Ja sen viestini pointti oli nimenomaan osoittaa, että etuvedollakin voidaan saavuttaa menestystä. Siksi mainitsi nuo kaksi sarjaa.
Enhän minä ole sitä koskaan kiistänytkään, aiemminhan kehuin Xsaran etuvetoista ralliautoa. Kommenttini alunperin koski vain sitä, kun sanoit, ettei tuo etuveto ole sen hitaampi kuin takavetokaan.
Kyllä minusta jo se, että takavetoiselle autolle määrätään ylimääräinen paino kisoissa kertoo siitä, että se on oletusarvoltaan nopeampi.
Lisäksi Focuksen kohdalla suurin ero on siinä, että takavetoisella ja nelivetoisella voi radalla ja suljetulla alueella pitää muutakin hauskaa, kuin vain ajaa nopeita kierroksia. Tästä myös arvostamasi Plato ja kumppanit ovat samaa mieltä. Totta kai osaava kuski voi tuon tehdä myös etuvetoisella, mutta siinä on suuri ero, kun siinä tuon joutuu tekemään ilman vetoa päällä.
Mitä minä olen asvalttiradoilla ajellut, olen puolet leikkinyt autolla, kun se kerrankin on mahdollista ja puolet yrittänyt ajaa nopeita kierroksia. Focuksella ei kärjistetysti voi tehdä kuin toista noista tai ainakaan se ei minusta ole kovin hauskaa.
Tämä on täysin makuasia, eikä siitä edes vaikuta vängätä, eri ihmiset vain pitävät eri asiosta, siinä se. Mitsu tarjoaa muilla osa-alueilla erittäin hyviä ominaisuuksia vastineeksi, joten se minkä valitsee on täysin siitä kiinni mistä itse kukanenkin pitää.
Tästä olemme 100 % samaa mieltä.
Painotetaan nyt vielä kerran, että pidän evoa älyttömän hyvänä autona enkä itsekkään keksi lumelle ja jäälle Subarun lisäksi tuota nopeampaa autoa. Ja edelleen, jos minulla olisi enemmän kuin kaksi autoa, 99% varmuudella tallistani löytyisi evo tai imppu.
Hyökkäsit vain minusta asiattomast RS4:n konetta vastaan, mitä itse pidän mestariteoksena (ja aika moni lehdistöstäkin), siksi kommentoin, ettei asiat ole noin mustavalkoisia.
Noista takavetoisen lisäpainoistahan on käyty keskustelua tai oikeastaan rutistu sekä WTCC:n että BTCC:n osalta juurikin siitä syystä, että ne kuulemma ovat epäreilut.
Seateissa on tälläkin hetkellä WTCC:ssä että BTCC:ssä lisäpainot nostamassa painon bemarien tasolle, mutta eivät ne tunnu paljoa vauhtia hidastavan. WTCC:ssä näyttäisi Seat olevan edelleenkin melkoisen ylivoimainen.
Näin pienenä piikkinä on kirjoitetettava, että mitenkä se leikki CLS mersulla onnistui? ESP:hän siinä tappaa leikin alkuunsa vaikka se olisikin "poissa" päältä.
Kokonaisuutena esimerkiksi Drivers Republicin, Evon ja Fifth Gearin sekä Autocarin arviot Focuksesta ovat olleet äärimmäisen positiivisia.
Hyökkäsit vain minusta asiattomast RS4:n konetta vastaan, mitä itse pidän mestariteoksena (ja aika moni lehdistöstäkin), siksi kommentoin, ettei asiat ole noin mustavalkoisia.
No myönnettäköön että vähän turhan kärjistetysti olin vastassa. En minä sitä kiistä, etteikö se ole mestariteos. Aivan mahtavahan se on koneena ja turbokoneeseen verrattuna toki tehoa on jo 1000:sta lähtien tarjolla, kiertähän se myös selvästi enemmän. Tuossa vain edellä kerroin, miksi itse en ehkä sellaista Evon tapaiseen autoon laittaisi. Voisihan se ehkä toimia, epäilen vain hieman.
Yksi syy on varmasti myös hinta, Evoa kun yritetään pitää sellaisena, joka on tavoiteltavissa tavalliselle pulliaisellekkin. Ja mainittakoon nyt että F1 autojen V8:t eivät mahdottoman paljon paina, tosin ei ne niin isoja olekkaan, eikä kestävyys kyllä ole mistään kotoisin niissä.
Lisäksi Focuksen kohdalla suurin ero on siinä, että takavetoisella ja nelivetoisella voi radalla ja suljetulla alueella pitää muutakin hauskaa, kuin vain ajaa nopeita kierroksia. Tästä myös arvostamasi Plato ja kumppanit ovat samaa mieltä.
-kyllä vaan. Taspainoista ja toimivaa Nelikkoa voi viedä aivan mielettömällä tavalla, jo siellä kuivalla asvaltillakin saati liukkaammilla pinnoilla, ja ohjata periaatteessa kaasulla.
Eikun tekemään sama Fordilla. Voi olla että pitäisi ottaa lainaksi naapurin sierra...
Mitä minä olen asvalttiradoilla ajellut, olen puolet leikkinyt autolla, kun se kerrankin on mahdollista ja puolet yrittänyt ajaa nopeita kierroksia. Focuksella ei kärjistetysti voi tehdä kuin toista noista tai ainakaan se ei minusta ole kovin hauskaa.
Hyökkäsit vain minusta asiattomast RS4:n konetta vastaan, mitä itse pidän mestariteoksena (ja aika moni lehdistöstäkin), siksi kommentoin, ettei asiat ole noin mustavalkoisia.
-kyllä itse kone onkin taatusti mitä mainioin, ja onhan V8 poikaa. Minusta kuitenkin pohja jolle se laitetaan, ei ole ihan tuollaisen koneen vaatimusten mukainen, toisin kuin vaikka bemarissa.
Seateissa on tälläkin hetkellä WTCC:ssä että BTCC:ssä lisäpainot nostamassa painon bemarien tasolle, mutta eivät ne tunnu paljoa vauhtia hidastavan. WTCC:ssä näyttäisi Seat olevan edelleenkin melkoisen ylivoimainen.
-tuohon menestykseen vaikuttaa aika moni muukin muuttuja kuin että kummasta päästä vetää. Onhan selvää ettei kumpikaan tapa ole kovin ylivoimainen, jos on kyse jostain BTCC:sta tai WTTC:stä.
Näin pienenä piikkinä on kirjoitetettava, että mitenkä se leikki CLS mersulla onnistui? ESP:hän siinä tappaa leikin alkuunsa vaikka se olisikin "poissa" päältä.
Kokonaisuutena esimerkiksi Drivers Republicin, Evon ja Fifth Gearin sekä Autocarin arviot Focuksesta ovat olleet äärimmäisen positiivisia.
-niin, noita muutamaa vertailua, tai paremminkin loppujärjestystä sinä toitotat kuin papukaija.
Ja sitten alkaa turhauttamaan, kun sinulla on mielestäsi ''todisteet'' että Focus on yliveto, mutta kukaan muu keskustelijoista ei sattuneesta syystä siitä liioin innostu kuitenkaan.
-niin, noita muutamaa vertailua, tai paremminkin loppujärjestystä sinä toitotat kuin papukaija.
Ja sitten alkaa turhauttamaan, kun sinulla on mielestäsi ''todisteet'' että Focus on yliveto, mutta kukaan muu keskustelijoista ei sattuneesta syystä siitä liioin innostu kuitenkaan.
Voisikohan olla, että ne olivat ensimmäiset ja vieläkin käsittääkseni ainoat englanninkieliset vertailutestit. Autocarissa olisi paperiversiossa vertailu, mutta sitä en ole saanut käsiini omaa laiskuuttani.
Rellu on yllättävän monessa vertailussa ollut mukana. Sen kanssa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että japseihin ja RS:ään verrattuna siitä ei todellakaan ole jokapäiväiseen käyttöön. Siinähän ovat ikkunatkin muovia puhumatta siitä, että takapenkki ei ole lainkaan!
Otapa nyt silmä käteen ja näytä se kohta, jossa sanon Focusta parhaaksi. Turha paskanjauhaminen toisen sanomisista ei palvele kenenkään etuja.
Rellu on yllättävän monessa vertailussa ollut mukana. Sen kanssa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että japseihin ja RS:ään verrattuna siitä ei todellakaan ole jokapäiväiseen käyttöön. Siinähän ovat ikkunatkin muovia puhumatta siitä, että takapenkki ei ole lainkaan!
Suomalaisen kotitalouden keskikoko on 2,1 henkeä, joten sen valossa auto ilman takapenkkiäkin riittäisi suurelle osalle suomalaisista kotitalouksista vaikka ihan jokapäiväiseen käyttöön. Meidänkin taloudessa riittä kaksipaikkainen auto aivan mainiosta, jopa paljon pienemmällä tavaratilalla varustettukin kuin tuo Megane.
Yksi syy on varmasti myös hinta, Evoa kun yritetään pitää sellaisena, joka on tavoiteltavissa tavalliselle pulliaisellekkin. Ja mainittakoon nyt että F1 autojen V8:t eivät mahdottoman paljon paina, tosin ei ne niin isoja olekkaan, eikä kestävyys kyllä ole mistään kotoisin niissä.
Eihän F1-autojen koneita voi millään mittapuilla verrata tieliikennekäyttöisten menopelien koneisiin.
Mikäänhän ei toisaalta estäisi tekemästä verrattain pientä ahdettua 6- tai 8-sylinteristä moottoria paitsi kustannukset. Maseratillahan oli vielä 90-luvulla 2.0 V6 bi-turbo. (mm. Ghibli, Racing) ja 3.2 V8 bi-turbo (mm. Quattroporte ottocilindri, 3200GT/GTA)
Rellu on yllättävän monessa vertailussa ollut mukana. Sen kanssa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että japseihin ja RS:ään verrattuna siitä ei todellakaan ole jokapäiväiseen käyttöön. Siinähän ovat ikkunatkin muovia puhumatta siitä, että takapenkki ei ole lainkaan!
Suomalaisen kotitalouden keskikoko on 2,1 henkeä, joten sen valossa auto ilman takapenkkiäkin riittäisi suurelle osalle suomalaisista kotitalouksista vaikka ihan jokapäiväiseen käyttöön. Meidänkin taloudessa riittä kaksipaikkainen auto aivan mainiosta, jopa paljon pienemmällä tavaratilalla varustettukin kuin tuo Megane.
Mihin se 0,1 henkilöä sitten laitetaan?
Takapenkkihän ei tuon rellun ainoa päivittäistä käyttöä rajoittava tekijä ole. Siitä on kaikki ylimääräinen karsittu.
Eihän F1-autojen koneita voi millään mittapuilla verrata tieliikennekäyttöisten menopelien koneisiin.
Ei niin.
Itseasiassa nyky F1 moottori on mielestäni varsin kestävä:
nykysäännöin on ajettava pari kisaviikonloppua ( eli liki 1000 kilometriä ) samalla koneella.
F1 moottorihan on huipputekniikkaa, ja ottaen huomioon viritysasteen, ja että kun ajetaan, on kaasulla vain periaatteessa yksi asento -täysillä, ja kierrokset kaiken aikaa ylärajoilla, rajoitin 18000rpm.
Eiväthän nuo kisakoneet käy edes tyhjäkäyntiä kunnolla. Edes Ferrari FXX ei omaa kunnollista tyhjäkäntiä, vaikka noita on ainakin Edo competition muuttanut tieliikennelaillisiksikin.
-kyllä on ihan lahjakkaan tuntusta porukkaa puikoissa, ja ajavat melko agressiivisesti kumminkin osumatta.
Tuosta hyvin huomasi, että bemarit menivät suorilla kuin ohjukset ohi heikommistaan. Mutkissa sitten muut jarrutti sen verran että noin pieniksi muodostui erot maalissa.
kyllä on ihan lahjakkaan tuntusta porukkaa puikoissa, ja ajavat melko agressiivisesti kumminkin osumatta.
Tuosta hyvin huomasi, että bemarit menivät suorilla kuin ohjukset ohi heikommistaan. Mutkissa sitten muut jarrutti sen verran että noin pieniksi muodostui erot maalissa.
Minun huomion varastaa tuo S2000 pienine vaparikoneineen. Kova peli näköisekseen
Eihän F1-autojen koneita voi millään mittapuilla verrata tieliikennekäyttöisten menopelien koneisiin.
Ei niin.
Itseasiassa nyky F1 moottori on mielestäni varsin kestävä:
nykysäännöin on ajettava pari kisaviikonloppua ( eli liki 1000 kilometriä ) samalla koneella.
F1 moottorihan on huipputekniikkaa, ja ottaen huomioon viritysasteen, ja että kun ajetaan, on kaasulla vain periaatteessa yksi asento -täysillä, ja kierrokset kaiken aikaa ylärajoilla, rajoitin 18000rpm.
Jotain huipputekniikkaa, toisaalta paljon huipputekniikkaa on säännöillä kielletty, kuten vaikkapa muuttuvat venttiilienajoitukset. Kestävyys on huono juurikin siksi, että sen pitää olla niin kevyt. Sitten kun ahtimetkin on kielletty, todennäköisesti turvallisuus ja kustannus syistä.
Eihän F1-autojen koneita voi millään mittapuilla verrata tieliikennekäyttöisten menopelien koneisiin.
Mikäänhän ei toisaalta estäisi tekemästä verrattain pientä ahdettua 6- tai 8-sylinteristä moottoria paitsi kustannukset. Maseratillahan oli vielä 90-luvulla 2.0 V6 bi-turbo. (mm. Ghibli, Racing) ja 3.2 V8 bi-turbo (mm. Quattroporte ottocilindri, 3200GT/GTA)
No ei tietenkään sillä tavalla voi verrata. Niissä keveys on viety niin pitkälle, että kestävyys on täysin hukassa ja koneet ovat kertakäyttötavaraa.
Joo ei estäkkään. Mitsultakin löytyi 90-luvulla ja 2000-luvun alussa paljon pieniä V6 koneita. Kuten 2 litrainen V6 tuplaturbo, en tiedä onko se enää mallistossa. Samoin 1,6 ja 1,8 litraiset V6 vaparit, en tiedä oliko niistä ahdettua variaatiota. Tuota 1,6 litraista pidetään edelleen maailman pienimpänä tuotantoautossa oleena V6 koneena. VR4 Galantissa oli 2,5 litrainen V6 tuplaturbo, joka tuotti n.300hv.
Mikäänhän ei toisaalta estäisi tekemästä verrattain pientä ahdettua 6- tai 8-sylinteristä moottoria paitsi kustannukset. Maseratillahan oli vielä 90-luvulla 2.0 V6 bi-turbo. (mm. Ghibli, Racing) ja 3.2 V8 bi-turbo (mm. Quattroporte ottocilindri, 3200GT/GTA)
Ferrari GTB/GTS Turbon 2.0 V8 unohtui, 254hp. Tehtiin vuoteen 1990.
Noista takavetoisen lisäpainoistahan on käyty keskustelua tai oikeastaan rutistu sekä WTCC:n että BTCC:n osalta juurikin siitä syystä, että ne kuulemma ovat epäreilut.
Seateissa on tälläkin hetkellä WTCC:ssä että BTCC:ssä lisäpainot nostamassa painon bemarien tasolle, mutta eivät ne tunnu paljoa vauhtia hidastavan. WTCC:ssä näyttäisi Seat olevan edelleenkin melkoisen ylivoimainen.
Näin pienenä piikkinä on kirjoitetettava, että mitenkä se leikki CLS mersulla onnistui? ESP:hän siinä tappaa leikin alkuunsa vaikka se olisikin "poissa" päältä.
Kokonaisuutena esimerkiksi Drivers Republicin, Evon ja Fifth Gearin sekä Autocarin arviot Focuksesta ovat olleet äärimmäisen positiivisia.
Tuossa on sama esp:n systeemi kuin 500:ssa, leikkaa huippusladeja, mutta kyllä tuota onnistuu viemään ns kahva edellä. Niinkuin Needell tuossa sanoo, jos ajaa alle pähkähullun tason, tuo menee kivasti. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että esp pitäisi saada myös kokonaan pois. Mutta kuten toisessa keskustelussa sanoin, on tuo XF:ää silti valovuoden edellä. Mutta eipähän ole tuotakaan ongelmaa enää..
Miksi sitten takavetoiselle on määrätty oletuksena enemmän painoa? Siksikö, että on haluttu tehdä kiusaa tai epäreilu sarja, vai mikä on syynä? Petos perusteli sinulle minusta hyvin. Minusta kuitenkin Bmw on pärjännyt noissa luokissa hyvin. Minä en itse tykkää noin tarkoitusperäisestä kirjoittelusta, että "unohdetaan" mainita, että kappas vain, Bemarikin on voittanut muutaman mestaruuden. Mutta Petos voi selvästi asiasta jotain tietävänä jatkaa vänkäämistä, mihin simpalla on aina ihme hinku.
Tuo simpan tietotoimisto alkaa olla kohta legendaarinen..
Jos hauskanpidosta puhutaan, niin XF:ää voi kyllä viedä sladissa mielin määrin. Ainakin jos tuohon AMG-malliin verrataan XFR:ää, niin nopeammasta autosta ei liene epäselvyyttä eikä siitä, kumpaa voi viedä enemmän kahva edellä.
BMW on pärjännyt. Nyt kuitenkin Seat on niskan päällä. BTCC:ssä bemarilla ei mainittavaa menestystä ole tullut vuotta 1993 lukuunottamatta.
simppa:
et olekkaan sanonut, viestisi vain vaikutti siltä, kun ruvetaan oikein listaamalla luettelemaan pelkkiä etuvetoisen menestyksiä.
Ja tunnetaanhan sinut siitä ettet pahemmin anna arvoa muille vetotavoille.
Eli siitä tämä ''heitto''. Pahoittelut jos se vaikutti mussutukselta
petos:
Niin, muuten vaan taloudessa on kaksi takavetoista autoa ja Jaguarin seuraaja on lähes 100% varmuudella taka- tai neliveto.
Ja sen viestini pointti oli nimenomaan osoittaa, että etuvedollakin voidaan saavuttaa menestystä. Siksi mainitsi nuo kaksi sarjaa.
Takaveto on kuitenkin surkea talviliukkailla!
Enhän minä ole sitä koskaan kiistänytkään, aiemminhan kehuin Xsaran etuvetoista ralliautoa. Kommenttini alunperin koski vain sitä, kun sanoit, ettei tuo etuveto ole sen hitaampi kuin takavetokaan.
Kyllä minusta jo se, että takavetoiselle autolle määrätään ylimääräinen paino kisoissa kertoo siitä, että se on oletusarvoltaan nopeampi.
Lisäksi Focuksen kohdalla suurin ero on siinä, että takavetoisella ja nelivetoisella voi radalla ja suljetulla alueella pitää muutakin hauskaa, kuin vain ajaa nopeita kierroksia. Tästä myös arvostamasi Plato ja kumppanit ovat samaa mieltä. Totta kai osaava kuski voi tuon tehdä myös etuvetoisella, mutta siinä on suuri ero, kun siinä tuon joutuu tekemään ilman vetoa päällä.
Mitä minä olen asvalttiradoilla ajellut, olen puolet leikkinyt autolla, kun se kerrankin on mahdollista ja puolet yrittänyt ajaa nopeita kierroksia. Focuksella ei kärjistetysti voi tehdä kuin toista noista tai ainakaan se ei minusta ole kovin hauskaa.
Matti-:
Tästä olemme 100 % samaa mieltä.
Painotetaan nyt vielä kerran, että pidän evoa älyttömän hyvänä autona enkä itsekkään keksi lumelle ja jäälle Subarun lisäksi tuota nopeampaa autoa. Ja edelleen, jos minulla olisi enemmän kuin kaksi autoa, 99% varmuudella tallistani löytyisi evo tai imppu.
Hyökkäsit vain minusta asiattomast RS4:n konetta vastaan, mitä itse pidän mestariteoksena (ja aika moni lehdistöstäkin), siksi kommentoin, ettei asiat ole noin mustavalkoisia.
Metsähaka:
Niimpä niin. Kannattaa varmaan joskus hankkiutua F-ryhmän osakilpailuun niin näkee käytännössä, kuinka surkeita nuo oikein ovat.
Noista takavetoisen lisäpainoistahan on käyty keskustelua tai oikeastaan rutistu sekä WTCC:n että BTCC:n osalta juurikin siitä syystä, että ne kuulemma ovat epäreilut.
Seateissa on tälläkin hetkellä WTCC:ssä että BTCC:ssä lisäpainot nostamassa painon bemarien tasolle, mutta eivät ne tunnu paljoa vauhtia hidastavan. WTCC:ssä näyttäisi Seat olevan edelleenkin melkoisen ylivoimainen.
Näin pienenä piikkinä on kirjoitetettava, että mitenkä se leikki CLS mersulla onnistui? ESP:hän siinä tappaa leikin alkuunsa vaikka se olisikin "poissa" päältä.
Kokonaisuutena esimerkiksi Drivers Republicin, Evon ja Fifth Gearin sekä Autocarin arviot Focuksesta ovat olleet äärimmäisen positiivisia.
individual:
No myönnettäköön että vähän turhan kärjistetysti olin vastassa. En minä sitä kiistä, etteikö se ole mestariteos. Aivan mahtavahan se on koneena ja turbokoneeseen verrattuna toki tehoa on jo 1000:sta lähtien tarjolla, kiertähän se myös selvästi enemmän. Tuossa vain edellä kerroin, miksi itse en ehkä sellaista Evon tapaiseen autoon laittaisi. Voisihan se ehkä toimia, epäilen vain hieman.
Yksi syy on varmasti myös hinta, Evoa kun yritetään pitää sellaisena, joka on tavoiteltavissa tavalliselle pulliaisellekkin. Ja mainittakoon nyt että F1 autojen V8:t eivät mahdottoman paljon paina, tosin ei ne niin isoja olekkaan, eikä kestävyys kyllä ole mistään kotoisin niissä.
individual:
individual:
-kyllä itse kone onkin taatusti mitä mainioin, ja onhan V8 poikaa. Minusta kuitenkin pohja jolle se laitetaan, ei ole ihan tuollaisen koneen vaatimusten mukainen, toisin kuin vaikka bemarissa.
simppa:
petos:
Tai edes naapurin Escort
https://www.youtube.com/watch?v=ZiYyQmeQerY
petos:
Voisikohan olla, että ne olivat ensimmäiset ja vieläkin käsittääkseni ainoat englanninkieliset vertailutestit. Autocarissa olisi paperiversiossa vertailu, mutta sitä en ole saanut käsiini omaa laiskuuttani.
Rellu on yllättävän monessa vertailussa ollut mukana. Sen kanssa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että japseihin ja RS:ään verrattuna siitä ei todellakaan ole jokapäiväiseen käyttöön. Siinähän ovat ikkunatkin muovia puhumatta siitä, että takapenkki ei ole lainkaan!
Otapa nyt silmä käteen ja näytä se kohta, jossa sanon Focusta parhaaksi. Turha paskanjauhaminen toisen sanomisista ei palvele kenenkään etuja.
Sierrakin kyllä kelpaisi kyseiseen tarkoitukseen:
https://www.youtube.com/watch?v=Vi94BOBn6pM
Laitetaan vielä nostalginen Sierra pätkä
https://www.youtube.com/watch?v=GAUpja6Oa7s
simppa:
Suomalaisen kotitalouden keskikoko on 2,1 henkeä, joten sen valossa auto ilman takapenkkiäkin riittäisi suurelle osalle suomalaisista kotitalouksista vaikka ihan jokapäiväiseen käyttöön. Meidänkin taloudessa riittä kaksipaikkainen auto aivan mainiosta, jopa paljon pienemmällä tavaratilalla varustettukin kuin tuo Megane.
Matti-:
Eihän F1-autojen koneita voi millään mittapuilla verrata tieliikennekäyttöisten menopelien koneisiin.
Mikäänhän ei toisaalta estäisi tekemästä verrattain pientä ahdettua 6- tai 8-sylinteristä moottoria paitsi kustannukset. Maseratillahan oli vielä 90-luvulla 2.0 V6 bi-turbo. (mm. Ghibli, Racing) ja 3.2 V8 bi-turbo (mm. Quattroporte ottocilindri, 3200GT/GTA)
slowgear:
Mihin se 0,1 henkilöä sitten laitetaan?
Takapenkkihän ei tuon rellun ainoa päivittäistä käyttöä rajoittava tekijä ole. Siitä on kaikki ylimääräinen karsittu.
Vackraste:
tuo oli hyvä pätkä. Sierra saa kyytiä brand hatchissa -tiff needell.
Kovin näytti olevan yliohjaavaa meno, mutta toisaalta ymmärrettävää kun on 500hv ( jos oikein käsitin ).
simppa:
Ei niin.
Itseasiassa nyky F1 moottori on mielestäni varsin kestävä:
nykysäännöin on ajettava pari kisaviikonloppua ( eli liki 1000 kilometriä ) samalla koneella.
F1 moottorihan on huipputekniikkaa, ja ottaen huomioon viritysasteen, ja että kun ajetaan, on kaasulla vain periaatteessa yksi asento -täysillä, ja kierrokset kaiken aikaa ylärajoilla, rajoitin 18000rpm.
petos:
500hv ja takaveto on herkullinen yhdistelmä, etenkin kun nykymittapuun mukaan Sierra ei ole kovinkaan iso auto.
Tälläinen sattui myös silmään, yllättävän pienillä eroilla etenevät tehoihin nähden. Tiedä sitten onko kovin kilpailuhenkinen vertailu.
https://www.youtube.com/watch?v=nKFSpXm8-Vg
edit. siis kaikki takavetoisia
Eiväthän nuo kisakoneet käy edes tyhjäkäyntiä kunnolla. Edes Ferrari FXX ei omaa kunnollista tyhjäkäntiä, vaikka noita on ainakin Edo competition muuttanut tieliikennelaillisiksikin.
https://www.youtube.com/watch?v=9W2MhAsv6zI
Vackraste:
petos:
Minun huomion varastaa tuo S2000 pienine vaparikoneineen. Kova peli näköisekseen
Tosiaan...Honda Mugen 270hp? voi kiesus...
petos:
Jotain huipputekniikkaa, toisaalta paljon huipputekniikkaa on säännöillä kielletty, kuten vaikkapa muuttuvat venttiilienajoitukset. Kestävyys on huono juurikin siksi, että sen pitää olla niin kevyt. Sitten kun ahtimetkin on kielletty, todennäköisesti turvallisuus ja kustannus syistä.
simppa:
No ei tietenkään sillä tavalla voi verrata. Niissä keveys on viety niin pitkälle, että kestävyys on täysin hukassa ja koneet ovat kertakäyttötavaraa.
Joo ei estäkkään. Mitsultakin löytyi 90-luvulla ja 2000-luvun alussa paljon pieniä V6 koneita. Kuten 2 litrainen V6 tuplaturbo, en tiedä onko se enää mallistossa. Samoin 1,6 ja 1,8 litraiset V6 vaparit, en tiedä oliko niistä ahdettua variaatiota. Tuota 1,6 litraista pidetään edelleen maailman pienimpänä tuotantoautossa oleena V6 koneena. VR4 Galantissa oli 2,5 litrainen V6 tuplaturbo, joka tuotti n.300hv.
simppa:
Ferrari GTB/GTS Turbon 2.0 V8 unohtui, 254hp. Tehtiin vuoteen 1990.
italiassa noita pieniä koneita on tehty verosyistä esim Alfalla oli sitä varten 2 litrainen V6 turbo
simppa:
Noin se leikki CLS:llä onnistuu:
https://www.youtube.com/watch?v=5uVJthGq1sM
Tuossa on sama esp:n systeemi kuin 500:ssa, leikkaa huippusladeja, mutta kyllä tuota onnistuu viemään ns kahva edellä. Niinkuin Needell tuossa sanoo, jos ajaa alle pähkähullun tason, tuo menee kivasti. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että esp pitäisi saada myös kokonaan pois. Mutta kuten toisessa keskustelussa sanoin, on tuo XF:ää silti valovuoden edellä. Mutta eipähän ole tuotakaan ongelmaa enää..
Miksi sitten takavetoiselle on määrätty oletuksena enemmän painoa? Siksikö, että on haluttu tehdä kiusaa tai epäreilu sarja, vai mikä on syynä? Petos perusteli sinulle minusta hyvin. Minusta kuitenkin Bmw on pärjännyt noissa luokissa hyvin. Minä en itse tykkää noin tarkoitusperäisestä kirjoittelusta, että "unohdetaan" mainita, että kappas vain, Bemarikin on voittanut muutaman mestaruuden. Mutta Petos voi selvästi asiasta jotain tietävänä jatkaa vänkäämistä, mihin simpalla on aina ihme hinku.
Tuo simpan tietotoimisto alkaa olla kohta legendaarinen..
Jos hauskanpidosta puhutaan, niin XF:ää voi kyllä viedä sladissa mielin määrin. Ainakin jos tuohon AMG-malliin verrataan XFR:ää, niin nopeammasta autosta ei liene epäselvyyttä eikä siitä, kumpaa voi viedä enemmän kahva edellä.
BMW on pärjännyt. Nyt kuitenkin Seat on niskan päällä. BTCC:ssä bemarilla ei mainittavaa menestystä ole tullut vuotta 1993 lukuunottamatta.