Hevosvoimat etusijalle

8 kommenttia

Ärsyttää suunnattomasti TM:n tapa laittaa kilowatit etusijalle moottoreiden tehoja ilmaistaessa. Joo, SI-järjestelmä tuntee vain kilowatit, mutta kun tavalliset ihmiset tuntevat vain hevosvoimat. En itseasiassa tunne ketään, joka tietäisi montako kilowattia autonsa, moottoripyöränsä tai veneensä moottori tuottaa. Sen sijaan kaikki, jotka tehon tietävät sanovat sen hevosvoimina.

Välillä TM julkaisee artikkeleita, joissa ei ole hevosvoimia ollenkaan. Näin oli viimeksi numerossa 3/15 yhden moottoripyörä artikkelin kohdalla. Lukijalle jää siis täysin epäselväksi moottorin todellinen teho.

Jos ottettaisiin järki käteen, niin luovuttaisiin kilowattien kertomisesta kokonaan. Tiedän niiden käyttöönoton TM:kin olleen aikanaan harkittu päätös, mutta nyt kun on selvää, ettei niiden käyttö yleisty, niin päätös pitäisi pyörtää. Jos kilowateja haluaa välttämättä raahata mukana, niin ne voisi pistää sulkeisiin hevosvoimamäärän perään, mieluummin ainoastaan info ruutuun artikkelin loppuun. Varisnaisessa tekstiosassa pitäisi kertoa vain hevosvoimamäärä.

  
  • Olen samaa mieltä, että hevosvoimat voisi olla etusijalla ja kilowatit kerrottaisi suluissa. Nythän yleensä on toisin päin ja välillä ei kerrota hevosvoimia ollenkaan. Toisaalta helppohan kilowatit on kertoa 1.36:lla, niin saa hevosvoimat. Päässä laskien tarkka muuntaminen on välillä vaikeaa, joten netistä löytyvän tehomuuntimen voi tallettaa nettiselaimen kirjanmerkkeihin, niin homma käy helposti.
    http://muunnin.com/teho/

      
  • Kyllä kilowattien pitäisi olla se ensisijainen ilmoitusmuoto, koska ne ovat oikeita SI järjestelmän yksiköitä, toisin kuin hevosvoimat ja hevosvoimissa on sekin ongelma, että niitä on vielä monenlaisia. SI järjestelmän yksiköillä laskeminen on helppoa ja tehoa on helppo verrata myös muihin kuin moottoriajoneuvoihin.

    Suurin osa maailman maista käyttää SI järjestelmän yksiköitä.

    Eli se on lähinnä historiallinen painolasti, mikä niitä pakottaa pitämään mukana. Helpointa lienee kun ilmoittaa molemmat.

    Tietysti markkinointi-ihmiset voi helposti tykätä ilmoittaa tehoa hevosvoimina, saadaan suurempi enempi raflaava lukema.

      
  • Parasta olisi unohtaa hevosvoimat kokonaan. Hevosvoimiin jämähtäneet joutuisivat viimein sisäistämään kilowatin. Ei pitäisi olla vaikeaa. Ne harvat uusiin temppuihin kykenemättömät jäärät kantaisivat ongelman rippeet mukanaan hautaan ja ainoastaan haitallisesta rinnakkaisesta "poronkusemasta" päästäisiin lopullisesti eroon.

      
  • Hevosvoimia on tosiaan erilaisia, esim. DIN ja SAE. Noissa kahdessa ei kuitenkaan ole isoa eroa.

      
  • Aloittaja on aivan oikeassa vanhat yksiköt kunniaan. Vääntömomenttinakin kilopondimetri kertoo heti, minkä suuruinen momentti on kyseessä.
    Pari viikkoa sitten tuli kotiin erään halpahallin mainoslehtinen, jossa (ei nyt liittynyt suoraan autoiluun) oli "tarjouksessa" dieselöljyllä toimiva lämpöpuhallin, hallilämmitin, jonka tehoksi sanottiin 12 900 kcal/h. Heti tuo näin eläkeläiselle kertoi, minkä tehoinen lämmitin on kyseessä.

      
  • Esimerkiksi ralliautojen tehot on rajattu 300 hevosvoimaan. Eikä kukaan tiedä paljonko tuo on kilowatteina, eikä se toki ketään kiinnostakaan. Ja edelleen kukaan ei tiedä käytössään olevan moottoriajoneuvon kilowattitehoja. Sen sijaan kaikki tietävät paljonko siinä on hevosvoimia. Kyllä TM voi kilowatteja pitää esillä jossakin moottorin fakta-ruudussa, missä on myös tarkka moottorin tilavuus jne. Mutta teksteissä on typerää ja ylimielistä olla piittaamatta lukijoiden preferensseistä. Hevosvoimat etusijalle.

      
  • Hevosvoimat ja tuumat. Näyttöjen koko kerrotaan edelleenkin tuumissa, joskus suluissa senteissä. Eikö olisi aika siirtyä sentteihin? Hevosvoimat ja tuumat ovat tarpeettomia jäänteitä.

      
  • Jos itse ei tiedä, montako kilwattia auton moottorissa on, niin ei sitä kannta yleistää. Monen auton moottorit jo suunnitellaankin tasakilowatteihin. Kannattaa selailla vaikka Bemarin moottorivaihtoehtoja ja ihmetellä sitä, miksi hevosvoimat ovat sellaisia lukuja kuin ne ovat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit