Jo useat sadat katkenneet kaasupolkimet ja muiden vastaavien mahdollinen katkeaminen ei ole riittävä syy takaisinkutsuun, niin mikä sitten on?
Takaisinkutsulla on luonnollisesti tässä ilmapiirissä huono kaiku, mutta on edesvastuutonta vedota muiden ongelmiin ja jättää takaisinkutsu tähän vedoten tekemättä luottaen tuuriin, että mitään vakavaa ei tapahdu.
Jos näin on, niin onko Suomessa media/viranomaiset niin hampaattomia, että tällaiseen asiaan ei voi puuttua? Ilmeisesti tässä tapauksessa Trafi odottaa maahantuojalta vastausta, että onko vika vaaraa aiheuttava. Mikähän se vastaus mahtaa olla ja kuinka kauan sitä odotetaan?
Vertailun vuoksi, tässä käynnissä Volkswagenin käynnissä olevat takaisinkutsut:
http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0&merkki=Volkswagen
Onko jarrupolkimen katkeaminen niin vähäpätöinen vika näihin verrattuna, että aihetta takaisinkutsuun ei ole?
Ei mitenkään yllättävää että valmistaja penää asiakkaan vastuuta. Kyllähän ne lumet tosiaan voi ulkopuolellekin kopistella.
Niin no, jos on kovin huolestunut niin voi varmaan itsekkin tehdä fiksun liikkeen ja puhdistaa sen polkimen alustan lumesta ja jäästä.
kulkuepeli:
Mitenkä pienistä lumimääristä sitten on kysymys? Ajelen autolla josta tuollainen poljin löytyy, ja ainakin vielä on se poljin pysynyt kasassa. Sitä lunta saa melkoisesti kantaa sisälle että se pääsee tekemään tuhojaan sinne polkimen taakse. Ehkä sillä jalkojen kopistelulla on sitten asian kanssa tekemistä. Ei kylläkään poista sitä faktaa että polkimen rakenne on huonosti suunniteltu.
Tuo lumen kertyminen vaikuttaa tekosyyltä, suurempi syyllinen taitaa olla kova pakkanen:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8783885
jep , yleensä kengistä tuleva lumi sulaa siihen kantapään kohdalle ei "ylämäkeen" kaasupolkimen alle
Takaisinkutsuihin ei ole syytä jos asia hoidetaan muuten. Auton käydessä huollossa vaihdetaan joku osa tai päivitetään ohjelmat. Kokemukseni mukaan tällaista tekevät useimmat automerkit, minulle on usein huollossa kerrottu että "katsottiin sekin kohta kun niissä on vikoja joskus ollut" tai sitten "päivitettiin softaa kun on parempi versio saatavilla". Luulenpa että aina ei edes kerrota. Toisilla merkeillä takaisinkutsuja ei luulisi normaalisti edes kovin paljon tarvittavan, jos huoltoväli on lyhyt. Esim. Toyota. Aika dramaattinen vika, jos se pitää ehdottomasti hoitaa 15 tkm huoltovälin aikana vaikka mitään ei käyttäjällä olisikaan ilmennyt. Minusta takaisinkutsujen tarpeeseen vaikuttaa olennaisesti myös huoltoväli.
Siinä on iso ero jos se on 15 tkm/1 vuosi verrattuna siihen, että se on vähintään 30tkm/2 vuotta.
Volkkarin osalta jos syynä materiaalivika joka realisoituu pakkasella tai lumessa, niin takaisinkutsukampanja ei ehdi mitenkään vaikuttamaan asiaan ennemmin kuin ko. olosuhteet ovat tältä vuodelta ohi. Jos autoa huolletaan huolto-ohjelman mukaan, niin homman voi hoitaa aivan hyvin muutenkin. Tarkistaa ja vaihtaa polkimen jos on tarve. Takaisin voi sitten kutsua niitä, jotka eivät jostain syystä ole huoltoihin ilmestyneet. Ne ajavat yleensä vähän, joten vian todennäköisyyskin on pienempi.
Ensinnäkin tuo 30tkm/2 vuoden Longlife on kahden Polon ja Fabian kohdalla ollut täysin epärealistinen. Todellinen huoltoväli ajotietokoneen pakottamana on ollut n. 1 vuosi/8 tkm ja tämä ei todellakaan ole ainutlaatuista:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=13303&sivu=13
Mutta poljinvikaan; vaihdetaanko rikkoutunut poljin uuteen samanlaiseen? Sehän vain odottaa uusia pakkasia rikkoutuakseen. Entä jos takuu menee umpeen ja auto vaihtaa omistajaa? Vaihtoauton myyjää tuskin kiinnostaa vähääkään poljinkustannusten korvaaminen.
Jostain syystä mielellään verrataan nyt Toyotaan, vaikka tämä on Volkswagenia koskeva ongelma, ei Toyotaa. Toyotalla on jo korjaus olemassa ja sitä koskeva takaisinkutsu, vaikka vioittuneita polkimia ei Suomessa ole raportoitu yhtään.
JaSa:
Lienee longlifen koodausvika jos yhdessä vuodessa noilla kilometreillä pyytää huoltoon. Onkin sitten ihan eri asia että saako huolto sitä korjattua. Jossain vaiheessa oli juttua viallisista mittaristoista, joissa huoltoväli oli kiinteästi koodattu 15tkm eikä longlife.
["JaSa"]Ensinnäkin tuo 30tkm/2 vuoden Longlife on kahden Polon ja Fabian kohdalla ollut täysin epärealistinen. Todellinen huoltoväli ajotietokoneen pakottamana on ollut n. 1 vuosi/8 tkm
Kuulostaa erikoiselta. Mutta voisihan sitäkin miettiä, että vaikkapa 1.000 asiakkaan autoissa, kumpi on keskimäärin parempi: huolto longlife-ohjelman vai kiinteän 15 tkm:n mukaan? Minusta on selvää, että suurin osa asiakkaista hyötyy longlife-ohjelmasta. Ainahan se on niin, että kaikki ei sovi kaikille. Itseäni ottaisi päähän käyttää autoa huollossa 15 tkm välein, kun ajo on kevyttä ja kilometrejä tulee paljon. 30 tkm on sopiva, ei tarvitse huoltaa kuin 1-2 kertaa vuodessa.
Jostain syystä mielellään verrataan nyt Toyotaan, vaikka tämä on Volkswagenia koskeva ongelma, ei Toyotaa. Toyotalla on jo korjaus olemassa ja sitä koskeva takaisinkutsu,
Eihän Toyotankaan ongelmankorjauksessa korjata sitä olennaista, eli virheellistä suunnittelua. Se korjaantuu vasta uusissa autoissa. Molempien merkkien viassa on kyse aika harvinaisesta jutusta. Volkkarin polkimia tuskin on Saksassa ja muualla poikki paljon mennyt, kun asiasta ei ole sen suurempaa jupakkaa tullut.
kulkuepeli:
Tekniikanmaailman keskustepalsta on jälleen kerran osoittanut sen, että eniten suomalaista kuskia lämmittää tieto naapurin ongelmista. Jos omassa suosikkimerkissä on ongelmia, niin silloin tärkeintä on tuoda esiin muiden merkkien ongelmia.
Kysymys on lähinnä siitä, että tällä hetkellä Toyotaa koskeva pienikin epäily on maailmanlaajuinen uutinen. Sen sijaan suomalaisia todellisuudessa huomattavasti enemmän koskeva uutinen näistä VAG:n kaasupoljinongelmista pyritään pitämään mahdollisimman paljon pimennossa, eli toimintatapa ko. maahantuojalla ei ole esim. tähän verrattuna muuttunut mitenkään:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/audit-ja-vwt-korjaamolle
"Suomessa VV-Auto Oy ei suomalaiseen tapaan ole taaskaan tiedottanut asiasta mitään, vaikka kyseessä on valmistajan jo kolmas laaja takaisinkutsukampanja tänä vuonna. Suhtautuminen tukivarsiongelmiin on VW-verkostossa ollut vaihtelevaa. Asioista perillä oleville valveutuneille asiakkaille korjaukset on ainakin tiettyyn ajomäärään saakka tehty takuuna, mutta ellei asiakas ole osannut vaatia, korjauksista on tiettävästi laskutettu ainakin joissakin tapauksissa normaali hinta."
Näin tuntuu olevan myös kaasupoljinongelman kanssa, ja mikäli Kainuun Sanomat ei olisi nostanut asiaa esille, niin asiakkaan laskuttaminen mitä todennäköisimmin jatkuisi edelleen. Veikkaan, että Toyotaa koskevan kohun johdosta ja maineenmenettämisen pelossa asia pyritään pitämään mahdollisimman salaisena, vaikka jokaisen ko. polkimella varustetun auton omistajan etu olisi, että järjestettäisiin asiaa koskeva takaisinkutsu. Toyotan takaisinkutsussa sentään asialle tehdään jotain, nyt ilmeisesti rikkoutunut poljin korvataan uudella vastaavalla.
kulkuepeli:
Luonnollisesti kaikki ongelmat tulee käsitellä. Kovin moni ei tunnu vain kykenevän käsittelemään mitenkään sitä vaihtoehtoa, että omilla suosikkimerkeillä voi olla ongelmia.
Taidat muistaa väärin tai et ole ymmärtänyt lukemaasi.
Toyotan maailmanlaajuiset ongelmat tuntuvat pahalta. Tojon laadun nimeen on voinut aina vannoa. Onpa suosittu ohje apua pyytävälle täällä TMnetissäkin ollut napakka: "Osta Toyota".
Ajatus japanilaisesta laadusta, joka on halvempaa kuin huonompi saksalainen, on tuntunut raamatullisen oikeudenmukaiselta. Köyhempikin on päässyt laatuauton rattiin ostamalla Corollan.
Nyt sitten näitten matto-, kaasu-, jarru- ja ohjausongelmien takia on karvanoppa mennyt väärään kurkkuun Avensis-äijälläkin. Ja sehän suututtaa niin pirusti. Perusturvallisuus on viety kuin jakkara alta. Onneksi VW:n kaasupoljin on ihan Der Wolf. Se vähän lohduttaa.
kulkuepeli:
Olen kyllä ihan oikeasti sitä mieltä, että muistat väärin tai et ymmärtänyt lukemaasi. Tähän ei sisälly minkäänlaista henkilökohtaisuuksiin menoa. Luulen nimittäin, että tarkoit tätä viestiäni:
Jos tosiaan joku kirjoitti, että "VW:n poljin on niin hyvin suunniteltu, että siitä pitäisi Toyotankin ottaa oppia", niin ole hyvä ja tuo esiin se viesti. Jos sitä viestiä ei taasen löydy, niin on aika lapsellista aukoa päätään totuuden sanomisesta.
Paskat mitään turvallisuutta vieläkään ole viety!
Minä en rahojani vieläkään laittaisi edes varmistamattomalla aseella uhattunakaan Klonkswageniin. En hetkeäkään epäilisi kaiken typerän mediaHypehälynkään (Suomesta on löytynyt monta poljin viallista? Suomessa on ollut jo MONTA onnnettomuutta Corollan kaasupolkimen takia? - HÄ?) jälkeen, kumman ottaisin, Corollan vai Golfin.
Ei siihen Golfin rimpulaan vaan voi luottaa!! Ekat pakkaset tulee ja lunta lattialla niin kuuluu rusaus ja auto jäi siihen.. NO Thanks! Ja UUSI AUTO vielä! Plus kaikki muut ongelmat, kylmyys, kova epämukava alusta, nestevuodot, jäätyvät ovet, ruma muovinen sisusta jne.. YÖK!
Corolla on huonompi ajaa jne. se on varmaan totta, mutta se on oikeasti pienempi paha, kuin että auto on pajalla sinun piikkiin jatkuvasti.
Maahantuoja vittuilee kun mietitään takuita jne. Tosi hyvä imago..
Tärkeetä on oikeasti se, kun aamulla pitää PAKKASESSA lähteä liikkeelle, kyllä auton pitää tänäpäivänä vaan toimia siinä tarkoituksessa, mihin se on hankittu, siirtämään ihmiset ja tavarat paikasta toiseen.
Kyllä jos omat ja viimeset (Minun rahat ei siten ole yhdessäkään Corollassa kiinni, ei tosiaankaan! Ei edes missään Toyotassa tällähetkellä!)rahat on kiinni autossa, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Corolla.
Jos taas rahaa ja aikaa riittää korjaamon tiskillä notkumiseen niin siitä vaan sitten, silvuplee.. Minulla on ajalle ja rahallekin parempaa käyttöä.
On muuten ihmeellistä että VAGinaNiikanmaailma on hiljaa kokoajan näistä poikivista VW dieselmoottoreista ja katkeavista polkimista? Miksiköhän? Onko TM:llä joku Keskon kestoSponssi tms?
Maastovälitys:
Ennakkoluuloja? Golfin alusta nyt on luokassaan erittäin onnistunut. Jos kaipaa vielä parempaa mukavuutta, niin sitten voi raksia säätyvän alusta, joka tarjoaa jo sellaisen jousitusmukavuuden ja ajettavuuden yhdistelmän, jota ei ole Toyotissa vielä nähty. Corollassa vastaavaa ei tulla aivan heti näkemäänkään. No onneksi Corollan ohjaamossa on käytetty hienoimpia nahkalaatuja, näyttävimpiä jalopuita ja loppusilauksen antavat jalometalliset yksityiskohdat. Kyllä siinä Golfilla ajavia käy kateeksi.
Itse en kyllä koe ongelmaksi pakkasessa liikkeelle lähtemistä minkään merkkisellä autolla. Joskus on ollut aika surkeitakin autoja käytössä, eikä niilläkään ollut ongelmia päästä liikkeellä. Myös liikenteessä näkee pakkasaamuisin kaikkia merkkejä. Myös näitä "ekoilla pakkasilla siihen jääviä" Golfeja.
Heh. Kaasupoljinkortti pelattiin pois, ja jäljelle jäi ainoastaan Suuri Volkkariviha.
kulkuepeli:
Heh, "ketkä muut?" Ei pidä luulla että kaikki on tojo-sopuleita.
kulkuepeli:
Vielä kun tarkennetaan, että kuuluuko öljynkulutus Maastovälityksen mainitsemiin nestevuotoihin?
kulkuepeli:
Juurihan itse tuossa ylempänä myönsit, että Golfin alusta on onnistunut. Nyt taidat väittää sen faktuaalisesti olevan kova ja epämukava.
kulkuepeli:
Siinä vaiheessa kun alat aukomaan päätäsi, kannattaisi olla faktat selvillä. Nyt kun näyttää siltä, että tosiaan muistit väärin asian, niin ei kannata pillastua sille, joka sinua siitä huomauttaa.
Itse kyllä pidän Golfia monessa muussakin suhteessa hyvänä. Esimerkiksi vaihteistot, moottorit ja äänieristys ovat ehdototnta luokkansa huippua.
kulkuepeli:
Tyypillisiä ja tyypillisiä. Oletko eri mieltä jos väitän, että nestevuodot ovat listan kirjoittajan työpaikan paketttiautojen juttu, jäätyvät ovet ovat Golf IV:n juttu, kova epämukava alusta on tuotakin vanhempi juttu...
Eli kun Maastovälitys nyt keräsi kaikki kuulumansa volkkarin viat samaan pakettiin ja yleistää kaikkien vikojen koskemaan kaikkia Golfeja, niin eikö tässä ole pientä paisuttelun makua? Ihan sama kuin joku väittäisi Corollien ruostuvan nopeasti, syövän öljyä, jumivan kaasupoljinta... Pitkä lista siitäkin tulisi. Onneksi kellään ei ole tarvetta yrittää haukkua Toyotia noin epätoivoisesti. Parilla kirjoittajalla on tosin pakottava tarve kirjoittaa tuollaista Volkkarista. Mistähän se oikein kertoo?
kulkuepeli:
Varmaan voisit täsmentää, mikä kaikki "alustasta ylöspäin" on mennyt Golfissa pieleen.
Itselleni ei tule tuossa luokassa mieleen autoa, joka olisi kokonaisuutena noin hyvä. Samaa mieltä ollaan oltu testeissäkin. Nuo myyntimäärät yhdistettynä luokan kalleimpaan ostohintaan ovat minusta erittäin kunnioitettava saavutus, eivätkä ne nyt voi ihan sattumaakaan olla.
Myönnettäköön, en ole kokeillut onneani VW:n kanssa, mutta sitäkin epäluotettavimmiksi tiedettyjen Opelin, Fordin, Fiatin ja nyt Lancian (HUH!?) luotettavuus niin pakkas- kuin muinakin aamuina ja yleensäottaen kaikkina vuorokaudenaikoina on osoittautunut sataprosenttiseksi eikä niitä pajalla seisomiseen kuluneita päiviäkään ole tullut kuin Vectraan peränajajan ansiosta ja Cromaan moottoritiessä olleen reiän seuraamuksena. Vaimon robottivaihteinen Citroenkin on tähän asti toiminut yhtä tylsän luotettavasti.
Onko minulla satumainen säkä vai olisiko näissä vika-alttiusjutuissa silloin tällöin hippunen lapinlisää? Itse en kuitenkaan osaa kaivata yhtään enempää luotettavuutta autoiltani.
Enkä yritäkään kiistää erinäisistä tilastoista ilmeneviä luotettavuuseroja. Ne täytyy vain osata lukea oikein ja suhteuttaa.
kulkuepeli:
Sama ilmiö tapahtuu B-pilarin ja takaoven kanssa.
Kynnyskotelon päälle pöllynyt lumi jäätyy ja ovea käytettäessä murtaa maalit sekä ovesta että kynnyskotelosta.
NHB:
kulkuepeli:
Aurikseen kun saisi edes jotain likimain TSI+DSG yhdistelmää vastaavaa. Ei saa, ei saa.
Itse ainakin teen vaikka muutaman huoltokeika enemmän, jos auto on muuten miellyttävä. Ja Golf on luokassaan helvetin hyvä laite, etenkin jos automaattia kaipaa. Toyota ei millään pysty Auriksellaan samaan mukavuuteen ja ajettavuuteen.
Omistanko VW:n tuotteita? En.
http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?1063260
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KSA_newssite%2FAMLayout&cid=1194638471389&p=1194613516391&pagename=KSAWrapper
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1229.0
Ja vertailun vuoksi tämä vanhempi tapaus:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/audit-ja-vwt-korjaamolle
Yhteistä kaikille, mitään ei myönnetä viimeiseen asti ja laskut maksaa asiakas.
simppa:
Toisaalta taas jos pajakäyntien määrä ei ratkaise auton valintaa, niin itse ottaisin ainakin mielummin vähän käytetyn Bemun (ei 1oo-sarjan hatchback), Alfan (ei 147) tms. "oikean auton". Vaikka olisikin kuinka hieno voimalinja tahansa, niin harmaa halpisrottelo Golf silti on.
Mistä näitä korollajormia oikein sikiää Ahkeraan tunnutte kyttäävän merkkifoorumeita pönkittääksenne oman korollan ihastusta. Golfissa toki on omat murheensa, mutta kyllä sillä ajaminen on palkitsevaakin. Parasta osaamista luokassaan moottorien + DSG:n osalta sekä laadukkaat sisämateriaalit ja ajettavuus ovat kova juttu. Näitä asioita on vaikea tojosta löytää.
Siinä olette oikeassa, että harmaa auto se on niinkuin aurikset ja korollatkin. Mutta näinhän se tahtoo mennä suurissa myyntimäärissä. Liikenteessä nämä kaksi mallia edustaa todella isoa osaa autokannasta.
edit. niin ja en omista uutta enkä vanhaa Golfia.