Ikäkuljettajat

385 kommenttia
1235713
  • Nuorten kuljettajien aiheuttamat kuolonkolarit vähenevät rajusti. Viidessä vuodessa alle 21-vuotiaiden aiheuttamat onnettomuudet ovat lähes puolittuneet. Määrä on pudonnut 44:stä 26:een. Jos tuosta luvusta otetaan pois vielä itsemurhat ja rattijuopot, niin mikä olisikaan lopullinen lukema?



    http://www.iltalehti.fi/autot/2014011317922313_au.shtml



    VALT-ennakkoraportti 2013:

    "Jatkuvasti lisääntyvä iäkkäiden kuljettajien määrä ja puutteet ajoterveyden arvioinnissa antavat olettaa, että yli 64-vuotiaiden onnettomuudet eivät vähene tulevaisuudessakaan."





    Oliko Quu ja Kumppani vielä jotain kysyttävää?

      
  • Ajattelija2013:

    Oliko Kumppani vielä jotain kysyttävää?




    Tilastolukuna ihan kivaa nuorille kuskeille. Sou?



    Vielä kysyttävää? Mitä tarkoitat?



    Pitääkö taas toistaa ne edellisetkin? 12.1. klo 18:10 olis nyt lähin kuitenkin.

      
  • Kumppani:



    Kuvitteletko, että täällä länkyttämällä jokin muuttuisi? Tai jos Ajattelija2013 aloittaa kerran kvarttaalissa samat toistot aiheesta?


    Ainakin omaan asenteesi voit halutessasi muuttaa joten jotain vaikutus mahdollisuuksia on.

      
  • ritsa:

    Ainakin omaan asenteesi voit halutessasi muuttaa joten jotain vaikutus mahdollisuuksia on.




    Kiitos samoin. Vai oletko sinä jo valmis kuski?



    Tuosta TeeCee:kin on puhunut jo moneen kertaan tosin. Kannatan hänen teesiänsä, että itsestä se lähtee ja kuten hänkin, työstän aktiivisti asenteitani liikenteessä. Herbert on muistaakseni myös samoilla linjoilla jne.



    Onhan meitä! Epäilitkö jotenkin tms?



      
  • Kumppani:

    ritsa:
    Ainakin omaan asenteesi voit halutessasi muuttaa joten jotain vaikutus mahdollisuuksia on.

    Vai oletko sinä jo valmis kuski?




    Ei kai sitä kukaan koskaan täydellinen ole mutta pitää ainakin yrittää sopeutua ja siinä vaiheessa kun kyvyt ei enää riitä täytyy ymmärtää luopua. Se vaatii tietynlaista itsekritiikkiä eikä kaikesta tästä päätellen ole enemmistölle päivänselvä asia.

      
  • Mikä on "enemmistö" tässä tapauksessa? Mitä tarkoit itsekritiikillä?



    Ja noinko päättelit? Mistä johtuen?

      
  • Kumppani:

    Mikä on "enemmistö" tässä tapauksessa? Mitä tarkoit itsekritiikillä?

    Ja noinko päättelit? Mistä johtuen?




    Etkö sinä muista mitään? Oletko yksinkertainen kun kyselet niin paljon? Jos kerran jo aiemmin esityt luvut pitää paikkansa niin vain joka kymmenes yli 70 vuotias luopuu itse ajokortista joten enemmistöllä ei sitä itsekritiikkiä näytä löytyvän.

      
  • Onpas sinun maailmasi todella simppeli.



    Milläs todistat, ettei luopujia ensinnäkään olisi, eli ettei itsekritiikki toimisi? Milläs osoitat, mikä määrä prosentteja on "tarpeeksi". Ja kenen muun kuin sinun mielestä?



    En pidä sinua mitenkään asiantuntijana sen suhteen.



    Etkö sinä muista mitään: jos kerran sinäkin väität tietäväsi jotakin alzheimirista tässä yhteydessä, niin luulisi sinun muistavan, ettei oman sairauden tunnnustaminen, aina ei edes omaisten myöntämä, kuulu kuvaan.



    Kyllä itsekriittisyys auttaa, mutta vain osaan. Ja loppujen osalta tullaan takaisin itse dilemmaan: miten saadaan hallitusti (tärkeää!) ne muut pois, kaikista ikäluokista, jotka mahdollisesti joutavat ns. oikeista syistä?



    Ei ainakaan sinun vinkeilläsi näköjään. Mutta tilastoja pitää sinunkin heitellä vaan...



    Keskustelusta muuten on unohtunut, miten paljon tikusta tehdään asiaa ikäkuljettajien kanssa:

    Liikenteessä on paljon kuskeja, jotka liikkuvat invalidiluvalla. Ei kaikilla käänny niska, ei toimi edes jalat jne jne.



    Ei heitä pois tarvitse, tai pidä ottaa liikenteestä! Mutta suhteuttaapa vähän tätä kirjoitteluanne ehkä sekin osaltaan?

      
  • Kumppani:


    Etkö sinä muista mitään: jos kerran sinäkin väität tietäväsi jotakin alzheimirista tässä yhteydessä, niin luulisi sinun muistavan, ettei oman sairauden tunnnustaminen, aina ei edes omaisten myöntämä, kuulu kuvaan.




    No vaikka sinulla alzheimer on niin kyllä selviäkin hetkiä on, ja silloin voit viedä kortin kamarille.

      
  • Katos vaan!



    Näin vähän aikaa kesti tällä kertaa ritsalla taas kuoriutua samaksi vanhaksi itsekseen:



    Opelixin kanssa törkeimmin henkilöön käyvä kaksikko.

      
  • Kumppani:

    Katos vaan!

    Näin vähän aikaa kesti tällä kertaa ritsalla taas kuoriutua samaksi vanhaksi itsekseen:

    Opelixin kanssa törkeimmin henkilöön käyvä kaksikko.


    Pakko on kyllä naureskella kommenteillesi. Sinä itse hoet jatkuvasti alzheimerin taudista niin kai se sinulla silloin on?

      
  • Kumppani:


    jos kerran sinäkin väität tietäväsi jotakin alzheimirista tässä yhteydessä, niin luulisi sinun muistavan, ettei oman sairauden tunnnustaminen, aina ei edes omaisten myöntämä, kuulu kuvaan.






      
  • Nasta:

    Ajattelija2013:
    Ja kuten sanoit, lääkärille on jo nyt pitkät jonot, joten eikö lääkärin työmäärää olisi syytä helpottaa ja siirtää osa tapauksista sinne minne ne kuuluvat, eli ajokokeeseen? Olen aika varma, että lääkärillä on kovempi palkka kuin inssillä, eli halvemmaksi se tulisi. Vai mitä sinä Quu luulet
    ritsa:
    Auton joutuu katsastamaan joka vuosi, samalla se inssi voi auton tarkastuksen jälkeen testata myös sen kuskin ajokunnon joka selviää kyllä varsin nopeasti.
    Olen tavannut elämäni aikana niin monta väärällä jalalla sängystä noussutta katsastusmiestä että olisi kohtuutonta antaa yhdelle miehelle päätäntävalta näin isossa asiassa kuin ajokunnossa.

    Oko tämä nyt Kommunistien Perussuomalaisten varjobudjetti?




    Miten niin? Eikö ole järkevintä, että asia hoidetaan siellä missä se parhaiten pystytään tekemään ja vielä entistä mallia halvemmalla. En näe siinä mitään kommunismiin viittaavaa, enkä myöskään Persuihin viittaavaa. Markkinatalouden perimmäisiä lakeja.

      
  • Nasta:

    Olet oikeassa ei politiikkokaan ymmärrä markkinataloutta.
    Suomessa on 3,6 miljoonaa ajokorttia, montakohan pitää uusia vuosittain ja kaikilla
    ei edes ole omaa autoa. (Ei mitään asiaa harvalukuiselle katsastusasemalle)
    Lääkärin pätevyyden omaavia katsastajia pitää kouluttaa älyttömästi lisää ja katsastusasemia rakennettava maakuntiin. Nyt sillä on kattava Terveystalo verkosto.








    Mitä ihmettä selität? Miksi katsastusmiehen pitäisi hoitaa lääkärin hommia?

      
  • Nasta:


    Suomessa on 3,6 miljoonaa ajokorttia, montakohan pitää uusia vuosittain ja kaikilla
    ei edes ole omaa autoa.


    Autoja katsastetaan vuosittain 2,5 miljoonaa Trafin mukaan.

    Katsastuskonttoreita on suomessa satoja. Siinähän se kuskin tarkistus käy kätevästi samalla, henkilökuntaa pitää tietysti lisätä, mikään satsaus ei ole liian suuri liikenneturvallisuuteen, panostetaanhan sitä kameratolppiinkin. En tosin ole täysin vakuuttunut että niiden tarkoitus on aidosti parantaa turvallisuutta.



    Kun tarkoitus on se että alle 60 vuotiaat uusivat ajokokeensa esim. 10 vuoden välein, 70 vuotiaat 5 vuoden välein ja siitä eteenpäin vaikkapa kahden vuoden välein muuttuukin numerot jo aivan toisen laiseksi, eihän kaikkia kuskeja tarvitse joka vuosi tarkistaa, käytännössä vain murto-osa.

      
  • Nasta:


    Onko katsastusmiehillä edes ajotutkintoon vaadittava pätevyys.


    Käsittääkseni valtaosa katsastusmiehistä on juuri autoinsinöörejä ja ajokokeen nimi tulee siitä, insinööriajo.



    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Insin%C3%B6%C3%B6riajo+uhkaa+kallistua+roimasti+vuodenvaihteessa/1135262468735



    Ainakin omassa inssiajossani 80-luvun alussa juuri katsastusmies hyppäsi haalarit päällä repsikan paikalle.

      
  • Nasta:

    Meinaatko että ajoterveyttä, mikä on aika kattava ei tarkista kukaan.
    Onko katsastusmiehillä edes ajotutkintoon vaadittava pätevyys.




    Lääkärit tarkastavat terveyden, katsastusmies (tai mikä inssin titteli sitten onkaan) ajokyvyn. Nythän lääkärit olevinaan arvioivat myös ajokyvyn, missä ei ole mitään mieltä.

      
  • Nasta:

    Ajattelija2013:
    Nasta:
    Meinaatko että ajoterveyttä, mikä on aika kattava ei tarkista kukaan.
    Onko katsastusmiehillä edes ajotutkintoon vaadittava pätevyys.


    Lääkärit tarkastavat terveyden, katsastusmies (tai mikä inssin titteli sitten onkaan) ajokyvyn. Nythän lääkärit olevinaan arvioivat myös ajokyvyn, missä ei ole mitään mieltä.


    Millä matematiikalla se säästö tulee?


    http://suomenkuvalehti.fi/nurkanvaltaaja/paljonko-maksaa-yksi-kolarissa-kuollut-ihminen/



    Ihmisen elämän hinta oli 1 918 809 euroa vuonna 2010



    Lisänä ne pienet ja isot kolhut jotka me kaikki maksamme vakuutusmaksuina. Miljoonia ja miljoonia euroja. Säästöä tulee varmasti.



    Sinua näemmä kiinnostaa ajokorttisi enemmän kuin ihmisten turvallisuus ja heidän maksamansa rahat jotka voisi käyttää johonkin tarpeelliseen.



      
  • Nasta:

    Ajattelija2013:
    Nasta:
    Meinaatko että ajoterveyttä, mikä on aika kattava ei tarkista kukaan.
    Onko katsastusmiehillä edes ajotutkintoon vaadittava pätevyys.


    Lääkärit tarkastavat terveyden, katsastusmies (tai mikä inssin titteli sitten onkaan) ajokyvyn. Nythän lääkärit olevinaan arvioivat myös ajokyvyn, missä ei ole mitään mieltä.


    Millä matematiikalla se säästö tulee?
    ritsa:
    http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=12974/type=1

    Lauantaina 19. tammikuuta voimaan astuvat uuden ajokorttilain säännökset tiukentavat iäkkäiden autoilijoiden ajokortin uusimiseen vaadittavaa lääkärintarkastusta.

    Laajennetun lääkärintarkastuksen tavoitteena on löytää ne kuljettajat, joiden terveys on alentunut niin, etteivät he enää selviydy liikenteessä turvallisesti. Laajennettu lääkärintarkastus tehdään ensimmäisen kerran noin 70-vuotiaille.




    Tuossa lääkärintarkastuksessahan nimenomaan testataan henkistä puolta ajamisessa. Tuollaista ei pitäisi tehdä, vaan se tulisi testata ajokokeessa. Se olisi sekä halvempaa, että etenkin oikeudenmukaisempaa ja varmempaa.

      
  • Nasta:

    Sinua näemmä kiinnostaa ajokorttisi enemmän kuin ihmisten turvallisuus ja heidän maksamansa rahat jotka voisi käyttää johonkin tarpeelliseen
    .
    Minä käsittelin 3,6 miljoonan ajokortin uusijaa, kuinka se nyt kääntyi henkilökohtaisesti minuun. Minun terveyttäni ei kyllä mitkään katsastusmiehet tule ikinä tarkistamaan.(EI edes autoani)
    Välillä tulee säästö kun ei tarvitse jonottaa lääkäriin, nyt tulee säästö kun käydään lääkärissä ja se ajokoe on kait sitten ilmainen.


    Minulle jäi sellainen käsitys että vastustat säännöllisiä ajokokeita kaiken ikäisille mutta korjaa jos olen väärässä.



    Asenne näyttääkin jo olevan kunnossa.

      
  • Nasta:

    Sinua näemmä kiinnostaa ajokorttisi enemmän kuin ihmisten turvallisuus ja heidän maksamansa rahat jotka voisi käyttää johonkin tarpeelliseen
    .
    Minä käsittelin 3,6 miljoonan ajokortin uusijaa, kuinka se nyt kääntyi henkilökohtaisesti minuun. Minun terveyttäni ei kyllä mitkään katsastusmiehet tule ikinä tarkistamaan.(EI edes autoani)
    Välillä tulee säästö kun ei tarvitse jonottaa lääkäriin, nyt tulee säästö kun käydään lääkärissä ja se ajokoe on kait sitten ilmainen.




    Mistä ihmeestä olette saaneet päähänne, että katsastusmies tarkastaisi terveyttä? Melkein yhtä hullu ajatus, kuin että lääkäri toteaisi ajokyvyn...öh...ai niin, mutta niinhän se nyt tekee. Katsastusmies tarkastaisi AJOKUNNON, ei terveyttä!

      
  • Taitaa olla sellainen aihe meneillään ettei kyllästytä millään, vaikka samasta aiheesta jo toinen aloitus menossa. Hieman ihmetyttää vänkätä tästä aiheesta illasta toiseen eikä yhteisymmärrystä saada millään aikaan. Vaikuttaisi siltä että homma menee kaiken aikaa enemmän sekaisin, kun lääkäri hoitaa nyt jo katsastusmiehen hommat ja katsastusmies lääkärin olisiko jo aika lopettaa tuo sekoilu. :sunglasses:

      
  • ritsa:

    Pakko on kyllä naureskella kommenteillesi. Sinä itse hoet jatkuvasti alzheimerin taudista niin kai se sinulla silloin on?




    Sinun kommenteissasi ei ole kyllä huumorin häivääkään. Minä en leiki aiheella, mutta sinä pilkkaat, etkä edes tajua hävetä? Vuodesta toiseen.



    Mahdatko pikkuisen taas tyyliisi kuuluen vääristää: missä minä olen hokenut ko. taudista, saati jatkuvasti? Sinähän täällä vetoat sairauksiin, jonka takia kortteja pitäisi ottaa pois urakalla ja tuon alzin olet maininnut myös.



    Eikä minulla ole alzheimeria, tai muita muistihäiriöin muotoja.



    Kyllä, minä kirjoitin näin: jos kerran sinäkin väität tietäväsi jotakin alzheimirista tässä yhteydessä, niin luulisi sinun muistavan, ettei oman sairauden tunnnustaminen, aina ei edes omaisten myöntämä, kuulu kuvaan.



    Minä muistelen, että sinun lähipiiriisi kuuluu muistihäiriöinen, mutta saatoin olla väärässäkin. Jos aihe on vähänkään tuttu, tuon lauseeni ymmärtää kyllä täysin.



    Minulla on äiti muistisairas, mutta sinun elämääsi helpottanee tieto, ettei hänellä koskaan ole ollut ajokorttia, eikä minun ole tarvinnut näin ollen miettiä hänen puolestaan, otanko kortin pois vai en. Saati hänen miettiä luovuttamista itse.

      
  • Nasta:

    (ritsalle]Ei nyt mennä henkilötasolle.




    Olen huomannut myös, että häntä pitää aiheesta erittäin usein muistuttaa.



    Nasta:

    Minua vaan kiinnostaa kuinka te tämän toteutatte ja rahoitatte. Korvaako kela matkat niille joilla ei ole autoa.




    tracktest:

    Taitaa olla sellainen aihe meneillään ettei kyllästytä millään, vaikka samasta aiheesta jo toinen aloitus menossa. Hieman ihmetyttää vänkätä tästä aiheesta illasta toiseen eikä yhteisymmärrystä saada millään aikaan.




    Niinpä. Minua ei niinkään kiinnosta tuo yhteisymmärrykseen pääseminen, koska sitä on tällaisella palstalla turha haikailla.



    Enemmän kiinnostaa tietää, mitä nimimerkkien Ajattelija2013 ja ritsa (esim) mielestä pitäisi tehdä, että meidän valtakuntamme päättäjät valaistuisivat edes yleisellä tasolla aiheesta, jos se koetaan tärkeäksi?



    Hyvä nosto myös myös tuo kustannuspuoli, ei se käynnisty sormia napsauttamalla, saati ilman taustaselvityksiä.



    Näillä kahdella mainitulla on repullinen "hyviä ideoita" ja he jaksavat manailla kun mitään ei tapahdu ja "tarttis tehrä jotaki". Ja tämä toistuu kerran kvartaalissa vielä.



    Mutta ei tule tapahtumaan, kun vain täällä länkyttää. Eli: juu kaikki "hyvät idikset" on luettu moneen kertaan, eteenpäin!

      
  • Nasta:

    ritsa:
    Nasta:
    Sinua näemmä kiinnostaa ajokorttisi enemmän kuin ihmisten turvallisuus ja heidän maksamansa rahat jotka voisi käyttää johonkin tarpeelliseen
    .
    Minä käsittelin 3,6 miljoonan ajokortin uusijaa, kuinka se nyt kääntyi henkilökohtaisesti minuun. Minun terveyttäni ei kyllä mitkään katsastusmiehet tule ikinä tarkistamaan.(EI edes autoani)
    Välillä tulee säästö kun ei tarvitse jonottaa lääkäriin, nyt tulee säästö kun käydään lääkärissä ja se ajokoe on kait sitten ilmainen.

    Minulle jäi sellainen käsitys että vastustat säännöllisiä ajokokeita kaiken ikäisille mutta korjaa jos olen väärässä.

    Asenne näyttääkin jo olevan kunnossa.
    Ei nyt mennä henkilötasolle.
    Minua vaan kiinnostaa kuinka te tämän toteutatte ja rahoitatte.
    Korvaako kela matkat niille joilla ei ole autoa. Mitkään maakuntien rasvamonttu katsastajat
    ei pysty kameravalvontaa mitä ritsa esitti suorittamaan jossain Joutsassa missä menee tie etelään ja pohjoiseen. Kenen autolla se muuten tehdään?




    Minä en esitä kameravalvontaa.



    Rahoitusta ei juuri tarvita, koska 30 min inssin aikaa on aika paljon halvempaa, kuin 30-60 min lääkärin aikaa, joka varmasti kuluu, kun lääkäri tutkii henkiseltä kantilta ajokykyä ja kirjoittaa vaadittavia lomakkeita. Jatkuvasti Nasta myös sivuuttaa sen tosiasian, että lääkärit eivät itsekään halua tutkia ajotaitoja.



    Säästöä syntyisi myös, koska systeemi olisi oikeudenmukaisempi ja varmempi, joten luultavasti onnettomuuksia sattuisi vähemmän.



    Testi suoritetaan omalla autolla, kuten nykyisinkin. Tuskin kenellekään ajokuntoiselle on ylivoimainen tehtävä mennä esimerkiksi vuoden tai kahden välein noin 30 min ajokokeeseen.

      
  • tracktest:

    Taitaa olla sellainen aihe meneillään ettei kyllästytä millään




    Ai että kyllästyttää, nyt jo!? Turhemmistakin aiheista on jaksettu jauhaa vuosikymmeniä.

      
  • Kumppani:



    Minulla on äiti muistisairas, mutta sinun elämääsi helpottanee tieto, ettei hänellä koskaan ole ollut ajokorttia, eikä minun ole tarvinnut näin ollen miettiä hänen puolestaan, otanko kortin pois vai en. Saati hänen miettiä luovuttamista itse.


    Minun äitini laitettiin vuosi sitten maan lepoon mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Kyseessä on vakava asia joka pitää ottaa tosissaan eikä siihen auta sinun tyypillinen asiaan kuulumaton huutelu ja kysely takarivistä. Jos ei ole mitään asiaa on parempi olla hiljaa.

      
  • ritsa:

    Kyseessä on vakava asia joka pitää ottaa tosissaan eikä siihen auta sinun tyypillinen asiaan kuulumaton huutelu ja kysely takarivistä.




    Tottahan toki asiassa on vakavia näkökulmia.



    Muuten alat näköjään pyörittää sitä levysi B-puolta taas.



    ritsa:

    Jos ei ole mitään asiaa on parempi olla hiljaa.




    Sinulta ei ole tullut yhtään uutta asiaa tähän(kään) otsikkoon! Vanhan toistoa ja nippeliasioista vänkäämistä!



    Saisitko vihdoin jotakin uutta syntymään? Esim. hyviä esityksiä sille, miten tätä ydinajatusta edistettäisiin päättäjien suuntaan, että ottaisivat kopin?

      
  • Kumppani:


    Saisitko vihdoin jotakin uutta syntymään? Esim. hyviä esityksiä sille, miten tätä ydinajatusta edistettäisiin päättäjien suuntaan, että ottaisivat kopin?


    Onhan nopeuskeskustelukin jatkunut vuosikymmeniä ilman mitään edistystä, jotkut ovat jopa keskustelleet yksistään kuukausitolkulla joten kiinniotettavaa riittää vielä. Jauhetaan tätä nyt välillä muutama vuosi.



      
  • Kumppani:



    Sinulta ei ole tullut yhtään uutta asiaa tähän(kään) otsikkoon! Vanhan toistoa ja nippeliasioista vänkäämistä!


    Sinulta ei sitäkään vähää, pelkästään tapasi mukaisia typerien kysymyksien toistoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit