Kerronpa vähän minäkin mietteitä näistä autoasioista, kun nyt tuli auto laitettua tilaukseen.
Uutta autoa lähdin siis valitsemaan noin 60000 euron hintaluokasta tai alle. Perusvaatimuksiksi olin asettanut seuraavat:
-tilava farmari perhekäyttöön
-diesel
-automaattivaihteisto
-painotus enemmälti mukavuus- kuin urheilullisuuspuolella (eli mieluummin hyvä varustus kuin esim. iso moottori)
Aika nopeasti valikoitui viiden farmariauton joukko, jonka sisään valinta osuisi:
-Audi A6 2.0 TDI
-BMW 520d
-Ford Mondeo 2.0 TDCi
-VW Passat 2.0 TDI
-Volvo V70 D5
Toki paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja olisi ollut, mutta tämä joukko tuntui etukäteen ajatellen omimmalta. Mainittakoon tässä myös se, että mitään noista merkeistä ei minulla ollut aiemmin ollut - eli kaikki tulivat tavallaan uusina tuttavuuksina. Kävin ajamassa kaikki muut paitsi BMW:n, joka oli vielä ajamatta, kun ratkaisu jo syntyi (tosin luotto BMW:n ajettavuuden hyvään tasoon on muutenkin kova). No, seuraavassa täysin subjektiivisia mietteitä kustakin mallista omien kokemusteni pohjalta:
Audi A6:
Ulkonäkö: hyvä
Sisätunnelma: en pitänyt erityisesti
+hyvä ajotuntuma, hyvä ohjaustehostin
+reilusti tilaa
-ehkä hieman tehoton moottori (140 hv)
-493 cm alkaa olla jo liiankin pitkä auto omaan makuuni
-varusteet kalliita
BMW 520:
Ulkonäkö: ok, etulampuista en tosin pidä
Sisätunnelma: aavistuksen vanhahtava (mm. perinteinen käsijarru), muuten ok
+hyvä moottori, pieni kulutus
+taatusti hyvä ajettava (vaikka siis jäikin ajamatta)
-tavaratila hieman muita pienempi
-varusteet kalliita
Ford Mondeo:
Ulkonäkö: hyvä - tosin pidän sitä hieman inflaatioherkkänä
Sisätunnelma: en pitänyt
+hyvät tilat
+ajettavuus ok
+integroidut lastenistuimet
-häiritsevä heijastus tuulilasissa
-tehoton moottori (130 hv)
-kiihdytettäessä moottori kuului liian äänekkäästi sisään
VW Passat:
Ulkonäkö: mielestäni aika neutraali
Sisätunnelma: myös neutraali
+ajettavuus ok
+tilat ok
+sopiva moottori (170 hv)
+integroidut lastenistuimet
-ehkä hieman "väritön" kokonaisuus
Volvo V70:
Ulkonäkö: hyvä
Sisätunnelma: hyvä
+moottori ok
+hiljainen ajettava
+hyvät tilat, monikäyttöisyys
+integroidut lastenistuimet
+turvallisuuspuoleen satsattu paljon
-kulutus voisi olla hieman pienempi
-paikaltaan kiihdytettäessä pieni viive
Mondeo putosi aika nopeasti pois listalta. Jäljellejääneistä asettamallani budjetilla olisi saanut:
Audi A6: hyvä ajettava, melko vaatimaton varustelu
BMW 520: hyvä ajettava, melko vaatimaton varustelu
VW Passat: hyvä varustelu, muuten hieman "väritön"
Volvo: hyvä varustelu, muiltakin osin tuntui hyvältä kokonaisuudelta
Eli valintani siis osui Volvoon.
Se täytyy sanoa, että auton ulkonäkö- ja sisustusasioilla on väkisinkin kohtuullisen suuri merkitys uutta autoa valitessa. Niiden pitäisi olla vähintään neutraaleja, että auto voisi tulla valituksi. Tai sitten vastapainona täytyy olla jotain todella hyviä ja itselle tärkeitä ominaisuuksia, joiden merkitys "kuittaa" puutteet ulkonäössä tai sisustuksessa. Näin siis ainakin itseni kohdalla.
Volvo on kieltämättä hyvinkin kiinnostava uusista malleista, eikä ollenkaan niin ruma kuin kuvissa.
BMW olisi kannattanut koeajaa, tosin ihastumisen riski on kova, jos hakee muutakin, kuin mukavaa sohvaa maantielle.
Ja tuo Passat. Miksi edes kokeilla moista, jos on 60 tonnia laittaa autoon? Mielestäni ei edes Mondeon veroinen peli.
Volvo lienee aivan järkevä valinta, etenkin perheelliselle.
Hyvä valinta tuolla kriteerillä. Volvoon saa kaikki varusteet melkein Passatin nahkapenkkien hinnalla.
Ihan kiinnostuksen kannalta, katsoitko mm. bemarin ja audin kyseessäolllessa business- vai tavallisia versioita. Ne kai on myynnissä ihan yksityisillekin...
Itse olin ihan tyytyväinen Audin business-version vakiovarustukseen, en ottanut muuta kuin lohkolämppärin.
Onhan Volvostakin business-hinnat. Periaatteessa niitä pitäisi myydä yksityisillekin, mutta myyjät eivät hiiskukaan niistä muille kuin yritysostajille.
Vaikuttiko auton CO2 päästöjen määrä valintaasi?
Itse olin ihan tyytyväinen Audin business-version vakiovarustukseen, en ottanut muuta kuin lohkolämppärin.
Business-varusteisia katselin. Kohtuullisen tasonhan niistäkin toki jo saa, mutta halusin lisäksi vielä hyvää audiopuolta mp3-toistolla, metalliväriä, ja muutakin mukavaa...
Sen verran, ettei ihan ökypäästötasolle saanut auto mennä (en tosin asettanut mitään tiettyä rajaa). On kyllä sanottava, että tällä osastolla Volvolla on vielä jonkin verran tekemistä.
Kerronpa vähän minäkin mietteitä näistä autoasioista, kun nyt tuli auto laitettua tilaukseen.
Uutta autoa lähdin siis valitsemaan noin 60000 euron hintaluokasta
Täytyy kompata kaveria koska itselläni tämä prosessi on myös lähes läpikäyty ja auto on tilattava lähiaikoina.
Volvo on nyt nähtävästi siirtynyt kokonaan räätälöitäviin autoihin koska varustepakettien (Kinetic, Momentum...) varusteet ovat vähäisiä. Eli tarkoitus on nähtävästi ajaa ostajat oikeasti miettimään mitä varusteita tarvitsevat ja sitten ostamaan vain niitä. Ei jonkun ekstrasuuren varustepaketin (ml. business) mukana tulevia toimintoja tai ominaisuuksia joita osaa ei suurella tn. tule erityisesti kaipaamaan. Ja tässä kohdassa Volvon hintavastaavuus tulee esiin: lisävarusteet ovat järkevän hintaisia ja niitä on halutessa mukavampi noukkia käyttöön.
Yhtenä suurena tekijänä itse em. kirjoituksessa löytyvien kriteerien lisäksi pidän Volvon turvallisuutta. Minulla se menee helposti ajettavuuden edelle koska näissä asioissa ajattelen myös perhettäni. Volvo on kiitettävällä tavalla tuonut esille turvallisuusnäkökohtia ja testeissä autot ovat sijoittuneet hyvin, siitä ei ole epäilystäkään.
Mondeo putosi aika nopeasti pois listalta. Jäljellejääneistä asettamallani budjetilla olisi saanut:
Audi A6: hyvä ajettava, melko vaatimaton varustelu
BMW 520: hyvä ajettava, melko vaatimaton varustelu
VW Passat: hyvä varustelu, muuten hieman "väritön"
Volvo: hyvä varustelu, muiltakin osin tuntui hyvältä kokonaisuudelta
Eli valintani siis osui Volvoon.
Se täytyy sanoa, että auton ulkonäkö- ja sisustusasioilla on väkisinkin kohtuullisen suuri merkitys uutta autoa valitessa. Niiden pitäisi olla vähintään neutraaleja, että auto voisi tulla valituksi. Tai sitten vastapainona täytyy olla jotain todella hyviä ja itselle tärkeitä ominaisuuksia, joiden merkitys "kuittaa" puutteet ulkonäössä tai sisustuksessa. Näin siis ainakin itseni kohdalla.
Onnittelut järkiperustein tehdystä autonvalinnasta. Jos uusi V70 vastaa suurimmalta osin S80-mallia, niin uskon ettet tule pettymään. Auton valinnassa alkaa helposti autokuume ja tunteet viemään liikaakin mennessään, joten on hyvä pohtia tarkasti mitä autolta haluaa ja millaisia ominaisuuksia arvostaa. Itselläkin meinasi valinta ensin kohdistua Audi A6:een ulkonäön ja imagon takia, mutta Volvo S80 kiilasi loppusuoralla ohi nimenomaan järkiperusteilla ja ominaisuuksillaan. Minulla oli auton valinta vuosi sitten sikäli helpompaa, ettei vaihtoehtoja loppusuoralla ollut kuin nuo kaksi.
Minulle on myös ulkonäkö yksi tärkeimmistä valintaperusteista ja auton pitää mieluiten olla aika uusi malli, jolloin muotoilu ei heti tunnu vanhentuneelta. Lisäksi arvostan äänettömyyttä, hyvää ajettavuutta maantiellä, hyviä istuimia, hyvää ergonomiaa, hyvää suorituskykyä nimenomaan ohitustilanteissa, turvallisuutta ja ennenkaikkea sitä että auto tuntuu ns. omalta ja sellaiselta että sen haluaisi omistaa heti ensi koeajolla. Toki auton pitää myös olla hinnaltaan järkevissä rajoissa ja itselläkin tuo noin 60 t alkaa olla jo järkevyyden ylärajoilla. Olen myös sillä kannalla, että automerkkejä kannattaa vaihdella, eikä aina valita sitä tuttua ja turvallista, koska vaihtelu virkistää auton valinnassakin ja on mukava kerätä kokemuksia erilaisista autoista, kunhan vaan tietyt pääkriteerit täyttyy. Joistain ominaisuuksista voi sitten vähän tinkiäkin tuota vaihtelua saadakseen.
Volvo on nyt nähtävästi siirtynyt kokonaan räätälöitäviin autoihin ... Eli tarkoitus on nähtävästi ajaa ostajat oikeasti miettimään mitä varusteita tarvitsevat...
Yhtenä suurena tekijänä itse em. kirjoituksessa löytyvien kriteerien lisäksi pidän Volvon turvallisuutta. Minulla se menee helposti ajettavuuden edelle ...
Bemari ja MB on aina olleet räätälöitäviä.
Jos Volvon valitsee, ei ajettavuus todellakaan ole kriteeri. Turvallinen se varmasti on, kuten muutkin uudet autot.
Jos Volvon valitsee, ei ajettavuus todellakaan ole kriteeri. Turvallinen se varmasti on, kuten muutkin uudet autot.
Minulla ainakin oli ajettavuus kriteeri ja Volvo S80 täytti omat kriteerini. S80:n ajettavuus on hyvä ja en kokenut Audi A6:tta sen paremmaksi. Volvon ohjaus ei ole kaikista tunnokkaimpia eli parempiakin siinä suhteessa on, mutta se ei ole ajettavuuden ainoa mittari. En tiedä poikkeaako uusi V70 jotenkin, mutta vanhrmpien Volvojen ajettavuutta ei kannata enää muistella, jos uutta autoa on valitsemassa.
S80:n turvallisuudesta verrattuna kilpailijoihin on tuolla linkissä paras näyttö.
http://www.iihs.org/ratings/summary.aspx?class=10
Ja jotta asiassa pysytään, niin olisipa ottanut minkä tahansa noista alkuasetelman autoista, niin olisi varmasti saanut hyvän, turvallisen ja hyvin tiellä pysyvän auton....ei tuolla hinnalla huonoa saa vaikka yrittäisi. Loppu onkin sitten makuasioita....
Minulla ainakin oli ajettavuus kriteeri ja Volvo S80 täytti omat kriteerini. S80:n ajettavuus on hyvä ja en kokenut Audi A6:tta sen paremmaksi. Volvon ohjaus ei ole kaikista tunnokkaimpia eli parempiakin siinä suhteessa on, mutta se ei ole ajettavuuden ainoa mittari. En tiedä poikkeaako uusi V70 jotenkin, mutta vanhrmpien Volvojen ajettavuutta ei kannata enää muistella, jos uutta autoa on valitsemassa.
Olen samaa mieltä. V70 oli täysin riittävä ajettavuudeltaan itselleni. Niin harvoin tulee ajettua niin mutkaisia teitä, että olisi todellista tarvetta erityisen tunnokkaalle ohjauksellekaan. Tokihan se olisi aina plussaa silti. Mutta kun yleensä ajan vain kaupungissa, tavallisella valtatiellä tai moottoritiellä, niin ohjauksen huippuhyvä tunnokkuus ei ole itselleni kovin tärkeä ominaisuus, vaikka se sitä kuuluisaa ajamisen iloa tarjoaisikin joissakin tilanteissa.
Tästä olen myös täysin samaa mieltä.
Ajettavuuteen kuuluu myös jousitus, Volvon alusta on jenkki, siinä ei ole mitään positiivista kerrottavaa. Sportti alustaa ei ole edes lisävarusteena, edellisessä mallissa oli, se oli sentään siedettävä toiminnaltaan, nämä uudet on aivan surkeitä.
Heh, Volvoon on kyllä saatavilla säädettävä alusta. Että se siitä.
Joo, saa. Mutta se ei ole sportalusta.
Joo, saa. Mutta se ei ole sportalusta.
Arvaa kaksi kertaa, onko se tehty korvaamaan nimenomaan sport- ja muut alustat?
Ajettavuuteen kuuluu myös jousitus, Volvon alusta on jenkki, siinä ei ole mitään positiivista kerrottavaa. Sportti alustaa ei ole edes lisävarusteena, edellisessä mallissa oli, se oli sentään siedettävä toiminnaltaan, nämä uudet on aivan surkeitä.
Miksi ihmeessä tämän luokan autoissa, joita S80/V70 edustavat, pitäisi olla vakiona sport-alusta. Sellainen on Audi A6:ssa jo vakiona ja lisävarusteena saa extra-kovan sport -alustan. TM:n S80 koejosta poimittuna: "Jousitus on mukava, mutta silti kuormaa sietävä ja kantava. Ajossa on toivottua pehmeyttä ja paikoin jopa luksusta."
Juuri tuota luksustahan tämän luokan autoista haetaan, eikä mitään sporttijousituksella pilattua katukilpuria. Omaan makuun S80:n alusta on 17 " renkailla juuri sopiva, mutta tottakai makuja on monenlaisia ja lisävarusteenahan saa Volvoonkin Four-C alustajärjestelmän, jossa on 3 erilaista alusta-asestusta.
Ajettavuuteen kuuluu myös jousitus, Volvon alusta on jenkki, siinä ei ole mitään positiivista kerrottavaa. Sportti alustaa ei ole edes lisävarusteena, edellisessä mallissa oli, se oli sentään siedettävä toiminnaltaan, nämä uudet on aivan surkeitä.
Olen sitä mieltä, että missään noista vaihtoehtoina olleista autoista ei ole surkeaa alustaa. Se on lähtökohta.
Sen jälkeen on sitten kyse enemmälti painotuksista - joku autonvalmistaja painottaa sporttisuutta, toinen mukavuutta. Aivan samoin joku kuluttaja tykkää sporttisesta, toinen mukavasta. Menee makuasioiden puolelle.
Se on sitten jo ihan eri juttu, jos ruvetaan vertaamaan esim. kahta autoa, joissa molemmissa on pyritty sporttiseen (tai mukavaan) alustaan. Siinäkin tapauksessa olen sitä mieltä, että asian vaikutus autonvalintapäätökseeni on melko pieni, kun puhutaan tämän hintaluokan autoista. Kokonaisuuteen vaikuttaa niin moni muukin asia.
quote title="07.10.2007 klo 22:58 A-utoilija kirjoitti"]
Miksi ihmeessä tämän luokan autoissa, joita S80/V70 edustavat, pitäisi olla vakiona sport-alusta. Sellainen on Audi A6:ssa jo vakiona ja lisävarusteena saa extra-kovan sport -alustan. TM:n S80 koejosta poimittuna: "Jousitus on mukava, mutta silti kuormaa sietävä ja kantava. Ajossa on toivottua pehmeyttä ja paikoin jopa luksusta."
Juuri tuota luksustahan tämän luokan autoista haetaan, eikä mitään sporttijousituksella pilattua katukilpuria. Omaan makuun S80:n alusta on 17 " renkailla juuri sopiva, mutta tottakai makuja on monenlaisia ja lisävarusteenahan saa Volvoonkin Four-C alustajärjestelmän, jossa on 3 erilaista alusta-asestusta.
Makuja on todellakin moneen lähtöön, mielestäni tuo Volvon pehmeys on jo häiritsevän löysää, autosta ei oikein tiedä mitä seuraavaksi on odotettavissa. Omat kokemukset perustuu perusteelliseen koeajoon, ei mihinkään TM:n artikkeleihin.
Mielestäni luksuksella löysyyttä ei voi perustella, en sporttijousituksella tarkoita mitään katukilpuria vaan mukavuuspainotteista, eleetöntä ja tarkkaa alustaa kuten BMW:ssä oleva. Jos BMW:n alustaa sanoo katukilpurimaiseksi niin väitän että kyseinen henkilö ei ole sellaista ikinä edes kokeillut.
Normaali sportti alusta on mm matalampi, jämäkämmät jouset, vakaajat ja iskarit. Tuo Volvon sähköinen ei pääse lähellekään kunnollista sportti alustaa, vastaavia systeemeitä on ollut jo ikuisuus takaperin esim Peugeotilla 605 tai Opelilla Astrassa.
Makuja on todellakin moneen lähtöön, mielestäni tuo Volvon pehmeys on jo häiritsevän löysää, autosta ei oikein tiedä mitä seuraavaksi on odotettavissa. Omat kokemukset perustuu perusteelliseen koeajoon, ei mihinkään TM:n artikkeleihin.
Mielestäni luksuksella löysyyttä ei voi perustella, en sporttijousituksella tarkoita mitään katukilpuria vaan mukavuuspainotteista, eleetöntä ja tarkkaa alustaa kuten BMW:ssä oleva. Jos BMW:n alustaa sanoo katukilpurimaiseksi niin väitän että kyseinen henkilö ei ole sellaista ikinä edes kokeillut.
Normaali sportti alusta on mm matalampi, jämäkämmät jouset, vakaajat ja iskarit. Tuo Volvon sähköinen ei pääse lähellekään kunnollista sportti alustaa, vastaavia systeemeitä on ollut jo ikuisuus takaperin esim Peugeotilla 605 tai Opelilla Astrassa.
Taitaa olla kyse makuasioista eli olet kenties tottunut toisenlaiseen, matalaan sport-jousitukseen ja Volvon jousitus vaan tuntuu erilaiselta. En ole itse lukenut yhtään koeajoa, joissa ainakaan uuden S80:n joutitusta olisi moitittu auton luonne ja käyttötarkoitus huomioiden liian pehmeäksi ja itse en ainakaan kaipaa yhtään malalampaa ja jämäkämpää jousitusta. V70-mallin jousitus voi olla vielä hieman mukavuuspainotteisempi, joten siitä en sano mitään. Isot Volvothan ei ole mitään urheiluautoja ja Suomessa voi ajaa vain 120 km/h, joten mihin tarvitaan matalaa sport-jousitusta karkeille ja uraisille teille noilla nopeuksilla?
Kommentteja HS:n S80-koeajosta:
"Mukavuuspainotteinen S80 D5 ei ole ei mikään urheiluauto. Normaaliajossa kaarreominaisuudet ovat hyvät. Korin liikkeet ovat paremmin hallinnassa kuin pehmeän tuntuisessa edeltäjässä.
Jousitusmukavuus on hyvä. Volvon laatu ja jämäkkyys tulee esiin sorateiden syheröissä ja nimismiehen kiharoissa. Jousitus imaisee hienosti myös rikkonaisen päällystetien montut. Joillakin karkeilla teillä ilmenee lievää pintakovuutta."
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pitkien+matkojen+menij%C3%A4/HL20061111SI1AL02kct
Arvaa kaksi kertaa, onko se tehty korvaamaan nimenomaan sport- ja muut alustat?
Kovin hyvin tuossa ei ole onnistuttu. Sama kuin Mondeossakin, ja molemmista on testeissä todettu ettei tuosta säätötoiminnasta ole juuri mitään hyötyä. Mondeoon saa siksi vielä Eibachin madallussarjan, hintaa vain muutama satanen ja paljon toimivampi ratkaisu niille jotka urheilualustaa kaipaavat.
Alustojen mukavuudesta puhuttaessa Volvo ei yllä lähimainkaan esim. sitikoiden tasolle. Sitikassa on jo vuosikausia ollut jousitus, joka oikeasti säätyy olosuhteiden mukaan.
Jämäkkyys uudesta Volvosta taasen puuttuu, ainakin MB ja BMW tarjoavat mukavan, mutta silti jämäkän kokonaisuuden. Lisävarusteena sitten oikean urheilualustan sitä haluaville. Mersuuun saa Volvon alustaa halvemmalla myös dynamiikkapaketin, joka muuttaa ajettavuutta kohtuullisen paljon.
Ajamassani V70:ssä alusta kolahteli jonkin verran soralla ajaessa. Ohjaus oli pettymys. Mondeossa on selvästi parempi ohjaus, vaikka samaa kantaa onkin. Muuten ihan ok, mutta ei tarjoa perusominaisuuksissa mitään ihmeellistä verrrattuna esim. Passatiin tai Mondeoon. Penkit ei Volvossa ole Passatia kummemmat, vaikka niitä niin monesti kehutaankin. Bemarin urheiluistuimien tasoon Volvo ei yllä, vaikka Bemun peruspenkkejä paremmat penkit tarjoaakin. Vähän turhan paljon jenkin makuinen tämä uusi V70.
[quote title="08.10.2007 klo 10:08 A-utoilija kirjoitti"]
Isot Volvothan ei ole mitään urheiluautoja ja Suomessa voi ajaa vain 120 km/h, joten mihin tarvitaan matalaa sport-jousitusta karkeille ja uraisille teille noilla nopeuksilla?
Jos painotus on tämä, niin miksi nuo koneet sitten on alkaen 200 hv, ja mihin ihmeeseen tarvitaan jotain T6:tta???
Arvaa kaksi kertaa, onko se tehty korvaamaan nimenomaan sport- ja muut alustat?
Kovin hyvin tuossa ei ole onnistuttu. Sama kuin Mondeossakin, ja molemmista on testeissä todettu ettei tuosta säätötoiminnasta ole juuri mitään hyötyä. Mondeoon saa siksi vielä Eibachin madallussarjan, hintaa vain muutama satanen ja paljon toimivampi ratkaisu niille jotka urheilualustaa kaipaavat.
Alustojen mukavuudesta puhuttaessa Volvo ei yllä lähimainkaan esim. sitikoiden tasolle. Sitikassa on jo vuosikausia ollut jousitus, joka oikeasti säätyy olosuhteiden mukaan.
Jämäkkyys uudesta Volvosta taasen puuttuu, ainakin MB ja BMW tarjoavat mukavan, mutta silti jämäkän kokonaisuuden. Lisävarusteena sitten oikean urheilualustan sitä haluaville. Mersuuun saa Volvon alustaa halvemmalla myös dynamiikkapaketin, joka muuttaa ajettavuutta kohtuullisen paljon.
Ajamassani V70:ssä alusta kolahteli jonkin verran soralla ajaessa. Ohjaus oli pettymys. Mondeossa on selvästi parempi ohjaus, vaikka samaa kantaa onkin. Muuten ihan ok, mutta ei tarjoa perusominaisuuksissa mitään ihmeellistä verrrattuna esim. Passatiin tai Mondeoon. Penkit ei Volvossa ole Passatia kummemmat, vaikka niitä niin monesti kehutaankin. Bemarin urheiluistuimien tasoon Volvo ei yllä, vaikka Bemun peruspenkkejä paremmat penkit tarjoaakin. Vähän turhan paljon jenkin makuinen tämä uusi V70.
AkiK:n kanssa samaa mieltä.
Volvo-fanien kannattaisi koeajaa 5-sarjalainen sport-alustalla, kyllä puheet sen jälkeen muuttuu.
Penkeistä sen verran että edellisessä versiossa ne olivat paremmat, takapakkia on otettu vaikka ei ne huonoimmasta päästä ole vieläkään.
Kojelaudan ja ovipaneelien narina/pärinä oli myös kohtalaista, kyseessä kuitenkin uusi auto.
Listaan voisi lisätä vielä Volvon automaatin toiminnan, se on kovin sivistymätön. Vaihtaa vasta korkeilla kierroksilla, josta seuraa rajujakin nykäisyjä. Tähän varmasti tulee luento että se onkin mallia oppiva, saattaa olla mutta on tainnut jäädä pari kertaa luokalleen kertaamaan.
Arvaa kaksi kertaa, onko se tehty korvaamaan nimenomaan sport- ja muut alustat?
Kovin hyvin tuossa ei ole onnistuttu. Sama kuin Mondeossakin, ja molemmista on testeissä todettu ettei tuosta säätötoiminnasta ole juuri mitään hyötyä. Mondeoon saa siksi vielä Eibachin madallussarjan, hintaa vain muutama satanen ja paljon toimivampi ratkaisu niille jotka urheilualustaa kaipaavat.
Alustojen mukavuudesta puhuttaessa Volvo ei yllä lähimainkaan esim. sitikoiden tasolle. Sitikassa on jo vuosikausia ollut jousitus, joka oikeasti säätyy olosuhteiden mukaan.
Jämäkkyys uudesta Volvosta taasen puuttuu, ainakin MB ja BMW tarjoavat mukavan, mutta silti jämäkän kokonaisuuden. Lisävarusteena sitten oikean urheilualustan sitä haluaville. Mersuuun saa Volvon alustaa halvemmalla myös dynamiikkapaketin, joka muuttaa ajettavuutta kohtuullisen paljon.
Ajamassani V70:ssä alusta kolahteli jonkin verran soralla ajaessa. Ohjaus oli pettymys. Mondeossa on selvästi parempi ohjaus, vaikka samaa kantaa onkin. Muuten ihan ok, mutta ei tarjoa perusominaisuuksissa mitään ihmeellistä verrrattuna esim. Passatiin tai Mondeoon. Penkit ei Volvossa ole Passatia kummemmat, vaikka niitä niin monesti kehutaankin. Bemarin urheiluistuimien tasoon Volvo ei yllä, vaikka Bemun peruspenkkejä paremmat penkit tarjoaakin. Vähän turhan paljon jenkin makuinen tämä uusi V70.
Eipä muuten bemarinkaan alustan mukavuus yllä likimainkaan C6:den tasoon.
En tiedä, minkä muotoinen ruuminrakenne sinulla on, mutta likimain jokaisessa koeajossa Volvon penkkejä kehutaan erikseen mainioiksi. Passat ei yllä lähellekään. Noista vagineista puuttuu niinkin basic-juttu kuin ristiseläntuen säätö.
Ja se T6 lienee tehty ripeään motariliikkumiseen. Mainio ratkaisu sinänsä, ettei tarvitse ostaa mitään kivirekeä, jos tykkää silloin tällöin kaasutella.
Pienemmät koneethan Volvoon ovat jo tarjolla (2.0D ja 2.0).
AkiK:n kanssa samaa mieltä.
Volvo-fanien kannattaisi koeajaa 5-sarjalainen sport-alustalla, kyllä puheet sen jälkeen muuttuu.
Penkeistä sen verran että edellisessä versiossa ne olivat paremmat, takapakkia on otettu vaikka ei ne huonoimmasta päästä ole vieläkään.
Kojelaudan ja ovipaneelien narina/pärinä oli myös kohtalaista, kyseessä kuitenkin uusi auto.
Listaan voisi lisätä vielä Volvon automaatin toiminnan, se on kovin sivistymätön. Vaihtaa vasta korkeilla kierroksilla, josta seuraa rajujakin nykäisyjä. Tähän varmasti tulee luento että se onkin mallia oppiva, saattaa olla mutta on tainnut jäädä pari kertaa luokalleen kertaamaan.
Listaisit kaikki puutteet Volvossa samaan viestiin, ettei tarvisi niitä koko ajan yksitellen tiputella. Selvästi sinua ei Volvo kiinnosta, joten aja ihmeessä sitten sillä Bemarilla. Miksi muuten olet edes koeajanut Volvon, kun et siitä pidä?
Minulle taas S80-malli sopii kaikin puolin kuin nenä päähän. Penkit on parhaat missä olen istunut ja ovat hyvät pitkillekin matkoille. Sport-penkit tarjoaa yleensä paremman sivutuen ja säädettävän reisituen, joten siinä mielessä ne voisi olla paremmat, mutta en oikein muita puutteita löydä Volvon penkeistä, vaikka käsinsäädöt tosin on hankalassa paikassa. Nahkapenkit tietysti olisi liukkaat ja hiostavatkin ilman ilmastointia, jonka myös saa Volvon nahkapenkkeihin. Itselläni on kangaspenkit eli ei ole noita murheitakaan.
Ja en itse myöskään kaipaa yhtään jämäkämpää alustaa S80:een. Eihän se ole mikään ongelma hankkia Volvoonkin madallettuja sport-jousia ja jäykempiä iskunvaimentimia, mutta niitä ei ole Volvon omissa lisävarusteissa. Helsingin automessuilla olikin viime vuonna myös madallettu S80 esillä 19 " renkailla, mutta en enää muista millä osastolla se oli, koska se ei ollut Volvon omalla osastolla.
En tosin ymmärrä miksi hyvä auto pitäisi pilata kivireeksi jollain 19 " renkailla ja madalletulla alustalla, koska Suomen tiet on usein aivan järkyttävässä kunnossa ja itse ajan paljon myös hiekkatiellä eli madallettu alusta ei tulisi kyseeseenkään ja 17 " renkaat on ehdoton maksimi ja niillä ei vielä pilaa Volvosta kivirekeä ja melunpesää, kuten monesta muusta autosta tekisi.
Minulle taas S80-malli sopii kaikin puolin kuin nenä päähän. Penkit on parhaat missä olen istunut ja ovat hyvät pitkillekin matkoille. Sport-penkit tarjoaa yleensä paremman sivutuen ja säädettävän reisituen, joten siinä mielessä ne voisi olla paremmat, mutta en oikein muita puutteita löydä Volvon penkeistä, vaikka käsinsäädöt tosin on hankalassa paikassa. Nahkapenkit tietysti olisi liukkaat ja hiostavatkin ilman ilmastointia, jonka myös saa Volvon nahkapenkkeihin. Itselläni on kangaspenkit eli ei ole noita murheitakaan.
Ja en itse myöskään kaipaa yhtään jämäkämpää alustaa S80:een. Eihän se ole mikään ongelma hankkia Volvoonkin madallettuja sport-jousia ja jäykempiä iskunvaimentimia, mutta niitä ei ole Volvon omissa lisävarusteissa. Helsingin automessuilla olikin viime vuonna myös madallettu S80 esillä 19 " renkailla, mutta en enää muista millä osastolla se oli, koska se ei ollut Volvon omalla osastolla.
En tosin ymmärrä miksi hyvä auto pitäisi pilata kivireeksi jollain 19 " renkailla ja madalletulla alustalla, koska Suomen tiet on usein aivan järkyttävässä kunnossa ja itse ajan paljon myös hiekkatiellä eli madallettu alusta ei tulisi kyseeseenkään ja 17 " renkaat on ehdoton maksimi ja niillä ei vielä pilaa Volvosta kivirekeä ja melunpesää, kuten monesta muusta autosta tekisi.
Eihän sitä kannata mielipiteitään laukoa jos ei tiedä mistä puhuu, tällä palstalla Volvon hehkutus on mennyt yli hilseen aikoja sitten, minun mielestä Volvon kehuille ei ole katetta. Joka toisessa lauseessa Volvo-fanit vetää vertauksensa BMW:hen tai MB:hen, "kyllä se Volvo on vähintään yhtä hyvä kuin ne ja säästettiin sivussa vielä rahaakin", kuullostaako tutulta ?
Minulla on koeajot tuoreessa muistissa ja kerron vain oman mielipiteeni, jos se ei sinua miellytä, en voi asialle mitään. Mielipidepalstahan tämä kait on ? vaikka välillä tuntuu että Volvon brosaria tässä selataan.
"pilata hyvä auto kivireeksi", ota selvää asioista, ei voi muuta sanoa.
Eihän sitä kannata mielipiteitään laukoa jos ei tiedä mistä puhuu, tällä palstalla Volvon hehkutus on mennyt yli hilseen aikoja sitten, minun mielestä Volvon kehuille ei ole katetta. Joka toisessa lauseessa Volvo-fanit vetää vertauksensa BMW:hen tai MB:hen, "kyllä se Volvo on vähintään yhtä hyvä kuin ne ja säästettiin sivussa vielä rahaakin", kuullostaako tutulta ?
Minulla on koeajot tuoreessa muistissa ja kerron vain oman mielipiteeni, jos se ei sinua miellytä, en voi asialle mitään. Mielipidepalstahan tämä kait on ? vaikka välillä tuntuu että Volvon brosaria tässä selataan.
"pilata hyvä auto kivireeksi", ota selvää asioista, ei voi muuta sanoa.
Eikö sitten BMW:n hehkutus ole mennyt tällä palstalla yli hilseen jo ajat sitten? Sinusta on siis jotenkin loukkaavaa Bemaria kohtaan, jos joku väittää Volvoa samanveroiseksi autoksi. Sen sijaan siinä ei ole sitten mitään ihmeellistä, että itse väität Volvon alustaa surkeaksi tai että Volvoa ei edes voi valita ajettavuuskriteereillä tai että Volvon kehuille ei ole mitään katetta. Itse en juuri käytä Bemari-vertauksia Volvoon, koska Bemari ei päässyt loppusuoralle viime auton valinnassani, vaan Audi oli se johon Volvoa vertasin ja Audi A6 oli ihan saman veroinen auto kuin Volvo S80, paitsi että Volvo oli minun makuuni parempi kokonaisuus eli kyllä ainakin Volvon S80-mallin kehuille myös katettakin löytyy. V70-malli pitäisi sitten arvioida erikseen, koska se ei ole suora S80:n farmarimalli ja alusta ja ajettavuus voivat hieman poiketa.
Ja itse asiassa monet testithän ne väittää, että Volvo on samanveroinen auto Bemarin ja MB:n kanssa vai miksi Volvo sitten on nuo jopa voittanut useissa testeissä ja joissakin jäänyt kenties pisteen tai parin päähän. Jos BMW ja MB olisivat täysin kiistattoman ylivertaisia Volvoon nähden, niin eikö niiden pitäisi silloin voittaa kaikissa testeissä Volvo ylivoimaisesti? Miksi edes Volvo ängetään aina samaan testiin noiden saksalaisten kanssa, jos se ei ole niiden veroinen testaajien mielestä. Entä ovatko BMW ja MB jotenkin ylivertaisia myös Audiin nähden? Muuten äsken oli Saksan AMS:ssa testi, jossa uusi Mondeo peittosi mennen tullen uuden ja uljaan MB C-sarjan ja saman on tehnyt Passat aiemmin.
Eli ei nämä autojen paremmuudet ole niin yksiselitteisiä. Makuja autojen suhteen on monenlaisia ja yhtä ja ainoaa parasta autoa kaikkien tarpeisiin ei vaan yksinkertaisesti ole olemassa. Tällä palstalla saisikin olla suvaitsevuutta ja toisten maun kunnioittamista huomattavasti enemmän.
[quote title="08.10.2007 klo 20:07 A-utoilija kirjoitti"]
Eli ei nämä autojen paremmuudet ole niin yksiselitteisiä. Makuja autojen suhteen on monenlaisia ja yhtä ja ainoaa parasta autoa kaikkien tarpeisiin ei vaan yksinkertaisesti ole olemassa. Tällä palstalla saisikin olla suvaitsevuutta ja toisten maun kunnioittamista huomattavasti enemmän.
Vai nyt puhut suvaitsevaisuudesta, ja toisten maun kunnioittamisesta. Ei vaan ole tullut ilmi aiemmissasi kommenteissa. On vaan niin,että pidät omaa valintaasi erinomaisena muihin nähden, kaivat ehtimiseen testejä joissa Volvo on menestynyt. Ihankuin sillä olisi mitään merkitystä muiden valintoihin. En itse ole tällaiseen viitsinyt sortua oman merkkini suhteen, eikä moni muukaan täällä keskustelevista. Tuntuu vähän siltä, että yrität todistella jotain, lähinnä itsellesi. Niinkuin nyt sanoit autojen paremmuudesta, "ei ne ole yksiselitteisiä", monesti myös imago vaikuttaa merkittävästi. Siksi Volvo usein putoaa loppupeleissä.