Subaru tekee taas selvää jälkeä tyytyväisyydessä

44 kommenttia
«1

Tällä kertaa tutkittu Ruotsalaisia autoilijoita.



Subarun asiakkaat olivat jälleen tyytyväisempiä kuin millään muulla merkillä ajavat ruotsalaiset autoilijat. Tämä oli kolmas kerta neljän viime vuoden aikana ja ero seuraavaan automerkkiin kasvoi merkittävästi.





http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201003650





Taannoinhan Saksalaiset arvostivat Subarun huomattavan korkealle. Samoin Suomen merkkien merkkiin ''päästyä'' hyvää arvostusta.



Itseäni huvittaa tämä ristiriita: nettipalstat tulvii kitinää halvannäköisistä sisustoista, huonosta alaväännöstä, diesel-automaatin puutteesta, rumasta muotoilusta, kehnoista tiloista ja kaikesta mahdollisesta.



Kuitenkin useat tutkimukset osoittavat että Subaru on arvostettu ja laadukas auto -ainiin, mutta jos on tutkittu väärin :weary:

  
  • Siinä on pieni ero, kun porukka kuolaa TM:n vertailuja tai omalla rahalla ostaneet kertoo autostaan.

      
  • En tiedä, miten halvoista materiaaleista Legacyn ohjaamo on kasattu, mutta ainakin se on luokkansa parhaimmistoa ulkonäön puolesta. Hakkaa ainakin Avensiksen, Mondeon, Insignian, Accordin, A4:n, C5:n, 407:n, Kuutosen ja monen muun. Ohjauspyöräkin on tyylikkään urheilullinen.



    Rumia mallejahan on melkein joka merkillä aina Ferrarista alkaen. Minusta ainoa ruma Subaru on Forester. Eikä sekään nyt erityisen ruma ole.

      
  • Minulle tämä uusi Legacy on ulkonäöllisesti pieni pettymys, edellisessä oli enemmän omaa tyyliä mukana. Muistuttaa jotenkin viimeistä Opel Vectraa, ainakin farmarina. Autona kyllä varmasti hyvä. Automaattiosasto on aika heppoinen, mikä rajoittaa oman ostopäätökseni muihin merkkeihin.

      
  • petos:




    Itseäni huvittaa tämä ristiriita: nettipalstat tulvii kitinää halvannäköisistä sisustoista, huonosta alaväännöstä, diesel-automaatin puutteesta, rumasta muotoilusta, kehnoista tiloista ja kaikesta mahdollisesta.




    Eihän tuossa ole mitään ristiriitaa. Ne jotka ovat ostopäätöksensä tehneet ovat hyväksyneet ko. ominaisuudet joten tuskin niistä valittavat. Ei kait sellainen joka ostaa manuaalivaihteisen ala valittaa automerkille siitä että ei ostanut automaattia. Tai valitsemansa auton ulkonäköä. Eiköhän se valinta tehdä jo ostettaessa.

      
  • AkiK'lta hyvä kommentti.



    Itselläni Subaru jäi listalta pois juuri muotoilun, rengasmelun ja diesel automaatin puutteen vuoksi. Jos nämä eivät olisi olleet minulle puutteita, niin miksi en voisi olla autoon tyytyväinen?



    Onhan ihan selvää että jotain tehdään oikein jos on noin monessa tutkimuksessa kärkisijoilla. Toisaalta esim Toyota roikkuu huipulla samoissa tutkimuksissa, ja itse en ole Toyosta kovin kiinnostunut... Kysymys on siitä mihin on tyytyväinen, ja mitkä odotusarvot ominaisuuksille on asetettu autoa hankittaessa.

      
  • Tuollainen tyytyväisyyskysely kertoo kuluttajalle lähinnä muiden kuluttajien odotusten täyttymisestä. Valmistajalle tuo on toki erittäin tärkeä tieto, mutta en tiedä millä tavalla se voisi vaikuttaa siihen, kuinka hyväksi jonkin auton koen. Yhtenäistä noille on se, että niiden tuloksissa on suuria heittoja eri maiden ja kyselyn tekijöiden välillä.

      
  • En ihmettele tulosta. Itsekin kuulun käännynnäisiin, eli Eurooppalainen vaihtui Subaruun vajaa pari vuotta sitten. Seuraavakin voi joskus tulevaisuudessa hyvinkin olla Subaru, sen verran miellyttävän kuvan auto on jättänyt tähän mennessä. Auto on siis Outback.



    Suomessahan Foresterin ostaneet on jo pari vuotta peräkkäin merkki & malliuskollisimpia auton vaihtajia.



    Eräs brittijuttu kirjoitti hyvin, että Subaru on autoilevan maailman "suuri salaisuus", eli että sen hyvyyttä osaa arvostaa hvyin pieni joukko. Kaikki ne jotka sellaisen on omistaneet.



    Ruotsalaiset ymmärtää Subarun päälle. Subaru.se sivuilta löytyy pari linkkiä vertailuihin heikäläisten autolehdistä poimittuna.



    Subaru jyrää!



    Ja sanottakoon, että itsekään en ollut alkuun merkistä erityisen kiinnostunut ulkonäön ja pikaisen istuskelun perusteella. Tiukka vertailu kallisti vaakan tähän, ja olen kyllä erittäin tyytyväinen.



    Niin, ja tuo arvosana Ruotsissakin muodostui monesta osa-alueesta, jossa auton painoarvo oli 40%. Siihen lisäksi myynti, huolto jne.

      
  • AkiK:



    Eihän tuossa ole mitään ristiriitaa. Ne jotka ovat ostopäätöksensä tehneet ovat hyväksyneet ko. ominaisuudet joten tuskin niistä valittavat. Ei kait sellainen joka ostaa manuaalivaihteisen ala valittaa automerkille siitä että ei ostanut automaattia. Tai valitsemansa auton ulkonäköä. Eiköhän se valinta tehdä jo ostettaessa.






    Ristiriita oli minulta väärä ilmaisu. Pointtini oli että minua ihmetyttää kuinka merkkiä ''vähätellään'' netin palstoilla, lehtien testeissä jne. Sitten kuitenkin auto saa paremman arvostuksen kun sitä kysytään, kuin merkki joka on edellä vertailutestissä, tai jossa on autonörttien mukaan astetta paremmat muovit kojelaudassa.



    En myöskään jaksa uskoa että asia selittyisi sillä että juuri subarun kohdalla olisi ''odotukset'' jotenkin erityisen alhaalla, jolloin olisi ''helppoa ylittää'' odotukset.



    Miksei joku ''vesa volkkarimies'' anna autolleen parempaa arvostusta, kun kuulema alaväännöt, tilat, muovit, dieselautomaatit on kuitenkin saatu?

      
  • petos:

    AkiK:



    Miksei joku ''vesa volkkarimies'' anna autolleen parempaa arvostusta, kun kuulema alaväännöt, tilat, muovit, dieselautomaatit on kuitenkin saatu?


    Ne mukitelineet ja konsolin valmistusmateriaalit eivät samalla tavalla auton omistajia kiinnosta kuin lehtien toimittajia.

      
  • Jos jotain tohtisi sanoa.

    Muutakin kuin "subarutaikaa" Subarussa täytyy olla.

    Kiinnostaisi tietää mitkä ovat ne automerkin vahvat kohdat, joihin omistajat ovat mieltyneet. (Tiedetään toki jotakin.)

    Näkyneekä noissa tyytyväisyystutkimuksissa vastanneiden ammatti ja ikä.

    Subarulle ei oikeastaan missään autolistauksessa anneta kuin osa "vertailutähdistä" (vast).

    Auto pärjää sitten taas joissakin satunnaisissa vertailuissa hyvin. Esim. ruotsalaisten talvisissa.

    Kuin myös TM:n.

    Tämän tunnetun vertailupalstankaan pitäjä ei kovin kärkeen sijoita Legacy tyyppiä: http://www.ajovalo.net/uudet_keskiluokka.htm

    Jos tästä nyt jonkun tolkun saa, niin tarkoitan sitä, että testien, koeajojen perusteella tulee ristiriitainen tuntuma Subaruun.

    (En ole ehtinyt vieläkään koeajamaan Subarua.) :cry:

      
  • petos:

    Ristiriita oli minulta väärä ilmaisu. Pointtini oli että minua ihmetyttää kuinka merkkiä ''vähätellään'' netin palstoilla, lehtien testeissä jne. Sitten kuitenkin auto saa paremman arvostuksen kun sitä kysytään, kuin merkki joka on edellä vertailutestissä, tai jossa on autonörttien mukaan astetta paremmat muovit kojelaudassa.




    Luetkohan petos keskustelupalstoja vähän Subarulasit päässä? Vertaapa esim tämän palstan trolleja Volvon suhteen, ja kokeile löytää yksistään etusivulla olevat mollaukset ja verrata koko vuoden Subarumollauksiin tällä palstalla. Subaru pääsee vähällä.



    On selvää että erikoisemmat ratkaisut (esim kaikki nelivetoja) herättää tuntoja. Jos ei arvosta nelivetoa vaan vajaaveto on juhlaa (minä olen muuten kääntynyt!) niin on selvää että tätä pidetään ylihintaisena turhakkeena.



    Lisäksi palstalla kuin palstalla jonkin merkin kiihkeä puolustaja saa osakseen (tai merkki saa) rapaa kun et kehunut vastaajan omaa merkkiä tai vielä pahempaa, erehdyit mollaamaan toista merkkiä... :wink:



    Se että vähätelläänkö Subarua testeissä, on edelleen kiinni siitä mitä asioita testissä arvostellaan. Subaru nyt vain ei ole pärjännyt perinteisissä, yleisesti painotettavia asioita arvostavissa testeissä eikä tässä pitäisi olla mitään pahaa.



    Painotuksia tulee itse muuttaa sen mukaan mitä itse arvostaa, ja vetää ihan omat johtopäätökset. Onhan subbe menestynyt esim talvitesteissä joissa jotkut esim itseni arvostamat perusratkaisut nousevat arvoonsa. Onko mielestäsi nämä testit on sitten tehty oikein vs muut vaikkapa TM'n testit jossa Subaru on ottanut pataan?







      
  • Tuossa ajovalo.net:in koeajossa on tiivistetty lopussa Subarusta kaikki oleellinen, miksi se ei itseänikään jaksa oikein kiinnostaa:

    "Olemukseltaan tällaisen auton voisi tuoda markkinoille lähes mikä tahansa japanilais- tai korealaisvalmistaja."



    Toisaalta seuraavassa lauseessa on kerrottu se, miksi moni Subarun valitsee:

    "Aidointa Subarua on jatkuva neliveto, jonka saa lähes kaupan päälle, sillä hinta ei ole juurikaan kilpailijoita kalliimpi."



    Esim. Mazda ja Honda tekee vaan lähes kaiken, tuota nelivetoa lukuunottamatta Subarua paremmin. Subarun pahin puute on sen harmaus ja persoonattomuus. Se joka sen sitten noista huolimatta ostaa, niin voi hyvinkin olla siihen tyytyväinen, koska onhan se kuitenkin vähävikainen japanilainen. Ja olisiko sen tyytyväisyyden yksi suurimpia syitä myös tuo Subarun nelivetoisuus, jonka saa ikäänkuin kaupan päälle.

      
  • Bugracer:



    Vertaapa esim tämän palstan trolleja Volvon suhteen, ja kokeile löytää yksistään etusivulla olevat mollaukset ja verrata koko vuoden Subarumollauksiin tällä palstalla. Subaru pääsee vähällä.


    -Totta. En mitenkään itkekkään että subaru saisi lokaa netin palstoilla, tai sen kimppuun hyökkäiltäisiin, vaan tarkoitin että kun subarusta puhutaan, kärjistäen tietty pieni joukko pitää siitä, ja loput yököttelee kojelautoja, ja valittaa erinäisistä ominaisuuksista. Eikä siinä mitään.

    Tämä pieni joukko on sitten oikeassa elämässä näköjään subaruineen tyytyväisintä porukkaa.

    On roppakaupalla autoja joista näitä ominaisuuksia löytyy joiden puutteesta ruikutetaan subarussa, mutta näiden omistajat eivät anna sitten autoilleen yhtä hyvää arvostusta.

    Tämä on minusta jotenkin mielenkiintoinen havainto, siksi laitoin tämän ketjun.




    Se että vähätelläänkö Subarua testeissä, on edelleen kiinni siitä mitä asioita testissä arvostellaan. Subaru nyt vain ei ole pärjännyt perinteisissä, yleisesti painotettavia asioita arvostavissa testeissä eikä tässä pitäisi olla mitään pahaa.


    -olet oikeassa. Subaru on nelivetoisuutensa takia auto joka kärsii tai hyötyy voimakkaasti riippuen mitä on testattu.
      
  • No, koitetaan selittää. Minulla on pian kolme vuotta vanha Legacy, joka pian pitäisi vaihtaa johonkin.



    Tämä nyt jo edellisen korimallin Legacy on ollut todella luotettava auto. Neljää rengasrikkoa lukuunottamatta siinä ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa, puutetta tai häiriötä 70.000 kilometrin aikana.



    Jatkuva, oikea neliveto on tietysti tärkeä juttu. Viime talvi nyt oli oma lukunsa, mutta jatkuvalla nelivedolla ja automaattivaihteistolla on mieletön vaikutus arkipäiväisen ajamisen jouhevuuteen kesälläkin. Auto ei keiku ja nyöki vaan etenee eleettömästi. Kaasu pohjaan vain kun risteyksestä tai liittymästä pitää livahtaa ripeästi. Ei onnistu kaikenmailman lippis-pemareilla. Legacyn ajo-ominaisuudet ovat muutenkin johdonmukaiset ja jämptit.



    Subarussa, tai ainakin tässä mallissa, on teknologian kilohinta hyvä. Vastaavaa tekniikka- ja varustepakettia ei saa miltään muulta merkiltä yhtä edullisesti. Jos sellaista nyt arvostaa.



    Kauneus on katsojan silmässä. Uusi (2010) on poskettoman ruma auto. Tästä omastani pidän kyllä. Yhtä kaikki, keskustelu yksilöllisyydestä on perin huvittavaa. BMW:itä ja Audeja pidetään yksilöllisinä "itseilmaisuautoina". Krhm, pikku vinkki: niitä on nurkat täynnä. Naapurillasi on, pomollasi on ja appiukkosi harkitsee käytetyn hakemista Saksasta. Subaru on yhä edelleen melko harvinainen auto. Sillä on vaikea asemoida itsensä sosiaalisessa arvoasteikossa. Premiumia vai riisikuppi? Lasken tämän eduksi. Samaan kategoriaan voisi mennä vaikkapa Honda Legend. Pirun hienosti tehty auto, joita saa taskurahalla.



    Toki Legacy (edellinen malli) voisi olla parempikin: sisustus on vähän ankea nahkaverhoilusta huolimatta, automaatti on vanhanaikainen, lähes kaikki mittarit, jopa kello, näyttävät väärin, bensaa palaa 10 l/100km, ohjaus on vähän kankea ja maalipinta ei ole kovin laadukas uutenakaan.



    Moneen toiveeseen on vastattu 2010 -mallin Legacyllä. Etenkin sen CVT-automaatti toimii todella hienosti. Mutta. Auto on ruma. Persoonallisuudesta on tingitty paljon. Iso se on. Sport-version alusta on kivireki. Ajovalomuisti ei toimi päivällä, jne. Hyvä auto silti. Edelleen Subaru, mutta lähempänä valtavirtaa.



    Mitä tulee noihin joidenkin kaipaamiin diesel-automaatteihin, tuossa pihassa nököttää vaimon tuplaturbo-diesel-Saab. Tehoa ja vääntöä riittää iloisen käyttökelvottomassa muodossa. Joko ei mennä mihinkään, tai sitten mennään niin p**keleesti. Tyhmäke.

      
  • "Tämän tunnetun vertailupalstankaan pitäjä ei kovin kärkeen sijoita Legacy tyyppiä: http://www.ajovalo.net/ uudet_keskiluokka.htm"



    Täytyy olla äly ja arviointikyky täysin kateissa, jos ei huomaa jotain outoa ajovalo.net sivustossa. Itsensä aivopessyt yhden merkin fanaatikko kirjoittelee mutua nettiin ja jo sitä pidetään oraakkelin omaisena. Ei taida mennä veikkaus kovin metsään, jos arvaan palstan pitäjäksi HS:n auto-/vitsipalstan vetäjää Timo Turkulaa.



    http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoosi

      
  • Asiat voi niin monella tavalla sanoa.



    Sivuston ylläpitäjä ja muutakin löytyy aloitusivulta oitis.

    Ja kohta "Palaute" samaten.





      
  • PropJock,

    tuli luettua.

    Reipasta käyttäjän kertomaa.:smile:

    Näkemättä ja kokematta uudemmat mallit vielä.

    Täälläpäin Subaruja liikkuu harvakseen. Vuoden sisällä kolmisen havaintoa. Legacy vanhempaa yksi ja Foresteria kaksi.

    Volvon seutua on ja lähin myyntipaikka Subarulla n. 50 km:n päässä.

    Mikä noihin rengasrikkoihin on ollut syynä?

    Olen ajanut autoa useamman vuosikymmenen ajan ja olen selvinnyt yhdellä rengasrikolla. :sunglasses:



      
  • mhj:

    Tämän tunnetun vertailupalstankaan pitäjä ei kovin kärkeen sijoita Legacy tyyppiä: http://www.ajovalo.net/uudet_keskiluokka.htm
    Jos tästä nyt jonkun tolkun saa, niin tarkoitan sitä, että testien, koeajojen perusteella tulee ristiriitainen tuntuma Subaruun.




    Minkä ihmeen takia jonkun pitää laittaa muiden puolesta autoja paremmuusjärjestykseen?



    En ole ajovalo.nettiä lukenut, mutta varma olen siitä, ettei sen palstan kirjoittaja osaa painottaa asioita samalla tavalla kuin minä teen. Sama koske TM:n vertailuja sillä erotuksella, että niitä joskus tulee luettua.

      
  • Se ei vie paljoa aikaa, jos käyt sivulla ja kirjaudut sisälle tästä: Mikä www.Ajovalo.net?

    Ja vastaus on luettavissasi.



      
  • Ruuveja ja nauloja renkaisiin on kertynyt.



    Nyt viimeisimmän rikon jälkeen vaihdoin Legacyn alkuperäis-Potenzat uusiin Nokialaisiin. Onpahan eroa renkailla! Keväällä kesärenkaiden vaihdon jälkeen ihmettelin onko Subaru naukkaillut BMW:n geenejä kun auto ei enää kulje routaisilla teillä suoraan. Eipä ollut, vaan 3-4 mm:iin kuluneet ensiasennusrenkaat olivat tulleet tiensä päähän. Nämä Nokialaiset (Hakka V) ovat muutenkin paaljon paremmat kuin Potenzat uutenakaan. Hiljaisemmat, tarkemmat ja ottavat röykyt vastaan kevyesti ensitärähdystä vaimentaen.

      
  • Ihan heti en löytänyt syytä, miksi ajovalon pitää laittaa muiden puolesta autoja paremmuusjärjestykseen. Sen kyllä huomasin, että arvosteluperusteet eivät kestä kriittistä tarkastelua.

      
  • PropJock,

    nelivedolla tuleekin varmasti ajeltua muillakin kuin pelkästään sileillä pinnoilla. Ja lisäksi raapaisu tapahtuu neljällä. Nokialaiset vaikuttavat onnistuneilta.

    Miten ne kestänevät nykyään.



    Herbert,

    olisinhan voinut tuon ajovalon sivuston jättää mainitsemattakin tuolla edellä.



    Toki autoja voisi itsekukin laitella koeajokertomuksen perusteella järjestykseen, mutta ylläpitäjä on tuota menettelyä harrastanut aina.

    Aika paljon vaivaa kuitenkin näkee:

    käy koeajamassa uudet tulokkaat, kirjoittelee kokemukset kaikkien luettavaksi, pitää yllä useita kohtia...



    Runsaasti löytyy vapaaehtoistyönä koottua tietoa.

    (Aika lailla metsään meni nyt jo aiheesta.) :sunglasses:







      
  • Back to topic, jokainen voi päässään miettiä miksi joku merkki pärjää näissä tutkimuksissa. Oisko siinä kuitenkin oikeasti jotain tekemistä sen kanssa, että auto on luotettava (ei tule kovin negatiivisia arvioita), auto on mukava ajaa (jatkuva yleinen fiilis on hyvä / positiivinen), huollot toimii (ei tule joka kerta kalliita yllätyksiä ja kusetuksia), myyjät on asiallisia (ei aliarvioida ostajaa, ei olla "kusipäitä&quot:wink:.

    Tulokset on mielestäni melko lahjomattomia. Jos joku merkki pärjää vuodesta toiseen, on siinä muilla jotain opittavaa. Ainakin jotain on tehty oikein.



    Itse ajan tuollaisella em. tyhmäkkeellä, ja koko ajan vaihto lähenee. Tällähetkellä haaveilen nimenomaan Outback 3.6R:stä (vaikka siihen ei taida rahkeet riittä&#228:wink:. Monia autoja olen harkinnut ja päässä pyöritellyt, mutta hyvin usein se ajatus lopulta päätyy tuonne Subaru osastolle.



    Saabinkin laittaisin mieluusti, mutta valitettavasti näyttää siltä, että kestää kauan kunnes GM design tuotteista päästään irti.

      
  • Kyllähän se tuplaturbo 9-3 on makea peli.

      
  • Näin on. Mutta vetelee kuin piru, jos sitä tosissaan polkee. Eivät saaneet naitettua XWD:tä dieseliin. Paha juttu.

      
  • petos:



    -olet oikeassa. Subaru on nelivetoisuutensa takia auto joka kärsii tai hyötyy voimakkaasti riippuen mitä on testattu.




    Minusta neliveto selittää hyvin vähän autojen mahdollisia puutteita / hyviä ominaisuuksia. Se on pakko sanoa, että Propjockin tavoin tämä uusi Legacy ei jaksa säväyttää. Minusta sen suurin etu on, että siinä saa valtavirta-autoon nelivedon kohtuuhinnalla. Nelivetoja saa kyllä joihinkin muihinkin, mutta hinta nousee yleensä korkeammaksi. Skodassa tosin ei, Superbinkin saa nelivetona alle 37 tonnin.

      
  • AkiK:



    Minusta neliveto selittää hyvin vähän autojen mahdollisia puutteita / hyviä ominaisuuksia






    Minä puhuin testimenestyksestä. Subaru etuvetojen seassa kesäkelin vertailuissa on tyypillisesti kärsinyt nelivedon tuomista haitoista, samalla kuin hyvät puolet jäävät näkymättä pisteisiin. Talvitestissä on toisin.







      
  • Minusta neliveto selittää hyvin vähän autojen mahdollisia puutteita / hyviä ominaisuuksia.






    Minulle tuo on taas iso tekijä. Aivan eri luokkaa kuin sisustuksen muovien pehmeys tai ulkoinen design. Jatkuva neliveto on nykyään harvinaista herkkua.

      
  • Voi kumpa jo loppuisi nykymuotoiset vertailut, joiden tuloksena saatu paremmuusjärjestys ei palvele ketään. Kuten edellisistäkin kommenteista huomaa, ei millään painotuksilla normaali testi anna kuluttajaa palvelevaa järjestystä. Testihistorian suurin vitsihän lienee Mondeon voitto katumaasturitestissä.



    Subaru tuntuu olevan toinen erinomainen esimerkki tästä ulkopuolisten suorittaman arvioinnin mahdottomuudesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit