Suzuki Vitaran ohjaustunto

9 kommenttia

TM moittii käyttötestissään Vitara 1,6:n ohjaustuntoa ja sanoo, että sama vaivaa myös turbomallia.

Itse koeajoin noin vuosi sitten huolella 1,6 Vitaran. Auton ohjaustunto oli mielestäni käsittämättömän huono, vaikka auto muuten olikin hyvä. Noin 3 kk myöhemmin ajoin myös turbomallin. Yllättäen en enää moittinutkaan yhtään ohjaustuntoa, vaan se tuntui jopa hyvältä. Ihmetellessäni asiaa myyjälle, hän kertoi, että turbomallissa on erilainen ohjausvälitys!

Auto jäi tuolloin muista syistä ostamatta, mutta nyt asia alkoi kiinnostaa uudelleen. Enää en osaa sanoa autojen rengastuksesta mitään varmaa (muistaakseni turbossa oli kitkat ja 1,6:ssa kesärenkaat), mutta oman kokemuksen mukaan ero ohjauksen tunnossa oli tosiaan selkeä. Kelinä oli molemmissa tapauksissa kuiva asfaltti. Aikaisemmin olen tottunut lähinnä Vw konsernin autoihin, mikä on siis tutuin vertailupohja muihin merkkeihin.

  
  • Paljon mahdollista. Saman mallisarjan sisälläkin voi olla eroja. Esim. vuoden 2003-2008 Avensiksessa oli kahta erilaista ohjaustehostinta ja sähköinen sai moitteita autolehdissä lähinnä tahmeuden ja tunnottomuuden vuoksi. Kun taas hydraulisella tehostimella olevilla malleilla jopa voitettiin vertailuja. Arvosanat ajettavuudessa taisi olla 7 vs. 10. Toinen tekijä on rengastus, joka voi vaikuttaa ratkaisevasti. Tästä itselläkin havaintoja erään oman auton kohdalla. Sama auto veteli jatkuvasti Nokian talvipyörillä, mutta Conteilla meni kuin juna.
    Käytetyissä myös mekaaninen kuluneisuus vaikuttaa, esim. eräs pari vuotta vanha VW muuttui karmeaksi ajaa lukuisten etupään välysten vuoksi ja ajaminen oli yhtä paimentamista ennen remonttia.

      
  • Hyvä kommentti.

    Paljon ajavilla saattaa auto mennä katsastusten välissä alustaltaan kehnoon kuntoon ja senhän tuntee ajettavuuden heikentymisenä. Ihminen kun on sellainen, että se tottuu huonoonkin ajettavuuteen vaikka paljon ajavilla pitäisi olla ymmärrystä tarkastaa auto huolossa myös katsastuskauden välissä. Näin säästyy monelta murheelta, kun osaa ennakoida auton huoltotarpeet ajoissa.

    Uuden auton katsastusvapaus (3v). Tässä ajassa paljon ajava saattaa ajaa auton alustan kehnoon kuntoon jos määräaikaishuollot jätetään tekemättä.

      
  • Kuka jättää määräaikaishuollot tekemättä noin tuoreeseen autoon?

      
  • NHB toivottavasti ani harva. Yhden tapauksen olen kuullut jossa kaikki huollot jäi tekemättä. Takuu ei tietenkään korvannut mitään vikaa mitä autoon tuona aikana tuli. Siis useampi vuosi (3) täysin huoltovapaata ajelua.

      
  • Vitaraa en ole ajanut, mutta vastaavan ilmiön koin Mitsun ASX:n kanssa. Jokunen vuosi sitten kesällä ajaessani auto tuntui ihan kivalta, mutta seuraavana talvena tunne oli päinvastainen. Talvella oli kitkarenkaat ja tuolloin ajelin enemmän maantienopeuksia. Kesällä ajoin vain tajamassa ja pienellä maantiellä, jossa ajonopeudet olivat alemmat kuin talven koeajossa.

    Tämän opetus on siis, ettei tuollaisen koeajon perusteella välttämättä saa kovin luotettavaa kuvaa auton ominaisuuksista.

      
  • Sama kokemus Nokian ja Conti talvirenkaista painavassa takavetoisessa. Nokian saattaa tarjota hieman paremman pidon, mutta Kontiainen (ContiIce) tuntuu vakaammalta.

    Uudesta Kontiaisesta ei ole kokemusta.

      
  • Mulla on nyt alla 1.500 km ajettu Vitara S AT6. Olen sillä tehnyt 3 "reissua". Helsingistä Latviaan (upo uutta EU tietä pitkin), Inkooseen ja Kirkkonummelle eli ei paljoa maantieajoa. Ei mulla näillä reissuilla ole ollut mitään ongelmia ohjauksen kanssa. Mutta jos autoa rupeaa ohjailemaan niin sitten sitä saa tehdä. Rento ote ohjauapyörästä niin hyvin menee. Mutta ei Vitara kyllä ole se paras pitkän matkan kumppani.

    Itse ajan alle 3.000 kilometriä vuodessa ja lähinnä Kehä III sisäpuolella. Siihen auto on omiaan.

    Vaihdoin renkaat 130 km jälkeen Michelin CrossClimate M+S renkaisiin
    ja ajon ajaa niillä kesät talvet.

      
  • Mitä alustan huoltotöitä tehdään nykyisille uusille henkilöautoille ensimmäisen 3v aikana.
    Onko ilmanpaineiden ja jarrulevyjen tarkastaminen alustatöitä.

      
  • Olen nyt ajellut Vitara GL+ mallilla n. 1300 km ja hyvin on auto pysynyt tiellä. Kojetaulussa oli tyhmä tulppa keskellä puhallinsuuttimia ja GLX-mallissa siinä kohti analoginen kello. Siispä tilasin kellon ja siihen sopivan kehyksen. Asentaminen oli helppoa. Vanha tulppa pois, 1.min ja kello tilalle, 1. min. Johtosarja on valmiina tulpan takana joten sähkötöihin ei ole tarvetta. Nyt auto on hienompi. Tuunausosia löytyy saksasta nettikaupasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit