Onkohan muuten sattumaa, että kitkarenkailla ajoa perustelevat eniten...
Minä näkisin sen niin että kitkarenkailla kesällä ajavat eivät ole verranneet eri rengastyyppien ominaisuuksia ja miten ajonopeudet vaikuttavat hallittavuuteen. Juttelu ja väittelykin on ihan mukavaa, mutta ei saisi jättää kertomatta faktoja:
- Kitkarenkaat ovat huonommat tai korkeintaan yhtä hyvät kuin nastarenkaat kaikessa muussa paitsi teiden kulumisessa ja melussa.
- Pohjoismaihin tarkoitetut kitkarenkaat ovat huonommat kuin kesärenkaat paljaalla asfaltilla.
No entä märällä asfaltilla. Täälläkin on kirjoiteltu kauhutarinoita miten kitkarenkaat ovat huonoja märällä kelillä. Mutta miten sitten selitetään että Auto Expressin talvirengastestissä talvirengas (nastaton) pysäytti auton selvästi kesärengasta nopeammin märällä asfaltilla?
"Some tyre makers, such as Continental, even suggest using a winter tyre all year round as the safest option if your budget doesnt stretch to a second set."
Välillä tuntuu siltä että esität tyhmää, mutta jos olet vain tietämätön, niin kerrotaan nyt että keskieuroopan kitkat on nimenomaan tehty handlaamaan märät tienpinnat ja sohjoiset kelit.
Tämän vuoksi nämä kyseiset kitkat sopivat pohjoismaisia kitkoja paremmin nopeaan ajoon ja nopeille teille varsinkin eteläsuomen mittapuilla. Ei tarvii kuin muutama talvi seurata lehtiä, niin huomaa selkeän trendin, että nimenomaan sohjokelillä sattuu eniten onnettomuuksia. Sohjo on siitä jännä elementtiä, että siitä rengas ei saa pitoa, vaan sen pitää pureutua mahdollisimman syvälle ja syrjäyttää massaa.
Tämä on heikomman märänkelin pidon ohella monien pm-kitkojen heikkous. Mutta ajettaessa taajamanopeuksilla sillä ei ole mitään merkitystä. Olen ennenkin sanonut että pohjoismaiset kitkarenkaat sopivat parhaiten kaupunkiajoon. Keskieuroopan kitkat matka-ajoon. Nastarenkaat maaseudulle.
No entä märällä asfaltilla. Täälläkin on kirjoiteltu kauhutarinoita miten kitkarenkaat ovat huonoja märällä kelillä. Mutta miten sitten selitetään että Auto Expressin talvirengastestissä talvirengas (nastaton) pysäytti auton selvästi kesärengasta nopeammin märällä asfaltilla?
Aika luonnollista, että rengasvalmistajat osaavat tehdä erikseen märälle tarkoitetusta renkaasta paremmin märällä pitävän. Keski-Euroopan kitkarengashan on nimenomaan tehty märälle asfaltille ja vähän alhaisemmalle lämpötilalle kuin varsinainen kesärengas, jonka pitää toimia paremmin myös kuivalla kelillä ja kuumissa oloissa. Jäällä ja lumella tuo märälle asfaltille suunniteltu rengas ei vaan sitten pidä paljon mitään.
Tämän vuoksi nämä kyseiset kitkat sopivat pohjoismaisia kitkoja paremmin nopeaan ajoon ja nopeille teille varsinkin eteläsuomen mittapuilla.
Öh, onkohan multa mennyt jotain ohi kun en ole huomannut Etelä-Suomessa yleisessä liikenteessä paikkaa jossa olisi nopeaa ajoa sallivia nopeita teitä?
Maksimirajoitus on 100 km/h ja sitäkin on kovin vähän. Suurin osa teistä max 80 km/h. Ei oikein ole tarvetta V-luokan renkaille näillä nopeuksilla.
Turhaa saivartelua. Ei ollut kyse siitä, että pitäisi ajaa renkaan luokituksen mukaisia nopeuksia, vaan mitkä renkaat sietävät eniten vauhtia sohjossa.
Jos nyt rajoitusten puitteissa ajamisesta puhutaan, niin moottoritiet ovat enimmäkseen satasella, ja se on aika kova nopeus ajettavaksi sohjossa huonosti sitä sietävillä renkailla. Aina kun on lumimyräkkä löytyy kuskeja, jotka keli yllättää. Jotkut vaan vetää tuurilla tai taitoonsa luottaen, vaikka auto vaappuisi miten.
Tomppa Kruisailija:
Välillä tuntuu siltä että esität tyhmää, mutta jos olet vain tietämätön, niin kerrotaan nyt että keskieuroopan kitkat on nimenomaan tehty handlaamaan märät tienpinnat ja sohjoiset kelit.
Tämän vuoksi nämä kyseiset kitkat sopivat pohjoismaisia kitkoja paremmin nopeaan ajoon ja nopeille teille varsinkin eteläsuomen mittapuilla. Ei tarvii kuin muutama talvi seurata lehtiä, niin huomaa selkeän trendin, että nimenomaan sohjokelillä sattuu eniten onnettomuuksia. Sohjo on siitä jännä elementtiä, että siitä rengas ei saa pitoa, vaan sen pitää pureutua mahdollisimman syvälle ja syrjäyttää massaa.
Tämä on heikomman märänkelin pidon ohella monien pm-kitkojen heikkous. Mutta ajettaessa taajamanopeuksilla sillä ei ole mitään merkitystä. Olen ennenkin sanonut että pohjoismaiset kitkarenkaat sopivat parhaiten kaupunkiajoon. Keskieuroopan kitkat matka-ajoon. Nastarenkaat maaseudulle.
mikahe:
No eipä vaan kitkamiehet tuotakaan ennakoineet, kuten sinä olet väittänyt niiden aina tekevän.
Tomppa Kruisailija:
Aika luonnollista, että rengasvalmistajat osaavat tehdä erikseen märälle tarkoitetusta renkaasta paremmin märällä pitävän. Keski-Euroopan kitkarengashan on nimenomaan tehty märälle asfaltille ja vähän alhaisemmalle lämpötilalle kuin varsinainen kesärengas, jonka pitää toimia paremmin myös kuivalla kelillä ja kuumissa oloissa. Jäällä ja lumella tuo märälle asfaltille suunniteltu rengas ei vaan sitten pidä paljon mitään.
drive:
Öh, onkohan multa mennyt jotain ohi kun en ole huomannut Etelä-Suomessa yleisessä liikenteessä paikkaa jossa olisi nopeaa ajoa sallivia nopeita teitä?
Maksimirajoitus on 100 km/h ja sitäkin on kovin vähän. Suurin osa teistä max 80 km/h. Ei oikein ole tarvetta V-luokan renkaille näillä nopeuksilla.
AkiK:
Turhaa saivartelua. Ei ollut kyse siitä, että pitäisi ajaa renkaan luokituksen mukaisia nopeuksia, vaan mitkä renkaat sietävät eniten vauhtia sohjossa.
Jos nyt rajoitusten puitteissa ajamisesta puhutaan, niin moottoritiet ovat enimmäkseen satasella, ja se on aika kova nopeus ajettavaksi sohjossa huonosti sitä sietävillä renkailla. Aina kun on lumimyräkkä löytyy kuskeja, jotka keli yllättää. Jotkut vaan vetää tuurilla tai taitoonsa luottaen, vaikka auto vaappuisi miten.