiaan pito on yliarvostettua, ajaminen sujuu vähän liukkaammallakin ilman merkittävää nopeuden laskua."
Sama kysymys kuin edellä, nyt vain sijoitetaan sanan "ongelma" kohdalle sana "sujua".
Entä paljonko on vaikka maantiellä (rajoitus 80...100km/h) merkittävän nopeuden laskun raja?
Näihin pitää saada vastaus, jotta muutkin kuin sinä voivat ymmärtää, mitä tarkoitat.
"Sellaisen ymmärrän käyttävän nastoja, joka ei uskalla yli kolmea kymppiä kaupungissa ajaa edes kunnon suoralla."
Kuten joskus aikaisemminkin olen todennut, uskallus on täysin väärä mittari tähän tilanteeseen. Nuori puoli vuotta sitten kortin saanut poika uskaltaa ajaa vaikka kuinka lujaa bemarillansa. Minä en uskalla, vaikka ajokokemusta on liki 20 v. Ei kyllä ole bemariakaan.
MatLog:
on kyllä oudon hiljaisia olleet kitkaporukka tämän linkin osalta.... miksiköhän????
finman:
Tiedät itsekin, että ihan hyvin osaisit, pystyisit ja kykenisit ajamaan ihan ilman nastan nastaa, jos vain haluaisit ja samoin pystyisi liki kaikki muutkin. Kyse on siitä, että kun ei halua. Olen täysin vakuuttunut siitä, että jonkun sortin kiire (olevinaan) on ihan päällimmäinen syy siihen, että halutaan kaiken aikaa päästä kovempaa. Jos ajatellaan vaikkapa turvavälejä, niin ne ovat suurimmaksi osaksi koko vuoden aivan liian lyhyitä. Jos kolahtaa, niin sitten ihmetellään suureen ääneen, että kuinka tässä näin ja syy on sekin aina niissä muissa.
Hahhaa .. minä se kuitenkin olen niin ihmeellinen kakara, että osaan ajaa kitkoilla ja nastoilla (en tosin samanaikaisesti) .. tehkääpä perässä, jos osaatte...
finman:
En jaksanut kommentoida sitä. Miksi tehdään tuollaisia akateemisia tutkimuksia, kun naapurimaasta voisi katsoa mitä tapahtui todellisuudessa.
Norjassa laitettiin nastat verolle Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissä 2000-luvun alussa. Tuon seurauksena nasta/kitka suhde muuttui 80/20:sta 20/80 prosenttiin. Lisääntyivätkö onnettomuudet? Eivät. Kasvoivatko kuolemaan johtaneet talvikelin onnettomuudet. Eivät, ne laskivat.
On aivan turhaa tehdä noita tutkimuksia, kun Norjasta saa luotettavaa historiatietoa, mitä todella tapahtuisi.
Tuossa linkissä sanotiin, että kuolemantapaukset kasvaisivat neljällä. Siis neljä henkeä kuolisi enemmän. Yksilön kohdalla tietysti ikävää, mutta pitää katsoa mitä jää viivan alle. Mihin unohdetaan nastapölyn aiheuttamat kuolemantapaukset? Vähän aikaa sitten toinen ruotsalaistutkimus Hesarissa sanoi, että niihin kuolee satoja.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Nastat+pois+toivoo+Ruotsin+tielaitos/1135230823685
Miksi olisi hyväksyttävää antaa satojen kuolla, jotta säästettäisiin kolareissa neljä henkeä?
Kuitenkaan Norjasta saadun historiatiedon valossa yhtään ihmishenkeä ei edes menetetä. Päinvastoin. Nastavero/osittainen kielto olisi win-win tilanne.
Kitkakalle:
oletkos käynnyt/ollut usein esim oslossa???
että tietäisit paikallisista olosusteista/tien hoidosta jotakin???
kysymys kuinka pitkälle pitää mennä oslosta että kohtaat/näet linja-auton joka käyttää joka pyörässä nasta rengasta???
Rätkätin:
niinpä... minulla on alla kitkarenkaat...
pitää vain hiukan hehkuttaa näitä fanaatikkoja...
finman:
En ole paljon käynyt siellä. Neljä kertaa talvella. Kolme kertaa ennen nastaveroa ja kerran sen jälkeen. Trondheimissä ja keski-Norjassa on sitävastoin tullut käytyä useammin.
Tuo tutkimus on tosiaan siinä määrin teoreettinen että sen voi vallan hyvin jättää omaan arvoonsa. Tutkimuksessahan päätellään, että jos kaikkien renkaiden pitokyky heikkenee tietyllä määrällä, niin se tilastollisesti johtanee 4.4 kuolemantapaukseen lisää. Yhtä lailla voisi spekuloida: jos nastojen lukumääriä ja pistovoimia lisättäisiin, niin luultavasti saataisiin 4.4. kuolemaa vähemmän. Tai entä jos kaikki vähentäisivät ajojaan 10%:lla? Silloin saataisiin 10% vähemmän kuolemantapauksia keskimäärin.
Ruotsissa kyllä on kitkoja aika paljon käytetty ja todellista tilastodataa asiasta kertynyt. En vaan oiken löydä sitä. Onko Ruotsissa kitkoille tullut enemmän onnettomuuksia kuin nastarenkaita käyttäville?
pete61:
eikös kaikki nämä tutkimukset ole teoreettisia kun tutkitaan miten nasta/kitka renkaiden % osuuksien muutos vaikuttaisi liikenteeseen ja samoin tuo nastapölyyn kuolevien määrä tutkimukset...
oikeasti on niin monta muuttujaa tässä asiassa ettei voida sanoa kuinka paljon vain renkaat vaikuttivat kolareiden syntyyn ja niissä kuolleisiin.
vai onko jollain parempaa tietoa???
kun puhutaan tuosta "nastapölystä" niin minkä takia esim oslon alueella norjan valtion tielaitos laskee 80km/h alueet lähes kaikki 60km/h pölyhaitan vuoksi jos nasta/kitka suhde on max 20/80%???
jyrsiikö nuo max.20 % nastakuskit niin valtavasti asfalttia että tarvitaan tuollainen "ympäristö nopeusrajoistus"???
finman:
Minulla on. Vain kuskit ovat vaikuttaneet kuolonkolareihin ihan samoin kuin ihan kaikkiin muihinkin kolareihin.
Vieläkään en ole kuullut, nähnyt enkä edes saduissa tiedä olevan, että renkaat olisivat ihan itse ominpäin aivan väkisin kuskien vastusteluista huolimatta vieneet toisia päin. Millään maailman ilveellä, ette voi tätä tosiasiaa muuttaa.
Muistutan, että on täysin 120% KUSKIEN VASTUULLA tietää ja huolehtia siitä, että kalusto on kunnossa ja osata ottaa huomioon kelit, lämpötilat, liukkaudet ja ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat olosuhteet aina käytettyja nopeuksia myöten. Tähän asiaan saa lievennyksen vain, jos meteoriitti putoaa päälle.