Jännä juttu miksi ylinopeuksista keskustelu ja tämä nastat vs. kitkat ovat aina kaikilla palstoilla ne aiheet, joista ei millään synny asiallista keskustelua.
Ei synny, koska nastakuskeilta löytyy huonosti kokemusta kitkoista. Kitkakuskeilta on sitävastoin lähes poikkeuksetta vuosien kokemus nastoista. Mun mielestä nasta/kitka keskusteluun ei tulisi osallistua ellei löydy usean talven kokemusta molemmista rengastyypeistä. Olisi hyvä ajaa vähintään kaksi uutena ostettua rengassarjaa loppuun.
Tässäkin säikeessä useampi nastakuski kirjottaa kitkoista vain muutaman sadan kilometrin kokemuksella. En ymmärrä moista.
Mihin perustuu tuo käsityksesi, että nastarenkailla ajavat kuvittelevat ajavansa kuin kesäkelillä, se on käsittämätön illuusio jota et voi todistaa paikkaansapitäväksi.
Kyllä sen huomasi hyvin joululomalla Suomessa. Suomalaiset nastakuskit ajavat taajamassa selvästi kovempaa kuin japanilaiset kitkoillaan. Nastojen tuoma lisäpito ulosmitataan raskaalla kädellä. Okei, Suomen kelit ovat hieman pitävämmät, mutta silti ajonopeuden ero on hämmästyttävän suuri kahden maan välillä. Nopeusrajoitus oli silti sama.
Suomalainen ei valitse nastoja sen takia, että jäisi enemmän pelivaraa, vaan jotta voisi ajaa kovempaa talvella.
Suomalainen ei valitse nastoja sen takia, että jäisi enemmän pelivaraa, vaan jotta voisi ajaa kovempaa talvella.
Totta. Sama ilmiö on kesäkeleilläkin. Turvavälit ovat täysin olemattomia ja heti, kun valvova silmä hiemankin välttää, niin nopeudet nousevat. Peltipoliisit ovat kyttäysmentaliteetin huippua ja varma merkki poliisivaltiosta. Ylinopeussakot vain huonoa tuuria. Nopeusrajoitukset ovat aivan liian alhaisia. Rajoituksia noudattavia yritetään painostaa nopeampaan kulkemiseen, että kaikkien kulkiessa nopeammin liikenne olisi turvallisempaa. Lievissä ylinopeuksissa on vähemmän kolareita vaikka nopeudella 47,8km/h ei ole ikinä sattunut yhtään ainutta kolaria vai tietääkö joku varmasti toisin?
Ylinopeussakkojen määrä on noussut reippaasti, suojateitä ei kunnioiteta, vilkkuja ei osata käyttää jne elikkä kaiken kaikkiaan liikenteessä ajamisen osaamisen taso ei päätä huimaa. Autojen kuljettaminen kovaa on sen sijaan jonkinlainen kansantalouden pelastava tavoite ja ennen kaikkea kivaa. Auton kuljettamisella ja sillä, että osaa ajaa yhdessä muun liikenteen kanssa, on minusta huikea ero. Kuka tahansa pystyy liikuttamaan autoa, mutta osaamisesta ei kannata samaan aikaan puhua yhtään mitään. Näistä auton liikuttajista ei ole puutetta.
Jännä juttu miksi ylinopeuksista keskustelu ja tämä nastat vs. kitkat ovat aina kaikilla palstoilla ne aiheet, joista ei millään synny asiallista keskustelua.
Ei synny, koska nastakuskeilta löytyy huonosti kokemusta kitkoista. Kitkakuskeilta on sitävastoin lähes poikkeuksetta vuosien kokemus nastoista. Mun mielestä nasta/kitka keskusteluun ei tulisi osallistua ellei löydy usean talven kokemusta molemmista rengastyypeistä. Olisi hyvä ajaa vähintään kaksi uutena ostettua rengassarjaa loppuun.
kai keskimäärin rengas kerta vaihdetaan n.4 talvi?
joten tuolla logiikalla pitää olla kokemusta n.16 talvea ennenkuin voi keskustella asiasta.
eli on on minunkin jäävättävä itseni keskustelusta kun vasta 5 talvi kitkat alla toisessa autossa (toinen uutena ostettu sarja)nastoilla kokemusta on jo tarpeeksi...
kuinkahan moni tällä palstalla voisi edes osallistua keskusteluun tuolla kriteerillä?
Kyllä täyttyy. Nyt on kitkoilla 12. talvi. Sarjona on viisi, koska välissä on useampi auton vaihtoa. Kaikki hankittu uutena. Kaksi sarjaa ajoin aivan loppuun. Ajoin nastoilla sitä ennen 12 talvea. En ole aivan varma monta sarjaa meni, mutta enemmän kuin kaksi.
Tarkoitin että yksi sarja nastoilla ja yksi kitkoilla. Yhteensä kaksi sarjaa. Liian usein kitkat (tai nastat) tuomitaan vaihtoauton mukana tulleiden käytettyjen mukaan. Siksi vaatimus uudesta sarjasta.
Ajoin sukulaisen autoa joululomalla. Hän oli juuri ostanut sen ja mukana tuli käytetyt nastarenkaat. Olivat aivan surkeat. En lähtisi kirjoittamaan tai tuomitsemaan nastoja vain tuolla kokemuksella.
Hankasalmellako, ainakin siellä asuu kaveri jota kutsutaan Kitkakalleksi, tosin nimitys ei liity talvirenkaisiin mitenkään ?
Lainaus: Kyllä täyttyy. Nyt on kitkoilla 12. talvi. Sarjona on viisi, koska välissä on useampi auton vaihtoa. Kaikki hankittu uutena. Kaksi sarjaa ajoin aivan loppuun. Ajoin nastoilla sitä ennen 12 talvea. En ole aivan varma monta sarjaa meni, mutta enemmän kuin kaksi.
Hetkinen ---- missä sinä ajat kitkoilla ? Etkös sinä asukaan Japanissa ? Ja ethän sinä asu Japanissa edes Hokkaidolla vaan Tokiossa, ei kait siellä pohjoismaisia kitkarenkaita käytetä. Mistä sinä nyt oikein kirjoittelet ?
Jännä juttu miksi ylinopeuksista keskustelu ja tämä nastat vs. kitkat ovat aina kaikilla palstoilla ne aiheet, joista ei millään synny asiallista keskustelua.
Ei synny, koska nastakuskeilta löytyy huonosti kokemusta kitkoista. Kitkakuskeilta on sitävastoin lähes poikkeuksetta vuosien kokemus nastoista. Mun mielestä nasta/kitka keskusteluun ei tulisi osallistua ellei löydy usean talven kokemusta molemmista rengastyypeistä. Olisi hyvä ajaa vähintään kaksi uutena ostettua rengassarjaa loppuun.
Tässäkin säikeessä useampi nastakuski kirjottaa kitkoista vain muutaman sadan kilometrin kokemuksella. En ymmärrä moista.
Esimerkkejä nastakuskien virheväittämistä:
- kitkat vaativat suolaa
- kitkat vaativat hiekkaa
- kitkat eivät pidä mustalla jäällä
- kitkat eivät pidä kuuraisella asfaltilla
- kitkat eivät sovi pohjois-Suomeen
- kitkat kuluvat nopeasti
- kitkojen pito heikkenee nopeasti
- kitkat kiilloittaisivat risteykset ajokelvottomiksi
Noita intetään vuodesta toiseen. Kuitenkin oma 12 talven kokemus kitkoista kertoo täysin päinvastaista. Keskustele siinä sitten asiallisesti.
Omat kokemukset perustuvat pohjolan kitkoihin (Q/R-luokka).
Kitkat vaativat suolaa, käsittääkseni teitä suolataan raskaan kaluston takia jotta pystytään pitämään liikennevirran nopeus riittävän korkealla.
Kitkat vaativat hiekkaa, käsittääkseni nastat korvaavat hiekan joten ei syy ole ainakaan nastoissa.
Kitkat eivät pidä mustalla jäällä, riippuu siitä puhutaanko jäisestä vai märästä mustasta jäästä.
Kitkat eivät pidä kuuraisella tiellä, tottakai pitävät siinähän pitää hyvin myös kesärengas.
Kitkat eivät sovi pohjois-Suomeen, ainoastaan sinne ne hyvin sopivat, pakkaseen ja suolaamattomlle teille.
Kitkat kuluvat nopeasti, ilmeisesti eivät jos joku ajaa niillä 11 vuotta joka lähentelee hulluutta.
Kitkojen pito heikkenee nopeasti, pitohan on jo uutena kymmeniä prosentteja huonommpi kuin nastan, kulutuspinnan kuluessa voi olettaa että ero kasvaa kun ei ole nastoja kompensoimassa pidon menetystä.
Kitkat kiillottavat risteykset ajokelvottomiksi, totta kitkankäyttäjän näkökulmasta, ja tapahtuu raskaan kaluston toimesta, henkilöautoilla tuskin suurtakaan merkitystä. Suurta merkitystä ei nastankäyttäjille, koska tuskin huomaavat koko asiaa.
Tässä yhden nastankäyttäjän mielipiteet huomaatko ettei väittämäsi pidä alkuunkaan paikkaansa, oma käsitykseni on se, että kitkankäyttäjien käsitykset renkaidensa soveltuvuudesta, erillaisiin olosuhteisiin ovat lievästi sanoen käytännön ja totuudenvastaisia.
Omat käsitykset ovat pitkälti yhteneväiset TM:n testiryhmän kanssa.
Suomalainen ei valitse nastoja sen takia, että jäisi enemmän pelivaraa, vaan jotta voisi ajaa kovempaa talvella.
Melkein oikein, lisäisin vain, että turvallisuus kuitenkin kokonaisuutena on tärkein. Kuitenkin nastat kiistattomasti pidoltaan paremmat kokonaisuutena. Kitkoilla pitää ennakoida ja ajaa varovaisemmin. Ei mitään järkeä muuttaa ajotottumuksia vain joidenkin terveys ja mukavuuskiihkoilijoiden takia. Voidaan myös kysyä, miksi nastarengas on ylipäätään kehitetty? Eiköhän vastaus ole, että turvallisempien ominaisuuksien takia. Kitkakallelle voisi sanoa, että fillaristit maanteillä kesäaikaan ovat suuuri turvallisuus-riski vaappuessaan ylämäissä autojen edessä. Pitäisi lailla määrätä heidät ajamaan vain kevyenliikenteen väylillä heh.
Lainaus: Kyllä täyttyy. Nyt on kitkoilla 12. talvi. Sarjona on viisi, koska välissä on useampi auton vaihtoa. Kaikki hankittu uutena. Kaksi sarjaa ajoin aivan loppuun. Ajoin nastoilla sitä ennen 12 talvea. En ole aivan varma monta sarjaa meni, mutta enemmän kuin kaksi.
Hetkinen ---- missä sinä ajat kitkoilla ? Etkös sinä asukaan Japanissa ? Ja ethän sinä asu Japanissa edes Hokkaidolla vaan Tokiossa, ei kait siellä pohjoismaisia kitkarenkaita käytetä. Mistä sinä nyt oikein kirjoittelet ?
Ja pitäisiköhän KitkaKallen päivittää kokemuksensa nastarenkaista. 12 vuodessa on myös nastarenkaiden kohdalla tapahtunut kehitystä, samoin autoissa eli jos kokemukset nastarenkaista ajoittuu 90-luvun autoon ja silloisiin renkaisiin, niin vertailu ei ole kovin mielekästä.
Kannattaa myös muistaa, että kaikki eivät aja uusilla autoilla eikä myöskään uusi renkaita vuosittain. Vertailua pitäisi siis tehdä myös pari talvea käytettyjen renkaiden välillä.
Kuitenkin nastat kiistattomasti pidoltaan paremmat kokonaisuutena. Kitkoilla pitää ennakoida ja ajaa varovaisemmin.
Kovin montaa kilometriä tunnissa ei tarvii nopeutta alentaa, että jarrutusmatka on sama. Asian voi huomioida vaikkapa nostamalla kaasun hieman aikaisemmin hidastaessa tai pitämällä hieman pidempää väliä edellä ajavaan.
Ei mitään järkeä muuttaa ajotottumuksia vain joidenkin terveys ja mukavuuskiihkoilijoiden takia. Voidaan myös kysyä, miksi nastarengas on ylipäätään kehitetty? Eiköhän vastaus ole, että turvallisempien ominaisuuksien takia.
Nastarenkaat olisivat tietenkin hyvä valinta kaikille, jos niistä ei olisi mitään haittoja nastattomiin verrattuna. Mitä luulet miksi nastojen lukumäärää ja pistovoimaa on rajoitettu? Ihan samasta syystä joidenkin mielestä nastarenkaiden käyttöä olisi rajoitettava lisää. Nastattomat voi valita myös puhtaasti mukavuussyistä.
Kitkakallelle voisi sanoa, että fillaristit maanteillä kesäaikaan ovat suuuri turvallisuus-riski vaappuessaan ylämäissä autojen edessä. Pitäisi lailla määrätä heidät ajamaan vain kevyenliikenteen väylillä heh.
Moni autoilija ei tunnu ymmärtävän, että fillaristi on syytä ohittaa kaukaa. Liian usein näkee hiljaisella maantiellä ohitettavan paidanhelmaa hipoen. Auto tulee vastaan, mutta katsotaan että kyllä siitä juuri mahtuu. Niin laiska autoilija ettei voi hetkeksi hidastaa ja odottaa parempaa paikkaa, siinä on sentään henki ja terveys kyseessä.
Ja pitäisiköhän KitkaKallen päivittää kokemuksensa nastarenkaista.
Päivitetty on. Viimeisen 12 vuoden aikan olen ajanut 1000-2000 km talvessa nastarenkailla. Lähinnä kaverin autoa Lapin reissuilla. Tänä talvena olen kuitenkin ajanut vain noin sata kilsaa nastarenkailla.
Mistähän tuo naurettava väite kumpuaa, että nastankäyttäjät mukamas ulosmittaavat turvallisuuslisän, jonka olemassaolon ilmeisesti myös kitkankäyttäjät myöntävät tosiasiaksi.
Katsotaan asiaa kitka autoilijan ratin takaa, niin asia valkenee.
Kun kitka autoilija jää liikennevaloissa katsomaan nastaauton perävaloja, tai maantiellä ei millään tahdo pysyä liikenteen rytmissä, kun pito ei riitä ja itsesuojeluvaisto panee löysäämään kaasupoljinta ja nastalliset katoavat horisonttiin. Siinä tilanteessa kuuluu ihmisluontoon syyttää muita, ulosmittaamisesta. Tosiasiassahan on kysymys omasta virhevalinnasta jota ei millään tohtisi myöntää tosiasiaksi. Eikö vanha totuuskin sano, että hyökkäys on paras puolustus.
On myös turha pistää nastankäyttäjän piikkiin, nykyisen uusliberalistisen maailmantalouden synnyttämää narsistien, tai jopa pahemman tautiluokituksen omaavien röyhkeää ajotyyliä joka ei kunnioita muita liikenteessä kuin omaa peilikuvaansa.
Mistähän tuo naurettava väite kumpuaa, että nastankäyttäjät mukamas ulosmittaavat turvallisuuslisän
Oletko itse niin naurettava että kiellät etteikö tätä tapahtuisi? Ei tarvitse kuin katsella meininkiä ja tempauksia tien päällä- suurimmalla osalla on nastat, mutta kaikenaikaan näkee tilanteita joissa kaikki pelivara jopa nastarenkaille on käytetty, ja onnettomuus odottaa vain tapahtumistaan.
Ja aina rytisee kun vähän keli huononee. Tuokin on käsittämätön homma, jos muka pitoreservejä on porukalla ''jemmassa nastarenkaiden myötä''.
Eli kyllä tätä tapahtuu.
Edellä MMS tuon asian myönsikin miehekkäästi, kyllä todella moni valitsee nastat jotta voisi ajaa agressiivisemmin ja vähemmän kurinalaisesti ja mahdollisimman vähän keskittymistä ja tarkkaavaisuutta ajamiseen ja olosuhteisiin käyttäen -viralliseksi selitykseksi on hyvä tarjota sitten tätä turvallisuuspuolta, ja sovitella itselleen sankarinviittaa kuinka ''huolehtii perheensä ja muiden turvallisuudesta'' ( nastat ropisten ja esp vilkkuen )
Mistähän tuo naurettava väite kumpuaa, että nastankäyttäjät mukamas ulosmittaavat turvallisuuslisän
Oletko itse niin naurettava että kiellät etteikö tätä tapahtuisi? Ei tarvitse kuin katsella meininkiä ja tempauksia tien päällä- suurimmalla osalla on nastat, mutta kaikenaikaan näkee tilanteita joissa kaikki pelivara jopa nastarenkaille on käytetty, ja onnettomuus odottaa vain tapahtumistaan.
Ja aina rytisee kun vähän keli huononee. Tuokin on käsittämätön homma, jos muka pitoreservejä on porukalla ''jemmassa nastarenkaiden myötä''.
Eli kyllä tätä tapahtuu.
Edellä MMS tuon asian myönsikin miehekkäästi, kyllä todella moni valitsee nastat jotta voisi ajaa agressiivisemmin ja vähemmän kurinalaisesti ja mahdollisimman vähän keskittymistä ja tarkkaavaisuutta ajamiseen ja olosuhteisiin käyttäen -viralliseksi selitykseksi on hyvä tarjota sitten tätä turvallisuuspuolta, ja sovitella itselleen sankarinviittaa kuinka ''huolehtii perheensä ja muiden turvallisuudesta'' ( nastat ropisten ja esp vilkkuen )
Mistä sinä pystyt erottamaan liikenteessä, nastat ja nastattomat, itse en ainakaan kykene tuota millään toteamaan, vai onko se niin että jonkun ajaessa kovempaa tai kaahaa niin se automaattisesti on nastankäyttäjä.
Tähän tunnistamisasiaan, kun saisi kunnon vastauksen miten se käytänössä tapahtuu, niin sen jälkeen olen valmis uskomaan mitä satuja tahansa.
Tuossa mainitsin tuon erityisryhmän narsisteja 1-3% joka ei oikeuta syyllistämään suurta enemmistöä, ja tuskin sulkee pois etteivätkö nämä voisi ajaa kitkoilla.
Miten tuo rytiseminen liittyy renkaisiin. Kyseessähän on vain oman arviointikyvyn puute, tai pelkästään ajotaitojen vajavaisuudet, joka pääosin toteutuu pääkaupunkiseudun liikenteessä käytettäviin olemattomiin turvaväleihin.
Mistä sinä pystyt erottamaan liikenteessä, nastat ja nastattomat
En pystykkään, luotan todennäköisyyksiin. Jos näkee kaikenaikaa kohellusta, turvavälien räikeää laiminlyöntiä, ym tempauksia joissa jätetään kaikki turvamarginaalit ( yllätysten varalle ) pois, niin mitä erottelua tarvitaan? valtaosalla on nastat alla.
Edellä MMS tuon asian myönsikin miehekkäästi, kyllä todella moni valitsee nastat jotta voisi ajaa agressiivisemmin ja vähemmän kurinalaisesti ja mahdollisimman vähän keskittymistä ja tarkkaavaisuutta ajamiseen ja olosuhteisiin käyttäen -viralliseksi selitykseksi on hyvä tarjota sitten tätä turvallisuuspuolta, ja sovitella itselleen sankarinviittaa kuinka ''huolehtii perheensä ja muiden turvallisuudesta'' ( nastat ropisten ja esp vilkkuen )
Ajan kyllä ehkä joidenkin mielestä liiankin kovaa, mutta sen tavan olen omaksunut vuosia sitten. Mutta vuodet liikenteessä ovat myös opettaneet sen tosiasian, että kukaan kuski ei ole erehtymätön. Joten pidän jopa pidempiä turvavälejä kuin monet muut. Myös ikä tekee sen, että reagointikyky on hidastunut, eli on tiedostettava nämä ja ennakoitava paljon enemmän kuin ennen. 4-vetoon menin myös osin näistä syistä.
Eli automaattisesti nasta autoilija on syyllinen, kun heitä on 88% käyttäjistä. Mistä muuten tiedät ettei koheltajien joukossa suhteellisesti ole enemmän kitka autoilijoita.
Luotampa minäkin todennäköisyyksiin, eli näistä narsisseista tai pahemmista on tyypillistä että heillä on rajaton usko omiin kykyihinsä jotka ovat heidän omasta mielestään täysin ylivertaisia muihin nähden. Kukaan tuskin kieltää, edes tutkijoista etteikö valtaosa näistä kaahareista kuuluisi nimenomaan tähän ryhmään.
Siitä tuleekin väistämättä mieleen kun näitä omakehuja, ja oman erinomaisuuden korostavia mielipiteitä lukee, että olisiko sittenkin niin, että sokea usko omiin kykyihin ajaa suorastaan väkisin hankkimaan kitkarenkaat. Näillä sitten tuttavapiirissä ja foorumeilla pyritään todistamaan, oma ylivertainen kyky hallita olosuhteet tilanteessa kuin tilanteessa vähät siitä että eväät onnistumiseen ovat vajavaiset enemmistön valintaan nähden. Vähät siitä jos samalla vaarannetaan oma ja muiden turvallisuus sllä minähän olen ylivertainen muihin ihmisiin nähden ja osaan nämä jutut.
Eli todennäisyys näin toiselta näkökulmalta tulkittuna.
Suomalainen ei valitse nastoja sen takia, että jäisi enemmän pelivaraa, vaan jotta voisi ajaa kovempaa talvella.
Ei mitään järkeä muuttaa ajotottumuksia vain joidenkin terveys ja mukavuuskiihkoilijoiden takia.
misar:
Mistähän tuo naurettava väite kumpuaa, että nastankäyttäjät mukamas ulosmittaavat turvallisuuslisän, jonka olemassaolon ilmeisesti myös kitkankäyttäjät myöntävät tosiasiaksi.
Voisitko Kitkakalle nyt vastata. Asut Japanissa--- ajat nastoilla joululomalla. Mutta milloin sinä käytät niitä pohjoismaisia kitkarenkaita. Japanissako niillä ajat ? Vai etkö sinä asukaan siellä Tokiossa ?
Eli automaattisesti nasta autoilija on syyllinen, kun heitä on 88% käyttäjistä. Mistä muuten tiedät ettei koheltajien joukossa suhteellisesti ole enemmän kitka autoilijoita.
-no enhän tiedäkkään, mitään faktaa. Mutta en usko, sillä kitkat eivät ole otolliset koheltajien renkaat ja toiseksi kitkojen valitseminen on lähes aina harkittu ja tiedostettu valinta, jolloin myös tiedetään ettei niillä kannata koheltaa.
Mutta vaikka niillä kitkoilla kohellettaisiin suhteessa enemmän, niin ei se muuta sitä asiaa miksikään että nastarenkailla tehdään tätä ulosmittausta. Siitä tässä väännettiin, tapahtuuko sitä. Minusta tapahtuu, ja sitä voi nähdä kaikenaikaa tuolla tienpäällä.
Ymmärrän että nämä syytteet harmittaa vietävästi niitä nastakuskeja jotka ajavat hyvin ja eivät ulosmittaa, eikä tarkoitukseni ole paasata mitään kitkat-kaikkille-hömppää.
Vähät siitä jos samalla vaarannetaan oma ja muiden turvallisuus sllä minähän olen ylivertainen muihin ihmisiin nähden ja osaan nämä jutut.
-Minäkin toivon ettei ketään vaaranneta kitkoilla. Oikein käytettynä kitkoilla ajo ei minusta ole kenenkään vaarantamista, vaikka nastoilla isompi ''turvaverkko'' onkin aina olemassa.
Mistähän tuo naurettava väite kumpuaa, että nastankäyttäjät mukamas ulosmittaavat turvallisuuslisän, jonka olemassaolon ilmeisesti myös kitkankäyttäjät myöntävät tosiasiaksi.
Sehän nyt on päivänselvä asia, että näin tapahtuu. Ehkä pitäisi mieluummin puhua pitolisän hyödyntämisestä. Sehän nyt on päivän selvä asia että pitävemmillä renkailla uskaltaa ajaa kovempaa, jarruttaa tai kurvata rajummin. Vai väitätkö sinä ajavasi vesijäällä nastoilla kuin kitkoilla? Jokainen autoilija edes jollain tavalla yrittää sopeutua vallitseviin olosuhteisiin, toiset paremmin, toiset huonommin.
Itse en mielelläni puhuisi turvallisuuden ulosmittauksesta, mutta pakko kai se on jos nastarenkaita kerran väitetään kitkoja turvallisemmiksi, mutta silti niillä ajetaan enemmän onnettomuuksia suhteessa ajosuoritteeseen.
Voisitko Kitkakalle nyt vastata. Asut Japanissa--- ajat nastoilla joululomalla. Mutta milloin sinä käytät niitä pohjoismaisia kitkarenkaita. Japanissako niillä ajat ? Vai etkö sinä asukaan siellä Tokiossa ?
Aikaero Suomeen on 7 tuntia! Olen netissä harvoin Suomen aikaa klo 11:n jälkeen. Mulla on muutakin tekemistä iltaisin. Minä vastaan silloin kun se sopii minulle.
Asun Tokiossa. Minulla ei ole täällä omaa autoa. Sen pitäminen olisi niin hankalaa ja kallista. Vuokraan auton tarvittaessa. Auton vuokraaminen on Japanissa helppoa ja edullista. Olen ajanut pohjolan kitkoilla Hokkaidossa vuokra-autolla muutaman kerran.
Suomessa ajoin 10 talvea kitkoilla. Siellä mulla oli oma auto.
Talvea voidaan mitata myös muilla tavoilla. Tarkoitin talvisuudella lumen määrää. Sapporossa sataa lunta todella paljon. Vuodessa 630 cm. Helsingissä vain 72 cm. Suomessa ei missään päästä edes lähelle Sapporon lukuja.
Juuri lumisateella näyttää Helsingissä pelti rytisevän eniten.
Sopivassa lumipöppörössä ei pidä mikään rengas.
Teiden jääliukkauteen ja sen torjuntaan vaikuttaa kuitenkin eniten lämpötila. Lumi aurataan sivuun tuli sitä sitten 10 cm tai 50 cm. Lämpötilasta riippuu, onko alusta jäinen vai ei. Helsingissä se ainakin tilastoidun lämpötilan perusteella olisi ilman hoitoa selvästi jäisempi kuin Sapporossa.
Olen myös olut huomaavinani, että tietyissä tilanteissa tuollaisella jääkelillä nastat eivät ainakaan etevämpiä ole. Jossain tilanteessa leudolla pakkaskelillä jopa eurokitkat ovat liukkaalla paremmat kuin kitkat tai nastat.
Näin on. Juuri tuon takiahan vuorikiipeilijät ovat vaihtaneet piikkikengät Karhun lenkkareihin ja hakut ja ankkurointipiikit imukuppeihin jo vuosia sitten.
Hankasalmellako, ainakin siellä asuu kaveri jota kutsutaan Kitkakalleksi, tosin nimitys ei liity talvirenkaisiin mitenkään ?
Lainaus: Kyllä täyttyy. Nyt on kitkoilla 12. talvi. Sarjona on viisi, koska välissä on useampi auton vaihtoa. Kaikki hankittu uutena. Kaksi sarjaa ajoin aivan loppuun. Ajoin nastoilla sitä ennen 12 talvea. En ole aivan varma monta sarjaa meni, mutta enemmän kuin kaksi.
Hetkinen ---- missä sinä ajat kitkoilla ? Etkös sinä asukaan Japanissa ? Ja ethän sinä asu Japanissa edes Hokkaidolla vaan Tokiossa, ei kait siellä pohjoismaisia kitkarenkaita käytetä. Mistä sinä nyt oikein kirjoittelet ?
Kitkakalle asuu varmaan Venäjällä, jossa ajetaan kesärenkailla kesät talvet eikä siellä onnettomuuksiakaan satu yhtään enempää kuin muuallakaan.
Kitkakalle asuu varmaan Venäjällä, jossa ajetaan kesärenkailla kesät talvet eikä siellä onnettomuuksiakaan satu yhtään enempää kuin muuallakaan.
Ja nekin mitä Venäjällä sattuu, johtuvat niistä onnettomista jotka ovat ostaneet Nokian Russian renkaat...pysähtelevät nastarenkaineen yllättäen tilanteissa joissa kesärengasmiehet vain painaisivat kaasua.
Ja Vladivostok Japanilaisine autoineen vastaa kyllä aika pitkälti Japania. Aikavyöhykekään ei paljoa heitä. Sieltä on yhtä hyvä huudella Suomeen nastarengasvastaisia kommentteja kuin täältä Suomesta Namibiaan ilmastoinnin turhuutta ylistäviä lausuntoja; eihän sitä kuitenkaan montaa kertaa vuodessa tarvitse käyttää.
Kannattaisi ddr5:den tarkistaa tietojaan. Hokkaidossa on ihan oikea talvi. Tarkistin huvin vuoksi Sapporon sään. Lumisadetta luvattu koko loppuviikoksi. Ihan jokaiselle päivälle. Myös sää pakkasella koko viikon. Että sillä tavalla.
Sapporon vuotuinen lumisademäärä on myöskin huimasti korkeampi kuin missään päin Suomea.
Onko se japanilainen lumi ja jää jotenkin olennaisesti erilaista kuin Eurooppalainen?
Vladivostokin ottamista tähän en ymmärrä. Kylmä sielläkin on talvella, mutta muuten se ei keskusteluun liity. Japani on kehittynyt yhteiskunta, Venäjä ei todellakaan. Vielä vähemmän Namibia. Suomen kylmät kesät eroavat olennaisesti Namibian paahteesta. Sapporossa sen sijaan on kovempi talvi kuin Etelä-Suomessa, halusimme sitä tai emme.
Mielestäni täällä on sivuutettu kokonaan Norjan tilanne. Nastarenkaiden kiellon jälkeen vakavat kolarit eivät ole lisääntyneet - päinvastoin. Tuo on elävästä elämästä saatu esimerkki. Miksi Suomessa sitten onnettomuudet lisääntyisivät?
Kannattaa kuitenkin tarkistaa myöskin pidemmän aikavälin säätilanne kuin loppuviikon sääennuste, jos meinaa valita renkaita kuudeksi kuukaudeksi.
Sapporon vuotuinen lumimäärä saattaa olla korkeampi kuin Suomessa mutta kuinka monen vuoden otanta sinulla on?
Japanilainen lumi ja sää voi olla erilaisia Euroopassa kuin Japanissa. Voit kysyä esim. Suomen hiihtomaajoukkueen voiteluryhmältä. Onhan keski-Euroopan kitkarenkaatkin hiukan erilaisia kuin Suomessa myytävät kitkarenkaat. Kyllä talvissa, lumissa ja pidoissa on eroa, usko pois.
Yhteiskunnan poliittinen rakenne ei pitäisi vaikuttaa säätilojen objektiiviseen arviointiin.
Sapporon talvi on lasten leikkiä Pohjois-Suomen talveen verrattuna, vaikka emme sitä haluakaan.
Norja on Norja ja Suomi on Suomi. Norjassa kuolee vähemmän ihmisiä viinaan kuin Suomessa. Siellä on enemmän äljyä ja siellä on kuningas. Nastarengas pitää paremmin kuin kitkarengas. Lue joskus TM vertailuja niin opit hiukan asioita.
NHB:
Ei synny, koska nastakuskeilta löytyy huonosti kokemusta kitkoista. Kitkakuskeilta on sitävastoin lähes poikkeuksetta vuosien kokemus nastoista. Mun mielestä nasta/kitka keskusteluun ei tulisi osallistua ellei löydy usean talven kokemusta molemmista rengastyypeistä. Olisi hyvä ajaa vähintään kaksi uutena ostettua rengassarjaa loppuun.
Tässäkin säikeessä useampi nastakuski kirjottaa kitkoista vain muutaman sadan kilometrin kokemuksella. En ymmärrä moista.
Esimerkkejä nastakuskien virheväittämistä:
- kitkat vaativat suolaa
- kitkat vaativat hiekkaa
- kitkat eivät pidä mustalla jäällä
- kitkat eivät pidä kuuraisella asfaltilla
- kitkat eivät sovi pohjois-Suomeen
- kitkat kuluvat nopeasti
- kitkojen pito heikkenee nopeasti
- kitkat kiilloittaisivat risteykset ajokelvottomiksi
Noita intetään vuodesta toiseen. Kuitenkin oma 12 talven kokemus kitkoista kertoo täysin päinvastaista. Keskustele siinä sitten asiallisesti.
Omat kokemukset perustuvat pohjolan kitkoihin (Q/R-luokka).
misar:
Kyllä sen huomasi hyvin joululomalla Suomessa. Suomalaiset nastakuskit ajavat taajamassa selvästi kovempaa kuin japanilaiset kitkoillaan. Nastojen tuoma lisäpito ulosmitataan raskaalla kädellä. Okei, Suomen kelit ovat hieman pitävämmät, mutta silti ajonopeuden ero on hämmästyttävän suuri kahden maan välillä. Nopeusrajoitus oli silti sama.
Suomalainen ei valitse nastoja sen takia, että jäisi enemmän pelivaraa, vaan jotta voisi ajaa kovempaa talvella.
Kitkakalle:
Totta. Sama ilmiö on kesäkeleilläkin. Turvavälit ovat täysin olemattomia ja heti, kun valvova silmä hiemankin välttää, niin nopeudet nousevat. Peltipoliisit ovat kyttäysmentaliteetin huippua ja varma merkki poliisivaltiosta. Ylinopeussakot vain huonoa tuuria. Nopeusrajoitukset ovat aivan liian alhaisia. Rajoituksia noudattavia yritetään painostaa nopeampaan kulkemiseen, että kaikkien kulkiessa nopeammin liikenne olisi turvallisempaa. Lievissä ylinopeuksissa on vähemmän kolareita vaikka nopeudella 47,8km/h ei ole ikinä sattunut yhtään ainutta kolaria vai tietääkö joku varmasti toisin?
Ylinopeussakkojen määrä on noussut reippaasti, suojateitä ei kunnioiteta, vilkkuja ei osata käyttää jne elikkä kaiken kaikkiaan liikenteessä ajamisen osaamisen taso ei päätä huimaa. Autojen kuljettaminen kovaa on sen sijaan jonkinlainen kansantalouden pelastava tavoite ja ennen kaikkea kivaa. Auton kuljettamisella ja sillä, että osaa ajaa yhdessä muun liikenteen kanssa, on minusta huikea ero. Kuka tahansa pystyy liikuttamaan autoa, mutta osaamisesta ei kannata samaan aikaan puhua yhtään mitään. Näistä auton liikuttajista ei ole puutetta.
Kitkakalle:
kai keskimäärin rengas kerta vaihdetaan n.4 talvi?
joten tuolla logiikalla pitää olla kokemusta n.16 talvea ennenkuin voi keskustella asiasta.
eli on on minunkin jäävättävä itseni keskustelusta kun vasta 5 talvi kitkat alla toisessa autossa (toinen uutena ostettu sarja)nastoilla kokemusta on jo tarpeeksi...
kuinkahan moni tällä palstalla voisi edes osallistua keskusteluun tuolla kriteerillä?
täyttyykö kriteerit itsesi kohdalla myös???
finman:
Kyllä täyttyy. Nyt on kitkoilla 12. talvi. Sarjona on viisi, koska välissä on useampi auton vaihtoa. Kaikki hankittu uutena. Kaksi sarjaa ajoin aivan loppuun. Ajoin nastoilla sitä ennen 12 talvea. En ole aivan varma monta sarjaa meni, mutta enemmän kuin kaksi.
Tarkoitin että yksi sarja nastoilla ja yksi kitkoilla. Yhteensä kaksi sarjaa. Liian usein kitkat (tai nastat) tuomitaan vaihtoauton mukana tulleiden käytettyjen mukaan. Siksi vaatimus uudesta sarjasta.
Ajoin sukulaisen autoa joululomalla. Hän oli juuri ostanut sen ja mukana tuli käytetyt nastarenkaat. Olivat aivan surkeat. En lähtisi kirjoittamaan tai tuomitsemaan nastoja vain tuolla kokemuksella.
Hankasalmellako, ainakin siellä asuu kaveri jota kutsutaan Kitkakalleksi, tosin nimitys ei liity talvirenkaisiin mitenkään ?
Lainaus: Kyllä täyttyy. Nyt on kitkoilla 12. talvi. Sarjona on viisi, koska välissä on useampi auton vaihtoa. Kaikki hankittu uutena. Kaksi sarjaa ajoin aivan loppuun. Ajoin nastoilla sitä ennen 12 talvea. En ole aivan varma monta sarjaa meni, mutta enemmän kuin kaksi.
Hetkinen ---- missä sinä ajat kitkoilla ? Etkös sinä asukaan Japanissa ? Ja ethän sinä asu Japanissa edes Hokkaidolla vaan Tokiossa, ei kait siellä pohjoismaisia kitkarenkaita käytetä. Mistä sinä nyt oikein kirjoittelet ?
Kitkakalle:
Kitkat vaativat suolaa, käsittääkseni teitä suolataan raskaan kaluston takia jotta pystytään pitämään liikennevirran nopeus riittävän korkealla.
Kitkat vaativat hiekkaa, käsittääkseni nastat korvaavat hiekan joten ei syy ole ainakaan nastoissa.
Kitkat eivät pidä mustalla jäällä, riippuu siitä puhutaanko jäisestä vai märästä mustasta jäästä.
Kitkat eivät pidä kuuraisella tiellä, tottakai pitävät siinähän pitää hyvin myös kesärengas.
Kitkat eivät sovi pohjois-Suomeen, ainoastaan sinne ne hyvin sopivat, pakkaseen ja suolaamattomlle teille.
Kitkat kuluvat nopeasti, ilmeisesti eivät jos joku ajaa niillä 11 vuotta joka lähentelee hulluutta.
Kitkojen pito heikkenee nopeasti, pitohan on jo uutena kymmeniä prosentteja huonommpi kuin nastan, kulutuspinnan kuluessa voi olettaa että ero kasvaa kun ei ole nastoja kompensoimassa pidon menetystä.
Kitkat kiillottavat risteykset ajokelvottomiksi, totta kitkankäyttäjän näkökulmasta, ja tapahtuu raskaan kaluston toimesta, henkilöautoilla tuskin suurtakaan merkitystä. Suurta merkitystä ei nastankäyttäjille, koska tuskin huomaavat koko asiaa.
Tässä yhden nastankäyttäjän mielipiteet huomaatko ettei väittämäsi pidä alkuunkaan paikkaansa, oma käsitykseni on se, että kitkankäyttäjien käsitykset renkaidensa soveltuvuudesta, erillaisiin olosuhteisiin ovat lievästi sanoen käytännön ja totuudenvastaisia.
Omat käsitykset ovat pitkälti yhteneväiset TM:n testiryhmän kanssa.
Kitkakalle:
Melkein oikein, lisäisin vain, että turvallisuus kuitenkin kokonaisuutena on tärkein. Kuitenkin nastat kiistattomasti pidoltaan paremmat kokonaisuutena. Kitkoilla pitää ennakoida ja ajaa varovaisemmin. Ei mitään järkeä muuttaa ajotottumuksia vain joidenkin terveys ja mukavuuskiihkoilijoiden takia. Voidaan myös kysyä, miksi nastarengas on ylipäätään kehitetty? Eiköhän vastaus ole, että turvallisempien ominaisuuksien takia. Kitkakallelle voisi sanoa, että fillaristit maanteillä kesäaikaan ovat suuuri turvallisuus-riski vaappuessaan ylämäissä autojen edessä. Pitäisi lailla määrätä heidät ajamaan vain kevyenliikenteen väylillä heh.
Odysseia:
Ja pitäisiköhän KitkaKallen päivittää kokemuksensa nastarenkaista. 12 vuodessa on myös nastarenkaiden kohdalla tapahtunut kehitystä, samoin autoissa eli jos kokemukset nastarenkaista ajoittuu 90-luvun autoon ja silloisiin renkaisiin, niin vertailu ei ole kovin mielekästä.
Kannattaa myös muistaa, että kaikki eivät aja uusilla autoilla eikä myöskään uusi renkaita vuosittain. Vertailua pitäisi siis tehdä myös pari talvea käytettyjen renkaiden välillä.
MMS:
Kovin montaa kilometriä tunnissa ei tarvii nopeutta alentaa, että jarrutusmatka on sama. Asian voi huomioida vaikkapa nostamalla kaasun hieman aikaisemmin hidastaessa tai pitämällä hieman pidempää väliä edellä ajavaan.
Nastarenkaat olisivat tietenkin hyvä valinta kaikille, jos niistä ei olisi mitään haittoja nastattomiin verrattuna. Mitä luulet miksi nastojen lukumäärää ja pistovoimaa on rajoitettu? Ihan samasta syystä joidenkin mielestä nastarenkaiden käyttöä olisi rajoitettava lisää. Nastattomat voi valita myös puhtaasti mukavuussyistä.
Moni autoilija ei tunnu ymmärtävän, että fillaristi on syytä ohittaa kaukaa. Liian usein näkee hiljaisella maantiellä ohitettavan paidanhelmaa hipoen. Auto tulee vastaan, mutta katsotaan että kyllä siitä juuri mahtuu. Niin laiska autoilija ettei voi hetkeksi hidastaa ja odottaa parempaa paikkaa, siinä on sentään henki ja terveys kyseessä.
Opelixi:
Päivitetty on. Viimeisen 12 vuoden aikan olen ajanut 1000-2000 km talvessa nastarenkailla. Lähinnä kaverin autoa Lapin reissuilla. Tänä talvena olen kuitenkin ajanut vain noin sata kilsaa nastarenkailla.
Mistähän tuo naurettava väite kumpuaa, että nastankäyttäjät mukamas ulosmittaavat turvallisuuslisän, jonka olemassaolon ilmeisesti myös kitkankäyttäjät myöntävät tosiasiaksi.
Katsotaan asiaa kitka autoilijan ratin takaa, niin asia valkenee.
Kun kitka autoilija jää liikennevaloissa katsomaan nastaauton perävaloja, tai maantiellä ei millään tahdo pysyä liikenteen rytmissä, kun pito ei riitä ja itsesuojeluvaisto panee löysäämään kaasupoljinta ja nastalliset katoavat horisonttiin. Siinä tilanteessa kuuluu ihmisluontoon syyttää muita, ulosmittaamisesta. Tosiasiassahan on kysymys omasta virhevalinnasta jota ei millään tohtisi myöntää tosiasiaksi. Eikö vanha totuuskin sano, että hyökkäys on paras puolustus.
On myös turha pistää nastankäyttäjän piikkiin, nykyisen uusliberalistisen maailmantalouden synnyttämää narsistien, tai jopa pahemman tautiluokituksen omaavien röyhkeää ajotyyliä joka ei kunnioita muita liikenteessä kuin omaa peilikuvaansa.
misar:
Oletko itse niin naurettava että kiellät etteikö tätä tapahtuisi? Ei tarvitse kuin katsella meininkiä ja tempauksia tien päällä- suurimmalla osalla on nastat, mutta kaikenaikaan näkee tilanteita joissa kaikki pelivara jopa nastarenkaille on käytetty, ja onnettomuus odottaa vain tapahtumistaan.
Ja aina rytisee kun vähän keli huononee. Tuokin on käsittämätön homma, jos muka pitoreservejä on porukalla ''jemmassa nastarenkaiden myötä''.
Eli kyllä tätä tapahtuu.
Edellä MMS tuon asian myönsikin miehekkäästi, kyllä todella moni valitsee nastat jotta voisi ajaa agressiivisemmin ja vähemmän kurinalaisesti ja mahdollisimman vähän keskittymistä ja tarkkaavaisuutta ajamiseen ja olosuhteisiin käyttäen -viralliseksi selitykseksi on hyvä tarjota sitten tätä turvallisuuspuolta, ja sovitella itselleen sankarinviittaa kuinka ''huolehtii perheensä ja muiden turvallisuudesta'' ( nastat ropisten ja esp vilkkuen )
petos:
Mistä sinä pystyt erottamaan liikenteessä, nastat ja nastattomat, itse en ainakaan kykene tuota millään toteamaan, vai onko se niin että jonkun ajaessa kovempaa tai kaahaa niin se automaattisesti on nastankäyttäjä.
Tähän tunnistamisasiaan, kun saisi kunnon vastauksen miten se käytänössä tapahtuu, niin sen jälkeen olen valmis uskomaan mitä satuja tahansa.
Tuossa mainitsin tuon erityisryhmän narsisteja 1-3% joka ei oikeuta syyllistämään suurta enemmistöä, ja tuskin sulkee pois etteivätkö nämä voisi ajaa kitkoilla.
Miten tuo rytiseminen liittyy renkaisiin. Kyseessähän on vain oman arviointikyvyn puute, tai pelkästään ajotaitojen vajavaisuudet, joka pääosin toteutuu pääkaupunkiseudun liikenteessä käytettäviin olemattomiin turvaväleihin.
misar:
En pystykkään, luotan todennäköisyyksiin. Jos näkee kaikenaikaa kohellusta, turvavälien räikeää laiminlyöntiä, ym tempauksia joissa jätetään kaikki turvamarginaalit ( yllätysten varalle ) pois, niin mitä erottelua tarvitaan? valtaosalla on nastat alla.
petos:
Ajan kyllä ehkä joidenkin mielestä liiankin kovaa, mutta sen tavan olen omaksunut vuosia sitten. Mutta vuodet liikenteessä ovat myös opettaneet sen tosiasian, että kukaan kuski ei ole erehtymätön. Joten pidän jopa pidempiä turvavälejä kuin monet muut. Myös ikä tekee sen, että reagointikyky on hidastunut, eli on tiedostettava nämä ja ennakoitava paljon enemmän kuin ennen. 4-vetoon menin myös osin näistä syistä.
Eli automaattisesti nasta autoilija on syyllinen, kun heitä on 88% käyttäjistä. Mistä muuten tiedät ettei koheltajien joukossa suhteellisesti ole enemmän kitka autoilijoita.
Luotampa minäkin todennäköisyyksiin, eli näistä narsisseista tai pahemmista on tyypillistä että heillä on rajaton usko omiin kykyihinsä jotka ovat heidän omasta mielestään täysin ylivertaisia muihin nähden. Kukaan tuskin kieltää, edes tutkijoista etteikö valtaosa näistä kaahareista kuuluisi nimenomaan tähän ryhmään.
Siitä tuleekin väistämättä mieleen kun näitä omakehuja, ja oman erinomaisuuden korostavia mielipiteitä lukee, että olisiko sittenkin niin, että sokea usko omiin kykyihin ajaa suorastaan väkisin hankkimaan kitkarenkaat. Näillä sitten tuttavapiirissä ja foorumeilla pyritään todistamaan, oma ylivertainen kyky hallita olosuhteet tilanteessa kuin tilanteessa vähät siitä että eväät onnistumiseen ovat vajavaiset enemmistön valintaan nähden. Vähät siitä jos samalla vaarannetaan oma ja muiden turvallisuus sllä minähän olen ylivertainen muihin ihmisiin nähden ja osaan nämä jutut.
Eli todennäisyys näin toiselta näkökulmalta tulkittuna.
MMS:
misar:
Voisitko Kitkakalle nyt vastata. Asut Japanissa--- ajat nastoilla joululomalla. Mutta milloin sinä käytät niitä pohjoismaisia kitkarenkaita. Japanissako niillä ajat ? Vai etkö sinä asukaan siellä Tokiossa ?
misar:
misar:
Sehän nyt on päivänselvä asia, että näin tapahtuu. Ehkä pitäisi mieluummin puhua pitolisän hyödyntämisestä. Sehän nyt on päivän selvä asia että pitävemmillä renkailla uskaltaa ajaa kovempaa, jarruttaa tai kurvata rajummin. Vai väitätkö sinä ajavasi vesijäällä nastoilla kuin kitkoilla? Jokainen autoilija edes jollain tavalla yrittää sopeutua vallitseviin olosuhteisiin, toiset paremmin, toiset huonommin.
Itse en mielelläni puhuisi turvallisuuden ulosmittauksesta, mutta pakko kai se on jos nastarenkaita kerran väitetään kitkoja turvallisemmiksi, mutta silti niillä ajetaan enemmän onnettomuuksia suhteessa ajosuoritteeseen.
Odysseia:
Aikaero Suomeen on 7 tuntia! Olen netissä harvoin Suomen aikaa klo 11:n jälkeen. Mulla on muutakin tekemistä iltaisin. Minä vastaan silloin kun se sopii minulle.
Asun Tokiossa. Minulla ei ole täällä omaa autoa. Sen pitäminen olisi niin hankalaa ja kallista. Vuokraan auton tarvittaessa. Auton vuokraaminen on Japanissa helppoa ja edullista. Olen ajanut pohjolan kitkoilla Hokkaidossa vuokra-autolla muutaman kerran.
Suomessa ajoin 10 talvea kitkoilla. Siellä mulla oli oma auto.
Kitkakalle:
Sopivassa lumipöppörössä ei pidä mikään rengas.
Teiden jääliukkauteen ja sen torjuntaan vaikuttaa kuitenkin eniten lämpötila. Lumi aurataan sivuun tuli sitä sitten 10 cm tai 50 cm. Lämpötilasta riippuu, onko alusta jäinen vai ei. Helsingissä se ainakin tilastoidun lämpötilan perusteella olisi ilman hoitoa selvästi jäisempi kuin Sapporossa.
drive:
Näin on. Juuri tuon takiahan vuorikiipeilijät ovat vaihtaneet piikkikengät Karhun lenkkareihin ja hakut ja ankkurointipiikit imukuppeihin jo vuosia sitten.
Odysseia:
Kitkakalle asuu varmaan Venäjällä, jossa ajetaan kesärenkailla kesät talvet eikä siellä onnettomuuksiakaan satu yhtään enempää kuin muuallakaan.
ddr5:
Ja nekin mitä Venäjällä sattuu, johtuvat niistä onnettomista jotka ovat ostaneet Nokian Russian renkaat...pysähtelevät nastarenkaineen yllättäen tilanteissa joissa kesärengasmiehet vain painaisivat kaasua.
Ja Vladivostok Japanilaisine autoineen vastaa kyllä aika pitkälti Japania. Aikavyöhykekään ei paljoa heitä. Sieltä on yhtä hyvä huudella Suomeen nastarengasvastaisia kommentteja kuin täältä Suomesta Namibiaan ilmastoinnin turhuutta ylistäviä lausuntoja; eihän sitä kuitenkaan montaa kertaa vuodessa tarvitse käyttää.
Kannattaisi ddr5:den tarkistaa tietojaan. Hokkaidossa on ihan oikea talvi. Tarkistin huvin vuoksi Sapporon sään. Lumisadetta luvattu koko loppuviikoksi. Ihan jokaiselle päivälle. Myös sää pakkasella koko viikon. Että sillä tavalla.
Sapporon vuotuinen lumisademäärä on myöskin huimasti korkeampi kuin missään päin Suomea.
Onko se japanilainen lumi ja jää jotenkin olennaisesti erilaista kuin Eurooppalainen?
Vladivostokin ottamista tähän en ymmärrä. Kylmä sielläkin on talvella, mutta muuten se ei keskusteluun liity. Japani on kehittynyt yhteiskunta, Venäjä ei todellakaan. Vielä vähemmän Namibia. Suomen kylmät kesät eroavat olennaisesti Namibian paahteesta. Sapporossa sen sijaan on kovempi talvi kuin Etelä-Suomessa, halusimme sitä tai emme.
Mielestäni täällä on sivuutettu kokonaan Norjan tilanne. Nastarenkaiden kiellon jälkeen vakavat kolarit eivät ole lisääntyneet - päinvastoin. Tuo on elävästä elämästä saatu esimerkki. Miksi Suomessa sitten onnettomuudet lisääntyisivät?
Kannattaa kuitenkin tarkistaa myöskin pidemmän aikavälin säätilanne kuin loppuviikon sääennuste, jos meinaa valita renkaita kuudeksi kuukaudeksi.
Sapporon vuotuinen lumimäärä saattaa olla korkeampi kuin Suomessa mutta kuinka monen vuoden otanta sinulla on?
Japanilainen lumi ja sää voi olla erilaisia Euroopassa kuin Japanissa. Voit kysyä esim. Suomen hiihtomaajoukkueen voiteluryhmältä. Onhan keski-Euroopan kitkarenkaatkin hiukan erilaisia kuin Suomessa myytävät kitkarenkaat. Kyllä talvissa, lumissa ja pidoissa on eroa, usko pois.
Yhteiskunnan poliittinen rakenne ei pitäisi vaikuttaa säätilojen objektiiviseen arviointiin.
Sapporon talvi on lasten leikkiä Pohjois-Suomen talveen verrattuna, vaikka emme sitä haluakaan.
Norja on Norja ja Suomi on Suomi. Norjassa kuolee vähemmän ihmisiä viinaan kuin Suomessa. Siellä on enemmän äljyä ja siellä on kuningas. Nastarengas pitää paremmin kuin kitkarengas. Lue joskus TM vertailuja niin opit hiukan asioita.