Uusin TM-testi

502 kommenttia
2456717
  • siis eihän toyota ole mikään halpis, joka valitaan hinnan takia.
    eikös esim. kaikki fordit, opelit, ranskalaiset, jotkin halpis japsit kuten nissan jne, italiaanot ole toytaa halvempia, puumattakaan korealaisista?

    en nyt ole täysin perillä näistä kun en koskaan osta henkilöautoja uutena tehtaalta.

    raha/varallisuuskortti vedettiin taas esiin, säälittävää.

    ei sillä että minunkaan kirjoituksissani jotain järkeä sen enempää olisi, mutta pysyn sentään aiheessa eli autoissa ja tekniikassa, enkä ihmisten tilipusseissa ja rahatilanteissa.

    :innocent: :tongue:

    [petos muokkasi tätä viestiä 08.07.2007 klo 00:54]
      
  • Toyotat eivät suinkaan ole halvimpia autoja luokissaan, mutta myyvät silti hyvin. Samoin tekevät myös ryöstöhinnoitellut Volkkarit.

      
  • Laatu myy aina kuten myös joissain määrin Toyotan kohdalla. Jos VW ei olisi Suomessa noin tökerön kallis suhteessa esim. Saksaan niin olisikohan tojo enää myyntikärjessä.. Melkein ihailtavaa on tuo VW:n menekki vaikka autot kilpailevat hinnoissa tunnetusti kalliiden merkkien kanssa Audi, MB ym. ja kaikenlisäksi huoltotoiminta on surkeaa.

    [Kalle Kehveli muokkasi tätä viestiä 08.07.2007 klo 13:04]
      
  • Nyt voidaan sitten taas lopettaa Toyotan ajettavuuden haukkuminen. Parhaat pisteet ja varmin ääritilanne-käyttäytyminen. Muutoinkin auto antaa rahalle paljon vastinetta ja on todettu luokkassaan vähävikaiseksi jo moneen kertaan. Ohjaustunto ei ole Modeon veroinen, mutta kuinka monesti esim. Volvojen ja Mersujen ohjauksen tuntoa on kehuttu. Eli Toyota tuskin on yhtään huonompi tässäkään suhteessa.

    Joku sanoi, että Avensis ei ole testejä voittanut ennen. Ja totta sikäli, että en muista näin käyneen. Yleensä Avensis on ollut toisena ja hävisi ainakin TL:ssa Mazdalle ja edellisen Passat mallin aikaan farkku-vertailun VW:lle (myös edellinen Avensis oli TM:n ja TL:n testeissä sijalla kaksi). Oliko vanha Passat-malli siis parempi kuin nykyinen vai paraniko Avensis faceliftissä paljonkin? Mielestäni Passatin laatuvaikutelma huonontui, mutta tekninen kestävyys ei ole paljoa voinut ainakaan alaspäin mennä, sillä paljon oli vikoja edeltävässä mallissa. Uudessa Passatissa esim. ovien kahvat sisällä ovat halpaa kovamuovia ja kuuluvat enempi Poloon kuin Passatiin.

    Toyota on siis Passatin kanssa luokan ykkönen, mutta oletettavasti kestävämpi ja samalla rahalla myös ylellisempi. Miinuksena tosin yhä diesel-automaatin puute, mutta toisaalta Volkkariin ei saa edes rahalla kunnon valoja, joten sujuiksi menee...

      
  • Jäin ihmettelemään tuon testin yhteydessä, että onko avensikseen nyt aivan viime aikoina lisätty sivu-airbagit myös takamatkustajille?

    Tästä ei ole mitään infoa toyotan sivuilla/esitteissä. Itse uskoisin maahantuojan antamaan virheelliseen tietoon, mutta eihän tuo airbag- täydennyskään mikään mahdottumuus ole, vai?

      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 15:10 juhnuli kirjoitti
    Jäin ihmettelemään tuon testin yhteydessä, että onko avensikseen nyt aivan viime aikoina lisätty sivu-airbagit myös takamatkustajille?

    Tästä ei ole mitään infoa toyotan sivuilla/esitteissä. Itse uskoisin maahantuojan antamaan virheelliseen tietoon, mutta eihän tuo airbag- täydennyskään mikään mahdottumuus ole, vai?


    TOTTA! Minäkin ihmettelin tätä "turvatyyny juttua", luulen että TM on ymmärtänyt asian väärin. Toyota kertoo Avensiksessa olevan 9kpl turvatyynyjä, mutta Toyota laskee että autossa on etu-, matkustajanetu- ,sitten sivuturvatyynyt etupenkkiläisille sekä ikkunaturvatyynyt joka reunapaikalle eli siis 4kpl ja yhteensä 9. Kun taas muut valmistajat laskevat että ikkunaturvatyynyjä on "vain" kaksi, sillä ne suojaavat myös takamatkustajia. Mutta olen lähes varma että Tojossa ei ole sivuturvatyynyjä taakse, mielestäni ainoa tämän kokoluokan auto johon saa sivuturvatyynyt taakse on Saab 9-3! :smile:

      
  • Tuota subarua voisi sen verran kommentoida, että jos sellaisen hankkii, niin täytyy todella toivoa että mikään osa autosta ei hajoa tai joudu vandalismin kohteeksi. Varaosahinnat nimittäin ovat aivan poskettomat, ja käytännössä kaikki ei-kuluviin osiin luokiteltavat osat ovat ~tuplasti kalliimpia seuraavaksi kalleimpaan verrattuna. Huippuna tietysti ajovaloumpio, joka maksaa subarulla vaatimattomat 1263€! Seuraavaksi kallein tuo osa oli Chryslerissä, jossa sen hinnaksi oli merkitty 254€. Subarun omistajan kannattaa toivoa, ettei lamppu rikkoudu tai saattaa helposti tulla mieleen vaihtaa koko auto samalla kertaa. Myös kuluvat osat ovat joukon kalleimpia, joten Subarun ylläpito ei todellakaan ole halpaa lystiä.

      
  • Hiacehan on yleensä aina silloin harvoin kun pakuvertailuja tehdään, häntäpäässä tulosluettelossa. Silti taitaa olla eräs eniten myydyistä pakuista.

      


  • TOTTA! Minäkin ihmettelin tätä "turvatyyny juttua", luulen että TM on ymmärtänyt asian väärin. Toyota kertoo Avensiksessa olevan 9kpl turvatyynyjä, mutta Toyota laskee että autossa on etu-, matkustajanetu- ,sitten sivuturvatyynyt etupenkkiläisille sekä ikkunaturvatyynyt joka reunapaikalle eli siis 4kpl ja yhteensä 9. Kun taas muut valmistajat laskevat että ikkunaturvatyynyjä on "vain" kaksi, sillä ne suojaavat myös takamatkustajia. Mutta olen lähes varma että Tojossa ei ole sivuturvatyynyjä taakse, mielestäni ainoa tämän kokoluokan auto johon saa sivuturvatyynyt taakse on Saab 9-3! :smile:


    V-koppaiseen Golfiin on saanut koko mallin olemassaolon ajan sivuturvatyynyt taakse lisävarusteena. Sillon siinä sanotaan olevan 8 turvatyynyä. Hinta on nykyisin 400€:n tietämissä.
    http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw4.nsf/0/9B3BE0E064E02054C225724500350497?OpenDocument
      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 14:12 A Tapio kirjoitti
    Nyt voidaan sitten taas lopettaa Toyotan ajettavuuden haukkuminen. Parhaat pisteet ja varmin ääritilanne-käyttäytyminen.


    Ehkä tämä liiallinen yleistys, kyllä nuo sähkötehostetut ohajukset 1.6 ja 1.8 on heikoimmasta päästä, samoiten uusien Corollien ja Auriksen ajettavuus ei ole parhaasta päästä. jos lehtien testejä on uskomista.

    Näitä ei 2.0-litrasten ja yli olevien moottoreiden, samoin diesel-moottoristen ajettavuutta en ole kuullut/nähnyt juurikaan haukuttavan, ja testikin näyttäisi osoittavan paketti on muutenkin melko hyvin kasassa.

    Mondeon kohdalla olen vähän miettinyt myös sitä, niin kuin Herbert, että alkaako se olla jo kooltaan hankalan iso

      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 17:36 Fabio kirjoitti
    Huippuna tietysti ajovaloumpio, joka maksaa subarulla vaatimattomat 1263€! Seuraavaksi kallein tuo osa oli Chryslerissä, jossa sen hinnaksi oli merkitty 254€.


    Olisikohan tuossa tapauksessa vaikutusta sillä, että Subarussa oli vakiona ksenonit, muissa halogeenit. Vaikka kyllähän silti Subarun varaosahintojen kalleus muihin verrattuna on fakta.

    Itse selvitin aikoinani muutaman varaosan hinnan autoa valitessani. Yksi syy huippumallista luopumiseen oli pakoputkiston 50% kalliimpi hinta, joka jo perusmallissa oli törkeä.

      
  • Testin tulos lienee monelle yllätys, koska toyota pärjäsi niin hyvin.

    Koska pisteet olivat melko samoja kymmenyksen eroilla, ei autojen erot liene suuria ja testaajien mieltymykset ratkaisevat. Toisenlaisella testiryhmällä ja painotuksella voittaja olisi ollut toinen merkki.

    ==> hyviä autoja lienevät kaikki, oma valinta painottuu siten jokaisella - kuten keskustelupalstan kommentit osoittavat. Jos on ajanut tietyllä merkillä, niin se tuntuu heti alkuun hyvältä "vanhalta".

    Eikä voi unohtaa autokauppiaan roolia loppupelissä.

      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 23:14 Peri Arvo kirjoitti
    Näitä ei 2.0-litrasten ja yli olevien moottoreiden, samoin diesel-moottoristen ajettavuutta en ole kuullut/nähnyt juurikaan haukuttavan, ja testikin näyttäisi osoittavan paketti on muutenkin melko hyvin kasassa.

    Jos on vähänkään lukenut usenetin keskustelupalstaa sfnet.harrastus.autot, tältä ao. vuodatukselta ei ole voinut välttyä. Luullakseni kyseinen kiesi on 2-litrainen bensa, täysin varma en tietenkään voi olla kun sitä ei ole missään suoraan sanottu. Lainaus alkaa...:

    Toivottavasti Toyotan vaihtoarvo pysyykin sitten tosi ylhäällä, luonnollisesti tai keinotekoisesti. Uusi Ave ollut alla n. 6 kk ja voi sitä vitutuksen määrää. Minun on nyt tämän kokemuksen perusteella vaikea ymmärtää Tojo-merkkiuskollisuutta, eivätkö nämä sosdemit käy koeajamassa mitään muuta autoa kuin sitä korollaa?! V#tu kun tuohon jotenkin heikkona hetkenä tuli langettua.
    ...
    Alkaa tuo #&%£$!
    tojota anjovis ottamaan niin paljon kupoliin, että on viittä vaille kaupat valmiina uudesta farkku RS Octaviasta.
    ...
    Nyt on enää turha arpoa, kaupat on tehty! Ensimmäinen uusi auto, joka ei viihtynyt minulla puolta vuotta kauempaa, pitäkää kiinanrautanne!
    ...
    Siitä vaan testaamaan sitten Tampereen Vemixille minun entistä Avensista (SSI-824). Mittarissa noin 12 tkm ja ikää puoli vuotta. Tuo alkoi narisemaan ja rämisemään jo kesällä. Lisäksi nuo olivat Tojotan ominaisuuksista vieläpä ne vähemmän häiritsevät!
    ...
    No enkö minä sitten valittanut? Sait oikein henkilökohtaisesti kehotteen käydä toteamassa "autoni" räminät, kilinät ja upeat ajo-ominaisuudet sekä mahtavan väännökkään koneen. Hirvein uusi auto, jonka olen 2000-luvulla omistanut. Eipä onneksi ollut kauaa, ensirekisteröinti 5/2006 ja vaihtoon 11/2006!


    [p128194 muokkasi tätä viestiä 09.07.2007 klo 10:33]
      
  • Näkee jo edellisen viestin kieliasusta, että ei voi olla kuin provokatiivinen kirjoitus. Porvarillinen laatu-auto ei näemmä miellytä, vaan itäblokin Skoota oli alle saatava.

    Omat Toyotat eivät ole alkaneet rämistä edes yli 200tkm ajettuna. Toista oli vanhat Fordit ja Volkkarit. Tosin Audi pysyi sisustaltaan tukevana, mutta tukivarret piti aikamoista kolinaa ja narinaa.

      
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 10:35 A Tapio kirjoitti
    Näkee jo edellisen viestin kieliasusta, että ei voi olla kuin provokatiivinen kirjoitus.

    Sinunko ei ole?

    Omat Toyotat eivät ole alkaneet rämistä edes yli 200tkm ajettuna. Toista oli vanhat Fordit ja Volkkarit. Tosin Audi pysyi sisustaltaan tukevana, mutta tukivarret piti aikamoista kolinaa ja narinaa.




    [Kalle Kehveli muokkasi tätä viestiä 09.07.2007 klo 11:38]
      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 23:29 Herbert kirjoitti
    Lainaus:
    08.07.2007 klo 17:36 Fabio kirjoitti
    Huippuna tietysti ajovaloumpio, joka maksaa subarulla vaatimattomat 1263€! Seuraavaksi kallein tuo osa oli Chryslerissä, jossa sen hinnaksi oli merkitty 254€.

    Olisikohan tuossa tapauksessa vaikutusta sillä, että Subarussa oli vakiona ksenonit, muissa halogeenit. Vaikka kyllähän silti Subarun varaosahintojen kalleus muihin verrattuna on fakta.

    Itse selvitin aikoinani muutaman varaosan hinnan autoa valitessani. Yksi syy huippumallista luopumiseen oli pakoputkiston 50% kalliimpi hinta, joka jo perusmallissa oli törkeä.



    Juu, itsekin mietiskelin ensin että yli 7000 mummonmarkkaa ajovaloumpiosta, onpa suolainen hinta. Ja niin tietysti onkin. Mutta : kenties muiltakin merkeiltä, siis niiltä joihin xenonit yleensä saa, olisi pitänyt olla vertailussa verrokkihintana xenonumpion hinta. Koska sama umpiohan se ei varmastikaan ole kuin tavan valossa.

    Eli tässä tapauksessa käy hieman niin, että kun on parempi valovarustus, niin siitä kärsii verrattaessa varaosahintaa.

    Ei se xenon-poltinkaan maksaa kahta ja puoltasataa. Muualla kuin merkkiliikkeessä...

      
  • Mielenkiinnolla luen näitä kommentteja tästä vertailusta. Kyllähän se tietysti tällaista Subaru-miestä riepoo hiukkasen, kun oma merkki ei vertailussa pärjännytkään.

    Mutta itse en ollut niin kiinnostunutkaan siitä, mitä sanottiin näistä ns. valtamerkeistä/malleista Toyota Avensis, Ford Mondeo, VW Passat jne. koska hyvin epätodennäköisesti näitä tulen koskaan hankkimaankaan. Sen sijaan Subarusta kirjoittelu kiinnosti ja muutama osittain hauskakin lause tuosta testistä löytyi, mikä kertoo jo ehkä osaltaan testaajien asenteellisuuden 'outoa' merkkiä kohtaan:

    ' Subarun ohjaamoa voisi silmät kiinni luulla helposti Hondaksi'

    ' Subarun karmittomat lasit...tottumaton saattaa kuitenkin kolauttaa huomaamattomampaan lasin kulmaan päänsä, mikä tuli vertailun aikana todistettua'

    'Legacyyn ei saa ESC:tä edes rahalla'

    Silmät kiinni voisi luulla mitä tahansa ohjaamoa vaikka miksi, sehän on täysin mielikuvituksesta kiinni. :grin:

    Kumma kun karmittomat lasit eivät haittaa esim. avoautovertailuissa, tai kalliimmissa Mersuissa tai esim. Ferrareissa tms. :smile:

    ESC:n saa Legacyyn automaattivaihteiston yhteydessä ja siis rahalla se täytyy hankkia, muuta konstia en tiedä. :sunglasses:

    Tottahan on, että samantehoinen etuveto hakkaa nelivedon kuivalla asfaltilla mennen tullen, mutta miksi ottaa vertailuun mukaan ollenkaan nelivetoista autoa, jos sille ei anneta mahdollisuutta osoittaa pätevyyttään muihin verrattuna (märkä asfaltti, soratiet, perävaunun veto tms.). Voisihan nelivetoisten vertailuun ottaa kokeeksi mukaan tämän vertailun voittajan Toyota Avensiksen, heh heh, hee :tongue:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 09.07.2007 klo 11:54]
      
  • [quote title="09.07.2007 klo 10:35 A Tapio kirjoitti"]
    Näkee jo edellisen viestin kieliasusta, että ei voi olla kuin provokatiivinen kirjoitus. Porvarillinen laatu-auto ei näemmä miellytä, vaan itäblokin Skoota oli alle saatava.

    Heh, Milloin tojosta on tullut " porvarillinen laatu-auto"????, Lähtökohdiltaan itä-auto siinä missä skootakin.
    Hmm, ehkä kuitenkin laatua, mutta "porvarillinen" sanan voi jättää pois.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 09.07.2007 klo 12:19]
      
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 10:35 A Tapio kirjoitti

    Omat Toyotat eivät ole alkaneet rämistä edes yli 200tkm ajettuna. Toista oli vanhat Fordit ja Volkkarit. Tosin Audi pysyi sisustaltaan tukevana, mutta tukivarret piti aikamoista kolinaa ja narinaa.



    No onpas ne Toyot olleet hyviä! :grin: :wink:

    Minulla ei ole ollut yhtään autoa, joka olisi ollut 200 tkm ajettuna noin uudenveroinen! Toimivia on kyllä ollut monikin, mutta en nyt kuitenkaan ihan tuollaista lähtisi väittämään...

    Tuosta testistä:

    Kaikkia muita on tullut ajettua, paitsi Chrysleria. Oma valintani menisi kyllä jotakuinkin järjestykseen:
    1) Accord / Mondeo (hinta/laatusuhteen perusteella, painotuksista riippuen valinta voi olla kumpi hyvänsä)
    2) Passat, Legacy (hyviä, mutta kalliita)
    3) Chrysler (onhan siinä jotain erilaista ainakin)
    4) Toyota (miksi ottaa näin tylsää autoa, kun yhtä luotettavia saa paremmilla ominaisuuksilla ja ulkonäöllä, esim. Honda, Subaru)

    Subarun ESC:n puute kyllä vähän rassaa - käsittämätöntä tämän luokan autossa. Voisi jäädä siksi kyllä ostamatta.

    Subarun laittaisin vähän omaan sarjaansa nelivetovertailuun. Jos etsisin hyvää käyttöautoa ja tarvitsisin siihen nelivetoa, olisi Subaru kyllä vahvoilla. Kallis se on pitää eikä jälleenmyynti ainakaan aiemmin ollut kovin hyvää, mutta ei halpa ole Passat 4Motionkaan. Voihan nuo muutkin tietysti laittaa samaan nelivetovertailuun mukaan... erityisesti vetopidoltaan huippuluokkaa olevalta Avensikselta odottaisin siinä huippusuoritusta! :wink:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 09.07.2007 klo 12:10]
      
  • 'Subarun ESC:n puute kyllä vähän rassaa - käsittämätöntä tämän luokan autossa. Voisi jäädä siksi kyllä ostamatta. '

    --> KS. EDELLINEN VIESTINI

    'Subarun laittaisin vähän omaan sarjaansa nelivetovertailuun. Jos etsisin hyvää käyttöautoa ja tarvitsisin siihen nelivetoa, olisi Subaru kyllä vahvoilla. Kallis se on pitää eikä jälleenmyynti ainakaan aiemmin ollut kovin hyvää, mutta ei halpa ole Passat 4Motionkaan. Voihan nuo muutkin tietysti laittaa samaan nelivetovertailuun mukaan... erityisesti vetopidoltaan huippuluokkaa olevalta Avensikselta odottaisin siinä huippusuoritusta! :wink: '

    --> KS. EDELLINEN VIESTINI

    Itselläni on Subaru Outback ja tässä hieman vertailua siitä Passatin 4Motionin kanssa:

    Subaru Outback 2,5i
    kulutus 7,0/12,2 ja yhdistetty 8,9, päästöt 210

    VW Passat 2.0 FSI 4Motion
    kulutus 7,0/12,2 yhdistetty 8,9 päästöt 214

    Eli mihin hävisi se etu nykyaikaisesta suoraruiskutustekniikasta :smile:

    Kokemukseni osalta nuo Subarun luvut ovat täysin todellisuutta vastaavia, ehkä jopa yläkanttiin arvioituja.

    ks. vielä tämä vertailu, missä Subaru on vertailtavana luokkaa ylempien vetoautojen kanssa:
    http://www.subaru.de/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf

    Hyvää kesää
    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 09.07.2007 klo 12:36]
      
  • Olikos tuo Octavia se tsekkoslovakiassa tehty golffi? Muutama kaveri on tuollaisen rs octavian/faabion ostaneet mutta dieselinä. Kuka viitsii ostaa nykyisin enää bensa-autoja?

      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 16:45 MiQQo1 kirjoitti
    TOTTA! Minäkin ihmettelin tätä "turvatyyny juttua", luulen että TM on ymmärtänyt asian väärin. Toyota kertoo Avensiksessa olevan 9kpl turvatyynyjä, mutta Toyota laskee että autossa on etu-, matkustajanetu- ,sitten sivuturvatyynyt etupenkkiläisille sekä ikkunaturvatyynyt joka reunapaikalle eli siis 4kpl ja yhteensä 9. Kun taas muut valmistajat laskevat että ikkunaturvatyynyjä on "vain" kaksi, sillä ne suojaavat myös takamatkustajia. Mutta olen lähes varma että Tojossa ei ole sivuturvatyynyjä taakse, mielestäni ainoa tämän kokoluokan auto johon saa sivuturvatyynyt taakse on Saab 9-3! :smile:

    Aivan oikeassa olet: ei ole Avensiksessa takamatkustajien turvatyynyjä. Eikä ole myöskään matkustajan turvatyynyn poiskytkentää, vaikka näinkin vertailussa väitettiin. Ohjekirjasta saa käsityksen, että kyseisen poiskytkentäominaisuuden saisi lisävarusteena ja mainitaan sille olevan oma manuaalikin, mutta ainakaan Aven lisävarustehinnastossa ei asiasta mainita mitään.

    Tällaisia pikkulapsuksia on alkanut ilmetä artikkeleissa hälyttävässä määrin. Luulisi olevan helppoa varmistaa asiat vaikkapa kyseisen auton käyttöohjekirjasta. Esim. juuri Aven tapauksessa turvatyynyjärjestelmä on kuvattu hyvinkin tarkasti, kaavioiden kera.

      
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 10:35 A Tapio kirjoitti
    Omat Toyotat eivät ole alkaneet rämistä edes yli 200tkm ajettuna.


    En kiistä kokemustasi omista Toyotistasi. Minun viimeaikaiset kokemukseni vieraista Toyotista (taksit, työkaverien Avensis -05 ja Avensis Verso) kylläkin vihjaavat keskimääräistä räminä/nitinäalttiimpaan sisustukseen. Useimmiten kyse on pienestä nitinästä tai sirinästä, mutta esim. tuo Avensis Verso ja taksien Corolla Versot ovat usein melkoisia rämisijöitä.

    Muinoinen Bluebird taisi tehdä minusta keskimääräistä allergisemman räminöille, edellinen autoni (C-MAX) meni melko pikaisesti vaihtoon eikä jatkuva B-pilarista kuuluva sirinä ollut siihen vähäisin syy.

      
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 11:54 CARSON kirjoitti
    Mielenkiinnolla luen näitä kommentteja tästä vertailusta. Kyllähän se tietysti tällaista Subaru-miestä riepoo hiukkasen, kun oma merkki ei vertailussa pärjännytkään.

    Mutta itse en ollut niin kiinnostunutkaan siitä, mitä sanottiin näistä ns. valtamerkeistä/malleista Toyota Avensis, Ford Mondeo, VW Passat jne. koska hyvin epätodennäköisesti näitä tulen koskaan hankkimaankaan. Sen sijaan Subarusta kirjoittelu kiinnosti ja muutama osittain hauskakin lause tuosta testistä löytyi, mikä kertoo jo ehkä osaltaan testaajien asenteellisuuden 'outoa' merkkiä kohtaan:

    ' Subarun ohjaamoa voisi silmät kiinni luulla helposti Hondaksi'

    ' Subarun karmittomat lasit...tottumaton saattaa kuitenkin kolauttaa huomaamattomampaan lasin kulmaan päänsä, mikä tuli vertailun aikana todistettua'

    'Legacyyn ei saa ESC:tä edes rahalla'

    Silmät kiinni voisi luulla mitä tahansa ohjaamoa vaikka miksi, sehän on täysin mielikuvituksesta kiinni. :grin:

    Kumma kun karmittomat lasit eivät haittaa esim. avoautovertailuissa, tai kalliimmissa Mersuissa tai esim. Ferrareissa tms. :smile:

    ESC:n saa Legacyyn automaattivaihteiston yhteydessä ja siis rahalla se täytyy hankkia, muuta konstia en tiedä. :sunglasses:

    Tottahan on, että samantehoinen etuveto hakkaa nelivedon kuivalla asfaltilla mennen tullen, mutta miksi ottaa vertailuun mukaan ollenkaan nelivetoista autoa, jos sille ei anneta mahdollisuutta osoittaa pätevyyttään muihin verrattuna (märkä asfaltti, soratiet, perävaunun veto tms.). Voisihan nelivetoisten vertailuun ottaa kokeeksi mukaan tämän vertailun voittajan Toyota Avensiksen, heh heh, hee :tongue:


    karmittomat ikkunathan on olleet subaruissa iät ajat, ilman ongelmia.
    myös mitään höpöhöpö ajonvakautusjärjestelmiä en subaruun kaipaisi, maailman paras AWD toimii niin kiitettävästi.

    todellakin ihmeellistä että legacy piti tunkea tuohon joukkoon, ja vielä käsittämättömämpää että sai noin epäammattimaisen ja tylyn kohtelun :ashamed: laitan tuon täysin testin tekijän junttiuden piikkiin.

    olen ollut siinä käsityksessä että subaru ja varsinkin legacy on noiden muiden mallien yläpuolella. johan siinä on niin eriäviä teknisiä ratkaisuja, joilla on saavutettu aivan eri luokan ajettavuus ja mukavuus, kuin noilla perus mondeoilla ja avensiksilla.

    mutta elämä on ihmeellistä, lyöhän volvokin näköjään bemarin, kun vaan tullaan suomen kamaralle ajelemaan :kiss:

      
  • Muutama lisäys siihen mitä tähän mennessä on keskusteltu.

    Itsellä on ollut karmittomat sivulasit kahdessa viime autossa, molemmat tosin kaksipaikkaisia, ja ikinä niihin ei ole kukaan päätään lyönyt. Se ärsyttää kun toiset sulkevat auton oven ikkunasta tönäisemällä. Tästä jää ikävät sormenjäljet, ja ikkuna varmaan aikaa myöten myös löystyy.

    Sivuairbagit myös takamatkustajille (ei siis pelkät turvaverhot, jotka ylettyvät varmaankin kaikissa autoissa myös takapenkille, poikkeuksena jotkut vanhemmat BMW:t) saa nykyään moneenkin autoon, myös tässä kokoluokassa, sekä pienemmässä kokoluokassa.

    Uuden Passatin ovenkahvat sisällä eivät ole kovamuovia vaan samanlaista kiiltävää metallia, kuin muissakin autoissa. Eri asia, sitten tarkoittiko A Tapio ovenkahvoilla sitä vipua mitä vetämällä ovi aukee, kuten minä ymmärsin, vai sitä "osaa" mistä pystyy vetämään oven kiinni. Jos tarkotit kahvaa mistä ovi vedetään kiinni, se kyllä on muovia, mutta eikö niin ole muissakin autoissa?

    Esp, tai miksikä haluat järjestelmää kutsua, on erittäin tarpeellinen kaikissa autoissa, vetotavasta riippumatta, mutta tietenkin sen pitää olla myös kytkettävissä pois. Olen pari kertaa saanut (joutunut) toteamaan järjestelmän nerokkuuden, myös jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa. Jos liukkaissa olosuhteissa tulee yllättävä väistötilanne, ei nerokas neliveto yksistään riitä. Eli tämä on ehdottoman tärkeä turvavaruste, autossa kuin autossa. Ja kaikista vaikeimmissa olosuhteissa se tuo mukavasti mielenrauhaa...

    Ja mitä tulee Subarun tappioon, en ihmettele sitä. Tietyllä tavalla se ei kuulu tähän testiryhmään, mutta sattui nyt hintansa puolesta sopimaan ja siksi oli otettu mukaan. Vähän sama kuin mukana olisi ollut 3-sarjan Bemari. Periaatteessa samaa luokkaa kuin muut autot, mutta ei ehkä sittenkään aivan samanlaiseen tarkoitukseen ja samanlaisille ihmisille suunnattu. Testissä testattiin käyttöautoja ja sitä kuinka ne selviävät arjen tarpeista. Ja tälläisessä arkipäiväisessä paikasta paikkaan liikkumisesta nelivedosta on kesällä oikeastaan pelkkää haittaa. Ja perusperheen perusperheautona Toyota on varmastikkin parempi, kuin Subaru, monella tapaa. Mutta sitten on meitä, jotka nauttivat auton ajamisesta, jotka haluavat autolta, sitä että se tuottaa mukavan pikku virneen naamalle "tällä on hauska ajaa", eikä vain sitä että autolla pääsee vaivattomasti, nopeasti ja mukavasti perille. Tälläisille ihmisille on tehty Subarut ja Bemarit. Niillä pystyy hoitamaan arkipäivän asiat, vaikka toyota olisikin parempi, mutta niillä pystyy myös nauttimaan ajamisesta, koska niissä ei ole tehty suuremmin kompromiseja ajettavuuden suhteen, vaan ne on suunniteltu ajamisesta nauttivaa kuljettajaa silmälläpitäen. Ymmärrän kyllä jos joku ei tajua mitä järkeä on ostaa Subaru tai Bemari tai vaikkapa Alfa. Ei niitä pystykkään järkiperustein perustelemaan. Kyse on fiiliksestä. Ja näille henkilöille, jotka eivät tätä tajua, paras valinta onkin joku TM:n testin kolmesta parhaasta autosta. Tai vielä parempi, joku korealainen.

      
  • Nyt oli pakko tarttua tähän viimeiseen. Legacy 2.0 STW:n omistajana on pakko sanoa, että kyseessä on nimenomaan käyttöauto isolla k:lla Suomen olosuhteisiin. Se, että testattiin sedan-malli ei oikein anna kuvaa koko autosta. Suurin osa myydään stw-mallina Suomessa. Legacy sedanin ottaminen koko testiin oli omituista. Yleensähän haetaan paremmin Suomen markkinoille sopivia malleja testeihin. Siksi kai hinnaltaan paremmin sopiva Passat 1.6 FSI ei ollut vertailujoukossa.

    Jos tehtäisiin uusi testi farmari-malleilla, ehkä tuloskin olisi toinen. Ainakin oman vertailuni pohjalta Legacy STW tarjoaa enemmän autoa samaan rahaan niin arkikäyttöön kuin "ajoonkin" kuin Avensis/Mondeo/Passat -kolmikko. Accord 2.4 -koneella tai Mazda6 GT STW olisivat tällöin vahvoja haastajia.

      
  • Sen verran vielä kommentoin testiä yleisesti, että Subarusta annettiin kuva jotenkin "extreme"-tyylisenä vaihtoehtona ajaa ja omistaa. Ulkomaiset arviot ovat toisensuuntaisia. Etenkin käytettynä auton hinta/laatu-suhde on erinomainen. Varma valinta. Kyseessä ei ole alkuunkaan saman tyylinen hankinta kuin vaikka Alfa Romeo kuten yllä.

    Mitä tulee korkeisiin ylläpitokuluihin, niin kysehän on vain heikosta merkin edustuksesta ja maaorganisaatiosta (Ruotsin sivukonttori). Itse huollatan autoni tuttavamiehellä tarvikeosilla ja ei ole sen kallimpaa kuin muillakaan merkeillä. Kulutusta en ole koskaan pitänyt suurena auton käyttöarvoon (STW) ja ominaisuuksiin nähden.

      
  • Jep luin molemmat viestisi. En oikeastaan ole oikea henkilö sanomaan Subarusta mitään, koska en ole autoa ajanut. Viime syksynä kävin Legacya katsomassa, olin oikeasti kiinnostunut autosta, koska olin lukenut ja kuullut siittä pelkkää hyvää, ja luotettavuushan nyt on aika taattu. Liikkeessä myyjä ei ollut oikeastaan kovin kiinnostunut koko mallin myynnistä, koeajoon totesi, että "ei ole saatavissa koeajoon". Hän näytti yhtä legacya pihasta, mutta ei senkään ovia kuulemma saanut avata. En tiedä johtuiko siittä, että facelift oli tulossa, mutta ämä ratkaisi pelin sitten eri merkkiin...

    En tarkoita, että Legacy olisi jotenkin huono arkikäytössä, mutta olen silti sitä mieltä, että tavalliselle ihmiselle, joka haluaa päästä vain paikasta toiseen vaivattomasti ja halvalla, Avensis on hieman parempi, pelkästään alhaisempien käyttökustannuksien ja ehkä vaivattomamman huoltamisen takia. Avensis on myös varmaankin melko helppo myydä, sitten kun siittä haluaa päästä eroon. Sekä jokaisella on viisi työkaveria sekä seitsemän naapuria keillä on Toyota ja kaikki sanovat pelkkää hyvää autostaan, joten valinta on tällöin selvä. Tämä on nyt mielipidekysymys ja en mielipiteistä halua väitellä. Ehkä sinun painotuksillasi Subaru on parempi kuin muut näistä autoista. Kyllä minäkin sen mieluummin ottaisin kuin Toyotan.
    Itse olisin myös iloinen siittä, että autoni on vähän harvinaisempi, eikä sataa samanlaista tule joka päivä vastaan. Subaru on vaan suuren yleisön keskuudessa liian tuntematon. Ihmiset miettii "Subaru, mikä se sellanen on, eihän kellään sellaista ole?? Ei sellaista uskalla ostaa." Harmillista :ashamed:

    Farmari Legacy on muuten pirun hyvännäköinen, ja aina kun näen jonkun ajavan sellaista, ajattelen, että tuon auton omistaja tietää autoista, ja osaa ottaa vähän rennommin elämässä... Joten voisin sanoa, että jos menisin esim. juhliin ja edessäni olisi kaksi ihmistä, joille voisin mennä juttelemaan, toisella olisi Passat ja toisella Legacy, valitsisin Subarunaisen/miehen :wink:

    Ja tästä tulikin mieleeni, onkohan Suomessa koskaan nainen ostanut Subarua, ainakaan Legacya tai perus-Imprezaa? :grin: Ainakin Eva Wahlströmillä (julkkisnyrkkeilijä) on WRX-STi, ja pelkästään se jo tekee hänestä astetta kovemman mimmin :sunglasses:

    Ja lopuksi, älkää naurako jutuilleni, olen vain todella syvästi kiinnostunut ja innostunut autoista, ja ajattelen asiaa vähän muutenkin, kuin "paljon tämä vie satasella ja kai tämä väri on helppo pestä" Tänne on mukava vähän purkaa ajatuksia...

      
  • Näissä Toyota-jutuissa on pieni ristiriita: Ensin kehutaan, kuinka luotettava se on, ei rämise, ei kulu, ei mene rikki. Nyt se on jo paras ajaakin. Seuraavaksi kerrotaan, että se on aivan mainio myydä eteenpäin. Miksi kukaan myisi pois autoa, joka on täydellinen ja viaton eikä edes kulu? :wink:

    Toyota ei myöskään ole mikään aivan halpa auto enää nykyään. Brändi siis maksaa, vaikka Toyo-miehet eivät sitä ikinä myönnäkään. Miksi valittaa Volkkarin olevan ylihintainen, kun aika huima hintaero löytyy myös Toyotan ja korealaisten väliltä?

    Miksiköhän muuten tähän käyttöautosedanien vertailuun ei otettu esim. Epicaa tai muita isoja korealaisia? Vai olisiko tulos ollut vääränlainen?

    Subaruista: Vaikka ESC:n saakin automaatin yhteyteen, on se silti aika kehnoa varustelupolitiikkaa ettei sitä manuaaliin saa. Kyllä se on turvallisuuden kannalta niin olennainen varuste, että syytä olisi olla pakollinen kaikissa uusissa autoissa. Eikä tuo vetotapa sitä asiaa mihinkään muuta.

      
  • Lainaus:
    09.07.2007 klo 20:33 Thorne2 kirjoitti

    En tarkoita, että Legacy olisi jotenkin huono arkikäytössä, mutta olen silti sitä mieltä, että tavalliselle ihmiselle, joka haluaa päästä vain paikasta toiseen vaivattomasti ja halvalla, Avensis on hieman parempi,


    Subarussahan on persoonallisuutta ja tietoisesti korostettuja ominaisuuksia. Sillä erottuu joukosta. Tämän välttämiseksi parempi vaan ostaa mahdollisimman yleinen harmaa auto harmailla sisustuksilla, niin ei naapuritkaan ihmettele eikä ainakaan tule ostettua vääränlaista kun niin moni muukin on samanlaisen hankkinut.. :wink: :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit