Uusi Focus Rs

294 kommenttia
1235710
  • Thorne2:



    Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon se sitten oikeasti painaa. Muutenkin joistain autoista voi olla yllättävän vaikeaa löytää tietoa paljonko ne painavat, vaikka itselle ainakin paino on yksi tärkeimmistä auton tiedoista.


    -Sanos muuta.

    Minusta kyllä olisi loogista että se painaa tuon lähelle 1800, jos kerran evo painaa sen reilut 1600.


    Toki siinä on keulalla vähemmän painoa kuin tuossa Audissa.


    -ja tuo juuri on ensiarvoisen tärkeää, koska se vaikuttaa fataalisti siihen kuinka auto kääntyy ja ohjautuu, toimiiko ketterästi nopeissa suunnavaihdoksissa, sekä miten se meno välittyy ratin kautta kuljettajan näppeihin. Kovissa jarrutuksissa myös fysiikan lakien mukaisesti auton paino ''siirtyy'' etupäähän ja ohjaaville etupyörille.


    Asia tietysti korostuu mitä isompi auto on kyseessä. ''Golffinkokoiselle'' autolle ei ole ehkä katastrofi vaikkei olekkaan 50-50, mutta esim vitossarja on jo niin iso auto, että se erottuu kankeista kilpailijoistaan edukseen tuolla painonjaolla.

    Jos on kaksi autoa, joilla molemmilla vaikkapa sama akselipaino 58-32, mutta toisessa parisataa kiloa kuitenkin painoa enemmän, niin tottahan se kevyempi on ketterämpi ja hauskempi?


    Olen aina luullut, että tasainen painojakauma on paras, koska siittä aina niin vaahdotaan ja ollaan ylpeitä. Miksi BMW:kin sitä sitten tavoittelisi. GTAm voit sitten varmaan valaista asiaa ja kertoa, mikä on paras painojakauma ja perustellakin asian?


    -kuulisin myös mielelläni.


      
  • Painojakauma eteen/taakse on hieman monitahoinen asia sikälikin että tuo ei vaikuta pelkästään ajettavuuteen, vaan myös käsittääkseni tiloihin ja auton mittasuhteisiin ( etupyöriä eteenpäin, konetta keskemmksi aiheuttaa muutosta ulkonäköön ).



    Kaikki eivät siis varmaan edes tavoittele tuota 50-50 suhdetta. Keinot siihen on varmasti ollut ajat sitten olemassa, (konetta ja muita juttuja eritavalla sijoittelemalla ) jos tuo nähtäisiin ensiarvoisen tärkeäksi?

      
  • GTAm:

    Thorne2:
    Toki täysin tasainen painojakauma on kaikista paras ja siihen pitäisi aina pyrkiä.


    ei ole






    Parhaat autot radalla ovat toki takapainoisia.

      
  • simppa:

    PutPutille vielä, että katsoinpa noita 3 MPS:n ensikoeajoja netistä. Ei todellakaan saanut yhtä hyvää vastaanottoa kuin RS.




    No sehän onkin se hyvän auton mittari, mitä mieltä Simppa on lehtien jutuista.



    Focuksen koeajoissa on nimenomaan mainittu, että vetely on äärimmäisen vähäistä. Toki voit tuon äärimmäisen vähäisen sitten väännellä haluamaasi muotoon.


    Voivoi kun on säälittävää. Sano sitten että vetely on äärimmäisen vähäistä kun muissakin etuvetoisissa ei ole tilanne sama. Pitkään nimenomaan hehkutit ettei vetele mutta eräiden mukaan vetelee ihan tuntuvasti.



    Hyvin moni auto ei vetele ollenkaan.



    Myöskään turboviivettä ei ole sen enempää kuin japanilaisissakaan.


    Ja sekö tekee siitä hyvän? Ei enempää kuin missä japanilaisissa? Säälittävää tuo sinun selitys.



    Edelleenkin jäi epäselväksi, miten XK liittyy tähän keskusteluun? Myös kiinnostaisi tietää, että mikä on minun logiikkani. Jos XK:sta haluat vouhottaa, niin perustat varmaankin oman ketjun? Mistä muuten tiedät, kuinka nopea facelift-XK on radalla. Tuohonhan tehtiin melkoiset muutokset mm. alustaan, se sai lukkoperään ja etenkin uusi selvästi tehokkaampi kone nostaa kulkupuolta.


    Noniin, sieltä alkaa tulla Simpan lempparilehtien iltalukemiset taas lemppariautoista. Onko julistekin seinällä?



    Siten Xk liittyy keskusteluun että se on aivan yhtä olennainen tässä kuin sinun mainitsemasi autot.



    Et ole millään tavalla vielä osannut kertoa mikä Focuksessa on hyvää, ja miksi olet unohtanut kaikki sen huonot puolet ja heikkoudet, puhumattakaan muista arvoista. Silti olet arvostellut sitä muihin nähden. Sinun kertomasi mukaan ja vertauksista päätellen jos sinä olet oikeassa Focuksen suhteen niin sehän on XK:takin paljon parempi eikä XK ole missään parempi...



    Dodge Caliber SRT-4 on tosiaan halvempi kuin Focus, mutta eiväthän nuo ole samalta planeetalta, mitä ominaisuuksiin tulee.


    Mutta esim. 335i on samalla planeetalla kuin Focus?

      
  • En sitten millään löydä googlettamalla mitään järkevää infoa evo kympin painosta. Autotalli.com kertoo, että se on 1440kg ja wikipediassa lukee 1420kg-1600kg. Jossain luki, että 70 kiloa kevyempi kuin edellinen. Mitsun omat nettisivut eivät kertoneet mitään teknisiä tietoja. Miten voi olla niin vaikeaa ilmoittaa selkeästi sellainen perusasia kuin auton paino?? Ei se auton pituuskaan ole joka paikassa milloin mitäkin 4-5 metrin haarukassa. Aina silti kerrotaan esim. auton korkeus, joka on ainakin minulle ihan se ja sama, erotan kyllä itsekin tila-auton urheiluautosta ilman että tarvii mittoja katsoa.

      
  • simppa:

    Miten Matti- on muka vängänyt PutPutia vastaan? Mielestäni hyviä vastineita jaksanut kirjoittaa tuota raivokasta PutPutin kiihkoa vastaan.


    Niin, sekö on kiihkoa kun ei jaksanut kuunnella SINUN mieletöntä kiihkoa ilman MITÄÄN pohjaa.



    Ja vielä sen verran, että en todellakaan voisi kuvitella Focusta omistavani juuri noiden spoilereiden ym. härpäkkeiden takia. Seuraavakin auto on todennäköisesti coupe-mallinen ja vähän käytettynä ostettu.


    ...joka on tietenkin Focusta huonompi sillä se on ilman perusteitakin parempi kuin mikään muu.



    Löytyyhän Audilta R8, jolle ei yksikään uusista bemareista tarjoa minkäänlaista vastusta kulkupuolella. Itse en tykkää sen ulkonäöstä, mutta 5.2 FSI koneella se kulkenee aika tavalla lujempaa kuin tämän hetken mersut ja BMW:t myös radalla. Lisäksi parin vuoden päästä tuloillaan on R8:lle keskimoottorinen pikkuveli.




    Kannattaa sinun pitää uhoamiset vähemmällä, ja pitää kuittausyritykset poissa nimittäin sinä et tiedä autoista tarpeeksi että onnisuisit missään muussa kuin KERTA TOISENSA JÄLKEEN itsesi nolaamisessa. Olet nimittäin TAASKIN väärässä. Miten voit epäonnistua taas noin pahasti säälittävän kuittausyrityksen kanssa kun olet poiminut mielestäsi parhaan esimerkin koko automaailman kirjosta ilman mitään muuta perustetta?

      
  • njietro:

    Ei kannata verrata kilpailijoihin ottamatta huomioon sitä mitä Focus RS:ltä puuttuu: uskottava kilpa-imago, pitkäaikainen kulttistatus, neliveto, luotettavuuden maine, harvinaisuus...


    Ford Focus RS on pitkälti kiitos Fordin WRC-menestyksen johdosta jo markkinoille tullessaan eräänlaisen kilpaimagon omistava automalli. Vaikka wrc-focuksen kanssa ei takuulla ole ainoatakaan yhteistä osaa, on Focus RS silti maallikon silmissä pitkälle samannäköinen auto ja monen kaduntallaajan silmissä Focus RS saa takuulla huomiota.




    Nimenomaan menit sokeana puhumaan sitä mitä arvasinkin jonkun väittävän. Mutta kun Focuksella EI ole USKOTTAVAA KILPA-IMAGOA!! Kyllä, sen moni yhdistää WRC-autoihin, mutta ei se ole LAINKAAN sama asia mikä kilpailijoiden USKOTTAVA kilpa-imago on. Lyhyesti: muilla on vuosien erittäin suora yhteys, kulttistatus ja paljon tiiviimpi linkki ralliautoon monella tapaa. Selkeästi ja ilman mitään epäilystä.



    Toiset täällä ovat vertailleet Focusta Meganen sporttimalliin. Luulen, että harva Fordisti, joka ostaa Focus RS:n, vilkaiseekaan ostomielessä Meganea päin. Renault on Renault ja Ford on Ford, kenties olen vain pieneltä Fordistipaikkakunnalta, mutta ainakin täälläpäin Renaultin maine on sellainen, että Sportti-Meganen sijaan ostetaan mielummin vaikka 1,6 Focus.


    Hyvä että teit kirjoitusmotivaatiosi selväksi kuten senkin ettei sinuna kiinnosta miettiä autoja autoina. Etkä edes tajua että logiikka toimii myös toiseen suuntaan...



    Luotettavuuden maine puuttuu Focukselta? Millä tuon hintaluokan tehokkaalla autolla se luotettavuuden maine sitten on?


    Usealla.



      
  • simppa:


    Miten Matti- on muka vängänyt PutPutia vastaan? Mielestäni hyviä vastineita jaksanut kirjoittaa tuota raivokasta PutPutin kiihkoa vastaan.


    Ei ole muuten Matti edes sen verran järkeviä kirjoittanut että teitäisi mistä aloittaa. Riittänee että näemme mikä hänen syy kirjoittaa on: pitää jotain YRITTÄÄ keksiä riidelläkseen, minua vastaan täytyy vängätä vaikka mikä olisi tai ei mitään oikeata asiaa osaisi kirjoittaa.



    Ei voi oikein hänelle vastata kun hän menee niin pahasti ohi kaikesta mitä on puhuttu, yhtä hyvin voisi väitellä tiiliseinän kanssa. Ei hän edes puhu samoista asioista kuin minä, kumma että hän luulee 'vastaavansa' minulle.





    Etkä sinäkään Simppa ole osannut/uskaltanut edes asiasta keskustella. Olet vain ensin kiihkonnut pitkään ilman MITÄÄN pohjaa tai perusteita, latonut vain sinun ihmeellisiä johtopäätöksiä joistain ensiesittelyistä. Sitten olet ruvennut provoamaan väittämään ties mitä ties mistä autoista ja taas kerran MITÄÄN ASIAA tai perusteita ei ole näkynyt eikä kuulunut.



    Et Simppa ole itseasiassa ole osannut sanoa oikeastaan yhtään mitään muuta Focus RS:stä kuin että se on paras. Tiedätkö itsekään miksi olet aivan sekaisin tuosta autosta?

      
  • Matti-:


    Mr. Subaru autokin ottaa osaa keskusteluun vaihteeksi. No ei nyt kaikesta, kyllä minusta RS Focus on ihan mielenkiintoinen uutuus ja PutPutin parjaus meni mielestäni jo siinä määrin yli, että päätin vastata siihen. :lol:




    Et sinä mihinkään ole osannut vastata. Olet pihalla kuin lumiukko.

      
  • Thorne2:


    Ja tuosta moottorista sen verran, että en tietenkään luule, että 4,2 V8 voisi olla kevyempi kuin kaksilitrainen. Mutta kun toisessa ketjussa vähän aikaan sitten väitettiin, että iso vapaastihengittävä on aina parempi kuin pienempi ahdettu kone, eikä se paina sen enempää. Tässähän näemme, että suurilta osin juuri tuon pienemmän ahdetun koneen ansiosta Mitsu on etevämpi painonsa ja painojakaumansa puolesta (uusin malli siis).




    Rajoita vähän saivartelua. Millainen idiootti pitää olla että väittää jonkun sanoneen minkä tahansa vapaastihengittävän olevan automaattisesti joka ikisellä yksittäiselläkin osa-alueella ahdettua paremman? Vastaa tähän kiitos.



    Pistä tuo kone sinne missä se Bemussa on eikä ihan keulan etuosaan niin loppuu valitus tuostakin koneesta ja huomataan että tuo koneTYYPPI voi toimia erittäin hyvinkin.



    Onko mielestäsi Mitsuin kone jokaiselta ominaisuudeltaan parempi kuin RS4:n? Että se on kokonaisuutena parempi kuin RS4:n?



    Olen aina luullut, että tasainen painojakauma on paras, koska siittä aina niin vaahdotaan ja ollaan ylpeitä. Miksi BMW:kin sitä sitten tavoittelisi. GTAm voit sitten varmaan valaista asiaa ja kertoa, mikä on paras painojakauma ja perustellakin asian?


    Joidenkin mielestä hieman takapainoinen on parempi. Eiköhän erittäin tehokkaissa autoissa usein ole hyvä olla lievää takapainoisuutta sen takia että auton pidon tarve on takapainotteista.



    Tällä palstalla kai onkin luontevaa olla niin pihalla että luulee jonkin asian olevan aina juuri paras aina ja kaikkialla. Eikö voisi vähän yrittää edes tajuta että kyse on mielettömän monimutkaisista vehkeistä ja että hiotut kokonaisuudet voivat poiketa jonkin verran toisistaan, että vain tavoitteeseen pääsemisen tehokkuus (ja usein tavoitteiden kunnianhimoisuus) on se viimeinen kriteeri jolla niitä arvostella?

      
  • Putput:

    simppa:

    Miten Matti- on muka vängänyt PutPutia vastaan? Mielestäni hyviä vastineita jaksanut kirjoittaa tuota raivokasta PutPutin kiihkoa vastaan.

    Ei ole muuten Matti edes sen verran järkeviä kirjoittanut että teitäisi mistä aloittaa. Riittänee että näemme mikä hänen syy kirjoittaa on: pitää jotain YRITTÄÄ keksiä riidelläkseen, minua vastaan täytyy vängätä vaikka mikä olisi tai ei mitään oikeata asiaa osaisi kirjoittaa.

    Ei voi oikein hänelle vastata kun hän menee niin pahasti ohi kaikesta mitä on puhuttu, yhtä hyvin voisi väitellä tiiliseinän kanssa. Ei hän edes puhu samoista asioista kuin minä, kumma että hän luulee 'vastaavansa' minulle.


    Etkä sinäkään Simppa ole osannut/uskaltanut edes asiasta keskustella. Olet vain ensin kiihkonnut pitkään ilman MITÄÄN pohjaa tai perusteita, latonut vain sinun ihmeellisiä johtopäätöksiä joistain ensiesittelyistä. Sitten olet ruvennut provoamaan väittämään ties mitä ties mistä autoista ja taas kerran MITÄÄN ASIAA tai perusteita ei ole näkynyt eikä kuulunut.

    Et Simppa ole itseasiassa ole osannut sanoa oikeastaan yhtään mitään muuta Focus RS:stä kuin että se on paras. Tiedätkö itsekään miksi olet aivan sekaisin tuosta autosta?




    Voivoi, mikähän tämänkin viestin pointti oli ? Ja tälläisen viestin kirjoittajako saarnaa siitä, mikä on järkevää ?? Meneppäs vähän itseesi.



    Keskustelun hyviin tapoihin kuuluu jäähdyttely, ennen vastaamista, jos joku todella ottaa pannuun. Voisit aloittaa sen harjoittelemisella.

    Iku-Turso oli toisessa ketjussa täysin oikeassa. Sitten kun argumenttisi ovat lopussa, aloitat vastapuolen itse kirjoittajan moittimisen, sen sijaan että puuttuisit keskustelun aiheeseen.



    Eri mieltä asioista saa ja pitääkin olla, mutta ei tarvitse itse kirjoittajan mollaamiseen keskittyä, vaan pysyä aiheessa. Ja minä en missään nimessä halua, tai yritä riidellä sinua vastaan. Mutta kun väitit ettei Focus RS:ssä ole mitään järkeä, väitit ettei siinä ole mitään erikoista, niin nuo olivat niin kovia väitteitä, että vastasin niihin. :smile:



    Edeleenkin, vaikka tuo hintapuoli. Sano minulle mitkä ovat hinnaltaan ja tehoiltaan sekä kulkupuoleltaan Focuksen kanssa uutena, samantasoisia ? Caliber tuli mainittua, mutta kuten tiedetään, se on hyvin epäonnistunut kokonaisuus. Väitit ettei Focuksella ole mitään etua tuossa mielessä, minun mielestäni sillä on aivan selvä etu. Ehkä aloittajat vähän ylistivät Focusta, tottahan se on ettei täysin täydellistä autoa olekkaan. Kyllä ne huonot ominaisuudet sieltä sitten tulevat esille, kun auto on jonkin aikaa ollut esillä ja parempia/laajempiä testejä on saatavilla.



    Suuri vapari taas voisi olla kovin paljon tilaavievämpi, ei Focuksen keulaan vain sovi sellainen. Etuveto on jo kaikkien puolesta todettu miinukseksi vrt. kilpailijoihin.

      
  • Minä en ole 335i:stä jauhanut tässä ketjussa sanaakaan. Taas meni pointtisi ihan kokonaan hukkaan. Miten 335i liittyy koko ketjuun?



    Vähän hukassa on myös tuo sinun vouhotiksesi XK:sta. Mitä ihmettä haet sillä takaa? XK on aivan erilainen auto kuin Focus RS ja sen kilpailijat.



    Ja Audi R8 V10 on nopeampi kuin M6. Voit toki koittaa tuoda minulle toisenlaista faktaa, jos onnistut sellaista löytämään. Jo perus V8 R8 on kulkenut Sport Auton testissä Nurburgringillä lujempaa kuin tuo bemari. Kummankin kuskina Horst Von Sauma. V10 malli ei ainakaan sen hitaampi ole. Tosin Audin nopeus on ihan luonnollista. Tottakai keskimoottorinen selvästi kevyempi ja painojakaumaltaan rata-ajoon optimaalisempi auto on lähtökohdiltaan nopeampi kuin lievästi keulapainoinen BMW. Mikä tämän hetken bemari tai mersu on tuota V10 Audia kovakulkuisempi?



    Näytä minulle se kohta, jossa olen sanonut Focus RS:stä parhaaksi. Sen hintaa ja ensikoeajoja olen kyllä kommentoinut.



    Palsta kaipaisi vahvempaa moderointia. Henkilöön meneminen asian sijasta ei koskaan ole asiallista. Kun faktat loppuvat, käydään kiinni henkilöön. Niin se on aina mennyt.

      
  • simppa:

    Minä en ole 335i:stä jauhanut tässä ketjussa sanaakaan. Taas meni pointtisi ihan kokonaan hukkaan.


    Olet jauhanut muista autoista, ja minusta tuo osoitti vielä paremmpin sinun juttujen järjettömyyden. Ja myöskin pistää sen vähän kyseenalaiseen valoon että 47te Focus olisi 'halpa'.



    Vähän hukassa on myös tuo sinun vouhotiksesi XK:sta. Mitä ihmettä haet sillä takaa? XK on aivan erilainen auto kuin Focus RS ja sen kilpailijat.


    Yhtä erilainen kuin muut mainitsemasi autot. Eli miksei sitä voisi ihan yhtä hyvin ottaa mukaan vertailuun? Se että muut ovat Jaggea halvempia (ainakin vähän aikaa liikkeestä ulos ajamisen jälkeen) on sinun logiikkasi mukaan vain voitoksi muille.



    Ja Audi R8 V10 on nopeampi kuin M6. Voit toki koittaa tuoda minulle toisenlaista faktaa, jos onnistut sellaista löytämään. Jo perus V8 R8 on kulkenut Sport Auton testissä Nurburgringillä lujempaa kuin tuo bemari. Kummankin kuskina Horst Von Sauma. V10 malli ei ainakaan sen hitaampi ole.




    M6 on aivan nipin napin hitaampi kuin paljon uudempi, äärimmäisempi urheiluauto R8. Ja M6:ssa on tilat neljälle, tavaratilaa, käytännöllisyyttä ja AIVAN ERI TASON mukavuus ja varustelu. Eli mielestäni M6 on suhteessa paljon nopeampi. Ja miten käykään kiihdytyksissä noiden välillä?



    M3 taas on vielä nolompi Bemu sinulle sillä se on jo lähes tasan samoissa R8:n kanssa vaikka on 'tavallinen perheauto'!! Schnitzerin hyvin pienillä varustemuutoksilla, pääasiassa rengaskoon vaihto eteen ja alustan hienosäätö (teho hyvin sama kuin vakiossa, vain 5hv enemmän) niin aika syheröiselläkin Hockenheimin radalla on SAMA kuin R8:lla!! Vähemmän syheröllä radallahan jo vakio M3 on lähes täysin identtinen vauhdiltaan R8:n kanssa. Että silleen sitä 'huonoa' Bemua taas haukutaan kun huomataankin että 'perheauto'-perusBemu on äärimmäistä kaksipaikkaista alumiinikorista urheiluautoa häpäisevä...



    Näytä minulle se kohta, jossa olen sanonut Focus RS:stä parhaaksi. Sen hintaa ja ensikoeajoja olen kyllä kommentoinut.




    Niin, koko ajan olet latonut miten sitä ja sitä parempi ja kuinka ei voi verrata ties mihin. Ei auta muiden etuveto-GTI-luokan vehkeiden vähättely asiallista keskustelua aiheesta, eikä yrittys verrata sellaisiin mihin ei rahkeet riitä kokonaisvalstaisesti tai unohtamatta kaikkea paitsi RS:ää suosivat osa-alueet.



    Palsta kaipaisi vahvempaa moderointia. Henkilöön meneminen asian sijasta ei koskaan ole asiallista. Kun faktat loppuvat, käydään kiinni henkilöön. Niin se on aina mennyt.




    Ole nyt sitten tyhjänpuhuja marttyyrinä. Voivoi kun sinun valehtelut ja kohkaamiset eivät menekään läpi vaan joudut ne kohtaamaan.

      
  • Selvyyden vuoksi:

    Korostan sitä että on ihan turha vähätellä edellistä etuvetoluokan uudelleenjärjestäjää eli Meganea sekä muita erittäin kovatasoisia tuon luokan autoja kuten Miniä, Civiciä, Sciroccoa, ym. ym... Ja hinta on vielä halvempia ja mielestäni paljon paremmassa tasapainossa ominaisuuksiin nähden. Pitää muistaa myös käyttökulut ja arvonalenema nimittäin!!



    Kyseenalaistan myös tuon edun ST-malliin nimittäin jo se tarjoaa 5-sylinterisen äänet (hyvältä kuullostaa lähellä asuvan urheiluputkistolla varustettu ST) ja kulkupuolta saa siitä parannettua jälkeenpäin reippaasti. Quaifen lukonkin siihen saa. Onkohan siinä vielä koneen viritysmahdollisuudetkin aivan eri tasoa, varmasti tärkeä asia asiakaskunnalle?



    Vielä ei ole kukaan todennut että nämä muut jäisivät lainkaan toiseksi Focus RS:lle! Tehokysymyksestä sanon sen verran että on ennenkin tehottomammat etuvedot arvosteltu paljon paremmiksi kuin tehokkaammat ja isommat, onhan esim. Clio ja Mini härnänneet paitsi tehokkaampia, isompia ja kalliimpia etuvetoja niin myös muunkinvetoisia ajettavuusarvosteluissa!!



    Ja aivan kulman takana on tulossa uusi versio luokan tähänastisesta ykkösestä eli Meganesta, sekä Golf GTI-R ja Sciroccon R-versio vissiin nekin pian tulossa.



    Mitä tulee kalliimpiin, eri lähtökohdista rakennettuihin ja paljon erikoisempiin autoihin niin nissä on paljon sellaista mihin Focuksen on vaikea tai mahdotonkin vastata tuolla reseptillä.



    Saattaa se Focus RS loistava ollakin mutta ei tähän asti ole mitään sellaisia merkkejä näkynyt että mitään uudelleenjakoa olisi läheskään tapahtumassa. Saimme hyvin tavallisen auton totuttua hieman tehokkaammalla koneella, ilmeisesti luokan muiden jäsenten tavoin hyvin hiotulla alustalla. Sen enempää emme vielä tiedä.

      
  • Noniin, eli bemarilta tai mersulta ei löydy nopeampaa autoa kuin R8 V10. Tulihan se sieltä pitkällisen kiertelyn ja kaartelun jälkeen. Ja selvyyden vuoksi M6 on siis hitaampi kuin R8 V8. Sport Auton ratatesteissä noille on saatu eroa ringillä se 8s saman kuskin toimesta. V10 Audi kulkee luonnollisesti lujempaa.



    Mitä tuo 335i osoitti? Sen, että käytetyn auton saa halvemmalla kuin uuden? Ohhoh, nytkö tämän havaitsit? Uusia autoja verrataan uusiin ja käytettyjä käytettyihin. Se on aivan itsestään selvää. Katsotaan asiaa sitten, kun Focuksia rupeaa saamaan käytettynä. Focuksen 47k€ hinta on hyvinkin kohtuullinen.



    Edelleenkin odotan sitä kohta, jossa olen Focus RS:ää parhaaksi sanonut. Tulee mieleeni sanonta tyhjistä tynnyreistä.



    Ja se MPS Mazdan vastaanotto ei todellakaan ole minun mielipiteeni. Se ei saanut yhtä positiivista vastaanottoa kuin Focus. Lue itse niitä lehtien ensikoeajoja, niin näet.



    Mikä tämän hetken etuveto GTI pärjää Focukselle vauhdissa? Väitän, että sellaista ei löydy. Ja edelleenkin urputa automedioiden suuntaan siitä, että Focusta verrataan noihin japseihin. EN minä niitä vertailutestien autovalintoja ole tehnyt.



    Petokselle:



    Nissan GT-R on muuten saman painoinen Audi RS4:jän kanssa ja sen painojakaumakin on prosentin sisään sama. Eli samat akselipainot edessä. Enpä silti GT-R:ää moittisi.



    GT-R painaa valmistajan mukaan 1740 kg. Paino käsittääkseni ilman kuskia. Road & Track mittasi painojakaumaksi 57:43.



      
  • simppa:

    Noniin, eli bemarilta tai mersulta ei löydy nopeampaa autoa kuin R8 V10. Tulihan se sieltä pitkällisen kiertelyn ja kaartelun jälkeen.


    Mitä rata-aikoja R8:n V10-versiosta tiedät? Miten tuo liittyy yhtään mihinkään kuin siihen että noin kauas ja älyttömyyksiin täytyy mennä vain jotta pääsisitä 'haukkumaan' Bemua. Ikävä kyllä se että Audi toisella yrittämällä pystyy tekemään äärimmäisen kalliin, äärimmäisen auton Lamborghinin pohjalta joka vissiin on jo vähän Bemun perheautoa nopeampi ei hirveästi Quandteja taida painaa. Eihän Audi sentään ole kuin vuosikymmeniä Bemun perässä Lambo-pohjaista urheiluautoa tekemässä. Joka ikisen muun mallisen Audin, Jaggen ja Mersun kanssa tilanne onkin jo aivan selkeästi Bemun eduksi - auts!



    Mitä tuo 335i osoitti? Sen, että käytetyn auton saa halvemmalla kuin uuden? Ohhoh, nytkö tämän havaitsit? Uusia autoja verrataan uusiin ja käytettyjä käytettyihin. Se on aivan itsestään selvää. Katsotaan asiaa sitten, kun Focuksia rupeaa saamaan käytettynä. Focuksen 47k€ hinta on hyvinkin kohtuullinen.


    Sen se osoitti että aika eri luokan auton kaikin puolin saa tuohon hintaan hyvin vähän käytettynä. Ostajat vertaavat kyllä kaikkia budjettiin sopivia autoja keskenään, tuskin vähän käytetty on poissuljettu etenkin kun Focuksesta tippuu hintaa roimasti kun liikeestä ulos ajaa. Eikä sitä saa kuin yhdellä korimallilla.



    Kun Focuksen hintaa vertaa muihin etuvetosportteihin tai halpoihin urheiluautoihin niin ei se mielestäni kovin ihmeellinen ole. Etenkin kun katsotaan miten lompakko kärsii ostoksen jälkeen, ja mitä 'arvoa' autossa tuntuu olevan.



    Edelleenkin odotan sitä kohta, jossa olen Focus RS:ää parhaaksi sanonut. Tulee mieleeni sanonta tyhjistä tynnyreistä.


    Sieltä sitä ylistystä tuli testien muodossa muun muassa. Ja ehdottomana totuutena tietty.



    Mikä tämän hetken etuveto GTI pärjää Focukselle vauhdissa? Väitän, että sellaista ei löydy. Ja edelleenkin urputa automedioiden suuntaan siitä, että Focusta verrataan noihin japseihin. EN minä niitä vertailutestien autovalintoja ole tehnyt.


    En tiedä, etkä tiedä sinäkään. Oletko sitä mieltä että vauhtiero tulee olemaan mitenkään merkittävä? Veikkaan että mahdollinen (lyhytaikainen?) pieni nopeusero radalla ei ole yhtä tärkeä kuin ajokokemus ja muu omistamisen ilo.



    Eiköhän kokonaisuus ratkaise, etenkin kun nelivetoja, takavetoisia arvostetumpia ja erikoisempia urheiluautoja on saatavilla suunnilleen tuohon hintaan. Todella kovia vaihtoehtoja on ties minkälaisia, jotenkin erittäin hyväkin Ford Focus vaikuttaa lattealta heti kättelyssä.

      
  • simppa:


    Petokselle:

    Nissan GT-R on muuten saman painoinen Audi RS4:jän kanssa ja sen painojakaumakin on prosentin sisään sama. Eli samat akselipainot edessä. Enpä silti GT-R:ää moittisi.

    GT-R painaa valmistajan mukaan 1740 kg. Paino käsittääkseni ilman kuskia. Road & Track mittasi painojakaumaksi 57:43.






    Mutta se ratkaiseva ero noissa mm on, että Nissan menee pitävällä pinnalla lähes täysin takavetoisena ( jos lukemani pitää paikkansa ) ?



    Ja kyllä kaksi prosenttiakin on jotain. Kuulostaa pieneltä, mutta mitä isommista painoista on kyse, sitä useampaa kiloa ohjaavien etupyörien ja audissa myös vetävien riesana sitä painoa on.





    Eikä Audia moitita sen takia että akselipainot eivät ole 50, vaan siksi ettei ajettavuuden hauskuus ja ratanopeus ole monen mielestä kummoiset suhteutettuna teholukemiin ja hintaan.

      
  • Tiedän R8 V8:n rata-ajoista jotain. Uskallan väittää, että V10-malli on selvästi nopeampi. Vai väitätkö muuta? Ja Audin otin tähään keskusteluun, koska Petos tuntui kaikkia Audeja keulapainoisiksi moittivan, mikä ei pidä alkuukaan paikkaansa.



    Kysyisin sinulta liittyen Jaguariin, että mistä tiedät facelift-XKR:n vauhdin. XKR on kuitenkin saanut aika merkittäviä muutoksia myös alustaansa koneesta puhumattakaan.



    Katsotaan sitten, kun Focuksen rata-aikoja rupeaa tulemaan. Pistän pääni pantiksi, että ajat tulevat olemaan varsin hyviä.



    Jännä juttu, kuinka samassa ketjussa moitit olettamaasi Focuksen jälleenmyyntiarvoa, mutta samalla kehut käytetyn bemarin edullisuutta. Jos Focus menettää arvonsa nopeasti, eikö se ole oivallinen ostos käytettyä halajavalle? Samanikäinen Focus olisi siis todella roimasti halvempi kuin 335i.



    On myöskin mielenkiintoista, että sinulla on ilmeisesti joku kristallipallo, josta selviää RS:n jälleenmyyntiarvo.



    Näytä nyt se kohta, jossa olen Ford Focusta parhaaksi sanonut. Se sanonta niistä tynnyreistä on edelleenkin mielessä...



    Kutsuit minua myöskin valehtelijaksi. Kerro minulle, missä kohti ketjua olen valehdellut, ja lyö todisteet pöytään. Tämä taas osoittaa sen, että faktojen loppuessa käydään henkilön kimppuun. Se on mielestäni äärettömän surullista.



    Petos:



    Näytä minulle, missä RS4 Audia moitittaisiin kovasti. Evo antoi viisi tähteä, Autocar hehkutti ja Fifth Gear piti myöskin. Bemari on radalla nopeampi, muttei mitenkään järjettömän radikaalisti. C-mersu on hitaampi.

      
  • simppa:



    Petos tuntui kaikkia Audeja keulapainoisiksi moittivan

    -ai ''tuntui''. No en ole R8:siin kommentoinut, vain isokoneisten perheaudien tyypillisiin piirteisiin.

    Ja nehän ovat keulapainoisia ja kankeita, verrattuna varsinaiseen kilpailijaansa Bemariin.

    Tuolla edellä pyynnöstä selvitin jo, miksi keulapainoisuus ei suunnilleen samasta akselipainosta huolimatta vaivaa mm. Subarua ja evoa niin häiritsevästi.

    Taisi vain aiemmat viestini hukkua tuonne viestipaljouden sekaan.



    Näytä minulle, missä RS4 Audia moitittaisiin kovasti. Evo antoi viisi tähteä, Autocar hehkutti ja Fifth Gear piti myöskin.


    -eihän sitä nyt moititakkaan.

    Mutta ei se tarkoita etteikö noita ongelmia jonkinsuuruisena olisi. En minä niitä ole päästäni keksinyt.

    Onhan Evossa ja Subaruissakin omat juttunsa, joissa parantamisen varaa, mutta ei niitä silti niistä juuri moitita.
      
  • Putput:


    Sen se osoitti että aika eri luokan auton kaikin puolin saa tuohon hintaan hyvin vähän käytettynä. Ostajat vertaavat kyllä kaikkia budjettiin sopivia autoja keskenään, tuskin vähän käytetty on poissuljettu etenkin kun Focuksesta tippuu hintaa roimasti kun liikeestä ulos ajaa. Eikä sitä saa kuin yhdellä korimallilla.




    voihan olla että aluksi saatavuus suomeen on niin pientä että arvo pysyy suht hyvin????

    ja 99,9% autoissa arvo putoaa reilusti kun ajaa ulos liikkeestä, kalliimmisssa eurollisesti enemmän...



      
  • Tunnut Petos selvästi unohtavan, että RS4 on eri auto kuin S6 ja RS6. Yhtälailla kilpailija on mersu, eikä RS4 ole mersuun nähden millään tavalla kankea.



    Toki jokaisesa autossa on jonkinsuuruisia ongelmia. Teet kuitenkin turhan suuren numeron tuosta, sillä RS4 on mainio ajettava, eikä todellakaan sellainen, jonka annat ymmärtää sen olevan.



    Ja kyllähän esimerkiksi WRX STi:n ohjaustunto on noussut aika monessa vertailussa kriittisessä valossa esiin.



    Kaiva nyt niitä testejä esiin, jossa Audia kovasti moitittaisiin. Itse en sellaisiin ole törmännyt.



    Mitenkä muuten M3 bemarin kanssa. Sehän lienee pelkkä kesäauto Audiin verrattuna Suomessa?

      
  • Nämä M6 vs.R8 vertailut rataolosuhteissa ovat mielestäni todella turhanpäiväisiä...R8 on kuitenkin aivan puhdas urheiluauto kun taas M6 on tehokas GT luokan auto. Lähinnä tuossa vertailussa voi ihastella miten hyvin M6 pysyy R8sin perässä noinkin isona autona...Jos ajatellaan ainoastaan rata ajoa, nämä valmistajat pystyisivät kuitenkin varmasti tekemään paljon nopeampiakin autoja kun nämä kaksi, mutta jokapäiväinen käyttömukavuus varmasti kärsisi tästä. Muutenkin ihmettelen tällä palstalla tapahtuvaa valmistajien väheksyntää tyyliin Ford on paska ja M3 hidas verrattuna johonkin xään.Ford on kuitenkin legentaarinen merkki autourheilussa ja M3 varmasti on luokkansa parhaita tehokkaita vakioautoja. Nämähän ovat toki vain omia mielipiteitäni.



    Itse aiheeseen: Ford Focus RS näyttää olevan kova luu omaan luokkaansa. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten se pärjää nyrrellä Megane R26R:lle jonka nimissä on etuvetoisten kierrosennätys Nurburgringille ainakin tietääkseni.

      
  • Tuossa RS4:n koneessa on yllättävän vähän vääntöä, 430Nm ja sekin vasta 5500 kiekassa. Meinaan jos vertaa vaikkapa japsi Evoon joka vääntää 422Nm ja 3500 kiekassa. Ai tämäkö on sitä kuuluisaa turboviivettä? Vaikka viivettä tässä tapauksessa on kyllä nimenomaan isommassa myllyssä. No tämä nyt oli vain tälläinen kommentti, onhan se silti tehoiltaan ja kulultaan varsin asiallinen.



    Kyllähän kaikilla autoilla miinuspuolensa on. Evon miinuspuoleksi sanoisin sen, että nyt kun siitä tuli paremin varusteltu ja näin edespäin, tuli painoa enemmän, vaikka teho ei lisääntynyt. Olisivat voineet keventää sitä jostain muualta, moottorihan kyllä keveni 12kg. Toinen miinus on tietynlainen muovisuus mitä on jossain kommentoitu, olisivat voineet vähän enempi panostaa kabiinin materiaaleihin. Kolmas miinus tulee siitä, että se on kuitenkin suhteellisen kallis auto.



    Ajettavuudessa ja käsiteltävyydessä, uskaltaisin silti väittää audin jäävän japsinelikoille, vaikkeivat ne olekkaan sen suoria kilpailijoita.

      
  • Turbokoneessa on luonnollisesti enemmän vääntöä ja alempana kuin vaparissa. Audi sitten kiertääkin aika tavalla korkeammalle kuin tuo mitsu. Ja tosiaan, ei tuossa Audissa vaparina todellakaan mitään viiveitä ole.



    Samoilla kierroksilla esimerkiksi Ferrareiden huippuväännöt tulevat.

      
  • Niin, kannattaa toki huomioida että tuo Audin kone on yli kaksinkertainen iskutilavuudeltaan vrt. Mitsu ja tässä mielessä se tuntuukin todella ihmeelliseltä, että edes silloin siitä ei ole väännössä turbokonetta haastamaan matalemmilla kiekoilla.

      
  • kyllä tuo vääntö riittää ihan hyvin,,, tehohan tässä on tärkeämpää....

      
  • GTAm:

    kyllä tuo vääntö riittää ihan hyvin,,, tehohan tässä on tärkeämpää....




    Aivan! Mielestäni Matti ja kumppanit on vähän pihalla vääntöpuheineen, teho sitä autoa kuljettaa. Kenties vääntöuskovaisten mielestä täysin hypoteettinen 40hp ja 600nm kone olisi todella suorituskykyinen ja viiveetön mukavine vääntöineen.

      
  • simppa:




    Tunnut Petos selvästi unohtavan, että RS4 on eri auto kuin S6 ja RS6. Yhtälailla kilpailija on mersu, eikä RS4 ole mersuun nähden millään tavalla kankea.

    Toki jokaisesa autossa on jonkinsuuruisia ongelmia. Teet kuitenkin turhan suuren numeron tuosta, sillä RS4 on mainio ajettava, eikä todellakaan sellainen, jonka annat ymmärtää sen olevan.



    -ja minkälaisen olen antanut ymmärtää että se on?

    Onhan se hieno peli, ja fantastinen autobahn-tykki.

    Mutta se ei noista mainituista ongelmista johtuen pärjää M3:lle, ja tiukkaa varmaan tekee puolet halvempien japanilaisten kanssa.

    Ja onhan tuo ihan fakta juttu että Audit kantavat etupyörillään raskaampaa taakkaa ( joka näkyy sitten kääntyvyydessä, jarrutuksissa ja ajon hauskuudessa ) kuin kilpailijat, jotka ovat ongelman hoitaneet joko painojakoa parantamalla, tai kevyempää konetyypiä valitsemalla.

    Herranjumala, et kai voi oikeasti väittää ettei sillä olisi mitään tekemistä auton käyttäytymisen ja ketteryyden kanssa, jos toisessa on yli puolet enemmän iskutilavuutta ja neljä sylinteriä enemmän...


    Ja kyllähän esimerkiksi WRX STi:n ohjaustunto on noussut aika monessa vertailussa kriittisessä valossa esiin.

    -niin on, se on Imprezojen huono piirre. Tuo vika ei kuitenkaan pilaa ajamisen hauskuutta, virtuoosimaista hallintaa jota autolla on mahdollista harrastaa, eikä ratanopeutta.


    Kaiva nyt niitä testejä esiin, jossa Audia kovasti moitittaisiin. Itse en sellaisiin ole törmännyt.

    -Sanoin jo ettei sellaisia varmaankaan ole. Tuo asia ei vaivaa Audia niin paljoa, että siitä testeissä tulisi kakkaa niskaan.
      
  • Matti-:

    Niin, kannattaa toki huomioida että tuo Audin kone on yli kaksinkertainen iskutilavuudeltaan vrt. Mitsu ja tässä mielessä se tuntuukin todella ihmeelliseltä, että edes silloin siitä ei ole väännössä turbokonetta haastamaan matalemmilla kiekoilla.




    Katsopa muita vastaavankokoisia vapaasti hengittäviä koneita. Huippuvääntö ei ole yhtään sen suurempi. M3 kyllä tuottaa huippuväännön alemmilla kierroksilla, mutta sitä on 30 nm vähemmän.



    Ferrareista California omaa kyllä todella muhkean litraväännön, joka pieksee Audin aika selvästi, vaan ompahan autokin vähän uudempi ja kalliimpi konstruktio.



    Vapaastihengittävän ja ahdetun vääntölukemien/kierrosten vertaaminen ei ole järjellistä touhua. Hyvä esimerkki on 911 Turbo vs. F430. Porschen maksimääntö 620 nm tulee 1950 rpm, kun Ferrarin vastaavat arvot ovat 465nm/5250 rpm. Enpä silti ole Ferrarin konetta kuullut moitittavan.



    Petos:



    Pilaako RS4 Audin keulapaino ajon? Mielestäni ei todellakaan, kuten ei lehtien testaajienkaan mielestä. Ei sitä muuten kehuttaisi hauskaksi ajaa. Toki se hauskuuteen vaikuttaa jonkun verran, mutta ei todellakaan tapa sitä.



    Ohjaustunto on sellainen asia, että ratavauhtiin se ei vaikuta, mutta ajamisen hauskuutta se rokottaa takuulla. Aika erikoinen väite, etteikö ohjaustunto olisi osa ajonautintoa. Ei se silti Subarua autona pilaa, mutta jonkinmoinen miinus siitä tulee.



    RS4:jä kyllä kulkee ihan selvällä marginaalilla lujempaa kuin WRX STi.



    Sport Auton rata-aika on Audilla kovempi kuin mm. upouudella IS-F:llä. Uusi M3 on Nurbugringillä Sport Auton mukaan huikeat 4s nopeampi, kun kierrosaika kestää sen 8 min 10s. E46 M3 on Sport Auton rata-aikojen mukaan 13s hitaampi. WRX STi on samaisen lehden aikojen mukaan reilu 15s hitaampi. Horst Von Saurma kaikkien kuskina.



    Sport Auton Hockenheimin ajat:



    http://www.fastestlaps.com/track7.html



    Audi sijalla 79. Subaru STi sijalla 151.



    En sanoisi, että tekee tiukkaa.

      
  • simppa:

    M3 kyllä tuottaa huippuväännön alemmilla kierroksilla, mutta sitä on 30 nm vähemmän.




    Huippuvääntö on pienempi, kun moottori on karvan alle 4 litrainen. Moottorin tilavuudella on vapaastihengittävissä ratkaiseva rooli vääntömomenttiin, tullaan taas siihen simpan vierastamaan nm/l suhteeseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit