Niin, edellisen sukupolven C:n. Edellä mm. Octavia ja sitikka C5. Hetkinen, eikö Subaru ollut noita huikeasti parempi auto? Öh, miten se nyt noin meni?
Niin, edellisen sukupolven C:n. Edellä mm. Octavia ja sitikka C5. Hetkinen, eikö Subaru ollut noita huikeasti parempi auto? Öh, miten se nyt noin meni?
miten se nyt noin meni? oliko tuokin lista joku absoluuttisen paremmuuden järjestys? miten selität sitten sen että yleensä legacya verrataan volvoihin, imprezaa jopa BMW3-sarjaan! eikös tm:ssäkin myönnetty että tuohon tavisperheautovertailuun subaru oli vähän kyseenalainen veto.
usein on iso volvo ja legacy on vastakkain. Varsinkin volvo crosscounty ja outback. legacy voittaa aina, ja varsinkin ajettavuudesta paljon kiiteltynä. Myös nelivetojuissa volvon pelleilyneliveto jää mäkeen siinä kun outback tai tribeca menee helposti yli.
tuolla aiemmin jo linkitinkin yhden jutun jossa asia kävi hyvin ilmi. enkä epäile hetkeäkään etteikö tulos olisi ollut sama jos olisi ollut vastustajana V70 eli sinun omien sanojesi mukaan S80 FARMARI... Sinun juttujasi jos olisi uskominen, S80 on premiumien uusi kuningas joka lyö bamarinkin!
muuten, kuka itseään jonain automiehenä pitävä väittää että joku CITROEN C5 on parempi kuin legacy!!?? jos painotuksena on jokin ylimukavuus-sohvalla-ajo-surkealaatuisella peltikasalla, niin varmaan sitten...
johan sen näkee yleisestä arvostuksesta ja vaikka jälleenmyyntiarvosta, että joku C5 on vitsi subarun rinnalla!
Kannattaisi ihan oikeasti ensin kokeilla ajaa sitä legacya, sen sijaan että vetää täällä jotain kampanjaa kaikkia volvo-fordin mahdollisia vastustajia ja potenttiaalisia uhkakuvia vastaan joita ei ole edes ajanut...
ainiin jos joskus jostain syystä kokeilet, muista että tm varoitti karmittomista ikkunoista! niihin voi vaikka satuttaa itsensä
Mitenköhän ihan perus V50 sitten voitti Legacyn tuossa testissä. Ja V50 jos mikä on realistinen kilpailija Subarulle Volvolta.
Se linkittämäsi video kuvaa edellisen sukupolven Haldexia.
Kyllä tekee näköjään kovaa, kun C5 menestyi testissä paremmin. Tietenkin sinun mielestäsi kumpainenkin testi oli luonnollisesti ihan sontaa.
Minäpä lähden tässä ulkoiluttamaan autoani - ihan huvin vuoksi. Jatka kärvistelyä sen Subarun ratissa.
Impreza on muuten viimeinen rakkine, jota kannattaa verrata 3-sarjan bemariin.
Enpä minä ole sanonut, että Volvo olisi bemaria parempi. S80 on edelleenkin mielestäni hyvä vaihtoehto 5-sarjalaiselle ja A6:lle ainakin aloitusmallien osalta.
Ja minä puhuin nyt siitä teknikensvärldin testistä, joka on täysin eri tuon TM:n testin kanssa. Paskaa se silti sinun mielestäsi lienee...
Ladopa testejä, joissa S80 ja Legacy vastakkain, kiitos!
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 05.09.2007 klo 15:22]
[quote title="05.09.2007 klo 15:20 Simppa- kirjoitti"]
Kyllä tekee näköjään kovaa, kun C5 menestyi testissä paremmin. Tietenkin sinun mielestäsi kumpainenkin testi oli luonnollisesti ihan sontaa.
-ei ''tee kovaa'', citikoita xsaroja ja C5 käyttäneenä, tiedän kyllä minkälaisia pelejä ne ovat, en tarvitse mitään ''nikkari-viilaaja'' lehteä laittamaan autoja paremmuusjärjestykseen.
Minäpä lähden tässä ulkoiluttamaan autoani - ihan huvin vuoksi. Jatka kärvistelyä sen Subarun ratissa.
Impreza on muuten viimeinen rakkine, jota kannattaa verrata 3-sarjan bemariin.
-melko asiatonta tekstiä. kyllä tästä asiasta herbertin kanssa pystyi puhumaan asiallisesti, sinusta paistaa suunnaton vitutus lävitse, kun et ole subaruilla ajanut, etkä siten ymmärrä miksi niitä kehutaan.
sitäpaitsi kärvistelystä ei voi puhua, subaru kuskithan ovat uusimman tutkimuksen mukaan kärjessä tyyttyväisyydessä.
Enpä minä ole sanonut, että Volvo olisi bemaria parempi. S80 on edelleenkin mielestäni hyvä vaihtoehto 5-sarjalaiselle ja A6:lle ainakin aloitusmallien osalta.
-olet sivutolkulla tällä palstalla vastannut volvoa koskevaan kritiikkiin ja vängännyt että ''ei, volvo on yhtä hyvä''. eikö tuo tahdo sanoa että yrität nostaa sen ylemmäksi?
Ladopa testejä, joissa S80 ja Legacy vastakkain, kiitos!
-en tarkoittanutkaan että niitä olisi. tuolla aiemmalla esimerkillä vain oli tarkoitukseni osoittaa tuo sinun kastijaoittelu naurunalaiseksi.
enkä muutenkaan lado testejä, koska perustan väitteeni pääasiassa omiin ja muiden käyttäjien AJO/KÄYTTÖKOKEMUKSIIN, en kuitenkaan sokeasti kyseenalaisiin autolehtien testeihin ja netistä etsittyihin teknisiintietoihin ja suorituskykyarvoihin niinkuin jotkut säälittävät kynäilijät tekee!
onko järkeä haukkua jotain autoa hullun tavalla jota ei ole edes ajanut koskaan? minusta siinä menee pohja kaikelta mitä on jauhanut...
Mitenköhän ihan perus V50 sitten voitti Legacyn tuossa testissä. Ja V50 jos mikä on realistinen kilpailija Subarulle Volvolta. Aivan käsittämätöntä tekstiä, tuon täytyy olla jo joku ennätys! Kertoo enemmän kyseisistä testeistä ja lehtien kamalampaakin kamalammasta tasosta. Vai että V50 ja Legacy vertailupari, hahhah!!
Se linkittämäsi video kuvaa edellisen sukupolven Haldexia. ...eli edellinen sukupolvi oli susi ja nykyisestä emme vielä tiedä vai?
Kyllä tekee näköjään kovaa, kun C5 menestyi testissä paremmin. Tietenkin sinun mielestäsi kumpainenkin testi oli luonnollisesti ihan sontaa. Jos testissä C5 pääsee edes lähelle Subarua, saati vielä Legacya (sitä vastanhan se taisi olla?) niin se kertoo kyllä jotain aivan KAMALAA kyseisestä julkaisusta! Se tekee siitä lehdestä täysin naurunalaisen, ellei testissä olla nimenomaan haettu vain ja ainoastaan jousitusmukavuutta eikä mitään muuta.
Minäpä lähden tässä ulkoiluttamaan autoani - ihan huvin vuoksi. Jatka kärvistelyä sen Subarun ratissa. Harmi ettet sinä ole päässyt 'kärvistelemään' Subarun ratin taakse...
Impreza on muuten viimeinen rakkine, jota kannattaa verrata 3-sarjan bemariin. Jatkuvastihan niitä verrataan, ne kuuluvat samaan 'ajajan autojen' joukkoon vaikka aika erilaisista lähtökohdista ja edustavatkin täysin erilaisia tyylejä. Juur viimeksi Sport Autossa (8/2007) vertailtiin ryhmätestissä 335i:tä, Mitsu Evoa ja Impreza WRX STi:tä. Siinä kun pisteytetään vain muutamia ajettavuutta ja hinoittelua kuvaavia tekijöitä niin Subaru ja Bemu tulivat tasapisteisiin.
Enpä minä ole sanonut, että Volvo olisi bemaria parempi. S80 on edelleenkin mielestäni hyvä vaihtoehto 5-sarjalaiselle ja A6:lle ainakin aloitusmallien osalta. Just nih.
Ja minä puhuin nyt siitä teknikensvärldin testistä, joka on täysin eri tuon TM:n testin kanssa. Paskaa se silti sinun mielestäsi lienee... Sitä itseään, ja vielä harvinaisen selvästi.
Ladopa testejä, joissa S80 ja Legacy vastakkain, kiitos! Oletko tosissasi sitä mieltä että V70 on LÄHESKÄÄN oikea vertailupari Legacylle??
hyvää tykitystä putputilta, onneksi täällä on vielä joitain joilla on silmää ja makua edistyneelle tekniikalle sekä hienoille ja huippulaadukkaille, kuljettajan ajonautintoa kompromissittömästi tuottaville autoille kuten BMW ja Subaru!
[petos muokkasi tätä viestiä 05.09.2007 klo 22:22]
johan sen näkee yleisestä arvostuksesta ja vaikka jälleenmyyntiarvosta, että joku C5 on vitsi subarun rinnalla!
Pistämättömään argumentointiisi muuten puuttumatta, mutta minkä verran oikeasti arvelet C5:llä olevan tekemistä jälleenmyyntiarvonsa kanssa? C5:n jälleenmyyntiarvoon vaikuttanevat tällä hetkellä voimakkaimmin BX ja ehkä hiukan Xantia, joista kansan syvien rivien automiähillä on jonkin verran jopa omakohtaista kokemusta ja sitäkin enemmän kuulopuheisiin perustuvia ennakkoluuloja.
Oma kulkineeni on ainakin ensimmäisten 42 000 km:n aikana osoittautunut toiminnalliselta laadultaan A-ryhmään kuuluvaksi, mutta jälleenmyyntiarvossa painaa paljon enemmän "jaa, viiat roma, niissä on kyllä pirusti sähkövikoja ja on ne helevetin kovia ruostumaan, yhelläkin miehellä meiän naapurikylällä oli". Fiatin nykylaadun määrittymisestähän on hyviä esimerkkejä aiempana tässäkin ketjussa. No, valintani tein varsin tietoisena jälleenmyyntiarvon kehnoudesta eikä ruokakuntamme taloudellinen turva onneksi ole käytetyn auton varassa.
(Ettet vetoaisi pelkästään hyvään tuuriini viikottaisilla bingomatkoillani, laitan tähän linkin toiseen hyvän tuurin Cromaan: https://www.op.fi/op?cid=150684732&srcpl=3 Toki Tuulilasin "kestotesti" on vain yhden huoltovälin rupeama, mutta onhan sen moitteeton klaaraaminen kelvannut laadun osoitukseksi ainakin tietyssä maassa valmistettujen autojen osalta.)
Automiästen kyvyttömyys erottaa kurantit mallit menneistä näkyy hupaisasti myös tuossa meneillään olevassa V70-keskustelussa, jossa oli puhetta Mondeon edellisen ja nykyisen mallin melutasosta: eikös sinnekin yksi ilmoita omistaneensa Mondeon ja ettei melu häirinnyt ensinkään. Se, että hänen Mondeonsa oli 90-luvun mallistoa, ei tietenkään vaikuta asiaan mitenkään.
Tästä keskustelusta paistaa läpi hyvin eri keskustelijoiden ennakkoluulot eri merkkejä ja automaita kohtaan - myös minun.
Vielä 10 vuotta sitten en olisi missään tapauksessa ostanut japanilaista autoa, mutta kumma kyllä ajan myötä mielipiteet muuttuvat kuten autotkin. Nyt sama ennakkoluulo minulla on italiaanoja ja ranskiksia kohtaan. Italiaanoja on ollut, mutta ranskiksia ei - eikä tällä tietoa koskaan tule.
Pyrkimyksenä on ollut koko ajan löytää ajonautintoa, kestävyyttä ja luotettavuutta parhaiten antava peli alle järkevällä hinnalla ja mielestäni olen tässä hyvin onnistunut vai mitä sanotte autojeni 'elinkaaresta' --> Fiat -> Alfa -> Opel -> Seat -> VW -> Toyota -> Skoda -> Subaru.
Ainoa testivoittaja näistä oli Opel, joka osoittautui testin arvoiseksi ominaisuuksissa, mitä testeissä mitattiin, mutta kestävyydessä ja luotettavuudessa (mitä testeissä ei mitattu) se oli täysi susi.
varsinainen tavis perheauto, vaatimattomilla ominaisuuksilla siis kyseessä!? Kumma kun verrataan BMW:hen ja Audiin, eikä noihin halpoihin perus-kauppakassi-kinnereihin. Tuolla on taatusti hauskempi ajaa kuin jollain homopulkka-S 80:llä.
edit: tässä jaksa enää mennä edes asilinjalla, niin tyrmistynyt tämän junttiuden ja tietämättömyyden edessa saa olla mitä tulee subaruun...
[petos muokkasi tätä viestiä 06.09.2007 klo 23:40]
varsinainen tavis perheauto, vaatimattomilla ominaisuuksilla siis kyseessä!? Kumma kun verrataan BMW:hen ja Audiin, eikä noihin halpoihin perus-kauppakassi-kinnereihin.
edit: tässä jaksa enää mennä edes asilinjalla, niin tyrmistynyt tämän junttiuden ja tietämättömyyden edessa saa olla mitä tulee subaruun...
Mutta eihän tavis perheautoja ole väitetty ominaisuuksiltaan vaatimattomiksi. Itse ainakin olen verrannut niitä taviksia myös näihin ns. hienompiin autoihin. Ja etkö itsekin ole todennut Subarun olevan yhtä halpa kuin perus-kauppakassi-kinnerit? Ainakin TM:n testissä hinta oli samaa luokkaa kuin kilpakumppaneilla.
Linkissä testi, jossa Subarua kokeillaan talvioloissa.
Jo tuolloin moitittiin ajonhallintajärjestelmän puutetta, mutta siitä ei sakotettu yhtä rankasti kuin uusimmassa farkkutestissä. "Nu är den bara roligaste köp."
Testi kuvaa hyvin keskivertoautonostajan tapaa testata autoja. Testituloksia ei todennäköisesti ole saatu mittaamalla vaan ainoastaan tunteella. Ainakaan ajettavuuteen liittyviä mittaustuloksia ei ole esitetty. Ehkä tuo on parempi tapa testata, koska maksimaalinen nopeus ei pitäisi olla valintakriteerinä.
[Herbert muokkasi tätä viestiä 07.09.2007 klo 06:03]
Niin ja onhan Legacy sikälikin tavis auto, että siihen saa myös sportshift -rattivaihteiston - mutta niinhän saa Mondeoon, Vectraan, Avensikseen, C5:stä nyt puhumattakaan...
En viitsi edes luetella, mitä kaikkea Imprezassa on - aivan samaa kamaa kuin mitä Focus, Astra, C4 ovat pullollaan...
Myöntäkää nyt vaan jankkaajat, että Legacy on eri sarjassa kuin tavis Mondeot jne... Voisihan näitä testejä tehdä toisinkin päin otetaan nelivetovertailuun etuveto Mondeo mukaan niin saadaan samanlainen hieno 'testi'.
[quote title="07.09.2007 klo 05:59 Herbert kirjoitti"]
Mutta eihän tavis perheautoja ole väitetty ominaisuuksiltaan vaatimattomiksi.
-niin, ei mitään uusia autoja pahemmin moitita ajo-ominaisuuksistaan, usein näissä ''testeissä'' ja vertailuissa 4-5 autoa saa saman arvosanan, joka tahtoo sanoa että ''autot ovat yhtä hyviä ajaa''.
En voi käsittää sitä, koska jos itse lähden heittämään vaikka jonkun tutun vaativan (mäkiä, erilaisia mutkia, monenlaista pintaa, hiekkatietä, kaltevaa/huonoa tietä) ja ajo-ominaisuuksia testaavan lenkin vaikka avensiksella ja sen jälkeen saman subarulla, ei ole kahta sanaa kumman ratissa on ollut oikeasti puikoissa. puhumattakaan jos on märkä tai talvikeli...
mutta tosiaan, vaikka olen mollannut tässä etuveto perusperheautoja, on niitäkin todella hyviä ajettavia, joissa on loistava ohjaus, ei kiemurtelua ja muutenkin etuvetoiseksi hyvät ajo-ominaisuudet. hyvänä esimerkkinä vaikkapa Mazda 6 tai Mitsubishi Lancer/Galant.
Ja etkö itsekin ole todennut Subarun olevan yhtä halpa kuin perus-kauppakassi-kinnerit? Ainakin TM:n testissä hinta oli samaa luokkaa kuin kilpakumppaneilla.
-niin, halvalla tarkoitin tuota teknistä ratkaisutapaa. jännä että subarun kalliimmat tekniset ratkaisut eivät pahemmin näy auton hinnassa.
En voi käsittää sitä, koska jos itse lähden heittämään vaikka jonkunajo-ominaisuuksia testaavan lenkin vaikka avensiksella ja sen jälkeen saman subarulla, ei ole kahta sanaa kumman ratissa on ollut oikeasti puikoissa. puhumattakaan jos on märkä tai talvikeli...
Niin, Subarulla voi olla aika pitkällä pusikossa. Paraskaan kuski ei pysty samaan, mihin Espit ja luistonestot.
Joo, Kysytäänkö Marcus Grönholmilta, haluaisiko hän ESP:n Focukseensa seuraavaan MM-osakilpailuun?
Jos kuitenkin kysyttäisiin Grönholmilta, haluaako hän ESP:n seuraavaan siviiliautoonsa? Muistaakseni Marcus sanoi jossain autolehden haastattelussa, että ESP on aivan ehdoton hänelle autoa hankkiessa.
Mutta toki sinä ajat normaaliliikenteessä kuin rallin pikataipaleella?
Tuosta näkee aika hyvin, miten käy todella hyvällekin kuskille ilman espiä. Katsokaa lopussa oleva väistökoe. Kuinka kävikään entiselle F1-kuskille?
Mutta toki te olette parempia kuskeja kuin entinen F1-pilotti ja vannoutunut automies...
Petos toki jälleen eri mieltä. Se boxer-kone varmaan korvaa ajovakaudenhallinnan. heh. Vai voiko kenties Subarussa jarrutella yhtä pyörää kerrallaan, jotta automies saa sen pysymään tiellä? Neljä jarrupoljinta?
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 07.09.2007 klo 23:13]
No ei, tuo oli vaan niin herkullinen paikka pistää mustaa valkoiselle, kuinka asiat todellisuudessa menee. Ei Simpalle henkilökohtaisena piikkinä, koska arvostan häntä asiallisena keskustelijana. Ja en ajele vastuuttomasti muun liikenteen joukossa.
Tällaisessa skeidatopicissa, joka on karannut alkuperäisestä aiheestaan, voi tulla näitä (M)erikoisia kommentteja
[quote title="07.09.2007 klo 22:58 Simppa- kirjoitti"]
Tuosta näkee aika hyvin, miten käy todella hyvällekin kuskille ilman espiä. Katsokaa lopussa oleva väistökoe. Kuinka kävikään entiselle F1-kuskille?
Mutta toki te olette parempia kuskeja kuin entinen F1-pilotti ja vannoutunut automies...
-esp on toki mainio, enkä käsitä mistä sait päähäsi että jotenkin ''henkeen ja vereen'' sitä vastustaisin? jossain maantienopeudessa äkkiliikkeessä (väistössä) se on ehdoton.
en kylläkään autourheilua harrastaneena ja sporttisuudesta tykkäävänä pidä sellaisesta asiasta joka ottaa ohjat kuljettajalta kesken ajon, olkoonkin että on hyvä tarkoitus.
mutta tuolla ''pätkällä'' josta puhuin, en todellakaan olisi metsässä subarulla, hahah! jos olisit kokeillut ajaa subarua ''limiteillä'' tietäisit että jatkuvan 50-50 nelivedon ansiosta huomattavan suurellakin tilannenopeudellakin se pitää kuin tauti ja rattia kääntämällä ja kaasun asentoa säätelemällä ei sinne metsään tarvitse tutustua. tietysti eri asia jos ajaa aivan liian lujaa, silloin nyt ei mikään auta.
muuten, myös radalla eli hyvällä pidolla nuo Subarun ajo-ominaisuudet ovat kiistattomat kuten käy ilmi tuossa aiemmin linkittämässäni videossa jossa legacy loistaa ajo-ominaisuuksillaan preeeeemium volvoa vastaan.
harmi ettei noita ominaisuuksia voi mitata jollain konkreettisella mittarilla jossain TM testissä jotta kaikki sitä raamattunaan lukevatkin avaisivat silmänsä.
on muutenkin täysin käsittämätöntä miten lujasti joku jaksaa ''kampanjoida'' jotain autoa/automerkkiä vastaan johon on tutustunut vain netin tai jonkun kyseenalaisen autolehden vertailun kautta (!)...
Petos toki jälleen eri mieltä. Se boxer-kone varmaan korvaa ajovakaudenhallinnan. heh. Vai voiko kenties Subarussa jarrutella yhtä pyörää kerrallaan, jotta automies saa sen pysymään tiellä? Neljä jarrupoljinta?
-jos et mene kokeilemaan subarua ja totea sen erinomaisia ominaisuuksia, hanki vaikka nyrkkeilysäkki ja hakkaa sitä, sen sijaan että suollat tuota asiatonta tekstiä tänne. on todella rasittavaa lukea tätä palstaa kun jutut ovat tätä tasoa...
[petos muokkasi tätä viestiä 08.09.2007 klo 00:56]
Vähän vaikea on uskoa siihen Subarun ylivoimaisuuteen! Ilmeisesti ne lukuisat testit, joissa kyseinen helmi on ollut lähinnä jälkijoukoissa ovat täyttä soopaa, sillä palstallamme esiintyvät kaiken osaavat henkilöt ovat parempia auktoriteetteja, kuten olemme kommenteissa huomanneet!
petos: "-niin, ei mitään uusia autoja pahemmin moitita ajo-ominaisuuksistaan, usein näissä ''testeissä'' ja vertailuissa 4-5 autoa saa saman arvosanan, joka tahtoo sanoa että ''autot ovat yhtä hyviä ajaa''.
En voi käsittää sitä, koska jos itse lähden heittämään vaikka jonkun tutun vaativan (mäkiä, erilaisia mutkia, monenlaista pintaa, hiekkatietä, kaltevaa/huonoa tietä) ja ajo-ominaisuuksia testaavan lenkin vaikka avensiksella ja sen jälkeen saman subarulla, ei ole kahta sanaa kumman ratissa on ollut oikeasti puikoissa. puhumattakaan jos on märkä tai talvikeli..."
Autot ovat yhtä hyviä ajaa niissä oloissa, joissa niitä on testattu. Mitä mahdankaan olla jankuttanut muutamaan otteeseen testien lukemisen vaativuudesta?
Lehtien testit painottavat kaltaiseni keskivertokäyttäjän näkökulmaa, jossa kilometrit ajetaan noin 99 prosenttisesti hyvissä oloissa (mukaanlukien märkä asvaltti).
Sellainen ristiriita näihin lehtien testeihin liittyy, että autoja samoin kuin myös kesärenkaita testataan pääasiassa asvaltilla. Talvirenkaita testataan kuitenkin eniten jäällä, vaikka talvellakin yleisin olosuhde on paljas asvaltti. Lumipintaisia teitä ei juurikaan ole ainakaan etelässä, vaikka noin puolet liukkaan kelin kokeista ajetaan lumella. Mutta ei tämäkään ole testin huonoutta, ainoastaan lukijan, jos automaattisesti luulee testivoittajan olevan hyvä rengas.
Jos ajat jonkun "ajo-ominaisuuksia mittaavan" lenkin Subarulla ja Avensiksella, varmasti Subaru tuntuu olevan paremmin hanskassa. Se kuitenkin johtuu pääasiassa kahdesta asiasta. Avensiksen ohjauksesta ja Subarun paremmasta vetopidosta. Ota vaikka kokeiluun myös mainitsemasi Mazda6 tai vaikka Ford Mondeo, jolloin tilanne muuttuu siten, ettei Subaru enää olekaan omaa luokkaansa. Todennäköisesti et aja sillä pikataivalta liukkaalla yhtä nopeasti kuin Subarulla, mutta ei kai se ole siviilikäytössä oleellista. Tärkeintä on se, millaisen signaalin auto kuljettajalleen antaa, jotta tämä voi sopeuttaa ajamisensa olosuhteisiin sopivaksi.
Mutta koska sinä haluat auton, jolla on nautinnollista ajella pitkissä luistoissa ja ilmeisesti aika kovaa, on Subaru varmasti näitä parempi sinulle. Kerrottiinhan TM:n nelivetotestissä Imprezankin olevan tällainen auto. Siviilikäytössä piirre ei kuitenkaan ole hyvä, koska takapyöräluisto ei ollut johdonmukainen. Auto saattoi puskea, mutta reippaalla kaasunkäytöllä sen sai yliohjaavaksi. Nautinnollinen, mutta vaikea.
Imprezasta muuten tuli mieleeni hauska juttu. Olet maininnut Subarun ponnisteluista hyvien ominaisuuksien eteen. Moottorin ja alumiinin käytön vaikutusta painopisteeseen laskeskelin jo aiemmin ja totesin sen olemattoman pieneksi. Kerroit joskus myös, että merkillä on pyrkimys tasaiseen painojakaumaan. Imprezan koeajossa mitattiin painojakaumaksi 59/41 eli sama, mikä on etuvetoisissa tavisautoissa.
"-niin, halvalla tarkoitin tuota teknistä ratkaisutapaa. jännä että subarun kalliimmat tekniset ratkaisut eivät pahemmin näy auton hinnassa."
Muuta kallista siinä ei olekaan kuin neliveto. Onko boxer oikeasti kalliimpi kuin rivikone ja jos on niin kuinka paljon? Tuota poikkeuksellista moottorirakennetta on sentään käytetty sellaisissa premiumeissa, kuten Kupla ja Rättisitikka.
Tavisautoissa sen sijaan on lähes järjestään nelivedon vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä.
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
'Tosikuski' ei sitä tarvitse estämässä urheilullista kurvailua, mutta kiistaton tosiasia on kuitenkin, että se auttaa kiperissä tilanteissa tavallista autoilijaa.
Kaikissa Subaruissa (ehkä poislukien STI -mallit) se on tulevaisuudessa vakiovaruste. Näin on myös nyt syyskuussa esiteltävässä uudessa Subaru Imprezassa.
Se että Subaru tulee jälkijunassa ESC:n käyttöönotossa on yksinkertaisesti japanilainen periaate tuoda uusia komponentteja markkinoille vasta sitten kun niiden yhteensopivuus muun tekniikan kanssa on oikeasti testattu ja hyväksi havaittu. Tätä testausta ei anneta eurooppalaiseen tapaan auton ostajille vaan sitä tehdään tehtaalla niin kauan, että homma toimii. Meni sitten vuosi tai viisi.
Eipä ollut Toyota Avensiksessakaan ESC:tä (VSC) vielä muutama vuosi sitten, vaikka monessa eurooppalaisessa kilpailijassa se jo oli.
Se täytyy myöntää, että eurooppalaiset valmistajat ovat tässä ESC:n käyttöönotossa olleet nopeampia - osittain vähän hätäilleetkin.
Eurooppalaiset valmistajat apinoivat lähes järjestään Mersua tai Bemaria, jotka tuovat näitä sähkövipstaakeja ensimmäisenä markkinoille - muiden eurooppalaisten on saatava ne markkinointisyistä heti perään myyntiin, että voidaan brassailla, että myös meillä on ESC vakiona.
Mm. Renault ja Citroen kerää runsaasti pongoja turvavarustelusta ja törmäystesteistä jne. mutta itse laitteiden ja auton luotettavuus on kyllä muuten surkuhupaisan ja säälittävän rajamailla.
[CARSON muokkasi tätä viestiä 08.09.2007 klo 14:17]
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
'Tosikuski' ei sitä tarvitse estämässä urheilullista kurvailua, mutta kiistaton tosiasia on kuitenkin, että se auttaa kiperissä tilanteissa tavallista autoilijaa.
Kaikissa Subaruissa (ehkä poislukien STI -mallit) se on tulevaisuudessa vakiovaruste. Näin on myös nyt syyskuussa esiteltävässä uudessa Subaru Imprezassa.
Se että Subaru tulee jälkijunassa ESC:n käyttöönotossa on yksinkertaisesti japanilainen periaate tuoda uusia komponentteja markkinoille vasta sitten kun niiden yhteensopivuus muun tekniikan kanssa on oikeasti testattu ja hyväksi havaittu. Tätä testausta ei anneta eurooppalaiseen tapaan auton ostajille vaan sitä tehdään tehtaalla niin kauan, että homma toimii. Meni sitten vuosi tai viisi.
Eipä ollut Toyota Avensiksessakaan ESC:tä (VSC) vielä muutama vuosi sitten, vaikka monessa eurooppalaisessa kilpailijassa se jo oli.
Se täytyy myöntää, että eurooppalaiset valmistajat ovat tässä ESC:n käyttöönotossa olleet nopeampia - osittain vähän hätäilleetkin.
Eurooppalaiset valmistajat apinoivat lähes järjestään Mersua tai Bemaria, jotka tuovat näitä sähkövipstaakeja ensimmäisenä markkinoille - muiden eurooppalaisten on saatava ne markkinointisyistä heti perään myyntiin, että voidaan brassailla, että myös meillä on ESC vakiona.
Mm. Renault ja Citroen kerää runsaasti pongoja turvavarustelusta ja törmäystesteistä jne. mutta itse laitteiden ja auton luotettavuus on kyllä muuten surkuhupaisan ja säälittävän rajamailla.
Aivan, tuossa ESP-asiassa taitaa kaikki kommentoineet olla oikeassa. 'Kunnon ajamiseen' se vaikuttaa negatiivisesti eikä varsinkaan nelivetoisella saa ESP päällä tarvittavia luistokulmia nopeimpaan ajoon (ainakaan vielä, pian saattaa sekin olla mahdollista), eikä se mahdollista hauskaa ajamista myöskään.
Arkiajossa se taas on erinomainen ja minustakin aivan ehdoton varuste joka täytyy olla. Varsinkin talvella on hienoa kun voi ajaa vähän rennommin ja tumpelotkaan jotka eivät ole vaivautuneet hankkimaan riittäviä ajotaitoja (vähintään 90% autoilijoista) eivät ole niin suuri vaara. Etenkin 'löysättävä' ESP on erinomainen, se on todella hyödyllinen ja hauska ominaisuus.
Kuitenkin minusta ESP jota ei saa pois päältä ollenkaan on jotain aivan käsittämätöntä. Ei ole olemassa mitään järkevää syytä sille ettei sitä saa pois päältä. Varsinkin 'urheilullisissa' autoissa sellainen on aivan älytön idea, en tajua kuka ajamisesta kiinnostunut voisi ostaa Audi S4:n tai AMG-Mersun josta ESP:tä ei saa pois ollenkaan.
Autot ovat yhtä hyviä ajaa niissä oloissa, joissa niitä on testattu. Mitä mahdankaan olla jankuttanut muutamaan otteeseen testien lukemisen vaativuudesta?
Mutta ei tämäkään ole testin huonoutta, ainoastaan lukijan, jos automaattisesti luulee testivoittajan olevan hyvä rengas.
-fiksu näkemys, olet asian ytimessä! juuri tuon takia noita testejä ei voi ''ladella'' jonain absoluuttisina totuuksina, vaan niitä pitää osata tulkita ja ennenkaikkea ajo-ominaisuudet ollessa kyseessä ne pitää ITSE kokea.
Jos ajat jonkun "ajo-ominaisuuksia mittaavan" lenkin Subarulla ja Avensiksella, varmasti Subaru tuntuu olevan paremmin hanskassa. Se kuitenkin johtuu pääasiassa kahdesta asiasta. Avensiksen ohjauksesta ja Subarun paremmasta vetopidosta.
- on noissa autoissa muutakin eroja mm. korin ja jousituksen ominaisuuksissa, eikä lienee tarvitse sanoa kenen hyväksi. myöskin nuo pienet asiat kuten symmetrisyys, kompromissittomuus (koko auto alusta alkaen legacy) ja nuo puhutut painopistejutut tekevät eron autoon jossa noihin juttuihin ei ole nähty juuri mitään vaivaa. ovat tietysti jonkun subaru vihaajan mielestä hölynpölyä, mutta ei siitä jaksa jankata sen enempää..
Ota vaikka kokeiluun myös mainitsemasi Mazda6 tai vaikka Ford Mondeo, jolloin tilanne muuttuu siten, ettei Subaru enää olekaan omaa luokkaansa.
-on otettu monesti, perhepiirissä on ollut kuutonen farkkuna, ja siinä on kyllä erinomainen ohjaus ja ajettavuus, mutta ei se muuta tuota asiaa miltään muulta osalta kuin tuolta ''tunnolta'', samanlaista etuveto-menoa se on.
Mutta koska sinä haluat auton, jolla on nautinnollista ajella pitkissä luistoissa ja ilmeisesti aika kovaa, on Subaru varmasti näitä parempi sinulle. Kerrottiinhan TM:n nelivetotestissä Imprezankin olevan tällainen auto. Siviilikäytössä piirre ei kuitenkaan ole hyvä, koska takapyöräluisto ei ollut johdonmukainen. Auto saattoi puskea, mutta reippaalla kaasunkäytöllä sen sai yliohjaavaksi. Nautinnollinen, mutta vaikea.
-tuohan on tyypillistä subarua; olemus on aliohjaava, mutta kuski voi halutessaan ''heittää'' auton hallittuun nelipyörä/sivuluisuun. mahtavaa. mutta taas ropisee miinusta jossain testissä...
Imprezasta muuten tuli mieleeni hauska juttu. Olet maininnut Subarun ponnisteluista hyvien ominaisuuksien eteen. Moottorin ja alumiinin käytön vaikutusta painopisteeseen laskeskelin jo aiemmin ja totesin sen olemattoman pieneksi. Kerroit joskus myös, että merkillä on pyrkimys tasaiseen painojakaumaan. Imprezan koeajossa mitattiin painojakaumaksi 59/41 eli sama, mikä on etuvetoisissa tavisautoissa.
-mainitsin muistaakseni BMW:n mainostavan 50:50 etu/taka suhdetta, en subarun. subarun tavoitteesta en tiedä, painopisteen alhaisuudesta enemmänkin puhutaan.
en tiedä miten laskeskelit noita, enkä itse jaksa ruveta noita laskeskelemaan, mutta en jaksa uskoa että tuo subarun painopiste etu olisi jotain hölynpölyä. onhan ihan yleisesti tunnettu asia että bokserikoneen etuja on matalapainopiste, ei se ole mikään subarun mainoslause.
Ja jos noilla jutuilla ei olisi mitään väliä, luulisin että subaru, ja se että se mainostaa noita juttuja, olisi melko naurunalainen?
Jos esim. Volvo mainostaa ''turvallisuutta johon vain volvo pystyy'', ei minulle tule tarvetta ruveta laskeskelemaan kuinka oikeassa tuossa ollaan; kyllä siitä on näyttöä että volvo on hyvin turvallinen, kuten on tuosta subarun painopistejutustakin.
mutta hetkinen eikös me sovittu että tämä painopistejuttu on loppuunkäsitelty
Muuta kallista siinä ei olekaan kuin neliveto. Onko boxer oikeasti kalliimpi kuin rivikone ja jos on niin kuinka paljon?
-Kyllähän neliveto on taknisenä ratkaisuna kaiketi huomattavan kallis ''lisävaruste'', ainakin mitä katsoo eri etuvetoautoja joishin sen saa lisähinnasta. Boxerin valmistuskustannukset ovat korkeammat, sitä en tiedä kuinka paljon.
Tavisautoissa sen sijaan on lähes järjestään nelivedon vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä.
-onhan sekin tulossa kaikkiin subaruihin käsittääkseni, ja tuskin se mitään hintaa nostaa merkittävästi(?). noista esp jutuista jo carson ja putput kirjoittivat erittäin hyvin enkä jaksa tuosta jauhaa enempää.
Kun tuota boxeria nyt hehkutat, onko sinulla tietoa, miksi esimerkiksi Ferrari luopui Flat 12-koneesta, eikä kehitellyt sitä eteenpäin? Jos ominaisuuksiltaan boxeri olisi niin erinomainen, eikö niitä käytettäisi laajemmaltikin?
Miksi esimerkiksi Porsche Carrera GT ei ollut boxerilla? En koita väittää, että boxer olisi huono, mutta tuskinpa se mitään merkittäviä etuja tarjoaa, kun eipä noita esim. nykyajan superurheiluautoissa näe.
Samoin ihmettelen, miksi VW luopui tuosta konetyypistä. Tuskinpa kustannussyistä, koska bokseri löytyi nimenomaan halvimmista malleista.
Samoinhan Alfa luopui noista boksereista. Enpä ole kenenkään kuullut väittävän, että 145 olisi parempi ajaa boxer-moottorisena kuin tavallisella rivikoneella varustettuna. Noitahan tehtiin kummillakin. Eikö bokserin pitäisi automaattisesti tuntua paremmalta? Merkillepantavaa tässäkin tapauksessa on, että Alfa käytti bokseria nimenomaan halvimmissa malleissaan.
Chevroletkin käytti bokseria nimenomaan halvimmassa mallissaan. Samoin halvimmat sitikat käyttivät bokseria, kun kalliimmissa oli rivikone.
Tuossahan se tuleekin, lainaus wikipediasta: Subaru produces a water-cooled front mounted flat-4 engine marketed as H-4, by which they mean Horizontal rather than the H cross-section normally meant by H engine. The engine is wide but very short, and is mounted ahead of the front axle with the transmission behind. With this layout, power can be taken off both ends of the transmission to drive both the front and back wheels. Although it is more expensive than a straight-4, it allows Subaru to build a four wheel drive vehicle at little extra cost over two wheel drive.
Eli siis ennemminkin kustannussyistä Subaru on bokserilla varustettu. Näin neliveto tulee halvemmaksi... Etkös petos väittänyt, että Subarun ratkaisut ovat kalliita? Tuo bokserin käyttäminen lienee enemmän kustannuksien minimointia ja erikoisuuden leiman saamista kuin ominaisuuksien maksimoimista.
Minulle tulee boksereista lähinnä mieleen lentokoneet.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 08.09.2007 klo 19:48]
Bokserimoottorista sen verran, että eräs autotekniikan alalla työskentelevä kaverini pitää bokseria ääneltään vaurioituneen rivi/v- moottoria vastaavana. Mielestäni bokserikone antaa kuitenkin melko miehekkään/tehokkaan vaikutelman äänellään. Asia lienee sama, kun itse pidän suoraa kuutosta huomattavasti hienostuneempana, kuin vastaavaa V6- moottoria.
ESP on turhake kokeneille kuskeille, mutta tarpeellinen naisille ja kokemattomalle nuorisolle. Sama oli ABS aikoinaan, haittaahan siitä oli, mutta oli pakko opetella käyttään ja kärsiin kun kaikkiin tuli, mutta hyötyä siitäkin oli em. ryhmille. Haittana se että jos opettelee ajamaan nuilla varusteilla niin on ongelmia ajaa jos ne puuttuu! Pitäisi ehdottomasti olla nappulat joista nuo ajoa haittaavat systeemit saa halutessaan poiskytkettyä?
Kun tuota boxeria nyt hehkutat, onko sinulla tietoa, miksi esimerkiksi Ferrari luopui Flat 12-koneesta, eikä kehitellyt sitä eteenpäin? Jos ominaisuuksiltaan boxeri olisi niin erinomainen, eikö niitä käytettäisi laajemmaltikin? Ferrari luopui kai siksi että se vaatii käsittämättömän paljon tilaa leveyssuunnassa joka ei keskimottoriseen yksinkertaisesti kunnolla sovi. Katso kuinka leveitä ne vanhat flat-12 -Ferrarit oikein on!! Ikään kuin V12 koneilla eivät olisi jo riittävän leveitä!
Miksi esimerkiksi Porsche Carrera GT ei ollut boxerilla? En koita väittää, että boxer olisi huono, mutta tuskinpa se mitään merkittäviä etuja tarjoaa, kun eipä noita esim. nykyajan superurheiluautoissa näe. Siksi koska ensin oli kilpa-auto ja kesken kehittelyn päätettiin vetäytyä projektista. Sen alun perusteella päätettiinkin tehdä katuauto ja käsillä oli siis tuo V10 ja sitä varten suunniteltu runko. Huomauttaisin myös ettei siinä olisi erikoinen erittäin pienen halkaisijan hiilikuitukytkin jolla koneen painopiste saadaan erittäin alas ellei moottorin painopisteellä olisi väliä. Eikä kuivasumppuvoiteluakaan olisi turhaan tuosta samasta syystä lähes kaikissa kovemmissa urheiluautoissa.
Painopisteestä senkin verran että miksi luulet että V-koneita halutaan suurella kulmalla jos tilaa riittää ja rivikoneitakin halutaan kallistaa jos voi?
Samoin ihmettelen, miksi VW luopui tuosta konetyypistä. Tuskinpa kustannussyistä, koska bokseri löytyi nimenomaan halvimmista malleista. Ne bokserit taisivat kaikki olla ilmajäähdytteisiä. Nestejäähdytteiseen siirryttäessä bokseri ei ole enää niin selvästi paras konstruktio ja varsinkin kun siirtyivät etumoottoriseen etuvetoon niin kompaktein on se rivikone, sillä maksimoi matkustamon tilan. Muista Minin vaikutus automaailmaan.
Samoinhan Alfa luopui noista boksereista. Enpä ole kenenkään kuullut väittävän, että 145 olisi parempi ajaa boxer-moottorisena kuin tavallisella rivikoneella varustettuna. Noitahan tehtiin kummillakin. Eikö bokserin pitäisi automaattisesti tuntua paremmalta? Merkillepantavaa tässäkin tapauksessa on, että Alfa käytti bokseria nimenomaan halvimmissa malleissaan. Eikö niitä Sprinteissä sun muissa ollut? Ehkä katsoivat että vain pienet bokserit mahtuvat konepellin alle tarpeeksihyvin ja että isommat on parempi tehdä muilla tavoin? Ehkä etuvetoon siirtyminen sinetöi rivikoneiden valinnan. Ehkä koneet eivät ole 100% omaa suunnittelua tai ainakin on helpointa olla kehityksen mukana kun konetyyppi on samanlainen kuin muilla eikä joudu itse yksin kehittämään tuota konetyyppiä? En tiedä tarkemmin, ei voi kuin tehdä näitä oletuksia.
Chevroletkin käytti bokseria nimenomaan halvimmassa mallissaan. Samoin halvimmat sitikat käyttivät bokseria, kun kalliimmissa oli rivikone. Oliko niissäkin ilmajäähdytys ja kalliimmat uusia nestejäähdytteisiä rivikoneita? Ehkä siihen aikaan boksereilla oli myös halvan ja vanhanaikaisen imago juuri siitä syystä että ilmajäähdytteisiä boksereita oli paljon halvoissa autoissa ja rivimoottori 'nykyaikaa'?
Eli siis ennemminkin kustannussyistä Subaru on bokserilla varustettu. Näin neliveto tulee halvemmaksi... Etkös petos väittänyt, että Subarun ratkaisut ovat kalliita? Tuo bokserin käyttäminen lienee enemmän kustannuksien minimointia ja erikoisuuden leiman saamista kuin ominaisuuksien maksimoimista. No miksi useimmat etuvedot on rivikoneilla varustettu ellei kustannussyistä? Miksi etuveto ylipäänsä ellei kustannussyistä? Mitä vikaa siinä on että jättää vähemmälle huomiolle matkustamon tilojen maksimoinnin ja panostaa ennemmin kunnon nelivetoiseen rakenteeseen?
Minulle tulee boksereista lähinnä mieleen lentokoneet. Ehkä se johtuu siitä että niissäkin oli ilmajäähdytys ja siksi bokserirakenne mahdollistaa tehokkaan jäähdytyksen. Lisäksi bokserirakenne on yksinkertaisempi tai ainakin siinä on vähemmän erillisiä komponentteja joka auttaa luotettavuudessa. Katso lentokonetta purettuna, siinä ei montaa osaa ole. Nykyään on myös paljon nestejäähdytteisiä bokserimoottoreita lentokoneissa mutta se johtuu paitsi yhteensopivuussyistä (pitää usein voida valita eri koneita ja jotkut niistä joka tapauksessa ilmajäähd boksereita) niin myös vissiin sopivasta aerodynamiikasta (ja mainitusta yksinkertaisuudesta).
Itse ottaisin mielellään bokserin nelipyttyisen rivimoottorin sijaan jo äänen tuoman luonteen ja tunnelman vuoksi.
putput tuossa vastasikin noihin kysymyksiin, ja olen aika samoilla linjoilla.
muutenkin täytyy sanoa, että ei ole ollut tarkoitukseni hehkuttaa bokseria jonain ehdottomana ykkösvalintana konetyypeistä, vaan että se nimenomaan tuossa subarun systeemissä ja osana tuota ''subarun toimintamallia ''sopii kuin nyrkki silmään, ja toimii loistavasti.
bokserikoneellahan on tietyt edut ja haitat olemassa, ja on selvää että sitä on kokeiltu ties minkä pellin alle vaihtelevalla menestyksellä. mutta kun tämä asia ei ole mustaa ja valkoista. kaikki vaikuttaa kaikkeen, putput tuon tuntuu tajuavankin, kuten tuosta viestistä näki!
Itse ottaisin mielellään bokserin nelipyttyisen rivimoottorin sijaan jo äänen tuoman luonteen ja tunnelman vuoksi.
todellakin! hienot murinat subarussa. mahtavaa lähestyä tiukkaan kurviin ja vaihtaa alas kakkoselle ja kuulla kun kone jyllää miehekkäästi, ja eikun hanaa! ja auto täydellisesti hanskassa, kauniisti ulos mutkasta... tai ihan tyhjäkäynnilläkin hienosti kurnuttaa
Niin heti seuraavalla sijalla C-Mersun jälkeen...
Niin, edellisen sukupolven C:n. Edellä mm. Octavia ja sitikka C5. Hetkinen, eikö Subaru ollut noita huikeasti parempi auto? Öh, miten se nyt noin meni?
Josta täällä puhutaan. Joku uusi kiinalainen automerkkikö?
miten se nyt noin meni? oliko tuokin lista joku absoluuttisen paremmuuden järjestys? miten selität sitten sen että yleensä legacya verrataan volvoihin, imprezaa jopa BMW3-sarjaan!
eikös tm:ssäkin myönnetty että tuohon tavisperheautovertailuun subaru oli vähän kyseenalainen veto.
usein on iso volvo ja legacy on vastakkain. Varsinkin volvo crosscounty ja outback. legacy voittaa aina, ja varsinkin ajettavuudesta paljon kiiteltynä.
Myös nelivetojuissa volvon pelleilyneliveto jää mäkeen siinä kun outback tai tribeca menee helposti yli.
tuolla aiemmin jo linkitinkin yhden jutun jossa asia kävi hyvin ilmi.
enkä epäile hetkeäkään etteikö tulos olisi ollut sama jos olisi ollut vastustajana V70 eli sinun omien sanojesi mukaan S80 FARMARI...
Sinun juttujasi jos olisi uskominen, S80 on premiumien uusi kuningas joka lyö bamarinkin!
muuten, kuka itseään jonain automiehenä pitävä väittää että joku CITROEN C5 on parempi kuin legacy!!??
jos painotuksena on jokin ylimukavuus-sohvalla-ajo-surkealaatuisella peltikasalla, niin varmaan sitten...
johan sen näkee yleisestä arvostuksesta ja vaikka jälleenmyyntiarvosta, että joku C5 on vitsi subarun rinnalla!
Kannattaisi ihan oikeasti ensin kokeilla ajaa sitä legacya, sen sijaan että vetää täällä jotain kampanjaa kaikkia volvo-fordin mahdollisia vastustajia ja potenttiaalisia uhkakuvia vastaan joita ei ole edes ajanut...
ainiin jos joskus jostain syystä kokeilet, muista että tm varoitti karmittomista ikkunoista! niihin voi vaikka satuttaa itsensä
Mitenköhän ihan perus V50 sitten voitti Legacyn tuossa testissä. Ja V50 jos mikä on realistinen kilpailija Subarulle Volvolta.
Se linkittämäsi video kuvaa edellisen sukupolven Haldexia.
Kyllä tekee näköjään kovaa, kun C5 menestyi testissä paremmin. Tietenkin sinun mielestäsi kumpainenkin testi oli luonnollisesti ihan sontaa.
Minäpä lähden tässä ulkoiluttamaan autoani - ihan huvin vuoksi. Jatka kärvistelyä sen Subarun ratissa.
Impreza on muuten viimeinen rakkine, jota kannattaa verrata 3-sarjan bemariin.
Enpä minä ole sanonut, että Volvo olisi bemaria parempi. S80 on edelleenkin mielestäni hyvä vaihtoehto 5-sarjalaiselle ja A6:lle ainakin aloitusmallien osalta.
Ja minä puhuin nyt siitä teknikensvärldin testistä, joka on täysin eri tuon TM:n testin kanssa. Paskaa se silti sinun mielestäsi lienee...
Ladopa testejä, joissa S80 ja Legacy vastakkain, kiitos!
[quote title="05.09.2007 klo 15:20 Simppa- kirjoitti"]
Kyllä tekee näköjään kovaa, kun C5 menestyi testissä paremmin. Tietenkin sinun mielestäsi kumpainenkin testi oli luonnollisesti ihan sontaa.
-ei ''tee kovaa'', citikoita xsaroja ja C5 käyttäneenä, tiedän kyllä minkälaisia pelejä ne ovat, en tarvitse mitään ''nikkari-viilaaja'' lehteä laittamaan autoja paremmuusjärjestykseen.
Minäpä lähden tässä ulkoiluttamaan autoani - ihan huvin vuoksi. Jatka kärvistelyä sen Subarun ratissa.
Impreza on muuten viimeinen rakkine, jota kannattaa verrata 3-sarjan bemariin.
-melko asiatonta tekstiä. kyllä tästä asiasta herbertin kanssa pystyi puhumaan asiallisesti, sinusta paistaa suunnaton vitutus lävitse, kun et ole subaruilla ajanut, etkä siten ymmärrä miksi niitä kehutaan.
sitäpaitsi kärvistelystä ei voi puhua, subaru kuskithan ovat uusimman tutkimuksen mukaan kärjessä tyyttyväisyydessä.
Enpä minä ole sanonut, että Volvo olisi bemaria parempi. S80 on edelleenkin mielestäni hyvä vaihtoehto 5-sarjalaiselle ja A6:lle ainakin aloitusmallien osalta.
-olet sivutolkulla tällä palstalla vastannut volvoa koskevaan kritiikkiin ja vängännyt että ''ei, volvo on yhtä hyvä''.
eikö tuo tahdo sanoa että yrität nostaa sen ylemmäksi?
Ladopa testejä, joissa S80 ja Legacy vastakkain, kiitos!
-en tarkoittanutkaan että niitä olisi. tuolla aiemmalla esimerkillä vain oli tarkoitukseni osoittaa tuo sinun kastijaoittelu naurunalaiseksi.
enkä muutenkaan lado testejä, koska perustan väitteeni pääasiassa omiin ja muiden käyttäjien AJO/KÄYTTÖKOKEMUKSIIN, en kuitenkaan sokeasti kyseenalaisiin autolehtien testeihin ja netistä etsittyihin teknisiintietoihin ja suorituskykyarvoihin niinkuin jotkut säälittävät kynäilijät tekee!
onko järkeä haukkua jotain autoa hullun tavalla jota ei ole edes ajanut koskaan? minusta siinä menee pohja kaikelta mitä on jauhanut...
Aivan käsittämätöntä tekstiä, tuon täytyy olla jo joku ennätys! Kertoo enemmän kyseisistä testeistä ja lehtien kamalampaakin kamalammasta tasosta. Vai että V50 ja Legacy vertailupari, hahhah!!
Se linkittämäsi video kuvaa edellisen sukupolven Haldexia.
...eli edellinen sukupolvi oli susi ja nykyisestä emme vielä tiedä vai?
Kyllä tekee näköjään kovaa, kun C5 menestyi testissä paremmin. Tietenkin sinun mielestäsi kumpainenkin testi oli luonnollisesti ihan sontaa.
Jos testissä C5 pääsee edes lähelle Subarua, saati vielä Legacya (sitä vastanhan se taisi olla?) niin se kertoo kyllä jotain aivan KAMALAA kyseisestä julkaisusta! Se tekee siitä lehdestä täysin naurunalaisen, ellei testissä olla nimenomaan haettu vain ja ainoastaan jousitusmukavuutta eikä mitään muuta.
Minäpä lähden tässä ulkoiluttamaan autoani - ihan huvin vuoksi. Jatka kärvistelyä sen Subarun ratissa.
Harmi ettet sinä ole päässyt 'kärvistelemään' Subarun ratin taakse...
Impreza on muuten viimeinen rakkine, jota kannattaa verrata 3-sarjan bemariin.
Jatkuvastihan niitä verrataan, ne kuuluvat samaan 'ajajan autojen' joukkoon vaikka aika erilaisista lähtökohdista ja edustavatkin täysin erilaisia tyylejä. Juur viimeksi Sport Autossa (8/2007) vertailtiin ryhmätestissä 335i:tä, Mitsu Evoa ja Impreza WRX STi:tä. Siinä kun pisteytetään vain muutamia ajettavuutta ja hinoittelua kuvaavia tekijöitä niin Subaru ja Bemu tulivat tasapisteisiin.
Enpä minä ole sanonut, että Volvo olisi bemaria parempi. S80 on edelleenkin mielestäni hyvä vaihtoehto 5-sarjalaiselle ja A6:lle ainakin aloitusmallien osalta.
Just nih.
Ja minä puhuin nyt siitä teknikensvärldin testistä, joka on täysin eri tuon TM:n testin kanssa. Paskaa se silti sinun mielestäsi lienee...
Sitä itseään, ja vielä harvinaisen selvästi.
Ladopa testejä, joissa S80 ja Legacy vastakkain, kiitos!
Oletko tosissasi sitä mieltä että V70 on LÄHESKÄÄN oikea vertailupari Legacylle??
hyvää tykitystä putputilta, onneksi täällä on vielä joitain joilla on silmää ja makua edistyneelle tekniikalle sekä hienoille ja huippulaadukkaille, kuljettajan ajonautintoa kompromissittömästi tuottaville autoille kuten BMW ja Subaru!
Pistämättömään argumentointiisi muuten puuttumatta, mutta minkä verran oikeasti arvelet C5:llä olevan tekemistä jälleenmyyntiarvonsa kanssa? C5:n jälleenmyyntiarvoon vaikuttanevat tällä hetkellä voimakkaimmin BX ja ehkä hiukan Xantia, joista kansan syvien rivien automiähillä on jonkin verran jopa omakohtaista kokemusta ja sitäkin enemmän kuulopuheisiin perustuvia ennakkoluuloja.
Oma kulkineeni on ainakin ensimmäisten 42 000 km:n aikana osoittautunut toiminnalliselta laadultaan A-ryhmään kuuluvaksi, mutta jälleenmyyntiarvossa painaa paljon enemmän "jaa, viiat roma, niissä on kyllä pirusti sähkövikoja ja on ne helevetin kovia ruostumaan, yhelläkin miehellä meiän naapurikylällä oli". Fiatin nykylaadun määrittymisestähän on hyviä esimerkkejä aiempana tässäkin ketjussa. No, valintani tein varsin tietoisena jälleenmyyntiarvon kehnoudesta eikä ruokakuntamme taloudellinen turva onneksi ole käytetyn auton varassa.
(Ettet vetoaisi pelkästään hyvään tuuriini viikottaisilla bingomatkoillani, laitan tähän linkin toiseen hyvän tuurin Cromaan: https://www.op.fi/op?cid=150684732&srcpl=3 Toki Tuulilasin "kestotesti" on vain yhden huoltovälin rupeama, mutta onhan sen moitteeton klaaraaminen kelvannut laadun osoitukseksi ainakin tietyssä maassa valmistettujen autojen osalta.)
Automiästen kyvyttömyys erottaa kurantit mallit menneistä näkyy hupaisasti myös tuossa meneillään olevassa V70-keskustelussa, jossa oli puhetta Mondeon edellisen ja nykyisen mallin melutasosta: eikös sinnekin yksi ilmoita omistaneensa Mondeon ja ettei melu häirinnyt ensinkään. Se, että hänen Mondeonsa oli 90-luvun mallistoa, ei tietenkään vaikuta asiaan mitenkään.
Tästä keskustelusta paistaa läpi hyvin eri keskustelijoiden ennakkoluulot eri merkkejä ja automaita kohtaan - myös minun.
Vielä 10 vuotta sitten en olisi missään tapauksessa ostanut japanilaista autoa, mutta kumma kyllä ajan myötä mielipiteet muuttuvat kuten autotkin. Nyt sama ennakkoluulo minulla on italiaanoja ja ranskiksia kohtaan. Italiaanoja on ollut, mutta ranskiksia ei - eikä tällä tietoa koskaan tule.
Pyrkimyksenä on ollut koko ajan löytää ajonautintoa, kestävyyttä ja luotettavuutta parhaiten antava peli alle järkevällä hinnalla ja mielestäni olen tässä hyvin onnistunut vai mitä sanotte autojeni 'elinkaaresta' --> Fiat -> Alfa -> Opel -> Seat -> VW -> Toyota -> Skoda -> Subaru.
Ainoa testivoittaja näistä oli Opel, joka osoittautui testin arvoiseksi ominaisuuksissa, mitä testeissä mitattiin, mutta kestävyydessä ja luotettavuudessa (mitä testeissä ei mitattu) se oli täysi susi.
tässä muuten simpalle ja kaikille subarun vähättelijöille yksi pätkä lisää.
https://www.youtube.com/watch?v=9CMzgRptdSg&mode=related&search=
varsinainen tavis perheauto, vaatimattomilla ominaisuuksilla siis kyseessä!? Kumma kun verrataan BMW:hen ja Audiin, eikä noihin halpoihin perus-kauppakassi-kinnereihin. Tuolla on taatusti hauskempi ajaa kuin jollain homopulkka-S 80:llä.
edit: tässä jaksa enää mennä edes asilinjalla, niin tyrmistynyt tämän junttiuden ja tietämättömyyden edessa saa olla mitä tulee subaruun...
edit: tässä jaksa enää mennä edes asilinjalla, niin tyrmistynyt tämän junttiuden ja tietämättömyyden edessa saa olla mitä tulee subaruun...
Mutta eihän tavis perheautoja ole väitetty ominaisuuksiltaan vaatimattomiksi. Itse ainakin olen verrannut niitä taviksia myös näihin ns. hienompiin autoihin. Ja etkö itsekin ole todennut Subarun olevan yhtä halpa kuin perus-kauppakassi-kinnerit? Ainakin TM:n testissä hinta oli samaa luokkaa kuin kilpakumppaneilla.
Linkissä testi, jossa Subarua kokeillaan talvioloissa.
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0407_kombitest.pdf
Jo tuolloin moitittiin ajonhallintajärjestelmän puutetta, mutta siitä ei sakotettu yhtä rankasti kuin uusimmassa farkkutestissä. "Nu är den bara roligaste köp."
Testi kuvaa hyvin keskivertoautonostajan tapaa testata autoja. Testituloksia ei todennäköisesti ole saatu mittaamalla vaan ainoastaan tunteella. Ainakaan ajettavuuteen liittyviä mittaustuloksia ei ole esitetty. Ehkä tuo on parempi tapa testata, koska maksimaalinen nopeus ei pitäisi olla valintakriteerinä.
Niin ja onhan Legacy sikälikin tavis auto, että siihen saa myös sportshift -rattivaihteiston - mutta niinhän saa Mondeoon, Vectraan, Avensikseen, C5:stä nyt puhumattakaan...
En viitsi edes luetella, mitä kaikkea Imprezassa on - aivan samaa kamaa kuin mitä Focus, Astra, C4 ovat pullollaan...
Myöntäkää nyt vaan jankkaajat, että Legacy on eri sarjassa kuin tavis Mondeot jne... Voisihan näitä testejä tehdä toisinkin päin otetaan nelivetovertailuun etuveto Mondeo mukaan niin saadaan samanlainen hieno 'testi'.
[quote title="07.09.2007 klo 05:59 Herbert kirjoitti"]
Mutta eihän tavis perheautoja ole väitetty ominaisuuksiltaan vaatimattomiksi.
-niin, ei mitään uusia autoja pahemmin moitita ajo-ominaisuuksistaan, usein näissä ''testeissä'' ja vertailuissa 4-5 autoa saa saman arvosanan, joka tahtoo sanoa että ''autot ovat yhtä hyviä ajaa''.
En voi käsittää sitä, koska jos itse lähden heittämään vaikka jonkun tutun vaativan (mäkiä, erilaisia mutkia, monenlaista pintaa, hiekkatietä, kaltevaa/huonoa tietä) ja ajo-ominaisuuksia testaavan lenkin vaikka avensiksella ja sen jälkeen saman subarulla, ei ole kahta sanaa kumman ratissa on ollut oikeasti puikoissa.
puhumattakaan jos on märkä tai talvikeli...
mutta tosiaan, vaikka olen mollannut tässä etuveto perusperheautoja, on niitäkin todella hyviä ajettavia, joissa on loistava ohjaus, ei kiemurtelua ja muutenkin etuvetoiseksi hyvät ajo-ominaisuudet. hyvänä esimerkkinä vaikkapa Mazda 6 tai Mitsubishi Lancer/Galant.
Ja etkö itsekin ole todennut Subarun olevan yhtä halpa kuin perus-kauppakassi-kinnerit? Ainakin TM:n testissä hinta oli samaa luokkaa kuin kilpakumppaneilla.
-niin, halvalla tarkoitin tuota teknistä ratkaisutapaa.
jännä että subarun kalliimmat tekniset ratkaisut eivät pahemmin näy auton hinnassa.
En voi käsittää sitä, koska jos itse lähden heittämään vaikka jonkunajo-ominaisuuksia testaavan lenkin vaikka avensiksella ja sen jälkeen saman subarulla, ei ole kahta sanaa kumman ratissa on ollut oikeasti puikoissa.
puhumattakaan jos on märkä tai talvikeli...
Niin, Subarulla voi olla aika pitkällä pusikossa. Paraskaan kuski ei pysty samaan, mihin Espit ja luistonestot.
Joo, Kysytäänkö Marcus Grönholmilta, haluaisiko hän ESP:n Focukseensa seuraavaan MM-osakilpailuun?
Jos kuitenkin kysyttäisiin Grönholmilta, haluaako hän ESP:n seuraavaan siviiliautoonsa? Muistaakseni Marcus sanoi jossain autolehden haastattelussa, että ESP on aivan ehdoton hänelle autoa hankkiessa.
Mutta toki sinä ajat normaaliliikenteessä kuin rallin pikataipaleella?
https://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc
Tuosta näkee aika hyvin, miten käy todella hyvällekin kuskille ilman espiä. Katsokaa lopussa oleva väistökoe. Kuinka kävikään entiselle F1-kuskille?
Mutta toki te olette parempia kuskeja kuin entinen F1-pilotti ja vannoutunut automies...
Petos toki jälleen eri mieltä. Se boxer-kone varmaan korvaa ajovakaudenhallinnan. heh. Vai voiko kenties Subarussa jarrutella yhtä pyörää kerrallaan, jotta automies saa sen pysymään tiellä? Neljä jarrupoljinta?
No ei, tuo oli vaan niin herkullinen paikka pistää mustaa valkoiselle, kuinka asiat todellisuudessa menee. Ei Simpalle henkilökohtaisena piikkinä, koska arvostan häntä asiallisena keskustelijana. Ja en ajele vastuuttomasti muun liikenteen joukossa.
Tällaisessa skeidatopicissa, joka on karannut alkuperäisestä aiheestaan, voi tulla näitä (M)erikoisia kommentteja
[quote title="07.09.2007 klo 22:58 Simppa- kirjoitti"]
Tuosta näkee aika hyvin, miten käy todella hyvällekin kuskille ilman espiä. Katsokaa lopussa oleva väistökoe. Kuinka kävikään entiselle F1-kuskille?
Mutta toki te olette parempia kuskeja kuin entinen F1-pilotti ja vannoutunut automies...
-esp on toki mainio, enkä käsitä mistä sait päähäsi että jotenkin ''henkeen ja vereen'' sitä vastustaisin?
jossain maantienopeudessa äkkiliikkeessä (väistössä) se on ehdoton.
en kylläkään autourheilua harrastaneena ja sporttisuudesta tykkäävänä pidä sellaisesta asiasta joka ottaa ohjat kuljettajalta kesken ajon, olkoonkin että on hyvä tarkoitus.
mutta tuolla ''pätkällä'' josta puhuin, en todellakaan olisi metsässä subarulla, hahah!
jos olisit kokeillut ajaa subarua ''limiteillä'' tietäisit että jatkuvan 50-50 nelivedon ansiosta huomattavan suurellakin tilannenopeudellakin se pitää kuin tauti ja rattia kääntämällä ja kaasun asentoa säätelemällä ei sinne metsään tarvitse tutustua. tietysti eri asia jos ajaa aivan liian lujaa, silloin nyt ei mikään auta.
muuten, myös radalla eli hyvällä pidolla nuo Subarun ajo-ominaisuudet ovat kiistattomat kuten käy ilmi tuossa aiemmin linkittämässäni videossa jossa legacy loistaa ajo-ominaisuuksillaan preeeeemium volvoa vastaan.
harmi ettei noita ominaisuuksia voi mitata jollain konkreettisella mittarilla jossain TM testissä jotta kaikki sitä raamattunaan lukevatkin avaisivat silmänsä.
on muutenkin täysin käsittämätöntä miten lujasti joku jaksaa ''kampanjoida'' jotain autoa/automerkkiä vastaan johon on tutustunut vain netin tai jonkun kyseenalaisen autolehden vertailun kautta (!)...
Petos toki jälleen eri mieltä. Se boxer-kone varmaan korvaa ajovakaudenhallinnan. heh. Vai voiko kenties Subarussa jarrutella yhtä pyörää kerrallaan, jotta automies saa sen pysymään tiellä? Neljä jarrupoljinta?
-jos et mene kokeilemaan subarua ja totea sen erinomaisia ominaisuuksia, hanki vaikka nyrkkeilysäkki ja hakkaa sitä, sen sijaan että suollat tuota asiatonta tekstiä tänne.
on todella rasittavaa lukea tätä palstaa kun jutut ovat tätä tasoa...
Vähän vaikea on uskoa siihen Subarun ylivoimaisuuteen! Ilmeisesti ne lukuisat testit, joissa kyseinen helmi on ollut lähinnä jälkijoukoissa ovat täyttä soopaa, sillä palstallamme esiintyvät kaiken osaavat henkilöt ovat parempia auktoriteetteja, kuten olemme kommenteissa huomanneet!
petos: "-niin, ei mitään uusia autoja pahemmin moitita ajo-ominaisuuksistaan, usein näissä ''testeissä'' ja vertailuissa 4-5 autoa saa saman arvosanan, joka tahtoo sanoa että ''autot ovat yhtä hyviä ajaa''.
En voi käsittää sitä, koska jos itse lähden heittämään vaikka jonkun tutun vaativan (mäkiä, erilaisia mutkia, monenlaista pintaa, hiekkatietä, kaltevaa/huonoa tietä) ja ajo-ominaisuuksia testaavan lenkin vaikka avensiksella ja sen jälkeen saman subarulla, ei ole kahta sanaa kumman ratissa on ollut oikeasti puikoissa.
puhumattakaan jos on märkä tai talvikeli..."
Autot ovat yhtä hyviä ajaa niissä oloissa, joissa niitä on testattu. Mitä mahdankaan olla jankuttanut muutamaan otteeseen testien lukemisen vaativuudesta?
Lehtien testit painottavat kaltaiseni keskivertokäyttäjän näkökulmaa, jossa kilometrit ajetaan noin 99 prosenttisesti hyvissä oloissa (mukaanlukien märkä asvaltti).
Sellainen ristiriita näihin lehtien testeihin liittyy, että autoja samoin kuin myös kesärenkaita testataan pääasiassa asvaltilla. Talvirenkaita testataan kuitenkin eniten jäällä, vaikka talvellakin yleisin olosuhde on paljas asvaltti. Lumipintaisia teitä ei juurikaan ole ainakaan etelässä, vaikka noin puolet liukkaan kelin kokeista ajetaan lumella. Mutta ei tämäkään ole testin huonoutta, ainoastaan lukijan, jos automaattisesti luulee testivoittajan olevan hyvä rengas.
Jos ajat jonkun "ajo-ominaisuuksia mittaavan" lenkin Subarulla ja Avensiksella, varmasti Subaru tuntuu olevan paremmin hanskassa. Se kuitenkin johtuu pääasiassa kahdesta asiasta. Avensiksen ohjauksesta ja Subarun paremmasta vetopidosta. Ota vaikka kokeiluun myös mainitsemasi Mazda6 tai vaikka Ford Mondeo, jolloin tilanne muuttuu siten, ettei Subaru enää olekaan omaa luokkaansa. Todennäköisesti et aja sillä pikataivalta liukkaalla yhtä nopeasti kuin Subarulla, mutta ei kai se ole siviilikäytössä oleellista. Tärkeintä on se, millaisen signaalin auto kuljettajalleen antaa, jotta tämä voi sopeuttaa ajamisensa olosuhteisiin sopivaksi.
Mutta koska sinä haluat auton, jolla on nautinnollista ajella pitkissä luistoissa ja ilmeisesti aika kovaa, on Subaru varmasti näitä parempi sinulle. Kerrottiinhan TM:n nelivetotestissä Imprezankin olevan tällainen auto. Siviilikäytössä piirre ei kuitenkaan ole hyvä, koska takapyöräluisto ei ollut johdonmukainen. Auto saattoi puskea, mutta reippaalla kaasunkäytöllä sen sai yliohjaavaksi. Nautinnollinen, mutta vaikea.
Imprezasta muuten tuli mieleeni hauska juttu. Olet maininnut Subarun ponnisteluista hyvien ominaisuuksien eteen. Moottorin ja alumiinin käytön vaikutusta painopisteeseen laskeskelin jo aiemmin ja totesin sen olemattoman pieneksi. Kerroit joskus myös, että merkillä on pyrkimys tasaiseen painojakaumaan. Imprezan koeajossa mitattiin painojakaumaksi 59/41 eli sama, mikä on etuvetoisissa tavisautoissa.
"-niin, halvalla tarkoitin tuota teknistä ratkaisutapaa.
jännä että subarun kalliimmat tekniset ratkaisut eivät pahemmin näy auton hinnassa."
Muuta kallista siinä ei olekaan kuin neliveto. Onko boxer oikeasti kalliimpi kuin rivikone ja jos on niin kuinka paljon? Tuota poikkeuksellista moottorirakennetta on sentään käytetty sellaisissa premiumeissa, kuten Kupla ja Rättisitikka.
Tavisautoissa sen sijaan on lähes järjestään nelivedon vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä.
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
'Tosikuski' ei sitä tarvitse estämässä urheilullista kurvailua, mutta
kiistaton tosiasia on kuitenkin, että se auttaa kiperissä tilanteissa tavallista autoilijaa.
Kaikissa Subaruissa (ehkä poislukien STI -mallit) se on tulevaisuudessa vakiovaruste. Näin on myös nyt syyskuussa esiteltävässä uudessa Subaru Imprezassa.
Se että Subaru tulee jälkijunassa ESC:n käyttöönotossa on yksinkertaisesti japanilainen periaate tuoda uusia komponentteja markkinoille vasta sitten kun niiden yhteensopivuus muun tekniikan kanssa on oikeasti testattu ja hyväksi havaittu. Tätä testausta ei anneta eurooppalaiseen tapaan auton ostajille vaan sitä tehdään tehtaalla niin kauan, että homma toimii. Meni sitten vuosi tai viisi.
Eipä ollut Toyota Avensiksessakaan ESC:tä (VSC) vielä muutama vuosi sitten, vaikka monessa eurooppalaisessa kilpailijassa se jo oli.
Se täytyy myöntää, että eurooppalaiset valmistajat ovat tässä ESC:n käyttöönotossa olleet nopeampia - osittain vähän hätäilleetkin.
Eurooppalaiset valmistajat apinoivat lähes järjestään Mersua tai Bemaria, jotka tuovat näitä sähkövipstaakeja ensimmäisenä markkinoille - muiden eurooppalaisten on saatava ne markkinointisyistä heti perään myyntiin, että voidaan brassailla, että myös meillä on ESC vakiona.
Mm. Renault ja Citroen kerää runsaasti pongoja turvavarustelusta ja törmäystesteistä jne. mutta itse laitteiden ja auton luotettavuus on kyllä muuten surkuhupaisan ja säälittävän rajamailla.
'Tosikuski' ei sitä tarvitse estämässä urheilullista kurvailua, mutta
kiistaton tosiasia on kuitenkin, että se auttaa kiperissä tilanteissa tavallista autoilijaa.
Kaikissa Subaruissa (ehkä poislukien STI -mallit) se on tulevaisuudessa vakiovaruste. Näin on myös nyt syyskuussa esiteltävässä uudessa Subaru Imprezassa.
Se että Subaru tulee jälkijunassa ESC:n käyttöönotossa on yksinkertaisesti japanilainen periaate tuoda uusia komponentteja markkinoille vasta sitten kun niiden yhteensopivuus muun tekniikan kanssa on oikeasti testattu ja hyväksi havaittu. Tätä testausta ei anneta eurooppalaiseen tapaan auton ostajille vaan sitä tehdään tehtaalla niin kauan, että homma toimii. Meni sitten vuosi tai viisi.
Eipä ollut Toyota Avensiksessakaan ESC:tä (VSC) vielä muutama vuosi sitten, vaikka monessa eurooppalaisessa kilpailijassa se jo oli.
Se täytyy myöntää, että eurooppalaiset valmistajat ovat tässä ESC:n käyttöönotossa olleet nopeampia - osittain vähän hätäilleetkin.
Eurooppalaiset valmistajat apinoivat lähes järjestään Mersua tai Bemaria, jotka tuovat näitä sähkövipstaakeja ensimmäisenä markkinoille - muiden eurooppalaisten on saatava ne markkinointisyistä heti perään myyntiin, että voidaan brassailla, että myös meillä on ESC vakiona.
Mm. Renault ja Citroen kerää runsaasti pongoja turvavarustelusta ja törmäystesteistä jne. mutta itse laitteiden ja auton luotettavuus on kyllä muuten surkuhupaisan ja säälittävän rajamailla.
Aivan, tuossa ESP-asiassa taitaa kaikki kommentoineet olla oikeassa. 'Kunnon ajamiseen' se vaikuttaa negatiivisesti eikä varsinkaan nelivetoisella saa ESP päällä tarvittavia luistokulmia nopeimpaan ajoon (ainakaan vielä, pian saattaa sekin olla mahdollista), eikä se mahdollista hauskaa ajamista myöskään.
Arkiajossa se taas on erinomainen ja minustakin aivan ehdoton varuste joka täytyy olla. Varsinkin talvella on hienoa kun voi ajaa vähän rennommin ja tumpelotkaan jotka eivät ole vaivautuneet hankkimaan riittäviä ajotaitoja (vähintään 90% autoilijoista) eivät ole niin suuri vaara. Etenkin 'löysättävä' ESP on erinomainen, se on todella hyödyllinen ja hauska ominaisuus.
Kuitenkin minusta ESP jota ei saa pois päältä ollenkaan on jotain aivan käsittämätöntä. Ei ole olemassa mitään järkevää syytä sille ettei sitä saa pois päältä. Varsinkin 'urheilullisissa' autoissa sellainen on aivan älytön idea, en tajua kuka ajamisesta kiinnostunut voisi ostaa Audi S4:n tai AMG-Mersun josta ESP:tä ei saa pois ollenkaan.
Autot ovat yhtä hyviä ajaa niissä oloissa, joissa niitä on testattu. Mitä mahdankaan olla jankuttanut muutamaan otteeseen testien lukemisen vaativuudesta?
Mutta ei tämäkään ole testin huonoutta, ainoastaan lukijan, jos automaattisesti luulee testivoittajan olevan hyvä rengas.
-fiksu näkemys, olet asian ytimessä! juuri tuon takia noita testejä ei voi ''ladella'' jonain absoluuttisina totuuksina, vaan niitä pitää osata tulkita ja ennenkaikkea ajo-ominaisuudet ollessa kyseessä ne pitää ITSE kokea.
Jos ajat jonkun "ajo-ominaisuuksia mittaavan" lenkin Subarulla ja Avensiksella, varmasti Subaru tuntuu olevan paremmin hanskassa. Se kuitenkin johtuu pääasiassa kahdesta asiasta. Avensiksen ohjauksesta ja Subarun paremmasta vetopidosta.
- on noissa autoissa muutakin eroja mm. korin ja jousituksen ominaisuuksissa, eikä lienee tarvitse sanoa kenen hyväksi.
myöskin nuo pienet asiat kuten symmetrisyys, kompromissittomuus (koko auto alusta alkaen legacy) ja nuo puhutut painopistejutut tekevät eron autoon jossa noihin juttuihin ei ole nähty juuri mitään vaivaa. ovat tietysti jonkun subaru vihaajan mielestä hölynpölyä, mutta ei siitä jaksa jankata sen enempää..
Ota vaikka kokeiluun myös mainitsemasi Mazda6 tai vaikka Ford Mondeo, jolloin tilanne muuttuu siten, ettei Subaru enää olekaan omaa luokkaansa.
-on otettu monesti, perhepiirissä on ollut kuutonen farkkuna, ja siinä on kyllä erinomainen ohjaus ja ajettavuus, mutta ei se muuta tuota asiaa miltään muulta osalta kuin tuolta ''tunnolta'', samanlaista etuveto-menoa se on.
Mutta koska sinä haluat auton, jolla on nautinnollista ajella pitkissä luistoissa ja ilmeisesti aika kovaa, on Subaru varmasti näitä parempi sinulle. Kerrottiinhan TM:n nelivetotestissä Imprezankin olevan tällainen auto. Siviilikäytössä piirre ei kuitenkaan ole hyvä, koska takapyöräluisto ei ollut johdonmukainen. Auto saattoi puskea, mutta reippaalla kaasunkäytöllä sen sai yliohjaavaksi. Nautinnollinen, mutta vaikea.
-tuohan on tyypillistä subarua; olemus on aliohjaava, mutta kuski voi halutessaan ''heittää'' auton hallittuun nelipyörä/sivuluisuun. mahtavaa. mutta taas ropisee miinusta jossain testissä...
Imprezasta muuten tuli mieleeni hauska juttu. Olet maininnut Subarun ponnisteluista hyvien ominaisuuksien eteen. Moottorin ja alumiinin käytön vaikutusta painopisteeseen laskeskelin jo aiemmin ja totesin sen olemattoman pieneksi. Kerroit joskus myös, että merkillä on pyrkimys tasaiseen painojakaumaan. Imprezan koeajossa mitattiin painojakaumaksi 59/41 eli sama, mikä on etuvetoisissa tavisautoissa.
-mainitsin muistaakseni BMW:n mainostavan 50:50 etu/taka suhdetta, en subarun. subarun tavoitteesta en tiedä, painopisteen alhaisuudesta enemmänkin puhutaan.
en tiedä miten laskeskelit noita, enkä itse jaksa ruveta noita laskeskelemaan, mutta en jaksa uskoa että tuo subarun painopiste etu olisi jotain hölynpölyä. onhan ihan yleisesti tunnettu asia että bokserikoneen etuja on matalapainopiste, ei se ole mikään subarun mainoslause.
Ja jos noilla jutuilla ei olisi mitään väliä, luulisin että subaru, ja se että se mainostaa noita juttuja, olisi melko naurunalainen?
Jos esim. Volvo mainostaa ''turvallisuutta johon vain volvo pystyy'', ei minulle tule tarvetta ruveta laskeskelemaan kuinka oikeassa tuossa ollaan; kyllä siitä on näyttöä että volvo on hyvin turvallinen, kuten on tuosta subarun painopistejutustakin.
mutta hetkinen eikös me sovittu että tämä painopistejuttu on loppuunkäsitelty
Muuta kallista siinä ei olekaan kuin neliveto. Onko boxer oikeasti kalliimpi kuin rivikone ja jos on niin kuinka paljon?
-Kyllähän neliveto on taknisenä ratkaisuna kaiketi huomattavan kallis ''lisävaruste'', ainakin mitä katsoo eri etuvetoautoja joishin sen saa lisähinnasta.
Boxerin valmistuskustannukset ovat korkeammat, sitä en tiedä kuinka paljon.
Tavisautoissa sen sijaan on lähes järjestään nelivedon vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä.
-onhan sekin tulossa kaikkiin subaruihin käsittääkseni, ja tuskin se mitään hintaa nostaa merkittävästi(?).
noista esp jutuista jo carson ja putput kirjoittivat erittäin hyvin enkä jaksa tuosta jauhaa enempää.
Kun tuota boxeria nyt hehkutat, onko sinulla tietoa, miksi esimerkiksi Ferrari luopui Flat 12-koneesta, eikä kehitellyt sitä eteenpäin? Jos ominaisuuksiltaan boxeri olisi niin erinomainen, eikö niitä käytettäisi laajemmaltikin?
Miksi esimerkiksi Porsche Carrera GT ei ollut boxerilla? En koita väittää, että boxer olisi huono, mutta tuskinpa se mitään merkittäviä etuja tarjoaa, kun eipä noita esim. nykyajan superurheiluautoissa näe.
Samoin ihmettelen, miksi VW luopui tuosta konetyypistä. Tuskinpa kustannussyistä, koska bokseri löytyi nimenomaan halvimmista malleista.
Samoinhan Alfa luopui noista boksereista. Enpä ole kenenkään kuullut väittävän, että 145 olisi parempi ajaa boxer-moottorisena kuin tavallisella rivikoneella varustettuna. Noitahan tehtiin kummillakin. Eikö bokserin pitäisi automaattisesti tuntua paremmalta? Merkillepantavaa tässäkin tapauksessa on, että Alfa käytti bokseria nimenomaan halvimmissa malleissaan.
Chevroletkin käytti bokseria nimenomaan halvimmassa mallissaan. Samoin halvimmat sitikat käyttivät bokseria, kun kalliimmissa oli rivikone.
Tuossahan se tuleekin, lainaus wikipediasta:
Subaru produces a water-cooled front mounted flat-4 engine marketed as H-4, by which they mean Horizontal rather than the H cross-section normally meant by H engine. The engine is wide but very short, and is mounted ahead of the front axle with the transmission behind. With this layout, power can be taken off both ends of the transmission to drive both the front and back wheels. Although it is more expensive than a straight-4, it allows Subaru to build a four wheel drive vehicle at little extra cost over two wheel drive.
Eli siis ennemminkin kustannussyistä Subaru on bokserilla varustettu. Näin neliveto tulee halvemmaksi... Etkös petos väittänyt, että Subarun ratkaisut ovat kalliita? Tuo bokserin käyttäminen lienee enemmän kustannuksien minimointia ja erikoisuuden leiman saamista kuin ominaisuuksien maksimoimista.
Minulle tulee boksereista lähinnä mieleen lentokoneet.
Bokserimoottorista sen verran, että eräs autotekniikan alalla työskentelevä kaverini pitää bokseria ääneltään vaurioituneen rivi/v- moottoria vastaavana. Mielestäni bokserikone antaa kuitenkin melko miehekkään/tehokkaan vaikutelman äänellään. Asia lienee sama, kun itse pidän suoraa kuutosta huomattavasti hienostuneempana, kuin vastaavaa V6- moottoria.
ESP on turhake kokeneille kuskeille, mutta tarpeellinen naisille ja kokemattomalle nuorisolle. Sama oli ABS aikoinaan, haittaahan siitä oli, mutta oli pakko opetella käyttään ja kärsiin kun kaikkiin tuli, mutta hyötyä siitäkin oli em. ryhmille. Haittana se että jos opettelee ajamaan nuilla varusteilla niin on ongelmia ajaa jos ne puuttuu!
Pitäisi ehdottomasti olla nappulat joista nuo ajoa haittaavat systeemit saa halutessaan poiskytkettyä?
Ferrari luopui kai siksi että se vaatii käsittämättömän paljon tilaa leveyssuunnassa joka ei keskimottoriseen yksinkertaisesti kunnolla sovi. Katso kuinka leveitä ne vanhat flat-12 -Ferrarit oikein on!! Ikään kuin V12 koneilla eivät olisi jo riittävän leveitä!
Miksi esimerkiksi Porsche Carrera GT ei ollut boxerilla? En koita väittää, että boxer olisi huono, mutta tuskinpa se mitään merkittäviä etuja tarjoaa, kun eipä noita esim. nykyajan superurheiluautoissa näe.
Siksi koska ensin oli kilpa-auto ja kesken kehittelyn päätettiin vetäytyä projektista. Sen alun perusteella päätettiinkin tehdä katuauto ja käsillä oli siis tuo V10 ja sitä varten suunniteltu runko. Huomauttaisin myös ettei siinä olisi erikoinen erittäin pienen halkaisijan hiilikuitukytkin jolla koneen painopiste saadaan erittäin alas ellei moottorin painopisteellä olisi väliä. Eikä kuivasumppuvoiteluakaan olisi turhaan tuosta samasta syystä lähes kaikissa kovemmissa urheiluautoissa.
Painopisteestä senkin verran että miksi luulet että V-koneita halutaan suurella kulmalla jos tilaa riittää ja rivikoneitakin halutaan kallistaa jos voi?
Samoin ihmettelen, miksi VW luopui tuosta konetyypistä. Tuskinpa kustannussyistä, koska bokseri löytyi nimenomaan halvimmista malleista.
Ne bokserit taisivat kaikki olla ilmajäähdytteisiä. Nestejäähdytteiseen siirryttäessä bokseri ei ole enää niin selvästi paras konstruktio ja varsinkin kun siirtyivät etumoottoriseen etuvetoon niin kompaktein on se rivikone, sillä maksimoi matkustamon tilan. Muista Minin vaikutus automaailmaan.
Samoinhan Alfa luopui noista boksereista. Enpä ole kenenkään kuullut väittävän, että 145 olisi parempi ajaa boxer-moottorisena kuin tavallisella rivikoneella varustettuna. Noitahan tehtiin kummillakin. Eikö bokserin pitäisi automaattisesti tuntua paremmalta? Merkillepantavaa tässäkin tapauksessa on, että Alfa käytti bokseria nimenomaan halvimmissa malleissaan.
Eikö niitä Sprinteissä sun muissa ollut? Ehkä katsoivat että vain pienet bokserit mahtuvat konepellin alle tarpeeksihyvin ja että isommat on parempi tehdä muilla tavoin? Ehkä etuvetoon siirtyminen sinetöi rivikoneiden valinnan. Ehkä koneet eivät ole 100% omaa suunnittelua tai ainakin on helpointa olla kehityksen mukana kun konetyyppi on samanlainen kuin muilla eikä joudu itse yksin kehittämään tuota konetyyppiä? En tiedä tarkemmin, ei voi kuin tehdä näitä oletuksia.
Chevroletkin käytti bokseria nimenomaan halvimmassa mallissaan. Samoin halvimmat sitikat käyttivät bokseria, kun kalliimmissa oli rivikone.
Oliko niissäkin ilmajäähdytys ja kalliimmat uusia nestejäähdytteisiä rivikoneita? Ehkä siihen aikaan boksereilla oli myös halvan ja vanhanaikaisen imago juuri siitä syystä että ilmajäähdytteisiä boksereita oli paljon halvoissa autoissa ja rivimoottori 'nykyaikaa'?
Eli siis ennemminkin kustannussyistä Subaru on bokserilla varustettu. Näin neliveto tulee halvemmaksi... Etkös petos väittänyt, että Subarun ratkaisut ovat kalliita? Tuo bokserin käyttäminen lienee enemmän kustannuksien minimointia ja erikoisuuden leiman saamista kuin ominaisuuksien maksimoimista.
No miksi useimmat etuvedot on rivikoneilla varustettu ellei kustannussyistä? Miksi etuveto ylipäänsä ellei kustannussyistä? Mitä vikaa siinä on että jättää vähemmälle huomiolle matkustamon tilojen maksimoinnin ja panostaa ennemmin kunnon nelivetoiseen rakenteeseen?
Minulle tulee boksereista lähinnä mieleen lentokoneet.
Ehkä se johtuu siitä että niissäkin oli ilmajäähdytys ja siksi bokserirakenne mahdollistaa tehokkaan jäähdytyksen. Lisäksi bokserirakenne on yksinkertaisempi tai ainakin siinä on vähemmän erillisiä komponentteja joka auttaa luotettavuudessa. Katso lentokonetta purettuna, siinä ei montaa osaa ole. Nykyään on myös paljon nestejäähdytteisiä bokserimoottoreita lentokoneissa mutta se johtuu paitsi yhteensopivuussyistä (pitää usein voida valita eri koneita ja jotkut niistä joka tapauksessa ilmajäähd boksereita) niin myös vissiin sopivasta aerodynamiikasta (ja mainitusta yksinkertaisuudesta).
Itse ottaisin mielellään bokserin nelipyttyisen rivimoottorin sijaan jo äänen tuoman luonteen ja tunnelman vuoksi.
kuivasumppu on kyllä lähinnä sen paremman voitelun takia.. toki se pudottaa painopistettä samalla
putput tuossa vastasikin noihin kysymyksiin, ja olen aika samoilla linjoilla.
muutenkin täytyy sanoa, että ei ole ollut tarkoitukseni hehkuttaa bokseria jonain ehdottomana ykkösvalintana konetyypeistä, vaan että se nimenomaan tuossa subarun systeemissä ja osana tuota ''subarun toimintamallia ''sopii kuin nyrkki silmään, ja toimii loistavasti.
bokserikoneellahan on tietyt edut ja haitat olemassa, ja on selvää että sitä on kokeiltu ties minkä pellin alle vaihtelevalla menestyksellä. mutta kun tämä asia ei ole mustaa ja valkoista. kaikki vaikuttaa kaikkeen, putput tuon tuntuu tajuavankin, kuten tuosta viestistä näki!
Itse ottaisin mielellään bokserin nelipyttyisen rivimoottorin sijaan jo äänen tuoman luonteen ja tunnelman vuoksi.
todellakin! hienot murinat subarussa. mahtavaa lähestyä tiukkaan kurviin ja vaihtaa alas kakkoselle ja kuulla kun kone jyllää miehekkäästi, ja eikun hanaa! ja auto täydellisesti hanskassa, kauniisti ulos mutkasta...
tai ihan tyhjäkäynnilläkin hienosti kurnuttaa