Ei tuo mielestäni mitenkään tuhottoman leveältä näytä, vaikka 5.0l Flat 12 löytyykin pelli alta. F430 on 1923 mm leveä ja berlinetta boxer 1800mm. Testarossa on aika samoissa luvuissa F430:nen kanssa. Eli tuskinpa leveys on mikään oikea syy, kun iskutilavuudeltaan isommalla flat-moottorilla varustettu berlinetta boxer on selvästi kapeampi kuin V8 koneinen F430. F430:nen leveys ei ole vielä mitään verrattuna Enzoon, joka on 2035mm leveä.
Siis vertaillaanpas nyt lukuja:
Enzo 2035 mm F430 1923 mm Berlinetta Boxer 1800 mm Ja vielä lisäyksenä Maserati MC12 (Enzon sisarmalli) 2100 mm
Normaaleista autoista Berlinetta Boxeria leveämpiä ovat mm. Volvo S80 (1893 mm), BMW 5-sarja (1846 mm), Alfa Romeo 159 (1828 mm), Ford Focus (1840 mm) jne.
Eiköhän GTO- ja F40 ferrarit olisi tehty boxerilla, jos siitä oikeasti on jotain olennaista hyötyä.
Alfa Romeo Sprinthän oli aikanaan nimeomaan alfaksi erittäin halpa coupe. Muita Alfan boxer-malleja ovat Alfasud (hyi!), 33, Arna (hyi!) ja 145. Kaikkia yhdistää Alfoiksi poikkeuksellinen halpuus. Kaikki boxer Alfat ovat alkujaankin olleet etuvetoisia, joten "etuvetoisuuteen siirtyminen" ei käy millään selitykseksi. Takavetoisissa malleissa oli rivikoneet. Tuo boxer kone kehitettiin nimenomaan etuvetoisiin malleihin.
Chevroletin Boxer oli ilmajäähdytteinen. Corvair oli halvimpia ellei halvin malli aikoinaan.
Sitikan Boxerit sitävastoin olivat vesijäähdytteisiä, ja niitä nimenomaan käytettiin kaikkein halvimmissa mahdollisissa malleissa.
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää. Aikojen kulussa boxer on ennenkaikkea tullut tutuksi halpojen autojen voimanlähteenä lukuunottamatta muutamaa Ferraria, Porscheja ja Lancia Gammaa. Tosin Lanciallakin tuota käytettiin Lanciaksi halvassa Flaviassa.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 09.09.2007 klo 16:11]
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää.
olen verrannut boxeria vain noihin ahtamattomiin rivinelosiin, ns. peruskoneisiin. ja noihin verrattuna siinä on jotain ihmeellistä, vaikket sitä tappioksesi halua myöntää! tässäkin asiassa voisi avartaa maailmaa se legacylla ajaminen...
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää.
toistan aiemman viestini tähän, kun se ei ilmeisesti mennyt jakeluun. minuthan leimataan muuten kohta bokserifanaatikoksi...!
putput tuossa vastasikin noihin kysymyksiin, ja olen aika samoilla linjoilla.
muutenkin täytyy sanoa, että ei ole ollut tarkoitukseni hehkuttaa bokseria jonain ehdottomana ykkösvalintana konetyypeistä, vaan että se nimenomaan tuossa subarun systeemissä ja osana tuota ''subarun toimintamallia ''sopii kuin nyrkki silmään, ja toimii loistavasti.
bokserikoneellahan on tietyt edut ja haitat olemassa, ja on selvää että sitä on kokeiltu ties minkä pellin alle vaihtelevalla menestyksellä. mutta kun tämä asia ei ole mustaa ja valkoista. kaikki vaikuttaa kaikkeen, putput tuon tuntuu tajuavankin, kuten tuosta viestistä näki!
olen verrannut boxeria vain noihin ahtamattomiin rivinelosiin, ns. peruskoneisiin. ja noihin verrattuna siinä on jotain ihmeellistä, vaikket sitä tappioksesi halua myöntää! tässäkin asiassa voisi avartaa maailmaa se legacylla ajaminen...
Jaa. Esimerkiksi 145 Alfassa boxerit olivat "peruskoneita" ja rivineloset olivat tehokkaampia vaihtoehtoja. Sori nyt vaan, etten näe boxerin käyttämisessä mitään ihmeellistä. Esimerkiksi kaikkein surkeimmat Alfa Romeot ovat poikkeuksetta olleet boxer-koneisia.
Boxer-Alfoja on tullut ajeltua, eikä koneesta ole ollut mitään ihmeellistä mieleenjäävää. Alfan sen aikaiset twinsparkit (niitä perus I4 koneita) ovat selvästi parempia.
Ja PutPutin viestiinhän minä tuossa jo vastailinkin.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 09.09.2007 klo 20:58]
Ei tuo mielestäni mitenkään tuhottoman leveältä näytä, vaikka 5.0l Flat 12 löytyykin pelli alta. F430 on 1923 mm leveä ja berlinetta boxer 1800mm. Testarossa on aika samoissa luvuissa F430:nen kanssa. Eli tuskinpa leveys on mikään oikea syy, kun iskutilavuudeltaan isommalla flat-moottorilla varustettu berlinetta boxer on selvästi kapeampi kuin V8 koneinen F430. F430:nen leveys ei ole vielä mitään verrattuna Enzoon, joka on 2035mm leveä.
Siis vertaillaanpas nyt lukuja:
Enzo 2035 mm F430 1923 mm Berlinetta Boxer 1800 mm Ja vielä lisäyksenä Maserati MC12 (Enzon sisarmalli) 2100 mm
Normaaleista autoista Berlinetta Boxeria leveämpiä ovat mm. Volvo S80 (1893 mm), BMW 5-sarja (1846 mm), Alfa Romeo 159 (1828 mm), Ford Focus (1840 mm) jne.
Eiköhän GTO- ja F40 ferrarit olisi tehty boxerilla, jos siitä oikeasti on jotain olennaista hyötyä.
Tuosta leveydestä puhuin koska muistan joskus Ferrarin Flat-12 koneita kritisoidun niiden leveyssuunnassa vaatiman tilan vuoksi. Muuten tuohon aikaan kai autot olivat kapeampia yleensäkin... Ja ulkomitat eivät aina kerro siitä mikä työ auton sisällä on jouduttu tekemään eri osien mahduttamisessa!
Selvää on että niiden koneiden osalta on omia 'sovittamis'ongelmia tietyillä konfiguraatioilla. Joissain Ferrareissahan esim. ne koneet oli vaihdelaatikon PÄÄLLÄ!
Se että joissain autoissa ei bokseria käytetä ei ole mikään indikaattori siitä että bokserissa olisi mitään vikaa. Sillä logiikallahan jokin tietty konetyyppi pitäisi aina olla käytössä kaikissa autoissa ja näinhän ei ole.
Alfa Romeo Sprinthän oli aikanaan nimeomaan alfaksi erittäin halpa coupe. Muita Alfan boxer-malleja ovat Alfasud (hyi!), 33, Arna (hyi!) ja 145. Kaikkia yhdistää Alfoiksi poikkeuksellinen halpuus. Kaikki boxer Alfat ovat alkujaankin olleet etuvetoisia, joten "etuvetoisuuteen siirtyminen" ei käy millään selitykseksi. Takavetoisissa malleissa oli rivikoneet. Tuo boxer kone kehitettiin nimenomaan etuvetoisiin malleihin. Joo hups, mokasin. En oikein ajatellut, tottakai ne oli etuvetoja... En tarkoittanut että Sprint oli kallis eli että et ollut oikeassa kun väitit että ne oli halvemmissa Alfoissa, muistelin vain että Sprintissä kai sama kone oli kuin 33:sessa. GTV:ssähän ei bokseria ollut kai koskaan. Muistaisin muuten että niitä bokserikoneita Alfa mainosti hyviksi painonjakauman kannalta...
Sitikan Boxerit sitävastoin olivat vesijäähdytteisiä, ja niitä nimenomaan käytettiin kaikkein halvimmissa mahdollisissa malleissa. Kyllä niillä ainakin yksi paljon valmistettu kone oli ilmajäähdytteinen, en tiedä oliko muitakin sen lisäksi.
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää. Aikojen kulussa boxer on ennenkaikkea tullut tutuksi halpojen autojen voimanlähteenä lukuunottamatta muutamaa Ferraria, Porscheja ja Lancia Gammaa. Tosin Lanciallakin tuota käytettiin Lanciaksi halvassa Flaviassa.
Kyllä niissä boksereissa 'jotain ihmeellistä' on joillain tavoin kuten muillakin moottorityypeillä. En kyllä ollenkaan ole samaa mieltä että boxeri olisi jotenkin 'halpojen autojen voimanlähde' jos sitä yrität sanoa. Alkujaan niitä oli paljon MYÖS halvoissa autoissa mutta se ei tarkoita mitään kokonaisuuden kannalta tai mitenkään vaikuta konetyypin ominaisuuksiin.
"Flat engines are more compact than in-line engines, and have a lower center of gravity than any other common configuration. Automobiles and motorcycles powered by a flat engine generally have a lower center of gravity, giving better stability and control. These engines, however, are also wider than more traditional configurations and are more expensive to build. The extra width may cause problems fitting the engine into the engine bay of a front-engined car owing to the interference with the steering wheels, and create cornering problems for a motorcycle."
Tuo on vain Wikin artikkeli joten ei mistään raamatusta mutta eiköhän tuo aika hyvä luonnehdinta ole. Näköjään puhuitte Petoksen kanssa vähän eri asiasta, eli ei Subarun bokserit välttämättä mitään mullistavia erityisiä ominaisuuksia tarjoa mutta kuitenkin monia etuja ne tuovat.
Lisäksi minusta eräs tärkeimmistä asioista josta monet muutkin ovat puhuneet on se että se tarjoaa jotain erilaista kuin perus nelipyttyiset joita on jokaisessa tusina-autossa. Kun joissain Subarun boksereissa (harvinaisissa erikoismalleissa) niiden erilaisten säätöjen vuoksi ominainen bokserin ääni oli lähes kokonaan poissa niin ihmiset olivat pettyneitä ja pitivät sitä merkittävänä asiana.
Erikoisuus on usein arvokasta, moni autohan on arvokkaampi ja arvostetumpi siksi että on erilainen ja harvinaisempi (tai siinä on jotain harvinaisempaa) vaikkei välttämättä teknisesti mitään etua tarjoa. Vähän kuten Aston ja Jagge...
Enhän minä ole boksereita huonoiksi väittänyt missään nimessä. Mielestäni ne ovat aivan yhtä päteviä kuin vastaavat rivi- tai V-koneet, mutta eivät yhtään sen enempää.
Yksi juttu kyllä ihmetyttää. Miksi ihmeessä Subarun jättimäinen kulutus laitetaan aina bokserin piikkiin? Aika kummallista, että tuplasti tehokkaammat neliveto Porschet menevät samalla bensamäärällä. Porschethan ovat urheiluautoiksi suorastaan säästeliäitä bensan suhteen bokserista huolimatta.
Sitikalla on ollut sekä vesi- että ilmajäähdytteisiä boksereita. Kumpiakin käytettiin joka tapauksessa siellä malliston halvimmassa päässä.
GTV:ssä ei tosiaan koskaan ollut bokseria, vaan samantehoinen I4-kone oli tarjolla malliston alapäässä.
Ja äänistä vielä sen verran, että esimerkiksi 156 GTA:ssa ollut ja GT:ssä oleva V6 pitää mielestäni vähintään yhtä miehekästä mökää kuin nuo Subarun bokserikuutoset. Eipä Ferrarinkaan äänet mihinkään ole kadonneet flat 12-koneen jäätyä pois. V8 Ferraritkin nostavat ihokarvat pystyyn äänellään, Porschen bokserit eivät ääniltään pärjää millään noille Ferkuille.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 09.09.2007 klo 21:22]
Joo hups, mokasin. En oikein ajatellut, tottakai ne oli etuvetoja... En tarkoittanut että Sprint oli kallis eli että et ollut oikeassa kun väitit että ne oli halvemmissa Alfoissa, muistelin vain että Sprintissä kai sama kone oli kuin 33:sessa. GTV:ssähän ei bokseria ollut kai koskaan. Muistaisin muuten että niitä bokserikoneita Alfa mainosti hyviksi painonjakauman kannalta...
"The engine was developed in order to repair and maintain it as easily as possible, everything is accessible without greater problems." eli halpa auto/halvat huollot,
en tiedä oliko tuo ainoa syy kehittää täysin uusi vesijäähdytteinen boxeri.poistui käytöstä varmaan sen takia että on halvempaa käyttää kaikissa nelipyttyisiä rivikoneita.
Ferrarin Boxerihan on 180 asteinen V12, mikä on esim Testarossassa. Luulisin että tuon käyttö voisi johtua siitä että nuo flat-12 koneet olivat jossain välissä käytössä Formula1sissa, joihin niistä tuli myöhemmin liian leveitä.
Miksi ihmeessä Subarun jättimäinen kulutus laitetaan aina bokserin piikkiin?
kai se nelivetokin ja nimenomaan subarun totetuksella on osasyy.
näin ainakin kuule monesti. lainaus Start! -ohjelman koeajoraportista:
'' Kaikki uudet Subarut ovat nykyään nelivetoisia. Subarun ratkaisu tehdä jatkuva neliveto ei ehkä ole kaikista halvin. Eikä se myöskään ole kaikista polttoainetaloudellisin, mutta sen toimivuus liukkaissa ja vaikeissa olosuhteissa on huippuluokkaa. Jos on ajanut Suomessa yhden talven tämän kaltaisella hyvin toimivalla nelivedolla, on siitä todella vaikeaa luopua. Nelivedoissa on oikeasti eroja. ''
ja vielä;
''Subaru on myös pitänyt selkeästi kiinni linjastaan, että kaikki sen käyttämät moottorit ovat bokser-moottoreita. Tasaisesti käyvän bokserin selkeänä etuna on matala painopiste ja haittana muita moottoreita hieman janoisempi luonne. ''
ja kenties muutenkin kun päämarkkina-alueena on ollut USA, ei tuohon polttoainetalouteen ole viitsitty panostaa kovin paljoa kehitystyötä?
näin ainakin kuule monesti. lainaus Start! -ohjelman koeajoraportista:
'' Kaikki uudet Subarut ovat nykyään nelivetoisia. Subarun ratkaisu tehdä jatkuva neliveto ei ehkä ole kaikista halvin. Eikä se myöskään ole kaikista polttoainetaloudellisin, mutta sen toimivuus liukkaissa ja vaikeissa olosuhteissa on huippuluokkaa. Jos on ajanut Suomessa yhden talven tämän kaltaisella hyvin toimivalla nelivedolla, on siitä todella vaikeaa luopua. Nelivedoissa on oikeasti eroja. ''
Ja äänistä vielä sen verran, että esimerkiksi 156 GTA:ssa ollut ja GT:ssä oleva V6 pitää mielestäni vähintään yhtä miehekästä mökää kuin nuo Subarun bokserikuutoset. Eipä Ferrarinkaan äänet mihinkään ole kadonneet flat 12-koneen jäätyä pois. V8 Ferraritkin nostavat ihokarvat pystyyn äänellään, Porschen bokserit eivät ääniltään pärjää millään noille Ferkuille.
Äänistä kun puhuin niin tarkoitin nelipyttyisiä. Eri kuutosia on vähän huono verrata toisiinsa, minusta kaikista erilaisista kuutosista saa hyvän kuuloisen helposti. Oikeastaan niiden kohdalla täytyy oikein mokata jotta saa sen kuullostamaan muulta kuin hienolta.
Itse en pidä Ferrarinkaan V8:eja konetyypin osalta hyvältä kuullostavilta. Niissä se hieno juttu on ennemmin äänen viritys erittäin raa'aksi eikä itse V8:n ääni.
Ei vain ole koskaan V8:n ääni iskenyt, ei multi-plane crankin usean V2:sen ääneen verrattava yksipuolinen jumputus eikä myöskään flat-plane crankin selvästi kahdelta rivineloselta kuullostava ärsyttävä pörinä. Ainoastaan joidenkin viritettyjän jenkkien tai äärimmäisten Ferrari-koneiden kisamaiset äänet saavat ne kuullostamaan hienoilta...
M3:n, RS4:n ym. V8:t ovat minusta todella surkean kuuloisia varsikin kiertäessä, lähinnä ärsyttävän hakkaavita. Ovat kuin kovaäänisiä ompelukoneita. AMG:n V8:t kuullostavat sentään vähän paremmilta hieman pehmeämmän murinansa vuoksi.
Minusta lähes kaikki kuutoskoneet voittavat ne KIRKKAASTI ääniltään, vaikka niitä ei olisi Ferrarin tapaan pitkään hiottu kuullostamaan raa'an kisamaisilta! Erityisesti Porschen Bokserit ovat äärimmäisen paljon paremman kuuloisia vaikka sen merkin eri koneet kuullostavat hyvinkin erilaisilta. Ne ovat paljon luonteikkaampia ja niiden ääni muuttuu koko ajan eri kierroksilla erilaiseksi. Sanoisin että vain 3- 6- ja 12- sylinteriset ovat todella hyvän kuuloisia. Nelosbokseri on siitä erikoinen että siinä on hieman samanlainen luonne (vaikka ääni sinänsä on erilainen) ja on AIVAN eri asia kuin rivineloset.
Kyllä se nelonenkin laulaa ihan kauniisti! Muistelen niitä lapsuuden -70 luvun Suurajoja ja Itäralleja! Yllättävän samankaltaiselta se kuullostaa nykyäänkin, vaikka on turbot ja muut, mutta nelipyttyinen jyrää edelleenkin!
Tässä kun noita boksereita on ylistetty kovin, niin pikku rikka rokassa. Eli, kävin koeajamassa Outbackin 2,5 automaatilla pari viikkoa sitten. Olihan siinä kyllä niin suuri pettymys kaikenkaikkiaan, että hyvä kun vieläkään olen siitä selvinnyt. Mullakin kun oli mielikuva hienosta moottorista ja loistavasta autosta joka laadulla ja viimeistelyllä hurmaa jokaisen. Pettynyt olin tosi pahasti. Moottori oli todella hengettömän tuntuinen tuohon autoon. Aivan liian pieni. Ja automaatti tais olla mennä vuosituhannelta. Tämä nyt on hyvin kärkästä kritiikkiä, mutta kun samana päivänä tuli ajettua useita autoja eri merkeiltä ja tuossa odotukset oli suht korkealla, joten pudotus maantasolle oli kova. Varmaan 3 litraisella homma paranee, mutta en itselle tuota autoa ostaisi ihan helpolla, kun muitakin on tarjolla. Ei millään pahalla. Mielipiteeni vain julkitoin.
Tässä kun noita boksereita on ylistetty kovin, niin pikku rikka rokassa. Eli, kävin koeajamassa Outbackin 2,5 automaatilla pari viikkoa sitten. Olihan siinä kyllä niin suuri pettymys kaikenkaikkiaan, että hyvä kun vieläkään olen siitä selvinnyt. Mullakin kun oli mielikuva hienosta moottorista ja loistavasta autosta joka laadulla ja viimeistelyllä hurmaa jokaisen. Pettynyt olin tosi pahasti. Moottori oli todella hengettömän tuntuinen tuohon autoon. Aivan liian pieni. Ja automaatti tais olla mennä vuosituhannelta. Tämä nyt on hyvin kärkästä kritiikkiä, mutta kun samana päivänä tuli ajettua useita autoja eri merkeiltä ja tuossa odotukset oli suht korkealla, joten pudotus maantasolle oli kova. Varmaan 3 litraisella homma paranee, mutta en itselle tuota autoa ostaisi ihan helpolla, kun muitakin on tarjolla. Ei millään pahalla. Mielipiteeni vain julkitoin.
nuo automaatit onkin surkeita. ihmeen paljon niitä vain tunnutaan myyvän automaatilla. Huomasin ihan saman kun kokeilin automaattia; eihän se mene mihkään jos kulkupuolta haluaa legacysta, niin manuaalina se olla pitää ja se on aivan eri juttu. menee muistaakseni 9 sekkaa satasee, joka riittää useimmille ihan kirkkaasti. Ja sitten on vielä tietysti tuo 3.0 jos jonkun #&%£$!* kestää sillä ajella. Ja vissiin on turbomallitkin jossainpäin tarjolla, ei tietenkään täällä suomessa.
ihmettelen kyllä itsekkin tuota automaatin alkeellisuutta, kun muutoin nuissa subaruissa on kyllä kaikkea erikoista ja tyylikästä tosin minua tuo ei haittaa koska en pidä ylipäätään automaattivaihteista.
[petos muokkasi tätä viestiä 10.09.2007 klo 19:32]
Eipä ne ole uuteen Imprezaankaan saaneet parempaa automaattia. Impreza 2.0 (150hv, vai mitä siinä nyt on) yli 11,5s 0-100km/h. Tuo on täysin käsittämätön luku pikkuautolle kohtuu tehokkaalla koneella. Hirvittää, miten 1.5l-malli kulkee, kun tuokin on noin nuhainen tomaatilla.
On tuo vähän surkean oloinen ja näköinen, uusi Impreza meinaan. Etenkin kun muistelee, 90-luvun "McRae" koppaa, verratuna muihin aikalaisiin.
Keväällä ajelin Legacy 3.0 farkulla ja oli mielestäni paremman tuntuinen peli, kuin Joku Skoda tai Toyota. Toki toiset pitää ajamisesta ja toiset sohvalla istumisesta vrt. BMW-Volvo, hyvinkin sama asia.
Huomenna mennään sitten testaamaan sitä kummallista Legacya, joka pistää tuplasti kalliimmille autoille kampoihin. Ja ilman tuota automaattia.
vaikea kuvitella että tuon valtavan subarun lyttäämis projektisi jälkeen siitä mitään kummempaa kehuttavaa täällä kertoisit koeajosi jälkeen. Varsinkin tietäen että olet tykkännyt ajaa S80:sellä ja väyrysellä...
Ahaa, nyt sitten ruvetaan jo puolustelemaan. Jos auto olisi niin paljon edellä esimerkiksi Mondeota, niin tuskinpa se tuollaista puolustustekstiä tarvitsisi.
Minun mielestäni sinun hassuimpia kirjoituksiasi on ollut, että Subbea voi hyvinkin verrata Audeihin, muttei Mondeoon ajettavuuden saralla. Siltikin usea lehti nostaa Mondeon ajettavuuden esim. A6:den ja A4;jän yläpuolelle. Mitenkähän selittelisit tuon? Autoexpress sanoi aika selvästi, että Audeista parempi on vain RS4 ja toki R8.
Ja enpä ole Subarua lytännyt. Olen mm. sanonut, että hintaluokassaan se voi olla ihan kelpo ostos, mutta niin on esim. Mondeokin. Sinulla vain on ollut hirveä tarve väittää, että tuo on niin eri planeetalta kuin Mondeo ja muut perheautoluokan parhaat. Legacylla vielä kehtaisi ulkonäön puolesta ajellakin.
[quote title="10.09.2007 klo 21:47 Simppa- kirjoitti"] Ahaa, nyt sitten ruvetaan jo puolustelemaan. Jos auto olisi niin paljon edellä esimerkiksi Mondeota, niin tuskinpa se tuollaista puolustustekstiä tarvitsisi.
-ei tässä mitään puolustelua tarvitse. lähinnä tarkoitin tuolla sitä että se ''edellä olemisen huomaaminen'' on aikalailla siitä kiinni miten ja missä sillä ajaa. jos ajaa legacylla vain liikenteen seassa tavallista lepposaa ajoa, ei siitä mitään erityistä varmaan huomaa.
Minun mielestäni sinun hassuimpia kirjoituksiasi on ollut, että Subbea voi hyvinkin verrata Audeihin, muttei Mondeoon ajettavuuden saralla. Siltikin usea lehti nostaa Mondeon ajettavuuden esim. A6:den ja A4;jän yläpuolelle. Mitenkähän selittelisit tuon? Autoexpress sanoi aika selvästi, että Audeista parempi on vain RS4 ja toki R8. Väyrysellä ajelusta en muuten tykännyt yhtään.
-no joo, kyllähän normaalikulutajan ajossa ja vaatimuksissa mondeokin pärjää subarulle. On ehkä ollut tarkoitukseni enemmän hehkuttaa tuota subarun hauskuutta ja urheilullisuutta suhteessa massaetuvetoihin.
Mondeolla tuo ei luonnistu ihan siitä syystä, että se on etuveto. Muuten ei olisi ongelmaa. Noita driftausvideoita löytyy kasapäin, missä vanhoja autoja viedään vähintää yhtä komeasti kuin tuota Subarua videossasi.
edit: Väyrynen oli pari ekaa viikkoa kesäkeleillä ihan ok. Talvella aika onneton vehje.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 09:44]
... edit: Väyrynen oli pari ekaa viikkoa kesäkeleillä ihan ok. Talvella aika onneton vehje.
Ainakin ilman ESPiä, C oli ainakin mukiinmenevä ajaettava talvellakin, ellei suorastaan erinomainen, tosi naama keltaisena tuli ajettua, kun ESP-valo vilkkui niin usein
No en oikeastaan odota Taitaa olla sen verran ennakkoluuloja jo pelissä - saaneeko edes avainta myyjältä, kun alkaa heti kehumaan
Eipä tuossa Subaru videossa paljon ns. driftailtu - eteenpäin oli kokoajan pyrkimys, jos huomasit. Mutkaan pitää vain tulla oikein, että pääsee äkkiä myös pois. Tuo, mitä Volvolla tehtiin, siihen pystyy vaikka mummokin - ja lopuksihan se lähti käsistä... kuivalla asfaltilla
[quote title="08.09.2007 klo 19:08 petos kirjoitti"] "-mainitsin muistaakseni BMW:n mainostavan 50:50 etu/taka suhdetta, en subarun."
Voi olla, että näin pitkässä ketjussa menee jo asioita sekaisin, mutta seuraavanlaisen viittauksen painojakaumasta olet kirjoittanut: legacyssa ei minun mielestä ole mikään huomattavan kova jousitus. mistä itse luulisit tuon vakauden ja vähäisen kallistelun johtuvan? olisiko sillä mitään tekemistä painopisteen ja painonjakauman kanssa?" (25.8. klo 17.23)
Lisäksi Subarun esitteessä kerrotaan, että "Subarun järjestelmän etuja ovat tasapainoisuus ja värinättömyys sekä täydellinen painojakauma".
Minusta 59/41 ei edusta kovin täydellistä painojakaumaa. Sinun käsitystä asiasta en tiedä, mutta tuo luku on sama, mihin suurin osa etuvetoisista pääsee.
"Ja jos noilla jutuilla ei olisi mitään väliä, luulisin että subaru, ja se että se mainostaa noita juttuja, olisi melko naurunalainen?"
Eikö mainoksissa usein ole melko naurettavia juttuja? Kuten Subarun kohdalla vaikkapa väite nelivedon kulutusta pienentävästä vaikutuksesta liukkaalla kelillä?
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
Eihän siitä ole jankattukaan. Kyse oli siitä, kuinka kallista tekniikkaa autoissa käytetään. Subarulla on omat ratkaisunsa, muilla vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä, jota Subarulla ei useimmissa malleissaan ole.
[quote title="09.09.2007 klo 14:04 Simppa- kirjoitti"] Sitikan Boxerit sitävastoin olivat vesijäähdytteisiä, ja niitä nimenomaan käytettiin kaikkein halvimmissa mahdollisissa malleissa. Kyllä niillä ainakin yksi paljon valmistettu kone oli ilmajäähdytteinen, en tiedä oliko muitakin sen lisäksi.
Rättisitikan kone todellakin oli ilmajäähdytteinen, mutta Volkkari taisi käyttää vesijäähdytteistäkin bokseria ainakin Transportterissa.
Eipä tuossa Subaru videossa paljon ns. driftailtu - eteenpäin oli kokoajan pyrkimys, jos huomasit. Mutkaan pitää vain tulla oikein, että pääsee äkkiä myös pois.
onhan noita netti täynnä kaikenmaailman kakkarinkejä ties millä vehkeillä, mutta tuo nyt ei ollut mitään pelleilyä, vaan melkoista haipakkaa talvikelissä.
huomatkaa esim. n. 1:18 kohdalla kun kaveri tulee aikamoisella nopeudella lievässä alamäessä olevaan kurviin ja heittää auton hienoon luisuun.
tuo pätkähän oli vielä sieltä kesymmästä päästä -kyllä noilla voi ajaa huikeasti jopa asvaltilla, jos ei autoa käy sääliksi
[petos muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 15:39]
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
Eihän siitä ole jankattukaan. Kyse oli siitä, kuinka kallista tekniikkaa autoissa käytetään. Subarulla on omat ratkaisunsa, muilla vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä, jota Subarulla ei useimmissa malleissaan ole.
Lukisit nyt Herbertti kokonaan ja ajatuksella nuo kirjoitukset, tässä tuo mun viesti kokonaisuudessaan, missä kyllä on aika selkeästi kerrottu Subarun ja ESC:n suhteesta nyt ja tulevaisuudessa:
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
'Tosikuski' ei sitä tarvitse estämässä urheilullista kurvailua, mutta kiistaton tosiasia on kuitenkin, että se auttaa kiperissä tilanteissa tavallista autoilijaa.
Kaikissa Subaruissa (ehkä poislukien STI -mallit) se on tulevaisuudessa vakiovaruste. Näin on myös nyt syyskuussa esiteltävässä uudessa Subaru Imprezassa.
Se että Subaru tulee jälkijunassa ESC:n käyttöönotossa on yksinkertaisesti japanilainen periaate tuoda uusia komponentteja markkinoille vasta sitten kun niiden yhteensopivuus muun tekniikan kanssa on oikeasti testattu ja hyväksi havaittu. Tätä testausta ei anneta eurooppalaiseen tapaan auton ostajille vaan sitä tehdään tehtaalla niin kauan, että homma toimii. Meni sitten vuosi tai viisi.
Eipä ollut Toyota Avensiksessakaan ESC:tä (VSC) vielä muutama vuosi sitten, vaikka monessa eurooppalaisessa kilpailijassa se jo oli.
Se täytyy myöntää, että eurooppalaiset valmistajat ovat tässä ESC:n käyttöönotossa olleet nopeampia - osittain vähän hätäilleetkin.
Eurooppalaiset valmistajat apinoivat lähes järjestään Mersua tai Bemaria, jotka tuovat näitä sähkövipstaakeja ensimmäisenä markkinoille - muiden eurooppalaisten on saatava ne markkinointisyistä heti perään myyntiin, että voidaan brassailla, että myös meillä on ESC vakiona.
Mm. Renault ja Citroen kerää runsaasti pongoja turvavarustelusta ja törmäystesteistä jne. mutta itse laitteiden ja auton luotettavuus on kyllä muuten surkuhupaisan ja säälittävän rajamailla.
PutPut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Berlinetta_Boxer
Ei tuo mielestäni mitenkään tuhottoman leveältä näytä, vaikka 5.0l Flat 12 löytyykin pelli alta. F430 on 1923 mm leveä ja berlinetta boxer 1800mm. Testarossa on aika samoissa luvuissa F430:nen kanssa. Eli tuskinpa leveys on mikään oikea syy, kun iskutilavuudeltaan isommalla flat-moottorilla varustettu berlinetta boxer on selvästi kapeampi kuin V8 koneinen F430. F430:nen leveys ei ole vielä mitään verrattuna Enzoon, joka on 2035mm leveä.
Siis vertaillaanpas nyt lukuja:
Enzo 2035 mm
F430 1923 mm
Berlinetta Boxer 1800 mm
Ja vielä lisäyksenä Maserati MC12 (Enzon sisarmalli) 2100 mm
Normaaleista autoista Berlinetta Boxeria leveämpiä ovat mm. Volvo S80 (1893 mm), BMW 5-sarja (1846 mm), Alfa Romeo 159 (1828 mm), Ford Focus (1840 mm) jne.
Eiköhän GTO- ja F40 ferrarit olisi tehty boxerilla, jos siitä oikeasti on jotain olennaista hyötyä.
Alfa Romeo Sprinthän oli aikanaan nimeomaan alfaksi erittäin halpa coupe. Muita Alfan boxer-malleja ovat Alfasud (hyi!), 33, Arna (hyi!) ja 145. Kaikkia yhdistää Alfoiksi poikkeuksellinen halpuus. Kaikki boxer Alfat ovat alkujaankin olleet etuvetoisia, joten "etuvetoisuuteen siirtyminen" ei käy millään selitykseksi. Takavetoisissa malleissa oli rivikoneet. Tuo boxer kone kehitettiin nimenomaan etuvetoisiin malleihin.
Chevroletin Boxer oli ilmajäähdytteinen. Corvair oli halvimpia ellei halvin malli aikoinaan.
Sitikan Boxerit sitävastoin olivat vesijäähdytteisiä, ja niitä nimenomaan käytettiin kaikkein halvimmissa mahdollisissa malleissa.
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää. Aikojen kulussa boxer on ennenkaikkea tullut tutuksi halpojen autojen voimanlähteenä lukuunottamatta muutamaa Ferraria, Porscheja ja Lancia Gammaa. Tosin Lanciallakin tuota käytettiin Lanciaksi halvassa Flaviassa.
olen verrannut boxeria vain noihin ahtamattomiin rivinelosiin, ns. peruskoneisiin. ja noihin verrattuna siinä on jotain ihmeellistä, vaikket sitä tappioksesi halua myöntää! tässäkin asiassa voisi avartaa maailmaa se legacylla ajaminen...
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää.
toistan aiemman viestini tähän, kun se ei ilmeisesti mennyt jakeluun.
minuthan leimataan muuten kohta bokserifanaatikoksi...!
putput tuossa vastasikin noihin kysymyksiin, ja olen aika samoilla linjoilla.
muutenkin täytyy sanoa, että ei ole ollut tarkoitukseni hehkuttaa bokseria jonain ehdottomana ykkösvalintana konetyypeistä, vaan että se nimenomaan tuossa subarun systeemissä ja osana tuota ''subarun toimintamallia ''sopii kuin nyrkki silmään, ja toimii loistavasti.
bokserikoneellahan on tietyt edut ja haitat olemassa, ja on selvää että sitä on kokeiltu ties minkä pellin alle vaihtelevalla menestyksellä. mutta kun tämä asia ei ole mustaa ja valkoista. kaikki vaikuttaa kaikkeen, putput tuon tuntuu tajuavankin, kuten tuosta viestistä näki!
Jaa. Esimerkiksi 145 Alfassa boxerit olivat "peruskoneita" ja rivineloset olivat tehokkaampia vaihtoehtoja. Sori nyt vaan, etten näe boxerin käyttämisessä mitään ihmeellistä. Esimerkiksi kaikkein surkeimmat Alfa Romeot ovat poikkeuksetta olleet boxer-koneisia.
Boxer-Alfoja on tullut ajeltua, eikä koneesta ole ollut mitään ihmeellistä mieleenjäävää. Alfan sen aikaiset twinsparkit (niitä perus I4 koneita) ovat selvästi parempia.
Ja PutPutin viestiinhän minä tuossa jo vastailinkin.
PutPut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Berlinetta_Boxer
Ei tuo mielestäni mitenkään tuhottoman leveältä näytä, vaikka 5.0l Flat 12 löytyykin pelli alta. F430 on 1923 mm leveä ja berlinetta boxer 1800mm. Testarossa on aika samoissa luvuissa F430:nen kanssa. Eli tuskinpa leveys on mikään oikea syy, kun iskutilavuudeltaan isommalla flat-moottorilla varustettu berlinetta boxer on selvästi kapeampi kuin V8 koneinen F430. F430:nen leveys ei ole vielä mitään verrattuna Enzoon, joka on 2035mm leveä.
Siis vertaillaanpas nyt lukuja:
Enzo 2035 mm
F430 1923 mm
Berlinetta Boxer 1800 mm
Ja vielä lisäyksenä Maserati MC12 (Enzon sisarmalli) 2100 mm
Normaaleista autoista Berlinetta Boxeria leveämpiä ovat mm. Volvo S80 (1893 mm), BMW 5-sarja (1846 mm), Alfa Romeo 159 (1828 mm), Ford Focus (1840 mm) jne.
Eiköhän GTO- ja F40 ferrarit olisi tehty boxerilla, jos siitä oikeasti on jotain olennaista hyötyä.
Tuosta leveydestä puhuin koska muistan joskus Ferrarin Flat-12 koneita kritisoidun niiden leveyssuunnassa vaatiman tilan vuoksi. Muuten tuohon aikaan kai autot olivat kapeampia yleensäkin... Ja ulkomitat eivät aina kerro siitä mikä työ auton sisällä on jouduttu tekemään eri osien mahduttamisessa!
Selvää on että niiden koneiden osalta on omia 'sovittamis'ongelmia tietyillä konfiguraatioilla. Joissain Ferrareissahan esim. ne koneet oli vaihdelaatikon PÄÄLLÄ!
Se että joissain autoissa ei bokseria käytetä ei ole mikään indikaattori siitä että bokserissa olisi mitään vikaa. Sillä logiikallahan jokin tietty konetyyppi pitäisi aina olla käytössä kaikissa autoissa ja näinhän ei ole.
Alfa Romeo Sprinthän oli aikanaan nimeomaan alfaksi erittäin halpa coupe. Muita Alfan boxer-malleja ovat Alfasud (hyi!), 33, Arna (hyi!) ja 145. Kaikkia yhdistää Alfoiksi poikkeuksellinen halpuus. Kaikki boxer Alfat ovat alkujaankin olleet etuvetoisia, joten "etuvetoisuuteen siirtyminen" ei käy millään selitykseksi. Takavetoisissa malleissa oli rivikoneet. Tuo boxer kone kehitettiin nimenomaan etuvetoisiin malleihin.
Joo hups, mokasin. En oikein ajatellut, tottakai ne oli etuvetoja... En tarkoittanut että Sprint oli kallis eli että et ollut oikeassa kun väitit että ne oli halvemmissa Alfoissa, muistelin vain että Sprintissä kai sama kone oli kuin 33:sessa. GTV:ssähän ei bokseria ollut kai koskaan. Muistaisin muuten että niitä bokserikoneita Alfa mainosti hyviksi painonjakauman kannalta...
Sitikan Boxerit sitävastoin olivat vesijäähdytteisiä, ja niitä nimenomaan käytettiin kaikkein halvimmissa mahdollisissa malleissa.
Kyllä niillä ainakin yksi paljon valmistettu kone oli ilmajäähdytteinen, en tiedä oliko muitakin sen lisäksi.
Viestini pointti oli vaan, että ei niissä boxereissa todellakaan ole mitään ihmeellistä, toisin kuin petos yrittää esittää. Aikojen kulussa boxer on ennenkaikkea tullut tutuksi halpojen autojen voimanlähteenä lukuunottamatta muutamaa Ferraria, Porscheja ja Lancia Gammaa. Tosin Lanciallakin tuota käytettiin Lanciaksi halvassa Flaviassa.
Kyllä niissä boksereissa 'jotain ihmeellistä' on joillain tavoin kuten muillakin moottorityypeillä. En kyllä ollenkaan ole samaa mieltä että boxeri olisi jotenkin 'halpojen autojen voimanlähde' jos sitä yrität sanoa. Alkujaan niitä oli paljon MYÖS halvoissa autoissa mutta se ei tarkoita mitään kokonaisuuden kannalta tai mitenkään vaikuta konetyypin ominaisuuksiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flat-12
http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine
"Flat engines are more compact than in-line engines, and have a lower center of gravity than any other common configuration. Automobiles and motorcycles powered by a flat engine generally have a lower center of gravity, giving better stability and control. These engines, however, are also wider than more traditional configurations and are more expensive to build. The extra width may cause problems fitting the engine into the engine bay of a front-engined car owing to the interference with the steering wheels, and create cornering problems for a motorcycle."
Tuo on vain Wikin artikkeli joten ei mistään raamatusta mutta eiköhän tuo aika hyvä luonnehdinta ole. Näköjään puhuitte Petoksen kanssa vähän eri asiasta, eli ei Subarun bokserit välttämättä mitään mullistavia erityisiä ominaisuuksia tarjoa mutta kuitenkin monia etuja ne tuovat.
Lisäksi minusta eräs tärkeimmistä asioista josta monet muutkin ovat puhuneet on se että se tarjoaa jotain erilaista kuin perus nelipyttyiset joita on jokaisessa tusina-autossa. Kun joissain Subarun boksereissa (harvinaisissa erikoismalleissa) niiden erilaisten säätöjen vuoksi ominainen bokserin ääni oli lähes kokonaan poissa niin ihmiset olivat pettyneitä ja pitivät sitä merkittävänä asiana.
Erikoisuus on usein arvokasta, moni autohan on arvokkaampi ja arvostetumpi siksi että on erilainen ja harvinaisempi (tai siinä on jotain harvinaisempaa) vaikkei välttämättä teknisesti mitään etua tarjoa. Vähän kuten Aston ja Jagge...
Enhän minä ole boksereita huonoiksi väittänyt missään nimessä. Mielestäni ne ovat aivan yhtä päteviä kuin vastaavat rivi- tai V-koneet, mutta eivät yhtään sen enempää.
Yksi juttu kyllä ihmetyttää. Miksi ihmeessä Subarun jättimäinen kulutus laitetaan aina bokserin piikkiin? Aika kummallista, että tuplasti tehokkaammat neliveto Porschet menevät samalla bensamäärällä. Porschethan ovat urheiluautoiksi suorastaan säästeliäitä bensan suhteen bokserista huolimatta.
Sitikalla on ollut sekä vesi- että ilmajäähdytteisiä boksereita. Kumpiakin käytettiin joka tapauksessa siellä malliston halvimmassa päässä.
GTV:ssä ei tosiaan koskaan ollut bokseria, vaan samantehoinen I4-kone oli tarjolla malliston alapäässä.
Ja äänistä vielä sen verran, että esimerkiksi 156 GTA:ssa ollut ja GT:ssä oleva V6 pitää mielestäni vähintään yhtä miehekästä mökää kuin nuo Subarun bokserikuutoset. Eipä Ferrarinkaan äänet mihinkään ole kadonneet flat 12-koneen jäätyä pois. V8 Ferraritkin nostavat ihokarvat pystyyn äänellään, Porschen bokserit eivät ääniltään pärjää millään noille Ferkuille.
Joo hups, mokasin. En oikein ajatellut, tottakai ne oli etuvetoja... En tarkoittanut että Sprint oli kallis eli että et ollut oikeassa kun väitit että ne oli halvemmissa Alfoissa, muistelin vain että Sprintissä kai sama kone oli kuin 33:sessa. GTV:ssähän ei bokseria ollut kai koskaan. Muistaisin muuten että niitä bokserikoneita Alfa mainosti hyviksi painonjakauman kannalta...
"The engine was developed in order to repair and maintain it as easily as possible, everything is accessible without greater problems." eli halpa auto/halvat huollot,
en tiedä oliko tuo ainoa syy kehittää täysin uusi vesijäähdytteinen boxeri.poistui käytöstä varmaan sen takia että on halvempaa käyttää kaikissa nelipyttyisiä rivikoneita.
Ferrarin Boxerihan on 180 asteinen V12, mikä on esim Testarossassa.
Luulisin että tuon käyttö voisi johtua siitä että nuo flat-12 koneet olivat jossain välissä käytössä Formula1sissa, joihin niistä tuli myöhemmin liian leveitä.
Niin, tuo Ferrarin konehan ei kaikkien taiteensääntöjen mukaan ole ihan puhdas bokseri.
Tulipahan itsekin lukaistua, että tuo Alfan bokseri oli nimenomaan tehty kaikinpuolin halvaksi koneeksi, myös huoltojen osalta.
kai se nelivetokin ja nimenomaan subarun totetuksella on osasyy.
näin ainakin kuule monesti. lainaus Start! -ohjelman koeajoraportista:
'' Kaikki uudet Subarut ovat nykyään nelivetoisia. Subarun ratkaisu tehdä jatkuva neliveto ei ehkä ole kaikista halvin. Eikä se myöskään ole kaikista polttoainetaloudellisin, mutta sen toimivuus liukkaissa ja vaikeissa olosuhteissa on huippuluokkaa. Jos on ajanut Suomessa yhden talven tämän kaltaisella hyvin toimivalla nelivedolla, on siitä todella vaikeaa luopua. Nelivedoissa on oikeasti eroja. ''
ja vielä;
''Subaru on myös pitänyt selkeästi kiinni linjastaan, että kaikki sen käyttämät moottorit ovat bokser-moottoreita. Tasaisesti käyvän bokserin selkeänä etuna on matala painopiste ja haittana muita moottoreita hieman janoisempi luonne. ''
ja kenties muutenkin kun päämarkkina-alueena on ollut USA, ei tuohon polttoainetalouteen ole viitsitty panostaa kovin paljoa kehitystyötä?
näin ainakin kuule monesti. lainaus Start! -ohjelman koeajoraportista:
'' Kaikki uudet Subarut ovat nykyään nelivetoisia. Subarun ratkaisu tehdä jatkuva neliveto ei ehkä ole kaikista halvin. Eikä se myöskään ole kaikista polttoainetaloudellisin, mutta sen toimivuus liukkaissa ja vaikeissa olosuhteissa on huippuluokkaa. Jos on ajanut Suomessa yhden talven tämän kaltaisella hyvin toimivalla nelivedolla, on siitä todella vaikeaa luopua. Nelivedoissa on oikeasti eroja. ''
Torsen:
Advantage: Quick response, permanent 4WD
Disadvantage: Pricey, torque split not variable
Viscous Coupling Differential Lock:
Advantage: Good balance between price and effectiveness
Disadvantage: No special flaw
Äänistä kun puhuin niin tarkoitin nelipyttyisiä. Eri kuutosia on vähän huono verrata toisiinsa, minusta kaikista erilaisista kuutosista saa hyvän kuuloisen helposti. Oikeastaan niiden kohdalla täytyy oikein mokata jotta saa sen kuullostamaan muulta kuin hienolta.
Itse en pidä Ferrarinkaan V8:eja konetyypin osalta hyvältä kuullostavilta. Niissä se hieno juttu on ennemmin äänen viritys erittäin raa'aksi eikä itse V8:n ääni.
Ei vain ole koskaan V8:n ääni iskenyt, ei multi-plane crankin usean V2:sen ääneen verrattava yksipuolinen jumputus eikä myöskään flat-plane crankin selvästi kahdelta rivineloselta kuullostava ärsyttävä pörinä. Ainoastaan joidenkin viritettyjän jenkkien tai äärimmäisten Ferrari-koneiden kisamaiset äänet saavat ne kuullostamaan hienoilta...
M3:n, RS4:n ym. V8:t ovat minusta todella surkean kuuloisia varsikin kiertäessä, lähinnä ärsyttävän hakkaavita. Ovat kuin kovaäänisiä ompelukoneita. AMG:n V8:t kuullostavat sentään vähän paremmilta hieman pehmeämmän murinansa vuoksi.
Minusta lähes kaikki kuutoskoneet voittavat ne KIRKKAASTI ääniltään, vaikka niitä ei olisi Ferrarin tapaan pitkään hiottu kuullostamaan raa'an kisamaisilta! Erityisesti Porschen Bokserit ovat äärimmäisen paljon paremman kuuloisia vaikka sen merkin eri koneet kuullostavat hyvinkin erilaisilta. Ne ovat paljon luonteikkaampia ja niiden ääni muuttuu koko ajan eri kierroksilla erilaiseksi. Sanoisin että vain 3- 6- ja 12- sylinteriset ovat todella hyvän kuuloisia. Nelosbokseri on siitä erikoinen että siinä on hieman samanlainen luonne (vaikka ääni sinänsä on erilainen) ja on AIVAN eri asia kuin rivineloset.
Kyllä se nelonenkin laulaa ihan kauniisti! Muistelen niitä lapsuuden -70 luvun Suurajoja ja Itäralleja! Yllättävän samankaltaiselta se kuullostaa nykyäänkin, vaikka on turbot ja muut, mutta nelipyttyinen jyrää edelleenkin!
Muistuttaisin petosta siitä, että kyseiset tuplasti tehokkaammat Porschet ovat myös nelivetoja ja niiden päämarkkina-alue on myös jenkkilä.
Tässä kun noita boksereita on ylistetty kovin, niin pikku rikka rokassa. Eli, kävin koeajamassa Outbackin 2,5 automaatilla pari viikkoa sitten. Olihan siinä kyllä niin suuri pettymys kaikenkaikkiaan, että hyvä kun vieläkään olen siitä selvinnyt. Mullakin kun oli mielikuva hienosta moottorista ja loistavasta autosta joka laadulla ja viimeistelyllä hurmaa jokaisen. Pettynyt olin tosi pahasti. Moottori oli todella hengettömän tuntuinen tuohon autoon. Aivan liian pieni. Ja automaatti tais olla mennä vuosituhannelta. Tämä nyt on hyvin kärkästä kritiikkiä, mutta kun samana päivänä tuli ajettua useita autoja eri merkeiltä ja tuossa odotukset oli suht korkealla, joten pudotus maantasolle oli kova.
Varmaan 3 litraisella homma paranee, mutta en itselle tuota autoa ostaisi ihan helpolla, kun muitakin on tarjolla. Ei millään pahalla. Mielipiteeni vain julkitoin.
Varmaan 3 litraisella homma paranee, mutta en itselle tuota autoa ostaisi ihan helpolla, kun muitakin on tarjolla. Ei millään pahalla. Mielipiteeni vain julkitoin.
nuo automaatit onkin surkeita. ihmeen paljon niitä vain tunnutaan myyvän automaatilla.
Huomasin ihan saman kun kokeilin automaattia; eihän se mene mihkään jos kulkupuolta haluaa legacysta, niin manuaalina se olla pitää ja se on aivan eri juttu. menee muistaakseni 9 sekkaa satasee, joka riittää useimmille ihan kirkkaasti. Ja sitten on vielä tietysti tuo 3.0 jos jonkun #&%£$!* kestää sillä ajella. Ja vissiin on turbomallitkin jossainpäin tarjolla, ei tietenkään täällä suomessa.
ihmettelen kyllä itsekkin tuota automaatin alkeellisuutta, kun muutoin nuissa subaruissa on kyllä kaikkea erikoista ja tyylikästä
tosin minua tuo ei haittaa koska en pidä ylipäätään automaattivaihteista.
Eipä ne ole uuteen Imprezaankaan saaneet parempaa automaattia. Impreza 2.0 (150hv, vai mitä siinä nyt on) yli 11,5s 0-100km/h. Tuo on täysin käsittämätön luku pikkuautolle kohtuu tehokkaalla koneella. Hirvittää, miten 1.5l-malli kulkee, kun tuokin on noin nuhainen tomaatilla.
http://autocult.com.au/img/gallery/SpeedDemon392.jpg
--> lievää yhtäläisyyttä mitsun Outlanderin takavaloihin? Noin karkea yhtäläisyys syntyy tuskin vahingossa.
Huomenna mennään sitten testaamaan sitä kummallista Legacya, joka pistää tuplasti kalliimmille autoille kampoihin. Ja ilman tuota automaattia.
On tuo vähän surkean oloinen ja näköinen, uusi Impreza meinaan. Etenkin kun muistelee, 90-luvun "McRae" koppaa, verratuna muihin aikalaisiin.
Keväällä ajelin Legacy 3.0 farkulla ja oli mielestäni paremman tuntuinen peli, kuin Joku Skoda tai Toyota. Toki toiset pitää ajamisesta ja toiset sohvalla istumisesta vrt. BMW-Volvo, hyvinkin sama asia.
vaikea kuvitella että tuon valtavan subarun lyttäämis projektisi jälkeen siitä mitään kummempaa kehuttavaa täällä kertoisit koeajosi jälkeen. Varsinkin tietäen että olet tykkännyt ajaa S80:sellä ja väyrysellä...
Ahaa, nyt sitten ruvetaan jo puolustelemaan. Jos auto olisi niin paljon edellä esimerkiksi Mondeota, niin tuskinpa se tuollaista puolustustekstiä tarvitsisi.
Minun mielestäni sinun hassuimpia kirjoituksiasi on ollut, että Subbea voi hyvinkin verrata Audeihin, muttei Mondeoon ajettavuuden saralla. Siltikin usea lehti nostaa Mondeon ajettavuuden esim. A6:den ja A4;jän yläpuolelle. Mitenkähän selittelisit tuon? Autoexpress sanoi aika selvästi, että Audeista parempi on vain RS4 ja toki R8.
Väyrysellä ajelusta en muuten tykännyt yhtään.
Ja enpä ole Subarua lytännyt. Olen mm. sanonut, että hintaluokassaan se voi olla ihan kelpo ostos, mutta niin on esim. Mondeokin. Sinulla vain on ollut hirveä tarve väittää, että tuo on niin eri planeetalta kuin Mondeo ja muut perheautoluokan parhaat. Legacylla vielä kehtaisi ulkonäön puolesta ajellakin.
[quote title="10.09.2007 klo 21:47 Simppa- kirjoitti"]
Ahaa, nyt sitten ruvetaan jo puolustelemaan. Jos auto olisi niin paljon edellä esimerkiksi Mondeota, niin tuskinpa se tuollaista puolustustekstiä tarvitsisi.
-ei tässä mitään puolustelua tarvitse. lähinnä tarkoitin tuolla sitä että se ''edellä olemisen huomaaminen'' on aikalailla siitä kiinni miten ja missä sillä ajaa. jos ajaa legacylla vain liikenteen seassa tavallista lepposaa ajoa, ei siitä mitään erityistä varmaan huomaa.
Minun mielestäni sinun hassuimpia kirjoituksiasi on ollut, että Subbea voi hyvinkin verrata Audeihin, muttei Mondeoon ajettavuuden saralla. Siltikin usea lehti nostaa Mondeon ajettavuuden esim. A6:den ja A4;jän yläpuolelle. Mitenkähän selittelisit tuon? Autoexpress sanoi aika selvästi, että Audeista parempi on vain RS4 ja toki R8.
Väyrysellä ajelusta en muuten tykännyt yhtään.
-no joo, kyllähän normaalikulutajan ajossa ja vaatimuksissa mondeokin pärjää subarulle. On ehkä ollut tarkoitukseni enemmän hehkuttaa tuota subarun hauskuutta ja urheilullisuutta suhteessa massaetuvetoihin.
https://www.youtube.com/watch?v=37UJNfB3h90
tuossa esimerkki, ei muuta kun kokeilemaan tehdä sama homma avensiksella tai mondeolla perässä..
olkoonkin että tuossa on wrx, legacylla ajo ei ihan hirveästi poikkea..
''Väyrysellä ajosta en tykännyt''
-etkö tosiaan tykännyt? vaikka uutena ostit? kai nyt itse ajelusta tykkäsit, vaikka auto oli kestävyydeltään susi?
Siis Audia voi ajettavuuden puolesta verrata Subaruun, mutta ajettavuudeltaan parempaa Mondeota ei voi. Huomaatko ristiriidan?
Ja tuo driftausvideo ei kyllä ole mitään kummallista. Onnistuu ikivanhalla 740 Volvollakin, jonka ajettavuus on kaikkea muuta kuin nykypäivää:
https://www.youtube.com/watch?v=6RWcnJkTiPs
Mondeolla tuo ei luonnistu ihan siitä syystä, että se on etuveto. Muuten ei olisi ongelmaa. Noita driftausvideoita löytyy kasapäin, missä vanhoja autoja viedään vähintää yhtä komeasti kuin tuota Subarua videossasi.
edit: Väyrynen oli pari ekaa viikkoa kesäkeleillä ihan ok. Talvella aika onneton vehje.
edit: Väyrynen oli pari ekaa viikkoa kesäkeleillä ihan ok. Talvella aika onneton vehje.
Ainakin ilman ESPiä, C oli ainakin mukiinmenevä ajaettava talvellakin, ellei suorastaan erinomainen, tosi naama keltaisena tuli ajettua, kun ESP-valo vilkkui niin usein
Mielenkiinnolla odotellaan Simpan "koeajoraporttia"
No en oikeastaan odota Taitaa olla sen verran ennakkoluuloja jo pelissä - saaneeko edes avainta myyjältä, kun alkaa heti kehumaan
Eipä tuossa Subaru videossa paljon ns. driftailtu - eteenpäin oli kokoajan pyrkimys, jos huomasit. Mutkaan pitää vain tulla oikein, että pääsee äkkiä myös pois. Tuo, mitä Volvolla tehtiin, siihen pystyy vaikka mummokin - ja lopuksihan se lähti käsistä... kuivalla asfaltilla
[quote title="08.09.2007 klo 19:08 petos kirjoitti"]
"-mainitsin muistaakseni BMW:n mainostavan 50:50 etu/taka suhdetta, en subarun."
Voi olla, että näin pitkässä ketjussa menee jo asioita sekaisin, mutta seuraavanlaisen viittauksen painojakaumasta olet kirjoittanut: legacyssa ei minun mielestä ole mikään huomattavan kova jousitus. mistä itse luulisit tuon vakauden ja vähäisen kallistelun johtuvan? olisiko sillä mitään tekemistä painopisteen ja painonjakauman kanssa?" (25.8. klo 17.23)
Lisäksi Subarun esitteessä kerrotaan, että "Subarun järjestelmän etuja ovat tasapainoisuus ja värinättömyys sekä täydellinen painojakauma".
Minusta 59/41 ei edusta kovin täydellistä painojakaumaa. Sinun käsitystä asiasta en tiedä, mutta tuo luku on sama, mihin suurin osa etuvetoisista pääsee.
"Ja jos noilla jutuilla ei olisi mitään väliä, luulisin että subaru, ja se että se mainostaa noita juttuja, olisi melko naurunalainen?"
Eikö mainoksissa usein ole melko naurettavia juttuja? Kuten Subarun kohdalla vaikkapa väite nelivedon kulutusta pienentävästä vaikutuksesta liukkaalla kelillä?
Eihän siitä ole jankattukaan. Kyse oli siitä, kuinka kallista tekniikkaa autoissa käytetään. Subarulla on omat ratkaisunsa, muilla vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä, jota Subarulla ei useimmissa malleissaan ole.
Sitikan Boxerit sitävastoin olivat vesijäähdytteisiä, ja niitä nimenomaan käytettiin kaikkein halvimmissa mahdollisissa malleissa.
Kyllä niillä ainakin yksi paljon valmistettu kone oli ilmajäähdytteinen, en tiedä oliko muitakin sen lisäksi.
Rättisitikan kone todellakin oli ilmajäähdytteinen, mutta Volkkari taisi käyttää vesijäähdytteistäkin bokseria ainakin Transportterissa.
Eipä tuossa Subaru videossa paljon ns. driftailtu - eteenpäin oli kokoajan pyrkimys, jos huomasit. Mutkaan pitää vain tulla oikein, että pääsee äkkiä myös pois.
onhan noita netti täynnä kaikenmaailman kakkarinkejä ties millä vehkeillä, mutta tuo nyt ei ollut mitään pelleilyä, vaan melkoista haipakkaa talvikelissä.
huomatkaa esim. n. 1:18 kohdalla kun kaveri tulee aikamoisella nopeudella lievässä alamäessä olevaan kurviin ja heittää auton hienoon luisuun.
tuo pätkähän oli vielä sieltä kesymmästä päästä -kyllä noilla voi ajaa huikeasti jopa asvaltilla, jos ei autoa käy sääliksi
Eihän siitä ole jankattukaan. Kyse oli siitä, kuinka kallista tekniikkaa autoissa käytetään. Subarulla on omat ratkaisunsa, muilla vastapainoksi ajonhallintajärjestelmä, jota Subarulla ei useimmissa malleissaan ole.
Lukisit nyt Herbertti kokonaan ja ajatuksella nuo kirjoitukset, tässä tuo mun viesti kokonaisuudessaan, missä kyllä on aika selkeästi kerrottu Subarun ja ESC:n suhteesta nyt ja tulevaisuudessa:
Eiköhän tuo jankkaaminen ESC:stä kannata jo lopettaa. Toiset sitä arvostaa enemmän ja toiset vähemmän.
'Tosikuski' ei sitä tarvitse estämässä urheilullista kurvailua, mutta
kiistaton tosiasia on kuitenkin, että se auttaa kiperissä tilanteissa tavallista autoilijaa.
Kaikissa Subaruissa (ehkä poislukien STI -mallit) se on tulevaisuudessa vakiovaruste. Näin on myös nyt syyskuussa esiteltävässä uudessa Subaru Imprezassa.
Se että Subaru tulee jälkijunassa ESC:n käyttöönotossa on yksinkertaisesti japanilainen periaate tuoda uusia komponentteja markkinoille vasta sitten kun niiden yhteensopivuus muun tekniikan kanssa on oikeasti testattu ja hyväksi havaittu. Tätä testausta ei anneta eurooppalaiseen tapaan auton ostajille vaan sitä tehdään tehtaalla niin kauan, että homma toimii. Meni sitten vuosi tai viisi.
Eipä ollut Toyota Avensiksessakaan ESC:tä (VSC) vielä muutama vuosi sitten, vaikka monessa eurooppalaisessa kilpailijassa se jo oli.
Se täytyy myöntää, että eurooppalaiset valmistajat ovat tässä ESC:n käyttöönotossa olleet nopeampia - osittain vähän hätäilleetkin.
Eurooppalaiset valmistajat apinoivat lähes järjestään Mersua tai Bemaria, jotka tuovat näitä sähkövipstaakeja ensimmäisenä markkinoille - muiden eurooppalaisten on saatava ne markkinointisyistä heti perään myyntiin, että voidaan brassailla, että myös meillä on ESC vakiona.
Mm. Renault ja Citroen kerää runsaasti pongoja turvavarustelusta ja törmäystesteistä jne. mutta itse laitteiden ja auton luotettavuus on kyllä muuten surkuhupaisan ja säälittävän rajamailla.