Nastat (vai kitkat)

1895 kommenttia
1121315171864
  • Haa, Simppa. Helpolta tosiaan näyttää noilla videoilla, etenkin noissa oloissa. Ekassakin keli ja vaihtopaikka on sellainen, etten edes näe ketjuille tarvettakaan. Toista se on ährätä ketjuja paikalleen ja pois lumi/vesisateessa jossain tienpenkalla hevonkuusessa. Pyörät ja lokasuojat jäässä ja ravassa.

    Ei taida ihan sekuntipeliä olla. Työaika voisi taas lipsahtaa ylitöiden puolele, sillä ei ketjuoperaatio työvuoron alkuun tai loppuun osuisi. Ei tykkää työnantaja, ei.

    En puolustele nastoilla ajamista kesällä. Poliisi joutaisi valvomaan.

    Mutta nastat talvella. Ehdottomasti.

      
  • Nastarenkaat ovat ainoat, jotka on suunniteltu kaikkiin keliolosuhteisiin. Ne ovat ne renkaat, jotka pitävät jäällä. On tilanteita, joissa auto pysyy paikallaan vain nastojen avulla (jäinen kalteva alusta). Niissä oloissa auto on hallittavissa vain nastojen avulla. On toki olosuhteita, joissa kitkarenkaat ovat parempia. Paljaalla tienpinnalla pito on parempi kuin nastalla. Jarrutusmatka on lyhyempi ja suuremmat kaarrenopeudet ovat mahdollisia. Mutta jäisellä tienpinnalla tilanne muuttuu nastan eduksi. Eli siis nastalla selviää olosuhteissa, joissa kitkojen pito ei yksinkertaisesti riitä. Nastarenkailla on hyvällä pidolla ajettava hiljempaa kuin kitkoilla, mutta kitkan ollessa pieni nopeutta voi siten olla hieman enemmän.Nastarenkaat ovat siten ainoat oikeat talvirenkaat. Renkaat, jotka on tehty niin hyviksi kuin lainsäädäntö ja rengasvalmistajien kyvyt mahdollistavat. Rengasääni ja polttoaineenkulutus ovat makuasioita, turvallisuuden kannalta ne ovat merkityksettömiä asioita. Joten niihin en kantaa ota.

    Nastarenkaita on ajettava taidolla. Jokainen liikkeellelähtö ja kaarreajo on ajettava siten, että nastojen rasitus on mahdollisimman vähäinen. Jokainen pidon menetys niissä tilanteissa irrottaa nastaa. Eli siis rengas ei saa pyöriä tyhjää ja jarrutukset on oltava maltillisia. Pysähdyksiä on siis vältettävä, se on muutenkin ennakoivaa talviajoa. Hyvin ajettuna nastat pitävät 60-80 tuhatta kilometriä. Mutta väärällä ajotavalla nastat ovat käyttökelvottomat jo 20 tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Joten ajotavalla on nastarenkaiden hyödyn kannalta hyvin suuri merkitys. Uudet nastarenkaat kannattaa totuttaa etuvetoisessa autossa taka-akselilla. Nastat asettuvat siten paljon paremmin.

    Näillä menetelmillä taksissani nastarenkaat ovat kestäneet 60 tuhatta kilometriä kaupunkipainotteisessa ajossa nastojen ollessa vielä hyvässä kunnossa.

      
  • Varmaan sutimisen esto, ABS ja ESC auttavat sitten aika paljon säästämään nastoja verrattuna aikaan, jolloin autoissa ei ollut noita herkkuja.

      
  • Zagarat:

    Haa, Simppa. Helpolta tosiaan näyttää noilla videoilla, etenkin noissa oloissa. Ekassakin keli ja vaihtopaikka on sellainen, etten edes näe ketjuille tarvettakaan. Toista se on ährätä ketjuja paikalleen ja pois lumi/vesisateessa jossain tienpenkalla hevonkuusessa. Pyörät ja lokasuojat jäässä ja ravassa.
    Ei taida ihan sekuntipeliä olla. Työaika voisi taas lipsahtaa ylitöiden puolele, sillä ei ketjuoperaatio työvuoron alkuun tai loppuun osuisi. Ei tykkää työnantaja, ei.
    En puolustele nastoilla ajamista kesällä. Poliisi joutaisi valvomaan.
    Mutta nastat talvella. Ehdottomasti.




    En vieläkään ymmärrä, miten saisit lumiketjuihin menemään niin tolkuttomasti aikaa. Ainahan ne samalla tavalla laitetaan. Ja kaiken lisäksi jos nuo pari kertaa vuodessa joutuu napsaisemaan renkaan ympärille, niin aikaa siihen menee täysin mitättömästi.



    Ei kannata tehdä ongelmaa sellaisista asioista, jotka eivät sitä ole.

      
  • AkiK:

    simppa:


    Niin, nastoja näki ihan pk-seudullakin jopa kesäkuulle asti. Eipä olisi sitäkään huolta, jos nasta-autoilu rajoitettaisiin talvisinkin harvojen huviksi.


    Kysehän ei tässä tapauksessa ole nastojen käytön ongelmasta, vaan ihan puhtaasti lain rikkomisesta. Lakihan on nastarengasasiassa kuitenkin hyvin selkeä.






    Kyse on nimenomaan nastojen käytön ongelmasta. Eihän näillä laiskuuttaan renkaiden vaihtoa kesään lykkäävillä olisi nastoja edes hankittuna, mikäli nastojen käyttö olisi hyvin rajattua.

      
  • simppa:



    Kyse on nimenomaan nastojen käytön ongelmasta. Eihän näillä laiskuuttaan renkaiden vaihtoa kesään lykkäävillä olisi nastoja edes hankittuna, mikäli nastojen käyttö olisi hyvin rajattua.




    Logiikkasi on vähän erikoinen. Ei turvallisten renkaiden käyttöä niille tarkoitetuissa olosuhteissa voi sen perusteella rajata pois, että jotkut harvat ovat laiskoja, välinpitämättömiä tai muuten vaan ajavat niillä lainvastaisesti pitkälle kesään. Kyseessä on selkeä lain rikkominen ja sen hoitamiseen on kyllä konstit olemassa.



    Eihän autojakaan olla kieltämässä siksi että niillä ajetaan ylinopeuksia, ylinopeuksista pyritään eroon muilla konsteilla.



    ...



    Sinänsä kyllä ihmetyttää millaisilla ihmisillä Etelä-Suomessa noita nastoja näkee alla vielä kesäkuussa. Tulee vähän mieleen että ongelmia on vähän muuallakin kuin rengastuksessa - ehkä kannattaisi harkita koko ajokortin pois ottamista?

      
  • En minä pelkästään noiden takia nastoja kieltäisikään. Tuo on vain yksi osa ongelmaa. Eihän tuo mikään valtava ongelma ole. Mietityttää vain, mitä tuollaisen uudenkarhealla menopelillä ajavalla (työsuhde?)autoilijalla liikkuu päässään, kun ei renkaitaan saa vaihdetuksi.



    Hämmästyttävintä oli mielestäni, että noita nastoa näki kaikenlaisessa kalustossa. Ihan uudenkarheista premium-autoista niihin 500 euron takaveto Corolloihin.

      
  • simppa:

    Mietityttää vain, mitä tuollaisen uudenkarhealla menopelillä ajavalla (työsuhde?)autoilijalla liikkuu päässään, kun ei renkaitaan saa vaihdetuksi.

    Hämmästyttävintä oli mielestäni, että noita nastoa näki kaikenlaisessa kalustossa. Ihan uudenkarheista premium-autoista niihin 500 euron takaveto Corolloihin.




    Tämä kuulostaa aika erikoiselta ilmiöltä. En ole koskaan huomannut että nastoilla ajettaisiin merkittävässä määrin enää toukokuun alun jälkeen (joka sekin on aivan liian myöhään). Yleensä poliisi on alkanut huomauttaa asiasta viikko-pari pääsiäisen jälkeen jolloin voisi olettaa että hitaimmatkin vaihtelijat ovat saaneet pohjoisen pääsiäisreissun jälkeen kesärenkaat alle.



      
  • Simpalle vielä.

    En tee ongelmaa lumiketjuista, koska en tule koskemaan sellaisiin. Suomessa lumiketjut kuuluvat traktoreihin ja sotilasajoneuvoihin.

      
  • Älä ole Zagarat varma! Tietenkin jos olet urbanisoitunut täysin, niin voi olla totta! Toisaalta eikö olisi sielläkin muka niillä ketjuilla painaa, jos lunta on kovasti! Toisilla onnistuu ketjujen laitto näppärästi, mutta toisilta ei milloinkaan. Ketjut olisi varmaan tosi hyvä oppia käyttämään meidän suomalaistenkin! Nastat nimittäin varmaan kielletään ; veikkaan ennen 2020 vuotta! Mutta kehitys kehittyy ja odotellaan parhaita ratkaisuja!

      
  • Zagarat:

    Simpalle vielä.
    En tee ongelmaa lumiketjuista, koska en tule koskemaan sellaisiin. Suomessa lumiketjut kuuluvat traktoreihin ja sotilasajoneuvoihin.




    Noniin, tulihan se oikea syy sieltä. Et siis käyttäisi lumiketjuja, koska ne eivät mielestäsi kuuluu autoon Suomessa? Ihan pettämätön perustelu.

      
  • Aika vaikea nähdä Suomessa tarvetta lumiketjuille, jos mukaan ei lasketa jotain erikoisammattiryhmiä. Heillä yleensä muukin kalusto on tarkoituksenmukainen.



    Ketjuja käytetään yleensä vuoristoissa ja teillä joilla ei ole talvikunnossapitoa. Monessa maassahan tilanne on myräkän sattuessa tuo. Toivottavasti Suomessa sentään pidetään tiet jatkossakin ajokuntoisina.

      
  • No jos ajaa sellaisia metsäautoiteitä, että nastoillakin ajaessa pelottaa, niin eikö silloin lumiketjut olisi ihan paikallaan. Ei varmasti monelle tule tuollaisia eteen, mutta tuollaisen tilanteen Zagarat kuvasi.



      
  • Ei lumiketjut kovin vaikeaa ole asentaa eikä aikaakaan kulu kun sen oppii. Vajaassa 10 min menee alusta loppuun kun deffariin lyö takapyörille ketjut. Pois saa parissa kolmessa minuutissa ellei ole niitä kastellut pakkaskelissä. Silloin on tuskaisen jäiset lukot ja saa kuumalla vedellä sulatella niitä. Laiskaksi vaan on nykykuskit käynyt. Yksikin rekkakuski totesi mäen alla ettei ketjuja viitsi laittaa vaan soitti hiekoitusauton paikalle. No palkka juoksee odotellessa joten miksi käsiään likaamaan :sunglasses:



    Lumiketjut ovat oiva apu todellakin nimensä mukaan lumisella kelillä, kummasti parantaa etenemistä niiden kanssa syvässä lumessa mutta loppuu se meno viimeistään sitten kun tarpeeksi pakkaa lunta pohjan alle. Jäisellä tiellä niitä ei paljoa tarvitse, vain jyrkemmässä mäessä, sillä talvirenkaan pito riittää normaalioloissa pitkälle.

      
  • simppa:

    No jos ajaa sellaisia metsäautoiteitä, että nastoillakin ajaessa pelottaa, niin eikö silloin lumiketjut olisi ihan paikallaan. Ei varmasti monelle tule tuollaisia eteen, mutta tuollaisen tilanteen Zagarat kuvasi.




    Hän tarkoitti todennäköisesti sivuteiden varsilla asuvia ihmisiä, jotka joutuvat ajamaan jäisillä pikkuteillä etenkin keväisin. Minusta nastat on tuohon hommaan hyvät, niillä pääseee eteenpäin ja turvallisesti perille. Ero kitkoihin on oman kokemuksen mukaan noissa oloissa hyvin suuri.



    Lumiketjut on aika hankalat, jos joka päivä pitäisi laittaa ketjut alle ja pois aina kun tulee päätielle tai sieltä pois.



      
  • AkiK on oíkeassa. Kokemukseni osoitti, että nastoilla pääsi kuvaamissani oloissa, kitkoilla ei olisi ollut puhettakaan. Simppa tarjosi lumiketjuja vaihtoehdoksi. En minä niitä periaatteesta vastusta vaan siksi, että autotieoloissa pärjää nastoilla poislukien esim. tukkirekat liukkaissa mäissä. Alppimaat ovat erikseen, siellähän lunta voi tulla metrikaupalla, mutta ei lumiketjuolojakaan kai viikkotolkulla ole, en tiedä.

    Tiesittekö muuten että asfalttia säästävät kumipalat Leopard-tankkien telaketjuissa tekevät teloista pirullisen liukkaat talvikeleissä. Siksi niihin onkin kiinnitettävä sinne tänne teräksisiä jäähokkeja, jotka eivät ole afalttiystävällisiä.

    Ei ollut tällaisia ongelmaa T72:n terästeloissa... No nyt meni ohi aiheen :-)

      
  • Nastat voisivat ehkä olla ihan hyvä vaihtoehto sydäntalven ajaksi silloin, kun talvi on todellinen. Syksyn ja kevään liukkailla voisi pärjätä vaikka eurokitkoilla, ja mikseipä sitten kesälläkin.



    Mutta oikeastaan tuollainen olisi kuitenkin turhaa säätöä, koska ainakaan itse en osaa nastoja kaivata talvikelilläkään. Hyvät nastattomat talvirenkaat ajoissa syksyllä alle ja niillä ajelee pitkälle kevääseen, se tuntuu järkevimmältä vaihtoehdolta.

      
  • Joo. Kortsujakin on turha ostella, varmat päivät ovat tähänkin mennessä toimineet 80% varmuudella.

      
  • Joo. Kortsujakin on turha ostella, varmat päivät ovat tähänkin mennessä toimineet 80% varmuudella.


    Tuosta tulikin se vanha läppä mieleen;

    Miksi kutsutaan ihmisiä, jotka luottaa vanhoihin päiviin ehkäisyssä?



    Vastaus: Vanhemmiksi..

      
  • Todella pahoja kelejä on harvoin. Jos homma menee mahdottomaksi voi laittaa vaikka ketjut. Itse olen kyllä aina pärjännyt ilman.



    Tietenkin jos on niin onneton kuski että ajaminen on aina talvikelillä aivan toivotonta, mikseipä niitä nastoja voisi käyttää. Mutta mielestäni siinä tilanteessa olisi parempi opetella ajamaan.

      
  • AkiK:



    Zagarat:

    Voisiko joku nastarenkaiden kieltäjä kertoa, millä kiekoilla ajetaan pakollinen työkeikka mäkiä ylös ja alas peilijäisellä metsäautotiellä, jota parin plusasteen vesisade huuhtelee?
    Harvoinhan tuollaisia oloja on, mutta aina joskus sattuu kohdalle. Nastoilla ja perus-SUVilla selvisin, vauhtia oli sellainen 30 km/t. Ylämäet eivät pelottaneet, alamäet kyllä.




    Ei tuossa mistään sivuteillä asuvista puhuta. Jos muutaman kerran vuodessa joutuu ketjut laittamaan, niin se ei ole homma eikä mikään.

      
  • Niin muut saa tehdä näin.



    Kummasti moni käyttää käyttää passiivia. "joutuu ketjut laittamaan", "pitäisi opetella ajamaan" , "voi laittaa ketjut ".



    Että ketjut pitäisi laittaa, kas kun ei telaketjut ?



    Eikö olisi parempi kirjoittaa. #Minä käytän kitkoja ja olen iloinen siitä että Suomi ei ole niin totalitaarinen valtio, että pakottaa muutkin käyttämään, vaikka itse käytänkin kitkoja.#



    Tai voisi kirjoittaa, #on se hyvä, että kaikilla on valinnanvapaus valita itselleen sopivan turvallinen rengastus autoon, jotta voisi turvata myös muiden autoilijoiden ajoa.#



    Minä ainakin aion käyttää kesällä ihan oikeita kesärenkaita joiden nopeusluokaksi riittää T. Talvellakin käytän parhaiten keliin sopivia nastarenkaita. Nyt on maaliskuu ja päätietä lukuunottamatta kaikki muut tiet on jäisiä.



      
  • Zagarat:

    Voisiko joku nastarenkaiden kieltäjä kertoa, millä kiekoilla ajetaan pakollinen työkeikka mäkiä ylös ja alas peilijäisellä metsäautotiellä, jota parin plusasteen vesisade huuhtelee?
    Harvoinhan tuollaisia oloja on, mutta aina joskus sattuu kohdalle. Nastoilla ja perus-SUVilla selvisin, vauhtia oli sellainen 30 km/t. Ylämäet eivät pelottaneet, alamäet kyllä.




    Pari hyvää kiekkoa, ensimmäisenä BF:n Allterrainit ja toisena Goodyearin Wranglerit, molemmilla olen hyvin pärjännyt jäisellä ja märällä metsäautotiellä ja toimii myös kesäkäytössä mainiosti, hyvät renkaat ympärivuotiseen käyttöön. Tosin tuo 30km/h tuntuu aika lujalta vauhdilta metsäautotielle, ainakin sellaiselle mitä olen tottunut käyttämään, jäisellä kylätielläkään uskalla noin kovaa ajaa :smile:

      
  • Joo, ehkä liioittelin nopeudet, ei se ainakaan alamäessä noin kova ollut kun jurrasin kakkosella ja painelin varovasti jarrua.

    Joskus olen miettinyt tuollaisia allterrain-renkaitakin, mutta onko niiden kumi niin pehmeää, että se tarraa vesipintaiseen jäähän ilman nastoja? Jos on, eikö se kulu asfaltilla aika nopeasti? Kysyn ihan uteliaisuuttani kun en tiedä.



    Simppa kirjoitti: jos muutaman kerran vuodessa joutuu ketjut laittamaan, niin se ei ole homma eikä mikään.

    Vastaan: miksi hankkia lumiketjut muutamaa käyttökertaa varten vuodessa, kun nastoilla pärjää?



    Olen nähnyt sellaisenkin ilmiön, kuinka kaveri karhentaa ensin liukkaan pihaluiskansa perheen nastarengasautolla, jotta toinen, se kitkarengasauto, pääsee mäen ylös.



    Jos nastat kiellettäisiin, lumiteillä seuraisi pinnan kiillottumisilmiö, kun mikään ei karhenna tietä. Lääkkeenä olisi kai ankara suolaus - tai jatkuva lumiketjujen käyttö...

      
  • Wranglereilla tuli mittariin liki 80.000km ennen kuin kulutuspintaa oli niin vähän ettei maastossa pärjännyt, maantiellä toki vielä lailliset, Allterrainit vielä alla joten menee muutama vuosi ennen kuin kestävyydestä osaan sanoa. Uutena urasyvyyttä maastorenkaillahan on pari kertaa enemmän kuin tavallisella joten kulutuspintaa riittää. Eikä se jääpito ole nastan veroinen mutta kyllä pärjää maltilla ajaen. Tosin märkää jääkeliä ei tule vastaan kuin harvoin, pari kertaa keväässä. Ja nuo metsäautotiet ovat jäässä vain keskeltä/ajourista, aina sieltä sivulta löytyy pehmeämpää/sulaa kohtaa johon toisen pyöräparin voi ohjata, ainakin deffarilla.

      
  • Kiitos Major.

      
  • Odysseia:

    Minä ainakin aion käyttää kesällä ihan oikeita kesärenkaita joiden nopeusluokaksi riittää T. Talvellakin käytän parhaiten keliin sopivia nastarenkaita. Nyt on maaliskuu ja päätietä lukuunottamatta kaikki muut tiet on jäisiä.


    Hyvin pärjää liukkaillakin teillä nastoitta. Kuitenkin jos suurin osa ajosta tapahtuu paljailla, tai vain hyvin lievästi liukkailla teillä, miksi kuunnella sitä jurinaa ja jauhaa tien pintaa urille? Kitkat on niin hiljaiset että enemmän rengasmelua kuuluu siitä naapuriautosta kuin omasta.

      
  • Sama vika omassakin autossa, vaikka onkin nastat alla. :sunglasses:

      
  • FARwd:

    Sama vika omassakin autossa, vaikka onkin nastat alla. :sunglasses:


    Ei kuulosta kovin uskottavalta, paitsi jos ajelet AWD:llä jolla olet onnistunut kyseenalaisella ajotavalla irrottamaan suurimman osan nastoista.



    Kyllähän ihan perusautossakin eniten korvaan sattuu vastaantulijan nastojen ropina. Kumma, jos tuohon ongelmaan saada mitään EU-direktiiviä ohiajomelun hillitsemiseksi.

      
  • mikahe:



    Kyllähän ihan perusautossakin eniten korvaan sattuu vastaantulijan nastojen ropina. Kumma, jos tuohon ongelmaan saada mitään EU-direktiiviä ohiajomelun hillitsemiseksi.




    Voihan niitä desibelejä alkaa mittailla esimerkiksi vertailuna rekka-bussi-pakettiauto-henkilöauto jne. Aika vähän kuuluu päätieltä kauemmas muuta kuin rekat ja kesäiltaisin muutamien kaaharien moottorinäänet.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit