Perheauto maavaralla ja nelivedolla

37 kommenttia
«1

Etsiskelen uutta autoa seuraavilla pääkriteereillä ja harmittaa kun vaihtoehdot tuntuvat olevan premium-merkkejä:wink: Ei tällä muuten olisi merkitystä, mutta työni puolesta en haluaisi herättää turhaa huomiota (lue: kateutta).



- hyvät tilat kahdelle aikuiselle ja lapselle

- suurehko tavaratila viikonloppureissuille

- maavaraa ja neliveto mökkitietä varten ja myös Helsingin jatkuvia tietöitä varten:wink:

- hyvin toimiva automaatti

- puhdikas moottori kohtuullisella kulutuksella (esim. 160hv, 350nm / alle 10l keskikulutus)

- laadukkaat sisätilat - ei natinoita



Vaihtoehdot tuntuvat olevan cittareita premi-merkeiltä tai oikeita maastureita, jolloin merkkien kirjo on jo laajempi.

Olenko kenties liian kapea katseinen vai onko muita vaihtoehtoja. All-road version Chrysler 300C:stä olis aika kiva:wink:

  
  • Tutustu Subaru Outbackiin ja Foresteriin. Ei herätä liikaa huomiota, mutta vaatimasi ominaisuudet löytynee.



    Tuo tehovaatimuksesi rajaa kylläkin vaihtoehtoja melko reilusti, eikä kannata ihmetellä, että tarjolle jää niitä kalliimpia merkkejä.



    Suosittelen, että joko 1) kunnostat mökkitiesi sellaiseksi, että pärjää normaalilla maavaralla tai 2) joustat jostakin vaatimuksesta.



    Kolmantena vaihtoehtona on, että ostat reteesti sitä parasta premiumia, koska sitähän sinä taidat oikeasti halutakin..

      
  • Jos automaatti ei ole välttämätön, Skoda Octavia Scout. Yetikään ei ole poissuljettu.

      
  • sjvirt: mökkitie on 8km

    manni: automaatti on pakollinen. Yeti on liian pieni.



    Tällä hetkellä käytännöllisimmät tuntuisivat olevan Q5 ja FL2.

      
  • Onko jotain erityistä syytä, miksi haluat tuon Q5:n? Jäi viimeiseksi TM:n viimekertaisessa vertailussa...

      
  • Reimanen:

    Onko jotain erityistä syytä, miksi haluat tuon Q5:n? Jäi viimeiseksi TM:n viimekertaisessa vertailussa...




    Näitä vertailu-uskovaisia riittää aina vaan

    :lol:

      
  • Jäi kyllä viimeiseksi, mutta ei kai noista mikään ollut kovinkaan huono auto.



    Ja asiaan. Vaihtoehtoina lienee siis lähinnä katumaastureita ja nelivetofarkkuja. Nuo Subarut tuossa mainittiinkin jo, mutta saakos niihin automaageja näihin kriteereihin? VAGilta löytyy jos jonkinnäköistä nelivetokärryä, mutta ainakin dieselin ja automaatin yhdistäminen tuntuu olevan vaikeaa. Audilta löytyy, toinen vaihtoehto on Tiguan mutta tavaratila saattaa ahdistaa.



    Ei nyt tule juuri muita mieleen. Taitaa olla niin, ettei halvempiin autoihin oikein kannata tuollaisia tarjota. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

      
  • Mites olisi Mitsun Outlander?



    Keväällä Suomeen tulee kasvokohotettu malli.

      
  • Mielenkiintoista, että ei haluta herättää turhaa huomiota tai kateutta, mutta Chrysler 300C kiinnostaisi. Veikkaanpa että kun kysyttäisiin normaalilta kadunmieheltä/naiselta niin suurin osa arvioisi 300C:n huomattavasti arvokkaammaksi kuin saman hintaisen Audin tai BMW:n.



    Itse autoista mieleen tulisi esim. Audi A4 Allroad 2.0Tfsi S-Tronic, joka täyttänee noista kriteereistä jokaisen, ehkä tavaratilassa voi olla tiukkaa, en tiedä minkä kokoinen "suurehko" on. Myöskin Subaru Outbackin uusi malli on tulossa, mutta siinä kohdalla automaattivaihteisto on kysymysmerkki siltä osin että minkä moottorin yhteydessä sitä tarjotaan ja koska se tulee tarjolle. Honda CR-V:stä on myös tulossa facelift malli johon saa myös diesel-automaatin. BMW:llä on myöskin X1, mutta sen tilat saattavat olla liian pienet. Muuten nuo TM:n katumaasturivertailun mallit kaikki täyttänevät nuo kriteerit jollain lailla paitsi, että ovat premiumeja. Mutta kuten edellä sanoin niin jos 300C kuulostaisi sopivalta niin ei sen autonvalinnan siihen premiumiuteen (mielenkiintoinen sana) pitäisi kaatua...

      
  • Subarun uusi Outback. Noiden premium citymaastureiden hinnalla saa 3.6R version, mutta jos haluaa säästää reilun 15k€ niin 2.5i CVT vaihteistolla. Kulutus (yhd.) jää 8.5/100km ja nollasta sataan taittuu hieman yli 10 sek. Tilaa tuossa autossa ainakin on ja maavaraakin 213mm.



    Ennen hankintaa suosittelen tosissaan tutustumaan Subaruun. Ainakin jos hinta on yhtään kiinnostava seikka. Tulee vakiona liuta varusteita joista esimerkiksi juuri Q5:n saa latoa melkoisen määrän euroja.



    Minäkin hankin autoni aikalailla noilla em. kriteereillä, mutta automaatista tingin koska sitä ei Subarun dieseliin saanut. Auto ja moottori muuten hurmasi niin ominaisuuksillaan, että sen verran olin valmis joustamaan.



    Heitetään tähän peliin vielä RAV4 jota nykyisellään saa diesel/automaatti yhdistelmällä. Minun mielestä RAV on erittäin hyvä ajaa ja muutenkin aika miellyttävä tiloiltaan (poislukien kuskin penkki! )



    Ja komppaan edellistä kommentoijaa, CRV on myös hyvä valinta jos siihen tosiaan diesel/automaatti vaihtoehto on tulossa. Auto on muuten tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan tosi hyvä paketti.

      
  • sjvirt:

    Suosittelen, että joko 1) kunnostat mökkitiesi sellaiseksi, että pärjää normaalilla maavaralla




    Tai jos nelivetoa tarvitaan vain mökkitietä varten (tietöitä varten ei tarvita), voi olla terveellistä laskea, paljonko tien kunnostus maksaa. Ja jos talvellakin pitää päästä perille, joku paikallinen isäntä varmaan auraa tien nelivedon hinnalla vuosikaudet. Huomaa, että neliveto vie n. litran enemmän polttoainetta kuin vastaava kaksivetoinen, joten tuo tekee keskimääräisellä ajokilometrimäärällä 200-300 e kustannusta. Eiköhän jo se riitä ainakin etelän talvessa auraamiseen.



    Tietysti nämä laskelmat voi unohtaa, jos neliveto halutaan siksi että se on kiva.



    Budjettiratkaisu: VW Golf tai Skoda Octavia huonon tien varustuksella (korotettu jousitus) + sentin leveämmillä tai pykälää korkeammilla renkailla. Maavaraa saman verran kuin matalimmissa katumaastureissa.



    Tai sitten, jos alkuperäisistä vaatimuksista ei tingitä (paitsi tehon osalta): Nissan Qashqai



    http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=175127



    Eiköhän tuollakin kerkiä, vaikkei ihan 160 heppaa löydykään.

      
  • Olin itse lähes samoilla kriteereillä liikkeellä, ja päädyin XC60'een. Varsinkin kun tarvetta on käydä mökillä talvellakin, edellytin hyviä ajovaloja. Lisäksi halusin että auto on hiljainen ja hyvin varusteltu, ja haluamillani varusteilla esim TM'n testissä olleet muut autot olisivat olleet aika suolaisen hintaisia.



    Itse en ilman automaattia autoa enää hanki, mutta jos tästä voi tinkiä, on jo paaaaaaljon vaihtoehtoja. Skodalta tulee farmari Superb nelivedolla aivan pian, se on ainakin iso ja varmasti täyttää muutkin kriteerisi? Q5'sta mielummin ottaisin jo ehdotetun A4 Allroadin, joka on tavaratilaltaankin hieman käytännöllisempi. Volkkareissa nyt vain valot ovat tasoa huomiovalot.



    Mainitset myös kohtuullisen kovan väännön (pisteet siitä jos haluat tomaatin!), joten vaatinee dieselin tai ahdetun moottorin. Esim Subarun ehdotettu malli tomaatilla on varsin laiska, mutta esim Octavian saisi paljon paremmalla voimalinjalla. Nykypäivän dieselit täyttävät kyllä vääntökriteerit hyvin, valmistajasta riippumatta.



      
  • Odota pari vuotta ja osta Peugeot 3008 HYbrid4.

    Etupyörillä 300Nm ja takapyörillä 200Nm, yhteensä siis 500Nm.

    Päästöt ja kulutus maltilliset.

    Hankinta on ympäristöteko jota naapuritkin arvostavat :smile:



    Tosin parin vuoden kuluttua tulee PSA:lta muitakin samalla tekniikalla toteutettuja hybridimalleja.

      
  • Unohtui edellä mainita kaksi ei-niin-arvostettua autoa, jotka kuitenkin käyttäjiensä mukaan voivat olla jopa todella hyviä kulkimia ja uusimmalla tekniikallaan erittäin kilpailukykyisiä:



    Kia Sorento 2010 ja Hyundai Santa Fe 2010. Molempiin saa liki 200 heppaisen 420Nm vääntävän turbodieselin ja uuden kuusilovisen automaatin. Takuuta riittää ja viimeisimmät versiot ei ulkonäöltään juuri kilpailijoista poikkea.



    Jos imagolla ei ole mitään merkitystä eikä valmistusmaalla jne. niin nuokin kannattaa tsekata. Santa Fe:tä olen itse ajanut ja jopa harkinnutkin nykyistä ostaessa. Uudella koneella+laatikolla ois voinut olla jopa valinnan kohde.



    Näissä autoissa saa n.45000€ hintaan aika paljon.

      
  • Hyundai ix55 ei taida olla vielä listattuna.



    Miten olisi, jos hakisi auton Saksanmaalta.

    Mobile.de hakemisella löytyy autoa yllättävän edullisesti.



    No eihän tuo hinta täälläkään tietysti kova ole, jos on rahhaa. Suhteellistahan kaikki on vaan.

      
  • Outback, tuleva tai vanha. Kriteerisi täyttyy aika hyvin



    :tongue:

      
  • BoxerDiesel:



    Jos imagolla ei ole mitään merkitystä eikä valmistusmaalla jne.




    merkki ei kerro valmistusmaata monessakaan tapauksessa

    esim moniko porsche boxster/cayman ostaja/omistaja edes tietää se on valmistettu suomessa taikka missä suomi sijaitsee ja ei monikaan toyota malli tule japanista jne...

      
  • Onko Bertone ajanu Q5:sta?



    Vaikka vertailut on aina vertailuja, niin eipä ollu Q5 ainakaan XC60:n tasolla ku kävin ajamassa. Ohjaus on Audiksi ihmeellinen...



    Eikä taida sopia tohon AM1:n matalan profiilin linjaan, toki paremmin ku 300C...

      
  • Minusta aloittajan kriteerit parhaiten täyttävä auto on Volvo XC60. Ei herätä samanlaista huomiota kuin vaikkapa BMW tai Audi. En usko että Volvo herättää erityistä kateutta tai negaatioita, merkin imago perheautona on aika vahva.



    Subarut jäävät pois, niihin ei saa automaattia aloittajan mainitsemilla ominaisuuksilla.

      
  • Miltä AM1 ehdotukset kuulostaa?

      
  • Voisihan AM1 palata asiaan.



    Lisäys: Land Rover.

      
  • Penteles:

    Mites olisi Mitsun Outlander?

    Keväällä Suomeen tulee kasvokohotettu malli.




    http://www.autoblog.com/2009/09/24/evo-lved-2010-mitsubishi-outlander-shows-up-down-under/



    Niin tulee, samalla pitäis tulla uudet omat dieselit, tuplakytkin laatikko, ja luultavasti evon neliveto.

    :xmas: Sanon luultavasti siksi, että aasiassa ja australiassa se tulee vain V6 malleihin, mutta toisaalta siellä ei myydä muutenkaan täysin samoja malleja mitä täällä.



    Joten se saa ensimmäisenä tässä autoluokassa mm. etutasauspyörästöönkin lukitusta ja muuta pientä kivaa. Mutta joo, nämä vain spekulointia autosta jonka euroversio vielä odottaa julkaisuaan, joten jos se nyt jo on ajankohtaista, niin parempi katsoa jotain muuta.

      
  • Kiitoksia vastauksista. Tuntuu itsekkälin XC60 täyttävän kriteerit ehkä parhaiten. Korealaiset pitävät hintansa niin surkeasti, että ei KIA/Hujantai ole vaihtoehtoja.



    Nelivetoa ja varsinkin maavaraa tosiaan tarvitaan joten C300 putoaa siinä kohtaa pois. automaattiki on pakollinen joten ainakin osa Subaruista jää pois laskuista.



    Mielenkiintoinen kommentti oli Audi a4 All-roadin tavaratilan väittäminen käytännöllisemmäksi kuin Q5:n. Täytyy käydä vertaamassa kun mittojen mukaan suuria eroja ei löydy ja autojen hinnat ovar suht. samat.



      
  • Kiitoksia vastauksista. Tuntuu itsekkälin XC60 täyttävän kriteerit ehkä parhaiten. Korealaiset pitävät hintansa niin surkeasti, että ei KIA/Hujantai ole vaihtoehtoja.





    Hjuva, hjuva, jos noin olet päättänyt! Kannattaa kuitenkin laskea itse, jos kerran jälleenmyyntiarvo on tärkeä! Hankintahintakin on merkittävä tekijä! Toisaalta jos parhaimpaan haluaa päätyä, niin saattaa olla aika miettiä hankintakriteereiden merkitystä; eli onko mikä ominaisuus tärkeä tai sitten ei!

      
  • Nasse:

    Kiitoksia vastauksista. Tuntuu itsekkälin XC60 täyttävän kriteerit ehkä parhaiten. Korealaiset pitävät hintansa niin surkeasti, että ei KIA/Hujantai ole vaihtoehtoja.


    Hjuva, hjuva, jos noin olet päättänyt! Kannattaa kuitenkin laskea itse, jos kerran jälleenmyyntiarvo on tärkeä! Hankintahintakin on merkittävä tekijä! Toisaalta jos parhaimpaan haluaa päätyä, niin saattaa olla aika miettiä hankintakriteereiden merkitystä; eli onko mikä ominaisuus tärkeä tai sitten ei!




    Jep, kyllä hankintakriteerit on mietitty tarkkaan:wink:

      
  • Nasse:

    Korealaiset pitävät hintansa niin surkeasti, että ei KIA/Hujantai ole vaihtoehtoja.


    Kannattaa kuitenkin laskea itse, jos kerran jälleenmyyntiarvo on tärkeä! Hankintahintakin on merkittävä tekijä!




    Juuri näin. Ehkä Korealaisissa kuitenkin absoluuttinen arvonpudotus on ehkä pienempi kuin noissa kalliimmissa autoissa. Ja kun kerran rahasta puhutaan, voi asiaa kannattavuuden pohjalta laskea enemmänkin. Esimerkiksi Nissanin hinta oli 35 ke ja jos vaikka Volvo tai Audi maksaa 55 ke, eroa jää 20 ke. Laske sille jonkinlainen korko, niin saa halvempi auto taas pudottaa enemmän arvoa ilman, että se on varsinaista tappiota omistajalleen. Minä ainakin laittaisin mielelläni 20 ke turvalliseen sijoitukseen. Jos sillä saisi vaikka 2,5 % korkoa (nyt ei oikein mistään saa kunnon korkoa), on se kuitenkin 500 e vuodessa. Harva kai tuollaisesta summasta kieltäytyisi.

      
  • Herbert:

    Nasse:
    Korealaiset pitävät hintansa niin surkeasti, että ei KIA/Hujantai ole vaihtoehtoja.


    Kannattaa kuitenkin laskea itse, jos kerran jälleenmyyntiarvo on tärkeä! Hankintahintakin on merkittävä tekijä!


    Juuri näin. Ehkä Korealaisissa kuitenkin absoluuttinen arvonpudotus on ehkä pienempi kuin noissa kalliimmissa autoissa. Ja kun kerran rahasta puhutaan, voi asiaa kannattavuuden pohjalta laskea enemmänkin. Esimerkiksi Nissanin hinta oli 35 ke ja jos vaikka Volvo tai Audi maksaa 55 ke, eroa jää 20 ke. Laske sille jonkinlainen korko, niin saa halvempi auto taas pudottaa enemmän arvoa ilman, että se on varsinaista tappiota omistajalleen. Minä ainakin laittaisin mielelläni 20 ke turvalliseen sijoitukseen. Jos sillä saisi vaikka 2,5 % korkoa (nyt ei oikein mistään saa kunnon korkoa), on se kuitenkin 500 e vuodessa. Harva kai tuollaisesta summasta kieltäytyisi.




    Minusta tuntuu että AM1 oli jo ennen kyselyä päättänyt hankkia premium luokan auton, halusi vain vielä kyselyllä varmistaa onko päätös oikea.

      
  • Penteles:

    Herbert:
    Nasse:
    Korealaiset pitävät hintansa niin surkeasti, että ei KIA/Hujantai ole vaihtoehtoja.


    Kannattaa kuitenkin laskea itse, jos kerran jälleenmyyntiarvo on tärkeä! Hankintahintakin on merkittävä tekijä!


    Juuri näin. Ehkä Korealaisissa kuitenkin absoluuttinen arvonpudotus on ehkä pienempi kuin noissa kalliimmissa autoissa. Ja kun kerran rahasta puhutaan, voi asiaa kannattavuuden pohjalta laskea enemmänkin. Esimerkiksi Nissanin hinta oli 35 ke ja jos vaikka Volvo tai Audi maksaa 55 ke, eroa jää 20 ke. Laske sille jonkinlainen korko, niin saa halvempi auto taas pudottaa enemmän arvoa ilman, että se on varsinaista tappiota omistajalleen. Minä ainakin laittaisin mielelläni 20 ke turvalliseen sijoitukseen. Jos sillä saisi vaikka 2,5 % korkoa (nyt ei oikein mistään saa kunnon korkoa), on se kuitenkin 500 e vuodessa. Harva kai tuollaisesta summasta kieltäytyisi.


    Minusta tuntuu että AM1 oli jo ennen kyselyä päättänyt hankkia premium luokan auton, halusi vain vielä kyselyllä varmistaa onko päätös oikea.




    heh:wink: ei nyt ihan näin, mutta oma päätös asiasta ei juurikaan muuttunut.

      
  • Saako kysyä, että miten käsittelit tuon talouspuolen (arvon säilyminen) päätöstä tehdessäsi?

      
  • Minulle eräs pankinjohtaja kertoi, ettei pääomakuluja kannata autoissa edes laskea. Ne ovat joka tapauksessa mielettömät :wink:



    Kun laskee auton arvon alennuksen suunnilleen niin että 6-8 vuotiaana sillä ei enää ole arvoa, niin ei tule yllätyksiä kuluissakaan. Esimerkiksi 55.000 euron Volvon pääomakulut ensimmäisinä vuosina noin 700-750 euroa / kk...ei heitä paljoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit