Audi on julkaissut kuvia ja tekniset tiedot uudesta A4:sta. Erittäin lupaava tulokas, mikäli hinta pysyy aisoissa. Kokoa on reilusti lisää, pituus 4,7m ja akseliväli 280 cm kasvattavat auton täysin uuteen kokoluokkaan. Tavaratilaakin lähes 500l. Autossa on paljon uusia teknisiä ratkaisuja mm. automaatti tuplakytkimellä. Peruskone on 1,8 TFSI 160hv ja dieselpuolella 2,0 TDI 143hv.
Virallinen esittely on parin viikon päässä Frankfurtissa ja varmaan syksyn mittaan alkaa näkyä Suomessakin.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57609
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070829-nya-audi-a4/index.xml
Jokohan ne ovat saaneet tukivarret kestävämmiksi?
Takaviistosta ihan kuin Subaru Legacy.
Virallinen esittely on parin viikon päässä Frankfurtissa ja varmaan syksyn mittaan alkaa näkyä Suomessakin.
Katsokaapa kuvia, design on huippua !
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57609
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070829-nya-audi-a4/index.xml
Sanoisin pikemminkin, ettei mitään ihmeellistä mitä ei olisi jo A5:ssä nähty. Keula ja ohjaamon hallintalaitteethan esiteltiin tuossa muodossa jo A5:n yhteydessä. Nuo kuvien Led-huomiovalotkin lienee vain huippumalleissa. Sekä A6 että A5 ovat selvästi tyylikkäämpiä ja oma valinta, jos Audia olisin ostamassa kohdistuisi lähinnä niihin.
Vähän turhan varovaista on tuon A4:n muotoilu, mutta toivottavasti Audien pahimmat puutteet eli suuri rengasmelu, onnettomat ajovalot ja puutteelliset matkustamon pientavaratilat olisi vihdoinkin korjattu kilpailijoiden tasolle. Onhan tuo yksi hyvä uusi tulokas taas kuitenkin premium-autojen rintamalle.
Jotenkin näkyy samaa muotoilua sivuprofiilissa ja takavaloissa kuin uudessa 3-sarjan bemarissa. Sattumaako? Ei varmaankaan.
Eihän Audi A4 voi maksaa yhtä paljon kuin BMW:n 3- sarja ja MB:n C- sarja... eihän?!
Niin, jos edistystä on tapahtunut, eikä A4 ole enää Volkkarin ja premiumin ristisiitos, hinnannosto on aivan oikeutettua.
Ihan hyvältähän tuo ainakin noissa kuvissa näyttää.
Virallinen esittely on parin viikon päässä Frankfurtissa ja varmaan syksyn mittaan alkaa näkyä Suomessakin.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57609
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070829-nya-audi-a4/index.xml
Hienoa että taas on LUPAAVA uusi Audi, ties vaikka ensimmäistä kertaa merkin historiassa lunastaisivat niitä lupauksia myös todellisuudessa. En tosin ymmärrä mitä uutta tuossa on, samat muutamat pienet yritykset päästä lähemmäs 3-sarjan rakennetta kuin A5:ssä.
Jo A5:stä Audin suunnittelijat olivat pettyneitä kun eivät edes niitä pieniä alkuperäisen rakenteen puutteiden paikkauksia saaneet hyödyntää joiden eteen saivat taistella pitkään. Hehän ovat pitkään tuskailleet kun joutuvat perus VW-kamalla kilpailemaan Bemua ja Mersua vastaan ja ovat pitkään halunneet tasapainoisemman takavetorakenteen mutta eivät sitä ole saaneet johdolta. Kompromissina jotta voisivat kilpailla tuossa luokassa tehtiin moottorin ja muiden komponenttien pientä siirtoa sentään. Sekin tosin oli aika turhaa sillä Audin insinöörit itse kertoivat että ovat pettyneitä sillä eivät saaneet silti muutoksia hyödyntää vaan markkinointiosasto vaati että A5 on edelleen etupainoisen tuntuinen ja aliohjaava jotta se tuntuu edelleen tutulta Audi-kuskeille.
En meinannut ulkonäön suhteen erottaa uutta A4:ää vanhasta. Totta se näköjään on että Audin muotoilun muutaman huipputuotteen jälkeen on tullut syöksy suohon.
Löysin muuten mielenkiintosen kuvan A4:n muotoilututkielmaprototyypistä jossa ensimmäistä kertaa oli nuo LED-valot:
Etusäleikköä näköjän kasvatettiin hieman lopulliseen tuotantoversioon, muuten auto ja kokonaistyyli on lähes identtinen.
Onhan tuo ihan hienon näköinen. Lupaava tuote kaikenkaikkiaan, eikä varmaan petä odotuksia. Odotellaan mielenkiinnolla...
Tuo on minuakin aina häirinnyt! Muuten hyvä auto, mutta...
Tietääkö kukaan, onko Audi A4:n "hinnat alkaen" malliksi tulossa jälleen perinteinen VW- moottori 1.6 102 hv bensiini?
Huomatkaa muuten kuinka TM edelleenkään ei Audin ergonomisia virheitä 'huomaa' ollenkaan. Uudessa A4:ssä on kuten monessa muussakin Audissa kunnon NAPPULAMERI VAIHDEKEPIN YMPÄRILLÄ ja JOPA TAKANA! Mitä h*****in ergonomiaa se muka on? Laittaisivat samantien kytkimiä parikymmentä jalkatilaan ja kuskin taakse kattoon...
Nyt on sentään saatu vähän edes näyttöä silmien tasolle Bemun tapaan mutta ilmastoinnin säätö on edelleen 'kätevästi' vaihdekepin takana. Mittaristo on kai edelleen aina osin ratin takana peitossa kun on pitänyt änkeä se kaikkea muuta kuin ensisijaista infoa KESKELLE änkeävä näyttö kirkkaalla valolla varustettuna.
Ihan sama mistä syystä TM rakastaa Audeja, on se sitten Audin suuret mainospanostukset, etuvetorakenne jota TM idolisoi, se että Audi on vihaamansa Bemun kilpailija, se että Audin imago on tietynlainen, se että monilla TM:n 'toimittajilla' on Audi, johtuen siitä että Audi on vähemmän varakkaiden 'my first German premium' johon ollaan päästy käsiksi myös autotuonnin kautta ja siten innostuvat omistaessaan että nyt onkin maailman paras auto alla, syyllä ei ole loppujen lopuksi väliä.
(olen muuten huomannut muutenkin tuon ilmiön että perusinssit ym. alemmat toimihenkilöt kun saavat ensimmäisen 'kunnon' auton ostettua niin on ilmeisesti niin paljon henkistä ym. pääomaa siinä kiinni että se täytyy nostaa todella korkealle jalustalle. Jos se todettaisiin vain tavalliseksi tai että muut voisivat olla yhtä hyviä niin silloinhan heidän suuri panostuksensa ja unelmiensa täyttymys olisi vain kupla. Lisäksi kun inssit tunnistavat oppimansa tekniikan Audissa ja yhdistävät opiskelemansa Boschin ym. saksalaisten yhtiöiden asiat Audiin niin huuli pyöreänä palvovat Audia tekniikan ihmeenä. Jos TM:n harrastelijatoimittajien Audit olisivatkin huonoja niin mitä heille jäisi jäljelle?)
On vain sääli kun julkaistaan jatkuvasti valheita, asenteellista p***aa, jätetään kaikki omien ideologioiden kannalta 'epämiellyttävä' mittaamatta tai ainakin kertomatta jne.. En tilaa TM:ää enkä ole pitkään aikaan sitä tilannut mutta ihmetyttää mikä saa aikuisia ihmisiä nousemaan aamulla ylös vain levittääkseen valheita? Kai se on sama ilmiö kuin uskonnossa, politiikassa jne..
Oletkohan PutPut harkinnut ammattiapua?
Minähän juuri kirjoitin etten kaipaa TM:n 'ammattiapua'...
Anteeksi, järkytin kai nyssykkäSuomalaisen maailmaa kun sanoin jotain kriittistä 'auktoriteettia' vastaan... Mikä voisi olla kamalampaa?
Et ole huomannut että TM syytää jatkuvasti omaa 'autouskontoaan', muun muassa lähes aina he ensin pitkäjänteisesti selittävät minkälaiset ihmiset ostavat testattavia autoja ja millä perustein. Naurattaa heidän selityksensä siitä mitä autoja ostetaan järjellä ja mitä tunteella sekä ketkä välittävät hinnasta ja bensakuluista ja ketkä ei... Vetotavastakin TM:llä on kovat mielipiteet ilman että KOSKAAN ovat pystyneet tätä perustelemaan testeillä. Kumma kun silloin ei mittatuloksia esitetä, johtuisiko siitä että muualla testit ovat osoittaneet TM:n olevan pahasti väärässä?
En muistanut että Suomessa amatöörien tekele TM:kin kirjoittaa vain totuutta koska onhan se oikea lehti ja kaikkea. Sinä kai pidät totuutena jokaista sanaa jonka kirjoittavat ja ammattimaiseen autotestaamiseen kuuluu mm. usein nähdyt pitkät selostukset siitä millaiset ihmiset ostavat 'premiumautoja', mitkä autot kuuluvat tuohon luokkaan ja muut typerät luonnehdinnat. Peruspertin kai kuuluu vain olla hiljaa ja kuunnella mitä vähänkin auktoriteetilta vaikuttava sanoo?
Kyllä on vakavaa jos kritiikki autolehden typeriä huuhaakirjoituksia kohtaan on kamala kokemus!
En muistanut että Suomessa amatöörien tekele TM:kin kirjoittaa vain totuutta koska onhan se oikea lehti ja kaikkea.
Kannattaisikohan ensin lukea, mistä TM kirjoittaa. Itse haukuit toisessa ketjussa testauksen amatöörimäiseksi, koska edes nopeuksia ei väistökokeessa mitata. Itseäsi ilmeisesti pidät silti parempana testaajana, vaikka veikkaan ettet sinä testaa autoja
a. vertailukelpoisissa oloissa
b. mittaamalla nopeuksia
Toivottavasti sinulla muuten nyt on parempaa tietoa TM:n testausmenetelmistä.
Jos jossain muualla on saatu hyviä tuloksia esim. takavetoisella ajamisesta ja TM on saanut huonoja, ehkä mittaustulosten puuttuminen johtuu siitä, että on mitattu eri asioita.
Ei TM ole raamatun asemassa, mutta minusta suurimmat valitukset tulevat juuri siitä, ettei ymmärretä mitä luetaan. Kuinka Subaru voi hävitä Avensikselle... Asiaa tietysti vaikeuttaa se, että aiheesta pitää olla ainakin perustiedot, jotta ymmärtää, mitä testataan ja mitä ei. Minulle esim. TM:n digiboksitestit eivät kerro juuri mitään, koska en bokseista mitään tiedä. En tiedä, kuinka herkkä laite on riittävän hyvä. En tiedä, mitä muuta pitäisi ottaa huomioon, jota ei ole testattu jne.
Kyllä, hyvältä näyttää uusi A4, mutta mielestäni huomionarvoisin uutuus autossa on koon kasvaminen. Perinteisestihän nämä "pikku-premiumit" ovat olleet jonkin verran ei-premium -verrokkejaan pienempiä, mutta A4 venyy kertaheitolla samoihin mittoihin.
"Hmmm, premium-beer" (Homer Simpsonin äänellä)
Tuleeko tänä vuonna myös uusi A4 Avant -markkinoille?
[quote title="29.08.2007 klo 15:36 A-utoilija kirjoitti"]
Sanoisin pikemminkin, ettei mitään ihmeellistä mitä ei olisi jo A5:ssä nähty. Keula ja ohjaamon hallintalaitteethan esiteltiin tuossa muodossa jo A5:n yhteydessä
Eipä sellaista voi odottaakaan, onhan tuo A5 tämän uuden A4:n coupe-malli, vaikka esittelyt menivätkin toisinpäin.
Tuli käytyä ajamassa tuota A5:ttä silloin kun sen esittely paikkakunnalla oli, ja hyvä maku jäi. Itse asiassa todella hyvä. Jos uudessa A4:ssä hinta on kohdallaan ja tilat on sitä mitä luvataan, niin kyllä se luokkansa paras auto on. Ei ehkä statuksessa pärjää Mersulle, eikä ole takavetoinen ja urheilullisuudessa ihan Bemarin luokkaa, mutta tilat-ominaisuudet-tyyli-viimeistely-hinta paketti on ehkä tasapainoisin tässä luokassa.
Nuo kuvien Led-huomiovalotkin lienee vain huippumalleissa.
Voisiko arvata, että ne liittyvät lisävarusteisiin kalliimpiin ksenoneihin?
Vähän turhan varovaista on tuon A4:n muotoilu, mutta toivottavasti Audien pahimmat puutteet eli suuri rengasmelu, onnettomat ajovalot ja puutteelliset matkustamon pientavaratilat olisi vihdoinkin korjattu kilpailijoiden tasolle.
A5 ei ainakaan ollut mikään meluisa, tosin onhan coupet yleensä aika äänettömiä. Pientavaratilojen puutetta en ole aiemmin havainnut, mutta valot on nykyisessä olleet puutteelliset ja ksenonit törkeän hintaiset siihen nähden mitä nekään ovat tarjonneet.
Joka tapauksessa, taitaa olla reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen taas tehty Audi, jonka saattaisin ostaakin.
Sanoisin pikemminkin, ettei mitään ihmeellistä mitä ei olisi jo A5:ssä nähty. Keula ja ohjaamon hallintalaitteethan esiteltiin tuossa muodossa jo A5:n yhteydessä
Eipä sellaista voi odottaakaan, onhan tuo A5 tämän uuden A4:n coupe-malli, vaikka esittelyt menivätkin toisinpäin.
Tuli käytyä ajamassa tuota A5:ttä silloin kun sen esittely paikkakunnalla oli, ja hyvä maku jäi. Itse asiassa todella hyvä. Jos uudessa A4:ssä hinta on kohdallaan ja tilat on sitä mitä luvataan, niin kyllä se luokkansa paras auto on. Ei ehkä statuksessa pärjää Mersulle, eikä ole takavetoinen ja urheilullisuudessa ihan Bemarin luokkaa, mutta tilat-ominaisuudet-tyyli-viimeistely-hinta paketti on ehkä tasapainoisin tässä luokassa.
Nuo kuvien Led-huomiovalotkin lienee vain huippumalleissa.
Voisiko arvata, että ne liittyvät lisävarusteisiin kalliimpiin ksenoneihin?
Vähän turhan varovaista on tuon A4:n muotoilu, mutta toivottavasti Audien pahimmat puutteet eli suuri rengasmelu, onnettomat ajovalot ja puutteelliset matkustamon pientavaratilat olisi vihdoinkin korjattu kilpailijoiden tasolle.
A5 ei ainakaan ollut mikään meluisa, tosin onhan coupet yleensä aika äänettömiä. Pientavaratilojen puutetta en ole aiemmin havainnut, mutta valot on nykyisessä olleet puutteelliset ja ksenonit törkeän hintaiset siihen nähden mitä nekään ovat tarjonneet.
Joka tapauksessa, taitaa olla reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen taas tehty Audi, jonka saattaisin ostaakin.
A5 on kuvissa aika tyylikäs coupe nimenomaan sivuprofiililtaan, mutta tuo A4 ei oikein säväytä miltään osin. Kuvista on hankala erottaa onko mitään eroa edelliseen malliin eli todella varovaista on uuden mallin muotoilu. Voi hyvinkin olla, että kokonaispaketti on silti tasapainoisin tässä luokassa, kun ominaisuudet ja hinta laitetaan puntariin. Ainakin tilat taitaa mennä kirkkaasti luokan kärkeen, ajettavuus on varmasti hyvä ja moottoreita tulee ajan myötä joka makuun ja hinta tuskin karkaa Mersun ja Bemarin tasolle eli rahalle saanee noita enemmän vastinetta. Lähinnä mietityttää riittääkö hiljaisuus ja mukavuus noiden tai Volvo S60 tasolle ja onko nämä tietyt Audismit korjattu eli onko ajovalot vihdoinkin kelvolliset, jousitus riittävän mukava ja onko pikkutavaratilojakin ohjaamoon vihdoin saatu ja onko se Audien epäkäytännöllinen kyynärtuki jo korvattu kunnollisella. Toivottavasti CD-soitinta ei ole tungettu A6:n tavoin hansikaslokeroon.
Noin varovainen muotoilu on yllättävää, koska tuolla sitten pitäisi tulla toimeen seuraavat 5-6 vuotta kovassa kilpailussa, jossa auton ulkonäkö on tärkeä valintaperuste. Jotain radikaalimpaa olisin odottanut Audin muotoilulta eli kuvien perusteella selkeä pettymyshän tuo on, mutta kuvista ei tietysti voi tehdä lopullisia päätelmiä. Nykyinen A6 oli markkinoille tullessaan sellainen, joka heti erottui joukosta edukseen matalan coupemaisen profiilinsa takia, mutta sitä ei voi sanoa tästä uudesta A4:stä.
Näin voi olla. Pitää odottaa kun sellaisen näkee luonnossa. Minusta esim. uusi V70 oli kuvissa hyvin vaatimattoman näköinen, luonnossa selvästi enemmän edukseen.
Hinnoittelukysymys tulee olemaan mielenkiintoinen. Saahan A6:ttakin peruskoneilla tällä hetkellä melko edullisesti ja Passat ei jää kovin paljoa halvemmaksi. Jos A4 kerran kasvaa suuremmaksi lähemmäs Passatin ja A6:n mittoja, niin mikähän tulee olemaan näiden kolmen hintasuhde?
Ihan tyylikkään näköinen paketti mielestäni, tuo on aika ajaton, mutta silti omaa ihan mukavia pieniä jippoja. Vaarana tuossa kyllä on, että alkaa näyttämään tylsältä nopeasti. Lisäksi tuo "syö" hiukan A5:n ulkonäköä, se on muutenkin itsellä menossa koko ajan alaspäin. Ensiesittelyssä katsoin että wau, nyt se on enää ihan hyvännaköinen.
Itsekkin tuli vrk huristeltua A5:llä ja mikäli sama pätee A4:ään, on ajettavuudessa menty huomattavasti eteenpäin. Vieläkään se ei mielestäni ole ihan esim Bemarin tasolla, mutta yksi parhaista kuitenkin tuossa luokassa, huomattavasti parempi kuin esim jo vanhaan tekniikkaan pohjautuva CLK. A5 oli myös huomattavasti hiljaisempi kuin vanha A4, mutta ehkä tuosta ei vielä kokonaisvaltaista käsitystä kannata vetää. Valoja en kesäyönä oikein päässyt testaamaan, eikä säilytystilat ole olleet mikään ongelma minulle, joten niihin ei tullut kiinnitettyä huomiota. Pelkäämpä, ettei valot ole vieläkään ihan sillä tasalla kuin niiden pitäisi johtuen Audin käyttämästä tekniikasta xenoneiden kohdalla (ei ollenkaan halogeeni lisäpitkiä) Itsellä jää kyllä A5 hankkimatta huonojen takatilojen takia (huomattavasti ahtaampaa kuin 3 coupessa tai CLK:ssa), mutta muuten autosta jäi kokonaisuudessaan hyvä maku, tosin tomaattia pitäisi vielä myös odotella, kun ainoaan fiksuun vetotapaan ei saa kun manuaalin (en kyllä ymmärrä, kuka hankkii A5:n etuvetoisena, mielestäni häpeä koko autolle).
Yksi asia on kuitenkin, missä A5 ja ilmeisesti myös uusi A4 on mennyt takaisinpäin, on kojelaudan laatuvaikutelma. Se on edelleen yksi parhaista ellei paras luokassaan, mutta verrattuna vanhaan A4:ään, on menty takapakkia, samoin kuin tämän hetkinen A6 edeltäjästään. Ns. Etolan ämpärimuovia löytyy nykyään kojelaudasta japanilaisten tyyliin, mikä ei ole hyvä asia.
Taas pitää A-utoilijan tuputtaa Vollea ns. todellisten premium-autojen luokkaan. Ihan tiedoksi, että täysin vanhentuneella Volle S60:llä ei ole mitään jakoa tämän päivän mersujen, bemarien tai audien kanssa. Siis ei viestiä ilman Vollen tuputtamista...
http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_116132_14009.hbs?ext_site_number=2
Näyttäisipä hyvinkin olevan asiaa... Tai sitten Lexus IS ei ole oikea premium.
Vielä S80 testi ihan sinua kiusatakseni:
http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_132123_14009.hbs?ext_site_number=2
Huu, puimuri voitti peräti 4:llä pisteellä, kun kokonaispistemäärä on 650. Tasapeli.
C30 voitti huimasti kalliimman C-mesen ja samoissa hinnoissa olevan A3:men:
http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_132123_14009.hbs?ext_site_number=2
Taas pitää A-utoilijan tuputtaa Vollea ns. todellisten premium-autojen luokkaan. Ihan tiedoksi, että täysin vanhentuneella Volle S60:llä ei ole mitään jakoa tämän päivän mersujen, bemarien tai audien kanssa. Siis ei viestiä ilman Vollen tuputtamista...
Mitähän nyt oikein lässytät? Vertasin hiljaisuutta ja mukavuutta, jotka ovat Audin pahimpia puutteita ja olkoon mitenkä vanha tahansa, niin S60 on reippaasti nykyistä Audia edellä noissa mukavuus- ja hiljaisuusasioissa. Jos Audi on päässyt edes samalle tasolle, niin sitä voi jo harkita ominaisuuksien puolesta. Kannattaisi itse koeajaa autoja, jolloin voisi puhua omista kokemuksista, eikä toistaa täällä jotain patoutumia tiettyjä automerkkejä kohtaan.
Tässä uudessa A4:ssä "pisti" silmään akun sijoitus peräkonttiin. Onhan näitä ollut aiemminkin, mutta miten toimii pakkasilla pelkässä cityajossa ellei auto ole ruostumassa lämpimässä tallissa?
Mulla pisti silmään uusi kojelautalook, joka näyttää huomattavasti edellistä paremmalta. Otettu käyttöön ns. kuskille käännetty kojelauta joka BMW:llä oli joskus ja Saabilla ollut 70-luvulta lähtien, Volvollekkin hyvin tyypillinen, Alfoista löytyy. Nyt Audi, joka on esimerkkinä kaikille muille kaikessa on ottanut sen jälleen käyttöön. Olen hämmästynyt!
Muutoin muotoilu on minun silmään kohtuu onnistunutta, jos kohta hieman liian laimeasti muutettu edellisestä. Tosin Audi jatkaa tässä omalla linjallaa, mikä on hyvä juttu. Sukunäkö esim R8, TT, A5 ja uusi A4 pelittää hienosti.
Uusi alusta on saanut kehuja ajettavuudesta, jopa etuvetoisena. Etuvetoiset kehittyy koko ajan. Josko kohta jo päästään lähelle takaveto (BMW:n) mallien ajettavuutta kovassa ajossa?
Hieno moottoripalettikin on käytössä, joten voi varovaisesti veikkailla uuden A4:n olevan erittäin suosittu malli myöskin Suomessa. Hinnoittelusta huolimatta. Hyvä kun joillakin on tarpeeksi rahaa
Mun silmään uusi kylkipokkaus linja alareunassa näyttää ainakin vielä hieman omituiselta? Sopiiko se kaikkien muiden silmään heti kunnolla? Tsekkaa esim:
Uusi Audi A4 ei valitettavasti sovi aikuiselle ihmiselle. Syy: auto on käsittämättömän matala! (142,8 cm)
Tuollaiseen autoon kömpiminen ja sieltä ulostulo on vaivatonta vain "persjalkaisille". Muut joutuvat ähisemään mennen tullen.
Kyllä se on niin, että sedan-korisen auton korkeuden olisi oltava 150 cm paikkeilla tai yli. Sama tietenkin tietenkin pätee farmarikoriseenkin jos kattokaiteita ei lueta mukaan korkeuteen.
Valitettavasti "tavalliset" autot tehdään nykyään monesti kovin mataliksi. Auton saa siten toki "sulavan" näköiseksi, mutta samalla se menettää käyttöauton statuksen, siitä tulee "lelu".
Tuollaiseen autoon kömpiminen ja sieltä ulostulo on vaivatonta vain "persjalkaisille". Muut joutuvat ähisemään mennen tullen.
Kyllä se on niin, että sedan-korisen auton korkeuden olisi oltava 150 cm paikkeilla tai yli. Sama tietenkin tietenkin pätee farmarikoriseenkin jos kattokaiteita ei lueta mukaan korkeuteen.
Valitettavasti "tavalliset" autot tehdään nykyään monesti kovin mataliksi. Auton saa siten toki "sulavan" näköiseksi, mutta samalla se menettää käyttöauton statuksen, siitä tulee "lelu".
Onnea valitsemallasi tiellä! Yli 150 cm korkeita sedaneita ei tule äkkipäätä mieleen kuin Maybach. Kaikki S-sarjalaiset, 7-sarjalaiset ja A8:t jää matalammiksi.
143 senttiä on A4-luokan autolle ihan normaali korkeus. On tuota mittaa itsellänikin sentään melkein 190 senttiä, mutta ei ole autoon asettautuminen tai sieltä pois nouseminen aiheuttanut huomionarvoisia ongelmia nelkku-Audin korkuisissa autoissa.
Tuollaiseen autoon kömpiminen ja sieltä ulostulo on vaivatonta vain "persjalkaisille". Muut joutuvat ähisemään mennen tullen.
Kyllä se on niin, että sedan-korisen auton korkeuden olisi oltava 150 cm paikkeilla tai yli. Sama tietenkin tietenkin pätee farmarikoriseenkin jos kattokaiteita ei lueta mukaan korkeuteen.
Valitettavasti "tavalliset" autot tehdään nykyään monesti kovin mataliksi. Auton saa siten toki "sulavan" näköiseksi, mutta samalla se menettää käyttöauton statuksen, siitä tulee "lelu".
150 cm paikkeilla tai yli olevat sedanit on jo aika suuria autoja, joten valikoima on harvassa jos sellaista hakee. Vertailun vuoksi Volvo S80 korkeus on 149,3 cm ja Audi A6 on vain 145,9 cm. Nykyinen Audi A4 on 142,7 cm korkea eli korkeus on säilynyt uudessa mallissa käytännössä ennallaan. Kilpailijoista MB C-sarja on 144,7 cm korkea. Yleisimmät isot perheautotkin on noin 145 cm korkeita, esimerkkinä nykyinen Mazda6 on 143,5 cm korkea ja uusi jo esitelty malli on 144,0 cm korkea. Honda Accord on 144,5 cm ja VW Passat on 147,2 cm korkea. Kaikki nuo mainitsemani ovat siis sinulle liian matalia eli vaihtoehdoksi jää sitten lähinnä maasturin ostaminen.
Myönnettävä toki on, että kun tottuu tuollaiseen 150 cm autoon, niin matalampaa ei enää haluaisi, mutta kun silloin kun vielä omisti matalamman auton, niin ei se silloin tuntunut liian matalalle.
Lisätään mittaan itseäni "lähinnä" oleva merkki, eli Saab 9-3 sedan 145cm ja Saab 9-5 Sedan 144.8cm.
Eihän tuohon voi oikein muuta sanoa, kuin että ostaa farkun jos tuntuu ettei sedaniin pää sovi
Paremminkin kriteerinä voi pitää maksimi istuinkorkeutta edessä. Toki se autoon meno ja poistuminen on vastenmielistä kun joutuu päätä aina varomaan (joka on muuten ainakin saksalais-autojen perus synti).
Mutta silti, eikös se ole tärkeintä että mahtuu hyvin istumaa paikoillaan ja näkee kunnolla joka suuntaan. Ettei ole heti otsa katossa jos yhtään kumartuu esim eteenpäin. Tämä jälkimmäinen jutska on VAG autoissa hieman ongelmallista.
Kuten aiemmin kirjoitin, 150 cm korkuisia sedan-korisia autoja ei juuri uutena löydy. Autotaulukosta katsottuna lähinnä Focus sedan täyttäisi vaatimukset.
Useimpien täytyy tyytyä siis 147-148 cm korkeisiin sedaneihin, joita on jo enemmän, tai sitten vaihtaa korimallia.