Uusin TM-testi

502 kommenttia
145791017
  • Lainaus:
    13.08.2007 klo 17:07 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    13.08.2007 klo 16:08 CARSON kirjoitti
    GTam voisi sitten vaikka nimetä jonkun muun - kuten sanoin maastureita ei tähän kelpuuteta.

    Kyllähän nämä sähkörimpulat ovat onnettomia, jos neliveto kytkeytyy vasta sitten päälle kun pito vetäviltä pyöriltä häviää tai on häviämässä.

    Silloin Subarut ja Audit on jo kaukana ... :grin:



    No jos nyt ottaisit selvää vaikkapa 159:sin nelivetoratkaisusta ennen kuin alat puhumaan sontaa. Muitakin löytyy.


    Aivan, eiköhän Audin systeemiä parempia ole Mersun, Bemun, Hondan (Legend), Mitsun, jne. jne. nelivedot...

    Tästä on kyllä muuallakin keskustelua muistaakseni nelivetoaiheen alla.

      
  • Lainaus:
    13.08.2007 klo 17:07 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    13.08.2007 klo 16:08 CARSON kirjoitti
    GTam voisi sitten vaikka nimetä jonkun muun - kuten sanoin maastureita ei tähän kelpuuteta.

    Kyllähän nämä sähkörimpulat ovat onnettomia, jos neliveto kytkeytyy vasta sitten päälle kun pito vetäviltä pyöriltä häviää tai on häviämässä.

    Silloin Subarut ja Audit on jo kaukana ... :grin:



    No jos nyt ottaisit selvää vaikkapa 159:sin nelivetoratkaisusta ennen kuin alat puhumaan sontaa. Muitakin löytyy.


    Niin joo... ja savun hälvettyä huomasimme Magneti Marelli -merkkisen sähkörimpulan sulakkeen palaneen ja muoviosien sulaneen ... :grin:

      
  • Lainaus:
    13.08.2007 klo 21:03 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    13.08.2007 klo 17:07 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    13.08.2007 klo 16:08 CARSON kirjoitti
    GTam voisi sitten vaikka nimetä jonkun muun - kuten sanoin maastureita ei tähän kelpuuteta.

    Kyllähän nämä sähkörimpulat ovat onnettomia, jos neliveto kytkeytyy vasta sitten päälle kun pito vetäviltä pyöriltä häviää tai on häviämässä.

    Silloin Subarut ja Audit on jo kaukana ... :grin:



    No jos nyt ottaisit selvää vaikkapa 159:sin nelivetoratkaisusta ennen kuin alat puhumaan sontaa. Muitakin löytyy.


    Aivan, eiköhän Audin systeemiä parempia ole Mersun, Bemun, Hondan (Legend), Mitsun, jne. jne. nelivedot...

    Tästä on kyllä muuallakin keskustelua muistaakseni nelivetoaiheen alla.


    Taidatkin olla oikein asijantuntija :smile: Unohdit mainita vielä
    Honda CR-V:n :grin:

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 08:43 CARSON kirjoitti


    Niin joo... ja savun hälvettyä huomasimme Magneti Marelli -merkkisen sähkörimpulan sulakkeen palaneen ja muoviosien sulaneen ... :grin:


    Varsinainen neropatti. Et sitten sattunut tietämään, että Magneti Marelli toimittaa osia kaikkiin VAG-konsernin merkkeihin (Myös Audi!) kuten myös esimerkiksi tojotaan ja käsittääkseni siihen Subaruunkin.

      
  • Lainaus:
    13.08.2007 klo 11:09 CARSON kirjoitti
    Parhaat nelivedot normaalitilanteisiin (talviliukkaille ja sorateille - siis ei maasto-olosuhteisiin) löytyy Audilta ja Subarulta - piste. Kaikki muut ovat jotain ihme sähkörimpuloita - piste.

    :sunglasses:


    Kaikki parhaat nelivedot on toteutettu sähköisesti ohjattujen tasauspyörästöjen avulla. Niin myös esim. Subarun WRX, Mitsubishin Evo:ssa taitaa olla edessä Torsen, mutta keskus- ja taka-lukko ovat sähköisesti ohjattuja. Nämä esimerkit nyt niille, joiden mielestä neliveto on räppäämistä vasten.


      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 09:22 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    14.08.2007 klo 08:43 CARSON kirjoitti


    Niin joo... ja savun hälvettyä huomasimme Magneti Marelli -merkkisen sähkörimpulan sulakkeen palaneen ja muoviosien sulaneen ... :grin:


    Varsinainen neropatti. Et sitten sattunut tietämään, että Magneti Marelli toimittaa osia kaikkiin VAG-konsernin merkkeihin (Myös Audi!) kuten myös esimerkiksi tojotaan ja käsittääkseni siihen Subaruunkin.


    Kiitos. Magneti Marelli toimittaa osia vain Euroopassa kasattaviin autoihin esim. Toyotan Sunderlandin (UK) tehtaille, mutta ei valtameren taakse Japaniin - luojan kiitos :grin:

    Hankin luottamukseni em. valmistajan tuotteisiin jo 80-luvun Fiateissa ja Alfoissa, joissa sähköosat olivat kulutustavaraa. Esim. erääseenkin Fiiuun vaihdettiin valokatkaisija kolme kertaa, koska
    se yksinkertaisesti suli kun oli päällä pitkän aikaa :cry:

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:09 CARSON kirjoitti


    Kiitos. Magneti Marelli toimittaa osia vain Euroopassa kasattaviin autoihin esim. Toyotan Sunderlandin (UK) tehtaille, mutta ei valtameren taakse Japaniin - luojan kiitos :grin:

    Hankin luottamukseni em. valmistajan tuotteisiin jo 80-luvun Fiateissa ja Alfoissa, joissa sähköosat olivat kulutustavaraa. Esim. erääseenkin Fiiuun vaihdettiin valokatkaisija kolme kertaa, koska
    se yksinkertaisesti suli kun oli päällä pitkän aikaa :cry:


    elämme 2000 luvulla, Marellin osia on enemmän Audeissa kuin Alfassa...eikä Marellin osissa mitään vikaa ollut 80 luvullakaan.Bosch on se nykypäivän vitsaus....jutuista päätellen et ole kyllä 80 luvulla ajellut metriäkään...


      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 09:51 juster kirjoitti
    Lainaus:
    13.08.2007 klo 11:09 CARSON kirjoitti
    Parhaat nelivedot normaalitilanteisiin (talviliukkaille ja sorateille - siis ei maasto-olosuhteisiin) löytyy Audilta ja Subarulta - piste. Kaikki muut ovat jotain ihme sähkörimpuloita - piste.

    :sunglasses:



    Kaikki parhaat nelivedot on toteutettu sähköisesti ohjattujen tasauspyörästöjen avulla. Niin myös esim. Subarun WRX, Mitsubishin Evo:ssa taitaa olla edessä Torsen, mutta keskus- ja taka-lukko ovat sähköisesti ohjattuja. Nämä esimerkit nyt niille, joiden mielestä neliveto on räppäämistä vasten.





    Jep. Sähkörimpuloilla tarkoitin näitä normaalisti etuvetoisia tai takavetoisia autoja, jotka pidon loppuessa muuttuvat hetkeksi nelivetoisiksi - niillä ei yksikertaisesti pärjää jatkuvalle nelivedolle.
    Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet.

    Subaru lienee kuitenkin ainoa, missä koko moottori-voimansiirtoyhdistelmä on alunperin lähdetty rakentamaan nelivedolle ilman kompromisseja.

    [img]
    http://www.subaru.ch/awd-evidence-default.jpg
    [img]

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 14.08.2007 klo 11:22]
      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:16 CARSON kirjoitti

    Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet.




    torsenia käyttää keskellä moni muukin valmistaja kuin Audi, lisäksi monesta autosta se löytyy etu tai taka-akselilta
    http://www.torsen.com/files/Torsen%20Application%20Chart.pdf
    listasta puuttuu vielä Alfa

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:27 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:16 CARSON kirjoitti

    Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet.




    torsenia käyttää keskellä moni muukin valmistaja kuin Audi, lisäksi monesta autosta se löytyy etu tai taka-akselilta
    http://www.torsen.com/files/Torsen%20Application%20Chart.pdf
    listasta puuttuu vielä Alfa


    Niinkuin tuosta listasta selviää niin normaaleihin henkilöautoihin (ei siis maastoautoihin) Torsenia käyttää Audi ja Subaru WRX. Pari poikkeusta tosin on mutta takavetoiset Lexukset ja Honda S2000 ovat asia erikseen.

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:14 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:09 CARSON kirjoitti


    Kiitos. Magneti Marelli toimittaa osia vain Euroopassa kasattaviin autoihin esim. Toyotan Sunderlandin (UK) tehtaille, mutta ei valtameren taakse Japaniin - luojan kiitos :grin:

    Hankin luottamukseni em. valmistajan tuotteisiin jo 80-luvun Fiateissa ja Alfoissa, joissa sähköosat olivat kulutustavaraa. Esim. erääseenkin Fiiuun vaihdettiin valokatkaisija kolme kertaa, koska
    se yksinkertaisesti suli kun oli päällä pitkän aikaa :cry:


    elämme 2000 luvulla, Marellin osia on enemmän Audeissa kuin Alfassa...eikä Marellin osissa mitään vikaa ollut 80 luvullakaan.Bosch on se nykypäivän vitsaus....jutuista päätellen et ole kyllä 80 luvulla ajellut metriäkään...



    Vai ei ollut vikaa ! Katsopa vaikka HS ja autojen vikataulukot vanhoista Fiiuista ja Alfoista - täynnä sähkövikoja ! Et siis ole kuullutkaan 80-90 luvun italiaanojen sähköongelmista - ehkä et
    osannut vielä lukea silloin - saati ajaa autoa.

    GTam pysytään asiassa, kiitos. :grin:

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 13:57 CARSON kirjoitti




    Vai ei ollut vikaa ! Katsopa vaikka HS ja autojen vikataulukot vanhoista Fiiuista ja Alfoista - täynnä sähkövikoja ! Et siis ole kuullutkaan 80-90 luvun italiaanojen sähköongelmista - ehkä et
    osannut vielä lukea silloin - saati ajaa autoa.

    GTam pysytään asiassa, kiitos. :grin:


    nohnoh, minun ei tarvitse katsella mitään taulukoita, kun olen niillä 80 luvun kotteroilla ajellut eikä niissä mitään ihmeellisiä sähkövikoja ollut.
    Sinulla taitaa kokemukset perustua esson baarin juttuihin...



    [GTAm muokkasi tätä viestiä 14.08.2007 klo 14:01]
      
  • Hesarin vikataulukko ei ota kantaa vikojen määriin, ainoastaan nimikkeisiin.

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 13:53 CARSON kirjoitti

    Niinkuin tuosta listasta selviää niin normaaleihin henkilöautoihin (ei siis maastoautoihin) Torsenia käyttää Audi ja Subaru WRX. Pari poikkeusta tosin on mutta takavetoiset Lexukset ja Honda S2000 ovat asia erikseen.


    kuinka monta kertaa se pitää todeta että esim Alfa 159sissa on Torsen.

    http://www.italiaspeed.com/new_models/2005/alfa_romeo/alfa_159/roadholding.html

      
  • Niinpä. 164 oli elämäni parhaita auto-ostoksia.

      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 14:03 Herbert kirjoitti
    Hesarin vikataulukko ei ota kantaa vikojen määriin, ainoastaan nimikkeisiin.


    no jos tuosta hesarin listasta esim katson oman auton tiedot niin yksikään kohdista ei ole sattunut kohdalle kahdella samanlaisella autolla, tuollaisista listoista ei kannata vetää mitää johtopäätöksiä

      
  • 159 ei muuten ole tuossa listassa, koska sitä ei myydä jenkeissä. Kuitenkin tuntuisi CARSON:lle olevan ylivoimaisen vaikeaa myöntää, että 159;n neliveto on aivan yhtä pätevä kuin Audeissa.

    Ja ainakin uudemmissa Alfoissa päänvaivaa aiheuttavat lähes yksinomaan Boschin osat, jotka ovat Magneti Marellin osiin verrattuna suoranaista sekundaa. Esimerkiksi 156:den kenties eniten vikaa aiheuttava osa, eli ilmamassamittari on taattua Bosch laatua. Kehota sinua tutustumaan Boschin osiin vaikkapa AlfaBBS:n puolella, ja voit heille sitten kertoilla, kuinka mielestäsi Magneti Marellin osat ovat huonompia. Ainakin saat mukavat naurut aikaan kyseisellä foorumilla jos ei muuta.

    Näissä merkeissä ainakin on Magneti Marellia:

    Renault, Citroen, Peugeot, Fiat Group, Ford, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, BMW, DaimlerChrysler, GM-Opel, Volvo, Saab, Nissan, Toyota, Daewoo, Mercedes-Benz

    Erikoista, että F1 tiiimitkin hyväksyvät sellaista sekundaa kuin Magneti Marellin sähköhärveleitä. GP2 luokan kilpureiden sähköjärjestelmä on muuten kokonaan Marellin toimittama.

    Lopuksi vielä lainaus turkkarista:

    "Italialaisyhtiö
    Magneti Marellille
    sähköinen monopoli


    F1-sähkeet 6.12. Näyttää yhä vahvemmin siltä, että jatkossa kaikilla F1-talleilla on vain yksi yhteinen elektroniikan toimittaja - italialainen Milanon lähellä pesäpaikkaa pitävä Magneti Marelli.

    McLaren on vakuuttanut jatkavansa omaan organisaatioonsa kuuluvan TAG:in elektroniikalla, mutta ilmeisesti Ferrarin ja useiden muiden hovihankkija Magneti Marelli on ajanut niin pahasti karkuun, että myös brittitallin on pakko vaihtaa toimittajaa."

    -TS

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 14.08.2007 klo 19:39]
      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:16 CARSON kirjoitti
    Jep. Sähkörimpuloilla tarkoitin näitä normaalisti etuvetoisia tai takavetoisia autoja, jotka pidon loppuessa muuttuvat hetkeksi nelivetoisiksi - niillä ei yksikertaisesti pärjää jatkuvalle nelivedolle.
    Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet.

    Subaru lienee kuitenkin ainoa, missä koko moottori-voimansiirtoyhdistelmä on alunperin lähdetty rakentamaan nelivedolle ilman kompromisseja.


    Ei pärjää vai? Missä mielessä ei pärjää? Monesti tuollaiset 'kytkeytyvät' pärjäävät yllättävänkin hyvin varsinkin elektronisella ohjauksella.

    Olisi kiinnostavaa tietää miten perustelet että: "Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet." Mainosten perusteella vai? Tiedätkö edes millaisia nuo nelivedot ovat ja millaisia kilpailelvilla on käytössä? Et selvästikään tiedä kun sinun juttuja lukee.

    Jos Subarun systeemi on niin mahtava niin miksi vaikuttaa vahvasti siltä että Mitsun systeemi on selvästi toimivampi? Ei Subarun kai huonokan ole mutta kun väittää tuollaisia niin kannattaa vähän ottaa selvää mitä kilpailijat tarjoavat.

      
  • Lainaus:
    15.08.2007 klo 02:05 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    14.08.2007 klo 11:16 CARSON kirjoitti
    Jep. Sähkörimpuloilla tarkoitin näitä normaalisti etuvetoisia tai takavetoisia autoja, jotka pidon loppuessa muuttuvat hetkeksi nelivetoisiksi - niillä ei yksikertaisesti pärjää jatkuvalle nelivedolle.
    Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet.

    Subaru lienee kuitenkin ainoa, missä koko moottori-voimansiirtoyhdistelmä on alunperin lähdetty rakentamaan nelivedolle ilman kompromisseja.



    Ei pärjää vai? Missä mielessä ei pärjää? Monesti tuollaiset 'kytkeytyvät' pärjäävät yllättävänkin hyvin varsinkin elektronisella ohjauksella.

    Olisi kiinnostavaa tietää miten perustelet että: "Mielestäni Audin käyttämä Torsen ja Subarun AWD ovat parhaita alan tuotteita ja miksei Mitsullakin ole aikas hyvät vermeet." Mainosten perusteella vai? Tiedätkö edes millaisia nuo nelivedot ovat ja millaisia kilpailelvilla on käytössä? Et selvästikään tiedä kun sinun juttuja lukee.

    Jos Subarun systeemi on niin mahtava niin miksi vaikuttaa vahvasti siltä että Mitsun systeemi on selvästi toimivampi? Ei Subarun kai huonokan ole mutta kun väittää tuollaisia niin kannattaa vähän ottaa selvää mitä kilpailijat tarjoavat.


    Jep jep. On otettu selvää millaisia systeemeitä tarjoillaan ja tässä yksi dokumentti monista ihmeteltäväksenne:

    http://www.subaru.de/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf

    Kumma juttu, että Subaru pärjää vanhalla nelivetoratkaisullaan noille uudemmille sähköhörhöttimille noinkin hyvin.

    :sunglasses:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 15.08.2007 klo 08:35]
      
  • Lainaus:
    15.08.2007 klo 08:33 CARSON kirjoitti
    Jep jep. On otettu selvää millaisia systeemeitä tarjoillaan ja tässä yksi dokumentti monista ihmeteltäväksenne:

    http://www.subaru.de/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf

    Kumma juttu, että Subaru pärjää vanhalla nelivetoratkaisullaan noille uudemmille sähköhörhöttimille noinkin hyvin.

    :sunglasses:

    Yksi monista? Tämä yksipuolinen VETOtesti jossa vielä hyvin erilaisia autoja joissa vielä vähän kysymysmerkkinä erilainen rengastus? Ja kovasti toitottamasi 'ylivoimaisen' Audin UPOuusi malli oli muistaakseni vasta neljäs!

    Vetotapaa voi katsoa hyvin monessa erilaisessa tilanteessa ja erilaisessa autossa. Ensinnäkin väittäisin että hyvin suuressa osassa tilanteita ei nykyaikainen kytkettävä (usein napista kiinteäksi valittava) neliveto häviä käytännössä juuri yhtään, ja vaativammalla käytöllä voidaan tarkoittaa hyvin montaa erilaista asiaa jolloin kiinteät nelivedot eroavat toisistaan paljonkin.

    Subarun neliveto on tunnetusti hyvä ja vielä pätevä hyvin erilaisissa tilanteissa, nykyään en vain kutsuisi sitä ylivoimaiseksi kun vertaa sen kilpailijoihin. Audin vetotapaa taas kuvaa parhaiten se oma mainonta: 25 vuotta vanhaa.

      
  • Suzukin Lianassa on vielä noitakin parempi neliveto.

      
  • Lainaus:
    15.08.2007 klo 23:18 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    15.08.2007 klo 08:33 CARSON kirjoitti
    Jep jep. On otettu selvää millaisia systeemeitä tarjoillaan ja tässä yksi dokumentti monista ihmeteltäväksenne:

    http://www.subaru.de/vergleichstest_allradsysteme_-_autobildallrad_01.2007.pdf

    Kumma juttu, että Subaru pärjää vanhalla nelivetoratkaisullaan noille uudemmille sähköhörhöttimille noinkin hyvin.

    :sunglasses:


    Yksi monista? Tämä yksipuolinen VETOtesti jossa vielä hyvin erilaisia autoja joissa vielä vähän kysymysmerkkinä erilainen rengastus? Ja kovasti toitottamasi 'ylivoimaisen' Audin UPOuusi malli oli muistaakseni vasta neljäs!

    Vetotapaa voi katsoa hyvin monessa erilaisessa tilanteessa ja erilaisessa autossa. Ensinnäkin väittäisin että hyvin suuressa osassa tilanteita ei nykyaikainen kytkettävä (usein napista kiinteäksi valittava) neliveto häviä käytännössä juuri yhtään, ja vaativammalla käytöllä voidaan tarkoittaa hyvin montaa erilaista asiaa jolloin kiinteät nelivedot eroavat toisistaan paljonkin.

    Subarun neliveto on tunnetusti hyvä ja vielä pätevä hyvin erilaisissa tilanteissa, nykyään en vain kutsuisi sitä ylivoimaiseksi kun vertaa sen kilpailijoihin. Audin vetotapaa taas kuvaa parhaiten se oma mainonta: 25 vuotta vanhaa.


    No itse asiassa Subarun vuoksi tuon testin valitsinkin tänne kesk.foorumiin - aika hienosti Subaru muuten pärjäsi 'alamittaisella koneellaan' tuohon porukkaan - Audi ei kummoisesti tuossa pärjännyt. Jatkuva neliveto on pätevämpi kuin ns. kytkeytyvät, koska jos pitää ensin haistella, että onko sitä pitoa vai ei vai onko se häviämässä niin silloin on jo peli menetetty, koska esim. Subarun AWD ei tällaisia haistele vaan kaikki 4 pyörää vetää koko ajan eikä auto yhtäkkiä pätkähdä etuvedosta nelivetoon ja taas pois kuten esim. Honda CRV.



    [CARSON muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 08:32]
      
  • Lainaus:
    14.08.2007 klo 14:07 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    14.08.2007 klo 14:03 Herbert kirjoitti
    Hesarin vikataulukko ei ota kantaa vikojen määriin, ainoastaan nimikkeisiin.



    no jos tuosta hesarin listasta esim katson oman auton tiedot niin yksikään kohdista ei ole sattunut kohdalle kahdella samanlaisella autolla, tuollaisista listoista ei kannata vetää mitää johtopäätöksiä


    Ei niin - totuus löytyy täältä :grin:

      
  • Lainaus:
    16.08.2007 klo 08:29 CARSON kirjoitti
    No itse asiassa Subarun vuoksi tuon testin valitsinkin tänne kesk.foorumiin - aika hienosti Subaru muuten pärjäsi 'alamittaisella koneellaan' tuohon porukkaan - Audi ei kummoisesti tuossa pärjännyt. Jatkuva neliveto on pätevämpi kuin ns. kytkeytyvät, koska jos pitää ensin haistella, että onko sitä pitoa vai ei vai onko se häviämässä niin silloin on jo peli menetetty, koska esim. Subarun AWD ei tällaisia haistele vaan kaikki 4 pyörää vetää koko ajan eikä auto yhtäkkiä pätkähdä etuvedosta nelivetoon ja taas pois kuten esim. Honda CRV.


    Alamittaisella koneella?

    "Jatkuva neliveto on pätevämpi kuin ns. kytkeytyvät, koska jos pitää ensin haistella, että onko sitä pitoa vai ei vai onko se häviämässä niin silloin on jo peli menetetty"

    Miten peli on menetetty? Entä ne kytkeytyvät jotka saa napista jatkuviksi? Onhan joissain tilanteissa jatkuvat nelivedot parempia mutta ei tuollaista yleistystä voi sanoa koska useille voi kokonaisuutena kytkeytyvä olla parempi vaihtoehto.

    Jatkuvasta nelivedosta on myös haittaa. Jos autoa voi käsitellä kaksivetoisen ketteryydellä ja eduilla kunnes vetoa tarvitaan lisää jolloin sitä sekunnin muro-osissa tulee niin mitä kamalaa siinä menettää? Varsinkaan jos jatkuvan nelivedon kanssa käsittely on hieman huonompaa ja muut haitat korostuvat normaalissa ajossa ja silloin HARVOIN kun todella tarvitsee äärimmäistä etenemiskykyä niin eroa ei välttämättä edes huomaa?

    Periaatteessahan hyvin toteutettu jatkuva neliveto hyvässä autossa on tottakai paras nelivedoista, siinä olet oikeassa. Mutta tekijöitä on niin monia ja elektroniikan ansiosta kytkeytyviä useimmat tuskin edes erottavat jatkuvista saati että äärimmäisissä olosuhteissa ikinä käyttäisivät niin...

      
  • Mielenkiinnolla odotellaan Haldexin uutta 4:s versiota, joka piakkoin Saab 9-3 mallissa "ensiesitellään". Siinä kun tuntuu olevan järjestelmän ohjausta viety vielä huomattavan askeleen eteenpäin. Sähköisellä lukolla varustettuna ja muutenkin fiksulla elektroniikalla ohjattuna tuntuu olevan speksien valossa erittäin pätevä järjestelmä, joka tullenee parin vuoden sisällä korvaamaan nykyiset Haldexin ratkaisut.

    Polttoainetaloudesta johtuen jatkuva neliveto todennäköisesti jää lopulta pelkästään oikeiden maastoajoneuvojen järjestelmäksi (vai mitä muut luulette?) ja kytkeytyviä järjestelmiä kehitetään jatkuvasti paremmiksi ja taloudellisemmiksi.

    Lopuksi lainaus Saabin mainostekstistä XWD nelivetoon liittyen:

    Saabin nelivetojärjestelmän kaksi merkittävintä ominaisuutta ovat sen kyky siirtää kiihdytyksissä voimaa taka-akselille jo ennen renkaiden lipsumista sekä rajoitetun tasauspyörästön lukon tarjoama mahdollisuus jakaa voimaa erikseen myös takapyörien kesken. Täysin automaattinen nelivetojärjestelmä pystyy välittämään voimaa etu- ja taka-akselin välillä suhteesta 0-100 suhteeseen 100-0. Monipuolisen voimanjaon sekä kehittyneen moottorinohjausjärjestelmän ansiosta ESP-järjestelmän kynnystä puuttua ajotilanteisiin on voitu nostaa. Näin Saab XWD:llä on mahdollisuus ajaa erittäin urheilullisesti kytkemättä ESP-järjestelmää pois päältä.

    [Aeronautti muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 10:19]
      
  • [quote title="16.08.2007 klo 10:19 Aeronautti kirjoitti"]
    Saabin nelivetojärjestelmän kaksi merkittävintä ominaisuutta ovat sen kyky siirtää kiihdytyksissä voimaa taka-akselille jo ennen renkaiden lipsumista

    Kuulostaa aika paljon markkinointipuheelta. En silti epäile, etteikö tuo neliveto olisi hyvä. Sitä perustelua en kuitenkaan niele, että neliveto olisi tarpeen juurikin tehokkaimmissa malleissa. Joko se on tarpeen tai ei, mutta ei se minusta tehosta riipu. Jos tehoa on niin paljon että renkaat lipsuu normaalitieliikenteessä, niin kannattaa tarkastella enemmänkin ajotapaa kuin vetotapaa.

    Olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo ennakointi tapahtuu. Olettaako järjestelmä jostain parametreista, että kohta alkaa lipsahtaa? Mitäs jos ei lipsahdakaan ja vedonjako menee ns. pieleen?

    Täysin automaattinen nelivetojärjestelmä pystyy välittämään voimaa etu- ja taka-akselin välillä suhteesta 0-100 suhteeseen 100-0.

    Juuri tätä ominaisuutta moni pelkää. Teoriassa täysin automaattisesti veto on ensin 100 - 0 suhteella ja hetken päästä 0 - 100. Toki ESP korjailee heilahdukset, mutta kuitenkin. Käytös ei aina ole välttämättä loogista.

    Monipuolisen voimanjaon sekä kehittyneen moottorinohjausjärjestelmän ansiosta ESP-järjestelmän kynnystä puuttua ajotilanteisiin on voitu nostaa. Näin Saab XWD:llä on mahdollisuus ajaa erittäin urheilullisesti kytkemättä ESP-järjestelmää pois päältä

    Useimmilla ESP-autoilla voi ajaa järjestelmän puitteissa juuri sitä vauhtia jolla auto pysyy luistelematta tiellä. On vaikea uskoa, että Saab olisi tuota tilannetta mihinkään muuttanut. Oikea viritys on se, jossa luistot katkeavat alkuunsa, käytännössä ennenkuin ne ehtivät edes alkaa. "Urheilullinen ajotapa" kuuluu vain radalle, ja siellä koko systeemiä ei edes tarvitse. Systeemi on oikeanlainen, kun sitä ei edes saa pois päältä kovemmissa nopeuksissa. Normaaliajossa ei ole käsittääkseni mitään tarvetta luistattaa autoa.

    Turvallisuudestaan tunnetulta Saabilta aika kyseenalaista automarkkinointia liikenneturvallisuuden kannalta.

    No, Volvo laittaa jopa paremmaksi "vähintään 200 hv urheilullisilla perheautoilla", joissa tehoja ja vauhtia korostavasta mainonnasta huolimattta kuulemma "turvallisuus on pääasia". Jotenkin ei esitteessä oikein satu yksiin ne perheen pilttien nauravat naamat ja 285 hv "perhe"auto. Kuulemma "Pohjoismaisiin oloihin suunniteltu" - ilmeisesti ei ole muistunut suunnitellessa mieleen ne pohjoismaiset liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset.

    Kun tätä hyvää nelivetoa väännetään, niin minä annan lisäpisteitä yksinkertaisesta ja luotettavasta rakenteesta -> vähemmän vikoja jatkossa.

      
  • Alamittaisella koneella?

    Niin olihan Subarun 2.5i kone tuossa seurassa - dieseleihin ja isompiin bensakoneisiin verrattuna - reilusti alamittainen ainakin väännöltään. Audilta oli mukana mm. 3.0 TDI.

    Jatkuvasta nelivedosta on myös haittaa. Jos autoa voi käsitellä kaksivetoisen ketteryydellä ja eduilla kunnes vetoa tarvitaan lisää jolloin sitä sekunnin muro-osissa tulee niin mitä kamalaa siinä menettää?

    No vertaapa samankokoisten Subaru Outback AWDn ja Volvo V70 (etuvetoisen) ketteryyttä tai Subaru Outback AWD 2.5i ja VW Passat 2.0 FSI 4Motion kulutusta niin tulet hämmästymään. Miksei voi valita jatkuvaa nelivetoa, kun siitä ei ole mitään haittaa - kulutus ei lisäänny, ketteryys ei ole huonompi tms.

    Varsinkaan jos jatkuvan nelivedon kanssa käsittely on hieman huonompaa ja muut haitat korostuvat normaalissa ajossa ja silloin HARVOIN kun todella tarvitsee äärimmäistä etenemiskykyä niin eroa ei välttämättä edes huomaa?

    Vai ei huomaa - ajapa kura/mutavellissä tai 20 cm kinoksessa Subaru AWD:llä tai Honda CRV:llä niin huomaat kyllä eron - siinä saattaa nappaskengät toisen kanssa kastua kun takatassu jää ilmaan.

    https://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
    https://www.youtube.com/watch?v=IVM0Bfuuuv0
    https://www.youtube.com/watch?v=G1EHS-Lv2QI

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 15:58]
      
  • Lainaus:
    16.08.2007 klo 15:55 CARSON kirjoitti
    No vertaapa
    ...
    Subaru Outback AWD 2.5i ja VW Passat 2.0 FSI 4Motion kulutusta niin tulet hämmästymään. Miksei voi valita jatkuvaa nelivetoa, kun siitä ei ole mitään haittaa - kulutus ei lisäänny, ketteryys ei ole huonompi tms.


    Missä on testattu näiden autojen kulutukset vai luetko ainoastaan tehtan ilmoittamia kulutuksia?

      
  • Missä on testattu näiden autojen kulutukset vai luetko ainoastaan tehtan ilmoittamia kulutuksia?

    No, tehtaan ilmoituksia tietenkin lueskelen - täytyyhän niihin luottaa - vai pitääkö kaikki mitata ensin itse ennenkuin auton voi ostaa ?

    Oletko varma että autossasi on tehtaan ilmoittama määrä kW:eitä vai oletko mitannut ne itse ennen ostopäätöstä ja oletko mitannut tavaratilan, että se on varmasti sama litramäärä, mitä tehdas ilmoittaa. Miten muuten mittaat kulutuksen ? Ja onko menetelmäsi oikea ?

    Itselläni on Outback vm 2007 ja sukulaiselta löytyy Passat 2.0 4Motion, ja ei meillä muuta mittaria ole kuin ajotietokoneet. Ei ainakaan desilitran mittaa.

    Kaikkihan pitää testata ensin TM:ssä ennenkuin voi tehdä ostopäätöksen. :tongue:

    Herbertti on expertti. :grin:

    [CARSON muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 21:35]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit